MSI FM2-A75MA-E35 Review
9-2013: 1ste versie. Keuze Mijn huidige HTPC beviel nog steeds uitstekend (X2 250+HD4200). Met de koop van een Onkyo reciever ontdekte ik dat DTS en AC3 geluid konden worden doorgegeven naar de reciever, alleen DTS-HD MA en TrueHD niet. Dit werd niet ondersteund door de HD4200 videochip. productreview: Onkyo TX-NR414 Zwart review door peter123 Ik had toen de keuze om een HD5xxx videokaartje er in te zetten of een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen. Omdat ik wel eens wat anders wilde en de prijs van moederbord en APU niet hoog is, heb ik besloten het moederbord, CPU en geheugen te vervangen. Eisen Een ITX bord is duurder dan een mATX, terwijl het qua stroomverbruik niet zoveel scheelt. SATA600: Voor een boot...
Pluspunten
6 x SATA3.0 4 x USB 3.0 Stabiel Super zuinig Betrouwbaar
Minpunten
Aanpassen van spanning NB/SB/mem niet mogelijk. BIOS updaten moet met bootable USB-stick. Installatie DVD werkt niet onder Windows 7 x64 SP1
Eindoordeel

Keuze
Mijn huidige HTPC beviel nog steeds uitstekend (X2 250+HD4200). Met de koop van een Onkyo reciever ontdekte ik dat DTS en AC3 geluid konden worden doorgegeven naar de reciever, alleen DTS-HD MA en TrueHD niet. Dit werd niet ondersteund door de HD4200 videochip. http://tweakers.net/productreview/82713/onkyo-tx-nr414.html Ik had toen de keuze om een HD5xxx videokaartje er in te zetten of een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen. Omdat ik wel eens wat anders wilde en de prijs van moederbord en APU niet hoog is, heb ik besloten het moederbord, CPU en geheugen te vervangen.
Eisen
Een ITX bord is duurder dan een mATX, terwijl het qua stroomverbruik niet zoveel scheelt.
SATA600: Voor een boot SSD.
USB3: Voor een evt externe HD of USB stick.
HDMI 1.3 of hoger
Een PCI bus voor oude LAN of FireWire kaarten.
Ik heb de eisen in de pricewatch ingevoerd. http://tweakers.net/categ...i--2FjL-2pce7orPvrTg1r3QA
De A55 chipset van AMD heeft geen USB3 en SATA3 aansluitingen. Ik heb echter graag 10 euro over voor deze features en dus bleven de A75 en A85X over. Omdat deze laatste niet zoveel toevoegde en toch 10 euro duurder was, heb ik voor de A75 gekozen. Ik heb geen Intel gekozen omdat ik goede ervaring had met AMD wat betreft HTPC's.
MSI
Een MSI is bij mij nog nooit kapot gegaan. Vanwege de prijs kocht ik wel eens een Asrock, maar tegenwoordig scheelt dat niet zoveel meer. Bovendien verbuikt de Asrock over het algemeen wat meer energie (soms wel 10W) en verbruikt de MSI het minste. De Asrock heeft wel een eSATA en S/PDIF aansluiting, maar die heb ik niet nodig voor mijn HTPC. Geluid gaat ook prima over HDMI en DTS-HD wil niet over S/PDIF. Ik heb 3 Asrock moederborden gehad waar wat aan mankeerde, dus die komt er bij mij ook niet meer in. Dit MSI moederbord was goed getest bij de collega's van HWI. http://nl.hardware.info/r...n-review-betaalbare-basis http://www.msi.com/product/mb/FM2-A75MA-E35.html
Specificaties

aansluitingen: 4xUSB 3.0, 4xUSB 2.0, VGA (D-Sub), DVI-D, HDMI 1.4a, PS/2, Ethernet LAN (RJ-45), Luidspreker/ koptelefoon uitgang, Microfoon ingang
https://en.wikipedia.org/...controller_hubs_.28FCH.29
http://www.msi.com/product/mb/FM2-A75MA-E35.html#?div=Detail
Uitpakken en installeren
Het moederbord komt met 2 SATA kabels, een quick installation guide met foto's, een IO bracket en jawel een handleiding. (bij asrcok alleen in pdf) De oude AM3 koeler past goed en geheugen laat zich goed installeren. Het was wel even puzzelen met de HD-led, power en reset button en power-led. Er staat niet op het bord waar je deze moet aansluiten, dus de handleiding moet erbij. De + en - was ook niet echt duidelijk.
Wat vreemd was is dat de installatie DVD niet werkt icm Windows7 x64 SP1. Ik heb de drivers van de site gedownload, maar dit duurde wel een uurtje.
BIOS
Het opstarten gaat erg snel met het EFI BIOS. In het BIOS heb ik de COM en parallele poort uitgezet, die hadden ze wat mij betreft ook niet op het moederbord hoeven solderen. Het geheugen werd op de JEDEC spec's gezet en moest ik handmatig op XPM settings zetten in het BIOS. Helaas werkt dit niet. Heb verschillende settings geprobeerd, maar het lukt mij niet de XPM settings te activeren. Het BIOS heeft verder heel veel opties om te overclocken, maar aanpassen van de spanning over het geheugen, NB en SB is niet mogelijk. Verder kan de spanning over de CPU niet worden verlaagd, wel verhoogd. Het BIOS kun je updaten via een bootable MSDOS USB stick. Deze kun je maken mbv Rufus bootable USB.

MSI features
http://www.msi.com/produc...A-E35.html#/?div=Overview
OC genie II: Overclocken met 1 druk op de knop.
Click BIOS II: Hiermee kun je in Windows je BIOS instellingen wijzigen. Handig.
AMD Dual Graphics: Samenwerking tussen onboard grafische kaart en een PCIe insteek.
Super Charger: Voor de iPhone
HDMI 1.4
M-flash: Backup van BIOS op flashdrive
Live update 5: BIOS via netwerk updaten
USB saveguard: Voorkomen dat USB-sticks door statische elektriciteit kapot gaan.
Winki 3: Linux OS met een aantal functies.
Geluid
Het geluid van de Realtek ALC887 gebruik ik niet. Het geluid wordt gecodeerd verzonden via HDMI naar de Onkyo reciever en dat werkt goed.

De grafische chip
De HD7480d uit de A4-4000 is vergelijkbaar qua 3D met de Intel 4000. Blu-ray afspelen gaat goed, maar niet beter dan een onboard HD4200.
Zie A4-4000 review.
Temperaturen en spanning
De HWinfo spanningen kloppen niet met de spanningen die het BIOS aangeeft, vandaar dat ik de spreiding hierin niet kan aangeven.
De temperatuur is idle 30°C en onder load 40°C.

Energieverbruik
Uitgeschakeld in BIOS: COM-poort, parallele poort.
Configuratie: A4-4000, 1x5400rpm HD, 350W BeQuiet voeding, Synthe koeler 1000rpm, DVD+RW
PC uit: 3W
PC idle 1,4GHz: 24W
100% load GPU: 32W
100% load CPU: 45W (Cinebench 11.5 CPU)
100% load CPU+GPU: 50W
afspelen Blu-ray: 30-33W
USB 3.0
Resultaten kun je vinden in mijn review van de Adata Superior S102 Pro en Transcend Jetflash 700 16Gb. Schrijven van kleine bestanden is een probleem, maar dat geld ook voor Intel moederborden. Lezen gaat goed.

Conclusie
Voor een HTPC werkt dit moederbord goed. Gezien het energieverbruik ook zeer geschikt als server lijkt mij. Als je geen SATA3 of USB3.0 nodig hebt kun je ook kiezen voor een A55 bord. MSI heeft een uitstekende reputatie en bouwt goede hardware. Jammer dat de software soms niet werkt.
Onderbouwde op- en aanmerkingen of verbeteringen zijn welkom.
Externe reviews
http://www.neoseeker.com/..._a75_motherboard_roundup/
http://www.tomshardware.c...a75-motherboard,3008.html
Reacties (26)
in je -verder prima- review stel je dat het MSI FM2-A75MA-E35 moederbord over slechts 2 USB 3.0 poorten beschikt en bij 'Pluspunten' schrijf je dat het er 3 zijn.
Volgens de gedetailleerde spec's van dit moederbord @ MSI, beschikt het echter over 4x USB 3.0.
De onboard connector geeft de mogelijkheid om een PC-behuizing aan de voorkant van twee USB 3.0 poorten te voorzienUSB 3.0
• 2 USB 3.0 rear ports by AMD® A75
• 1 USB 3.0 onboard connector by AMD® A75
[Reactie gewijzigd door John Stopman op 24 juli 2024 07:45]
ik heb dit moederbord ook...als meerdere pc..ik krijg op dit moederbord geen windows 7..alles al gedaan via dvd of stick met eufi en legacy...allesssssssss en secure disable ik krijg er geen windows 7 op?
Windows 8.1 gaat er wel op en loopt ook vlot..maar rest niet wat heb jij gedaan om win 7 op dit systeem te krijgen?
MvG Evert
[Reactie gewijzigd door peter123 op 24 juli 2024 07:45]
ik had de hd geformateerd via een andere pc...maar ik heb er gewoon een andere hd aan gehangen zonder partities... de usb stick start well met windows 7 maar dan krijg ik zwart scherm..voor de rest doet ie niks....heb ook een stick gebruikt met fat 32 ...heb ik de bootmap moeten kopeieren naar microsoft...en bootx64.efi bij de boot moeten plaatsen....toen ik dat deed starten die ook van de usb...zij netjes starting windows en staat uur later nog zelfde...ben al zon week met dta ding bezig omdat me klant wil er win 7 op en het lukt maar niet.
MvG Evert
MvG Evert
[Reactie gewijzigd door peter123 op 24 juli 2024 07:45]
rufus wil alleen iso
Maar ik stop der mee ik heb nog 2 van die moederborden en ze kopen ze maar met windows 8...week bezig met die amd troep
MvG Evert
Als je beetje veel leest over windows 8 dan zien je dat microsoft de pap in de lepel hebt om volop windows 8 te verkopen.
ik verkoop pc,s ik had 5 van de amd borden..3 van verkocht waarvan deze ene terug kwam om windows 7 te installen..week mee bezig...blijft vreemde amd.
bios update..je haalt de bios binnen pak hem uit op een usb stick...usb stik in de amd je gaat naar m flash en het start niet..usb is fat 32 wat ik ik nu nog meer doen?
update bios dan usb selecteren is de eenigste optie die er staat dan zegt ie staat geen file op de usb
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/222342/5.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/381734/crop55e07ff7d28fa_cropped.gif?f=community)