Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus G 16GB Zwart Review

T.Struik 5 juni 2013, laatste update op 9 augustus 2013, 3.939 views

LG Optimus G 16GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Design headset
  • Nauwelijks crapware
  • Foto kwaliteit

Minpunten

• Schroeven onderzijde behuizing
  • Geluidskwaliteit headset

Sinds mijn ‘mobiele carrière’ heb ik al pittig wat telefoons gebruikt, versleten en gekocht. Onder deze telefoons bevonden zich veel telefoons. In het tijdperk dat de smartphone net opkwam vooral Nokia N-series, later ook HTC’s en Sony’s. Vooral LG is nooit tot mijn imperium toegetreden. Ook wat betreft reviews heb ik nooit een exemplaar (kunnen) (ge)review(d) (en). Uiteraard heb ik de modellen van LG gevolgd, maar dus nooit gebruikt of aan de tand gevoeld. Dat is jammer want er zaten zeker wat modellen tussen waar ik wel meer van had willen weten. Dit had ik zeker niet bij alle telefoons van LG, maar niet geheel verassend had/heb ik dat bij geen enkel merk.

Echter in deze non-LG historie komt nu verandering, van LG ontving ik een Optimus G welke ik eens aan de tand mocht gaan voelen. Erg tof dus, weer eens wat nieuws en wat anders dan hetgeen ik eerder belichtte. De markt van Android is behoorlijk booming en momenteel zou het wereldwijde marktaandeel van Android 75% zijn, aldus onderzoeksbureau IDC. Veel grote merken pikken een graantje mee binnen dit aandeel. Echter moet je je als merk kunnen onderscheiden en USP’s ontwikkelen om dit te bewerkstelligen als je in ieder geval op de basis van het OS al niet verschilt. Uiteraard kun je dit op basis van hardware, maar ook op software. Van andere merken weet ik al redelijk hoe zij dit doen, maar van LG is dat nog enigszins onbekend. De LG Optimus G is gezien het assortiment van LG op de Nederlandse markt een high-end model van de Zuid-Koreaanse fabrikant. Dit hoeft niet vanzelfsprekend te zijn. Zonder deze marktkennis zou je kunnen verwachten dat er momenteel een model zou zijn dat vooral wat betreft het display meedingt met de andere grote merken, hier heb k het dan over 1080p. Waar Sony, HTC en Samsung vóór 1080p met 720p kwamen doet LG dit niet, zij brengen de Optimus G met een display resolutie van 768 bij 1280 pixels. Opvallend dus!

Hoewel dit de eerste LG is die ik review, is dit niet het eerste Android apparaat dat ik gebruik en/of review. Momenteel gebruik ik zelf een HTC One X+ en een Nokia Lumia 800. Naar deze reeds opgedane ervaringen zal ik in deze review zo nu en dan verwijzen. De review zal ik ondersteunen met foto’s en video’s. Bedenk echter wel dat ik streef zo goed mogelijk materiaal te presenteren, maar ik geen professioneel fotograaf ben. Hoewel aspecten als design puur smaak is zal ik proberen een zo mijn mogelijk subjectief beeld te schetsen en lezers ook zelf een beeld te laten vormen.

Inhoud van deze review:
  • Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot
Mochten er na het lezen van de review toch nog vragen en/of opmerkingen zijn dan lees ik die uiteraard heel graag in de vorm van een reactie op deze review. Bedenk verder dat deze review is geschreven aan de hand van één gebruikt exemplaar. Mocht er in mijn bevindingen iets staan als vooral een minpunt cq gebrek, dan betekent dit niet automatisch dat dit geldt voor alle LG Optimus G’s. Het zou ook een (productie) fout kunnen zijn in alleen en enkel mijn exemplaar. Wees daar bedacht op.

Hieronder volgen een aantal kenmerkend features van de Optimus G. De features zelf zeggen veel, maar moeten wel in verband worden gezien met de aanschafprijs. Zoals net eerder genoemd heeft de Optimus G geen 1080p, maar daar is uiteraard niet alles mee gezegd. Als je momenteel een concurrent zoekt waarmee de Optimus G te vergelijken is, en die nog steeds beschikbaar is, denk ik vooral aan de Samsung Galaxy S III. Hiermee zal ik ook proberen te vergelijken. De LG Optimus G zelf biedt de volgende keyfeatures:
  • Quad-core 1,5 GHz Snapdragon processor van Qualcomm
  • 2 GB RAM
  • 4G/LTE
  • 4.7 inch display met IPS paneel
  • 768 x 1280 pixel lay-out
  • 32 GB intern geheugen ( ca. 25 GB beschikbaar)
  • Android 4.1.2
  • 2100 mAh accu
Wat opvalt is dus het ontbreken van 1080p, of dit een major issue is zal later blijken. Echter is de 2 GB aan RAM erg prettig om te zien, in combinatie met de 1, 5 GHz processor. Ook ondersteuning voor 4G ontbreekt niet, wat ik overigens niet kan en ga testen, maar het zit wel aan boord van de Optimus G. Op softwarematig gebied heeft de Optimus G nog wat leuke toevoegingen welke onder het kopje software besproken zullen worden.

De Optimus G zit in een doos welke de vorm en omvang kent zoals die van de Samsung Galaxy S III dat geeft voor velen wel referentie materiaal denk ik. Het is een stevige verpakking welke aan de achterzijde een ruime opsomming presenteert van de mogelijkheden van het product zoals hieronder te zien:

Dit vind ik zelf altijd wel leuk om te zijn, met allerlei gave logo’tjes, maar voor de doorsnee consument overbodig en/of nietszeggend. Maar dat verder ter zijde. Voor zover ik weet wordt de LG Optimus G alleen maar in een witte doos geleverd. Het materiaal is aan de buitenzijde glad. Van eerdere soortgelijke verpakkingen zag ik dat deze best snel vies worden, maar goed hoe vaak gebruik je de verpakking nog? Hieronder is de inhoud van de verpakking te zien:

Van links naar rechts, van boven naar onder is in de doos te zien:
  • Netstroomadapter
  • LG Optimus G
  • Headset
  • Extra oortjes voor headset
  • Snelstart handleiding
  • SIM-prikker
  • Datakabel / laadsnoer
Zoals bij veel merken en modellen is de lader van de Optimus G een combinatie van een losse netstroom adapter. De Optimus G zelf is goed beschermd als hij uit de doos komt, vol geplakt met stickertjes aan alle kanten. Ook van die lange dunne die sommigen van jullie wel eens hebben gezien op de Samsung tablets. Het stelt niks voor, maar ik zou de voorkeur geven aan één grote wikkel. Sommige stickertjes zijn zo klein dat het goed mogelijk is dat pas na een paar weken erachter komt dat er op die plekken stickertje zaten. Maar dat is no big deal uiteraard. Hoewel veel merken (sommige HTC’s uitgezonderd) vrijwel altijd van die goedkope headsetjes meeleveren, lijkt dat bij de Optimus G anders. Voor het openen merkte ik direct dat LG gelukkig gekozen heeft voor een beetje fatsoenlijke verpakking niet zo’n flut plasticje. Op de verpakking staat de tekst ‘Premium earphone’ en ‘quadbeat’. De oordopjes zijn wat betreft behuizing van een metaalsoort, het ziet er erg verzorgd uit en het voelt erg solide. De oordopjes lijken wat betreft de behuizing redelijk op de in-ears van Beats. Het is een zogenaamde ‘flat-cable’, geen ronde maar een platte kabel. Als het om het zicht draait ziet alles er tip top in orde uit. Helaas lijken de eerder genoemde termen uitsluitend marketing termen voor een mooi uitziende headset, want het geluid is matig te noemen. Na verschillende bronnen / audio uitgangen geprobeerd te hebben blijft het geluid onverminderd matig, zonde. Als je de headset ziet zou je meer verwachten. Tot slot is het prettig dat je de datakabel bovenin de adapter kan steken, dat past altijd beter in een stekkerblok.

Accessoires (niet meegeleverd)
Uiteraard wordt een telefoon nooit volledig bepakt en bezakt met accessoires geleverd. Vrijwel voor alle telefoons zijn deze los bij te kopen en voor high-end toestellen, wat de Optimus G is, is het aanbod vaak het omvangrijkst. Vaak is er iets als een speaker, NFC tags of iets dergelijks beschikbaar. Bij de Optimus G zijn meerdere accessoires beschikbaar die door LG zelf geleverd kunnen worden. Ik pak daarvan de accessoire die het meest opvalt en het hoogste gadgetgehalte heeft. Dit is dan zonder twijfel de LG Popo PD233. Dit apparaat is een portable mini printer bedoeld voor telefoons:

Bron: LG.com
Het apparaat beschikt over een accu en is dus onderweg te gebruiken. Het uithoudingsvermogen van de accu schijnt niet super te zijn, hoewel het is een leuke gadget is, denk ik niet dat velen het dagelijks gebruiken. Dus of die wat mindere battery-life ertoe doet weet ik niet. De printer kent geen cartridges zoals veel printers, maar de ZINK (Zero Ink)-technologie. Deze technologie ‘print’ de foto’s door vooraf gecoat papier te verwarmen wordt de foto ontwikkeld. De printer werkt op basis van NFC en bluetooth, het onderstaande filmpje illustreert dat. Verder is er ook een QR-code generator inbegrepen. Zelf heb ik helaas geen Pogo tot mijn beschikking ervaringen kan ik wat dat betreft ook niet verder delen.

Deze LG Optimus G heeft de kleur zwart. Met het gewicht van 145 gram steekt deze LG iets boven dat van andere huidige high-end toestellen als een iPhone 5, HTC One en de Samsung Galaxy S 4 uit, maar hinderlijk is het gewicht zeker niet. Kijkend naar de maten meet de Optimus G in de lengte 131, 9 mm, in de breedte 68,9 mm en is het apparaat 8,5 mm dik. Deze maten liggen in de pas van andere top segment toestellen. In de hand ligt het toestel prettig, maar voelt ietwat gladdig aan. Het gebruikte materiaal voelt stevig aan en zeker niet plasticachtig. Hoewel je een telefoon beter nooit kan laten vallen, gok ik dat deze behuizing best wel wat kan hebben.

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r. & v.b.n.o.):
  • Nabijheidssensor
  • Lichtsensor
  • Speaker
  • LED-indicator
  • Beeldbellen camera 1,3 Megapixel
  • 4.7 inch display, 1280 x 768 pixels, 318 PPI, IPS panel, IPS True HD
  • Aanraak toetsen: vorige, home en menu
Voor een speaker is het lastig uit te drukken welke kwaliteit deze levert. De belkwaliteit is gewoon prima verstaanbaar, geen mitsen of maren. Erg prettig is de LED, perfecte grootte en in het oranje en in het groen. Tijdens het laden brandt de LED oranje tot de 99%, bij 100% gaat hij pas over naar groen. Je weet waar je aan toe bent. Er zijn telefoons welke al naar groen kleuren bij circa 90%, dan weet je niet waar je aan toe bent als je hem gewoon volledig wilt laden. Top dus! Over de camera aan de voorzijde ga ik verder in onder het kopje ‘camera’. Op het eerste oog ziet het scherm er echt gelikt uit! De weergave is scherp en de kleuren zijn intensief, dieper ga ik hierop in onder het kopje ‘display’. De aanraak toetsen onderaan het scherm zijn strak vorm gegeven. De icoontjes bestaan uit vrij smalle lijnen en dat komt absoluut niet log over, eerder chique. De helderheid van de toetsenverlichting wil soms nog wel eens verschillen, vaak afhankelijk van waar de lichtbron gepositioneerd is. Als dit op een verkeerde plek is zie je dat eenzelfde toets links feller brandt dan rechts. Dit is hier zo goed als niet aan de orde:

Aan de bovenkant van de telefoon zie je de volgende functies (v.l.n.r.):
  • Tweede microfoon
  • 3.5 mm audio-jack
De microfoon aan de bovenzijde ondersteunt die aan de onderzijde voor een betere geluidskwaliteit. Een stukje naar rechts is de 3.5 mm audio jack te vinden. Deze levert op zich prima geluid. Wanneer je een andere headset gebruikt haal je al snel meer kwaliteit eruit dan met de bijgeleverde headset, aan het toestel ligt het niet. De geluidskwaliteit is licht te verbeteren met de softwarematige toevoeging van een ‘Dolby audio’. Iets wat voor betere geluidkwaliteit zorgt. Het is misschien een beetje te vergelijken met het ook softwarematige ‘Beats Audio’ wat je op diverse HTC toestellen in kunt schakelen, waarvan ik de werking ook enigszins betwijfel in de zin van of het nu werkelijk beter geluid levert of dat het meer een ‘trucje’ is.

Aan de onderzijde bevinden zich (v.l.n.r.):
  • Micro-USB aansluiting
  • Microfoon
Als eerste valt de micro-USB aansluiting op welke een drietal functies heeft. Allereerst natuurlijk dient deze poort om het toestel te laden. Daarnaast is het de connector om de telefoon bekabeld aan de computer te koppelen. Wat me opviel is dat het noodzakelijk bleek om een driver te moeten installeren voordat de massa modus werkte, volgens mij moet dat makkelijker kunnen. Verder dient de poort ook voor het gebruiken van de MHL functie die de Optimus G ondersteunt. Overigens kreeg ik USB-on-the-go niet werkend. De primaire microfoon is iets verder naar rechts te zien. Design technisch verdienen de twee schroef koppen links en rechts aan de onderzijde zeker niet de schoonheidsprijs, beetje jammer.

Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):
  • Volumerocker
  • SIM-kaartslede
Hier valt allereerst de volumerocker op. De positionering hoeft niet fout te zijn, maar afhankelijk van andere toetsen aan de rechterkant van het toestel en de grootte van je hand maakt het de positie soms lastig. Dit ervoer ik eerder ook al bij de Samsung Galaxy S III, welke de knoppen op bijna dezelfde positie heeft zitten. Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van de onderstaande foto:

Wanneer je het toestel enkelhandig bedient en het toestel wil vergrendelen of ontgrendelen ga je automatisch grip zoeken en ‘tegengas’ geven. Dit zoek je automatisch aan de linkerkant omdat je aan de rechterzijde kracht uitoefent. De tegendruk geef je vanzelf op ongeveer dezelfde hoogte als de aan/uit knop, maar dan aan de linkerkant, anders ‘floept’ de telefoon uit je hand. Echter aan de linkerkant zit op die hoogte de volumerocker en deze druk je dan automatisch in. Dit zal de eerste keren erg wennen zijn. Ik beoordeel de positie van de knop niet als goed of fout, maar licht toe wat een gevolg kan zijn van die plek. Zelf geef ik de voorkeur aan een aan/uit knop en volume rocker aan dezelfde zijde, vooral rechts. Verder is er aan de linkerkant redelijk onopvallend de SIM-kaart slede te vinden. De slede is klein, eenvoudig, maar functioneel. Overigens is er op de slede geen imei-nummer te vinden, zoals bij sommige merken:

De opening waarin je met de SIM-ejector kan prikken om de lade geopend te krijgen is erg klein. Vanuit praktisch oogpunt is dat niet erg handig. Mocht je om welke reden dan ook de SIM-ejector kwijt zijn, het is immers een klein onderdeel, dan is een paperclip een voor de hand liggend alternatief welke veel mensen voor handen hebben. Echter is een paperclip al te dik, dit is echter een minor dingetje.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Aan/uit-knop
Aan de rechterkant is alleen de aan/uit-knop te vinden, zoals eerder uiteengezet had naar mijn idee de volumerocker hier ook wel gemogen. De aan/uit-knop is wat betreft grootte prima en werkt erg gevoelig, niks mis mee!

Aan de achterkant zie je (v.o.n.b.):
  • 13 Megapixel camera
  • LED-flitser
  • Speaker
Duidelijk te zien is allereerst de cameralens. Het nadeel van deze is dat hij buiten de achterkant uitsteekt, ongeveer 2 mm. Dit zie je ook goed op de foto’s van de linker- en rechterzijde. Dit vind ik per definitie een nadeel. Bij de HTC One X(+) welke ook een uitstekende cameralens heeft, raakte het lensglaasje snel bekrast. Dit zul je niet overduidelijk op de foto’s zien, maar het hoort niet. Overigens is er ook een Optimus G die ik meen in de V.S. wordt verkocht, welke een 8 Megapixel camera heeft en waarvan de cameralens niet uitsteekt. Over de kwaliteit van de camera zeg ik meer onder het kopje ‘camera’. Onder de camera zie je de LED-flitser, prima lampje, maar vooral om als zaklamp te gebruiken zoals eigenlijk alle LED-flitsers. Denkbeeldig schuin tussen de LED flitser en de speaker rechtsonder zit de NFC antenne. De speaker maakt redelijk geluid, het klinkt als snel erg schel en hol, geen topper. Ten slotte heeft de achterkant een holografisch effect, best stijlvol.

Alles bij elkaar is de Optimus G vrij goed georganiseerd wat betreft plaatsing en aanwezigheid van toetsen en dergelijke. Het enige wat op dit vlak nog onbesproken is, is het design. Ik vind het apparaat geen super schoonheid en twijfel een beetje tussen kunst en kitsch. Puur persoonlijk, maar van de voorzijde heeft de LG Optimus G wat weg van de LG KC 550, welke niet heel erg bij mij in de smaak viel. Dit laatste is het meest toepasselijke, ‘smaak’. Oordeel dus maar zelf wat je ervan vindt.

Hieronder volgen wat cijfertjes over de hardware prestaties op het gebied van snelheid van de Optimus G. Ook zijn enkele concurrenten en andere modellen zichtbaar. Om maar te beginnen met een tabelletje met opstartsnelheden van Android die ik eerder gereviewd heb.

Te zien is dat de Optimus G niet op kan tegen de HTC One X+ en de HTC One SV. Gek is dit niet ware dat deze exemplaren gebruikmaken van het HTC Snelstarten. Kijkend naar een niet-HTC start de Optimus G in snelheid vergelijkbaar op als de Samsung Galaxy S III. Los van een vergelijking is dit gewoon een fatsoenlijke tijd voor een hedendaagse telefoon naar mijn idee.

Hieronder volgen wat benchmarks die ik op de G heb gedraaid. Omdat er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van free-apps biedt niet iedere app een mooie vergelijking met concurrerende toestellen. Desalniettemin geven de benchmarks mijns inziens een voldoende overzicht op dit gebied.

Vellamo score: 651

Uit de Vellamo scores is duidelijk af te leiden dat de Optimus G van de gepresenteerde toestellen heer en meester is. Echter gaat het niet om recente topmodellen, maar wel over de (sub)topmodellen die momenteel nog steeds verkocht worden.

Antutu score: 18244

In de Antutu benchmark staan twee belangrijke topmodellen van dit moment (gezien de (vraag op) markt), namelijk de HTC One en de Samsung Galaxy S IV. Dan wordt zichtbaar dat de Optimus G een stapje minder hard loopt dan de HTC en de Samsung van dit moment. Gezien de hardware van de Optimus G en de twee eerder genoemde is dat ook niet erg verassend, maar logisch.

3D Mark score: 8553

Deze 3D Mark benchmark is niet zozeer gedraaid voor vergelijkbaar materiaal, maar meer voor meer op zichzelf staande getallen. Kijk en aanschouw.

De LG Optimus G heeft een 13 Megapixel camera. De camera ondersteunt een maximale resolutie van de Optimus G is 13 Megapixel, 4208 3120. De interface van de camera lijkt op die van de meeste Androids. Opviel was dat een screenshot maken wanneer de camera geactiveerd is niet mogelijk bleek. Hieronder is de camera interface zichtbaar, gefotografeerd weliswaar:

Van links naar rechts betekenen de icoontjes het volgende:
  • Schakelen tussen hoofdcamera en beeldbellen camera
  • Activeer en stel in om met spraak de camera te bedienen
  • Real-time helderheid instellen
  • Contrast aanpassen
  • Instellingen, hieronder zijn te vinden:
-Quick menu bewerken, kun je zelf items toevoegen en verwijderen aan camera interface
-Megapixels aanpassen
-Herstellen camera instellingen
-Camera help

Rechtsboven:
  • resterend aantal foto’s
  • De icoontjes die rechtsboven op een rij staan zijn geen instellingen, maar weergaves. Ze geven bijvoorbeeld de batterijstatus aan en of de flitser is geactiveerd
  • Wisselen van foto naar video modus
  • Cameratoets
  • Gallerijknop
Hieronder een video van LG over de mogelijkheden en techniek van de camera van de Optimus G:

Als eerste vergelijk ik hieronder twee concurrenten van de Optimus G. Hiervoor heb ik de Samsung Galaxy S III en de Sony Xperia Z. De keuze voor deze twee toestellen is als volgt. De Optimus G is een toestel welke momenteel voor LG in Nederland hét topmodel is dat zij hebben. Andere grote merken in Nederland onderscheiden zich momenteel vooral op een nieuwere processor, maar voornamelijk een 1080p scherm. Hierdoor is de Xperia Z betrokken. De Galaxy S III is gekozen omdat het naar mijn idee een vergelijkbaar en concurrerend toestel is van de Optimus G op fronten als prijs, kwaliteiten en hardware. Niet alle toestellen ondersteunen dezelfde resolutie, hierdoor verschilt deze per foto, hieronder is te zien hoe:
  • Sony Xperia Z 9 Megapixel, 3920 x 2204
  • LG Optimus G 13 Megapixel 4208 3120
  • Samsung Galaxy S III 8 Megapixel 3264 x 2448
Tijdens het fotograferen ben ik domweg vergeten de resolutie van de Optimus G te veranderen naar 8, wat wel degelijk mogelijk is. Echter is het verschil in megapixel niet tot te verwaarlozen van invloed op de fotokwaliteit. Hieronder staan twee foto’s van alle drie de toestellen welke klikbaar zijn. De foto’s zijn los van de resolutiewijziging met standaardinstellingen genomen, wat dat betreft is er niks in gewijzigd.

Binnen foto
Sony Xperia Z

LG Optimus G

Samsung Galaxy S III

Kijkend naar deze foto, welke binnen onder ietwat minder gunstigere lichtomstandigheden gemaakt is, lijkt de Samsung van de drie toestellen met een fractie meer licht te vangen dan de LG en de Sony. Verschil is ook hier vooral duidelijk tussen de Samsung met de LG tegenover de Sony. Daarnaast is ook hier de intensievere weergave van de kleur van de kan bij de Samsung merkbaar.

Buiten foto
Sony Xperia Z

LG Optimus G

Samsung Galaxy S III

Als je de buiten foto’s vergelijkt zal je waarschijnlijk één ding al opvallen, de foto van de Xperia Z waarschijnlijk? Inderdaad deze verbaasde mij ook, met standaard instellingen gemaakt. De foto is van belabberde kwaliteit. Enkele foto’s waren ook met een vreemde grijze waas erover. Maar goede Xperia even ter zijde, het gaat om de Optimus G. De omstandigheden voor deze foto waren niet ideaal wat weer betreft, gezien de weinige zonnige dagen kon het niet anders dan op dit moment te fotograferen. Als ik de foto van de Optimus G bekijk zie ik een kwalitatief behoorlijk goede foto. Details zijn goed weergegeven, scherpte is redelijk goed op orde. Het enige wat ik de Samsung moet na geven is dat de kleuren op die foto iets intensiever zijn, maar ook natuurlijker.
Ik vind het lastig te zeggen of de Samsung nu beter is of de LG, oordeel vooral ook zelf. Vast staat dat je met de LG in ieder geval een goede hedendaagse snapper op zak hebt!

Hieronder volgen nog enkele foto’s die gemaakt zijn met de Optimus G tijdens de luchtmachtdagen van 2013 te Volkel:
http://imageshack.us/a/img14/6884/4uva.jpg http://imageshack.us/a/img17/842/apr0.jpg http://imageshack.us/a/img195/5407/mtmb.jpg http://imageshack.us/a/img841/9991/1rpu.jpg http://imageshack.us/a/img9/9494/bw36.jpg http://img827.imageshack.us/img827/1407/9u7m.jpg http://imageshack.us/a/img703/1631/7gg5.jpg http://imageshack.us/a/img809/9013/r8e1.jpg http://imageshack.us/a/img266/5648/xeq1.jpg http://imageshack.us/a/img854/9408/uyn.jpg http://imageshack.us/a/img10/9917/tehm.jpg

Uiteraard beschikt de Optimus G ook over een optie om te filmen. Hieronder twee video’s gemaakt met de Optimus G, met standaard instellingen. De omstandigheden waren niet ongunstig, maar ook niet allerbest om te filmen. Houd in gedachte dat het te filmen object eigenlijk wat te ver is om te filmen met een telefoon. De video’s zien er vrij redelijk uit. Zelf vind ik ze verhoudingsgewijs niet zo goed als de fotokwaliteit. Het zal overigens opvallen dat ik een niet al te vaste hand heb, maar dat ter zijde.

Wijzig naar 1080p
Wijzig naar 1080p
Het display, en dan vooral de resolutie, is iets dat opvalt bij de Optimus G. Dit zoals eerder uitgelegd omdat andere grote telefoonmerken in Nederland momenteel telefoons met 1080p scherm uitbrengen. LG blijft hier steken op een lagere resolutie, hierbij is zichtbaar dat LG wat betreft HD-ready resoluties de andere merken niet volgt, immers kwamen zij allen met een 720p toestel. De Optimus G heeft een 1280 x 768 resolutie. Verder heeft de LG een LCD paneel met IPS+ en ‘True-HD’.
Een uitleg over deze mooie termen volgt hier:

Hieronder zal ik zoals in mijn andere reviews het display van de LG vergelijken met twee andere telefoons. Hierdoor krijg je niet alleen een beeld van de verschillen in getallen, maar ook in beeld. De vergelijking is gedaan met de Sony Xperia Z en de Samsung Galaxy S III. De reden is zoals bij het kopje camera toegelicht. Om een beeld te krijgen wat er vergeleken wordt hieronder een tabelletje met specificaties. Aan de hand hiervan kun je bepaalde prestaties en verschillen verklaren:

Bij iedere foto ligt de Sony Xperia Z links, de LG in het midden en de Samsung Galaxy S III rechts. Vooraf kan ik al wel zeggen dat ik tijdens dit experimentje het meest werd verrast door de Sony, waarom zie je hieronder. Ik voorzie kort van commentaar maar oordeel vooral zelf.

Zwartweergave

De telefoon waarover deze review gaat ligt in het midden. Van de drie scoort deze wat betreft zwartweergave best goed, maar de slag was eigenlijk al gestreden, de Samsung presteert met zijn AMOLED scherm het beste. Dat is immers ook een kracht van AMOLED. Maar gezegd moet worden dat de LG goed volgt. De Sony scoort het minste op dit vlak.…

Kijkhoek

De score van de LG en de Samsung zijn respectievelijk goed en zeer goed te noemen. Wat betreft kijkhoek laat de Sony een best dramatische prestatie zien. Onder een scherpe hoek verandert het scherm helemaal naar een wit grijze kleur. Dit fenomeen is gedeeltelijk een eigenschap van een TFT scherm. Dit type scherm is, als je het mij vraagt niet meer van deze tijd en niet meer geschikt voor telefoons. Echter het gaat hier om de LG, die zet een aardig resultaat neer.

Witweergave

Wat betreft wit vind ik zelf de LG het beste scoren. De Samsung laat het LED wit zien, daarmee bedoel ik, een witkleur die ietwat blauwig/paarsachtig is. De Sony presenteert een witkleur die (of de foto komt het er niet geheel uit) licht wit-gelig is.

Kijkhoek

Onder een kijkhoek worden de prestaties op witweergave versterkt weergegeven. De Sony wat gelig en de Samsung meer blauwig. Op wit scoort de LG als je het mij vraagt het best.

Kleurweergave

Naar de kleurweergave gekeken levert de LG een prima resultaat. Hoewel de Samsung met het AMOLED scherm de meest intensieve kleuren laat zien, is dat wel minder natuurlijk. De kleuren van de LG waren over de hele linie ietwat ‘doffer’. Dit is vooral zichtbaar bij de roodkleur.

Kijkhoek

Onder een kijkhoek blijven de kleuren van de LG vrij goed, de Samsung ook, maar de Sony blijft duidelijk achter.

Alles bij elkaar genomen vind ik de Optimus G prijs/prestatie gezien op het gebied van het scherm eigenlijk best goed presteren. De kijkhoeken laten een verminderd, maar zeker niet slecht, resultaat zien. De kleuren zijn weliswaar niet zeer intensief, maar de weergave geeft een natuurlijke indruk.

De Optimus G heeft Android 4.1.2 als operating system. Hierop heeft LG haar eigen toevoegingen op aangebracht op softwarematig gebied. Enkele van deze features en apps bespreek ik hieronder. LG zelf heeft van deze features mooie video’s gemaakt welke ik hieronder zal laten zien.

LG Optimus G: QuickMemo When and How
Quickmemo is een optie waarmee je notities op het scherm kan tekenen. Je activeert de functie wel eerst via het slide down menu. Hierdoor blijft het scherm grafisch gezien bevroren en worden de commando’s achter bepaalde bewegingen uitgeschakeld, je kunt dus met je vinger over het hele scherm tekenen. Het is een leuke en handige feature, zelf gok ik dat ik het weinig zal gebruiken. Hieronder is een video te zien hoe QuickMemo werkt en hoe je het toepast:

LG Optimus G : Live Zooming When and How
Live Zooming heb ik ervaren als een grappige feature die zoals de benaming al zegt de mogelijkheid geeft om op video’s in te zoomen. Ik gok dat deze optie best wat rekenkracht kan kosten van de hardware, desalniettemin werkt het prima! Los daarvan vind ik de optie niet erg bruikbaar. Het scherm van de Optimus G is dan niet full HD, maar na even zoomen gaat het ten koste van de kwaliteit en kun je je afvragen of zoomen daarna nog wel zin heeft. Je zoomt puur digitaal waardoor de kwaliteit na even zoomen afneemt als je een HD film hebt. Heb je een 720p film dan gaat zoomen direct ten koste van de kwaliteit. Los daarvan belemmert het (steeds) zoomen het kijkgenot naar mijn idee. Kortom leuke feauture, echter amper functioneel. Hieronder de werking ervan:

LG Optimus G: QSlide Function When and How
QSlide is een functionaliteit die waarschijnlijk het beste uit te drukken is als ondersteuning voor multitasken. De optie biedt de mogelijkheid om meerdere acties gecombineerd uit te voeren. In de video wordt dat het beste weergegeven tijdens het video kijken en het uitvoeren van een andere handeling tegelijkertijd. Hoewel het niet exact hetzelfde is lijkt deze optie iets weg e hebben van het ‘split-screen’ zoals dat op de Samsung Galaxy S III te vinden is. Zie zelf:

RemoteCall Service
De naam van deze applicatie behoeft weinig uitleg gok ik. Met dit stukje software kan een consument de LG helpdesk medewerkers in staat stellen op afstand de telefoon te besturen. Zelf heb ik dit nog niet eerder pre-installed gezien op een Android telefoon voor zover ik me kan heugen. Hoewel het principe niet nieuw is (denk bijvoorbeeld aan Logmein), wordt het bij smartphone nog niet op zeer grote schaal ingezet, maar het zal komende jaren sterk groeien. Het is een extra service voor klanten welke grote voordelen biedt. Als consument hoef je niet altijd meer terug naar de winkel of je toestel laten opsturen ter reparatie, scheelt tijd en geld.

Zelf ben ik helemaal geen fan van pre-installed apps. Lastige ervan is dat ik zelf negen van de tien keer deze apps niet gebruik en ze alleen maar het app menu vervuilen, mateloos irritant. Veel Android apparaten worden helaas geleverd met deze zogenoemde crapware. Meerdere van de pre-installed apps kun je ook verwijderen, wat vaak ook niet kan bij veel andere merken. Ook deze Optimus G heeft voorgeïnstalleerde software, echter zijn best wel wat van deze apps ook echt bruikbaar en geen zinloze spelletjes die ik toch nauwelijks speel. Een voorbeeld hiervan is:

Back-up
Zoals de naam al zegt kun je met deze app data opslaan en herstellen. Denk hierbij aan:
  • Gesprekkenlijst
  • Gedownloade apps en bijhorende gegevens
  • Favorieten
  • Kalender
  • Contacten
  • SMS berichten
  • Startschermconfiguratie
  • Systeeminstellingen
Het gaat hierbij om data die niet eenvoudig van de telefoon te plukken is. Foto’s kun je immers wel eenvoudig verplaatsen of kopiëren naar de computer. Het is wel zo dat als de telefoon naar fabrieksinstellingen wordt hersteld, de back-up ook verloren gaat. Het bestand wordt namelijk weggeschreven op het interne geheugen. Het verplaatsen van de back-up naar de PC kan best handig zijn zo nu en dan. Het is overigens ook mogelijk een back-up periodiek te plannen en uit te laten voeren. Hoewel ik de telefoon niet dagenlang gebruikt heb zoals een doorsnee consument dat doet kan ik het niet aangeven op basis van een gemiddelde, maar de back-up die ik gedaan heb nam circa 20 MB in van het interne geheugen.

Als ik overall naar de LG Optimus G kijk wat betreft software op design gebied is het een smartphone welke onverwacht mooie en strakke software heeft. Het design is levendig, enigszins speels, maar niet te fancy zoals bij de Samsung Galaxy S III. De hiervoor genoemde en de HTC One X+ zijn echt het tegenovergestelde van elkaar, het design van de X+ is wat betreft software veel zakelijker, maar ook erg strak ontworpen. Als de Optimus G hierbij vergeleken moet worden valt deze er precies tussen in. Het door Arnoud Wokke eveneens aangehaalde ‘Skeuomorphisme’ vind ik zelf een cool effect, de standaard schuifbalkjes worden op den duur toch best saai, een schakelaartje in is best grappig als afwisseling. De software onderdelen werken vlot zonder vertragingen. Hoewel het instellingen menu er best sober uitziet door de icoontjes die wat kleiner zijn dan bij de SIII of de One X+, komt het het overzicht ten goed. Het ziet er alles bij elkaar behoorlijk goed uit.

Mobiel internet
De LG Optimus G mag dan wat betreft resolutie achter blijven op andere high-end modellen, maar als het om mobiel internet gaat is dat zeker niet zo. Ook de Optimus G is een 4G device en ondersteunt verschillende frequenties, te weten 800MHz, 900MHz, 1800MHz, 2100Mhz, 2600MHz. Het is jammer dat ik niet de beschikking heb over een 4G abonnement, om deze reden kan ik dan ook niet de proef op de som nemen en een dergelijke ‘snelle’ verbinding te testen. Een dergelijk uitprobeersel heb ik wel voor 3G gedaan, met een geknepen snelheid van 14,4 Mbps. Let wel hier spelen uiteraard allerlei andere factoren nog mee als afstand en obstakels tot de zendmast. De afbeelding hieronder laat zien wat de Optimus G in de gemeten omgeving eruit weet te halen. Overigens is de afbeelding samengesteld, een meter die op 0 staat met testresultaten staat niet zo mooi.

Een goede 8,8 Mbps is een fraaie prestatie van de Optimus G, daar waar de Lumia 720 op dezelfde locatie net 7,16 Mbps. De upload van de Optimus G tikt af op 1500 Kbps.

Wifi
Ook met wifi een meting gedaan via de Linksys WRT54GL. Goed om te weten is dat mijn computer die middels utp is aangesloten op dezelfde router 33,52 Mbps haalt. Na een snelheidstest zet de Optimus G de volgende score neer:

De telefoon bevindt zich ongeveer twee meter van de router, een G router overigens. De score van ruim 20K down en ruim 8K up is een uitstekende score in deze omstandigheden.

GPS
Even een simpele meting met de Optimus G wat betreft GPS ontvangst en nauwkeurigheid.

Hoewel ik enigszins twijfel aan de juistheid van het accuracy getal, geeft deze aan dat de GPS module op circa 3 meter nauwkeurig is. Aflezing op de kaart van Google Maps suggereert eerder dat dit naar de één of twee meter neigt. Desalniettemin is het de nauwkeurigheid ruim voldoende waarvoor de meeste consumenten hem zouden gebruiken: plaatsbepaling en navigatie. De Optimus G is uitgerust met Google Navigatie waarmee prima gratis te navigeren is.

Bouwkwaliteit & afwerking
De Optimus G voelt erg stevig aan, zoals eerder gezegd gok ik dat hij wel tegen een stootje kan. Het is in ieder geval geen ‘el cheapo’ plastic. Het materiaal voelt solide, maar ietwat glad aan. Waar de zilveren omlijsting aansluit op de rest van de behuizing zit een ietwat grote naad. Deze naad is op enkele plekjes ietwat te groot en daarmee te vatbaar voor vuiltjes die er tussen gaan zitten. Het is een klein detail, maar wel een minpuntje:
Daarnaast zijn de eerder genoemde schroeven aan de onderzijde ook niet erg stijlvol, samen met de lens die uitsteekt aan de achterzijde. Echter is de speaker aan de voorzijde wel erg goed afgewerkt in de behuizing. Tot slot noem ik de aan de achterzijde uitstekende camera geen goede afwerking, zonde had dan die 8 Megapixel maar gedaan. Alles bij elkaar kan hier wel wat verbeterd worden, maar globaal bezien ziet het toestel er ruim voldoende uit!

Gebruiksduur accu
Zoals altijd, een stand-by tijd noemen is redelijk zinloos. Voor de (toekomstige) gebruiker van de telefoon zegt het niks. Immers is de stand-by tijd gemeten zonder (actief) gebruik. Het is ook voor mij enigszins lastig te zeggen wat de gebruiksduur van een vol geladen accu is, omdat ik de telefoon niet intensief gebruikt heb tijdens het uitproberen. Gedurende het testen en gezien het ontladen van de accu in die periode(n) verwacht ik dat de Optimus G langer mee zal gaan dan de gemiddelde smartphone. Dit temeer omdat de accu vrij groot is en de resultaten van de Tweakers review. Gezien al deze factoren ga ik ervan uit dat de telefoon gedurende gemiddeld gebruik de twee dagen zonder laden zal halen.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Wat betreft gebruiksgemak scoort de Optimus G vrij goed. De laag die LG over Android heeft gelegd ziet er goed uit en het geeft de gebruiker de mogelijkheid om bepaalde opties eenvoudiger te benaderen. Daarnaast is het grafische ontwerp ervan dik in orde, maar schept ook overzicht. Puntje van aandacht is het indrukken van de aan/uit knop zoals eerder beschreven, maar dat zal ook deels gewenning zijn. Verder is hierover opvallend weinig op aan te merken. Kijkend naar betrouwbaarheid kan ik lastig oordelen, ik heb de Optimus G niet intensief voor langere gebruikt. Echter voor de kortere periode dat ik hem gebruikte werkte hij consequent dik in orde! Geen vastlopers, vertragingen of spontane reboots. Wel moet ik opmerken dat tijdens het draaien van de benchmarks de telefoon rondom de camera (waar waarschijnlijk de processor zit) merkbaar veel hitte wordt afgegeven. Hoewel dit niet echt goed voelt heeft het deze LG Optimus G tijdens het uitproberen echter niet belemmert.

Op het moment van schrijven, eind juni ’13, is de laagste prijs voor de LG Optimus G ¤ 408,-. Hieronder is de ontwikkeling te zien van de aanschafprijs te zien. De prijs is sinds februari dit jaar al aardig gedaald.
Bron: Tweakers.net
Dit scheelt niet veel meer met de Samsung Galaxy S III (¤ 423,-), echter is die alweer een stukje ouder. Of de prijs van de Optimus té hoog is of niet vind ik lastig te beoordelen. Alle huidige high-end modellen van andere fabrikanten hebben momenteel een stap omhoog gedaan wat betreft aanwezige hardware. Met name op het gebied van processor en displayresolutie is de Optimus G niet helemaal bij met deze groep. Logischerwijs is het high-end model van LG in Nederland dan ook lager dan de high-end modellen van de andere ’grote jongens’. Kortom de prijs is naar ratio en dat is naar mijn idee niet gek. Hiermee is het naar mijn idee in redelijke mate gelegitimeerd dat de Optimus G ook geen 1080p display heeft bijvoorbeeld.

Na even de Optimus G gebruikt te hebben ben ik best verrast. Het apparaat werkt in de eerste plaats stabiel. Daarnaast draait het toestel op alle vlakken onverminderd snel, sneller dan mijn HTC One X+. Het is gewoon een zaligheid! Verder wordt er een mooie accucapaciteit ingebakken en levert het scherm gezien de prijs prima prestaties! Ook op softwarematig gebied heeft LG de boel op orde de software ziet er design technisch goed uit, weinig crapware en een aantal handige toevoegingen. Ook de gebruiksduur van de accu is relatief lang dankzij de grote accu. Gekeken naar het design van het toestel mag er nog iets verbetert worden, bijvoorbeeld de schroeven aan de onderzijde, maar zeker ook de uitstekende camera wat niet gunstig is voor het lensglaasje.
Alles bij elkaar gewogen ben ik erg tevreden met de Optimus G als mijn eerste LG reviewexemplaar, hier en daar laat de LG mindere resultaten zien, maar veelal ook heel goede. als je het mij vraagt een aanrader, vooral gezien de prijs!

Changelog
09-08-2013: Overzicht displays aangepast

Heb jij ook een LG Optimus G 16GB Zwart?

In één woord: fantastisch! +3
Een zeer goed review, maar je hebt wel een foutje erin. Bij het vergelijken met de schermen staat er in het tabelletje dat de optimus g maar een resolutie heeft van 480 x 800 terwijl dit 768 x 1280 moet zijn. Is maar een klein schoonheidsfoutje in een hele uitgebreide review. Doe zo verder!
Hoe kom jij toch aan het geld voor al die smartphones? Ik heb het 2de stuk van je inleiding gelezen :) Wel een prachtige review! Het enige wat ik je nog kan aanraden is die lelijke URL van de afbeelding door een naam te vervangen wanneer je erover hoovert

[Reactie gewijzigd door electrom op 9 augustus 2013 23:42]

Netjes en een goede review.
Daar je geen 4g abonnement hebt en ik wel en ik het toestel hier heb liggen ben ik het gaan testen.
Maar tot mijn grote verbazing geen 4g snelheid met dat ding te behalen, sterker nog, ik kan niet eens kiezen bij --opties, netwerken, voorkeurs netwerk modus of ik LTE wil gebruiken, kan alleen kiezen uit UMTS/GSM of een combinatie.
Gelukkig heb ik het toestel dan ook niet gekocht, zou me behoorlijk genept voelen dan. :(
Gister met mijn zelfde simkaart en 4G (vodafone bel-sms-web plus 4G toegang) in een BBQ10
kon ik na heeel lang updaten wel met 4G surfen, echter was de download snelheid niet echt veel sneller dan mijn Iphone 5.
Ik ging vanaf BBNED een bestand van 100 MB downloaden met beide telefoons en de BB met 4G deed dit in 1 minuut en 4 seconden en mijn Ihone 5 in precies 1 minuut.
8)7 8)7
De upload met BB was wel stukken sneller, gemiddeld 5MB's.

[Reactie gewijzigd door fukutoshin op 15 augustus 2013 11:25]

1woord: Wow!

Echt een topreview!
Waarom staat er een foto van een LG pen onderaan?
Of kreeg je die van LG als beloning dat je een review over dit toestel ging schrijven? ;)
Voor de leuk :), had ik liggen en omdat het om een LG gaat dacht ik 'grappig', meer niet ;)