Sony Ericsson Xperia X10 Zwart Review

T.Struik 30 maart 2010, laatste update op 7 januari 2012, 13.275 views

Sony Ericsson Xperia X10 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Gebruiksvriendelijk
  • Goede featureset
  • Goede batterijduur
  • Camera werking

Minpunten

• Camerashutterkey niet erg prettig
  • Paar kleine softwarematige puntjes
  • Geen Android ingebakken file browser
  • Wifi en bluetooth niet in flightmode

Voor ik start met deze review wil ik enkele punten verhelderen. Allereerst is dit het eerste Android toestel wat ik ťcht goed gebruik. Het gaat hier ondanks dat het toestel nog niet in de winkel ligt om een retailversie. Besef verder dat ik spreek vanuit voornamelijk Nokia/Symbian en HTC/WinMo ervaringen, waar ik dus ook veel de vergelijkingen mee zal maken.
Ik heb de X10 (i) nu twee dagen en ben hem uitgebreid aan het testen. Uiteraard ben ik nog lang niet uitgestoeid. Natuurlijk wil ik wel alvast de mede-tweakers laten weten van mijn ervaringen.

Hardware

In de doos
In de doos die qua vorm en omvang veel lijkt op die van de HTC HD II bevinden zich:
-Het toestel (8Gb micro-SD in het toestel)
-1500 mAh accu
-Datakabel (onderdeel van de lader)
-230v stekker (hieraan koppel je de datakabel en heb je een lader)
-Sony Ericsson headset 3.5 mm!
-Gebruikshandleiding(tjes)

Het toestel
Aan de voorzijde van het toestel bevinden zich drie toetsen (vlnr, vonb);
-Menu toets (hiermee ga je niet naar ‘’het menu’’ maar het menu van het openstaande venster)
-Beginscherm toets (keert terug naar het beginscherm/bureaublad)
-Terug toets (vorige toets naar vorige venster)
-Scherm TFT capacitief touchscreen, 65K kleuren 480 x 854 pixels, 4.0 inches
-Lichtsensor schuin linksboven de S van Sony
-Speaker midden boven Sony Ericsson
-Proximity (afstands) sensor rechtsboven de N van Ericsson
-LED voor b.v. ontvangen sms, rechts naast de bovengenoemde afstandssensor

Aan de linkerzijde zitten geen toetsen o.i.d.

Aan de rechterzijde zitten;
-De volumerocker up & down (zoom in & out)
-Camerashutter toets

Aan de onderzijde zitten;
-Een eyelet voor b.v. een koordje aan je telefoon
-Openingsuitsparing voor de batterycover

Aan de bovenzijde bevinden zich;
-Aan/uit knop
-3.5 mm audio jack
-Micro usb aansluiting voor laden/computer (kan laden via zowel pc als stopcontact, afdekkapje)

Aan de achterzijde zijn te vinden;
-Camera: 8.1 megapixel
-LED flitser

Verder beschikt het toestel over ;
-1 Ghz Snapdragon processor
-1 GB interne opslag (waarvan 430MB beschikbaar)
-384 MB RAM

Scherm
Het Capacitieve touchscreen werkt goed. Over het algemeen worden alle bewegingen op het scherm goed geregistreerd. Het sms’en/chatten werkt soms wat lastig (beter dan de HD II vind ik zelf), een touch wordt niet geregistreerd of je tikt te snel op het scherm. Verder geeft het scherm duidelijk en scherp weer. Ook zie je afhankelijk de belichting het scherm netjes bijstellen. Het draaien van het toestel wordt snel geregistreerd (accelerometer). Apart is dat het scherm dan een fractie van een seconde iets wazig is en vervolgens draait het scherm mee. Verder niks op aan te merken.

Featureset/software
Android 1.6 (Donut)
Op het startpagina/bureaublad kun je enkele seconden drukken om een menuutje te krijgen waarmee je extra sneltoetsen, widgets, mappen en achtergronden in te voegen, zie voor deze items ook de foto’s. Deze items kun je verwijderen door op ze zelf te drukken na enkele seconden verschijnt er een prullenbakje in beeld waar je hem naar toe kunt schuiven. Met deze ‘snelkoppelingen’ kun je extra snel naar bepaalde menu’s of programma’s, etc. navigeren. Je hebt 3 startpagina’s (door naar links of rechts te wipen. Ook deze schermen kun je zelf naar wens in stellen.
Bovenaan de startpagina heb je de statusbalk met de tijd, batterij indicator en netwerk indicator. Door deze naar beneden te wipen krijg je het meldingen overzicht. Hier komen onder andere de binnengekomen sms’jes te staan, binnengehaalde downloads en gemiste telefoontjes.

Onderaan het scherm is een gestreepte balk met een driehoekje, wipe die naar boven en je zit in het menu zoals men dat in volkstermen gewend is. Hier vind je de mogelijkheid om instellingen te benaderen, ook staan hier de geÔnstalleerde programma’s.

Contacten
Even kort over de contacten. Je kunt per contact een geschiedenis bekijken in meerdere tabs als het ware. Door naar rechts te wipen kun je gegevensblad zien, een oproeplog zijn, smslog, e-mail en foto’s. Dit werkt vrij goed maar het wipen gaat niet 100% smooth maar het is een handige verzameling van informatie bij elkaar.

Camera

Foto
De X10 beschikt over een 8.1 megapixel camera. Zoals je bijgevoegd kunt zien zijn de foto’s redelijk goed van kwaliteit. De camerashutter key zit aan de rechterzijkant. Autofocus werkt prima en de foto’s zijn snel opgeslagen. Je kunt vrij al de volgende foto maken( luttele seconden). Door middel van de menutoets kun je bij de camera een blik met opties openen; Fotoverlichting, zelfontspanner, lichtmeting, witbalans, beeldstabilisator, glimlachniveau, geolabel (geotagging dus mogelijk), sluitergeluid, standaardinstellingen. Zelf stel ik uitgebreide instel mogelijkheden erg op prijs om alles naar wens in te kunnen stellen en dat is hier zeker mogelijk.
Wat erg leuk is dat de Racheal beschikt over gezichtsdetectie tot 5 personen! Na enkele keren proberen is deze functie nog niet waterdicht. Klein beetje sleutelen aan de software zou misschien kunnen helpen.
Naast deze gezichtsdetectie zou de X10 ook gezichtsherkenning hebben. Je kunt dij de gezichtsdetectie de eerste keer de personen kunnen koppelen aan een contact. De volgende keren wanneer je een foto maakt van deze perso(o)n(en) zou de camera diegene(n) moeten herkennen en bij die persoon plaatsen. Zo kun je een overzicht krijgen van alle foto’s waar diegene(n) opstaan. Erg leuk maar heb het nog niet kunnen testen.

Video
Je kunt op verschillende resoluties/modus video’s opnemen, te weten: VGA, qvga, ‘’brede’ vga, op Youtube en MMS optimalisatie. Wat opvalt is dat (vanuit andere ervaringen) de camera echt snel reageert, dus weinig ghosting effect en/of vertraagd meedraaien. Buiten dat is de videokwaliteit ook nog eens vrijgoed te noemen, echter heb je voor een leuk filmpje goede lichtomstandigheden nodig (zoals bij iedere camerafoon eigenlijk wel). Bij het maken van video’s vind ik de key niet heel prettig werken, misschien gewenning..

Software/features
De telefoon die eerder bekend werd onder de naam Rachael heeft twee nieuwe functies;
-Timescape; Is een overzicht van je sociale netwerken waarbij je bent aangesloten. Hierbij ordent Timescape zet al deze communicatie entertainment in chronologische volgorde wat betreft updates. Het geheel bestaat uit panels van b.v. Twitter, Facebook en sinds kort ook Hyves. De laatstgenoemde heb ik ingesteld bij Timescape. Ondanks dat de Hyves applicatie niet riant werkt (zie verderop) zit deze toevoeging er best leuk uit, mede door de profielfoto’s die qua resolutie kunnen verschillen is zijn de tegels van Timescape nog niet echt een grafisch hoogstandje, maar het idee is leuk!

-Mediascape; Met Mediascape kun je al je media (foto’s, video’s en muziek) ordenen op verschillende wijze, o.a. met de tegelweergave als Timescape. Bijvoorbeeld met de laatst genomen foto’s, onlangs bekeken, favorieten, etc., etc.. Tik je een foto aan komt de tegel naar de voorgrond. Wat je ziet is dat rechtsboven de infinite key komt. Deze lusvormige key (gekantelde 8 ) staat voor de oneindige mogelijkheden. Tik deze toets en bekijk bijvoorbeeld alle foto’s van diezelfde dag (en nog veel meer mogelijkheden).

Google Maps is pre-installed. Het laden van de kaarten gaat via gsm-netwerkverbinding (3G, dus geen wifi) redelijk snel. Eigenaardig vind ik wel dat als je ‘’Mijn locatie’’ tikt in Google Maps je niet via dit zelfde programmaatje de GPS kan activeren, dit moet je dan in ‘’Android zelf’’ doen. Terwijl je dit b.v. bij WinMo wel kan, je kunt dan in de optielijst ‘’GPS gebruiken’’ selecteren, lijkt me iets simpeler en gebruiksvriendelijker.

Hyves
De Hyves applicatie was mij niet geheel duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat deze ook pre-installed was. Echter kreeg ik het met geen mogelijkheid aan de praat. Nadat ik het vanaf de Andsroidmarket downloadde en installeerde ging het beter. Het programma draait soepel. Na twee keer updaten van de buzz’s weigert het updaten. Ik denk dat het hier om een bugje gaat, wat me eigenlijk niet stoort, als je ziet hoeveel en wat voor soort (ernstigere) bugs andere merken/modellen soms hebben. Hopelijk wordt dit d.m.v. updates verbeterd.

Facebook
De X10 is een echte social networking telefoon, er komen steeds meer sociale netwerken met bijhorende mogelijkheden bij. Zelf gebruik ik geen facebook, ik ga geen account aanmaken als ik het nooit meer ga gebruiken dus voor deze ervaring zullen jullie een andere reviewer moeten afwachten.

Gmail/e-mail
Al lange tijd gebruikte ik geen Gmail meer. Dit was het moment om het toch maar uit de stoffige kast te halen om zo de X10 op alles te kunnen testen. Het configureren was kinderspel. Deze cliŽnt werkt goed naar mijn mening maar ik vind het een sober programmaatje waar maar weinig aan gecustomized kan worden, helaas.
Naast de aparte GmailcliŽnt is er nog een standaard e-mailcliŽnt. Deze heb ik alleen tot het openingsscherm bekeken aangezien ik geen behoefte had aan meerdere e-mailaccounts op hetzelfde toestel. Hier ga ik dan ook niet verder op in.

e-buddy
Op m’n voormalige Touch Pro II en m’n Nokia’s was ik gewend om te kunnen msn’nen (WLM’en tegenwoordig?), dat wilde ik ook graag op deze X10 proberen. Over e-buddy hoorde ik vaker goede verhalen en deze gelegenheid was een goede om deze applicatie eens te kunnen proberen. Ik gebruik dus enkel MSN en dit werkt prima, zowel landscape als portrait mode. Dit geldt eigenlijk voor alle programma onderdelen op deze Sony Ericsson.

Android market
Ik was nog niet heel erg bekend met deze ‘markets’ (alleen die van WinMo en Ovi). Van de Android Market kan ik zeggen dat, mede door het grote scherm, alles erg overzichtelijk is en grafisch dik in orde. Er is een goede sortering van programma’s waarbij ‘gratis’ voor mij een van de belangrijkste is. Een zoekfunctie die goed werkt is aanwezig, de pagina’s laden snel en het scrollen gaat vloeiend. Hier had ik b.v. e-buddy vandaan die prima zijn werk doet.

Sony Ericsson Sync
Met Sony Ericsson Sync kun je onder andere afspraken, favorieten en contacten online synchroniseren(opslaan) en online bewerken (en dan weer synchroniseren), dit om b.v. data verlies te voorkomen. Met deze dienst kun je momenteel gegevens opslaan en overzetten naar andere Sony Ericsson modellen.
De mensen van Sony Ericsson wisten te melden dat deze functie binnenkort uitgebreid gaat worden! En wel met een mooie toevoeging. Op korte termijn kun je ook gegevens overzetten van Nokia’s, Samsung’s, etc. naar Sony Ericsson’s. Er lijkt een einde te komen aan het oneindige opslaan op simkaart, verlies van agendapunten, bluetoothen van oud naar nieuw tot je er bij neer valt! Ook zou dit later mogelijk zijn via SD kaart back-ups; SE’s zullen b.v. Nokia micro-SD (gelukkig, weg M2’s!) back-ups kunnen herkennen en inladen op een SE!
Ik heb de X10 nog niet kunnen proberen i.c.m. computer software voor dit toestel. Deze wordt niet bijgeleverd en kan ik ook nog niet vinden op de SE website.

Bereik
Gsm
Bij deze vergelijk ik de verbinding van mijn huidige telefoon (HSDPA 3.6). Op plekken waar ik veelvuldig ben heb ik regelmatig het bereik gecontroleerd evenals de belkwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dat deze telefoon hierin goed scoort. Evenals de dataverbinding die de telefoon snel opzet en met fatsoenlijke snelheid laat doorlopen. Wanneer de telefoon van aan naar uit of vanuit vlucht modus komt heeft de X10 eventjes nodig om met het netwerk te verbinden, verder in orde. Binnen gebouwen heb ik ook gewoon 3G dekking/verbinding.

GPS
Op de X10 zit een demo van WisePilot. Deze heb ik nog niet geprobeerd. Wel heb ik Google Maps getest om te kijken hoe snel een fix zou duren. Eerst moest ik de GPS inschakelen, vervolgens Maps gestart en daarna met open hemel gaan zitten om te wachten op een fix.. Maar wat gebeurde er!? Ik had binnen 10 seconden, meerdere malen geprobeerd, een fix! Erg snel dus! Later wil ik navigatie gaan proberen, maar voor nu houd ik het hierbij.
Ik heb sinds vandaag Sygic navigatie er op staan. Deze werkt gewoon full screen. Helaas moet je ook hier eerst in Android de GPS aanzetten voordat je Sygic start. Verder doet de navigatie het gewoon prima qua begeleiding en weergave niks op aan te merken!

Wifi
De wifi netwerken die ik opvang vanaf mijn bureau met mijn laptop vind ik ook met m’n X10 vanaf hetzelfde punt. De aangegeven signaalsterktes van de netwerken komen ook redelijk overeen met de weergave op m’n laptop. Verbinden gaat flot en de verbinding draait ook prima, lekker snel. Minpuntje is alleen dat het hier nog steeds om wifi b/g gaat, maar dat terzijde. Daarnaast kan je geen wifi gebruiken in de flightmode, erg vervelend. Verder is de verbinding niet altijd even stabiel, als het werkt doet ie het goed.

Accuduur
Ik heb nu niet enorm belastende dingen gedaan, wat foto’s, video, GPS, wel constante dataverbinding, maar geen muziek etc. De batterij indicator maakt geen overdreven ‘sprongen’ de telefoon houdt het bij gemiddeld gebruik makkelijk twee dagen uit, wat ik heel fatsoenlijk vind voor een hedendaagse smartphone.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak vind ik bij de X10 vrij goed. Zoals ik al aangaf is dit mijn eerste echte Android toestel, het is naar mijn idee waarschijnlijk veel gewenning. Veel opties zijn redelijk snel te benaderen andere zijn ergens anders dan gewend of dan wat je intuÔtie voorspelt. Ook hier een kwestie van wennen en daarna zal het naar mijn gevoel werken als de brandweer. Tot slot vind ik de vorige toets wat uit de richting liggen voor je duim, ergonomisch gezien.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel is een klasse staaltje ontwerp en design. De ronde vormen voelen goed aan en het toestel ligt prettig in de hand. Jammer vind ik alleen dat het toestel iets ‘plasticachtig’ aanvoelt. Het toestel beschikt over veel functies en mogelijkheden. Persoonlijk zou ik het absoluut niet erg vinden als je dit terug zou vinden in omvang en gewicht. Dat de X10 wat groter is, lijkt me duidelijk (absoluut niet hinderlijk!). Het is echter niet te voelen, ik vind het toestel relatief licht, wat ook wel weer positief is.
Klein puntje vind ik wel de camerashutter key deze vind ik persoonlijk niet er g prettig. Ik houd wel van een grote brede shutterkey, maar dat is per persoon verschillend..

Stabiliteit, betrouwbaarheid en prijs
Tot dusver (afkloppen) draait Android echt stabiel en goed. Geen vastlopers of kritische foutmeldingen. Het toestel draait soepel en ook heb ik geen enkel moment gehad dat het toestel lang moet laden waarbij je dat ‘’ oh jee, nu gaan we het krijgen’’, absoluut niet.. Iedere keer (in die kleine twee dagen dan) als ik de Racheal weer pak is het aantikken en draaien, echt top!
Over de prijs kan ik geen mededelingen doen.

Het toestel is naar mijn inziens een redelijke iPhone killer. In veel opzichten overtreft de X10 de Apple telefoon. Uiteraard houden beide telefoons hun charmes maar de X10 is een serieus topmodel wat op het nog redelijk schaarse Android draait, maar goed ondersteund wordt door de vele applicaties die beschikbaar zijn en komen (Android Market). Deze SE is een echte gadget met veel mogelijkheden voor ieder wat wils. Mensen die houden van, internetten, socialnetworking en muziek luisteren (communication entertainement) (video kijken) is dit zeker een kanshebber en overwegen waard!
Uiteraard heb ik vele elementen nog niet beschreven, maar ik vond het wel mooi zo. De andere features reviewen geef ik door aan een mede-tweaker die dit toestel al heeft of gaat kopen.

Update 30-03-2010

Sinds vandaag werkt Sony Ericsson Sync wel! De dienst lijkt goed te werken en biedt handige opties. Na de eerste sync vond ik direct de gesynchroniseerde contacten op internet (SE.nl) handig was dat je de contacten kunt bewerken op je account. Geboortedatum toevoegen, foto erbij zetten, etc. daarna kun je direct de bewerkingen terug syncen en zo alle gegevens hetzelfde en up-to date houden!

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Zwart?

Nette review, 4 sterren.

Mag ik je vragen hoe je er al zo snel aan kwam, en waarom je de bouwkwaliteit 3 sterren geeft?

[Reactie gewijzigd door Batsgeit op 25 maart 2010 16:30]

Gehad om te testen, bij deze dus.. ;)

De 3 sterren stellen even goed een goede voldoende hoor, het was misschien iets te streng, maar ik vind de telefoon iets wat plasticachtig (mijn mening, kunnen anderen helemaal anders vinden) daarnaast vind ik de camerakey niet echt riant.. maar functioneert wel..
Verder toptoestel..
Is het touchscreen erg vlekgevoelig? En kun je het "tekort" aan kleuren ook zien, in vergelijking met andere telefoons?

[Reactie gewijzigd door Batsgeit op 26 maart 2010 13:50]

Is het hele idee van Flightmodus niet juist dat alle mobiele draadloze technieken uitstaat? In dat geval vraag ik mij serieus af of het wel een minpunt is?
Exactly my thought.

De naam zegt het al Flight Mode. Het is een modus bedoeld om mee films te kijken en muziek te luisteren en misschien wat games te spelen in een vliegtuig. Bij wijze van spreken :)
Het is namelijk de bedoeling dat alle signalen geblokkeerd worden. Iets wat in meeste vliegtuigen vereist is. :)
Het is misschien net welke definitie je er aan verbindt. Ik ben zelf gewend om met mijn WinMo en Nokia toestellen evengoed gebruik te kunnen maken van wifi en bluetooth. B.v. als m'n ene duo simkaart in het netwerk zit en ik met de andere (andere toestel) even internetverbinding nodig heb, dan hoefde ik dus niet eerst de 1 uit te schakelen en de ander weer in... Zo gewoon of vanzelfsprekend is dat dus niet, althans voor mij niet en ik denk velen met mij..
Vind je het geen minpunt dat er 'maar' Android 1.6 op staat? Naar mijn idee is dit voor de 'Android kenners' namelijk een rede om voor de HTC Desire te gaan ipv voor dit toestel.
Nee, zoals ik aangaf is dit zeg maar mijn eerste androidtoestel. Ik heb de vergelijking 1.6/2.0 niet gezien, daarom mis ik zeg maar ook niks om dat ik de wetenschap niet heb, misschien ook wel goed. De up-date naar 2.0/2.1 komt nog voor dit toestel, ik maak me er dus niet druk over. Daarnaast vind ik dit een goede prestatie van Sony Ericsson als eerste Android toestel!
En hoe weten we zo zeker dat dit the real deal is en we nog niet te maken hebben met beta firmware?
Gezegd door Sony... Zou niet weten waarom ik daaraan moet twijfelen.. :?

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 26 maart 2010 00:25]

Klopt het dat de telefoon geen multi touch ondersteund? En zoja, komt dit mss nog met een volgende Android update? Dat is het enige punt waar ik nu nog over twijfel. Lijkt me een waardige vervanger voor m'n W960i :) Nette review ;)
Klopt inderdaad, mogelijk dat dit in een update komt of dat al 100% zeker is weet ik niet..
Nette review, geeft een goed beeld van de fone. Heeft het toestel naast GPS ook een electronisch kompas (groot gemis op m'n Nokia N82).
Klopt het dat als je de telefoon bij je oor houdt, de touchscreen uit gaat, maar de LCD backlight blijft aan Tijdens het telefoneren, als je het per ongeluk aanraakt? (bugje?)
Het is moeilijk te zien voor de beller zelf, maar als ik het probeerde kreeg ik inderdaad wel de indruk dat dat zo was, wat ik ook van ťťn of enkele mede-testers begreep. Goede opmerking, maar dat vond ik al eerder uit ja. Hoe het exact zit durf ik je nog niet te vertellen.. Misschien is het ook niet zo, maar reageert de proximity sensor gewoon snel nadat je hem van je oor haalt. Ik zal er eens goed naar gaan kijken.

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 26 maart 2010 13:14]

Knappe en toffe review :)
Je vindt het een minpunt dat er geen standaard file browser in android zit, maar dat zit in geen enkele Android versie bij mijn weten, maar er zijn er wel enkele te downloaden in de market (gratis) dus ik zou er niet zo een groot nadeel van maken. Maar natuurlijk ieder zijn idee erover natuurlijk :)
Ik heb er inderdaad 1 gedownload. Zoals in m'n review staat vergelijk ik veel met WinMo en Nokia/Symbian (S60 ). In beide gevallen, zeker WinMo heb je een degelijk file browser.
Nette review, Heb het toestel zelf ook.. Wel een prototype.
Die hyves bug in Timescape is al een update voor uitgebracht door Sony Ericsson ;)
Hoe haal ik die binnen? Via de telefoon zelf OTA of vanaf de site? Als ik het via de telefoon zelf doe krijg ik de melding dat ik de meest recente versie al heb (of wordt deze functie pas bij de echte release geactiveerd?).
En weet je toevallig ook vanaf wanneer SE sync gaat werken op dit toestel? Nu werkt het nog niet, bij andere testers ook niet...

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 26 maart 2010 15:48]

Mooie Review! Zeer compleet en goed leesbaar.
Verwacht 'm zelf rond 8 april binnen te krijgen via HI.
Kan niet wachten!