Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 610 Zwart Review

T.Struik 19 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 15.025 views

Nokia Lumia 610 Zwart

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Snelheid OS
  • Nokia Rijden
  • Office
  • Nokia Music
  • Prijs/kwaliteit/prestatie/inhoud
  • Micro-SIM

Minpunten

• Videokwaliteit
  • Zune
  • Geen upgrade naar WP 8 (prijs, keep in mind)
  • Snelheid sommige apps
  • Leesbaarheid display in zonlicht

Na de Nokia Lumia 800 en de Lumia 900 gereviewd te hebben is het nu de beurt aan de Lumia 610. Deze Lumia is de ‘kleinste’ Lumia telefoon tot op heden. Dat Nokia de overstap aan het maken is naar Windows Phone (7) is geen nieuwtje meer. Alle Lumia toestellen die uit zijn gekomen draaien inmiddels op dit besturingssysteem, zo ook de 610. De 610 is in de hele Lumia-lijn het basis- of instapmodel. Het apparaat kent van alle Lumia’s dan ook de laagste prijs, ¤ 184,95 in de Pricewatch. Laat je overigens niks vertellen door de naam van deze aanbieder. De Lumia 610 is er ook in een NFC (Near Field Communication) versie, NFC is vooral bekend van het ‘betalen met je telefoon’. Echter is de NFC versie van de 610 voor een beperkt aantal providers en landen beschikbaar. Het exemplaar dat ik hier heb is geen NFC exemplaar.
In deze review neem ik het exemplaar onder de loep en kijk ik wat de telefoon te bieden heeft voor die ¤ 185, -. Het ontwerp van de banners en de header lijken veel op die van mijn Lumia 900 review. Dit komt doordat het visuele aspecten van de campagne voor de Lumia toestellen van Nokia ook erg veel op elkaar lijken.
In deze review komen zoals altijd een vast aantal onderwerpen aan bod:
  • Keyfeatures
  • In de verpakking
  • Ontwerp en indeling
  • Display
  • Windows Phone 7
  • Prestaties
  • Tot slot

Bij deze keyfeatures staan enkele belangrijke specificaties van de Lumia 610 opgesomd. Hierbij wil ik wel opmerken dat je er rekening mee houdt niet een lijst met high end specificaties aan te treffen, het is immers een basis/budgetmodel.
  • 3.7 inch LCD display 65K, 480 x 800 pixels (252 ppi)
  • 800 MHz MSM7227A Snapdragon
  • 256 MB werkgeheugen
  • 8 GB intern opslaggeheugen
  • 5 Megapixel camera met LED flits
  • Windows Phone 7.5, oftewel ‘Mango’
  • Wifi 802.11 b/g/n
  • Offline navigatie; Nokia Rijden/Drive
  • Micro-SIM
Kijkend naar de bovengenoemde features tref ik een redelijk fatsoenlijk arsenaal aan voor een toestel dat zo gepositioneerd is en voor die prijs. Waar de andere Lumia’s die ik te reviewen heb gehad bieden op een singlecore processor draaiden, doet de Lumia 610 dat ook, op zich geen verassing. Dat de processor van de Lumia 610 anders zal zijn is niet gek en dat is ook te zien, de processor van de 610 klokt standaard op 800 MHz. Daarnaast doet de laatstgenoemde zijn arbeid met 256 MB aan werkgeheugen. Dit is de helft minder dan de Lumia 800 en 900. Ben benieuwd hoe de 610 zal werken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de HTC Wildfire S is het ook een instapmodel, maar wel één die duidelijk trager is dan zijn broers en zussen. Gek? Helemaal niet?

Zelf vind ik de inhoud van een retailpakket onder andere een punt waar een merk kan scoren en verassen, leuke goodie waarderen velen zeker. Wat is levert Nokia in het pakket mee?

• Nokia Lumia 610 (in deze de zwarte)
  • Accu BP-3L 1300 mAh
  • Stereo headset
  • Lader en data-kabel combinatie
  • Handleidingen
De inhoud van het verkooppakket noem ik met de bovenstaande inhoud redelijk fatsoenlijk. HDMI heeft deze Lumia niet, evenals USB on the go wordt niet ondersteund. Accessoires op dat vlak zitten er dan ook logischerwijs niet bij. Bij onder andere de Lumia 800 werd een hoesje meegeleverd, helaas zit deze niet bij de Lumia, dit instapmodel. De lader wordt overigens gevormd, zoals heel vaak tegenwoordig, uit de datakabel en een 230 stekker. Een headset ontbreekt niet, maar behoort ook niet tot de besten. Verder zit er niks verassend in de doos.
De Lumia 610 is een telefoon gemaakt van kunststof (plastic materialen). Het toestel ligt fijn in de hand, mede door de grootte en de rondingen, maar voelt naast plastic ook wel stevig aan hoewel ik betwijfel hoe de behuizing volstaat bij een incidentele val. Het apparaat kraakt in ieder geval niet bij het vasthouden en bedienen.

De omvang van de Lumia 710 en de 610 wijken weinig van elkaar af. De twee laatst genoemde zijn samen de Lumia’s met het kleinste displaydiagonaal. Wat betreft de vorm van de body lijken ze ook ietwat op elkaar. Toen ik de Lumia 610 voor de eerste keer zag viel mij op dat de bovenzijde iets weg heeft van de Samsung Galaxy Ace. Zeer spetterend oogt deze 610 niet echt, maar ik vind het design prima voor de prijs.

Aan de voorkant zie je:
  • Speaker
  • 3.7 inch LCD display 65K, 480 x 800 pixels (252 ppi)
  • Vorige, home/Windows en zoeken toetsen
  • Microfoon
Midden bovenaan het display is de speaker te vinden. Ik vind de speaker niet erg mooi weggewerkt. Uit de top displaylaag is een stuk ‘gesneden’ en niet erg mooi opgevuld. Het ziet er ook enigszins uit als een, ja, soort van gat. Er gaan al snel stofjes inzitten die er, niet erg verwonderend, niet eenvoudig uitgaan. Verder is het beeldscherm van 3,7 inch met een resolutie van 480 x 800 pixels (252 ppi) aan de voorzijde te vinden. Met 65K is hier geen sprake van een hoogstandje. Onderaan het beeldscherm zijn in volgorde de knoppen vorige, home/Windows en zoeken gepositioneerd zoals bij alle Lumia’s het geval is. Recht onder de Windows-toets, onder de chromen omlijsting is de microfoon geplaatst. De verouderde vraag ‘Kan ie ook nog bellen?’ zal ik dan ook meteen maar beantwoorden’. Ja, dat kan ie. En de spreek en luister audio werkt naar behoren en zie ik als gemiddeld.

Aan de linkerzijde:
  • Geen zichtbare functies
De linker zijkant van deze Lumia biedt geen onderdak aan functies. Hierdoor ziet zijkant er stijlvol en egaal uit. Het doet mij enigszins denken aan de zijkant van de Blackberry Bold 9700, maar dat ter zijde.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Cameraknop
  • Aan/uit knop, vergrendeltoets
  • Volumerocker
Bij het zien van de cameraknop had ik direct al mijn bedenkingen, terecht of niet, maar hij leek wat op de knop van de Sony Ericsson X10 en de Sony Ericsson Arc en deze vond ik niet echt geweldig. Hier moet ik gelijk aan toe voegen dat deze cameratoets erg goed werkt. Half indrukken is focussen, doordrukken is vastleggen zoals bij vrijwel alle camera’s is.

Aan de top van de telefoon zie je v.l.n.r. de volgende items:
  • Micro-USB poort
  • 3.5 mm audiojack
  • Bevestigingspunt voor draagbandje of iets dergelijks
Aan de bovenkant zit de 3.5 mm, naar mijn idee de correcte plek. Ik draag mijn telefoons vaak in een borstzak van mijn jas. Wil ik dan gemakkelijk een 3.5 mm aansluiten voor muziek dan is het lastig als de aansluiting bovenaan zit. Dit is ook zo bij de andere Lumia’s. De micro-USB zit op zich goed, maar laden tijdens navigeren is wat lastig in portetstand. Verder vind ik een afdekklepje altijd wel handig op de USB poort, maar deze ontbreekt bij de Lumia 610.

Aan de achterkant zie je:
  • 5 Megapixel camera
  • LED flitser
  • Speaker
De achterkant van de Lumia 610 is van een zachter soort plastic gemaakt dan de chromen omlijsting. De achterzijde is te vergelijken het materiaal waar de achterkant van de Sony Ericsson Xperia X10. Het ligt in ieder geval prettig in je hand, maar is wat lastiger schoon te maken. Aan de achterkant is ook de 5 megapixel snapper te vinden inclusief LED flits. Een LED is grappig voor een zaklamp-app, maar voor de foto’s heb je er nauwelijks wat aan. Na de Nokia N82 zijn er bij Nokia aldoor LED flitsers uitgekomen in plaats van Xenon. Gelukkig is op de Pureview 808 weer een echt bruikbare (Xenon dus) flitser te vinden. Voor verdere camera prestaties zie ‘camera’.
Over de speaker was ik ietwat vooringenomen en dacht: ‘Zal wel weer zo’n schel dingetje zijn’. Ik moet zeggen dat er voor deze prijs vrij fatsoenlijk geluid geproduceerd wordt door de 610, tot een zeker aantal volume. Bij wat harder geluid komt het de schelheid je al spoedig tegemoet.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Geen zichtbare functies, alleen signering ‘Nokia 610’
Meerdere zouden mogelijk verwachten dat de microfoon aan de onderzijde zit, zoals bij veel telefoons het geval is. Bij de 610 zit de microfoon aan de voorzijde van het apparaat helemaal onderaan. Aan de onderkant/achterzijde zijn onder de motorkap de antennes te vinden.

Van een toestel als de Nokia 610 weet je dat deze strategisch gezien niet concurreert met de top van de markt. Ook gezien de prijs hoef/kan je dus ook geen AMOLED scherm te verwachten als in bijvoorbeeld de Lumia 800. Zoals in mijn andere reviews neem ik toch ook bij de Lumia 610 de proef op de som om de weergave prestaties van de Lumia 610 te bekijken. Ik leg hem naast een Nokia Lumia 800, de grote broer van de 610. Om een goede vergelijking te trekken heb ik een ander toestel naast de 610 gelegd die ongeveer hetzelfde gepositioneerd is en wat betreft prijs redelijk in de buurt komt: de HTC Desire C. De Nokia Lumia 610 zwart kost volgens de Pricewatch ¤ 184,95. De HTC Desire C zwart kost volgens dezelfde Pricewatch ¤ 187, -. Om goed aan te duiden wat er precies vergeleken wordt tref je hieronder een overzichtje van de displays van de genoemde telefoons.

Trek vooral je eigen conclusie. Ik zal wat commentaren leveren en wat verdere uitleg. Links ligt de Nokia Lumia 800, in het midden de Nokia Lumia 610 en rechts de HTC Desire C.

Zwartvergelijking

Bij de zwartweergave is er naar mijn idee weinig discussie nodig en kan volmondig gezegd worden dat de Lumia 800 heer en meester is. Dit is ook niet zo vreemd, het toestel heeft een AMOLED scherm en beschikt over Nokia Clear Black. Hiermee kan de Lumia 800 zo goed als de uiterst zwartweergave bewerkstelligen. Bij zowel de Desire C als de 610 zie je wat backlight bleeding. Kijk je naar de welk toestel van deze twee het beste presteert wat betreft zwartweergave zeg ik zelf de Desire C, deze liet een net wat diepere en echtere kleur zwart zien. Het scheelt niet veel met de 610, maar hier laat de 610 een net iets grijzere zwart zien.

Witvergelijking

Mogelijk is het niet erg duidelijk te zien op de foto, maar ik zag hier echt drie verschillende kleuren wit waarbij die van de 800 wederom het meest echte en natuurlijke wit is. De Lumia 610 showt een wit die ietwat gelig wijkt. Zeker bij het veranderen van de kijkhoek neemt dit toen, niet erg vreemd voor een TFT. Daarentegen neigt de wit weergegeven op de Desire C naar een kleur met een enigszins grijs/blauwige waas erover heen, zoals te zien op de foto. Ik zeg 800: 1, 610: 2, Desire C: 3.

Kleurvergelijking

Bij deze kleurvergelijking had ik best moeite om vooral de kleuren van de Lumia 800 goed op de foto te krijgen, vooral de kleuren geel en groen. Op de bovenstaande afbeeldingen kleuren ze wat dof, maar in werkelijkheid waren ze de mooiste van de drie. Door de wat vertekende weergave kijk ik vooral even naar de 610 en de C. Het verschil in geel is iets doffer en lichter bij de 610, daar waar de C een intensere kleur geel aangeeft lijkt er een grijzige waas over te zitten, dit is ook weer goed te zien bij wit, die volgens mij bij de 610 echt mooier is. Als ik het blauw vergelijk zie ik een echtere blauw bij de 610 en weer een betere groenkleur bij de Desire C. Wat betreft rood vind ik de 610 net als bij geel wat dof, maar heeft de C wel een intensere kleur maar niet scherpere.
Afsluitend merk ik op dat de leesbaarheid van het display met enig zonlicht al redelijk beperkt blijkt.

Ook aan een camera ontbreekt de Nokia Lumia 610 niet. Het is er een van het 5 Megapixel kaliber. De camera kent net als bij de andere Lumia’s een camera interface waar aardig wat instellingen te maken zijn als onder andere: belichtingswaarde, scènes, witbalans, ISO-waarden, effecten, contrast, verzadiging, scherpstelmodus en resolutie. De laatst genoemde is in te stellen op 5 MP (4:3) en 4 MP (16:9). Voor het maken van video’s is helaas alleen de VGA re4solutie beschikbaar. Links in beeld zie je naast het zoekgebied van de camera de vorige foto/video in beeld. Door deze foto naar rechts het beeld te slepen kun je de galerij van gemaakte foto’s zien. Hierbij kun je gelijk opties gebruiken als achtergrond instellen, naar Skydrive sturen, verwijderen of delen. Sinds kort is ‘Afspelen naar’ in de market te vinden, de DLNA app van Nokia. Bij het delen van gemaakte foto blijkt echter geen integratie om deze direct te tonen via DLNA. Je moet echt de app los opstarten. Ik weet het deze app zit in de beginfase, maar dit vind ik een gemis, het getuigde van matige integratie. De camera werkt overigens vlot. Activeren, focussen en vastleggen die je in enkele seconden. Ook het schakelen tussen foto en video modus gaat in anderhalve seconde.
Verder gaat het er natuurlijk om wat voor foto’s de 610 maakt. Zie hieronder:

Groot exemplaar

Groot exemplaar

De bovenstaande video is gemaakt met de 610. De kwaliteit vind ik vrij matig. Of deze mate van kwaliteit acceptabel is voor deze prijs vind ik lastig zeggen, zelf twijfel ik daar over. Oordeel zelf.

De foto’s en video zijn op het midden van de dag gemaakt en onder enigszins bewolkte omstandigheden (daar ontkom je niet aan met dit herfst weer ;-)).
Als ik kijk naar aspecten als kleur, scherpheid, verzadiging, kortom kwaliteit dan vind ik dat de 610 voor haar prijs vrij goede foto’s maakt zoals je minstens mag verwachten van een apparaat uit die categorie. Als je een budget smartphone zoekt met een vrij aardige camera, dan heb je aan deze 610 een goede. Eerder bleek dat de camera’s van de andere Lumia’s niet echt spectaculair waren, valt dat bij de Lumia, zeker gezien de prijs, mee.

Op de Nokia Lumia 610 zit Windows Phone 7.5 Mango. Op zich is dit besturingssysteem niet echt heel nieuw meer. Toch biedt de 610 een aantal opvallande USP ten op zichte van zijn concurrenten.
Nokia startte al wat jaartjes terug als eerste met gratis offline spraak gestuurde navigatie, inclusief gratis updates. In de beginnen was dat nog weggelegd voor de duurdere Symbian smartphones, maar later kwam het ook naar de goedkopere S60 varianten. De goedkoopste variant van de S60 familie met gratis offline navigatie werd de Nokia 5230. Gratis offline navigatie is net als op de andere Lumia’s ook op de 610 te vinden. Ook hier onder de noemer Nokia Rijden. Voor gebruik moet je eerst even 141 MB aan kaarten downloaden en circa 3 MB per stem. Ik heb tijdens een ritje de navigatie even geprobeerd. Op zich werkt het prima. Echter merk je soms dat de telefoon wat traag reageert en dat de calculatie van de positie ietwat achterloopt, maar dat is niets serieus. Deze was in prepaid ongeveer even duur als de Lumia 610 nu. Zelf zie ik de 610 dan ook als een soort van successor van de 5230.

Ook levert deze budgetphone Nokia Music mee. Met Nokia Music kun je gratis muziek luisteren uit een bibliotheek met duizenden nummers. Heerlijk om dan even als genre jaren ’90 kan selecteren! Genres kun je ook voor offline gebruik downloaden, maar individuele nummers kun je niet downloaden of afluisteren uit de bibliotheek. Uiteraard kun je eigen nummers door middel van Zune op de 610 plaatsen.

Uiteraard ontbreekt ook de Marketplace niet waar je apps kunt downloaden voor je Windows Phone. De beschikbaarheid voor apps wordt steeds ruimer, maar ik vind eigenlijk nog steeds dat te veel apps betaald zijn. Verder niks op aan te merken.

Tot slot zit ook op deze 610 Office. Een mobiele versie van Office die voor velen nog wel eens van pas kan komen. Heb je bijvoorbeeld e-mails met Word, Excel of Powerpoint bijlagen dan kun je deze zonder extra kosten lezen, bewerken of aanmaken zonder daarvoor je laptop of computer te gebruiken. Integratie met Skydrive is aanwezig, documenten die je daar hebt geplaatst kun je in Office snel naar voren halen als je ze nodig hebt om aan te passen of iets dergelijks. Als je het mij vraagt een toegevoegde waarde waar je ook echt iets mee kan. Vaker zie ik op telefoons allerlei meegeleverde apps staan waar je feitelijk vrij weinig mee kan en die je liever dumpt. Maar met de bovengenoemde drie mogelijkheden kun je ok echt je voordeel doen en plezier/gemak hebben.

Zoals gebruikelijk heb ik ook draai ik weer een aantal benchmarks en vergelijk ik enkele zaken met deze telefoon om te kunnen bepalen hoe de harde waar nu presteert voor het geld. Hierbij start ik met een boot overzichtje waarin de schone opstarttijden van verschillende telefoons staan, inclusief die van de Lumia 610.

Iets opmerkelijks wat ook iets zegt over de prestaties van de Lumia 610 is het volgende:
Angry Birds niet beschikbaar voor de Lumia 610:

Hieronder een aantal vergelijkende benchmark. Hiervoor heb ik twee apps gebruikt WP bench free en Benchmarkfree. De laatste geeft een staafdiagram met allerlei prestatie gerelateerde info. Omdat ik niet in de mogelijkheid was screenshots te maken zijn het hier foto’s van het display, volgens mij vrij goed leesbaar:

WP bench free

Benchmark free
Summary

CPU Integer

CPU float

Memory

Storage read

Storage write

Uit de bovenstaande scores valt af te leiden dat de Lumia 610 vooral bij CPU Integer beduidend lager scoort. Kijk je naar de gemiddelde overall score valt niet te zeggen dat de 610 echt slechter scoort dan zijn zogenoemde superieuren. In de bediening is her en der wel wat vertraging merkbaar als ik dat vergelijk met de 800, het gaat hier dan om enkele seconden en geen hangers of vastlopers. Is dit gek? Liever zie je zoiets niet als consument, het mooiste zou een vlotte telefoon zijn, maar voor deze prijs noem ik het acceptabel. Dubbeltjes op de eerste rang zitten gaat hier niet op. Overigens speelde de 610 een 4 Gb groot video bestand dat van oorsprong 1080p is prima af.

Wifi
Het toestel ondersteund wifi b/g/n. Instellen van wifi is even eenvoudig als b.v. bij Android. Hier heb ik dan ook weinig op aan te merken. Sinds kort heeft Nokia de app ‘’Afspelen naar’’ in de Market gezet. Met deze app kun je met het toestel media afspelen over het netwerk naar bijvoorbeeld een TV. Vol enthousiasme wilde ik beginnen aan een video om dit te laten zien. Echter wat bleek nu? Het werkte niet… Op Nokia Bétalabs heb ik gelezen dat het bij anderen wel lukte. Mogelijk ligt het dus aan mijn netwerk? Op zich vond ik dit wel een domper (zowel de Lumia 800 als de 610 werkten niet en voor beiden is geen nieuwere software beschikbaar). Vooral omdat mijn Sony Xperia S met een paar bewegingen op het touchscreen wel smooth en snel werkte op de LG 32LV375S. De app heb ik dus niet volledig kunnen laten werken. Wel viel mij op dat er niet heel veel in te stellen viel met de app. Daarnaast zorgt deze app ervoor datje niet direct uit je galerij van foto’s en video’s media naar een apparaat kan versturen maar dat moet via de app. Beetje omslachtig? Als laatste merk ik op dat door ‘dlna’ in te tikken in de Market je deze app bovenaan aantreft. Echter naar mijn idee is dat maar half DLNA. Immers bij een full certified DLNA apparaat kun je zowel video’s sturen als ontvangen van andere apparaten.

GPS
Op dit vlak heb ik bij Nokia Rijden al wat opgemerkt. De GPS had in huis binnen no-time een fix met de satellieten, toch wel verbluffend te noemen. De accuraatheid van de GPS is op circa twee á drie meter nauwkeurig. Tijdens navigeren loopt de positie soms wat achter ten op zichte van de werkelijkheid, het hoort niet, maar ik vond het ook niet zeer storend.

Accuduur
Altijd een lastig punt. Zoals ik altijd zeg gaat het hier echt om gebruik. Na een tijdje de Lumia 610 gebruikt te hebben. Kun je bij gemiddeld gebruik de Lumia 610 ongeveer 2.5 á 3 dagen zonder lader gebruiken. Vrij fatsoenlijk zeg ik. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de accu van 1300 mAh.

Gebruiksgemak en ergonomie
Als ik kijk naar het gemak van Windows Phone tref ik een besturingssysteem dat steeds prettiger werkt. Ik heb hier toch wel aan moeten wennen. Ten opzichte Symbian heeft Nokia een totaal nieuwe weg ingeslagen. Dit vereist gewenning. In de tijd van de oldskool Nokia’s was dat proces van wennen er ook eens geweest. Immers eens is de eerste keer dat je met iets nieuws in aanraking komt. Na jaren een zelfde menustructuur te hebben is er voor velen weinig nieuws en te wennen geweest. Dat Windows Phone (7) zelf en op Nokia’s wennen zal zijn i niet gek. Maar hoe zit dat dan met gebruiksvriendelijkheid? Naar mijn idee is iets gebruiksvriendelijk in deze context als je iets nieuws kan bedienen alsof je het al jaren doet. Menustructuren moeten logisch opgebouwd zijn en termen voor zich spreken. Het ene besturingssysteem slaagt daar beter in dan het andere. Het ligt hierbij dus ook aan het feit wat is iemand al gewend? Welke ervaring heeft iemand al met… Alles bij elkaar zeg ik dat ik Windows Phone op dit vlak voldoende vind scoren.
Als ik kijk naar het ergonomische aspect, vooral de hardware dus, is de 610 een telefoon van een bijzonder mooi formaat. Het apparaat ligt prettig in de hand en is met één hand goed te bedienen, je kunt met één hand het hele display bedienen. Ook knoppen als volume, aan-uit en camera knop zitten op een goed bereikbare plek en liggen prima in het gebruik.
Eerder heb ik dit al genoemd in vorige reviews, maar Zune is en blijft een programma dat naar mijn idee te omslachtig en niet gebruiksvriendelijk werkt. Misschien ook omdat ik de vergelijking te veel trek met de Nokia PC Suite N series (L). Hopelijk wordt hier nog even flink aan gewerkt. Zune zit er wat gehypet uit, maar wat kun je daar mee?

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Zelf vind ik de 610 geen buitengewone schoonheid, niet lelijk, maar ook niet erg aantrekkelijk. Dat is natuurlijk per persoon verschillend. De telefoon is helemaal gemaakt uit kunststof, wat op zich een prima bouwmateriaal is. Echter schat ik in dat deze telefoon weinig kan hebben wat betreft vallen of stoten. Uiteraard niet uitgeprobeerd, maar het kunststof voelt niet bijzonder stevig aan, anderzijds wat verwacht je voor een dergelijke prijs? Inderdaad geen premium materialen.
Afwerking is prima op twee punten na: tussen het display en de chromen omlijsting zit een net wat te grote stof happende kier, niet erg chique. Hetzelfde geldt voor de eerder aangehaalde ‘speakergap’, die valt niet erg in de smaak valt bij mij.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en prijs
Wat betreft stabiliteit en daarmee ook betrouwbaarheid zie ik een duidelijk lijn bij de drie Windows Phone toestellen die ik momenteel van Nokia heb kunnen belichten. Ze draaien allen snel, consequent en zonder uitvallen of vastlopen. Een bovengemiddelde score als ik naar andere besturingssystemen kijk.
Prijstechnisch gezien vind ik dat de 610 goed neergezet is, zeker ook de prepaid deal van Vodafone. Simlock vrij is de 610 duurder maar ook zeker aantrekkelijk. Dit vooral met extra’s als Nokia Rijden (straks valt dit USP weg omdat Google Maps ook met offline navigatie schijnt te komen), Office en Nokia Music. Vergeleken met andere merken zou ik mede hierdoor eerder naar een 610 neigen dan naar een ander vergelijkbaar toestel. Wat betreft upgrades ga ik ervan uit dat Windows Phone 8 niet naar deze telefoon komt, voor die prijs vind ik dat ook niet gek, om de vergelijking te maken budget Androids krijgen ook geen upgrade naar ICS of Jelly Bean.

Voor de prijs van circa ¤ 185,- heb je aan de Lumia 610 een mooi toestel met veel mogelijkheden en pluspunten, maar ook beperkingen en minpunten. Nokia rijden, Music en Office zie ik als groot voordeel van de telefoon, evenals de consequente snelheid en stabiliteit. Over de snelheid preek ik dan met name over het besturingssysteem zelf, het laden van apps kost soms enige tijd Beperkingen zie jij bijvoorbeeld terug in het niet kunnen draaien van Angry Birds, maar koop je daar een telefoon voor? Verder is er weinig door gebruikers zelf aan te passen, inmiddels een geaccepteerd gegeven, maar nog steeds niet erg fijn. Hetzelfde geldt voor Zune.
Samenvattend zie ik de Nokia Lumia 610 als een prima telefoon voor de bijhorende prijs. Dubbeltje op de eerste rang is het echter niet, waar vind je die echter nog wel? Volgens mij is dat een uitgestorven ras. Voor die prijs kun je dan ook niet verwachten dat alles tip top is.

Changelog
19-07-2012: Enkele spelfoutjes gefilterd

Heb jij ook een Nokia Lumia 610 Zwart?

Gewoon een vraagje aan u, vanwege het feit dat u de prijs/kwaliteits verhouding ok vind. Waarom zou ik de Nokia Lumia 610 kiezen terwijl ik voor 5,- meer de Nokia Lumia 710 kan kopen? De Nokia Lumia 710 lijkt mij de betere v/d 2. Of oordeeld u anders?
Hier in het gezin heeft mijn zusje een Lumia 800, mijn ma een Lumia 710 en ikzelf heb een HTC 7 Pro. Deze laatste heeft een 1Ghz Snapdragon processor, maar de 7 Pro is echt veel en veel langzamer dan de Lumia 710 (met 1.4Ghz processor). De opstarttijd van apps en de snelheid van de interface is echt een wereld van verschil tussen die twee.

Gezien het feit dat de Lumia 610 nog langzamer is dan mijn 7 Pro en dat de 710 nauwelijks duurder is dan een 610, vraag ik me oprecht af of dit toestel wel bestaansrecht heeft. Persoonlijk zou ik een 610 pas overwegen wanneer de aanschafprijs op ~¤150 zou liggen.

De 710 heeft overigens fysieke knoppen onder het scherm, die werken een stuk minder lekker dan de touch buttons op andere telefoons.

[Reactie gewijzigd door Martijn13 op 17 juli 2012 18:58]

Dat is inderdaad uiterst vervelend. Overigens zie je bij de benchmarks dat de 610 op een twee fronten beter scoort dan de HTC 7 Pro en op twee niet. Overigens zeggen GHz's an sich weinig, het is een combinatie van meerdere factoren. Dus als jij jouw stelling ''Gezien het feit dat de Lumia 610 nog langzamer is dan mijn 7 Pro'' uitsluitend baseert op de kloksnelheid van de processor zit je fout.
Ah, heb de 7 Pro over het hoofd gezien in die afbeeldingen. Je hebt natuurlijk gelijk dat je een telefoon niet moet afrekenen op enkel de CPU. Ik heb uit interesse alle drie de telefoons in huis ook eens gebenched en opvallend genoeg geeft Benchmark Free 7.9 voor alle tests op alle drie de telefoons, in tegenstelling tot wat de app zelf aangeeft in het vergelijkingsmateriaal.

WP Bench Free geeft daarentegen resultaten die beter vergelijkbaar zijn:

Lumia 800: klik!
Lumia 710: klik!
7 Pro: klik!

Er is al een gigantisch verschil te zien met de 710/800 die een CPU op 1.4Ghz hebben met een Adreno 205 GPU en mijn HTC 7 Pro, die een 1Ghz CPU heeft met een Adreno 200. Opvallend is dat de Lumia 610 net als mijn 7 Pro een Adreno 200 heeft, maar aanzienlijk beter presteert op grafisch gebied. Wellicht verschillend geklokt en/of gebakken op een ander procedé?

Als ik jouw resultaten van de Lumia 610 echter vergelijk met de 710 die ik hier heb liggen, dan vraag ik me volgens mij toch oprecht af of de 610 zijn geld waard is met een 800Mhz CPU en 256MB RAM... De 710 heeft sneller geheugen, een 1.5x snellere GPU en een bijna 3x snellere CPU. De 710 lijkt me dan de overduidelijke winnaar, helemaal als je bedenkt dat die maar een paar euro meer kost. Alleen die hardware buttons, die zijn gewoon verrekte irritant :)

[Reactie gewijzigd door Martijn13 op 17 juli 2012 23:40]

Ik heb de 710 niet gereviewd en ook weinig in handen gehad. Het enige wat ik aangeef is dat ik de prijs/prestatie in orde vind bij de 610, of deze bij de 710 nog beter is weet ik niet, dat kan mogelijk zo zijn. De prijzen vergelijk ik altijd met die van de Pricewatch en daarbij dezelfde kleuren, daar is de 710 zwart ¤ 210,-. Maar dat even los daarvan.
Weer een mooie review! Erg fijn om te lezen! Alleen bij de header 'Camera' staat 'Nokia Lumia 900'. Niet dat het storend is...
Mooie review weer! Erg uitgebreid, denk dat potentiële kopers weer erg veel baat hebben aam jouw review.

Zou verder niet mijn keuze zijn, alleen al om het OS.
Erg informatieve review, lees lekker weg. Ben ook erg gecharmeerd van dit toestelletje, budget smartphone die erg soepel werkt.

Wel erg jammer dat sommige apps nog niet werken, Microsoft is naar mijn weten Skype nog aan het optimaliseren voor toestellen met beperkt werkgeheugen zoals deze, hoop dat ze dat nog kunnen waar maken ook.

Enige vraag is dan wel nog of het zin heeft om voor dit toestel te gaan of te wachten op de budget Windows Phone 8 toestellen die er over niet al te lange tijd moeten gaan komen.
Als je geen appfreak bent dan is deze telefoon gewoon aan te raden. Omdat windows phone 8 uit komt zal er veel minder support voor deze telefoon komen. Verwacht geen nieuwe apps of veel updates (qua apps). Als je de telefoon gebruikt voor simpele dingen dan is het wel een aanrader. Het besturingsysteem zelf is echt super fijn en werkt veel soepeler en intuïtiever dan bijvoorbeeld android en apple.
Die ondersteuning van apps wordt mogelijk vanuit ontwikkelaars iets minder, maar vanuit Nokia zelf niet minder zo heeft Nokia zelf aangegeven toen ik hen sprak. Maar anderzijds moet je in deze ook een beetje kijken naar de prijs denk je niet? Volgens mij is de ondersteuning voor Android 1.5 ook sterk afgenomen na 2.0/2.1. Vreemd vind ik deze gedeeltelijk aflopende ondersteuning ook niet. Wat betreft werking ben ik het volledig met je eens. Alleen de geslotenheid van het OS is niet altijd makkelijk.
Leuke review, maar is het mogelijk om eens te kijken of het DLNA probleem niet aan de TV ligt? LG heeft namelijk al sinds jaar en dag een heel slechte DLNA implementatie met veel beperkingen en zeer slechte format ondersteuning.

Ik heb recent een 800 besteld en ben benieuwd hoe dat op mijn Samsung gaat werken.

Overigens de Lumia 710 is nu duidelijk de betere koop. Specs van de 800 voor de prijs van de 610 (alleen het uiterlijk van de 710 is anders en het scherm is niet zo clear black).
Ja, waar het probleem nu precies ligt is lastig te zien, er is bij zowel de app als de telefoon weinig in te stellen. Echter werkt mijn Xperia S snel en smooth met dezelfde TV? Overigens heb ik al redelijk veel (Android) apparaten werkend gekregen op deze TV, twijfel of het dus wel aan de TV ligt. Kon na een speurtocht op internet maar weinig vinden wat betreft oplossingen. Als ik in de mogelijkheid ben zal ik het eens proberen op een andere TV.
Ik heb sinds kort mijn Lumia 800 allemaal gekkigheid laten sturen naar mijn Samsung TVtje, werkt als een trein.
Top review Tim, 5 sterren!!!
Petje af voor deze uitgebreide review. Overigens ook petje af voor dit verhaal :+
Why Did Ballmer Throw Nokia Now Under the Bus?