Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

boss-20 16 augustus 2013, laatste update op 16 augustus 2013, 9.578 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• Simpele verpakking
  • Zeer kleine formfactor
  • Makkelijk in te bouwen
  • Zeer rap i.c.m. m'n oude laptop

Minpunten

• Geen

Voorwoord
Deze review is een gebruikersreview, ik ga hierbij niet in op benchmarks of andere schijfprestaties. De SSD wordt gebruikt i.c.m. een verouderde laptop (ASUS N61VG) uit 2009 met een SATAII aansluiting. De beperkende factor zal nu dus niet meer de hardeschijf zijn maar de laptop zelf (moederbord).

Reden van aanschaf
Omdat mijn oude hitachi schijf toch wel wat langzamer en vooral gefragmenteerd begon te raken heb ik besloten eindelijk eens een SSD aan te schaffen. Omdat Samsung met een nieuwe serie kwam die ook nog eens betaalbaar is heb ik besloten dat het de 840EVO zou worden. Omdat mijn oude hardeschijf een 300GB HDD was heb ik besloten de 250GB SSD aan te schaffen omdat ik toch maar ongeveer 150GB in gebruik heb voor alle zaken. De rest gebruik ik dan voor tijdelijke gegevens zoals films en andere downloads.

Aanschaf
Omdat ik de SSD direct in huis wilde hebben en hij bij MyCom op voorraad was heb ik hem daar besteld. Prima koopje voor ongeveer 150 euro. Om 2 uur 's nachts besteld (na mijn avondshift) en de dag erna binnen (dus niet dezelfde dag). De Evo wordt bezorgd in een fatsoenlijke doch kleine box zonder overdreven franje maar ziet er wel goed uit. Er zitten een installatiedisk (Migration tool), handleiding en garantie en een SSD in.

Installatie
De tip van Samsung om hun migration tool te gebruiken heb ik ter harte genomen. Ik weet dat een clean install de zaak nog sneller maakt. maar het is mij teveel werk om alle software (inclusief licenties) weer opnieuw te moeten installeren. Het moet gewoon werken en het liefst snel. Dit heeft Samsung goed begrepen. De Migration Tool werkt prima, bij het installeren wordt direct een update aangeboden die ik vervolgens kan downloaden en die wordt geïnstalleerd. Na het installeren start de Migration tool en kun je een kopie maken van je hardeschijf. De Migration tool herkent de SSD direct (ookal is er nog geen partitie aangemaakt en niet direct zichtbaar in Windows) en kiest in dit geval ook automatisch de juiste bronpartitie (C). Door simpelweg op start te klikken wordt mijn clone uitgevoerd. Dit heeft in mijn geval (120GB) 1 uur en 48 minuten geduurd. Acceptabel voor wat je ervoor terug krijgt. Vergeet ook niet dat dit over een USB 2 poort moet waardoor het geheel niet veel sneller dan 20MB/sec gaat.

Fysieke installatie
Na het klonen van mijn schijf (kon wel gewoon internetten tijdens het klusje) heb ik de laptop uitgeschakeld en opgengeschroefd. De oude hardeschijf eruit en de nieuwe erin. Totale tijd: 12 minuten. Vervolgens de laptop aan en het werkt perfect. Windows start binnen 1 minuut op, vraagt één keer voor een reboot (i.v.m. nieuwe hardware) en het werkt allemaal weer zoals het hoort.

Overige
Verder ben ik erg tevreden over de snelheid waarmee alles nu draait. Ondanks dat ik op een verouderd apparaat werk (ASUS N61VG uit 2009) is mijn laptop nu weer een heel stuk sneller waardoor hij nog een tijd meekan. Voordeel is dat wanneer ik alsnog besluit een nieuwe laptop aan te schaffen, ik de SSD zo kan overzetten.

Tijden
Koude start: ~ 1 minuut
Reboot: ~ 45 seconden
Opstarten vanuit sluimerstand (OS terugladen in geheugen): ~ 35 seconden
Ik heb bij de reacties gelezen dat dit makkelijk minder zou kunnen zijn. Dit is natuurlijk begrijpelijk omdat het gaat om een verouderde laptop. Daarnaast heb ik een 1:1 kopie gemaakt van mijn bestaande Windows 7 (ASUS) installatie. Hierbij zijn dus allerlei zaken al voorgeïnstalleerd wat een negatieve invloed heeft op de performance.

Update: In gebruik met een nieuwe notebook
Omdat de notebook waarin ik deze schijf gebruikte natuurlijk niet meer de nieuwste was waren de resultaten niet helemaal in het voordeel van de schijf. De snelheden van de notebook beperkten deze schijf. Zie mijn andere review over de ASUS-N550JV met eenzelfde soort schijf, de EVO 500GB. Deze notebook start in ongeveer 10 seconden op (koud). Vanuit sluimerstand is het helemaal mooi, instant-on!

Deze review vinden jullie hier: http://tweakers.net/produ...2/asus-n550jv-cn270h.html

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Handig om te weten over het Migration tool. Ik heb ook een hekel aan al mijn licenties van software weer op te gaan zoeken en invoeren.

Voor de rest een beknopt review maar wel een paar handige tips. Een +1 van mij.
Dank voor je bijdrage! De tool is inderdaad een zeer goede aanvulling op het product. Vriend van me heeft hiervoor een demoversie van CloneDisk o.i.d. gebruikt, maar volgens mij is dat bij de Migration tool niet meer nodig. Enige nadeel van de software is dat je niets kunt instellen op detailniveau (dus bijvoorbeeld welke partitie je wilt klonen e.d.). Maar out of the box werkt het prima.
De migration tool is natuurlijk handig. Maar ik frons wel mijn wenkbrouwen als je laat weten dat de laptop nu in 1 minuut opstart.
Een van de sterke punten van een ssd is de snelheid. Het eerste waaraan je dit merkt is de snelle opstart tijd van windows. Die zou in pakweg 10 sekonden helemaal opgestart moeten zijn (inclusief het openen van je browser).
En juist die snelheid heb je niet.
10 seconden opgestart, lijkt me onwaarschijnlijk haal ik op mijn desktop nog niet (voordat ik door de bios startup ben ik dat al kwijt). , hij gebruikt daarnaast ook nog een verouderde laptop met misschien wel geen sata 600 aansluiting, dan kan ik me best indenken dat het opstarten wat langer duurt, 60 sec is misschien wel langzaam maar 10 is ook weer niet realistisch...

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 17 augustus 2013 12:22]

Ik reken de bios niet mee. Daar zitten soms trage gevallen bij
Ter vergelijking, ik heb een medion uit 2003. Met een echt supertrage kingston V100. Deze boot in 19 sekonden. Aangezien de 840evo vele malen sneller is, en ook zijn laptop stukken sneller is, gokte ik inderdaad op 10 sekonden.

Dezelfde trage kingston zit nu in mijn desktop, daar is de boot 15 sekonden, plus wellicht 5 voor de bios, want ik moet precies 20 sekonden wachten totdat de inbox van gmail verschijnt.

Maar goed, dat alles dus met een echt trage ssd. In deze review wordt de snelste ssd besproken.
Let wel dat ik een 1:1 kopie gemaakt heb van mijn oude omgeving én tel vanaf het indrukken van de knop. Mijn dvd-drive staat ook nog ingesteld als first-boot, en hoewel die meestal leeg is telt het wel mee. Een SATA2 aansluiting is idd minder rap in dit geval. Daarnaast moet ik een wachtwoord invoeren wat ook een seconde of 10 duurt. Het is geen clean install geweest waardoor een aantal opstartzaken ook nog mee moeten. Een minuut is wat aan de lange kant, ik zal zo eens de tijd exact bij gaan houden en jullie een update geven!

Daarnaast heb ik ook aangegeven dat het om een oudere laptop gaat en de tijd 'minder dan 1 minuut' was dus dan kan het ook 40 seconden zijn geweest, afijn ik heb de tijden even in mijn review opgenomen!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door boss-20 op 17 augustus 2013 17:31]

Deze heeft dus standaard ook de migration software van Samsung? Ik dacht dat je daarvoor de Laptop Kit versie moest kopen (pricewatch: Samsung 840 EVO Laptop kit 250GB), maar dat is dus niet het geval? Dan bestel ik deze wel, scheelt me weer 6 euro :)

Edit: Hoe sluit je die schijf overigens aan via USB?

[Reactie gewijzigd door Musho op 18 augustus 2013 00:20]

Beste Musho,

Inderdaad is er een CD bijgeleverd met de benodigde software.Mocht je geen dvd reader hebben dan kan je hem ook gewoon van de Samsung site downloaden :) http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

Ik had gelukkig een sata2usb aansluiting liggen. Deze moet je dus wel hebben. Bij de laptop kit zit dit geloof ik wel in het pakketje. Ik heb zelf deze gebruikt: pricewatch: Konig HDD Behuizing 2.5" Sata Usb 2.0 - daarna kan je hem ook nog weer gebruiken voor de HDD die je wilt vervangen, heb je direct een externe HDD - let wel op, bij mijn WD schijf paste deze behuizing niet ( productreview: Konig HDD Behuizing 2.5" Sata Usb 2.0 review door boss-20 )

[Reactie gewijzigd door boss-20 op 18 augustus 2013 08:23]

Waarom 3 sterren? je geeft op alle vlakken 4 of 5 sterren, en algemeen 3?
Volgens mij is daar wat misgegaan... mijn excuses.
Gister de desktop kit bij mijn vader ingebouwd.
Ging geheel vlekkeloos :)
De nieuwere versies van de migration tool ondersteunden meerdere partities.

Ik heb inmiddels 35 PC´s voorzien van deze schijven, de meeste met de tool en een enkeling met een nieuwe installatie, om bijvoorbeeld over te stappen van 32 naar 64 bits OS. Binnen ons bedrijf zijn nu alle CAD werkstations voorzien van SSD´s en steeds meer laptops ga ik nu ook overzetten.

Nog geen problemen tegengekomen met migraties, werkt allemaal perfect.
Super om te lezen joh! Mooi dat Samsung hier actief mee bezig is, mooi om te zien dat al deze apparatuur met zijn tijd meegaat en je hiermee je iets verouderde pc's maar ook nieuwe weer helemaal snel krijgt.