Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs Review

peter123 16 februari 2013, laatste update op 16 februari 2013, 1.343 views

Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs

Pluspunten

• Snel
  • Robuust

Minpunten

• Langzaam voor het schrijven van kleine bestanden.

2-2003: Metingen met Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller: 1.0.7.xxx toegevoegd.
6-2013: Metingen met Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller: 1.0.8.251 toegevoegd.

Op mijn USB stick staan meestal kleine bestanden zoals pdf, word, excel, powerpoint en plaatjes. Bestanden worden echter steeds groter, voornamelijk door het toevoegen van foto's, tekeningen of videoclips. Als je dit bestand opent vanaf USB 2.0 dan gaat dat nog. Verander je wat in de tekst en sla je het bestand van 50Mb op, dan is USB 2.0 traag. In de praktijk 2MB/s. Omdat mijn nieuwe moederbord de beschikking heeft over USB 3.0, dacht ik dat een USB 3.0 stick misschien een oplossing zou kunnen zijn.

Reviews
Weinig verschil qua controllers.
1MB bestand lezen en schrijven
256MB bestand lezen en schrijven

Keuze
Eigenlijk wilde ik een 16Gb stick. Alleen geld voor de meeste fabrikanten, hoe groter de stick, des te hoger de snelheid. Bij Transcend maakt dit niet uit. Deze heeft 3 types met verschillende snelheden. De Of je nu 8, 16 of 32 GB neemt, voor de snelheid maakt dat niet uit.

Een goede 8GB stick kost zo'n 12 euro, 16GB 20 euro en deze 32GB 25 euro.

Prestaties
Gemeten met Intel B75 chipset, Intel USB 3.0 driver van 6-2012.

Lezen nieuw.
http://tweakers.net/ext/f/w8yfhNDHFSI6PErgGyU2bIu4/medium.png http://tweakers.net/ext/f/0uKQfERhI0Q1JgepDgx9rB8U/medium.png
Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller 2-2013:1.0.7.xxx Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller 6-2013 v.1.0.8.251

IOPS nieuw.
IOPS 2-2013 met nieuwste Intel driver.

schrijven

Het lezen gaat uitstekend. Het schrijven van data is om te huilen. Ik heb de IOPS test afgebroken, omdat het te lang duurde.

http://tweakers.net/ext/f/g3QZ6XQfCGn9KmIhLSjhAWAS/medium.png http://tweakers.net/ext/f/AM943yfmPRIJVwipyfjUXW2N/medium.png
File Benchmark 2-2013 met nieuwste Intel driver Met de driver van 6-2013

ATTO ziet er goed uit.

Gemeten op 6-2013 met nieuwe Intel drivers stukken minder.

Op USB3. Weer moeite met het schrijven van kleine bestanden.

USB 2.0 modes.

2-2013 Met nieuwste Intel driver USB 3.0

6-2013 Schrijven is nog slechter geworden.

De prestaties heb ik vergeleken met:
transcend-microsdhc-16gb-class-6
transcend-microsdhc-16gb-class-10

De doelstelling om sneller kleine bestanden te schrijven valt behoorlijk tegen. Voor grote bestanden is het geen probleem en lezen gaat uitstekend en merkbaar sneller dan USB 2.0.

Heb jij ook een Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs?