Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 652 Review

Cooler Master Silencio 652

Pluspunten

• Vormgeving had ik wel 6 sterren willen geven
  • Een flinke, stoere, vertoning.
  • Stevige kwaliteit
  • Uitstekende afwerking
  • Erg stil
  • Koelt goed, met veel extra koelopties
  • Veeel inbouw mogelijkheden, is plaats voor praktisch elk systeem
  • Ruime stoffilters, eenvoudig schoon te maken en houden
  • Kabelmanagement mogelijkheden voldoende
  • Goede prijs voor wat je krijgt

Minpunten

• Kabelmanagement welliswaar aanwezig, maar het had wel ruimer gemogen
  • Alhoewel zeker niet absurd groot, kan het flinke formaat voor sommigen misschien toch een minpunt zijn?
  • De extratjes (fancontroller, hotswap bay) van de 650 zijn verdwenen.

Review: Cooler Master Silencio 652

Koeling
Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Beste (mede)tweakers, ditmaal een review van de Cooler Master Silencio 652. Een aantal maanden geleden had ik mijn systeem een leuke upgrade gegeven, echter zat dit allemaal nog in een redelijk oude Antec P180B. Eigenlijk niets over die case te klagen, ware het niet dat de front USB poorten het hadden begeven, en ik een reviewtje schrijven over iets nieuws wel leuk vind. Oftewel, voldoende excuus om met een nieuwe case aan de slag te gaan.

Slechts enkele dagen geleden een review gemaakt van de Silencio 352 waar ik erg over te spreken was, naast onze home-server in een Silencio 550 die je met je oor op de case al niet meer kan horen, lag het dus voor de hand om de Cooler Master Silencio 652 een kans te geven. Ik meen mij te herinneren dat ik in het verleden ruim boven de 100 euro uit had gegeven voor de Antec, echter anno 2013 vroeg ik mij toch af of het nu wel zo nodig is om meer dan 50-60 euro uit te geven, zelfs voor een game-pc. Oftewel één van de belangrijkste vragen is of de Silencio 652 met een prijs van ca 85-90 euro mij zal overtuigen dat deze meerprijs gerechtvaardigd is.

Specificaties

Het uitpakken

Niet geheel onverwacht komt de Silencio 652 stevig verpakt in een keurige doos. Echt spannend is het niet, maar het is toch stiekem leuk dat de niet-budget cases in een kleur-geprinte doos worden geleverd. Waar bij het ontvangen van de Silencio 352 het (kleine) formaat en vooral het lichte gewicht opvielen, was het bij de 652 precies omgekeerd. Vergis je niet, de Silencio 652 is een flinke kast met een passend gewicht. Welliswaar iets lichter dan de case die hij vervangt, maar zonder twijfel maakt hij direct een stevige indruk.

Baby niet inbegrepen.

Wat er hierna gebeurde is denk ik het meest veel zeggende: Na dat de case uit de doos kwam, hebben mijn vrouw en ikzelf ruim een uur om de case gelopen met veel ge-ooh en ge-aah zonder er verder wat mee te doen. Ruim boven de verwachting (welke toch al hoog was) waren wij beide direct zeer onder de indruk van de 652. Waar de 352 een keurige kantoor pc leek, de 550 een nette, strakke, doch ruime mid-tower, leek de 652 spontaan een titaan van een kast op de keukentafel. Hij is zeker niet belachelijk groot, maar oogt erg indrukwekkend. De mat-zwarte vertoning was nieuw voor ons, gezien onze andere Silencio’s hoogglans waren, maar ook hier zijn wij unaniem positief over. De details om deze case helemaal “af” of compleet te maken zijn aanwezig, maar geen enkel element is “te”, de afwerking oogt voortreffelijk, en het moge direct duidelijk zijn dat je naar een kwaliteitsproduct kijkt.

Er zit overigens hier en daar nog wat verpakkingsplastic op de case.

Na het dansen rond de tafel tijd om de handjes op de Silencio 652 te zetten. Eerst mijn best gedaan wat leuke foto’s te schieten, en vervolgens de kast open om te zien wat er allemaal bij zit, in zit, in kan, e.d. Op dit moment was mijn eerdere twijfel eigenlijk al verdwenen, deze kast verantwoord al bij de eerste handeling zijn prijs: De case voelt op alle fronten zeer degelijk. De materialen zijn erg stevig, alle panelen voelen degelijk en een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld de 352 of andere goedkopere cases. De panelen welke optionele ventilator plaatsen afschermen wanneer je daar geen ventilatoren plaatst zijn goed gemonteerd, in plaats van magneet-geklikt, en alle delen welke beweegbaar zijn (deur, stoffilters,e.d.) zitten stevig in elkaar. Op en top degelijkheid, en dat is precies wat ik zoek in mijn desktop. Ondanks dat het wat Hollands is om toch iets te klagen te vinden, kon ik voorlopig nog geen reden vinden.

Frontpanel ziet er goed uit en is degelijk afgewerkt.

Na het openen van de case de toebehoren op tafel geplaatst. Geen opvallende zaken eigenlijk, voldoende schroeven, tie-wraps, HDD dempers, opzetstukje om de mobo stand-offs eenvoudig in te schroeven. Daarnaast een redelijk uitgebreide handleiding welke later van pas blijkt te komen. Kortom, niets speciaals daar, gewoon prima.

De case komt standaard met twee ventilatoren (gemonteerd), een gebruikelijke 120mm achter, en een flinke 180mm voor. Ondanks dat ik de foto vooraf had gezien, kwam het flinke formaat van de front-fan toch als een (positieve) verrassing. Beide fans zijn 3 pins, en komen met molex adapter.

Het binnenwerk zelf ziet er keurig uit, vrij basic indeling wellicht voor een luxere case, waarbij je soms tussenpanelen of iets dergelijks ziet. Maar het is keurig gespoten, afgewerkt, en maakt een zeer strakke indruk. Opvallend voor eerdere Silencio kopers is dat het geluidsdempende materiaal compleet anders is, niet alleen is het heel erg dun, maar waar het in het verleden goedkoper foam leek, lijkt dit materiaal wel alsof het een specifiek ontwikkeld is om geluid te dempen zonder de warmte vast te houden. Echter heb ik daar inhoudelijk geen kennis van, en zal het resultaat in het gebruik moeten blijken.

Oftewel tot dusver dus een ontzettend goed, en blij, gevoel bij deze case.

Inbouwen

Bij het inbouwen is het eerste wat in mij op kwam: Wat moet ik met 4 SSD/2.5” plekken? Duidelijk gevalletje de specificaties niet goed gelezen, er zijn dus welgeteld 10 plaatsen voor een 2.5” drive. Wat bleek is dat de middelste HDD bay, standaard ingesteld op 4x 2.5” drives, eenvoudig te verstellen is naar 3.5”. De brackets voor de HDDs zijn ook eenvoudig te verstellen, en kunnen allen aangepast worden aan 2.5” en 3.5” drives. Eventueel is het middelste HDD bay volledig te verwijderen, echter gezien er in de standaard indeling al zo veel ruimte is lijkt het mij een flinke taak een grafische kaart (of kaarten) te vinden welke deze extra ruimte nodig heeft (maar wellicht is die ruimte handig voor custom waterkoeling). Oftewel je kan eenvoudig lange grafische kaarten kwijt (ook in Crossfire of SLI), en nog altijd eenvoudig een enorme lading HDD’s inbouwen, dit lijkt mij ruim genoeg voor alles behalve de meest extreme builds (Als 10+ drives al niet extreem te noemen is).

Moederbord erin, en je kunt hier zien dat flinke koelers toch voldoende ruimte hebben.

De optionele drive-bay in de 2.5” en 3.5” stand. En de (stevige) trays die per stuk eenvoudig op 2.5” of 3.5” gestelt kunnen worden.

Gezien de server alle data bevat heb ik voldoende aan een SSDtje, echter omdat dat wel heel karig leek toch maar een extra HDD er bij. Voor die ene DVD per jaar ook maar een dvd brander er in. Optisch station schuif je er in tot hij klikt, HDD gaat eenvoudig in de tray, SSD zet ik in dezelfde tray (even tandje smaller schuiven) in verband met sata power kabels, dat vereist echter wel dat je hem met schroefjes vast zet. Tool-less is natuurlijk leuk, maar ik heb er persoonlijk geen probleem mee.

De schijfjes die de case in gaan. Lijkt wat zuinig gezien de enorme aantallen die je er in kwijt kunt.

Externe 3.5” bay ontbreekt voor uitgebreidere cardreaders, echter sinds de case standaard een SD kaart lezer heeft schat ik deze ook geheel overbodig. Uiteraard kan je deze alsnog in een 5.25” externe bay plaatsen gezien je daar drie van hebt.

Mijn setup bestaat verder uit een ATX Z87 bord, een Intel I7-4770k, een Gigabyte GTX770, een Seasonic G-550 PSU, wat Corsair Vengeance Nogwat RAM, en een Noctua NH-U12S CPU koeler. Niet verkeerd lijkt mij, maar ook zeker niet spannend voor een case als deze. Er is meer dan voldoende ruimte voor een 2e GPU, flink meer HDDs, en eigenlijk voor alles wat praktisch/redelijkerwijs nodig kan zijn. Overigens wat betref CPU koelers, met een maximale hoogte van 168mm kan je praktisch elke koeler in deze kast inbouwen.

En dan blijf je dus met iets als dit over, vind het er aardig uit zien.

Het inbouwen van deze case was eigenlijk een eitje. Even moeten opzoeken hoe de SSD’s in de tray moeten, maar verder moge het allemaal duidelijk zijn.

Kabelmanagement

Het zal op de foto’s duidelijk zijn, er zijn flink wat gaten voor kabelmanagement, welliswaar niet zo veel als bij een Cosmos o.i.d. maar dan hebben we het over een hele andere prijsklasse. Alle kabels kunnen eenvoudig uit de buurt van de airflow worden gehouden, en de ruime selectie aan gaten zijn netjes afgeschermd met rubbere flapjes. Daarnaast zitten er voldoende oogjes en andere gaten voor tie-wraps. Ik zal persoonlijk nooit een schoonheidsprijs winnen voor kabels wegwerken, daar heb ik het geduld niet voor. Maar zelfs een ongeduld kan eenvoudig en snel de kabels via de gaten wegwerken om de airflow te behouden. Ondanks dat het een redelijk grote case lijkt, zit het (ATX) mobo kort op de PSU, en dus zal je met de meeste PSU’s (sommige hebben nu eenmaal wat kortere kabels) toch prima in staat zijn de kabels netjes te laten lopen.

Voldoende gaten en ogen zichtbaar.

Kabelmanagement in progress, begint ergens op te lijken.

Zijn er dan echt geen verbeterpuntjes? Wat betreft de kabels wel. Zo is de USB3.0 kabel van het frontpanel erg stug, en maakt deze een lange boog om door de management-gaten te gaan en dat kan net even mooier (tja, moet over iets zeuren?), en wellicht nog onhandiger, de andere frontpanel kabels zijn dusdanig lang dat je ze drie keer door de huiskamer zou kunnen hangen en dan nog het moederbord kunnen bereiken (nou ja, bijna ;)). Ik begrijp dat het eventuele compatibiliteitsproblemen wil voorkomen, echter in de praktijk zie ik niet welk moederbord degelijk lange kabels zou vereisen. Daarnaast zie je bij sommige andere cases dat de frontpanel kabels (althans, power/reset/leds) in 1 strakke kabel verwoven zitten, in plaats van allemaal losse dunne kabeltjes, persoonlijk vind ik dat net even mooier en zou dat een verbeterpuntje mogen zijn voor de nieuwe generatie Cooler Master cases.

In de Silencio 352 (vorige week gekocht), 450 (Buurman zijn pc), en 550 (onze home server) was de ruimte aan de achterkant van de mobo tray een opmerkelijk minpuntje (Zeker bij de 450 heb ik wel wat onaardige woorden laten vallen), en ondanks dat het in de 652 net iets ruimer is, moet je toch alert blijven dat je kabels niet te veel kruist. Ik zou verwachten dat een klein beetje meer speling de kabelmanagement ervaring nog even iets soepeler zou maken, en daar toch voldoende ruimte voor zou mogen zijn in een dergelijke kast.

Een modulaire PSU is overigens wel aan te raden. Gezien de toch wat beperkte ruimte achter het mobo maakt elke onnodige kabel het weer wat lastiger om het netjes weg te werken, zeker als die kabels nergens heen gaan en dus doelloos achter de tray moeten hangen. Als je voor het oog een super mooi resultaat wilt halen zal je er al best wat tijd in (willen) steken, en wil je het niet nog tijdrovender maken. Zoals ik al aan gaf zit het gewoon wel redelijk in elkaar, en kan je heel vlot een prima resultaat halen, en dat zal voor de meeste (en ongeduldige) gebruikers ook prima voldoen, maar het had net even ruimer gemogen voor de OCD patienten onder ons.

Koeling

Met twee standaard ingebouwde, voldoende krachtige, en toch geheel stille case fans ben je eigenlijk voor de meeste setups direct klaar. Een goede vergelijking maken voor mij als eindgebruiker is lastig, omdat ik niet voldoende verschillende onderdelen heb om een uitgebreide test te maken. Ondanks dat de Noctua NH-U12S een zeer goede koeler is, zakte mijn idle-temp van ~30 C in de P180B, naar 27-28 in de Silencio 652, met een kamer temperatuur van 23 C is dat m.i. gewoon helemaal top. De verschillen tijdens een spelletje liepen nog wat verder uit (zo rond de 5 graden in het voordeel van de 652), iets wat ik eigenlijk niet had verwacht van een geluidsdempende case. Een zeer positief resultaat, en kan ik dus niets anders dan concluderen dat de airflow goed is geregeld.

De 180mm front fan met stoffilter, en de 120mm rear fan.

In het verleden werd bij de Silencio kasten wel eens genoemd dat het niet voor game-pcs zou zijn, gezien de geluidsdemping ook als warmte-isolatie zou functioneren. Het lijkt echter alsof het nieuwe geluidsdempende materiaal, zelfs in combinatie met de standaard airflow, zeker niet onder doet aan andere (game-pc) cases in zijn prijsklasse, en dat de Silencio 652 meer dan geschikt is voor systemen welke een flinke warmte productie hebben.

Het nieuwe geluidsdempende materiaal, veel dunner, en lijkt geen negatieve gevolgen voor de koeling te hebben.

Uiteraard bestaat de mogelijkheid om nog veel meer aan koeling te doen, en ondanks dat in mijn eigen ervaring met een redelijk normale game-pc daar de noodzaak niet van zie, heb je in de Silencio 652 een flink aantal uitbreidingsmogelijkheden. Graag verwijs ik naar de specificaties voor de volledige details en mogelijkheden, maar met o.a. een 120/240mm rad, of 2x 180mm fans voor, een 180/200mm fan of 120/240mm rad boven, een 120mm rad/fan achter, een 180/200mm fan aan de zijkant, een 120/180mm fan onder, en nog een 120mm fan in de HDD bay, lijkt het mij dat zelfs een die-hard koel-fanaat zich op deze case kan uitleven. Wellicht iets voor de toekomst, maar vooralsnog laat ik het bij de stock setup.

De goed afgesloten, optionele extra ventilator (of evt. 240mm radiator) plaats boven in.

Geluidsproductie

De Silencio 652 heeft hier z’n naam waar te maken, en de ruim aanwezige demping-materialen, samen met de stevige panelen, zouden voor een prima resultaat moeten zorgen. Mijn ervaring to dusver is ook gewoon top. Ik heb geen meetapparatuur, echter mijn pc is nu tijdens internet/mail/etc gebruik gewoon lekker stil, terwijl ik op mijn stoel direct naast de case zit (oftewel minder dan 1 meter er vandaan). Enkel bij absolute stilte kan ik de CPU/GPU fan een beetje horen, maar dat zijn ook geen kleine jongens. Bij een spelletje komt het geluid van de GPU ventilator een klein beetje op, maar je moet wel aandachtig luisteren voordat je dat door hebt, en dat spelletje zonder enige vorm van speakers of headphones spelen. Het geluid van bijvoorbeeld de HDD (7200rpm, 5 jaar oud, dus geen stilte-held), welke ik zonder dempers in de case heb gezet, is ook vanaf mijn stoel totaal onhoorbaar, dus zelfs de meest luide HDD moet met de dempers geen probleem vormen. Het verschil tussen deze geluiden met case open en case dicht is aanzienlijk, en moet ik dus concluderen dat deze case zijn naam Silencio terecht heeft gekregen.

Uiteraard is het zo dat een stille build natuurlijk afhankelijk is van alle onderdelen. Ook de Silencio heeft ventilatie nodig, en dus gaten via welke geluid zou kunnen ontsnappen, en het lijkt mij ook te verwachten dat luide overige hardware niet voor een onhoorbare build zullen zorgen. Maar met minimale aandacht aan geluidsproductie ben ik nu zeer te spreken over het resultaat, en zit ik dus met een lekker stille pc. Mocht je bewust op zoek gaan naar absolute stilte en je systeem daar aan aan willen passen, is deze case volgens mij een goede kandidaat.

Stoffilters

De Silencio 652 komt met een flink stoffilter voor in de case, een stoffilter voor de PSU intake, en een stoffilter voor de bottom en top fans mocht je daar extra koeling plaatsen. De filters voelen zeer stevig aan en lijken prima in orde. De Silencio 550 blijft bij mij na maanden gebruik praktisch schoon, en vermoed ik dat de 652 daar niet voor onder zal doen. Gezien de optionele ventilator-plaatsen afgeschermd zijn, en je met een stock setup een lichte overdruk in de kast maakt, zou dit ruim voldoende moeten zijn om het systeem relatief stofvrij te houden. Een groot voordeel is, zoals bij de andere Silencio cases, de filters eenvoudig te bereiken, en dus schoon te houden zijn. Wederom een hoofdstuk goed voor elkaar.

Stoffilter voor de PSU, en optionele extra ventilator onder. Beide eenvoudig te benaderen, en zitten toch stevig.

Alternatieven

Nu spreek ik uiteraard bij voorkeur mijn eigen ervaringen aan wanneer het op alternatieven uit komt, maar de selectie van cases tussen de 80 en 90 euro is zeer uitgebreid en kan ik deze natuurlijk niet allemaal testen. De grote vraag is wat een geldig alternatief is, kijk je vooral op inbouw mogelijkheden, of juist op geluidsproductie, twee zaken waar deze Silencio duidelijk op is gericht. Om toch een paar gedachtes over dit onderwerp los te laten:

De Silencio 550 is de kleine broer. Met een hoogglans uitstraling toch een ander beestje. Aanzienlijk mindere inbouw mogelijkheden (echter nog altijd voldoende voor de meeste systemen), minder ruimte voor kabelmanagement (wat dan toch weer net even lastiger is), maar wel iets van 20 euro goedkoper, en komt standaard met een HDD hot swap bay. Dit kost al snel 15 euro als je dit los erbij zou kopen. Voor een eenvoudiger systeem waar stilte is gewenst is de 550 een hele goede optie, maar die paar euro extra voor de 652 geef ik graag uit wanneer het op een serieuzere/zwaardere pc aan komt, de 652 lijkt in ieder geval een stuk indrukwekkender, en ik vind dat bij game of render systemen toch wel een plus.

Silencio 652 versus 50-60 euro game-pc cases:
Iets wat ik eerder al noemde, dat ik mij af vroeg of een meerprijs boven de welbekende goedkopere game pc modellen wel te rechtvaardigen is. Op individuele vlakken zullen meerdere cases ongetwijfeld wel te vergelijken zijn, maar een echt alternatief moet een case zijn die kwalitatief in orde is, dergelijke inbouw en koel opties heeft, en dan ook nog eens goed stil is, en die ben ik nog niet tegen gekomen in een lager prijssegment. Als ik naar de prijsvergelijkers kijk zie ik slechts één echt alternatief of grote concurrent voor de Silencio 652:

Een beetje de huidige go-to game-pc case van de Tweakers op het forum (vandaar dat ik hem ook had aangeschaft voor een ander systeem), met een vergelijkbare prijs, en tot nu toe weinig concurrentie. Ook een zeer strakke vertoning, iets minder mogelijkheden wat koeling en inbouwen (wederom vermoedelijk nog altijd ruim voldoende), en net even iets breder voor kabel management (toch wel een fijne plus voor de R4). Ik heb de R4 ruime tijd in gebruik gehad en het was een zeer begrijpelijke suggestie, er valt simpelweg weinig over te klagen. Echter de (standaard) koelprestaties van de Silencio kunnen prima op tegen de Fractal, en de uitstraling en afwerking komt ook allerminst kwalitatief vergelijkbaar over. Daarnaast is de Silencio (met vergelijkbare mid/high-end hardware) wel net even stiller, kan deze toch meer onderdelen kwijt indien gewenst, de afsluiting van optionele (niet gebruikte) koelplaatsen is een plus voor de algehele uitstraling, en een standaard ingebouwde SD kaart is (veelal) handig en scheelt soms kosten. Om nu een winnaar te verklaren begin ik niet aan, en ik denk dat een voorkeur voor het uiterlijk wel de doorslaggevende factor zal zijn, maar de huidige koning R4 heeft er allerminst een even sterke kandidaat naast gekregen. Al met al schat ik de Silencio 652 dusdanig hoog in dat er nu allerminst af en toe eens een andere kast kan worden gesuggereerd in de Desktop-aankoop-advies topics.

Nog een paar foto’s, en de Silencio 652 naast zijn kleinste broertje de Silencio 352. Gezien sommige foto’s wat geel over komen, 1tje met een wat andere witbalans er naast.

De Silencio 652 staat nu slechts enkele dagen onder mijn bureau, en ik ben er enorm blij mee. Als enthusiast computeraar kan ik het niet helpen om een grijns te krijgen als ik nieuwe speelgoed in huis heb, zeker wanneer dat ‘speelgoed’ goed bevalt. De eerste enorm positieve reactie bij het openen van de doos blijft mij dan ook goed bij, en een goede eerste indruk is een sterke indicator. Hij heeft mij direct overtuigd dat een kleine meerprijs voor een degelijke kwaliteit case, zeker wanneer je de pc veel gebruikt, goed te verantwoorden is.

Het is niet enkel een mooie kast, het is op en top degelijkheid, alles voelt stevig aan, alle details zijn keurig afgewerkt. Veel van het materiaal mag plastic zijn, maar desondanks oogt en voelt het echt super. De standaard koeling, de stoffilters en de toebehoren zijn compleet in orde. De inbouwmogelijkheden voor koeling en andere hardware zijn eindeloos, zonder dat het direct een enorm beest van een kast is geworden. Hij is eenvoudig schoon te maken en houden, en de matte afwerking is relatief vingerafdruk bestendig. De standaard SD kaart lezer zal voor de meeste gebruikers een algehele card-reader besparen. En uiteraard zit het belangrijke punt van de case in de naam, en dat maakt hij goed waar; de Silencio 652 is gewoon prima gedempt, de stock ventilatoren zijn keurig stil, en naar mate ik meer systemen in en rond het huis stiller maak realiseer ik mij hoe fijn het is om niet overal dat irritante ventilator-geblaas, of HDD geratel te horen.

Er blijven zoals altijd kleine verbeterpuntjes. Vooral de ruimte achter de mobo tray zou ik toch graag net even groter zien, en dat is ook eigenlijk de voornaamste kritiek; een 0,5cm bredere kast (of ten koste van max. CPU koeler hoogte) zou een verlichting zijn voor het bouwen. Eventueel ook de kleine details wat betreft de standaard kabels kunnen zoals eerder genoemd m.i. net even beter. Het is verder ook jammer dat de goedkopere 550 een hot-swap bay mee krijgt, evenals de oude 650 die ook standaard nog een fancontroller had, en dat deze zaken in de 652 zijn verdwenen, maar anderzijds het is niet lastig te zien hoe de 652 het prijsverschil op andere fronten verantwoord.

En dan de prijs, voor iets meer dan 85 euro is het zeker geen dure kast. Zoals eerder genoemd zal je bij een lager bedrag een aspect moeten kiezen waar je op wilt inleveren. Dit bedrag voor een zeer goede allrounder, met al de bovenstaande pluspunten die op praktisch alle type systemen toepasbaar zijn, vind ik een hele goede deal.

Nog 2 foto’tjes dan...

Al met al geef ik de Cooler Master Silencio 652 een dikke 9,5/10. Met deze prijs, met al deze positieve punten, en slechts wat kleine kritische opmerkingen heeft deze kast mij een zeer gelukkige gebruiker gemaakt, en kan ik deze kast vol overtuiging aanbevelen. Als je de review leuk vind zou ik een beoordelingkje of een reactie leuk vinden! Mocht je vragen of opmerkingen hebben over de case zou ik het ook leuk vinden om van je te horen. Ik ben er in ieder geval alvast heel erg blij mee.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 652?

goede review, mooie kast!

Een vraag: het coolermaster logo, is dat te verwijderen (sticker?) ? verschrikkelijk lelijk en te aanwezig!
Of het te verwijderen is durf ik niet te zeggen, het is echter geen plastic stickertje, maar zit echt in de kast, met reliëf. Als je het zou kunnen verwijderen zou het geen glad oppervlak achterlaten in ieder geval, gezien het iets dieper zit. Als ik nogmaals naar de foto kijk, en dan naar de kast naast me, zou ik zeggen dat het op de foto's met het licht en reflectie flink meer op valt dan nu onder mn bureau. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat een geheel strakke voorkant ook zeker niet verkeerd zou staan, en dat er mensen zullen zijn welke het logo liever niet hadden gezien. Persoonlijk vind ik het er niet lelijk uit zien, juist omdat het ook een soort stalen (degelijke) uitstraling heeft, en niet een vieze goedkope sticker is, maar over smaak valt niet te twisten? :)
Zo'n vermoeden had ik al, dat het op de foto wat meer opvalt.
Ik ga er voor ;)

Ik wil in deze kast eigenlijk overal , waar dat kan, 180mm of 200mm fans gaan plaatsen, zeker in de zijkant ivm een crossfire setup.

Ga ik hier niet in de knoop komen met de cpu cooler of gpu's ? (inbouwdiepte van die cooler in het zijpaneel)

thx!

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 30 november 2013 17:49]

Gebruik maken van de aanwezige ventilator-spots geeft geen problemen met een flinke tower cpu koeler o.i.d. Dat gat zit gewoon onder waar cpu koelers zitten (in eigenlijk elke kast?)

Daarnaast liggen GPU's zo veel dieper dan de ventilator aan de zijkant dat ook dat nooit een probleem zal zijn.
thx voor je reactie.

laatste vraag over deze kast; ik wil een fancontroller gaan gebruiken, liefst met draaiknopjes.. hoeveel ruimte is er tussen de 5,25" slots en het deurtje?
(bij de 650 lees ik dat mensen hun controller een stuk in de kast hebben moeten schuiven, niet echt bevorderlijk voor het uitzicht, maar goed het ding is meestal dicht)
Bar weinig / geen. Een paar mm kunnen ze het foam in, maar meer dan dat lijkt mij niet te gaan.

Nu zijn er wel oplossingen die natuurlijk niet uitsteken, maar met draaiknopjes durf ik zo 1-2-3 niet te zeggen, touchscreens kunnen uiteraard wel, maar dat moet je natuurlijk maar willen. Voor een nieuwe build komt deze week toevallig een NZXT Sentry Mix 2 binnen, deze heeft sliders en ziet er lekker eenvoudig uit, en lijken (op de foto) 'binnen' het frame te vallen. Misschien is zoiets een optie voor jou? Ik zal binnen een week of 2 een review posten daarvan, maar als zoiets je leuk lijkt kan ik je binnen een paar dagen laten weten of deze wel gaat passen.
Thx, die schuifjes vallen inderdaad een stukje in het frame, als je me kan laten weten of het in de 652 past, graag!
Vind het uiterlijk van deze controller goed passen bij de rest van het 'binnenwerk' dus hij maakt een goede kans!
Kleine update, fancontroller had bij mn laatste bestelling moeten zitten, maar zat er gewoon niet bij, geen idee wanneer ik hem krijg maar het kan misschien even op zich laten wachten :'( Dat je niet denkt dat ik je vergeten ben :)
Thanks voor je reactie, ik houd het in de gaten.
Ga de kast wel bijna bestellen maar dan wacht ik nog even met de fancontroller!
Ik heb hem binnen! Beetje druk dus ik moet nog even tijd vinden, maar zodra ik tijd hem hem even te passen laat ik het je iig even weten.
Heeft even geduurd, sorry daarvoor. De NZXT Sentry Mix 2 past perfect binnen de Silencio 652. De sliders vallen geheel (nou ja, op 0.5mm na misschien) binnen het frame, en de deur kan dus zonder problemen dicht.

Review gaat uiteraard volgen, maar wou het je vast laten weten. Mocht je overwegen; het is een eenvoudige maar degelijke controller. Geen touchscreen, sensoren, e.d. gewoon sliders, wat leds, klaar. Overigens geven de specs aan dat je kan sliden tussen 40% en 100%, maar ik moet hem nog goed aansluiten en testen om te zien of dat bereik voldoende is.

Hoop dat het helpt!
Mooie review! Ontzettend duidelijk omschreven, hoop er meer te zien! +3

Enige wat ik niet terug kon vinden, maar wel benieuwd naar ben is of er aan de rechterkant (achter de motherplate) nog plek is voor een 2,5" SSD/HDD? Er lijken wel gaten te zitten voor rubberen voetjes, maar past dit ook en is het handig? (en zijn zulke voetjes bijgeleverd?)

Kan me voorstellen dat het voor een high-end build handig is om de SSD achter de MP te plaatsen, en dan de middelste HDD cage te verwijderen voor betere airflow. Eindresultaat ziet er hier echter ook schitterend uit! :)
Dank je voor de complimenten! Er zullen er zeker meer komen. Beetje jammer dat ik bij vorige pcs die ik had gemaakt niet veel (mooie) foto's had, dus als ik nu een review daar van maak voelt dat natuurlijk als achteruitgang, maar er zullen wer zeker meer volgen.

Er zijn inderdaad meerdere, (eigenlijk mooiere) plekjes voor een SSD. 1tje achter de mobo tray (goed zichtbaar op die foto ook), 1 onder de onderste HDD tray. en je kan er ook nog 1 onder de ODD tray hangen. Dus wellicht heb ik mijne wat te traditioneel geplaatst, zo ook bij de 352 waar je ze ook tegen de zijkant kan plaatsen wat er ook leuk uit ziet, zal er in ieder geval volgende pc goed op letten dat ik dergelijke leukigheidjes ook wat aandacht geef.!

oh: en alle rubbertjes, brackets, etc die je nodig kan hebben voor welke installatieplek dan ook zitten er bij, dus ook dat zit gewoon goed. En ik moet (heel slecht) toegeven dat ik de verwijderbare HDD tray lekker liet zitten omdat ik dan dat ding weer ergens moet bewaren, heb al zo veel rommel ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 november 2013 09:29]

Ben je zeker dat het goed koelt? Ik heb een Silencio 550 en alle hardware is overgeclockt, tijdens het gamen/overclocken/stressen moet ik het deurtje toch wel open zetten als ik geen oververhitte hardware wil hebben.

Lol @ de baby :)

[Reactie gewijzigd door WietKop op 9 december 2013 15:32]

Ik heb ook een 550 (met een homeserver), die heeft inderdaad dat dikke foam wat voor hogere temps zorgt dan niet gedempte systemen, de geluidsdemping in de 652 is vele malen dunner (maar nog altijd effectief) en lijkt warmte veel minder vast te houden. Ik kan natuurlijk niet alles vergelijken, maar de 652 met 2 stock fans blijft (net) iets koeler dan mijn oude Antec P180B met 3 stock fans (met bovengenoemd systeem), en de P180B was toch een relatief populaire en gewaardeerde kast. 652 heeft ook meer airflow, meer ruimte, meer optionele koel plaatsen, e.d. om het evt. nog koeler te houden. Dus tot zover ik kan beoordelen geen problemen met de koeling.
Hoi Foritain, gisteren is mijn 652 binnengekomen en er zitten geen rubbertjes voor cablemanagement erin, heb je ze apart besteld?
Je bedoeld die rubberen dingen die in de kabelmanagement gaten zitten toch? (Duidelijk te zien hier)

Ik kreeg ze er toch echt bij, niet los besteld of iets dergelijks. Ik zou het zeker even navragen als ik jou was.
Toch nog even mijn complimenten op deze mooie review. Heb hem vandaag besteld en ben erg benieuwd. Enige waar ik momenteel een beetje van baal is dat ik heb gekozen voor een niet-modulaire voeding. Ik ben nog in twijfel of ik er verstandig aan doe die uit te pakken en te gebruiken, of gewoon toch een modulaire voeding te bestellen en totdat die er is nog even met mijn oude voeding werken.

Haha, nu ik dit zo aan het typen ben heb ik toch maar gewoon een modulaire voeding besteld. Wil het gewoon goed hebben.
Een niet-modulaire gaat natuurlijk ook gewoon prima, maar het is zeker wel fijn met de Silencio reeks. Die paar euro die dat meer kost maakt het toch vaak net even makkelijker, of netter.

In ieder geval veel plezier met de kast en het bouwen, en bedankt voor het compliment! :D
Graag gedaan. Merkte dat ik na aanleiding van deze (en andere 652) reviews de kast aan het aanraden was op het forum. Uiteindelijk bedacht ik me dat als hij me zo goed lijkt, waarom dan zelf niet gewoon bestellen.

Morgen komt op de videokaart(en) na alles binnen voor mijn nieuwe build. Gelukkig heb ik nog een 7950 liggen, dus zal die in eerste instantie gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door f3cuk op 16 januari 2014 19:38]

Zoals verwacht vandaag binnengekregen. Heerlijke case, ben er al aardig op los gegaan. Die dubbele USB3 kabel is inderdaad irritant stug, al heb ik hem redelijk weg weten te werken. Ik baalde heel even toen ik dacht dat ik mijn CPU voeding niet netjes via de achterkant kon laten lopen (vrij korte kabel, stekkertje net te groot om langs gat links boven te gaan), uiteindelijk paste het stekkertje aan de andere kant nét wel en was ik dus blij.

Misschien interessant voor jou om te weten. Heb er zelf ook een i7-4770K inzitten, omdat ik in eerste instantie niet van plan ben te gaan clocken (maar uiteraard wel de mogelijkheid wil hebben), genoegen genomen met de stock koeling. Met een kamertemperatuur van 20 graden komt hij idle rond de 42 graden uit.

Wat ik toch nog wel een klein nadeeltje vind van de kast is dat de mechaniek w.b. de zijpanelen niet helemaal optimaal is. Zeker als je - zoals ik - twee linkerhanden hebt, ben je toch steeds ff aan het pielen om die er weer netjes in te krijgen.

Al met al erg blij, eerste indruk is erg stil, al moet ik zeggen dat ik hem nog niet onder load heb getest.

Net als elsandre helaas ook geen rubbertjes voor kabelmanagement. Maar een snelle google zoektocht vertelde me dat ik daar gewoon melding van kon maken bij CoolerMaster en ze dan alsnog opgestuurd zou krijgen.
Gefeliciteerd :D

Haswell i7 op stock koeling is inderdaad een warm beestje, 42C valt nog wel mee, maar in elke situatie worden die dingen toch snel warmer dan ik persoonlijk zou willen. Maar op een prijs van 270 euro o.i.d. kan een tientje of 2 extra voor een goede koeler ook nog wel ;) Maar dat gaat natuurlijk op voor elke case waar je die 4770k in zet.

Het afsluiten van de panelen na kabelmanagement is soms even drukken inderdaad, vond het zelf geen echt 'probleem', maar er is inderdaad geen ruimte om zonder aandacht kabels te laten kruisen. Blijft een beetje het Silencio-series-minpuntje ondertussen, maar goed, het is te verhelpen met een beetje aandacht.

Ben overigens wel benieuwd naar jouw i7 load temps met stock koeler! Heb hem zelf nooit gemeten gezien ik altijd een aftermarket koeler op serieuze cpu's zet.
Hmm 42 graden bleek een grapje, zit idle rond de 33 graden. Onder load doet hij het niet al te best (was te verwachten). Met de IntelBurnTest klapt hij al vrijwel direct richting de low 90's.

Misschien toch nog maar even een Rev.2 bestellen :p
33 graden is prima inderdaad (zal met terugklokken zijn? 42 met fixed stock clocks is zo gek niet overigens) , maar load op een stock koeler blijft (welke case dan ook) gewoon bagger, dus die 90+ verbaast mij echt niet. Wel bedankt om het even te laten weten, toch bevestiging dat ik terecht geen stock koelers op i7s wil gebruiken. Tel een beetje stofopbouw en/of een warme zomerdag bij die temps op en je komt zo in de gevaarlijke temps terecht. Overigens is dat bij AMD OC CPU's hetzelfde, daar niet van. Een 760k met stock koeler zit met boost speed al vlot in het rood.

Rev. 2 is een leuke goedkope oplossing, maar er zijn best hogere prestaties te behalen met serieuzere koelers natuurlijk. Was je van plan veel te oc'en? Heb net twee nieuwe koelers binnen overigens die ik nog moet testen (Nepton 140XL, Kraken X60), maar wel in een iets andere prijsklasse ;) Maar goed, die gaan ook op wat serieuzere overclocks op een 4770k en fx 8320.
Nope nog niet aangezeten. Gewoon 33 graden met stock koeler en settings. Misschien een lucky draw met goed verspreide pasta?

Was eerlijk gezegd helemaal niet van plan te OC'en. Wilde echter de mogelijkheid voor mezelf openhouden. De gemiddelde PC gaat hier 4/5 jaar mee, dus het vooruitzicht op een mooie boost over een paar jaar vond ik prima. Echter wat je zegt klopt natuurlijk wel, en wat dat betreft is een goedkoop koelertje wel handig om iig de integriteit van de chip te waarborgen.

Dat gezegd heb ik als voornemen me wat meer te verdiepen in waterkoeling. Dus misschien is dat inderdaad ook een optie. Zal je (eventuele) reviewtjes dus zeker even lezen.
Mijn complimenten voor deze zeer informatieve en goed geschreven review! Chapeau!

Ik liep al een tijd te twijfelen over welke kast ik zou nemen voor mijn nieuwe pc. Ik had mijn keuze eigenlijk al laten vallen op de Fractal R4, voordat deze review mij overhaalde.
Één van de dingen die mij positief opviel in deze review en wat ik toch wel vaak mis in andere reviews, was de vermelding voor meerdere lange grafische kaarten. Dat soort kleine details maakte voor mij deze review compleet. Vanavond maar eens wat andere reviews van je doorlezen.
Dank je wel, dergelijke berichtjes maken het voor mij leuk om reviews te maken! Veel plezier vanavond, volgens mij heb je voldoende leesvoer daar aan ;)

En uiteraard veel plezier met de 652, ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn!

Mvg,
Ik heb de Fractal R4 besteld, maar deze gaat terug. Het inbouwen viel mij echt tegen (alles komt uit een Cooler Master Sniper en die kast is vwb inbouwgemak echt briljant) en ik ga naar aanleiding van deze zeer uitgebreide en prettig leesbare review ook voor de Silencio 652 :)
Ben ik toch benieuwd wat er zo verkeerd was aan die R4 dat het inbouwen niet goed ging? Je mist wel een 5.25" bay maar verder is er weinig mis met die case.

Hoe dan ook heb je volgens mij gewoon een hele mooie case besteld, en fijn dat mn reviewtje heeft kunnen helpen!
Ik was natuurlijk verwend met het zo goed als volledige tool-les inbouwen in de Cooler Master. Verder is de Sniper die ik nog heb een klap groter, waardoor je zonder veel te prutsen alles ingebouwd heb. Heb gisteren de boel binnen een half uur overgezet . Maar dan valt toch wel op dat die 3x 200 mm fans + 2 x 120 mm fan (processor en uitlaat) wel erg veel herrie maken. Dus die Silencio gaat wel goed bevallen denk ik. Meteen maar zo'n Noctua koeler erbij kopen :)

[Reactie gewijzigd door partyondude op 5 maart 2014 02:41]

Ik had die U12S al, maar volgens mij moet een U14 ook passen, zou het in elk geval even bekijken en overwegen! Het zijn echt topdingen mbt prestaties en inbouwen.
Heb nu een Scythe Mugen, maar die is toch wel erg groot. Ik denk dat zo'n U12S prima is voor mijn systeem.
Twee vraagjes:
1. Raad jij deze kast aan voor een game systeem ( i7 4770k+ radeon r9 290) ten opzichte van de fractal design define R4
2. Wat voor moederbord is en zo'n soort situatie handig

Ps: leuke review (zoals allemaal)
1. Juist een R9 290 kan wel wat geluidsdemping gebruiken volgens mij ;). Mn 770GTX is natuurlijk iets minder warm dan een 290, maar die blijft zelfs op volle load nog koel en stil, zie geen reden dat een 290 niet zou gaan? Al zou ik wel een model pakken met een leuke aftermarket koeler. Denk dat beide cases wel goed aan elkaar gewaagd zijn zoals ik ook beschrijf, met ieder zn kleine voordeeltjes tov de ander.
2. Moederbord kies ik meestal eenvoudig op de benodigde features, en vervolgens pak ik een model dat gunstig in de prijzen zit. Mijn keuze in deze kast is wat prijzig gezien er weinig borden waren met esata toen Z87 net uit kwam. Als je lekker wilt overclocken is een koele VRM en wat meer power phases wel handig. Maar je zal wat meer informatie moeten geven over je wensen en eisen om een goede keus te maken.

Hier alvast een begin

Al zal je vooral voor serieus overclocken niet aan de goedkoopste bordjes willen beginnen, maar laat eerst even weten wat je van plan bent :)
Zeer nette review, zou er meer van zulke willen zien! duidelijk en to the point, geen geromplslomp!

Dankzij deze review en de build van de Stealth MKII door ZdMods overweeg ik er ook een te halen.
Hierin zal dan een 360 Rad gemonteerd worden in de voorzijde. Dit moet vanwege de hoogte vast wel mogelijk zijn!
Ik maak nu gebruik van een Obsidian 800D maar deze kast vind ik toch echt wel te groot en te zwaar!
Al weegt deze ook wel een aantal kilo's zie ik wel dat vanwege de grote deze beter te tillen valt.

Bedankt voor deze geweldige review!!

ZdMods - Stealth MKII
Hey, deze reactie heb ik even gemist. als ik 36cm vanaf de bodem meet zal je de onderste 2 5.25" bays moeten verwijderen om ruimte te maken voor een 360 rad (ca 40cm van bodem tot bovenste bay, dus de bovenste moet je kunnen behouden).

Graag gedaan, en ik ben benieuwd het resultaat te zien!
Zou je een inschatting kunnen maken voor wat betreft verschil in geluid als de 120 mm uitlaat fan vervangen wordt door een 120 mm fan van Noctua?
Weer een reactie die ik veel te laat pas zie, excuses daar voor, probeer ze altijd bij te houden maar soms slippen ze er even tussendoor :(

Ik heb mijn fan achter gewoon niet op volle toeren staan (zou moeten kijken hoeveel precies) en dan is hij gewoon stil. De case dempt verder goed, dus in princiepe zal een stille luxe fan als de Noctua gewoon uitstekend moeten presteren.