LG Optimus G Pro Wit Review

T.Struik 23 oktober 2013, laatste update op 27 december 2013, 2.540 views

LG Optimus G Pro Wit

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snel
  • Mooi design
  • Quickbutton
  • Fotokwaliteit camera

Minpunten

• Uit-stekende lens
  • Ietwat gladde afwerking

Deze review wordt nog verder aangevuld!
-10-12-2013: plaatsing review
-27-12-2013: onderdeel display toegevoegd

Na eerder de LG Optimus G te hebben gereviewd was het nu tijd voor een volgende LG op om uit te proberen. Hiervoor kon ik via LG een LG Optimus G pro gebruiken, waarvoor dank! Samen met deze LG Optimus G pro kreeg ik ook een LG pocket Photo printer in bruikleen, ook wel LG Popo genoemd. Deze zal ik als accessoire in deze review aanstippen en proberen in een aparte review nader te bespreken.

Voor deze review heb ik al meerdere reviews geschreven over hoofdzakelijk Symbian, Android En Windows Phone based telefoons. Hieronder vallen onder andere de Sony Xperia Z1, de HTC One X+ en de Nokia Lumia 720. Hiermee zal ik dan ook zo u en dan de vergelijking maken. De LG Optimus G pro is een toestel dat al even geleverd wordt in Nederland, en bovendien is de G2 er al. Gezien de hardware kan de G pro gemarkeerd worden als een toestel dat in het hogere segment thuishoort. Waar bij de Optimus G nog geen full HD resolutie aan boord was, is dit bij de G pro wel het geval.

De review zal ik aanvullen met foto’s en video’s, houd hierbij in gedachte dat ik geen beroepsfotograaf ben, maar zo goed als mogelijk plaatjes probeer te schieten. Verder is het belangrijk om te weten dat deze review gebaseerd is op het gebruik van één exemplaar. Het is mogelijk dat tijdens de het testen punten naar boven komen die als negatief worden ervaren. Gezien het testen op basis van één exemplaar gebeurt is dit niet generaliseerbaar. Kortom het kan bijvoorbeeld een mankement zijn aan dit exemplaar wat dus niet gelijk geldt voor ‘de Optimus G pro’ in zijn algemeenheid. Daarnaast probeer ik in de review een zo objectief mogelijk beeld te schetsen voor de lezer. echter kan niet uitgesloten worden dan bepaalde punten berusten op een mening, bijvoorbeeld als het om design gaat.

In de review houd ik vast aan een aantal vaste onderdelen waarover ik schrijf. Deze onderdelen zijn als volgt opgebouwd:
  • Keyfeatures
  • Inhoud verkooppakket
  • Ontwerp
  • Display
  • Camera
  • Prestaties
  • Slot
Mochten er naar deze onderdelen nog vragen zijn, schroom dan niet om deze in de comments te stellen, ik zal er zo goed mogelijk op proberen te antwoorden. De review stel ik zorgvuldig samen, mocht het gebeuren dat er toch ergens een foutje ingeslopen is dan hoor ik dat graag. En daarnaast veel leesplezier.

Wat waarschijnlijk het meest opvalt aan de G pro wanneer je hem voor het eerst ziet, is het scherm van 5,5 inch groot. Dit LCD scherm heeft een 1080p. Gezien de features en de prijs van de G pro zijn bijvoorbeeld de Sony Xperia Z, Samsung Note II en de HTC One concurrenten van het toestel. Wat kenmerkende features van de Optimus G pro staan hieronder vermeld:
  • 1.7 GHz Krait 300 cpu
  • Adreno 320 gpu
  • Full HD 5.5 inch display (1080 x 1920)
  • 2 GB ram
  • 13 Megapixel camera (4208 x 3120 pixel)
  • 16/32 GB
  • 3140 mAh Li-Ion accu
  • 4G/LTE
Ten opzichte van de Optimus G zijn er meerdere verschillen, maar opvallend is uiteraard het grotere scherm, en vooral de HD resolutie. Ondanks de hogere resolutie, maar het grotere scherm is het aantal ppi hoger bij de pro: 318 vs 401. Gelijk blijft de 2 GB ram waarmee de pro ook is voorzien. Een ander opvallend verschil is de accu grootte, deze is ruim 1000mAh. Verder heeft ook deze telefoon ondersteuning voor 4G.

Zoals iedere telefoon wordt ook de Optimus G pro geleverd in een retailpakket met een bepaalde inhoud. Door de grootte van de G pro, is ook de verpakking logischerwijs wat groter, een zwarte verpakking met een ietwat kitsche zilveren deksel (te zien op de achtergrond van de foto hieronder). De G pro ligt goed beschermd in de verpakking en is omringd door een schuimen vorm, zo goed beschermd zijn toestellen in de verpakking bij andere merken niet. Veelal liggen toestellen direct tegen de kartonnen rand van de verpakking zelf aan. De pro ligt dus in een mooi ‘bedje’ in de doos.
De inhoud van het verkooppakket is niet zeer spannend:

Van boven naar onder, van links naar rechts is te zien:
  • Netadapter
  • LG Optimus G pro (inclusief accu, wel verwijderbaar)
  • Data/stroom-kabel
  • Handleiding
  • Headset
  • In-ear opzet stukjes voor headset
Ook hier zijn de netadapter en de datakabel een duo, los is de datakabel te gebruiken om de G pro aan de computer te leggen en in combinatie met de netadapter is het de lader. Verder is in de verpakking uiteraard de telefoon zelf te vinden, op het eerste oog een erg stijlvol apparaat, dat lekker in de hand ligt. In de verpakking ligt ook los de 3140 mAh accu, op het moment van de foto was deze, grote, accu al in de telefoon geplaatst. Verder wordt er nog een korte handleiding meegeleverd. De headset die bij de pro wordt meegeleverd ziet er stijlvol en solide uit, net als bij de LG Optimus G. Echter is niet zeggen dat er subliem geluid uitkomt, de look van de headset doet in eerste instantie iets anders vermoeden. De kwaliteit kort uitgeprobeerd middels twee toestellen: de Optimus G pro uiteraard, en de HTC One mini. Ter vergelijking een Sony headset gebruikt. Bij de LG headset worden nog wat verschillende maten in-ear dopjes geleverd. Wanneer het toestel wordt opgestart krijg je een kleurvol welkom:

Accessoires (niet meegeleverd)
Verkooppakketten kunnen verschillen per regio, zo wordt er in andere regio’s een extra batterij meegeleverd en/of een stand voor de telefoon zoals hieronder:
Bron: nu.nl
De telefoon laadt niet in deze stand, maar aan de achterzijde van deze stand is het wel mogelijk om een accu te plaatsen en een losse accu van de G pro te laden. De telefoon is hier zowel in portrait (foto) als in landscape positie in te plaatsen.

Een andere accessoire is de LG PD233 pocket photo printer (Popo). Deze haalde ik eerder al aan bij LG Optimus G, maar nu heb ik hem ook daadwerkelijk kunnen gebruiken. Een mobiele printertje die op basis van bluetooth wrkt en (o.a.) te installeren is middels NFC. Zoals gezegd zal ik hier later nog proberen een uitgebreide review van te schrijven, maar ik heb deze printer in ieder geval kunnen gebruiken in combinatie met G pro, en dat was een leuke ervaring! Hieronder de printer en de inhoud van de verpakking:

Hieronder een videootje van de Popo in werking:

Verder is er voor de LG Optimus G pro de draadloze lader beschikbaar, deze werd tot en met 31 oktober 2013 onder voorwaarden weggeven bij aanschaf van een Optimus G pro. Dit betreft de LG WCP-300:

Bron: lg.com

De WCP-300 is er in zowel het zwart als wit. De lader voldoet aan de QI standaard en kan dus ook voor niet-LG apparaten gebruikt worden die aan deze standaard tegemoet komen. Of het hier om een inductie of resonantie lader gaat kan ik dusver niet achterhalen, vermoedelijk inductie.

De LG Optimus G pro is een toestel dat verkrijgbaar is in de kleuren wit en zwart. Rondom de behuizing loopt een zilveren rand die design technisch iets toevoegt aan het toestel. Het ziet er niet alleen goed uit maar voorkomt een saaie egale zijde. Het toestel is hoofdzakelijk gemaakt van plastic. Gelukkig is het niet te/zeer glad materiaal wat vallen tot gevolg kan hebben. De Nederlandse Optimus G pro heeft aan de achterkant een stijlvol blokjespatroon wat er erg gaaf uitziet. De bouwkwaliteit van het toestel is prima, mar niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Sony Xperia Z1. De omvang van het toestel meet 150,2 mm in de lengte, 76,1 mm in de breedte en 9,4 mm is het toestel dik. Alle onderdelen bij elkaar verklaren een gewicht van 172 gram. Ietwat aan de zware kant maar tijdens het gebruik zeker niet hinderlijk. Hieronder worden alle zijden van de G pro getoond met een korte toelichting daarbij.

Aan de voorkant zie je (v.b.n.o. & v.l.n.r.):
  • Speaker
  • Nabijheidssensor
  • Cameralens voorzijde
  • 5,5 inch 1920 x 1080p scherm
  • Terugtoets (deze licht op, links van de gecentreerde Home-toets)
  • Hometoets
  • Menutoets
Jaren geleden kocht men een toestel om mee te bellen en de kerntaak dan ook: bellen. Tegenwoordig gaat het meer en meer ook om andere functionaliteiten, maar de mate
waarin je met een toestel verstaanbaar bent voor de gebelde is nog steeds van belang.
Op dit vlak scoort de G pro erg goed. Het toestel verzorgt helder en zeer goed verstaanbaar
gespreksgeluid. Over de nabijheidssensor is niet zeer veel te zeggen, hij is zoals hij is en hij doet z’n werk goed. De cameralens aan de voorzijde kan foto’s leveren op 2,1 Megapixel en video’s op 1080p, geschikt voor beeldbellen of chatbeeldmateriaal (Whatsapp). Meer daarover bij het onderdeel ‘Camera’. Opvallend is uiteraard het grote 5,5 inch display (401 ppi) aan de voorzijde met aan de zijkanten kleine bezels. Hoewel het een prima scherm is, zal ik hier verder op in gaan bij het onderdeel ‘display’. Onderaan het scherm zijn twee touch-sensitive toetsen en één fysieke toets. Links onderaan zit de terug toets en die oplicht bij gebruik van het toestel. In het midden zit nog een fysieke home toets. Deze toets heeft een gave feature, namelijk: hij kleurt in zekere situaties. Bijvoorbeeld bij het opstarten van de telefoon krijg je een kleurrijk welkom, zie zelf:

Ook kleurt het toestel bij bijvoorbeeld het laden, rood bij leeg/niet volledig geladen en groen bij volledig geladen:

Voorkomen is hiermee dat een aparte notificatie-led gemaakt moet worden. Er is nu gewoon een duidelijke en stijlvolle manier om de gebruiker te informeren. Verder is rechts de menutoets te vinden, die net als de terugtoets oplicht tijdens het gebruik van het toestel.

Aan de bovenkant van de telefoon zie je de volgende functies (v.l.n.r):
  • Tweede microfoon
  • Infrarood poort
  • 3.5 mm audio jack
Aan de bovenkant van de G pro is de eerder beschreven zilveren rand goed te zien. Deze rand is hier bepakt met drie functies. Allereerst is het kleine gaatje links een tweede microfoon, daarnaast zit de infrarood poort die de telefoon instaat stelt om gebruikt te worden als afstandsbediening. Hierover zal ik later nog wat toelichten. Uiterst rechts is de 3.5 mm audio jack te vinden. In combinatie met de bijgeleverde oordopjes kun je niet de maximale geluidskwaliteit geleverd krijgen. Dit komt doordat de meegeleverde dopjes er gaaf uitzien, maar slechts redelijke geluidskwaliteit leveren. In combinatie met betere oordopjes is er prima geluid uit deze audio jack te krijgen. Wat betreft plaatsing van de hierboven genoemde functies zitten ze naar mijn idee allen op de juiste plek, hoewel de tweede microfoon niet perse daar geplaatst hoeft te worden. Vooral om het toestel als afstandsbediening te gebruiken , zul je automatisch met het toestel gaan richten. Verder is voor het gebruik als muziekspeler een audio jack aan de bovenkant het meest praktisch. Een audio jack aan de zijkant vereist ruimere zakken en voor een audio jack aan de onderkant moet je je telefoon onderste boven in je zak doen, zo is hij het beste.

Aan de onderzijde bevinden zich (v.l.n.r.):
  • Miro-usb aansluiting
  • Microfoon
De usb aansluiting is zoals bij vrijwel ieder toestel dat in het laatste jaar of twee jaar gereleased is naast het laadpunt ook de data aansluiting. Dat is bij de G pro niet anders. Wanneer de Optimus G pro wordt aangesloten aan de computer, dient er eerst een stukje software uitgevoerd te worden waardoor na enkele seconden de telefoon te gebruiken is in combinatie met de computer. Aangesloten zijn er verschillende aansluitmodi beschikbaar. Dit is niet bij iedere Android telefoon zo, maar wel zo handig. Aan de onderkant is verder nog de microfoon te vinden die echt goede spraakkwaliteit levert naar de beller/gebelde.

Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):
  • Quick button toets
  • Volumerocker
De Quick is standaard geactiveerd om gebruik te kunnen maken van Quickmemo, een functie om on-screen memo te maken en die direct op te slaan of te vertalen naar bijvoorbeeld telefoonnummers. De toets is echter ook in te stellen om andere functies te starten. Dit is best handig om bijvoorbeeld de telefoonapplicatie snel te kunnen starten. Echt nuttig dus. Over de volumerocker valt ook nog iets toe te lichten, bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy SIII zat deze (afhankelijk van je handgrootte) volumerocker iets te hoog. Hierdoor drukte je de volumerocker in bij het indrukken van de aan/uit-knop aan de andere zijde omdat je automatisch tegendruk zocht om de knop in te drukken. Bij de Optimus G zit de volumerocker iets lager waardoor dit ‘probleem’ niet ontstaat. Ergonomisch dik in orde dus.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Uitsparing backcover
  • Aan/uit-knop
Over de uitsparing valt als enige te zeggen dat deze er voor dient om de backcover te kunnen verwijderen. Dat kan bij steeds minder toestellen tegenwoordig, maar bij de G pro nog steeds. De aan/uit-knop zelf is een de ietwat aan de hoge kant zit. Door het 5,5 inch scherm is het toestel best lang. Afhankelijk van hoe groot je hand is, is dit enigszins hinderlijk doordat je er dan wat lastig bij kan met je duim, maar verder no big issue. De knop zit gelukkig niet boven op het toestel.

Aan de achterkant zie je (v.b.n.o.):

• Luidspreker
  • 13 Megapixel camera (4208 x 3120)
  • Led-flitser
  • NFC midden onder de achterzijde
De luidspreker waarmee de Optimus G pro is uitgerust is geeft een gemiddelde klank. Voor spraak is het vermogen goed, maar bij het afspelen van muziek klinkt het geluid al snel blikkerig. Niet te vergelijken met het Boomsound van HTC, maar dat is ook niet de essentie van deze telefoon. De camera is wel iets waar ik me ‘zorgen’ over maak. Issue hierbij is dat de lens wat uitsteekt buiten het chassiss/achterzijde van de telefoon. Eerder merkte ik bij HTC One X+ dat dit geen goede beslissing is geweest om de lens zo te plaatsen, op het lensglaasje kwamen allemaal krasjes zitten gedurende het standaard gebruik. Hoewel de uitstulping bij de G pro minder is, vrees ik toch dat krasjes sneller verschijnen dan wanneer de lens gewoon gelijk was met de rest van de behuizing. Het uitsteken is hier goed te zien:

Verder is er een led-flitser zichtbaar, daar valt verder weinig op aan te merken, los van het feit dan dat ik zelf vind dat ze weinig bijdragen aan de camera. Onzichtbaar, maar midden onder de backcover zit de NFC antenne die overigens erg gevoelig is. Gevoeliger in ieder geval dan die van de HTC One X+, mogelijk door het verschil in materiaalgebruik.

Onder de motorkap:

Zoals te zien beschikt de Optimus G pro dus wel over een verwisselbare accu. Hoewel het daar niet om draait heeft de G pro een bijzonder strakke en mooie binnenkant, strak zilver. Linksonder zijn onder meer het Simkaart slot en rechtsonder het SD-kaart slot te vinden. Aan de binnenkant van de backcover is de NFC antenne zichtbaar.

Alles bij elkaar is de G pro een telefoon van goede bouwkwaliteit op de uitstekende lens na, een prima design en ergonomisch een prettig toestel. Ook het ontwerp gezien de knoppen indeling is over nagedacht.

De LG Optimus G pro is uitgerust met een LCD display van 5,5 inch, inclusief IPS. Dit display is een full-HD scherm, dus 1920 x 1080. Deze combinatie resulteert in een ppi van 401 en dat is fatsoenlijk. Los van dat dit theoretisch zo is, is het praktisch ook zo. Zoals in iedere review probeer ik aan te geven hoe displays van dit toestel en anderen zicht tot elkaar verhouden door middel van waarneming. Het is niet altijd even eenvoudig om de displays correct weer te geven, mocht het een vertekend geven zal ik dat in het commentaar aangeven. Kijk en oordeel verder ook vooral zelf over de weergaven. Hieronder volgt een overzichtje met de toestellen die ik vergelijk om de prestaties te kunnen herleiden.

De foto’s zijn niet uitsluitend gemaakt voor deze review, maar ook voor andere reviews (o.a. de Sony Xperia Z1). Hierdoor zijn de vergelijkende toestellen niet direct als (grote) concurrent te noemen van de G pro. Tijdens het maken van de foto’s stond de helderheid van ieder toestel op maximaal en was de volgorde altijd vast. Links ligt de HTC One mini, in het midden de Sony Xperia Z1 en uiterst rechts ligt de LG Optimus G pro. De kleuren die getoetst worden zijn wit, zwart en een gekleurd patroon. Geprobeerd is om voor ieder toestel een zo gelijkmatige kijkhoek te creëren.

Witvergelijking:

De Xperia Z1 (midden), laat duidelijk het minst heldere en echte witte zien, het is wit met een lichte grijze laag over. De LG Optimus G pro toont op zich een prima witte weergave, het scherm is een tikkeltje blauw getint, waar meer LCD’s last van hebben. Naar mijn inziens is het een zeer acceptabele witwaarde. De HTC One mini laat het mooiste wit zien, fel, helder en vrijwel niet verkleurd.

Kijkhoek:

Onder een kijkhoek verandert de sterke witweergave van de HTC One mini met ook een grijs en licht gelige kleur, beperkt vergelijkbaar met de Sony Xperia Z1. De eerder benoemde blauwachtige waas is bij de Optimus G pro beter zichtbaar. Het is lastig te vergelijken maar de pro scoort hier denk ik nipt beter dan de HTC.

Zwartvergelijking:

Verassend laat de Xperia Z1 een prima zwartwaarde zien op het display. De LG toont een wat zwart-grijzige kleur, die nog altijd beter is dan het zwart-blauw van de HTC.

Kijkhoek:

Onder een kijkhoek zijn de kleuren er ietwat vertekend uit, vooral bij de HTC, daar blijft het zwart wat blauwachtig. De Xperia Z1 scoort nog steeds het beste, gevolgd door de LG. Door invallend licht onderin het beeld is het display van de LG daar wat lichter gekleurd, dit komt dus niet door het LCD zelf die minder presteert. De witachtige effecten waren nauwelijks zichtbaar onder een kijkhoek bij geen van deze telefoons.

Kleurvergelijking:

De weergave van het kleurenpatroon was bij de Z1 het minste, ook hier waren alle kleuren donker getint, met een grijze laag erover. De HTC en de LG presteren op zich prima, maar er is een verschil. De weergave van de HTC is wel in een hoge mate van echtheid, maar nogal koud. Daar waar de LG veel intensiever en warmer beeld vormt.

Kijkhoek:

Onder een kijkhoek is er wel degelijk een verandering van de weergegeven kleuren. Het blauwige effect is bij de LG wederom zichtbaar. De HTC lijkt hier een consistentere weergave te presenteren, maar ook hier is het beeld wat minder. Belangrijk om te overwegen is, dat de kijkhoek groot is en in hoeverre een dergelijke kijkhoek aangenomen wordt tijdens het dagelijkse gebruik. Echter daar waar een toestel bij een grote kijkhoek, meer vervormt dan andere telefoons, is de vervorming bij een kleinere kijkhoek ook groter.

Het is lastig te zeggen welke telefoon nu het beste is van de drie, in ieder geval is dat de Z1 niet. Zowel de HTC als de LG staan hun mannetje en tonen goede en minder goede prestaties en staan hun mannetje, beide prima voor de meeste gebruikers voor gemiddeld gebruik.

Heb jij ook een LG Optimus G Pro Wit?

Zeer goede review Tim, hoop stilletjes dat je ook een review gaat doen van een LG G2. :)
Weer een top review Tim! _/-\o_ Van mij krijg je +3!

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 10 december 2013 21:16]

Mooie review weer Tim!
Heerlijk zo uitgebreid! vooral die kijkhoekfoto's zijn top!
Hallo Tim +3 voor de review !

Kan je nog iets meer meegeven over de foto's die je maakt en batterijduur ?

Ik had interesse in een s4 of nexus 5 maar de g pro vind in van looks door de kleuren net iets leuker.
Ik maak me wel zorgen om wat je hier zegt over de lens.

Mvg Brecht
Op korte termijn wordt de review verder aangevuld. Stay tuned ;).
Hallo Tim,

Ik moet je een beetje teleurstellen !
Ik heb net een note 3 besteld, maar ik beloof je dat ik een review zal maken die evengoed is van stijl als die van jou en hoop dat ik de nodige comment van je krijg :)

Maar als je deze update ga ik em zeker lezen !

Prettige feesten, groetjes Brecht
Hi Brecht,

Veel plezier met je Note3, ook zeker een mooi ding! Goed uiteinde!

Tim
Wat een heerlijke phone. Lekkere review!
Inderdaad, het is echt een zaligheid om mee te werken! ;)
Word dit review nog uitgebreid? Ik wacht zeker nog op accu en processor. Tot nu toe super review!
Hi Stijn,
De review wordt nog uitgebreid, maar het moederbord van mijn computer is kapot. Gelukkig is alle data voor de review nog steeds beschikbaar op mijn harde schijf, maar mijn moederbord moet ik vervangen. Dit kost even wat tijd. Ik probeer de review z.s.m. te updaten.
Na een weekend proberen heb ik deze smartphone (in het zwart) vandaag weer retour gestuurd naar Bol. Wat een zware tegenvaller ondanks slechts kostend ¤ 259,-

Allereerst nog geen KitKat voor deze regio en dit toestel (E986). Dus alleen de laatste updates voor JB 4.1.2. Maar dan nog lijkt dat uit door mij gelezen tientallen tot paar honderd reacties op diverse forums de accutijd achteruit gegaan is op de LG Optimus G Pro in andere regio's.

De accuduur is dermate teleurstellend dat dit apparaat voor mij onwerkbaar is, zelfs al zit er een losse vervangbare batterij in. Met gemiddeld gebruik als een beetje browsen, wat apps installeren, etc. van 100 naar onder de 10 procent 2u48mm (na factory reset!), 3u14m, en 3u40m gehaald wat 'scherm aan' acculeven betreft. Idle viel ook niet mee, ongeveer 4-6 procent per uur. Nauwelijks apps geïnstalleerd, alle sync uit, geen messenger of anders op de achtergrond lopend. Helderheid scherm tussen 25 en 50 procent. (Via *#*#4636#*#* bleek de accu zelf nog prima in orde trouwens, nog net meer dan 3000).

Het scherm is op zich wel oké, maar zeker niet super. Mijn Nexus 7 2013 heeft nog net scherper beeld op slechts 10 procent helderheid dan deze LG op 50 procent. Voor scherp beeld is dus relatief hoge helderheid noodzakelijk ten koste van accuduur. Wel is dit apparaat een wat vlotter en soepeler dan mijn Nexus 7 2013

De user interface van LG is naar mijn smaak schokkend lelijk en verpest voor mij Android helemaal op dit apparaat. Gigantisch veel bloatware ook. Zeg maar het niveau Samsung. Sommigen houden hiervan, zelf verafschuw ik zulks. Aanpassen met bijvoorbeeld Xposed en modules is ook een koude kermis. Nauwelijks werkende modules. Echter is er wel een met KitKat werkende LG-module waarmee veel wijzingen á la zeg maar Gravitybox voo AOSP te maken zijn. Ben even de naam kwijt, is te vinden bij xda.

Toevoeging: Bij velen werd deze telefoon met stock Android heel langzaam en instabiel met Xposed. Anderen daar weer geen last mits compatibele module(s).

Geluid heb ik op Android nooit eerder zo blikkerig meegemaakt. Geen basis (zonder aanpassingen) bass. Volume speaker was bij mij zelfs op zachte stand nog veel te hard. Bluetooth echter veel te zacht op zelfs hardste stand en dus onbruikbaar zonder aanpassingen via bijv. root en Viper4Android of dergelijke. Over root gesproken, Towelroot schijnt te werken op dit toestel.

Het laatste punt wat ik erg tegen vind vallen aan dit apparaat betreft het aanbod van custom roms. Voor dit toestel zijn door geen/gebrekkige open source drivers niet echt kwalitatief goede custom roms. Met andere woorden, weinig actieve community, bugs en niet volledig hardwarematig ondersteund. Goede custom roms maken een toestel een stuk meer toekomstproef en vind ik belangrijk.

Ondertussen heb ik een ondanks mindere specs net Moto G 4G gekocht als tussen oplossing tot er een voor idealere toestel komt incl. (liefst ook losse batterij en) MicroSD. Krijg die morgen binnen en kan dan daar mee even verder nadat onlangs mijn (laatste Samsung ooit) SGS4 gestolen is.

Laatste toevoeging: Voor 5.5 inch opvallend goed met één (niet reuze) hand te bedienen. Voor vervoer (zonder jas met grote zak) wel een handtas of zij-broekzak nodig bij wijze van spreken. Alleen daarom 5.5 voor mij te groot.

En nu maar hopen dat Bol netjes dat geld terugstort.

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 7 juli 2014 19:02]

Late reactie modus:

Ik kan me niet vinden in de ervaringen van je. Ik heb dit toestel ook bij Bol gekocht in juli 2014 voor ¤259 en ik vind het een zeer fijn toestel voor dit geld. Er is wel degelijk een Kitkat update voor onze regio alleen wordt deze in ons landje niet verspreid door de reguliere kanalen van LG. XDA biedt hier uitkomst. Zowel met JB als met KK houdt deze telefoon het op deze accu bij mij het gemiddeld anderhalve dag uit. Hierbij gebruik het toestel regelmatig om wat te internetten. Custom roms zijn inmiddels ook volop aanwezig.

Bloatware is in JB prima te verwijderen mbv een app die LG standaard mee installeert. Op KK gaat dit idd wat lastiger.

Towelroot werkt inderdaad om het toestel te kunnen rooten (installeer daarna SuperSu).

Ik heb het toestel inmiddels draaien op de KK update voor onze regio en met xposed de interface naar mijn smaak ingericht.