Specificaties 4,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw Review

T.Struik 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 5.102 views

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw

Pluspunten

• Snel
  • Mooi design (licht plat)
  • Aansluitingen
  • Scherm met
  • Camera kwaliteit

Minpunten

• Geen HDMI kabel
  • Camerashutterkey
  • Power knop
  • Indicatie LED aan zijkant i.p.v. voorzijde

Voor de Sony Ericsson Arc heb ik alleen de Sony Ericsson X10 als eerdere Android toestel. Om deze reden zal ik ook vaak de vergelijking met dit toestel maken. Een reden tot aanschaf heb ik niet, ik heb het toestel gekregen van SE. Neemt niet weg dat ik er erg blij mee ben.

Hardware

In de doos

In de doos bevinden zich:
-Sony Ericsson Arc, zwart, int. versie (8Gb micro-SD in het toestel, 16Gb bij de Europese)
-1500 Lithium polymeer accu
-Datakabel (onderdeel van de lader)
-230v stekker (hieraan koppel je de datakabel en heb je een lader)
-Sony Ericsson headset 3.5 mm
-Gebruikshandleiding(tjes)
(-Een screenprotector was reeds fabriek af geplaatst)

Het toestel
Aan de voorzijde van het toestel bevinden zich drie toetsen (vlnr, vonb);
-Terug toets (vorige toets naar vorige venster)
-Beginscherm toets
-Menu toets (de positie van deze knop is gewisseld met de terug toets t.o.v. de X10)
-Scherm LED backlight LCD capacitief touchscreen, 16M kleuren 480 x 854 pixels, 4.2 inches
-Lichtsensor links bovenaan
- Proximity (afstands) sensor boven de S van Sony
-Speaker midden boven Sony Ericsson

Aan de linkerzijde;
-3.5 mm audiojack

Aan de rechterzijde zitten;
-Indicatielampje (bij de X10 zat die aan de boven voorzijde)
-Micro usb aansluiting voor laden/computer
-De volumerocker up & down (zoom in & out)
-Camerashutter toets

Aan de onderzijde zitten;
-Een eyelet voor b.v. een koordje aan je telefoon
-Openingsuitsparing voor de batterycover
-Microfoon

Aan de bovenzijde bevinden zich;
-Aan/uit knop
-Micro HDMI aansluiting

Aan de achterzijde zijn te vinden;

-Luidspreker onderaan
-Tweede microfoon
-Camera: 8 megapixel 3264x2448
-LED flitser

Verder beschikt het toestel over;

-1 Ghz Scorpion processor met Adreno 205 GPU, Qualcomm MSM8255 Snapdragon
-320 MB beschikbare interne opslag
-512 MB RAM

Scherm
Het scherm is wat betreft resolutie hetzelfde als de X10, het is echter wel 0,2 inch groter. Wat een vernieuwing is in de Arc, is de Sony Bravia engine. Deze engine is een puur softwarematige techniek van beeldoptimalisatie die de weergaves op het beeld. Deze techniek wordt ook gebruikt in de Sony televisies, zoals velen van jullie wellicht weten. Deze Bravia engine wordt alleen ingeschakeld als daar reden toe is. B.v. bij het kijken van een video. Als de Engine niet nodig is, als bij het sms'en, dan wordt deze ook niet ingeschakeld, dit hangt samen met het verlengen van de accuduur. Hechten mensen niet al te veel waarde aan deze engine of willen ze nog meer batterij sparen dan is deze Bravia engine ook geheel uit te zetten. Er zijn verbeteringen te zien in hetgeen het display laat zien. Dit zie je b.v. in de foto en het filmpje hieronder. Als de display helderheid wat hoger opschroeft (wat niet zo bevorderlijk is voor de batterijduur ;-)) heb je echt een mooi scherp en duidelijk scherm met mooie kleurweergaves, minstens vergelijkbaar met die van de Desire HD en Samsung Galaxy. De Arc is duidelijk qua display beter dan de X10 zoals hier te zien:

De bijdrage van de Bravia engine wordt in de volgende foto en video geschetst. Er worden vergelijkingen gemaakt van met engine en zonder.

Foto's met verschil Bravia Engine:

Wat betreft de aanraakgevoeligheid oordeel ik ook positief, vooral ten opzichte van de X10. Bij de x10 waren de randen/hoeken van het scherm wat minder gevoelig dan de rest dan het scherm. Inclusief screenprotector is dit scherm wat dat betreft een stuk beter. Het reageert goed, juist en snel (niet alleen te danken aan het scherm uiteraard). Verder noemenswaardig is het fabriek af ondersteunende multitouch, wat bij de x10 niet was en later maar beperkt. Deze multitouch werkt onder andere in Google Maps en de browser erg prettig en nauwkeurig.
Ook brengt de Arc, als zoveel smartphones een accelerometer mee welke heel soepel en accuraat werkt, gelukkig sneller dan bij de X10. Het is een leuke feature, maar ik heb het al redelijk snel uitgezet, voor mij heeft het niet een bijdrage. Hierbij merk ik op dat ik de verplaatsing van de indicatie LED van de voorzijde naar de zijkant erg onlogische en onhandig vind.

Featureset/software
Android 2.3.2 Gingerbread
Het beginscherm van de arc is t.o.v. de X10 niet veel veranderd. Het unlocken van het scherm gaat wat soepeler. Daarna kom je bij de verschillende bureaubladen, vijf in totaal. Deze kun je inrichten naar wens zoals bij zoveel Android-based telefoons, en ook niet Android-based trouwens. Er zijn fariekaf meerdere widgets, snelkoppelingen en achtergronden beschikbaar, erg handig dus. Zelf heb ik nog een redelijk sober en standaard indeling:

Het grijs geblokte vierkant is de menu toets. De taskmanager is erg handig om naar applicaties te switchen. Verder is de werkbalk bovenin erg fijn om snel deze functionaliteiten te kunnen gebruiken zonder helemaal in de instellingen te moeten graven. wat fijn is, is dat het menuscherm niet meer een lijst is maar ingedeeld is in 'bureaubladen', ergonomisch gezien kun je makkelijker door het menu navigeren, je maakt geen horizontale beweging met je duim en niet een verticale, wat ik als prettig ervaar. Bovenaan het scherm kun je de balk met de verbindingsindicatie, klok en batterij indicatie naar beneden schuiven over het scherm. Hierin staan dan activiteiten als downloads, installaties, berichten van e-buddy, sms, etc.

Contacten
Alleerst gaat het scrollen door de contacten lijst gelukkig al wat smoother dan bij de X10. Verder is er niet veel verandert in de contacten (visueel dan, anders heb ik nog niet ontdekt). Het eenvoudige, overzichtelijke, maar functionele oproepenoverzicht is er duidelijk. Per contact kun je een scala aan details toevoegen aan een contact. Ook het maken van groepen is te regelen in een handomdraaoi. Doordat de SE Sync en Gmail sychronisatie niet erg goed naast elkaar leven heb ik nu ieder nummer helaas dubbel binnen één contact in de m'n contactenlijst. Tot slot is er bij ieder contact inegratie met Hyves, Facebook, e.d. mogelijk, welke ik nauwelijks gebruikte, d.m.v. Timescape. Verder niks te klagen, het doet wat ik wil.

Camera

Foto
De Arc fotografeert in verschillende resoluties, te weten; 8 MP 4:3, 6 MP 16:9, 2 MP 4:3, 2 MP 16:9. Net als veel andere cameratelefoons zijn er diverse opnamemodus (b.v. scène en glimlachdetectie). De foto's kun je ook voorzien van een Geolabel, altijd weten waar een foto gemaakt is. De autofocus vind ik iets lastig te bedienen door de ietwat onhandige camerashutter knop. Verwerking van de foto's is snel geklaard en de foto's zijn vervolgens te zien in de galerij. De camera van de Arc heeft een Exmor -R CMOS Sensor, bekende van de Sony camera's (de iets duurdere camera's). Sterk punt van deze camera is dat deze goed fotografeert in het donker. De sensor heeft weinig licht nodig, het licht dat er is wordt versterkt waardoor plaatjes er beter uit zien als de doorsnee camerafoon. Ook in overbelichte omgevingen heb je een mooie foto. In een lichtbundel van een halogeenlamp richtende kun je gewoon het type lampje en het aantal wat zien, dit had ik nog niet eerder gezien op een camerafoon. Erg netjes zou ik zeggen. De kwaliteit van de foto's zijn erg fatsoenlijk

Video
Overschakeling van foto naar video gaat betrekkelijk soepel, dat heb ik bij veel toestellen wel eens anders gezien. Net als bij de foto zijn er veel scènes beschikbare, staand, liggend, uit, nach, sport, etc. Video's kunnen in HD 720p genomen worden, FWVGA, VGA, QVGA en optimalisatie voor in een MMS bericht. Verder is er voorhanden gezichtdetectie, enkele autofocus en oneindige focus (zodat het toestel niet tot in het oneindige gaat proberen te focussen). Witbalans is bij te stellen evenals lichtmeting, zelfontspanning, beeldstabilisatie & microfoon en nog wat opties.Tot slot is er fotolicht aan en uit te schakelen, de LED gaat branden tijdens het filmen, gek genoeg heet dit het 'fotolicht', maar je neemt een video op. Het brede aanbod van deze opties vind ik wel handig zodat ik zelf kan uitmaken wat ik gebruik of niet en hoe ik iets instel of niet. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit. Helaas heb ik geen sample, maar de kwaliteit is erg goed te noemen.

Software

De telefoon beschikt net als de X10 over:
-Timescape; Is een overzicht van onder andere je sociale netwerken waarbij je bent aangesloten. Hierbij ordent Timescape zet al deze communicatie entertainment in chronologische volgorde wat betreft updates. Het geheel bestaat uit panels van b.v. Twitter, Facebook en sinds kort ook Hyves. De laatstgenoemde heb ik ingesteld bij Timescape.

Mediascape; is niet meer aanwezig in het toestel, wat mij betreft geen gemis, gezien ik het toch amper gebruikte. Daarvoor in de plaats is volgens mij simpelweg de 'Galerij' gekomen.

Google Maps; is pre-installed. Het laden van de kaarten gaat dataverbinding (3G/HSDPA of wifi) redelijk snel. Gelukkig kun je nu wel, in tegenstelling tot de fabriekaf X10, kun je wel in Google Maps zelf de GPS activeren en hoef je dit dus niet te doen door eerst terug te gaan naar het menu. Wat dit betreft dus een verbetering. Verder werkt multitouch erg goed in Google Maps

e-buddy

Op m''n voormalige Touch Pro II en m'n Nokia's was ik gewend om te kunnen msn'nen (WLM'en tegenwoordig), dat wilde ik ook graag op de Arc als op m'n X10. Over e-buddy hoorde ik vaker goede verhalen en deze gelegenheid was een goede om deze applicatie eens te kunnen proberen. Ik gebruik dus enkel MSN en dit werkt prima, zowel landscape als portrait mode. Dit geldt eigenlijk voor alle programma onderdelen op deze Sony Ericsson.

Sony Ericsson Sync
Met Sony Ericsson Sync kun je onder andere afspraken, favorieten en contacten online synchroniseren(opslaan) en online bewerken (en dan weer synchroniseren), dit om b.v. data verlies te voorkomen. Met deze dienst kun je momenteel gegevens opslaan en overzetten naar andere Sony Ericsson modellen, zoals ik deed van m'n X10 naar mijn Arc.

Netcounter

Simpele, fijne en overzichtelijke applicatie om je dataverbruik bij te houden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen wifi en cellular. Daarnaast kun je het verbruik ordenen in; totaal, afgelopen maand, afgelopen week, vandaag.

ES File Explorer
Persoonlijk vind ik dit de beste file browser. Eenvoudige bladeren, door internal storage, sd kaart, maar ook in de apparaten in je thuisnetwerk. Denk hierbij aan mediacenter en computers. Prettige functionaliteit.

Bereik
Gsm
Er zwerven her en der wat geruchten dat de Arc zijn bereik soms weg valt op willekeurige momenten. Tot op heden heb ik dit één keer gehad, op een plek waar overigens mijn andere telefoons ook maar één streepje haalde. Verder heb ik hier geen last van gehad. Op dit punt kan ik dan ook niet veel meer zeggen dat het naar wens functioneert en niet onder doet aan andere telefoons.

Navigatie/GPS

De preinstalled WisePilot als op de X10 is niet meer beschikbaar. Wel is er uiteraard de Google navigatie, welke ik nog niet heb geprobeerd. Middels Google Maps heb ik gekeken hoe lag het duurde voor ik voldoende sattelieten had voor een fix. Dit ging eigenlijk volgens verwachting redelijk snel. Binnen in huis had ik in 7 seconden een fix. In orde dus. Ook het gebruik van m'n geocache applicatie werkte goed.

Wifi
Met dit toestel kan ik gelukkig meteen in flightmodus al meteen wifi gebruiken (met X10 1.6 niet). Ik heb verschillende versleutelingen geprobeerd, wep, wpa, wpa2, alles werkt. Enige wat ik in vogelvlucht niet werkend kreeg was het schoolnetwerk, een uitdaging dus. De snelheid en vooral het bereik vind ik zelf beter dan bij de X10, hoewel ik niet weet of er dezelfde wifi chip in zit of niet.

Accuduur
Hebhet toestel nu enkele dagen in gebruik en de accuduur valt me een tikkeltje tegen. Mogelijk doordat ik het toestel redelijk intensief gebruikt hebt, laten we dat maar hopen. Ik haalde ongeveer 1.5 dag. hopelijk gaat het toestel bij een wat gemiddelder gebruik langer mee, dat zal een kwestie van tijd zijn eer ik daar in de buurt kom ;-). Laden duurt circa twee uur.

Gebruiksgemak

De Arc vind ik in gebruik fijn werken. Vooral dat het menu nu horizontaal werkt en niet meer verticaal vind ik zowel gebruiksvriendelijker, sneller en ergonomischer. Het gebruiksgemak is ietsjes minder doordat de vorige en menu knop zijn verwisseld ten opzichte van de X10. Kwestie van wennen denk ik :-). De camerashutter knop vind ik alleen wat klein en niet erg makkelijk te bedienen evenals de power knop, die was bij de X10 een stuk beter.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Wat erg prettig is, is het slanke design van de Arc. Van boven- naar onderkant 'deukt' het toestel iets in en weer uit. Deze vorm ligt prettig in de hand, praktisch gezien gunstig en stijlvol. De boven- en onderkant zijn dus iets dikker dan het midden van het toestel. Leg je de telefoon op een vlakke ondergrond dan kun je er in het midden onder door kijken, niks mis mee:

Verder voelt de Arc stevig aan, hoewel de achterkant iets plastic-achtig is, is er niks waar ik mijn twijfel wat betreft sterkte o.i.d. over heb.
De afwerking schort mijn inziens op twee punten. allereerst is de micro usb aansluiting niet afgedekt zoals bij de X10 en de HDMI aansluiting van de Arc, beetje jammer. Daarnaast zit de HDMI aansluiting niet heel netjes goed afgewerkt geïntegreerd in het toestel zoals hieronder te zien:

Er zit in het design dus een uitstekend stukje wat er voor een strak design niet had mogen zitten.
Daarnaast merk ik hier even om dat ik het een gemis vind om geen micro HDMI kabel bij te leveren, een gemiste kans.
Tot slot is het praktisch gezien (voor mij) niet gunstig dat de 3.5 mm poort van de bovenkant naar de zijkant is verhuisd, jammer.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en prijs
Tot op de dag van vandaag na vier dagen gebruik. Functioneert het toestel prima. Geen vastlopers, whitescreens, uitvallers of iets dergelijks. Over deze korte periode dus betrouwbaar te noemen. hopelijk blijft dat zo ;-).
De prijs vind ik gezien concurrerende toestel toch best gunstig, ¤433,-. Kijk naar b.v. de HTC's en Samsungs, etc. Omdat ik hier verder nbiks mee te maken heb gehad laat ik het ook daarbij :).

Dusver ben ik erg tevreden met de Arc. Het werkt vlot, soepel en ziet er gelikt uit. Vooral omdat ik de vergelijking met de X10 kan maken zie ik best wel wat verbeteringen ten opzichte daarvan. Naast de verbeterde camera en het design wat mij persoonlijk goed bevalt, is het scherm een echte pré. Met de X10 heb ik niet overwogen om m'n andere telefoon met duo sim buiten dienst te stellen. Met de Arc heb ik dit toch wel, het toestel bevalt me zo goed dat ik er aan denk om m'n oldskool slide telefoon met traditionele knoppen als tweede toestel te gaan gebruiken.
Kortom ik ben dik tevreden met de Arc.

• SE Arc

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw?

Thuisfront heeft net de Arc S gekocht in Hong Kong. Ik moet zeggen een erg mooi beesie. Ze wilde eigenlijk de SII alleen is die ongekend gewild hier terwijl de Arc S (misschien door de nieuwigheid) wat achter lijkt te blijven.

Nog een minpunt is imo wel overigens het ontbreken van een sleeve en default staat er de nodige crapware op.
Laden gebeurt op de arc toch echt aan de zijkant met de micro usb aansluiting en niet aan de bovenkant.
Vreemd genoeg stond het bij zowel de rechterzijde, als de bovenzijde :?.Heb het gecorrigeerd ;) .
Ik heb al 8 maanden de X10, maar ik wil de Arc zo graag... alleen jammer van dat notificatie lampje aan de zijkant. Powerknop van de X10 was ook al slecht.