Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 30 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Hercules XPS 2.0 60 Review

rokas 2 november 2011, laatste update op 2 november 2011, 1.793 views

Hercules XPS 2.0 60

Pluspunten

• Ze zijn lekker zwaar, vallen dus niet snel om

Minpunten

• Belabberde geluidskwaliteit
  • Prijs veel te hoog voor wat geboden is, eigenlijk is iedere prijs al te hoog voor deze rommel.

Twee doosjes ellende
Dacht, laat ik wat meer uitgeven dan een standaard 20 euro pc speakersetje. Ik hou van muziek en wil ook op mijn pc een "redelijk geluid". Ik meen wat verstand te hebben van geluidsweergave (ooit geluidstechnicus geweest), neem dat dus mee in de beoordeling van mijn beoordeling ;) . Het gaat maar om speakers naast mijn monitor dus ik wil geen knoeperts. Ik wilde juist een 2.0 systeem en geen extra doos op de grond voor de bas (dus bewust niet voor 2.1 gekozen).

Ja ik weet, volume (inhoud) telt bij een box. Heb je geen volume dan wordt het niets met de basweergave. Dat wetende had ik juist een boxje gekocht met duidelijk wat meer inhoud dan een doorsnee pc-speakersetje. Ik begrijp heeft goed dat uit grofweg 12x14x27 cm geen prachtige bas kan klinken. Dat wist ik, en dat verwachtte ik ook niet. De prijs van dit speakerset was duidelijk bovengemiddeld. En had gehoopt iets meer te krijgen dan een doorsnee setje. Wat een teleurstelling. Wat een ellende. Het geluid wat uit deze boxjes komt wil je niet naast je monitor hebben staan.

Op zich is het hoog en midden best acceptabel (prijs en zo in oogschouw nemend).
Maar die bas.
Vre-se-lijk.
Dit is een typisch geval van een heel slecht ontworpen basreflexkast speaker. Achterin de box zit een opening/pijpje wat dus duid op een bas reflex principe. Daar is niets mis mee op zich. Maar wat is er met deze boxen aan de hand? Ze hebben een enorme zelfresonantie (echt heel erg) op een bepaalde -niet superlage- frequentie.

Wanner je naar muziek luistert hoor je zodra deze frequentie in de muziek voorkomt heel hard die toon uit je boxen komen. Een heel ongebalanceerd basgeluid. Om het ander te schrijven. Denk aan doedelzakken muziek. Daar hoor je ook constant één bepaalde toon, naast de melodielijn. Maar daar is het de bedoeling. Niet zo uit deze boxjes tijdens het luisteren naar niet-doedelzakken muziek. Ik hoorde het meteen en wist genoeg, deze speakers hebben ergens op een bepaalde frequentie een resonantiefrequentie, mogelijk door een slecht ontwerp van de baspoort (het pijpje wat achter de opening van de box zit).

Voor de lol, om mezelf te overtuigen van wat ik meende te horen zeker wist te horen, heb ik via http://onlinetonegenerator.com/ uitgezocht wat de resonantiefrequentie was wat er zo vreselijk uitspetterde. Bij de frequenties tussen 130 Hz en 136 Hz "knalde" het geluid uit de boxen. Op mijn gevoel was dit volume zo'n 15 a 20 dB harder dan de frequenties die daar een stuk (dus niet pal boven of onder) van af liggen. Op deze pagina op wikipedia zie je in de onderste grafiek ("verkeerde afstemming") wat ik bedoel.

Luisterend naar wat verschillende tonen merkte ik dat het geluidbeeld verreweg van vlak was. Zo hoorde ik dat het gebied 220-300 Hz zéér waarneem zachter werd weergegeven. Al met al, wat betreft het geluid is dit een hoopje ellende.

De rest
In een van de boxjes zit de versterker. Gezien de warmteontwikkelijk (niet) vermoed ik dat het een klasse B of D versterker is. De voeding zit in een "adaptersteker". Die blijft koud, dus daar gaat weinig energie verloren. Via een bekende ronde DC-steker (midden = +) met een lengte van zo'n twee meter wordt de voeding verbonden met de rechter box. Die zit stevig genoeg in de box geklemd. De ingang van de versterker is een 3,5 mm jap plug. In de doos zit een audio snoertje van zo'n 150 cm met aan beide kanten een 3,5 mm plug.

De rechterbox heeft drie draaiknoppen, bas, uit/aan-volume, hoge tonen. De bas en hoog hebben een voelbaar "middenpunt" waarbij de versterking (ik neem aan) 0 dB is. De rechterbox heeft verder een onnodig blauw ledje die flink wat licht geeft. Dit geeft aan als de versterker aan staat. Als je de volume linksom draait en klik hoort, gaat het ledje uit, maar de voeding blijft natuurlijk gewoon aan staan.
De linkerbox wordt met een meegeleverd tweeling snoer (rood/zwart) verbonden met de rechterbox. Deze wordt aan beide kanten met klemverbindingen vastgezet. Twee snoeren worden meegeleverd, die ongeveer 2 en 4 meter lang zijn.

ConclusieDeze boxjes zijn zo slecht dat ik ze niet naast mijn monitor wil hebben. Ik denk dat de speakers uit de boxjes worden gesloopt en het versterkertje en dat ik er maar een klein houtbewerkhobbywerkje van maak om er iets beters van te maken.

Ik raad iedereen af deze boxjes te kopen.

Heb jij ook een Hercules XPS 2.0 60?

Je had beter de Creative T20 kunnen nemen denk ik, heb daar eigenlijk vrij veel positieve dingen over gelezen :p
BlackFlower, dank voor je advies. Ik heb gelijk deze boxjes gekocht. Maar exact dezelfde ellende.

Toevallig of niet, maar het vreselijk versterkte deel van de frequentiekarakterestiek ligt bij deze boxjes vrijwel gelijk aan de Hercules boxjes.
Vanaf 131 Hz neemt het volume enorm toe en dit blijft tot zo'n 138 Hz.
Daarna neemt het volume snel de "normale" waarde aan.

Ook hier dus een vreselijk onuitgebalnceerd geluidsbeeld in de baspartij.
Speelt een basgitarist mee, dan wordt, bij een bepaalde toon, ik meen dat dit de C is met een frequentie van 130,81 Hz deze toon vreselijk versterkt weergegeven in vergelijk met andere tonen daarboven en daar onder.

Luister je naar de baspartij dan komt steeds één toon vreselijk sterk naar voren. Je "gehoor" wordt steeds naar die ene toon "getrokken". Vreselijk lelijk, vindt ik. Irritant zelfs.

Sommige onervaren luisteraars zeggen "lekkere bas" maar als ik dan vraag waarom moet de C nou zou hard klinken en waarom, bijvoorbeeld, de bovenliggende D toon (146,83 Hz) twee tot drie keer zo zacht als de C klinkt, moeten ze me gelijk geven. Wat me opvalt is dat ze zich eigenlijk niet bewust zijn van dit "probleem" en pas als je er op wijst gaat men zich er aan irriteren. Daarvoor ervaarde men het als "lekker harde bas". Maar dat is dus onjuist. Het is dus lekkere harde specifieke bastoon, in dit geval de C4.

De boxjes gaan dus terug. De Hercules boxjes zijn ook al retour. Ik denk dat ik maar zelf twee boxjes in elkaar ga zetten. Jammer, want ik dacht lekker snel klaar te zijn door wat meer geld uit te geven, maar helaas.
T20 zijn gewoon goede speakers hoor