Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper M5 Review

TERW_DAN 2 september 2013, laatste update op 21 september 2013, 2.399 views

Gigabyte G1.Sniper M5

Pluspunten

• Featureset op µATX
  • Leuk uiterlijk
  • Werkt stabiel en betrouwbaar
  • Energieverbruik vergelijkbaar met de andere borden

Minpunten

• Prestaties vallen wat tegen.

Layout Score: 4

De Sniper M5 is het nieuwe gamemoederbord van Gigabyte uit de inmiddels bekende G1 serie. Het bord valt op door de zwarte met groene kleurstelling van de sloten en de heatsinks. Dit keer geen heatsink in de vorm van een muniticlip of geweer, maar een vrij simpele platte heatsink, met enkel het doodshoofdlogootje erop.

Specificaties
1 optical S/PDIF
Video2x HDMI
Displayport
DVI-D

Het bord is uitgevoerd in µATXformaat, maar beschikt toch over een hele bult aan features, waardoor hij niet onderdoet voor z'n ATXbroertjes. Het bord beschikt over 4 PCIe sloten. Het bovenste slot is een PCIe x16-slot, met daaronder een PCIe x1-slot. Daaronder zitten nog 2 PCIe-sloten welke fysiek als x16 zijn uitgevoerd, maar waarvan de onderste een x8 en de bovenste een x4-slot is.

Verder zitten er 4 DDR3 sloten op, zoals bij de meeste Z87borden het geval is en heeft het bord ook 6 SATA 6Gbpspoorten. Op de achterkant van het bord treffen we 4 USB3.0 poorten en 2 USB2.0 poorten aan. Verder nog een oude vertrouwde PS/2 poort en een RJ45connector die is verbonden met de killerNIC op het bord. Voor audio zitten er 5 3.5mm jacks op het bord en een optische S/PDIF. Video kan worden aangesloten op een singlelink DVIpoort, 2 HDMIpoorten (welke een maximale resolutie bieden van 4096x2160) of op de displayport.

Het bord is verder voorzien van een KillerNIC E2201. De drivers ervan zouden moeten zorgen voor een efficiëntere regulering van het netwerkverkeer. Hierdoor zou je minder lag moeten hebben tijdens het gamen en krijgt gameverkeer voorrang op minder belangrijk verkeer.
Ik heb al diverse KillerNICs getest, en het is heel lastig te zeggen of het echt een significant verschil biedt bij normaal gebruik. Wat wel een pluspunt is is dat er fatsoenlijke netwerkchips gebruikt worden met fatsoenlijke drivers. Op veel oudere moederborden zit je met Realtek netwerkchipjes, waarmee ik altijd wel ruzie had met de drivers (en die onder WinVista steevast blauwe schermen veroorzaakten). Dat heb ik met deze netwerkchips in elk geval niet meer. Dus de overgang naar deugdelijke netwerkchips is wat mij betreft al een groot pluspunt.

Audio
Het moederbord beschikt over een Creative Sound Core 3D audiochip en biedt daarnaast iets dat ik nog niet eerder op andere borden heb gezien. Een verwisselbare OP-AMP, waarmee het mogelijk is om de klank van de onboard audio te vervangen. Op het bord zit een Burr-Brown OPA2134 en er zit een losse LM4562NA bij van Texas Instruments. Er wordt een Icextractor meegeleverd waarmee de chip vervangen kan worden door een andere. Deze OP-AMPs zijn los te verkrijgen. Gigabyte levert een Premium Kit: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4724#ov maar ze zijn ook los te vinden.

Op zich is dit een leuke gimmick. Zelf hoorde ik niet echt heel veel verschil tussen de 2 chips, maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik te weinig verstand heb van geluid om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag is echter of mensen het echt gaan gebruiken. De gemiddelde gamer zal zich waarschijnlijk niet zo heel druk maken over de klankkleur van de audio, maar eerder goede support willen voor surround geluid. En de echte audiofiel zal toch met een losse geluidskaart willen werken. Wat dat betreft doet mij dit een beetje denken aan de buizenaudio die we lang geleden nog wel op Aopenbordjes tegenkwamen. Een leuke feature, maar de kans dat het echt gebruikt gaat worden is niet zo heel erg groot.

UEFI
Het bord beschikt over een vrij uitgebreidde UEFI, maar het mooiste ervan is denk ik nog wel dat je zelf profielen kunt aanmaken van de settings die je onder een bepaald tabblad wilt hangen. Zo kun je alle Ocsettings die je nodig hebt in 1 tabblad zetten, daar een naampje aanhangen en vervolgens vrij gemakkelijk daarnaartoe navigeren.
Zo heb je alles makkelijk bij elkaar staan, en compleet zoals jij het wilt.

De UEFI van de Z87X-OC en de G1 Sniper M5 zijn eigenlijk hetzelfde, met als grootste verschil de kleur. Zoals in bovenstaande screenshots is te zien is de Sniper voorzien van een lekker fel groen kleurtje, terwijl de Z87X-OC voorzien is van een mooie oranje kleur.

De UEFI voelt soms wat stroperig aan, met name bij het aanklikken van wat opties. Op zich is dit niet heel bezwaarlijk, het werkt allemaal wel, maar hier zou nog wel iets van verbeterde prestaties op z'n plek zijn.

En voor wie niet zit te wachten op een volledig aanpasbare UEFI is er ook altijd nog de ouderwetse UEFI.

Benchmarks

Ik heb dit moederbord vergeleken met de Z87X-OC van Gigabyte en een paar MSIborden, de MPower Max Z87, de Z87-GD65 Gaming en een Z77 MPower.

Testsysteem specificaties

Z87X-OC 123.53 fps
MPower Max 127.92 fps
Z87 GD65 125.31 fps
Z77 MPower 107.95 fps

Opvallend is dat het bord wat trager is in de meeste benchmarks, behalve bij de wPrime benchmark waarin ik zeer rare resultaten kreeg, waarvan ik me afvraag of deze klopten. Ik heb ze meerdere keren getest, maar de resultaten kwamen iedere keer op deze waardes uit.

In games is het bordje meestal net wat trager dan de andere borden. Dit is waarschijnlijk deels te verklaren door het feit dat het bordje iets minder netjes de BCLK instelt als de MSIborden. Die staat namelijk bij de Sniper M5 op 99.7MHz ipv 100MHz. Een klein verschil, maar het zou uit kunnen maken. Omdat ik uitgegaan ben van de standaardclocks voor deze tests heb ik deze op die manier meegenomen.

Energieverbruik

Het verbruik van het systeem heb ik gemeten in idle, tijdens het gamen (de Tomb Raider benchmark) en tijdens een volledige belasting van het systeem door middel van OCCT.

Energieverbruik - idle

Z87X-OC 321 W
MPower Max 350 W
Z87 GD65 316 W
Z77 MPower 367 W

De Z87s zijn een stukje zuiniger dan de Z77, maar onderling ligt er niet zo heel erg veel verschil tussen de bordjes. Onder belasting lijken de Sniper M5 iets zuiniger te zijn dan de MpowerMax en de GD65 van MSI.

Het bordje kost rond de 170 euro. Daarmee valt hij voor een gamingbord in prijs mee, maar is hij niet veel goedkoper of duurder dan de GD65-GAMING die ik ook getest heb. MSI heeft nog geen µATXgaming borden, of die komen weet ik nog niet, dus dat is wat lastig te vergelijken in prijs.
Er zijn zeker goedkopere bordjes te vinden, maar die zijn dan wel wat minder featurerijk uitgerust. De prijs/kwaliteitverhouding is daarom nog niet zo heel slecht.

De Sniper M5 heeft een leuke featureset, is een mooi bordje en werkt best lekker. De UEFI zit goed in elkaar, en zeker de custom indeling die je kunt doen ermee is leuk. De prestaties zijn niet heel slecht, maar toch valt hij wat tegen. Het bord is daarom leuk, maar ik ben niet bijzonder onder de indruk. Ik heb het idee dat er meer uit het bord te halen is dan dat ik nu heb kunnen testen. Ik had graag het bord nog wat langer gehad (maar dat ging helaas niet), om te kijken wat er nog meer mogelijk mee was.
Op basis van de benchmarks die ik nu heb gedraaid zou ik zelf eerder uitkijken naar een MSI GAMINGbord, of de Z87X-OC pakken, die net wat leukere prestaties neerzet in een aantal benchmarks.
Het bord is in elk geval een opvallende verschijning en de audiochip die vervangbaar is is een leuke gimmick, al vraag ik me af of veel mensen die echt zinnig zullen gaan gebruiken.

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper M5?

Mooie review als altijd, heb je nog een soort 'max oc test, waarbij je een bepaald voltage insteld en dan de max van het bord op dat voltage test? Zeg 1,2v en kijken waar het schip per bord strand? Dat is eigenlijk het enige wat ik in je reviews af en toe mis, overklokken.. verder weer toppie!
Klopt, overclocken kom ik niet altijd aan toe. Nu is het zo dat ik deze Sniper niet zo heel lang heb kunnen lenen. De Z87X-OC wil ik wat verder gaan testen met een OC, omdat ik dat toch wel interessant vind.
Maar er gaat vrij veel tijd in zitten, en soms zit ik wel met een beetje een tijdsdruk, dus is het uitgebreid OCen op 4 Z87 borden, terwijl je ook nog een GTX770, GTX770 Lightning en GTX780 Lightning aan het testen bent best een opgave :P
Je bent lekker bezig lees ik... Ben benieuwd wat je van de 770 lightning viind, heb hier een waar topexemplaar liggen (1424Mhz 3d stabiel, niet gamestabiel)..

Ik zie je reviews graag tegemoet..
accesoires in de doos staan ook niet vermeld.
heb hem wel +3 gegeven :)
accesoires in de doos staan ook niet vermeld.
heb hem wel +3 gegeven :)
Ow, dat is een goeie, die voeg ik van de week nog eventjes toe :)
Ik vind persoonlijk die prestatiebenchmarks niet echt interessant, of er moet wat mis mee zijn. Stroomverbruik daarentegen weer wel. Features en BIOS etc wel, maar dat weet je allemaal wel aardig neer te zetten. Ik vermoed alleen wel dat je de PCI-e slots verkeerd vermeld heb staan. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar volgens mij heeft het vierde en in een normale kast dus laagste slot 8 lanes, en de derde 4. Jij zegt het precies andersom. Uit het plaatje blijkt het, maar bijvoorbeeld HWI is in zijn review ook niet heel duidelijk imo, zij noemen het het derde PCIe x16 slot, wat het vierde slot is omdat de tweede positie slechts een PCIe x1 bevat. Gigabyte zelf is onduidelijk, want zij hebben de slots niet in volgorde gezet. Een site als eTeknix (ken ik verder niet) heeft het wel goed staan.
Ik hoop dat je je review hiermee kunt aanpassen, dan is hij perfect. +3 incoming
Ik had de x4 en de x8 inderdaad omgedraaid.

Gigabyte zelf is overigens heel duidelijk, duidelijker dan ieder ander merk zelfs. Want zij zetten op 't PCB gewoon wat welk slot is (en dan de daadwerkelijke lanes, niet de lengte). Dat doen de meeste fabrikanten namelijk niet.
Ik heb een vraag heb je tot nu toe al problemen gehad met de Killer lan chip. Ik hoor veel mensen die problemen met deze chip hebben.
Op dit bord heb ik er zelf geen problemen mee gehad.

In mijn eigen systeem heb ik een PCIe x1 killerNIC zitten en die driver daarvan geeft wel wat gezeur door af en toe een blue screen te veroorzaken. Maar dat is nog een 1000 serie, niet een 2000 serie zoals op dit moederbord zit. Problemen daarmee ben ik nog niet tegengekomen in ieder geval.
Fijn om te horen dat je met dit bord geen problemen hebt gehad, jammer dat je dat wel hebt gehad met de 1000 serie, desondanks bedankt voor de reactie en mooie review.
Ach, die andere wordt toch niet gebruikt, ik moet 'm nog steeds eens uit m'n PC halen. Ik maak eigenlijk alleen gebruik van de Intel NIC die ernaast zit :P
Wat voor problemen bedoel je?

Ik draai als sinds juni met de MSI Z87-GD65 welke ook de killernic heeft en ik moet zeggen dat behalve het feit dat de NIC standaard niet door Windows herkend wordt (je moet dus bij een herinstall ff zorger dat je de drivers als hebt) ik nog geen issue's heb gehad.

De prestaties liggen gelijk aan mijn vorige mobo met intel nic bij netwerk testen (volledige gbit snelheden mogelijk als je bron deze ook kan aanlevere, getest met een recente Synology met Atom processor.

Verder doet de software wat deze moet doen, als ik bijv WoW speel met veel torrents open blijft mijn lag gelijk aan de lag die ik heb zonder torrents aan. Hij prioriteerd het game verkeer dus standaard correct, zonder dat je zelf ook maar iets hoeft aan te passen in de software. Sluit ik de Killer software af met veel torrent open dan schiet mijn lag omhoog omdat de prioriteits behandeling dan wegvalt (zoals je zou verwachten).

Ik moet wel zeggen dat ik een killer NIC niet los zou aanschaffen hiervoor daar er ook gratis software is die dit kan regelen, maar ik zie ook geen reden om de killer nic te vervangen voor een andere nic wanneer deze toch op het mobo zit wat je graag wil kopen. De prestaties zijn vergelijkbaar met Intel nic's in hetzelfde segment (die je op diverse andere mobo's in hetzelfde segment ziet) en een stuk beter dan oudere realtek nic's

Netwerk hardware waarmee ik verder draai ter refentie: HP 2824 Gbit switch en een Sonicwall TZ-210 Router (security Appliance voor de puristen).
Ik doelde eigenlijk op de driver problemen. Dus wat je zegt is eigenlijk de Killer NIC lan doet z'n werk, maar kan in het begin voor driver issues zorgen. Maar wat ik me wel afvraag is, als er gratis software bestaat die de zelfde functie heeft als een Killer NIC lan waarvoor zetten mobo fabrikanten er dan zo'n Killer NIC lan op hun moederborden.
Nee, er zijn geen driver issues, alleen de Killer NIC wordt niet gezien door Windows bij een (her)installatie. Je moet dus voor de (her)installatie van Windows even de laatste drivers downloaden of het CDtje van het mobo bij de hand hebben. (Weet trouwens niet of dit bij Windows 8(.1) ook het geval bij, bij windows 7 iig wel).

Waarom fabrikanten de Killer NIC bundelen is denk ik een marketing dingetje, bij bepaalde doelgroepen zal dit denk ik beter verkopen dan enkel "intel NIC" op het specslijstje daar ze feature als Killer NIC groot op de site/doos/reclame materiaal kunnen weergeven.

Voor de eventuele klanten kan het interessant zijn omdat de Killer NIC software out of the box werkt (je hoeft geen tweaker te zijn om het in te stellen, tenzij je specifieke eisen hebt). Terwijl bij software die je gratis kan downloaden je vaak zelf de regels moet instellen qua prioriteiten voor het verkeer, waardoor het wat minder toegangelijk is voor mensen die niet alle kennis van PC's hebben.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 26 januari 2014 16:44]

Ohh oke dan had ik dat van die driver issues verkeerd gelezen. Bedankt voor je uitleg over die gratis software vs. Killer NIC lan.
Prachtige review, heerlijk uitgebreid! Ben op het moment aan het kijken naar dit moederbord. Maar wat is het grootste verschil nou eigenlijk tussen de G1.Sniper M5 en de G1.Sniper Z87? Puur dat de M5 Micro-ATX is of zijn er nog andere grote verschillen? De Z87 (Standaard ATX) is namelijk wel goedkoper dan de M5.
Wat ik me zo kan voorstellen is dat het wat lastiger is om alles op een kleiner bordje te krijgen waardoor dat ontwerp wat duurder is om te maken dan een ATXbord. Ze lijken verder in specs heel veel op elkaar.
[...]

Bedankt, dat idee had ik zelf ook, maar ik zocht toch even wat bevestiging bij iemand anders voordat ik iets over het hoofd zie. Eigenlijk vrijwel geen verschil tussen die twee dus, alleen de form factor, i/o en heatsinks. Na de 2e keer lezen van je review ga denk ik toch voor de M5! Bedankt. :)

[Reactie gewijzigd door nalufrank op 27 maart 2014 10:49]

De M5 vind ik gewoon leuk, omdat je tenzij je dikke multiGPUsetups gaat draaien eigenlijk niet echt een ATXbord meer nodig hebt. Sterker nog, als ik zie wat voor ITX spul er af en toe voorbij komt is zelfs dat een zeer leuke oplossing.
Fijne review - boardje net besteld. Prestaties mogen dat iets achterblijven op de rest (we hebben het over 3 fps als ik de grafieken mag geloven - wel lekker "zuinig"). Plank is mooi, zit een hoop op en mijn twee vorige Giga-Byte uATX boarden hebben me nooit in de steek gelaten.