Arctic Freezer 7 Pro Review

Admiral Freebee 19 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.302 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Stil met PWM sturing
  • Goedkoop
  • Goed koelvermogen voor zijn prijs
  • Niet te zwaar

Minpunten

• Onvoldoende koeling componenten rond CPU
  • Scherpe randen
  • Veel lawaai bij volledige snelheid
  • Pushpin werkte niet helemaal goed

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Ik heb zowel voor de computer van mijn vader als voor mijn computer een Arctic Freezer 7 Pro gekocht. In deze review zal ik mijn ervaringen in beide systemen toelichten.

De verpakking

De verpakking is vrij sober maar alle informatie staat er duidelijk op. De koeler zelf is netjes verpakt in goed sluitend plastic en de basis van de koeler is mooi afgedekt zodat de vooraf aangebrachte koelpasta niet beschadigd raakt.

Ondanks deze goede verpakking was één koeler toch lichtjes dooreengeschud tijdens het transport. Gelukkig zonder al te erge schade (één verbogen koelvin).

De inhoud van de verpakking is verder simpel maar toch volledig:
-De koeler zelf
-Een handleiding
-Een Arctic Cooling casebadge (joepie! :))

Installatiegemak

De koeler gebruikt een soort van pushpins zoals de standaard Intel koeler. Toch werken deze eenvoudiger dan de pinnetjes van de boxed koeler. Je moet veel minder kracht zetten om ze door de gaten in het moederbord te duwen. Voor zwaardere koelers ben ik meer voor een systeem met backplate en schroeven maar voor deze redelijk lichte koeler voldoen de pushpins ook wel.

Het is wel aan te raden de ventilator er even af te halen zodat je genoeg plaats hebt voor je handen. Gelukkig gaat dit erg eenvoudig. Let ook op voor de scherpe randen van de koeler. Ik heb er mijn vinger aan gesneden.

Ik ben er ondertussen wel achtergekomen dat bij de installatie iets misgelopen is. Een pushpin was lichtjes verbogen waardoor de koeler er minder straks op zat dan de bedoeling was. Dit is ondertussen opgelost. Het is dus aan te raden om de koeler buiten de kast te monteren zodat je aan de onderkant van het moederbord kan zien of alle pinnetjes goed door de gaten geduwd zijn. Dit zorgt er gelijk wel voor dat het voordeel van het installatiegemak verdwijnt. Als je dan toch je moederbord moet verwijderen kan je evengoed een systeem met schroeven hebben.

Door het verbogen pinnetje heb ik mijn score bijgesteld naar voldoende voor dit onderdeel.

Compatibiliteit

Op beide systemen kwam ik toch een klein probleem tegen. Bij de Asus P5B van mijn vader kwam het frame van de ventilator net nog tegen de koeler van de northbridge. Na wat prutsen paste het wel. Op mijn Gigabyte GA-965P-S3 paste het echter niet en moest ik het frame één vin hoger zetten. Gelukkig zonder gevolgen voor de stevigheid. Ondertussen is één exemplaar ook op een P5K gemonteerd en deze paste zonder problemen.

Koelvermogen en geluidsproductie

De twee belangrijkste punten van een koeler. Op deze twee punten scoort de Freezer goed maar ik ga er straks nog een grote opmerking bij plaatsen.

De idle temperaturen zijn, in vergelijking met de stock koeler hetzelfde gebleven met het verschil dat de Q-Fan (Asus) de ventilator niet laat draaien. Op mijn systeem waren de idle temperaturen met ongeveer 3°C gedaald. Niet zo'n schokkend verschil maar de ventilator draaide wel veel langzamer en maakt haast geen geluid. Ik hoor hem niet boven de rest van mijn systeem.

Onder load met TAT komt de temperatuur op beide systemen niet boven de 47°C uit terwijl de geluidsproductie nauwelijks stijgt. Dit is met de boxed koeler wel wat anders!

Als ik de E6300 naar 3GHz overklok bij 1,3V, dan loopt de temperatuur op tot maximum 57°C terwijl de ventilator nog niet op zijn maximum draait.

Het moet wel gezegd worden dat deze koeler een ware straaljager wordt als je de PWM sturing van het moederbord uitschakelt.

De Freezer is dus een goed presterende koeler maar hij heeft één groot nadeel samen met de meeste toren modellen. Omdat hij de lucht in één richting blaast, krijgt de northbridge haast geen koeling meer. Op beide systemen heb ik dit proberen op te lossen met een ventilator in het zijpaneel. Voor mijn vader zijn systeem werkt dit maar mijn northbridge loopt op tot 70°C gemeten met een externe sensor. Dit komt omdat mijn passief gekoelde 8600GT nog deels over het koelblok van de northbridge valt.

Moederborden met een heatpipe constructie zullen hier waarschijnlijk niet direct last van hebben omdat een deel van de warmte naar het koelblok achter de processor getransporteerd wordt. En dankzij enkele gebogen vinnen aan de onderkant van de koeler, stroomt er dan nog wat lucht over dat koelblok.

De hardware

Mijn systeem:
Core 2 Duo E6420
Gigabyte GA-965P-S3 rev3.3
2 x 1GB en 2 x 512MB OCZ Platinum rev2 PC6400 4-4-4-15
MSI GeForce 8600GT 256MB (passief gekoeld)
Cooler Master Centurion 5 met 1 x 80mm intake (5V) en 1 x 120mm outtake

Aanpassingen:
• 06/04/2008: update temperaturen en iets over de pushpins toegevoegd
• 19/12/2008: kleine update. Ondertussen zijn de systemen wel veranderd maar verandert weinig aan de review

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Ik bezit zelf deze koeler ook (zie review op een P5B DeLuxe/WiFi-AP).

In een groot deel van je mooie review kan ik me erg vinden. De stilte, gewicht, de ontzettend lage prijs en de fantastische prijs/kwaliteitsverhouding.

Het probleem met de northbridge heb ik helemaal niet gehad. Het paste bij mij zonder problemen. Ook vind ik het niet ter zaken doende of hij een straaljager gaat simuleren als je de PWM-sturing uitzet. Wie doet dat..... :? dus absoluut niet relevant. De "bedrijfssnelheid" met het daarbij behorende geluidsniveau is van belang, en daar is niets verkeerds mee.
Dat je temperatuur van de northbridge oploopt als gevolg van de torenkoeler snap ik ook niet helemaal. Juist de P5B heeft een heatpipe, waardoor dat probleem juist (zeker gezien jouw beweringen in de review) niet voor zou mogen komen.

Wat ik me wel eens afvraag is of die gebogen vinnen aan de onderkant niet juist averechts werken. Zoals de tekening al netjes aangeeft wordt hierdoor warme lucht geblazen over mijn koelribben van de heatpipe, die misschien door de gewone luchtstroom in mijn kast wel eens beter gekoeld zou kunnen worden. Dit is echter maar een veronderstelling, want ik heb het nooit uitgeprobeerd, daarvoor lopen de temperaturen bij mij niet hoog genoeg op. Wat ik nog wel eens ga uitproberen is of ik het oppervlak niet gladder kan krijgen, want mijn processortemperaturen vind ik wel iets aan de hoge kant (hoewel absoluut niet kritiek). Op het moment dat ik (verder) ga overclocken is dat in ieder geval een optie.

Verder een mooie duidelijke review over een mooie goedkope koeler, welke overigens door (duurdere) nieuwkomers wel voorbij gestreefd wordt (Scythe, Thermalright en Master Cooler om er maar enkele te noemen).
De vanilla P5B heeft geen heatpipekoeling. Alleen maar een simpel koelblokje op de northbridge. Overigens gaat bij 100% belasting de koeler wel op een hoorbaar niveau draaien wat het dus wel relevant maakt. Zeker bij processors die meer energie verbruiken.
Ik heb deze koeler zelf ook, de twee nadelen van deze koeler zijn: a. het bevestigingssysteem (de meegeleverde pinnen functioneren imo slecht, ik heb zit opgelost door ze te vervangen door metaalschroeven) b. het contactoppervlak had veel gladder kunnen zijn (zou dan waarschijnlijk nog beter koelen), ik kan de groeven van de gebruikte slijpsteen tellen. Maar buiten deze nadelen om is dit een echte bang-for-buck koeler die doet wat ie moet doen.
Nette review!
zie ook:

[Reactie gewijzigd door MuisM4t op 28 oktober 2007 21:52]

Bedankt voor de link. Ik weet dat de chipset 105°C mag worden maar ik zou graag een ruime marge hanteren. 65°C voor het koelblok betekent dat de chip zelf nog warmer is en eigenlijk wou ik nog een beetje overklokken ook.

Ik wil er ook gewoon op wijzen met deze review dat de Freezer 7 niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. :)

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 28 oktober 2007 22:11]

Helemaal eens met je review. Het geluidsniveau van de koeler is inderdaad erg hoog als je het niet goed instelt. Het probleem met de chipset, daar heb ik geen last van.
Die ene verbogen koelvin is standaard ;-)
Aan de onderkant zijn er inderdaad een aantal vinnen gebogen om de luchtstroom op de componenten op het moederbord te richten ja. Maar ik heb het over een vin aan de bovenkant die vrijwel helemaal dichtgeduwd zat :P
Heb deze koeler zelf ook sinds een paar dagen ik kan niet anders zeggen dat ik er tevreden over ben.
Waaronder het geluid van mijn PC stukken gedaald was aangezien mijn Intel Stockkoeler overal bovenuit kwam.
Temperaturen ben ik ook over te spreken heb hier icm een E6750 geclocked op 3,2ghz een idle temperatuur van 30 tot 35 graden en stressed na ongeveer een uur Orthos Prime uit op 50 graden dit alles met de fan op de laagste stand.
Die koeler is best goed, ik heb die op mijn Q9450 draaien met 20% overklok 3200 Mhz
Je hoort em ook niet.
Mooie review over een topkoeler! Deze toendertijd bij een kennis ingebouwd. Ik was verbaasd over de prestaties van dit geval!