Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

evanraalte 6 december 2013, 7.555 views

Asus N550JV-CN270H

Pluspunten

• Mooi en Degelijk
  • Goede specificaties
  • Daarnaast goede prestaties wanneer voorzien van SSD.
  • Zeer goed scherm
  • Redelijke dimensies voor een 15" krachtpatser
  • Goede bang/buck

Minpunten

• Kleur van het toetsenbord
  • Kleine afwerkingfoutjes
  • Gewicht van 2.7kg, hoewel redelijk, is dit naar mijn mening toch een nadeel.
  • Standaard geleverd met 5400rpm HDD, al vind ik dit geen nadeel in mijn geval.
  • Geen Msata slot.

Wat beschrijft deze review?
Er zijn al zat reviews te vinden over dit model notebook waarbij benchmarks, accutests en schermtests gedraaid worden. Ik ben zelf iemand die normaal wel naar cijfertjes kijkt, maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die liever bevindingen lezen. Daarvoor schijf ik deze review. Ik heb de laptop sinds woensdag binnen en alles wat mij opviel zal ik in deze recensie vermelden.

In de box:
Op na de standaardzaken (laptop,oplader,boekjes) zit er een externe subwoofer bij, deze kan via een lookalike jackplug op de laptop worden aangesloten. Bij mij werkt die plug nog wat stroef, maar het zorgt er wel voor dat de laptop (voor een laptop) prachtig geluid afspeelt.

UIterlijk
Het eerste wat mij opviel is de mooi gebrushte kap met een (oplichtend) ASUS logo. Dit oogt en voelt solide, net als de rest van de deels Aluminium behuizing. Het is nog niet zo strak en sterk als bij Apple, maar het komt een heel eind. Als ik minpunten zou moeten noemen zijn er eigenljk maar twee dingen: Allereerst is het toetsenbord dezelfde grijze kleur als de body, ik had dit liever zwart gehad omdat het minder vies wordt en luxer oogt. Verder is het klepje van de DVDbrander niet goed afgewerkt. Zoals je straks leest ga ik daar nog wat aan modificeren.

Scherm
Ik heb de variant met een mat scherm, en wat ben ik er blij mee! Ik kom van een Vaio met een 1366x768 UltraSlechteKijkhoek-scherm. Het scherm in de N550 is naast mat ook fullHD en het betreft een IPS paneel. Resultaat: Veel warmere kleuren onder zo'n beetje elke kijkhoek :). Ik ben helemaal tevreden, en ben blij dat ik niet voor het glanzende scherm ben gegaan. Voor de haters op kleurtemperatuur is er een kleurtemperatuur-aanpasregelaar ingebouwd door op Windows+C te drukken, maar zelf was ik tevreden. Tevens kan het scherm ook vel wat werken op een zonnige dag (nog niet kunnen testen ;) ) plezierig maakt!

Prestaties
Als je deze laptop koopt en nog geen SSD hebt, koop er een! de 5400rpm schijf is gewoon drama anno 2013. Nadat je de SSD hebt geplaatst merk je echt hoe snel dit apparaatje is. Ter vergelijking, mijn Vaio had ook een SSD (Crucial M4) en alles gaat nog even net wat sneller! de SSD heb ik meegenomen naar de N550. De CPU loopt mij normaal gebruik eigenlijk altijd op 770Mhz, en dan voelt ie als nog niet traag.Wil je power, dan klokt ie naar 3.4Ghz. De GPU bedraagt een 750M van NVIDIA en ik kan alleen maar zeggen dat het een helse verbetering is vanaf een HD3000! Ik game eigenlijk niet maar ik heb voor de grap even Red Alert 3 getest op de hoogste settings en ik haalde met gemak 30 frames per seconde i.t.t. de Vaio met 15 frames op medium settings onder 1366x768.

Koeling
In het topic van de N-serie laptops werd gezegd dat de koeling een achteruitgang is ten opzichte van de N56.Ik ben niet het bezit van die laptop maar ik kan zeggen dat De N550 prima koelt. Terwijl ik hier met een muziekje aan deze review typ is mijn CPU 22 graden Celsius. Tijdens gamen heb ik het tot nu toe niet verder op zien lopen van 45 graden. Verder hoor je de laptop tijdens normaal gebruik eigenlijk niet (zeker i.t.t. de Vaio ).

18-12: Zojuist met behulp van een infraroodcamera de n56 en n550 kunnen vergelijken tijdens een HEAVEN benchmark :). Dit is het warmtebeeld van de n550:
en dit is een warmtebeeld van de N56:
De cursor staat niet goed ingesteld (had er maar weinig speeltijd mee) maar het laat wel zien waar de warmte uitkomt.

Iets anders wat opvalt is dat de GPU van de N550 tijdens benchmarks niet hoger dan 900MHz komt. Terwijl dat tijdens games wel gebeurd.

Batterij
Ik heb dit nog niet genoeg kunnen testen om een duidelijk oordeel te vellen, maar tot nu toe haal ik altijd de 3,5 uur wel. Hiermee sta ik op powersaving, met ongeveer 60% brightness.

Modbaarheid
Allereest is er geen Msata slot, dus dat soort SSD's kun je vergeten. Gelukkig heb ik een 2.5inch SSD. Die in mijn HDD slot paste, mijn optische drive is vervangen door mijn HDD. Voor ik zo ver was liep ik wel tegen een probleem aan. Ze hebben de onderkant met Torx 5mm schroefjes vast gemaakt. Ik was in bezit van tx6 dus moest eerst een nieuwe schroevendraaier bestellen. Een minpuntje dus..

Al met al was dit een heel erg vluchtige review van mijn bevindingen: Een prima laptop voor het geld (ik heb 900 via via betaald). Let er wel op dat er mits je nog geen ssd hebt er binnen no time weer 100 euro bovenop komt, en wanneer je extra opslag wilt nog eens 20 euro voor een Caddy. Want een SSD is een Absolute aanrader! Eventueel zal ik indien gevraagd extra onderdelen aan de review toevoegen!

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?

Yes, de vraag die niemand mij kon beantwoorden is beantwoord.
Zat zelf naar deze te kijken maar een medewerken van de winkel waar ik was geweest was ernstig aan het twijfelen of je deze laptop uberhaupt met een schroevendraaier open kon maken (vond het al een vaag verhaal).
Goede review, precies de informatie die ik zocht!
Mooi dat de review je heeft geholpen!
Excuses voor eventuele spellingfouten, ik heb de review heel snel in elkaar geflanst. :)
mooie review ik heb deze laptop ook, zou je nader kunnen beschrijven hoe je de ssd erin heb gezet in je disc ray, heb je een caddy gekocht of hoe heb je het gedaan ben heel erg benieuwt. en kan je misschien een foto uploaden van de zijkant waar je ssd inzit hoe dat eruit ziet ?

Bedankt !
ik heb deze tutorial gevolgt: http://www.youtube.com/watch?v=E2MRiHuGF_E
Echter niet de caddy van dat bedrijf gebruikt, maar de Caddy die ik al in bezit had. Zodra ik tijd heb zal ik is een fotootje uploaden.

PS: als je er aan begint, zorg dat je een hele goede schroevendraaier hebt, anders draai je je schroeven kapot (ze zijn erg bros).
haha bedankt voor de tip, ik had al mijn schroefjes van de ps3 kapot gerost met een slechte schroevendraaier. toen heb ik ze uit moeten boren XD eerste en laatste keer. |:(
Klopt het dat de grotere broer de 750 17,3" en 1tb HDD geen IPS heeft? Zo is deze wel aan mij verkocht en zo staat deze ook in de folder bij een winkel. Ik wil de laptop gebruiken voor fotobewerking dus ik vind dat wel belangrijk. Alvast bedankt voor de reactie.
Je hebt de HD vervangen door een SSD: ik begreep dat je met de NV56 (voorganger van deze?) de DVD er makkelijk uit kon halen en daar dan ook een drive-bay van kon maken? Dus b.v. een SSD en dan de ingebouwde HD voor opslag?
Jup dat kan! Ik heb namelijk zelf ook de dvddrive vervangen door de originele HDD! Gewoon een kwestie van de onderkant eraf halen en het wijst zichzelf:)
Top. Want dat zou ik namelijk ook willen doen..... Past alles in de reguliere plek of je heb dan wel een extra tray nodig?
http://www.youtube.com/watch?v=E2MRiHuGF_E Je zal je discdrive moeten vervangen door een hddcaddy
Dacht ik al: zag al een handleiding voor het vorige model...

Thanks..
Ohja: waar kun je zo'n caddy voor deze Asus bestellen?
Ik heb vandaag ook deze laptop gekocht mede door de goede reviews en specs van de laptop.
M.b.t. het inbouwen van een SSD, kan dit gewoon ipv de SATA hardeschijf die erin zit of kan het alleen met een caddy (houder voor je ssd schijf neem ik aan?) Op de plaats van de cd rom speler?

Alvast bedankt en ik zal mijn review nog plaatsen!
ÌK zou je HDD in de Caddy plaatsten en de SSD op de plaats waar je HDD nu zit.
Afgelopen zaterdag deze laptop ook aangeschaft.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier ook last hebben van wifi problemen?
Daarmee bedoel ik dat het verbindingen niet altijd lukt terwijl ik amper 2/3 meter van de modem zit.

Daarnaast als deze verbinding heeft gemaakt dan is de snelheid zo laag. Het lijkt wel een inbelverbinding. Speedtest.nl gaf bij download 50.0 KByte/sec of zelfs lager11.0 KByte/sec aan. Terwijl via mijn smartphone deze 3600.0 KByte/sec of hogere aangeeft.

Heb al meerdere zaken gecontroleerd en uitgevoerd.

- Stuurprogramma bijgewerkt
- McAfee verwijderd
- netsh commando's uitgevoerd.
- terug naar fabrieksinstellingen gebracht\
- Instellingen gecontroleerd in modem

Maar het probleem blijft zich voordoen. Wifi verbinding is een 802.11n. Deze zou ondersteund moeten worden door het systeem. (b/g/n)

Mijn andere laptop met Win 7 Ultimate heeft nergens last van en de mobiele telefoons die verbinding hebben hebben ook nergens last van.

Weet iemand nog een oplossing hiervoor of moet ik gewoon terug met mijn laptop?!
De wifi chip in deze laptop is gewoon niet al te best (zie de review op hardware.info) .. Ik heb zelf de intel 7260AC ingebouwd en dat is wel een verbetering!
Hmm ok ik dacht het heeft te maken met Windows 8 in combinatie met Wifi chip. Vraag me af hoe deze zou functioneren met Windows 7?

Maar het kan toch niet zo zijn dat je veel geld neertelt voor een laptop en dat het niet werkt!
Ze verkopen een notebook maar je kunt niks met internet doen want hij verbindt slecht , valt weg of is heeeel traag!

Ik snap wel dat ik een nieuwe kaart erin kan zetten maar waarom moet ik überhaupt gaan prutsen om het te laten werken. Voor ¤1000 moet het gewoon in orde zijn. Ik heb nu al vanaf zaterdagmiddag tot gisteravond van alles geprobeerd oftewel nog niet eens kunnen genieten van je aanschaf :(

Ik ga wel terug naar de winkel. Dit kan niet zo!

Thanks voor je antwoord :)
Ik ben het met je eens, maar voor de rest is het gewoon een erg fijne laptop :) Succes met je nieuwe aankoop alvast.
Nou gisteren langs BCC geweest en nieuwe gekregen.

Nadat ik thuis kwam en deze opgestart had gaf deze bij Wifi gelijk stuk of 15 netwerken (waar de oude maar 1 of geen 1 liet zien) en bij het aanklikken van mijn netwerk was deze na 2 seconden verbonden en is de snelheid zoals het hoort.
Dus ik de wifi chip (antenne) van de vorige is gewoon defect!

Nu kan ik lekker aan de slag en genieten van mijn aankoop! :)