Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 28 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T20 Series II Review

rokas 4 november 2011, laatste update op 4 november 2011, 2.263 views

Creative Gigaworks T20 Series II

Pluspunten

• Mooi vormgegeven.
  • Speakerdoek voor de speakers.

Minpunten

• Vreselijk ongenuanceerd/ongebalanceerd geluid in de baspartij

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 1
Muziekweergave Score: 1
Geen review
Onderstaande is in feite geen review maar meer "let op, als je zo nauwkeurig luistert als ik, koop dan dit niet!" waarschuwing.

Wat zocht ik?
Was op zoek naar "redelijke" boxjes naast mijn monitor. Was bereid om wat meer geld uit te geven. Via de Hercules XPS 2.0 60 wat ik beschreef als "twee hoopjes ellende" kwam ik via een tip op dit setje uit.

En wat vindt ik van dit setje?
Helaas, maar dit setje is geen haar beter. Probleem: één specifieke toon, de C4 van de basgitaar spettert uit de boxjes. Die ene toon wordt dus veel te sterk weergegeven in vergelijking met andere tonen, zoals bijvoorbeeld, de D4 die daarboven ligt.

Luister je naar popmuziek waar een baspartij in zit, dan hoor je steeds, als de C4 wordt aangeslagen, die toon uit je speakers "knallen", terwijl tonen van de bas "normaal" worden weergegeven. Heel ongenuanceerd, heel irritant.

Het verschil van die toon (feitelijk het bereik van zo'n 131 - 138 Hz) ten op zichte van tonen daarboven, worden twee tot drie keer harder (op mijn gevoel) weergegeven.

Dit duid op een verkeerd ontwerp van een bas reflex luidsprekerbox (wat dit is, want bovenin zie je een opening voor het geluid).

Alles in perspectief, maar zelfs gratis wil ik ze niet hebben
Natuurlijk mag je van zo'n klein boxje geen wonderen verwachten. Dat de frequenties vanaf bijv. 150 Hz afvallen (steeds zachter worden weergegeven) heb ik totaal geen moeite mee en is ook heel logisch gezien de beperkte inhoud van de box. Maar waar ik wel moeite mee heb is dat deze boxjes rond een bepaalde frequentie in resonantie komen en die toon zeer versterkt weergven. Een HiFi liefhebber moet natuurlijk niets hebben van pc speakertjes. Maar je wilt naast je monitor geen vreselijk grote boxen hebben staan. Dus zoek je naar een acceptabel compromis. Als je een klein beetje van HiFi houdt zal je vanwege bovenomschreven probleem, deze boxjes resoluut afwijzen. Het is zo vreselijk dat ik ze zelfs gratis niet naast mijn monitor wil hebben.

Stabiliteit
Deze boxjes zijn lang en smal. Ik vindt ze erg instabiel. De kans dat de speaker omvalt is duidelijk meer aanwezig dan bij menig ander setje. Overigens zou dat voor mijn geen afwijspunt zijn. OK, zullen ze eens een keer per jaar omvallen, pech.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20 Series II?

@tikimotel: dat is een slimme opmerking, het snijdt zeker hout wat je schrijft, maar...

Ik heb dezelfde bron (mijn computer), waar ik de twee vershillende boxjes op getest heb, al jaren aangesloten met een "HiFi" versterker, voor wat die term waard is, aangesloten op flinke boxen (ongeveer een meter hoog, grofweg 18x18cm doorsnede). Daar is dit probleem totaal afwezig. Daarmee heb ik uitgesloten dat het probleem in de bron zit. Je zal je afvragen, waarom met zulke mooie boxen dan over gaan naar dit soort monitor boxjes. Dat heeft te maken dat die grote boxen naast de bank en een flink stuk van de computer staan en de "gebruikers" van de bank niet altijd op mijn muziek zitten te wachten. Dus dan wil ik overschakelen naar kleine boxjes die vlak bij mij op de computertafel staan en dan ook een stuk zachter kunnen staan.

Sterker nog, ik heb zelfs (voor de zekerheid) het in beide gevallen uitgetest met een andere computer en de boxen op een andere tafel die op een andere plek staat - niet in de hoek- (zwaar/dik hout versus dunne plank waar mijn monitor op staat). Ook omdat ik weet dat een box in een hoek (computer staat in hoek tegen de muur) vreemde effecten kan hebben op de basweergave.

[Reactie gewijzigd door rokas op 4 november 2011 17:08]

Als je het iets uitbreidt, sub-titels dik maakt en meer oordeelpunten een ster geeft dan ziet het er wat meer uit als een review dan de klaagbrief die het nu een beetje is. Je hebt bijvoorbeeld bij positieve eigenschappen: "mooi vormgegeven", maar je geeft vormgeving geen sterren.
Je kan veel beter! (zie bijv. deze )
Je hebt helemaal gelijk.
Het was wat kort door de bocht.
Roep me maar tot de orde ;)
Geen review dus. Intro toegevoegd, geen review maar ...
ik hoor altijd positieve reacties over deze boxen: pricewatch: M-Audio Studiophile AV 40

zijn een beetje prijzig, maar wat ik ervan hoor zijn ze dat wel waard.
Als deze set geen haar beter is dan de vorige, kan de oorzaak niet in de aansturing liggen?
Is de bron, geluidskaart, tussen de oude set en deze set hetzelfde gebleven?
(Heb je andere bronnen geprobeerd)
of je kan proberen wat met een equalizer te veranderen
Dat een bepaalde toon resonantie vertoont kan ook met de ruimte waarin de boxen staan te maken hebben. Ik heb in mijn kamer ook een bepaalde toon die vreselijk resoneert op mijn elektrische gitaar, terwijl dat in een andere kamer niet het geval is.
@abn19: theoretisch een oplossing, maar een equalizer gaat je -in de praktijk- niet helpen, een equalizer die zo scherp is om 131-138 Hz met een factor 2 of drie te onderdrukken en de rest niet, dat zit niet in winamp of vergelijkbare programma's. Maar wellicht ken ik ze niet.

@HappyHobbit: ik ken het fenomeen. Maar als het een eigenfrequentie probleem van de woonkamer was, had ik met de "grote" boxen een vergelijkbaar probleem moeten constateren. Toch maar een controle gedaan: nogmaals de test gedaan (in de ruimte waar ik alle tests deed) met die "probleem frequenties" met mijn "grote" boxen. Resultaat: geen enkel probleem. Mijn conclusie blijft: deze boxjes hebben een "probleem" frequentie rond de C4 toon.
Misschien moet je eens naar een grote muziek(instrumenten)winkel toe gaan, waar je kleine monitors kunt beluisteren. Deze zijn 'actief' net als pc-boxjes en kunnen derhalve direct op je pc aangesloten worden. Je zult versteld staan van de kwaliteit... Kost wel wat!