Specificaties AMD Fusion E-350 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock E350M1 Review

trm0001 15 april 2011, laatste update op 2 oktober 2011, 20.863 views

ASRock E350M1

Pluspunten

• Kostprijs
  • Formaat
  • Verbruik
  • Compleetheid
  • Bouwkwaliteit
  • Stil
  • HD Bios met muis functie
  • Oude AT (20 pin) voeding bruikbaar

Minpunten

• Stroomverbruik valt behoorlijk tegen
  • Vrij lang slecht verkrijgbaar.
  • Software installeert ongevraagd Norton IS mee.
  • Geen USB 3

Layout Score: 5
Motivatie:

Tegen een laag bedrag een compact budget HTPC platform aanschaffen.

Wat zit er in de doos:

Het Asrock E350M1 moederbord
Een handleiding (o.a. Engels maar geen NL)
Een leaflet over Asrock's fast USB techniek
Een 300 Sata kabel
Een 600 Sata kabel
I/O shield
Een CD-rom met software ( drivers, utils, + verborgen Norton Internet Security)

Alle onderdelen:

Asrock E350M1
1 X Hynix 2GB DDR3
Tweede hands ITX behuizing met Aopen 300W PSU
Samsung 500GB 7200rpm
Oude muis en TB via USB verlengkabel
Windows Vista HB (coolprices dump :P )

Mijn Kostprijs:

hergebruikte closed software / Open source software: 0.0

Totaal: 135 euro

Verbruik:

Off: 0,0 Watt
Idle 35 Watt (Samsung 3,5inch 7200rpm)
Load 48 Watt (Samsung 3,5inch 7200rpm)
Idle 29 Watt (OCZ 2,5 inch 30gb SSD)
Load 43 Watt (OCZ 2,5 inch 30gb SSD)
Alles met een Aopen 300Watt PSU, gemeten met een Cresta

Andere bronnen over het verbruik (het lijkt er dus op dat het niet aan mij ligt):

Helaas valt het verbruik nogal tegen. Enigszins is het verklaarbaar door gebruik te maken van een standaard te hoog gespecificeerde PSU en een Samsung 7200rpm HD maar dan nog valt een verbruik niet binnen datgene wat AMD beweerde bij Anandtech. Namelijk dat een verbruik van 5,6 Watt haalbaar was. Zie:

(een-na-laatste alinea)

Referentie Platform, AnandTech eind 2010
During my testing I measured a maximum total system power consumption of around 30W (including the 1366 x 768 LCD panel) while playing games and around 25W while encoding H.264 on the two Bobcat cores. The system idled around 15W however AMD cautioned me that this number was unnaturally high. Final Brazos systems will be far more power optimized and AMD expects numbers to drop down to as low as 5.6W.

Alhoewel dit waarschijnlijk bedoeld was als notebook platform mag het verschil naar m-ITX niet zo groot zijn. Ik kan niet anders concluderen dat het verbruik aan alle kanten tegenvalt.
Wellicht is er sprake van verschillende chips voor Fusion mITX moederbordjes en die voor notebooks?

Omdat ik sterk de indruk heb dat hier meer aan de hand is heb ik zojuist even alle cool & quiet settings uitgezet, zowel in de Bios/Efi als in Windows zelf, het verschil is 0,0 Watt met aan. Cool & Quiet moet echt een groot verschil maken tussen volle snelheid en voltage tegen halve snelheid en verlaagt voltage. Dat dit geen enkel verschil maakt voor het verbruik anders dan dat de cpu op halve snelheid draait op een lager voltage betekend dat er sprake is van een structureel probleem. Aangezien andere reviews van andere merken eveneens een heel slechte schaalbaarheid laten zien, ligt het niet aan Asrock.
Dit kan waarschijnlijk alleen worden opgelost met een Bios update.

Uit het tweakers forum heb ik begrepen dat Intel systemen onder de 10 Watt kunnen verbruiken. Daar zal AMD met dit soort cijfers nog een hele kluif aan hebben. M.a.w. geen goed begin voor Fusion.

Prestaties en Look & Feel:

De gebruikers ervaring is ronduit goed. Door een standaard instap dualcore CPU te gebruiken in combinatie met een goed presterende GPU loopt alles erg vlot en soepel. Eigenlijk merk ik bij standaard toepassingen bijna geen verschil met mijn triple core + HD4550 desktop. Wel verschil merk ik met mijn lenovo X2 L625 + HD3200 notebook, Fusion loopt veel sneller en soepeler.
N.B. de lenovo verbuikt inclusief scherm en adapter bijna de helft.

prestaties win V HB
Prestatie-index Windows Vista Home basic.

Aangezien je alleen iets zinnigs kunt zeggen over de prestaties van een moederbord wanneer je daarbij de prijs in euro's en het stroomverbruik meeneemt komt de Asrock bij de prestaties op dit moment niet verder dan goed. Dit omdat het verbruik nu nog te hoog is. Komt er sterke verbetering in het verbruik door een Bios update dan zal ik de prestaties aanpassen naar zeer goed.

Het Bios / (U)EFI:

Het is een verademing om voor het eerst een Bios voorgeschoteld te krijgen in hoge definitie welke bovendien bedienbaar is met de muis. Alle gangbare instellingen zijn aanwezig, zie foto.

Overclockbaarheid:

Daar kan ik kort over zijn, die is niet aanwezig en ook niet relevant, Asrock heeft ervoor gekozen om alleen aanpassingen te kunnen maken aan de geheugen instellingen. Aan de cpu instellingen kan behalve de koeling niets veranderd worden.

N.B. Iedereen die een low power systeem eens lekker wil overclocken dient zichzelf af te vragen:
Waar ben ik nou helemaal mee bezig............................?

Voordelen:

Je kan een oude AT voeding her-gebruiken mits deze een 20 pins aansluiting heeft, zie foto.
(een extra 4 pins pentium aansluiting ontbreekt op het bordje, ideaal dus)
Uitgebreid Bios in hoge definitie welke bedienbaar is via de muis.
Goede bouw kwaliteit, 50 procent Solid Caps.
0 Watt Standby verbruik
Onhoorbare APU fan.
Een solide combinatie van een goede GPU en een Dual core 1,6GHZ CPU.
Alle gangbare externe aansluitingen.

Nadelen:

Onverklaarbaar hoog verbruik.
Lange tijd slecht verkrijgbaar geweest
Software installeert bij keuze, alles, ongevraagd Norton IS mee
Geen USB3, voor wie dat nu al echt nodig heeft is er een nieuwer type met USB3 nl: E350M1/USB3

Positie van dit platform:

UPDATE 14 juli: Beoordeling negatief aangepast vanwege 4 maanden geen hoognodige bios update.
UPDATE 9 aug: Bios update 1.40 van 5 augustus 2011 geeft geen verbetering tav het verbruik..... |:(
UPDATE 2 okt: De Asrock is vervangen door de MSI E350IA-45 waarvan ik ook een review heb gemaakt:

Heb jij ook een ASRock E350M1?

Hoe zit het met de snelheid? Denk je dat dit systeempje even snel of sneller is dan bijvoorbeeld mijn oude Duo Core T2350 laptop die ik op dit moment als HTPC gebruik?

//Edit: Hmmm, nog even zelf op onderzoek uit geweest en via deze handige lijst http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html zie ik dat deze E-350 (plek #290) nog minder presteert dan mijn oude T2350 (plek #231).

Dus Fusion gaat hem niet worden voor mij, ik wil er niet op achteruit gaan. Als ik wat overpomp via USB2 dan gaat het hier al super langzaam en hapert het beeld al of reageert de browser met RTL-gemist nauwelijks meer. Dan voor mij toch maar wat meer betalen en een nieuwe Intel i3 SB en in elk geval USB3 erbij.

Een voordeel van Fusion was dat alles passief zou kunnen zijn als je het Asus boardje neemt en een pico PSU met externe voeding. Maar daarin is weinig aanbod en de meeste mensen stoppen deze boardjes dan ook nog in een behuizing met ingebouwde PSU en fan. Dan kan je m.i. toch beter 100 euro meer uitgeven voor een 6x krachtigere Intel i3 met een stille Big Shuriken erop. Dan heb je er over een paar jaar ook nog wat aan...

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 28 maart 2011 18:42]

De Duo Core T2350 =

Alleen een CPU
Ouder
Duurder
Onzuiniger (31 Watt voor 2xCPU)
Hoger geklokt
65NM
Mainstream segment

De Fusion M350 =

Een APU, dwz: CPU en een GPU in 1
Nieuwer
Voordeliger
Zuiniger (18Watt voor 2xCPU en 1xGPU)
Lager geklokt
40NM
Basis segment
Idle verbruik van 34 watt is wel erg veel. Wat is de PSU die je gebruikt? Of is dit ASRock bord gewoon niet al te zuinig? Verbruik zou toch beneden de 20 watt moeten liggen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 28 maart 2011 15:24]

Gezien Zacate prima 7W idle kan doen moet het inderdaad wel aan de onzuinige componenten liggen die de reviewer heeft gebruikt. Een PicoPSU is bijna verplicht bij een Zacate setup; maar weinig ATX voedingen die niet vreselijk onzuinig zijn bij lage loads.

Zie hier voor 7.3W idle power zoals getest op Zacate platform:
Er zijn inmiddels veel hands-on reviews die spreken van een idle verbruik van ruim 25 Watt icm slechts een SSD, 1 reep mem en een standaard voeding. Dwz zonder optical of andere onnodige zaken.

Die voeding maakt overigens weinig verschil. Ik heb vandaag een review gelezen van een mITX zacate icm een 800Watt voeding die ook ruim onder de 15 Watt bleef.

Het probleem met de review waarnaar jij verwijst en anderen die hele lage Idle waarden geven (5w tot 15w) is dat het allemaal gaat om door AMD handpicked aangeboden modellen.

Iedere review van gewoon in de winkel verkrijgbare Zacate met SSD geeft tot dusver waarden van ruim boven de 25Watt idle.

Gemiddeld zelfs 30 Watt idle en 44 Watt load (NB dit is dus zeer slecht schaalbaar).

Ra ra hoe kan dat ?

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 3 april 2011 14:45]

Over het handpicked, lijkt me sterk dat er dan zo enorm veel verschil in zal zitten. Dat ligt echt niet aan de CPU dan.

Bewijs:
Asrock E350M1 @ 11-12w idle

Die post is gedaan door iemand uit polen die zelf z'n bordje heeft gekocht, maar er een picopsu aan heeft gehangen
I changed psu to PicoPSU 160XT and connected it to the FSP GS60A12-P1J 60W brick and results are:

Idle : 11-12W
3Dmark11: 18W-20W
LinX: 21W
Fumark alone: 22W
Fumark+ LinX: 26-27W
Stel je voor dat een PSU een zeer slechte efficiency heeft bij deze lage Wattages, dan nog word een idle verbruik van 7,5 Watt maximaal 15 Watt en geen 30 Watt !

Die gasten hebben enigszins mot een intel fanboy op de eerste pagina waardoor ik weinig vertrouwen meer heb in eerlijke getalletjes en het netjes meerekenen van externe adapter voor de pico.............. :Y)

Zelfde site maar dan review met Asus bordje:
18Watt Idle (dat is nog steeds ruim 3 keer de 5,6 Watt die AMD claimt)

Review hier door raymond:
productreview: Asus E35M1-M Pro review door Raymond
35 Watt idle !

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 3 april 2011 16:55]

Dan nog erg vreemd

Als je kijkt bij newegg, zijn er zat mensen die een verbruik van onder de 20w behalen icm een picopsu en dan vooral bij het MSI bordje

It's power consumption is also very good, with an 80W Pico PSU with external brick DC adapter, at idle or doing light web surfing (like I am doing right now) uses only 11-12 W power.
Nee, want de APU, dus in dit geval de chip met daarop de CPU, GPU en NB, heeft een TDP van 18 Watt. De inefficiŽntie van de voeding, spanningsval van het bord, verbruik me harde schijven en overige componenten zijn niet meegerekend. En een Q-Tec zal geen hoger rendement hebben dan 40% op een dergelijk laag niveau, als het al niet minder is. Dus 40 Watt is best ideaal.
TDP bij AMD is het theoretisch maximale verbruik. Die 18 watt voor het mobo en geintegreerde componenten zal je dus vrijwel niet mogen halen.
De PSU die nu nog gebruikt word is de zeer ongunstige Qtec 550 gold. 8)7
Deze kost dus een heleboel onnodige Watts door inefficiency en slechte kwaliteit.

Daarnaast hangt er nu nog een heethoofd van een Samsung harddisk aan.
(voelt ook echt heet aan terwijl hij open in een koude kamer staat)

Ook de externe USB DVD moet nog worden verwijderd.

Met een veel betere en lichtere voeding, een SSD en met de DVD losgekoppeld verwacht ik een verbruik van idle 20 Watt en load 35 Watt.

Echt onder de 20 Watt idle verwacht ik niet te komen aangezien iedere PSU een stukje inefficiency heeft en het systeem toch altijd wel iets verbruikt.
Je schrijft dat je gelezen hebt dat Intel systemen tot 10W minimaal verbruik kunnen hebben. Als je daarmee naar het 8.9W i3 systeem refereerd, wil ik daar een kanttekening bij zetten. Dat superzuinige i3 systeem is bijzonder veel aangepast. Bergen met componentjes zijn daar losgesoldeerd en vervangen door betere. In geen geval is die te vergelijken met een standaard bordje/systeem.

Ik zie dat je 2GB werkgeheugen in je systeem hebt zitten. Hoe lekker loopt dat met .MKV files? Ik heb gelezen dat 4GB een aanrader is, maar als 2GB ook goed is scheelt dat weer in inkoop.

Nette review verder. Ik ben daarnaast benieuwd hoe de E350 zich houdt tegenover de SU2300 + ION welke ik nu in mijn HTPC heb zitten.
Ik weet dat bij dit Intel systeem de hardware sterk is aangepast. Wat niet wegneemt dat het wel mogelijk is. Andere forum leden spraken ook over een heel laag verbruik zonder al te veel aanpassingen.

Naar nu blijkt is er dus iets mis met het Bios van dit Fusion platform aangezien Cool&Quiet helemaal geen verschil maakt in het verbruik, zie update hierboven.

Tot een Bios update blijft het verbruik dus te hoog.

Met 2GB loopt alles als een zonnetje, inclusief alle soorten video.

Bedankt voor het compliment uiteraard. Helaas heb ik telkens wat stukjes erbij geschreven en meer foto's geplaatst waardoor de review in het begin wat karig was. Hierdoor vermoed ik dat de score wel een beetje laag zal blijven....

Er zijn genoeg externe reviews die Intel systemen met of zonder ION benchen tegen Fusion echter meestal icm Atoms. Google= ur friend......
(Wanneer het ION 1 betreft zal Fusion iig grafisch veel krachtiger zijn)
is het mogelijk om 1080HD op youtube vloeiend af te spelen want bij mijn E-350 lukt het niet met elke 1080 youtube filmpjes. 720p gaat wel op youtube vloeiend,
met flash 10.2 heb je meteen hardwarematige onderstuinging (door gpu), welke versie van flash heb je nu?
Van welk E-350 bordje in combinatie met welke hardware maak je gebruik? Of betreft het hier een netbook met een E-350 apu?

Zoals in de review van Anandtech te vinden is, zou 1080p flash encoding met een E-350 apu inderdaad niet volledig vloeiend over kunnen komen terwijl de apu belasting bij lange na niet tegen de 100% aan zit. Het lijkt er dus op dat hier nog een hoop te optimaliseren valt; ik verwacht dan ook dat met toekomstige bios updates en eventuele driver releases dit probleem opgelost zal gaan worden.
1080p youtube is getest met IE; dat schijnt minder load op de CPU te leggen en vloeiender te zijn dan 1080p op Firefox. Misschien kun je dat eens proberen nog?
Op zich al een leuk begin, ik zou wel wat consequenter zijn met de dik gedrukte kopjes m.b.t. hoofdletter gebruik. Een opmerking nog het is geen BIOS wat op het moederbord zit maar een (U)EFI, zie hier http://www.logic.nl/Products/Technology/BIOS-and-EFI.aspx.
Ik zou graag de USB3 uitvoering van dit bord bestellen, de E350M1/USB3
Maar gaat men dit bordje ook in Nederland verkopen?
En zo ja, heeft iemand dit bordje al ergens gespot in Nederland?

En ja ik heb al geprobeerd contact met importeurs te krijgen, maar dat gaat altijd moeizaam en vaak hebben ze geen antwoord.
Hier is de USB3 uitvoering te krijgen:

Raar dat het bordje nog niet in de prijswatch staat.
Verbruik, onder windows7 64 bit

idle 33 watt
load 47 watt

Gebruikte voeding, origineel van de Antec mini Skeleton-90 (adapter met losse elektronica print in de kast, te vergelijken met een picopsu).

Gemeten met 2 reepjes van 1GB
Een SSD OCZ vertex2 60 GB
En alleen met de ventilator die op het MB zit.
Gemeten met een Fluke 115 universeelmeter

P.S trm0001 als ik naar je Prestatie-index kijk kom je uit op 4,4 bij de processor
Ik kom uit op 3,8.
Zou dat komen door het verschil tussen vista en win7 ik zou anders niet zomaar een verklaring kunnen vinden!
Graag jou visie hier op?
Hey F55,

Bedankt voor de verbruik info uiteraard. (ik dacht al dat het niet aan mijn voeding lag......)

30+ Watt idle blijft veel voor een systeem waarvan AMD claimt dat het op sub 6Watt draait.

Onder de 15 Watt kun je zo'n systeem altijd aan laten, boven de 30 Watt is dat te duur.

Het verschil in de prestatie index zal inderdaad waarschijnlijk komen door het verschil tussen vista en 7. Mijn vista is ook nog een basic wat wellicht ook nog verschil maakt....?

Je zou nog kunnen kijken naar de meest actuele drivers........
(en bios updates checken voor een lager verbruik)
Sub 6 watt? DE APU alleen verbruikt dus 18 watt, dus ik begrijp niet dat mensen het vreemd vinden dat het gehele systeem 10 watt extra verbruikt?
Nee dat klopt niet de apu verbruikt alleen 18 watts wanneer hij volledig stressed is.
(zowel het cpu gedeelte als de gpu)

De discussie gaat hier echter om het IDLE verbruik !

Quote:

Dat is dus voor het hele systeem inclusief voeding !

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 19 mei 2011 19:29]

Is heel leuk maar voedingen kunnen volgens mij niet eens zo laag geven vandaar dat idle vermogen soms ongewoon hoog ligt. Wil je lage waardes halen zal je echt minder krachtigere voedingen moeten gebruiken.

Ik heb zelf een Asus micro-atx variant en die trekt idle 25 watt met 1 SSD, 3 HDD's een optische drive en een VFD die aanstaat.
Trek daar zeker 10 watt vanaf vanwege idling hdd's en DVD speler en dan kom je al onder de 15 uit.dit is met een 350 watt Bequiet voeding dus dan kan je nog eens 25% aan efficentie afhalen en dan zit je rond de 8-9 watt.

Trouwens die metingen van 5,6 watt zijn echt niet incl voeding want dat zou betekenen dat het bordje met de cpu zelf nog geen 4 watt zou verbruiken als je een voeding zou maken die 5 watt met 80% efficientie kan leveren -0,5 watt voor SSD en 1 watt voor geheugen.
Dat voeding verhaal is een mythe.....(mythbusters anyone....?)

Dit had je kunnen weten indien je de reacties hierboven had gelezen. (F55)

Blijkbaar doet dit bordje ook met een pico nog steeds 33 Watt idle & 47 Watt load.

Het maakt dus geen moer uit of je een stevige voeding of een pico op maat gebruikt.

De Asrock E350 blijft onzuinig met of zonder pico !

Zie ook andere MSI reviews waarbij zelfs een 850Watt psu, 15 Watt weet te behalen.

En dat idle verbruik van sub 6 watt kan dus prima gezien de extra P6 state.
Korte doch nette review. Zelf ben ik al een gehele tijd aan het overwegen een asus E-350 bordje (mits weer verkrijgbaar uiteraard) aan te schaffen. De volledig passieve koeling van dit bordje zag is als groot voordeel aangezien deze als htpc moet gaan fungeren. Wat mij echter verbaasd is dat je aangeeft dat het door jou gekozen systeem stil te noemen is, dit terwijl vele reviews van het Asrock E-350 bordje dit tegen spreken; wat gezien de afmeting van de apu-fan ook niet vrij verwonderlijk is. Zou je aan kunnen geven hoe het geluidsniveau zich verhoud tot bijvoorbeeld een gemiddelde desktop, hier ben ik wel benieuwd naar.
Eerlijk gezegd sta ik er zelf ook van te kijken, maar de fan is echt onhoorbaar.

Het systeem zoals het nu hier staat is veel stiller dan een gemiddelde desktop.

De fan is wel klein maar ook prima regelbaar, hij staat nu op stand 4 van de 9 in het Bios en draait ongeveer 2500rpm ipv 4400rpm (voluit). Echter zelfs op 4400rpm was hij nog nauwelijks hoorbaar. Terwijl ik bijna met mijn hoofd in de open kast hing hoorde ik meer statisch geruis uit de tv komen dan van de fan.

Bedenk wel dat een eventuele slechte montage bij anderen deze kleine fans tot herriemakers omdoopt. Ook zijn dit soort kleine fans, die vroeger vaak op budget videokaartjes draaien, berucht om het feit dat ze aan gaan lopen.
Is bij jouw trouwens de muis inverted in de UEFI? Bij mij in ieder geval wel. Erg vreemd als je het mij vraagt.

Verder kan ik bevestigen dat de fan wel degelijk stil is. Heel erg stil zelfs!

Ik ben benieuwd naar wat mijn systeem ongeveer verbruikt in combinatie met m'n 80 watt picoPSU. Snel maar eens een Voltcraft in huis halen. :9

Fijne plank overigens. Echt een aanrader voor zijn prijs. :)
Geen muis problemen bij mijn bordje...?

De Fan is nu stil maar de vraag is meer hoe hij over 5 jaar is....?
Wanneer deze met 4400rpm ook maar iets aanloopt krijg je enorm veel herrie.

Tip: loop even langs de kijkshop daar hebben ze de Cresta stroomkostenmeter welke beter is dan de voltcraft en slechts 9,99 euro kost.

Doe mij dan een plezier en Mail / DM me even je stroomverbruik icm de pico of plaats hier nog een reactie met de onderdelen en het totaalverbruik.

Alvast dank voor de extra gegevens........
(ben daar nl wel heel erg benieuwd naar...... :9~ )