Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

boss-20 31 december 2013, laatste update op 15 oktober 2015, 7.647 views

Asus N550JV-CN270H

Fijne notebook voor de professionele gebruiker - Erg tevreden over - Mits je een SSD inbouwt vanaf dag 0. Ook i.c.m. Windows 8.1 nog steeds goed functionerend

Pluspunten

• Snel (i7)
  • IPS Scherm
  • Verlicht keyboard
  • Alu behuizing
  • Numpad
  • Chiclet keys
  • DVD drive

Minpunten

• HDD
  • Accuduur (4 - 5 uur dan houdt het op)
  • Accu niet verwijderbaar
  • Problemen doen zich voor na enkele weken gebruik (zie review)
  • GEEN WiDi !

Deze laptop heb ik aangeschaft om te gebruiken voor programmeren en Photoshop. Daarnaast gebruik ik hem voor de algemene zaken zoals Outlook, Facebook, FTP zaken e.d. - Omdat de business modellen in deze range niet verkrijgbaar zijn in Nederland heb ik deze laptop gekozen. Een Zenbook was mij te prijzig en niet verkrijgbaar in 15", en omdat ik hiervoor ook een N serie heb gehad, ben ik voor deze gegaan. Erg fijn apparaat, geen touchscreen dus mat scherm, het enige nadeel was natuurlijk een 5500rpm hardeschijf. Deze hardeschijf heb ik direct verwisseld met een 500GB SSD van Samsung (EVO). In combinatie met de SSD is hij gewoon retesnel. Opstarten in 5 seconden, en vanuit de slaapstand is het gewoon instant on. Precies wat ik ervan verwacht.

Enige nadeel in mijn optiek is de accuduur, deze is karig. Maar daarvoor terug krijg je wel een desktop-replacement van formaat. Enige wat ik nog overweeg is het geheugen upgraden naar 16GB. Zoek je een snelle laptop voor een nette prijs, dan is dit zeker het overwegen waard.

Nog een tip: Verwijder het monster dat 'mcAfee' heet. Deze zorgde bij mij voor een platlegging van mijn internetverbinding. Het modem (Livebox) liep er gewoon helemaal door vast. Ongelofelijk dat men zoiets op de markt durft te brengen, maar een simpele de-install was voor mij de oplossing.

Nog even een aanvulling, omdat de behuizing grotendeels van aluminium is, is de bovenkant (waar je palm op rust) bij het net gebruiken erg koud. Kan als een nadeel worden gezien, want het warmt niet snel op. Het is ook nooit goed... :P

Na een maand gebruik
De notebook bevalt prima. Omdat ik bijna altijd de sluimermodus gebruik in plaats van afsluiten is het altijd instant-on als ik weer wil beginnen met werken. Wat me alleen wel opvalt is dat de dvd-drive niet lekker sluit, nu gebruik ik deze niet heel veel dus voor mij is het geen ding.

Minor issue
Na het opnieuw opstarten vandaag (er waren updates geďnstalleerd) wilde de notebook niet goed doorstarten en bleef in een loop hangen. Het viel mij daarbij op dat het tweede scherm (LG W2253V) flikkerde en de tekst "out of range" aangaf. Ik heb daarom de HDMI kabel eruit gehaald en toen startte de notebook wel goed op (Windows meldde een systeemfout). Tweede scherm opnieuw aangesloten en die ging toen op power-saving. Notebook nogmaals opnieuw gestart (nu met tweede scherm aangesloten) en toen ging alles weer goed. Wat het was weet ik niet.

Update 2-2-2014
Na het uit de sluimermodus komen werkt het geluid niet meer! Aangesloten via de jack-uitgang een Logitech Z623, werkte altijd prima maar nu ineens niet meer. Bij het verwijderen van de stekker krijg ik netjes de melding dat er een kabel is losgekoppeld en gaat het geluid over de interne boxjes draaien. Geluid an sich werkt dus maar de jack output niet meer. Na het schermprobleem, wat zich overigens nog steeds voor doet (Out of range, 66,6Khz 120Hz) begint dit nu ook nog eens. Ook na herhaaldelijk opnieuw starten geen resultaat. Heb nu de muziek maar via de HDMI output draaien, maar dit is natuurlijk geen oplossing van het probleem. Als iemand van mijn medetweakers een oplossing heeft hoor ik het graag. Als ik nieuws heb zal ik het hier posten.
1 ster minder door deze ervaringen in bouwkwaliteit en robuustheid

Update 07-02-2014
Geluid via jack-aansluiting werkte wel wanneer ik verhuisde naar kantoor van een klant. Hierbij maakte ik geen gebruik van de HDMI aansluiting, dus zeer waarschijnlijk werken én hdmi én jack niet lekker. Iemand hier ervaring mee? Zou het waarderen als jullie mij hiermee kunnen helpen.

Update 21-02-2014: Geen WiDi
Ik wilde graag een WiDi scherm aansluiten op dit apparaat maar deze uitvoering heeft een Atheros WiFi chip, die geen WiDi heeft... Ik zit erover te denken een nieuwe WiFi chip van Intel te kopen om wél WiDi te kunnen gebruiken, toch wel een must als je wat minder kabels wilt.

Update 28-02-2014: WiDi!
Heb de chip van Intel ingebouwd, en wel de Intel® Dual Band Wireless-AC 7260. Deze heeft dual band AC en is hiermee één van de snelste WiFi kaarten op het moment. En deze ondersteunt natuurlijk WiDi. De kaart werd standaard al geďnstalleerd middels W8, maar de WiDi functionaliteiten werken pas wanneer je een stuurprogramma en software van Intel zelf installeert. Dit heb ik met de WiDi Update Tool gedaan en alles werkt nu. Nu nog een beeldscherm erbij en het is klaar!

Update 15-10-2015: Jack connector brak
Het is de laatste tijd zo dat de jack connector niet helemaal vlekkeloos meer werkt. Wanneer je de jackplug in de connector stopt ziet de software niet altijd dat deze is aangesloten. Hierdoor blijft het geluid dus over HDMI of andere bronnen lopen. Dit is echt een hardware issue en ik laat dit ook gewoon zoals het is. Het is namelijk geen heel erg issue omdat het meestal wel goed gaat. Verder bevalt de laptop nog steeds prima, windows 8.1 actief en draait ook goed.

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?

Heb je de windows opniew geinstalleerd op de nieuwe HD? Welke AV heb je nu?
Heb Windows niet opnieuw geďnstalleerd. Heb hem gewoon gekloond met de software die Samsung levert bij haar SSD. Dit omdat ik geen zin had in een fresh install, de bloatware heb ik grotendeels verwijderd en het werkt snel. Heb nu gewoon Windows Essentials als AV, maar hiervoor komt nog NOD32 terug.
Ik dacht dat je Windows opnieuw moet installeren als je hardware wijzigt (HDD naar SSD), tenminste dat is het geval bij desktops als je bijvoorbeeld de mobo vervangt.
Dat verhaal heb ik inderdaad ook gezien. Heb het erop gewaagd en volgens mij is dat in dit geval dus niet restricted. Door UEFI zou het inderdaad goed mogelijk kunnen zijn dat bij een hardware wijziging dit probleem naar voren komt, maar ik heb het in dit geval (gelukkig) niet gehad.
Heb je een speciale bracket nodig voor het vervangen van de HDD naar SSD?
De HDD vervangen vereist in mijn geval geen speciale bracket. Gewoon 2,5" SSD erin gaat prima, past gewoon in dezelfde af-fabriek bracket :)
Oke, heb ook gekozen voor de evo 500gb. Dat moet goedkomen dus.
Thanks voor de info!

[Reactie gewijzigd door bvbakel op 10 januari 2014 07:48]

Jazeker! Zat eerst te kloten met een recovery disk maar met de Samsung software was het zo geregeld. Gelijk ook 16gb geheugen upgrade en Windows 8.1

Ga m gebruiken voor webdesign, CS6 pakket. Dat loopt bijzonder soepel.

Top apparaat !
Welke 16gb geheugen heb je gebruikt (welke past er in?)? Bedankt!
Ik overweeg ook aanschaf met vervanging door ssd, maar kreeg te horen bij de winkel, dat als ik hdd voor ssd zou verwisselen dat de garantie direct vervalt?! Wat voor garantie heb jij nu nog, mocht de laptop op andere punten dan de ssd falen?
Heb op een aantal locaties gelezen dat wanneer je de originele hardeschijf weer terugplaatst bij het garantieproces, er niets aan de hand is. Er zitten geen seals o.i.d. die ik heb gezien. Mocht je het niet vertrouwen neem dan contact op met Asus, dit kan eenvoudig via hun site: https://eu-rma.asus.com/pick_eu/nl/#welcome
OK, hartelijk dank.
Weten jullie of het ook mogelijk is om op de plek van de dvd-drive een (kleinere) ssd kaart te plaatsen bij deze laptop?
Als student is deze laptop al een flinke aankoop.. een 500gb ssd is dan nogal prijzig om er 'even' bij te kopen. Hoop dat jullie meer weten! Alvast bedankt :)
Ja dat is zeker mogelijk, dat kan met een zogenaamde caddy. In de review van evanraalte staat hier ook informatie over: productreview: Asus N550JV-CN270H review door evanraalte je kunt de caddy-howto video hier vinden: http://www.youtube.com/watch?v=E2MRiHuGF_E Je moet er wel om denken dat je de juiste hoogte van de drive in de gaten houdt, moet je even op googlen, volgens mij was het 10mm maar pin me er niet op vast.
Dankjewel! Ik ga het verder uitzoeken.
Voor het probleem met je geluid zou je het volgende kunnen proberen:
Allereerst alle instellingen goed bekijken om te zien of de geluidsbronnen wel aan staan en goed geconfigureerd/geďnstalleerd zijn.
Kijk ook of je alle laatste versies hebt van de drivers (op de site van de fabrikanten (Intel, NVidia, etc.) kijken en niet op Asus site).
Als je overal de laatste versie van hebt en het werkt nog steeds niet kun je proberen om het apparaat (geluidskaart/HDMI geluidsbron) te verwijderen bij apparaatbeheer en dan weer opnieuw installeren.

Dit heb ik al meerdere keren moeten doen om geluidsproblemen op te lossen bij pc's en laptops.
Succes ermee!!
Ik begrijp de oplossingen.
Instellen staan goed, heb erg veel ervaring met geluid/geluidskaarten/hardware e.d. Uiteraard kan het zelfs dan nog eens gebeuren dat er iets mis gaat. Echter, na een keer opnieuw opstarten werkt het weer wél. Ligt aan de HDMI aansluiting (wel of niet aangesloten). Blijkbaar softwarematig nog niet helemaal uitgekristalliseerd... Thanks voor je tips!
De oplossing voor beeld via HDMI en geluid door je jack, is in de device manager de Nvidia HD audio disablen. Zorg wel dat er geen geluid bezig is als je dat doet, anders moet je opnieuw opstarten.
Graag gedaan. :)

Over geluid gesproken, vind jij niet dat de fan nogal herrie maakt? Hij was bij mijn n550 altijd aan en goed hoorbaar, ook in idle. Veel meer dan mijn andere oude Asus laptoppie. Het irriteerde me zo dat ik hem maar retour heb gedaan.
Ja hij maakt iets meer lawaai maar niet storend. Daarbij komt dat ik altijd muziek aan heb en ook nog een NAS op kantoor heb staan die je altijd wel hoort. Hoe lang heb je hem gehad dan? Want het kan ook door stof komen (toen ik hem open heb gehad zag ik er al wat in zitten namelijk). Jammer dat hij retour is gegaan...! :'(
Aha, okay. :) Ik had hem maar 4 daagjes thuis, moest binnen 7 dagen retour, vandaar (mocht eigenlijk niet gebruikt zijn, maar goed). Ach, komt vast goed de volgende keer, misschien als Windows 9 er is dat ik een nieuwe poging doe. :) Het scherm was iig erg mooi en de displayportaansluiting is een must voor aansluiting op een 2560x1440 scherm, dat zijn wel grote voordelen vond ik.
Afgelopen zaterdag deze laptop ook aangeschaft.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier ook last hebben van wifi problemen?
Daarmee bedoel ik dat het verbindingen niet altijd lukt terwijl ik amper 2/3 meter van de modem zit.

Daarnaast als deze verbinding heeft gemaakt dan is de snelheid zo laag. Het lijkt wel een inbelverbinding. Speedtest.nl gaf bij download 50.0 KByte/sec of zelfs lager11.0 KByte/sec aan. Terwijl via mijn smartphone deze 3600.0 KByte/sec of hogere aangeeft.

Heb al meerdere zaken gecontroleerd en uitgevoerd.

- Stuurprogramma bijgewerkt
- McAfee verwijderd
- netsh commando's uitgevoerd.
- terug naar fabrieksinstellingen gebracht\
- Instellingen gecontroleerd in modem

Maar het probleem blijft zich voordoen. Wifi verbinding is een 802.11n. Deze zou ondersteund moeten worden door het systeem. (b/g/n)

Mijn andere laptop met Win 7 Ultimate heeft nergens last van en de mobiele telefoons die verbinding hebben hebben ook nergens last van.

Weet iemand nog een oplossing hiervoor of moet ik gewoon terug met mijn laptop??!
Windows 8? Ik heb geen problemen. Heb je de uitvoering die ik ook heb? De iets duurdere uitvoeringen hebben namelijk de Intel kaart. Die ik heb had eerst een Qualcomm. Ik heb deze vervangen door de Intel omdat ik ook AC verbindingen wilde kunnen gebruiken + WiDi.