Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z87X-OC Review

TERW_DAN 21 september 2013, laatste update op 21 september 2013, 1.311 views

Gigabyte GA-Z87X-OC

Pluspunten

• Featureset
  • Energieverbruik
  • Prestaties
  • USB2.0 poorten voorop.

Minpunten

• BCLK is standaar niet netjes 100.00MHz
  • 'slechts' 6 SATApoorten

Layout Score: 4

De Gigabyte Z87X-OC is een bord dat zich richt op overclocking. Omdat ik al een paar Z87s getest heb heb ik dit bord in de vergelijking meegenomen.

Specificaties
1 optical S/PDIF
Realtek ALC892
Video2x HDMI
Displayport

Met een zwart/oranje kleurstelling is de Z87X-OC zeker een bordje dat opvalt. Gigabyte gebruikt deze kleurstelling al een aantal generaties voor hun overclockbordjes, en het is duidelijk dat dit bord daar ook onder valt.

Het bord is voorzien van een 4tal PCIe x16-sloten, waarvan alleen de bovenste beschikt over 16 lanes. Die daaronder heeft er 8 en de overige twee beschikken over slechts 4 lanes.Verder zit er nog een PCIe x1-slot op het bord en nog 2 legacy PCIpoorten. Die hadden er wat mij betreft wel vanaf mogen blijven. PCI is oud en PCIhardware kom je vrijwel niet meer tegen, op hooguit een verdwaalde geluidskaart na. Maar iemand die een high-end systeem in elkaar zet met een bord als deze zal vast wel een paar tientjes kunnen missen om eventueel nog een oud PCIapparaat ook gelijk maar te upgraden, want dat is eigenlijk iets dat in mijn ogen al lang had moeten gebeuren.

Het enige waar ik last van had met de PCIe-sloten was dat de GTX780 Lightning die ik erin probeerde te zetten niet in het bovenste PCIeslot paste, vanwege de GPUreactor die daarmee tegen de koeler kwam. De GTX770 en de Radeon 6870 die ik er ook op heb paste zonder gezeur trouwens.

Ik had in plaats van de PCI-sloten liever twee x1 sloten gezien, of plek voor een mSATApoortje.
Want een mSATApoort ontbreekt helaas op dit bord. Waar het Z77X-UP7 plankje, de vorige Ocplank die ik heb getest hier nog wel over beschikte, heeft deze dat niet. Niet dat het nou zo'n heel groot gemis is, maar ik vond het op zich wel een leuke feature.

Verder vinden we op het bord de gebruikelijke headers voor audio, USB en frontpanels, samen met wat fanheaders en aansluitingen voor de stroom. Maar daarnaast heeft dit bord nog wat extra leuke dingetjes. Voor de stroomvoorziening zit er nog een 6pins PEGconnector op het bord, om het bordje van extra prik te voorzien. Waar veel borden een 2e 8pins ATXstekker hebben heeft dit bord een aansluiting voor videokaarten die gebruikt kan worden als het bordje wat extra prik nodig heeft. Verder zitten er naast de ATXconnector een rijtje OCbuttons. Hoe die allemaal werken staat verderop in deze review beschreven.

Naast de SATApoorten zit iets simpels, maar in mijn ogen geniaals. 2 USB2.0poorten. Hoewel USBpoorten op een moederbord nu niet bepaald iets nieuws zijn, is de plaatsing van deze poorten eentje die je vrijwel nooit ziet. Ik heb het tot nu toe enkel op een serverbordje gezien, maar nooit op een normaal ATXbord. Bij normaal gebruik zul je deze 2 poorten waarschijnlijk niet zo heel veel gebruiken, tenzij je intern in je kast een USBapparaat wilt aansluiten. Maar op het moment dat dit bordje op een testbench ligt (of een kartonnen doos zoals in mijn geval) dan is het handig dat je niet alleen aan de achterkant van het bord USBaansluitingen hebt, maar dat je er voor ook twee hebt zitten, waar je gemakkelijk een USBstickje of iets dergelijks in kunt steken.

De rest van de USBpoorten vinden we natuurlijk achterop, 8 stuks in totaal, waarvan 6 USB3.0 poorten. Verder een PS/2poort, een netwerkpoortje voor de Intel Gigabit NIC, 6 3.5mm jacks en een optische S/PDIF voor de audio en voor de video zijn er een displaypoort en 2 HDMIpoorten aanwezig. Verder zit hier nog een OC Ignition button.
Dit knopje zorgt ervoor dat als je het systeem uit zet, dat het eigenlijk gewoon aan blijft staan. Dat wil zeggen dat de PSU blijft lopen, samen met alle fans en dingen die op het moederbord aangesloten zijn. Hiermee kun je bijvoorbeeld tijdens het overclocken stroom op het systeem houden om fans te laten lopen, of de waterkoeling door te laten lopen. Of het is mogelijk om op deze manier dingen te testen, zonder te hoeven booten.

Overclocking
Het systeem biedt de nodige overclockopties door middel van de Ocbuttons op het bord zelf. Naast de powerbutton en de resetbutton zit er nog een clearCMOSknop. Die spreken redelijk voor zich.

OC-Tag: Hiermee kan het TAGprofiel geladen worden, dat op voorhand in de bios ingesteld kan worden.
OC-Gear: Hiermee kun je de switchen tussen stapjes van 0.1MHz naaar 1MHz voor de BCLK up- en downbuttons
OC-Turbo: Hiermee worden de geoptimaliseerde settings geladen voor CPU en geheugen
MEM_Safe: Hiermee worden de failsafe instellingen voor het geheugen geladen.
SET_Lock: Hiermee kun je instellingen bewaren, zelfs na een CMOSclear.

Daarnaast heb je de direct 2 biosknop, een soortgelijke knop als die ik ook tegenkwam op de nieuwe MSIbordjes, waarmee je direct naar de bios kan.

Verder zitten er nog checkpoints om met een multimeter diverse voltages te meten. Waar de MSIborden hier een socket voor hebben waar je een kabeltje in kan prikken, heeft de Gigabyte daarnaast ook gewoon 2 puntjes op de PCB waar je de multimeter tegenaan kan houden. Deze manier is niet heel handig, dus persoonlijk zou ik daarvoor ook de kabeltjes gebruiken, maar mocht je het incidenteel vergeten kan het ook prima op die manier.

In de hoek vinden we een dipswitch, waarmee de PCIe-sloten (behalve het x1 slot), uitgeschakeld kunnen worden, zonder dat het apparaat fysiek uit het slot verwijderd hoeft te worden.

Maar nu het OCen zelf, veel verder dan 4GHz kom ik niet, maar ik heb zelf eerder het idee dat dat ligt aan mijn i7 4770K dan aan het bord zelf. De MSIbordjes waarmee ik ook geprobeerd heb het ding wat te OCen kwamen namelijk ook niet veel verder dan ongeveer 4GHz stabiel.
Ik heb de standaardfan van de Cooler Master 612s die er momenteel op zit al vervangen door een behoorlijk flinke Sanyo Denki 2600rpm fan die behoorlijk wat airflow genereert om de temperatuur binnen de perken te houden. De temperaturen lijken ook niet echt het probleem, want zelfs als het ding maar iets van 45 graden wordt kapt het systeem ermee en loopt 't simpelweg vast.

Helaas heb ik geen andere CPU om te testen, en omdat andere borden het ook niet lekker deden met deze CPU kan ik niet echt een fatsoenlijke beoordeling geven over de Ocbaarheid.

De knopjes helpen wel bij het OCen, maar ik heb wel gemerkt dat ze in combinatie met EIST nogal vreemde dingen gaan doen. Als je de BCLK omhoog zet in idle, dan zet je de idleclock omhoog, waardoor je effectief het systeem flink naar beneden klokt, omdat deze vervolgens niet omhoog gaat. Op zich is dit niet zo heel erg natuurlijk, als je echt flink wilt OCen dan zet je EIST immers gewoon uit.

Verder heeft Gigabyte in de doos ook een bracket meegeleverd voor de videokaarten. Deze kun je aan het bord vastzetten en daar de videokaarten aan vastzetten, als je het bord niet in een kast schroeft. Op zich is het een simpel stukje ijzer, maar op zich wel erg makkelijk voor testbenches.

UEFI
Het bord beschikt over een vrij uitgebreidde UEFI, maar het mooiste ervan is denk ik nog wel dat je zelf profielen kunt aanmaken van de settings die je onder een bepaald tabblad wilt hangen. Zo kun je alle Ocsettings die je nodig hebt in 1 tabblad zetten, daar een naampje aanhangen en vervolgens vrij gemakkelijk daarnaartoe navigeren.
Zo heb je alles makkelijk bij elkaar staan, en compleet zoals jij het wilt.

De UEFI van de Z87X-OC en de G1 Sniper M5 zijn eigenlijk hetzelfde, met als grootste verschil de kleur. Zoals in bovenstaande screenshots is te zien is de Sniper voorzien van een lekker fel groen kleurtje, terwijl de Z87X-OC voorzien is van een mooie oranje kleur.

De UEFI voelt soms wat stroperig aan, met name bij het aanklikken van wat opties. Op zich is dit niet heel bezwaarlijk, het werkt allemaal wel, maar hier zou nog wel iets van verbeterde prestaties op z'n plek zijn.

En voor wie niet zit te wachten op een volledig aanpasbare UEFI is er ook altijd nog de ouderwetse UEFI.

Benchmarks
Dit moederbord heb ik vergeleken met de MSI Z87-GD65 GAMING, de MSI Z87 MPower MAX, de Gigabyte Sniper M5 en een MSI Big Bang MPower Z77.

Testsysteem specificaties
CPUi7 4770K (Z87)
i5 3570K (Z77)
GPUMSI GTX770
RAM2x 4GB ADATA XPG DDR3 1600
SSDPlextor M5M mSATA 128GB
PSUADATA HM1200

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn:
• SuperPi
• Tomb Raider
• Dirt Showdown
• BioShock Infinite
• Metro 2033

De grafische benchmarks heb ik gedraaid op 2560x1600 (op 3DMark na).

SuperPi - 1M

Gigabyte Sniper M5 57.26 fps
MSI MPower MAX Z87 61.75 fps
MSI Z87-GD65 Gaming 61.67 fps
MSI Z77 MPower 61.59 fps

De benchmarks spreken voor het grootste gedeelte voor zich, alleen de wPrime benchmark is een beetje vreemd, omdat de Sniper M5 hier ineens veel betere tijden neerzette. Ik heb de benchmark uiteraard meerdere keren gedraaid en gecontroleerd of de settings hetzelfde waren en dat waren ze. Waarom deze resultaten eruit komen weet ik niet, maar heb ze voor de volledigheid wel meegenomen.

De Gigabyte bordjes zijn in de meeste gevallen net iets trager dan de MSIborden in deze vergelijking, maar de verschillen zijn niet zo heel erg groot. De MSI borden hadden een wat nettere baseclock, 100.01MHz tegenover 99.7MHz van de Gigabytes. Beide testen op 100MHz maakt het verschil een beetje kleiner, maar de verschillen zijn nog steeds aanwezig.

Stroomverbruik
Uiteraard heb ik ook van dit bordje het verbruik gemeten onder load, idle en tijdens het gamen. Voor de idlesettings ben ik uitgegaan van een opgestart systeem, idle op de desktop. De loadtest is gedaan met de PSUloadtest in OCCT en voor het gamen heb ik de Tomb Raider benchmark gebruikt.

Energieverbruik - idle

Gigabyte Sniper M5 304 W
MSI MPower MAX Z87 350 W
MSI Z87-GD65 Gaming 316 W
MSI Z77 MPower 367 W

In mijn ervaring waren MSIbordjes altijd wel een stuk zuiniger dan de Gigabyteborden, maar bij deze tests liggen ze ineens een heel stuk dichter bij elkaar.

De Z87X-OC kost op het moment zo'n 190 euro, en daarmee zo'n 3 tientjes goedkoper als het MSI OCbord, de MPower MAX Z87. De prestaties van dat bord liggen een heel klein beetje hoger, maar de specs zijn vrijwel hetzelfde, met als grootste verschil het mSATAslot dat op het Gigabyte bord ontbreekt. Daarnaast heeft dit bord maar 6 SATApoorten, de MSI heeft er 8.
Hiermee zit dit bord wat hoger in de prijs dan veel andere Z87borden, maar is het zeker niet de duurste, en is het denk ik best in verhouding tot andere borden met soortgelijke features.

De Z87X-OC is een leuk plankje met wat leuke hulpmiddelen om te overclocken. In mijn geval werkte dat niet heel geweldig, omdat de CPU niet wilde, dat deed hij ook niet op andere borden. De prestaties blijven een beetje achter bij de MSIborden, dat heeft misschien wat de maken met het feit dat de BCLK van dit bord standaard wat lager geclockt is, 99.7MHz ipv 100MHz. Zelfs op 100MHz zit er nog een klein verschil in. In mijn ogen geen reden om het bord niet te halen, maar het zou sneller kunnen. Iets dat een biosupdate in de toekomst nog wel zou kunnen verbeteren.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z87X-OC?

Wat een top review! Niks op aan te merken. +3 !
interessante review!