Nokia Lumia 720 Rood Review

T.Struik 3 mei 2013, laatste update op 30 mei 2013, 11.720 views

Nokia Lumia 720 Rood

Pluspunten

• Micro-SD slot
  • Foto kwaliteit bij weinig licht
  • Super toetsenbord
  • Design
  • Massamodus/verwisselbare
  • Grote accu
  • Geen bloatware

Minpunten

• Ongeladen in de doos
  • Aanschafprijs
  • Nokia apps niet in Nederlandse taal
  • Videokwaliteit

De Nokia Lumia serie en het bijhorende Windows Phone besturingssysteem begint steeds bekender te worden bij het grotere publiek. Waar het begon met de Nokia Lumia 800, zijn er momenteel in alle Nokia categorieën Windows Phone toestellen te krijgen, van high-end tot het lage segment. Inmiddels is er een volledige tweede generatie Lumia’s. Één van deze modellen is de Lumia 720 die in het mid-range segment gepositioneerd is. Van Nokia kreeg ik de kans om de Lumia 720 eens nader te bekijken.
Windows Phone op zich is mij niet onbekend. Tot op heden gebruik ik de Nokia Lumia 800 en reviewde ik de Nokia Lumia 900 en de Nokia Lumia 610. Toestellen van diverse positioneringen en geen Windows Phones 8, maar 7.5 en 7.8. Met deze Lumia 720 maak ik voor het eerst echt kennis met Windows Phone 8. Windows Phone 8 biedt enkele welkome voordelen ten opzichte van Windows 7.8, bijvoorbeeld ondersteuning voor multicore processors en HD-ready resolutie.

Voorafgaand aan de review wil ik aangeven dat deze review geschreven is op basis van één toestel / exemplaar. Anders gezegd: wat in deze review, vooral in negatieve zin, beschreven staat is niet per definitie van toepassing op alle Lumia 720’s. Verder zal ik in de review verschillende foto’s en video’s verwerken. Hoewel ik me best doe zo goed mogelijke plaatjes voor te schotelen ben ik toch geen professionele fotograaf. Verwacht dus geen topklasse foto’s, hoewel ik die wel nastreef. In de review probeer ik voor zover dat kan (bij design kan dat dus niet) een zo objectief beeld te schetsen om vooral diegenen die een koop van dit toestel overwegen duidelijk en feitelijk inzicht te geven in deze Lumia.
Zoals in al mijn reviews zal ik deze telefoon beschrijven per categorie, en wel in de onderstaande volgorde:
  • Keyfeatures
  • Inhoud verkooppakket
  • Ontwerp en indeling
  • Display
  • Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot
Mochten er ondanks de beschrijving van de diverse onderdelen naderhand toch nog vragen zijn, dan kun je losbranden onderaan de pagina door middel van het reactiesysteem. Hoewel de review met zorgvuldigheid wordt gemaakt kan het zijn dat er her en der een foutje insluipt. Mocht je er één spotten hoor ik dat graag.

De Nokia Lumia 720 is een toestel dat als ‘midranger’ is gepositioneerd waarbij ik aanneem dat niet beoogt wordt het topsegment van deze klasse te beconcurreren. Dit vooral wegens het feit dat de Lumia 820 zich hier naar mijn idee ook op richt of anders hier in de buurt komt. Als je kijkt naar concurrentie, dan is die er op dit vlak niet heel breed te vinden zoals dat wel bij bijvoorbeeld Android is. De prijs van dit toestel ligt momenteel op ¤320,- terwijl het toestel nog niet gereleased is. Dit bedrag an sich is voor een midrange toestel niet overdreven. Belangrijker is wat je er voor krijgt en er mee kan. Hieronder de keyfeatures van de Lumia 720:
  • Snapdragon S4 dual-core 1 GHz processor
  • 512 MB aan werkgeheugen
  • Windows Phone 8
  • 8 GB intern opslaggeheugen
  • 4.3 inch IPS display met truecolor en clearblack 800 x 400 resolutie en 16M kleuren
  • Corning Gorilla Glass 2
  • 6,7 Megapixel camera met Carl Zeiss Tessar-lens
  • 7 GB Skydrive cloudstorage
  • 2000 mAh accu
  • Near Field Communication (NFC)
  • Micro-SIM
  • Micro-SD slot
Vooraf zou ik zeggen dat het werkgeheugen wat aan de lage kant is vergeleken met andere telefoons, voornamelijk Android based devices. Echter eerder zag ik al bij andere Windows Phones dat het werkgeheugen niet zo omvangrijk hoeft te zijn om een Windows Phone soepel te laten draaien. Verder vallen de relatief grote accu, NFC en de mogelijkheid om een SD-kaart toe te voegen op, vooral omdat dit bij Windows Phone 7.5 en 7.8 niet of beperkt kon, maar ook voor moderne telefoons.

Zoals de meeste (alle?) Nokia Lumia’s wordt ook deze 720 geleverd in de donkerblauwe rechthoekige doos. Een stevige verpakking van karton waar je aan de zijkant het product als een soort lade uit de omdoos trekt. Zoals veel fabrikanten is ook Nokia een leverancier van recyclebare verpakkingen, dit heeft natuurlijk ook alles te maken met reputatie cq imago:

Zoals ik ook al bij meerdere Lumia’s zag, verwachtte ik hier in de verpakking niet veel aan verassende extra’s, hoewel ik daar altijd wel erg op gesteld ben. Deze verwachting bleek ook werkelijkheid te zijn, niet alleen omdat dat altijd zo bij Lumia’s zou zijn (dat is namelijk niet zo), maar vooral omdat je dat bij midrange toestellen minder ziet. Overigens zijn er wel leuke extra’s verkrijgbaar voor de Lumia 720, daarover later meer.

In het verkooppakket van de Nokia Lumia 720 tref je de volgende items aan (v.l.n.r., v.b.n.o.):
  • De Nokia Lumia 720 met ingebouwde accu
  • Headset
  • Quickstartersguide
  • Opener voor geheugenkaart en SIM-kaart slot
  • Stopcontactadapter
  • Datakabel
Voor een midrange toestel is de inhoud begrijpelijk en niks mis mee. De oordopjes zijn van de gemiddelde kwaliteit zoals bij zoveel merken die standaard oordopjes meeleveren. De lader vind ik er wel veel beter uit zijn dan bijvoorbeeld die van de Lumia 800, dat vond ik maar een lelijk dingetje. Echter is de lader als je het mij vraagt niet helemaal perfect gebouwd, net als die van de Lumia 800. Bij beide laders steek je de USB-kabel in de zijkant van de netadapter. Dat is geen major issue, maar zoals HTC adapters steek je de kabel er aan de bovenkant in. Dit is praktischer wanneer je de lader in een stekkerblok in rij opstelling gebruikt. Dan kon het namelijk voorkomen doordat de kabel aan de zijkant in de adapter zit een naastgelegen stopcontact geblokkeerd raakt.

Accessoires
Standaard is de Nokia Lumia 720 niet in staat om draadloos te laden, hiervoor is wel een extra cover te koop waardoor de 720 dat wel kan. Dit is de Nokia CC-3064, beschikbaar in de kleuren waarin de Lumia 720 verkrijgbaar is:

Echter ontbreekt dan uiteraard de draadloze lader nog. Dit is de Nokia DT-900:

Ook deze lader is in de kleuren verkrijgbaar waarin je de 720 zelf ook kunt kopen. Naast de DT-900 kun je als draadloze lader ook de DT-901 of de DT-910, dit zijn een stand of een laadkussen. Naast deze draadloze laders die nog redelijk uniek zijn vandaag de dag, kun je ook de wat minder unieke accessoires als een JBL speaker en wat koptelefoons vinden in het accessoire aanbod van Nokia. Ook deze zijn in kleur verkrijgbaar.

Ik wist dat ik een Lumia 720 in een opvallende kleur zou ontvangen, waar ik de laatste jaren vooral zwarte telefoons heb gehad. Het is al wat langer geleden dat merken modellen in vele kleuren uitbrachten en zich daarmee onderscheidden. Leuk om te zien dat Nokia hier dus een soort comeback in maakt. Op de buitenkant van de doos stond RED. Na het openen van de doos en het in de hand hebben van de Lumia 720, wist ik het al snel en zeker: ‘Mooi rood is zeker niet lelijk!’. De Lumia 720 meet 127.9 mm in de lengte, 67.5 mm in de breedte en hij is 9 mm dik. Wat betreft dikte lijdt de Lumia 720 lichtelijk aan obesitas in vergelijking met een aantal concurrenten, maar het is niet hinderlijk, zeker niet tijdens het gebruik. Het materiaal is plastic, maar voelt comfortabel aan, er is zeker geen sprake van goedkoop plastic. Wel is de behuizing wat glad, niet altijd prettig. Wat overigens opviel na het unboxen was dat de telefoon ongeladen geleverd wordt. Eerst aan de lader hangen was dus noodzakelijk, een minpuntje. Hieronder zal ik alle zijden van de besproken Nokia kort toelichten.

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r. & v.b.n.o.):
  • Nabijheidssensor
  • Lichtsensor
  • Videobellen camera 1,3 Megapixel, 720p op 30 fps
  • Speaker
  • 4,3 inch IPS LCD, 480 x 800, 16M kleuren, 217 PPI
  • touch sensitive toetsen: vorige, home en zoeken.
Het scherm van de Lumia 720 is vanaf de randen enigszins gebold, wat chique staat. Het scherm an sich ziet er mooi scherp uit, met een prachtige kleurweergave. Op het display zelf en de beeldbellen camera ga ik later verder in. Puntje van aandacht is dat het scherm niet overal mooi aansluit op de behuizing (of andersom :p), vooral in de hoeken. Je moet echter wel goed kijken om dit te zien, maar hier komen makkelijk vuiltjes tussen. De speaker levert een erg goede belkwaliteit, de belkwaliteit neemt echter sterk af wanneer de luidspreker geactiveerd wordt. De toetsen zijn zeer gevoelig en werken uitstekend. Daar waar ik bij de HTC One X+ soms twee keer een toetsje aan moet stippen werken deze toetsen soepeler in de zin dat ze consequent na één keer werken. Het zal niet veranderd worden omdat het een licentievoorwaarde is voor Windows Phone, maar de zoektoets vind ik behoorlijk zinloos. Als je het mij vraagt moeten de softkeys onderaan de toetsen zijn die óf algemeen het meest gebruikt worden óf een toets die zelf programmeerbaar is, zoals bij HTC Android toestellen. Met mijn Nokia Lumia 800 bijvoorbeeld heb ik in de anderhalf jaar dat ik die nu heb, heb ik de searchtoets nog nooit gebruikt, lees: nog nooit. Ik houd er niet van als iets mij opgelegd wordt en het gevolg is zichtbaar, de toets is voor mij niet functioneel dus gebruik ik hem niet, zonde dus. Laat de gebruiker dit dan zelf kiezen…

Aan de bovenkant van de telefoon zie je de volgende functies (v.l.n.r):
  • SIM-kaart slede
  • 3.5 mm audiojack
Links is de SIM-kaart slede te zien. De slede sluit netjes aan op de behuizing. De slede is in de behuizing te klikken en te verwijderen door de SIM-kaartopener te gebruiken. De SIM-kaartslede ziet er zo uit:

Hoewel het geheel klein is, is het niet zo’n fragiel onderdeel als het lijkt. De SIM-kaart er in bevestigen is wat gepriegel, maar veel gebruikers doen dat ook slechts één of enkele keren in twee jaar. Rechts van de SIM-kaart is de 3.5 mm audiojack te vinden. Deze levert gemiddelde kwaliteit geluid, dit is lastig onder woorden te brengen, maar ik vergelijk het met eerdere telefoons die ik getest en in bezit heb gehad.

Aan de onderzijde bevinden zich (v.l.n.r.):
  • Microfoon
  • Micro-USB poort
De onderkant van de Lumia 720 ziet er erg strak en egaal uit. Uitsluitend de twee bovengenoemde zijn te zien aan de onderkant. De microfoon voorziet in een prima verstaanbaarheid bij degene die je belt, helder en ruisloos. Dit is mede afhankelijk van de speaker van de ontvanger uiteraard, maar bij meerdere telefoons bleek steeds prima kwaliteit. De micro-USB poort dient zowel als laadpunt als voor dataconnectie. Bij mijn Windows Phone 7.5 reviews vond ik als minpunt dat ik het toestel aan mijn pc niet als massa medium kon benaderen. Bij Windows Phone 8 is dat verleden tijd, heerlijk!

Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):
  • Geheugenkaart slot/slede
Aan de linkerzijde van de 720 is alleen het geheugenkaart slot/slede te vinden, meer niet, een mooie strak stukje design dus. De Lumia 720 wordt geleverd met 8 GB aan intern opslaggeheugen. Uit de verpakking heb je ongeveer 4,8 GB tot je beschikking. Een geheugenkaart is hier dus een welkome toevoeging. De geheugenkaart slede lijkt sterk op die van de SIM-kaart. Op de geheugenkaartslede is het IMEI nummer te vinden, dit omdat de ‘achterklep’ van de 720 niet verwijderbaar is:

Er wordt ondersteuning geboden voor geheugenkaarten tot 64 GB, meer dan zat dus.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Cameraknop
  • Aan/uit knop
  • Volumerocker
Als eerste is links de cameraknop te zien. Deze knop behoort tot de ‘betere’ die ik tot op heden gezien heb. Bijvoorbeeld die van de Lumia 800 is moest redelijk hard ingedrukt worden om de camera te activeren. Bij Sony Ericsson (inderdaad wat langer geleden, maar wel Xperia series) waren er modellen waarbij de cameraknop een fractie loze ruimte had waardoor het soms op het gevoel af onduidelijk was of je bijvoorbeeld aan het focussen was of niet. De cameraknop van de Lumia 720 werkt gewoon perfect, zoals het hoort accuraat en direct. Dit geldt overigens niet anders voor de aan/uit knop en de volumerocker, niks meer dan lof op dit vlak.

Aan de achterkant zie je (v.o.n.b.):
  • LED-flitser
  • Camera(lens)
  • Contactpunten
  • Speaker
De 6,7 Megapixel camera van de Lumia 720 wordt ondersteund door een LED-flitser. Deze LED-flitser dient niet alleen voor het beter verlichten van je te fotograferen object, maar voor meer, gelukkig. Doorgaans heb je vrij weinig aan een LED-flitser, het bereik is klein en de kwaliteit van je foto blijft droevig, overigens had ik ook bij een dergelijk gepositioneerd toestel niet anders dan een LED-flitser verwacht. Echter een xenon-flitser zou altijd welkom en zinvol zijn, maar dat ter zijde. Een LED-flitser kun je vooral gebruiken als zaklamp, maar bij de 720 (b.v. de Lumia 820 had het ook al, maar het is toch wel aardig om even aan te stippen) heeft de flitser een nieuwe betekenis. Namelijk bij het focussen van de camera zeker als je wilt fotograferen in iets schemerige omstandigheden en zonder flits kan dit best nuttig zijn. Naast de LED-flitser zit de cameralens, een groothoeklens. Hierover meer bij het stukje ‘Camera’. De contactpunten onderaan zijn, hoewel ik het niet heb kunnen terugvinden, redelijk zeker voor de eerder genoemde shell om draadloos te kunnen laden. Helemaal linksonder zit een relatief kleine speaker welke pittig wat geluid kan leveren, op naar mijn idee voldoende kwaliteit. Echter is het ook hier schel geluid zodra het volume een wat hoger bereik krijgt.

Bij telefoons is naar mijn idee het display ook altijd een belangrijke factor. Het vormt de basis voor het bedienen van alle functies en je kan alle informatie ervan aflezen. Echter is een display niet een display als alle andere. Daarom zal ik ook bij de Lumia 720 proberen te laten zien hoe het display van deze telefoon zich verhoudt tot andere telefoondisplays. Voor deze vergelijking heb ik gekozen om de Nokia Lumia 820 erbij te betrekken als grote broer van de 720 en de HTC 8S. Voor de HTC 8S heb ik gekozen, ondanks dat deze al wat ouder is, omdat dit ook een midrange toestel was/is. Daarnaast kende de 8S op het moment van uitkomen een soortgelijke aanschafprijs als de 720:

Bron: Tweakers.net

Op de foto’s is overigens dezelfde volgorde wat betreft toestellen aangehouden, links de HTC 8S, midden de Nokia Lumia 720 en uiterst rechts de Nokia Lumia 820. Overigens beschikken beide Nokia’s over de zogenaamde ‘Clear black’ technologie van Nokia. Deze technologie zou er voor moeten zorgen dat het zwart ook echt zwart is. Daarnaast zou het de leesbaarheid van het display buiten verbeteren en zorgt het voor betere kijkhoeken. Als je meer en uitgebreider wilt lezen over deze technologie klik dan even hier. Voordat ik start met het tonen van de vergelijkingen van de displays is hieronder een overzichtje te vinden van wat voor display ieder toestel heeft om te weten wat er nu precies vergeleken wordt en te begrijpen waardoor de ene telefoon mogelijk beter of anders presteert dan de andere telefoon:

Hieronder zal ik starten met de displayvergelijkingen, eerst met de uiterste witwaarde op het scherm, vervolgens uiterste zwartwaarde en tot slot een combinatie van uiterste kleurwaarden. Ook is er een foto van een scherpe kijkhoek toegevoegd om dan de prestaties van de displays te kunnen zien. Oordeel vooral zelf, zelf voeg ik een korte noot toe.

Witvergelijking:
HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
Op de foto hierboven is te zien dat de HTC een bekend LCD verschijnsel heeft, het ietwat gelige wit vertoont deze telefoon in plaats van echt wit. De Nokia Lumia 820 rechts laat echter een wat meer typische ‘LED-wit’ zien, namelijk wit met een soort blauw-grijzige laag erover. Verassend genoeg toont de Lumia 720 in het midden van de drie de meest echte wit, een mooie prestatie voor dit toestel.

HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
In een andere kijkhoek blijft de Lumia 720 erg strak presteren, een juiste witweergave. Dit komt waarschijnlijk mede door het IPS paneel wat de 720 heeft. De 8S toont een wat meer grijzig-wit, meer nog dan een rechte kijkhoek en ook de Lumia 820 laat een minder witte kleur zijn, AMOLED’s presteren doorgaans minder onder scherpere kijkhoeken, geen

Zwartvergelijking:
HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
Een prestatie als de 720 bij het wit weergeven laat zien is contra van wat hier bij het zwart te zien is. Namelijk dat ondanks de Nokia ‘Clear black’ technologie die onder andere betere zwartwaardes moet leveren op het display dit uitblijft. Het zijn meer typische LCD kenmerken, grijzig-zwart. Ook de HTC 8S toont wat meer grijs-zwart dan echt zwart. Daarentegen laat de 820 een typisch AMOLED
beeld zien, echt zwart. Overigens kun je aan de toetsen zien dat de 820 wel degelijk aanstaat.

HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
Hier zijn wat mij betreft geen verassingen zichtbaar. De 820 blijft onophoudelijk de beste zwartwaarde zijn op het display. De 8S en de 720 tonen nog steeds een wat grijzig-zwart, waar de 720 naar mijn idee het minste uit de test komt.

Kleurvergelijking:
HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
Kenmerk van AMOLED is dat het in staat is zeer intensief kleuren weer te geven, zoals rechts te zien op de 820. De kleuren van de 720 vond ik wat flets en weinig intensief. De 8S presteerde hier wat beter als je het mij vraagt.

HTC 8S, Nokia Lumia 720, Nokia Lumia 820
Mede door het IPS panel is de 720 echter het toestel dat onder een scherpe kijkhoek het beste presteert. Daar waar AMOLED’s dat vooral met niet zwarte kleuren minder goed kunnen, is dat hier ook zo, een ietwat donkere waas zorgt voor minder sterke kleuren. Ook het LCD paneel van de 8S toont wat donkere kleuren onder een kijkhoek.

Alles bij elkaar presteert de 720 wat betreft display als een middenmoot. Op sommige vlakken als beste van de drie, op andere zeker minder. Het is overall geen uitblinker, maar zeker ook geen verliezer. Als ik zou moeten oordelen wat voor display dit toestel heeft gezien de prijs en de positionering, ben ik van mening dat er zeker beter is in die categorie, alles omvattend bestempel ik het als vrij redelijk. Wat wel gezegd moet worden is dat de leesbaarheid van het display is op gemiddelde sterkte, maar zeker op het hoogste niveau, erg goed leesbaar is in direct zonlicht. Daar kan mijn HTC One X+ nog een puntje aan zuigen!

Zoals hierboven al aangegeven beschikt de Nokia Lumia 720 over een 6,7 Megapixel camera met een resolutie van 3088 x 1744 pixels. Deze camera beschikt over een Carl Zeiss Tessar lens met een f/1,9 lensopening en een LED-flitser ernaast. De lens is een groothoeklens. Dit merk je onder andere aan het feit dat wanneer je je vinger bij het fotograferen toch al redelijk ver van de lens houdt, maar je vinger toch al in beeld komt. De camera interface van deze Windows Phone ziet er als volgt uit:

Linksboven in beeld zie je een soort ‘vorige’ knop zitten. Als je hierop drukt kun je de laatst geschoten foto bekijken. Je kan niet alleen de laatste foto bekijken maar alle, echter begin je altijd bij de laatst geschoten foto. Rechtsboven in beeld is de menuknop te zien waaronder de foto en video instellingen zijn te bekijken. Onder de menuknop voor foto’s zijn de volgende instellingen te vinden:
-Modus:
  • 4:3
-Hulplampje voor scherpstellen:
  • Aan
  • Uit
Daarnaast zijn via de menutoets ook de video instellingen te wijzigen:
-Witbalans:
  • Uit
-Videomodus:
  • Hoge kwaliteit (720p)
  • Standaardkwaliteit (WVGA)
Onder de menutoets is de knop om te schakelen tussen fotocamera en videocamera. Daaronder is de toets te vinden om te switchen van hoofdcamera naar beeldbellen camera. Het icoon daaronder behoeft denk ik weinig uitleg, het wisselen tussen met flits, zonder flits en automatisch. Tot slot is de toets met de pijltjes onderaan er om te wisselen wat in Windows Phone ‘Meer lenzen zoeken’ heet. Deze zijn te downloaden als app. Hieronder valt bijvoorbeeld het maken van panorama foto’s en de ‘slimme opname’. Deze laatstgenoemde optie is wel aardig. Hiermee worden in vier fases vier foto’s achterelkaar geschoten in luttele seconden. Daarna kun je de beste foto uitkiezen.

Hieronder zijn enkele fotosamples te zien van de Lumia 720 en de twee toestellen die eerder al besproken werden bij de displayvergelijking, de HTC 8S en de Lumia 820. De telefoons ondersteunen niet allemaal dezelfde resoluties, de foto’s zijn gemaakt op:
  • Nokia Lumia 720 1744 x 3088
  • HTC 8S 1556 x 2592
  • Nokia Lumia 820 3552 x 3000
De foto’s zijn op ieder toestel gemaakt met de standaard / automatische instellingen en niet in een special modus. Tussen de foto’s zit maximaal 10 minuten aan tijd de weer- en lichtomstandigheden zijn dus gelijk bij iedere foto. Aan de foto’s is te zien (los van de lenshoek) dat de foto’s allemaal uit vrijwel dezelfde hoek zijn genomen. Klik voor een groter exemplaar op de foto. Ik zal kort een comment toevoegen bij de foto’s, maar vergelijk ook vooral zelf.

HTC 8S

Indoor foto

Bij de foto’s van de 8S is veel ruis en onscherpheid te zien, zowel binnen als buiten het focus gebied. Let hierbij vooral op de voorkant en de striping van de politieauto, de bomen bij het kasteel en de hele camerafoto. Eigenlijk wel kwalitatief laag te noemen.

Nokia Lumia 720

Indoor foto

Bij de Bovenste twee foto’s is links en rechts in beeld, buiten het focus gebied, redelijk wat ruis te zien en onscherpte. Dit terwijl het midden, waar de focus ligt, kwalitatief goede afdrukken laat zien. Ook de camera afbeelding is bij de 720 niet een schoonheid, maar geeft meer detail en minder onscherpheid dan de 8S.

Nokia Lumia 820

Indoor foto

De foto’s van de Lumia 820 zijn vergelijkbaar met die van de 720, in grote lijnen, echter vind ik de foto van de politieauto een fractie mooier bij de 720, de kleurweergave is iets intensiever. Ook tussen de landhuizen is duidelijk te zien dat de 720 meer licht weet te vangen, maar de scherpheid aan de zijkanten te wensen over laat. Tot slot nog een aantal foto’s geschoten met de Nokia Lumia 720:

http://imageshack.us/a/img526/7043/wp20130509002.jpg http://imageshack.us/a/img600/5729/wp20130509005.jpg http://imageshack.us/a/img69/411/wp20130509015.jpg http://imageshack.us/a/img402/9844/wp20130509019.jpg http://imageshack.us/a/img825/6397/wp20130509020.jpg http://imageshack.us/a/img441/7589/wp20130509022.jpg http://imageshack.us/a/img827/33/wp20130509028.jpg http://imageshack.us/a/img407/3199/wp20130509037.jpg http://imageshack.us/a/img28/5823/wp20130509043.jpg

http://imageshack.us/a/img254/6153/wp20130509024.jpg http://imageshack.us/a/img9/2505/wp20130509009.jpg http://imageshack.us/a/img18/4191/wp20130509011.jpg http://imageshack.us/a/img19/3176/wp20130509012.jpg

Video
De Nokia Lumia 720 kan video’s opnemen op maximaal 720p. Voor een dergelijk kaliber toestel had ik eigenlijk op 1080p gehoopt en gerekend, vergelijkbare toestellen ondersteunen dat wel. Geen Windows Phone based, maar toch. Hieronder zijn met standaard instellingen twee videosamples te zien van de Lumia 720:

Zet kwaliteit op 720p!
De bovenstaande video is wat schokkerig, ik heb niet zo’n vaste hand en het waaide ook redelijk. Let niet zozeer op deze bewegingen, maar vooral op de kleurweergave. Alles bij elkaar zeker goed te noemen!

Zet kwaliteit op 720p!
Bij deze video is gelet op de kwaliteit van filmen dit als matig te noemen. De omstandigheden zijn echter niet slecht om te filmen, maar de geleverde kwaliteit blijft achter. Alles bij elkaar is de videokwaliteit in zijn algemeenheid voldoende.

Camera voorzijde
De Lumia 720 beschikt ook over een camera om te beeldbellen. Dit is een camera die op 1,3 Megapixel beelden registreert en video ondersteunt op 720p bij maximaal 30 fps. Hiervan heb ik helaas geen sample kunnen maken.

Ook bij de Lumia 720 mag een blik naar de (vooral) hardwarematige prestaties niet ontbreken. Dit is ook niet een onbelangrijk gedeelte om deze telefoon enigszins te kunnen vergelijken met andere Android based devices. Daar waar veel (non-tech) consumenten momenteel volgegoten worden met GHz’s aan processor snelheid, aantal cores per processor en de GB’s aan werkgeheugen. Hoe moet een relatief onwetende consument nu weten wat voldoende aan hardware is om een snelle telefoon te hebben als in een eerder stadium op deze markt al gezegd is dat het aantal Megapixel de kwaliteit van de camera en dus de foto’s bepaalt? Het is dan ook niet gek dat ook hier de onterechte gedachte bij hen ontstaat dat hoe meer GHz etc. beter dan wel noodzakelijk is voor een goed draaiende telefoon. Gelukkig weet het merendeel hier wel beter. Wat opvalt is dat de Lumia 720 verhoudingsgewijs met de Android telefoons weinig aan hardware heeft in aantallen zoals hierboven genoemd. De 720 is niet een bepaald vlot apparaat tijdens het opstarten zoals hieronder blijkt. Sta er wel bij stil hoe vaak een gemiddelde telefoon nu nog opnieuw opstart in een X periode:

Hieronder heb ik nog enkele afbeeldingen van benchmarkresults waarin te zien is hoe de Lumia 720 zich verhoudt tot andere Windows Phones, helaas staan er maar geen andere recente toestellen in de results, mar uiteindelijk gaat het om de score.

Antutu: 7277

WP bench free:

Benchmark free: 37,1

Los van deze scores is de Lumia 720 in het gebruik wat betreft prestaties een fijne telefoon, zeer zeker. Echter merk je af en toe dat de hardware moeite heeft om de opdrachten te verwerken wat zich uit in her en der een hapering. Hoewel je mag verwachten dat een apparaat vlekkeloos moet werken, vind ik de mate waarin deze haperingen zich voordoen acceptabel voor de prijs die voor het toestel gerekend wordt. Het is immers geen super high-end phone. Een high-end gebruiker zou dit naar verwachting niet acceptabel vinden, maar het is per slot van rekening een midranger. Die doelgroep zal naar mijn idee ook niet zoveel vragen en misschien verwachten van een telefoon. Wat dat betreft dus een goed resultaat voor de 720.

De Nokia Lumia 720 is geen 4G telefoon en biedt bluetooth, GPS inclusief A-GPS en Glonass, wifi b/g/n en USB ondersteuning. Enkele daarvan zal ik hieronder kort bespreken en wat resultaten laten zien.

Mobiel internet
Het mobiele internet heb ik onderworpen aan een snelheidstest. Houd hierbij in gedachte dat de provider een maximale snelheid van 14,4 Mbps levert. Daarnaast zegt een dergelijk testje maar ten dele wat over de capaciteiten van het toestel, maar spelen er vooral factoren mee als hoe dichtbij of ver weg is de zendmast, welke obstakels bevinden zich daartussen en zit j bijvoorbeeld in een gebouw. De hoogste meting kwam als volgt uit:

Zoals te zien wordt er een fatsoenlijke snelheid van Mbps gehaald. Daar tegenover staat een upload van 1,43 Mbps. Hierna haalde ik met de HTC One X+ vergelijkbare resultaten. Kortom prima resultaten voor de 720 dus!

Wifi
Ook heb ik met de Lumia 720 een snelheidstest gedaan via een Linksys WRT54GL gedaan. Hier leverde de Lumia 720 het volgende resultaat:

Bijna 16 Mbps download en upload bijna 6 Mbps. Als je het mij vraagt een prima resultaat. Overigens had ik graag de DLNA functie willen testen met deze 720, vooral omdat ik deze bij de Lumia 900 niet werkend kreeg.

GPS
Ook aan een GPS (GLONASS) ontbreekt het de Lumia 720 niet. Ik moet zeggen dat onder een open hemel binnen enkele seconden verbinding had met de satellieten. Uiteraard draait het hier niet om. Helaas kon ik nog geen goede app vinden die meer satelliet info kon geven, als bijvoorbeeld bij Android ‘GPS test’. Als ik de nauwkeurigheid op de kaarten app moet beoordelen met de werkelijkheid gok ik dit op een maximale afwijking van 1 á 2 meter! Uiteindelijk is het voor GPS belangrijk dat deze goed functioneert tijdens het functioneren. Met de navigatie app van Nokia werkte dit heel erg goed en accuraat, en gratis! Top.

NFC
Hoewel voor NFC op termijn een functie weggelegd zou zijn in het elektronische betalingsverkeer, dient het bij een groot deel van NFC telefoons niet voor dat doel. Het is meer gebruikt voor gegevens uitwisselingen in allerlei vormen, al dan niet samen met wifi-direct. Waar ik nieuwsgierig naar was is hoe NFC tags beschreven met het ene OS werkt bij het andere. Met simpele tekst had ik wel de verwachting dat het zou werken en uitgewisseld kon worden met een ander besturingssysteem, maar met het starten van een applicatie werkte logischerwijs niet. Hieronder het beschrijven van een NFC tag en het lezen met een ander OS. Sorry voor de bedroevende videokwaliteit van mijn NX 11.

Schrijven met Android, lezen met Windows Phone

Schrijven met Windows Phone, lezen met Android

Zoals te zien is werkt dit dus prima met de app van Nokia zelf, de enige die ik probeerde.

Tot slot nog één puntje. Hoewel ik er vanuit ga dat er bij Microsoft echt wel grondig onderzoek is gedaan naar hoe mensen hun telefoon gebruiken, toch heb ik af en toe hier twijfels bij. Dit komt bijvoorbeeld om de hoek kijken door NFC, niet gewoon NFC te noemen, maar ‘tikken en delen’. Oké de gedachte snap ik maar hoe kom je erop?! In dit verband vooral gezien dat NFC al jaren door vele andere grote merken en besturingssystemen NFC wordt genoemd (met name Android), waarom zou je dat trachten te veranderen? Om het ‘makkelijker’ te maken? Als je het mij vraagt niet, je creëert alleen maar verwarring en onduidelijkheid als je het mij vraagt.

Zonder software geen telefoon. Hardware is belangrijk, maar software steeds meer en meer. De Lumia 720 is uitgerust met Windows Phone 8. Het besturingssysteem Windows Phone, is nu al enkele jaren op de markt en versie 8 is de meest recente. Over de software is veel te vertellen, maar ik licht slechts enkele punten toe.
Veel mensen willen goed geïnformeerd zijn. Tegenwoordig zijn fabrikanten van communicatie apparatuur steeds beter in staat om met hun producten de gebruikers steeds beter sneller en eenvoudiger te voorzien van info die zij wensen. Vooral in dit perspectief vind ik het een achterhaald concept (welke overigens niet nieuw is binnen Windows Phone 8 of bij de Lumia 720). Het zijn de ‘laadbolletjes’ zoals ik het maar even noem. Dit zijn de stipjes die je te zien krijgt als een Windows Phone iets laadt, bijvoorbeeld een download van een app, etc. Het lastige van deze bolletjes vind ik dat het zóóó nietszeggend is, het enige wat je weet is dat de telefoon laadt, maar ja hoe lang gaat dat nog duren? Geen idee. Redelijk waardeloos dus. Maak er gewoon een laadbalkje van welke zichzelf vult met het bijhorende percentage. Ja ik weet het, niet nieuw of uniek, maar wel wenselijker en functioneler naar mijn idee.
Voor je Windows Phone is een on-line omgeving beschikbaar op windowsphone.com. Hier kun je apps installeren en je telefoon op verschillende vlakken instellen. Ook kun je je telefoon traceren met behulp van GPS, niet nieuw, maar wel erg handig en leuk. Het is met slechts enkele eenvoudige handelingen te activeren, erg dummy-proof dus. De omgeving ziet er zo uit:

Naast het terugvinden is de telefoon ook te blokkeren, het alarm kun je op afstand af laten gaan, maar ook de inhoud van je telefoon is te wissen om het lekken van gevoelige info te voorkomen. Erg handig wat mij betreft. Overigens werkt de ‘Find my phone’ functie tot op de meter nauwkeurig, alleen is zeer besloten ruimtes wordt geen signaal gevonden.
Verder wordt de Lumia 720 gewoon als verwisselbare schijf weergegeven bij ‘Deze computer’, een echte verbetering. Het is nu een stuk eenvoudiger om data over te hevelen van je computer naar de Lumia 720, zonder extra software (/ellendige Zune :x):

Tot slot mag gezegd worden dat de Market van Windows Phone weliswaar minder apps bevat dan de App-store en de Playstore, maar dat deze steeds meer gevuld raakt. Hoewel ik niet tientallen apps ben gaan zoeken, kon ik twee apps niet vinden, een goede benchmark app met recent vergelijkingsmateriaal en een app om de GPS mee te testen. Verder waren er genoeg apps te vinden die ik op mijn Android telefoon ook gebruik, erg prettig dus. Het lijkt mij een kwestie van tijd tot het aanbod uitgebreider is. Gezien de leeftijd van Windows Phone zou het aanbod eigenlijk nu wel aardig up-to-date moeten raken vergeleken met de twee eerder genoemde app winkels.

Bouwkwaliteit & afwerking
De behuizing van de Lumia 720 is uit één stuk gemaakt. Hij ligt lekker in de hand en voel zeker niet aan als zijnde gefabriceerd van goedkoop plastic. Hoewel ik me wel afvraag hoe de behuizing zich staande houdt na een (kleine) val op hard materiaal. De bouwkwaliteit is alles bij elkaar prima te noemen.
De afwerking is op één punt niet helemaal tot in de puntjes. Dit is namelijk links en rechts onderaan het display, hierdoor was vanuit een bepaalde hoek door een minuscuul kiertje de behuizing in te kijken. Beetje jammer, schoonheidsfoutje. Overigens is de behuizing net iets te glad, af en toe vreesde ik dat hij uit m’n handen zou glippen. Verder is de afwerking top!

Gebruiksduur accu
Wat betreft de accu, was ik lichtelijk verrast. De 720ging opvallend ‘lang’ mee. Bij gemiddeld gebruik, dat wil zeggen, wat internetten, paar uur per dag aan de wifi, wat foto’s en wat video’s, paar belletjes, display helderheid op gemiddeld, is tweeënhalve dag zeker reëel. Voor een midrange smartphone is dit meer dan fatsoenlijk. Dit uithoudingsvermogen wordt dan ook mogelijk gemaakt door een verhoudingsgewijs grote accu van 2000 mAh. Dit vind ik gelijk ook een van de sterkere punten van dit toestel.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Voorop staat dat wat ik nu beschrijf niet alleen aan de Lumia 720 ligt, maar aan Windows Phone algemeen. Het punt is namelijk als volgt, de opbouw van het instellingen scherm is naar mijn idee maar matig geordend. Als het instellingen menu geopend is kun je scrollen door een scala aan mogelijkheden. Alle mogelijkheden worden in het wit woord op een zwarte achtergrond weergegeven. Hier zit gelijk ook de zwakte van dit menu en dat zal ik toelichten. Het fenomeen ‘herkenning’ bestaat in grote lijnen uit twee manieren (ik ben overigens geen echte kenner van het brein). Deze manier zijn ‘herkenning in woord’ en ‘visuele herkenning’. Het zal duidelijk zijn dat ‘herkenning in woord’ een vorm van herkenning is waarbij mensen situaties of objecten herkennen in de vorm van beelden die zij zich voor de geest halen. Op de plek van herkenning kun je ook zoeken lezen.
Een andere vorm van herkenning is ‘herkenning in woord’. Bij deze vorm van herkenning linken mensen een woord of een veelvoud daarvan aan een situatie of object om deze voor de geest te halen. Op de plek van herkenning kun je ook zoeken lezen.
Zoals velen van jullie weten zijn bekende besturingssystemen als Android en iOS werken met een combinatie van het aanduiden van menu opties met woord én icoon (visueel). Hierdoor is een gebruiker in staat het zoekproces toe te spitsen op de wijze van zoeken/herkennen die hem/haar eigen is. Dit kan echter niet in het instellingen menu van de Lumia 720 en andere Windows Phones. Dit vind ik op softwarematig gebied een nadeel in de gebruiksvriendelijkheid. Daar waar naar mijn idee getracht is om de menu structuur om te dopen te eenvoud en misschien ook voor het overzicht, werkt dat als je het mij vraagt misschien wel averechts. Los daarvan is er naast dat hier enige logica ontbreekt, dit ook niet terug te vinden in de volgorde van het instellingen menu. Wat mij betreft mag dit dus zo snel mogelijk op de schop. Echter werkt de tile structuur op het beginscherm, prima, even als het toepassingen menu/overzicht, niks mis mee. Nadeel vind ik wel dat ook in Windows Phone 8 het ‘pijltje’ naar alle applicaties onderaan het begin scherm staat en niet meer bovenaan zoals in WP 7.5, terwijl ik nergens de mogelijkheid kon vinden om dat te wijzigen.
Gedurende het gebruik functioneerde de 720 best goed, maar had ik tweemaal een semi-vastloper. Het was een soort loading-loop. Het toestel deed even niks anders dan laden en reageerde uitsluitend nog op de Windows toets, maar op geen enkele andere toets meer. Een softwarematige fout gok ik, wat betreft betrouwbaarheid een puntje minder dus.

De prijs van de Nokia Lumia 720, is op zichzelf niet bijzonder slecht. Waar het hem echter in zit is het verhoudingsgewijze gedeelte. De 720 op op moment van schrijven (eind mi 2013) circa ¤ 320,-. Maar als je naar de wat oudere broer van de 720 kijkt, de 820 ligt deze op het moment van schrijven op circa ¤ 300,-. Hoewel de telefoons anders gepositioneerd zijn en de telefoons verschillen en overeenkomsten hebben zou ik van het budget van de 720, misschien wel eerder voor de 820 gaan, vooral het scherm is beter. De prijs zou ik tweeënhalve ster geven, gezien dit niet kan geef ik de prijs hierdoor noodgedwongen twee sterren.

Alles bij elkaar is de Nokia Lumia een mooie telefoon, stijlvol en ook wel chique. De hardware in de telefoon zorgt dat het apparaat redelijk vlot kan draaien maar her en der ontsnapt een hapertje niet, wat overigens niet gelijk als ‘slecht’ gezien moet worden of irriterend als je het mij vraagt. De afwerking van de telefoon is op een detail in orde. De camera van de 720 is zeker in vergelijking tot andere telefoon dik in orde en maakt ook bij schemering en binnen foto’s nog steeds aardige plaatjes. Het enige wat de Lumia écht tegen heeft is de prijs die vooral tot de Lumia 820 niet in verhouding staat, dit is jammer want hierdoor loopt de 720 de kans zichzelf uit de markt te prijzen. Los hiervan is de Lumia 720 echt een prima product waar iemand die geen hoofdprijs wil betalen toch een prima product van goede kwaliteit voor heeft met aardige features. Nogmaals: ’Mooi rood is zeker niet lelijk’.

Heb jij ook een Nokia Lumia 720 Rood?

Nu de Ativ S in prijs gezakt is, kan hij nu concurreren met de 720. Beter scherm, sterkere accu, wel micro SD. Ik was eerst ook van plan voor een 720/820 te gaan maar voor 330 euro een telefoon laten liggen met nagezegd dezelfde specs als de 920, heeft mij over de streep getrokken :)
Vergeet niet dat je dan geen toegang hebt tot alle Nokia goodies. Nokia is wat dat aangaat volledig gericht op Windows Phone en dat zie je door eigen software (lenzen, HERE, exclusieve games en apps) en firmware aanpassingen.

Samsung is niet geinteresseerd in Windows Phone, die verdienen geld aan Android. Ze hebben dan ook 0 reclame gemaakt voor de ATIV S.
En daar sluit ik me bij aan. Hoewel ik het nu (nog) met een Lumia 800 moet doen, is mijn zoon met zijn OS gelijke niet Nokia telefoon, maar wat aardig jaloers op die toch wel geweldige specifieke Nokia apps. Zelfs menig Apple gebruiker is een beetje afgunstig als ik ze bijvoorbeeld Nokia City Lens laat zien. Mijn zoon heeft nu zelfs de 820 in bestelling staan omdat hij toch wel het e.e.a. moet missen aan apps die hij nu niet kan (mag) draaien. Het is maar goed dat Nokia het Windows Mobile OS zo goed ondersteund want anders had Microsoft het stukken moeilijker gehad om zijn OS aan de man te krijgen.

Concurrenten van Nokia, met Windows Phone op hun toestellen, kunnen bijna niet anders dan hun prijsniveau dusdanig interessant maken, dat er daardoor nog wat te verkopen over blijft, want aan Nokia hebben ze een harde noot. Het zou me dan ook niet verbazen als Samsung het OS verder niet echt meer gaat ondersteunen in de toekomst of Nokia moet daadwerkelijk hun apps beschikbaar gaan stellen voor derden.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 31 mei 2013 01:22]

De behuizing is van polycarbonaat. Je kan ervan uitgaan dat dat uitermate sterk en slagvast is. Het is een van de sterkste kunststoffen (die nog enigszins betaalbaar en goed verwerkbaar zijn). Polycarbonaat is o.a. de basis voor Lexan, waar kogelvrij glas en vesten ook van worden gemaakt.

Een zeldzaam uitgebreide review hier op Tweakers, overigens. Mijn complimenten!
Tnx voor je reactie. Ik heb nu al aardig wat telefoons gehad én gereviewed (daarbij ook het e.e.a. uitgelegd over deze materie in de review) die van polycarbonaat zijn gefabriceerd. Het overgrote deel was stevig, maar zeker niet slagvast. Maar het is inderdaad zeker beter dan cheap plastic ;)
Ik weet niet precies wat je onder slagvast verstaat, maar in de ingenieurswereld geldt polycarbonaat als de meest slagvaste "normale" kunststof voor spuitgietwerk.
Als je met een hamer je telefoon te lijf gaat, zal de kunststof body hoogstwaarschijnlijk het laatste onderdeel zijn dat breekt ;)

PC wordt weinig gebruikt, omdat het relatief duur is zowel in grondstof als spuitgietprocedé. PC kies je daarom alleen als een hoge mate van slagvastheid een eis is. Anders zijn er goedkopere alternatieven.

De tweede meest gebruikte kunststof met een mooi uiterlijk is ABS - ook veel gebruikt in consumentenproducten waaronder mobiele telefoons. Ook erg slagvast, maar nog altijd een tree lager dan PC, en daarbij niet erg UV-bestendig (verkleurt dus, UV-retarders kunnen de bestendigheid alleen wat rekken).

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 juni 2013 21:26]

Volgens mij ben je niets vergeten :P Wat een lap tekst 8-)

Waarom zo glad de telefoon is begrijp ik niet. Moet toch niet zo moeilijk zijn om een gripvaste behuizing te maken :?
Dat is zeker waar, HTC One X+ is juit wel een telefoon met veel grip, ligt vooral aan het materiaal.
Prima review, klasse. Kleine slip of the key; "Zelf vind ik het Lumia 720 wordt geleverd met 8 GB aan intern opslaggeheugen."
Wat een zeer uitgebreide review zeg.
zo, daar moet ik straks even rustig voor gaan zitten. ;)

De L702 laat op de foto's wel veel meer detail zien, opeens zie je wel die grasmaaier links naast het kasteel :+

[Reactie gewijzigd door hjs op 30 mei 2013 09:00]

Wederom een super uitgebreide review van Tim, goed bezig man!
Er is iets misgegaan waardoor enkele onderdelen niet goed (meer) werken in de review, jammer genoeg. Ik zal dit in het begin van de avond herstellen.

-Fixed-

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 30 mei 2013 19:35]

Ziet er weer prima uit Tim!
Ze zouden je bij Tweakers aan moeten nemen O+
Zeer mooie en uitgebreide review. Thanks :D