Asus E35M1-M Pro Review
Dit moederbordje heb ik nu een maand in gebruik. Ik heb eerst overwogen om voor een ION bord van Asus te gaan, een Deluxe versie met AB ed. erbij. Deze waren echter steeds slechter verkrijgbaar en flink aan de prijs. Voor dit bordje heb ik gekozen omdat het een m-atx bord is. Eerst was ik van plan een een mini-itx bord aan te schaffen, maar aangezien de pc in een standaard kast terecht komt, viel de reden (mooi klein htpc kastje) voor zo'n klein bordje weg. Voordeel van dit bord zijn de wat uitgebreidere mogelijkheden en de extra ruimte (en dus inbouwgemak) van dit formaat. Het bord zelf is heerlijk compleet. Ik heb zelden zo makkelijk een pc'tje kunnen bouwen Het is een kweste van in de kast bouwen, kabeltjes (voeding+HD) eraan,...
Pluspunten
Lekker compleet Niet te duur Passief gekoeld micro-atx
Minpunten
Voor mij geen
Eindoordeel
Voor dit bordje heb ik gekozen omdat het een m-atx bord is. Eerst was ik van plan een een mini-itx bord aan te schaffen, maar aangezien de pc in een standaard kast terecht komt, viel de reden (mooi klein htpc kastje) voor zo'n klein bordje weg. Voordeel van dit bord zijn de wat uitgebreidere mogelijkheden en de extra ruimte (en dus inbouwgemak) van dit formaat.
Het bord zelf is heerlijk compleet. Ik heb zelden zo makkelijk een pc'tje kunnen bouwen
Het systeem wat ik ermee heb gebouwd gebruik ik als file-servertje en als HTPC. Ik heb het systeem dus niet in gebruik met een monitor, maar met een TV, aangesloten via HDMI. En dat werkt prima: Het geluid kan ook via HDMI naar de tv worden gestuurd, maar ik heb er een extra, hele goede, geluidskaart ingebouwd. Op die manier kan ik lekker muziek luisteren via de stereo-installatie. De onboard geluidskaart heb ik daarom uitgeschakeld.
De prestaties van dit geïntegreerde bordje zijn voor mijn situatie prima. Het systeem reageert lekker vlot (icm windows 7 ultimate) en 1080P films worden zonder morren afgespeeld. Als media-center heb ik er XMBC op draaien en dat werkt ook prima.
Ik had wel een probleem om windows te kunnen installeren op mijn nieuwe 2TB HD. Die is met dat nieuwe systeem geformatteerd en dan moet je de setup starten via het bios. Uiteindelijk is me dat allemaal niet gelukt en heb ik de disk maar opnieuw gepartitioneerd op de ouderwetse manier. Ik weet niet of het komt omdat het bord het niet ondersteund, windows gewoon te dwars ligt of dat ik het niet heb begrepen, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Voor zo'n klein bordje vind ik er plenty aansluitingen op zitten. USB3.0 voor je externe snelle disken en op het bord zelf zitten ook nog eens ruim SATA aansluitingen, naast een enorme hoeveelheid USB2.0 aansluitingen. Zoveel zelfs, dat ik die niet eens allemaal heb aangesloten, want zoveel USB apparaten heb ik niet eens
Het verbruik van het systeem is heerlijk laag. Ik heb er een WD Greenpower en een 300W be-quiet voeding bij en gezamelijk gebruikt het systeem met windows draaiende ongeveer 35W. Daar valt weinig op af te dingen dus
Het bios van het moederbord is echt fancy, helemaal grafisch en te bedienen met de muis. Er zitten ook wat overclock mogelijkheden in, maar die heb ik niet uitgeprobeerd, want ik zou hem eerder willen underclocken
Op het plaatje zie je het moderbord ingebouwd in een simpel kastje. Dan kan je ook zien hoe weinig je hoeft aan te sluiten, alles zit nl. zo'n beetje onboard, lekker makkelijk
Reacties (18)
Dat is het enige wat ik zie staan, maar zou dit voor de gemiddelde consument die internet bekijkt, YouTube draait op Full HD en MSN / Skype gebruikt genoeg zijn?De prestaties van dit geïntegreerde bordje zijn voor mijn situatie prima. Het systeem reageert lekker vlot (icm windows 7 ultimate) en 1080P films worden zonder morren afgespeeld. Als media-center heb ik er XMBC op draaien en dat werkt ook prima.
Ik heb even de full HD trailers van dr Who op het systeem bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=Dhe_ywL1BkQ
http://www.youtube.com/watch?v=48hM83hN-SU
En dat gaat makkelijk, volgens task-manager minder dan 50% (eerder 35-40) CPU.
't is denk ik ook maar net wat je verwacht van zo'n systeem. Ik zocht iets dat weinig energie verbruikt, omdat'ie meer dan de helft van de tijd aanstaat, maar wel fatsoenlijk media kan spelen. En dat wil goed: Energieverbruik is heel laag, maar toch speelt'ie makkelijk full-hd af, terwijl'ie gelijkertijd ook torrents binnenhengelt ed.
Ik heb ook nog geen websites gezien, waar hij zich in verslikt.
Over game-prestaties oid kan ik je weinig zeggen. Ik game namelijk niet en een systeem als dit is naar mijn mening ook niet bedacht om op te gamen.
Van de voeding heb ik een aparte review geplaatst en die heb ik ook gemeten met alleen een harde schijf eraan. Die is bij dit vermogen meer dan 80% efficiënt, dus zoveel valt daar niet meer af te schaven. Daar valt hooguit een watt of 3-4 te verdienen.
Daarnaast wil ik wel eens weten hoeveel jij uit je stopcontact dan haalt want van specs uitgaan kan natuurlijk niet als iemand anders er een meter op zet waarin alles draait.
Daarnaast probeer maar eens een 150-200 ATX voeding te vinden.... die zijn er niet
Met verbazing zit ik deze review te lezen.
Waarom zul je denken..?
Nou ik heb ongeveer hetzelfde draaien ook met Win7 x64 Ultimate.
Doel was een 3D HTPC te bouwen aangezien mijn PopCorn A110 en NAS ingestort waren... Ook zal deze configuratrie als FileServer ingezet worden.
Dit is mijn HW-List:
gallery: Rocket_666
Nu kan ik HD materiaal afspelen maar zeker niet "kijkbaar"...
Bijvoorbeeld Trans Formers 2 in Blue Ray een MT2S file van 21Gb.
Deze wordt gewoon schokkerig weergegeven...
Nu ben ik lang bezig geweest en veel reviews gelezen om eea in elkaar te zetten maar het valt me tot nu toe tegen.
Ik heb al verschillende App's geprobeerd:
- iMedian HD (geleverd via ChiefTec Case, App alla XBMC)
- MediaPlayer (icm XP Codec's)
- XBMC zelf
Allen zonder bevredigend resultaat...
Nu heb ik er een speciale ASUS GT430 (tbv 3D) in zitten zodat het HD gebeuren goed zou lopen, echter ook het onboard kaartje leverd geen verbetering op... Terwijl deze er voor bedoeld is...
Ik probeer het geheel nog eens opnieuw te installeren hopelijk met meer succes.
Iemand misschien ideeen....?
En waar je zegt MediaPlayer daar zeg je ook icm XP Codec's.
Bedoel je daar Windows Media Player?
Ook daar klinkt het naar 'software playback'...
XMBC zal ook niet zomaar hardware supported video playback gebruiken...
Heb je Media Player Home Cinema geprobeerd?
Die kan wel de ATI hardware gebruiken...
Moet je trouwens nog steeds de goede instellingen gebruiken, dus google even...
Ik heb een aantal full-hd bestanden geprobeerd en die werken prima. Maar er zullen ongetwijfeld bestanden zijn die hij niet wil afspelen.
echt hele grote full-hd bestanden heb ik nog niet geprobeerd, die heb ik simpelweg niet.
Resultaten zijn nog steeds bedroevend...
XBMC en met de setting DXVA2 leverd ook niet voldoende "power" op.
Dit is wel het program wat ik wil gaan gebruiken.
De laatste driver van NVIDIA, (270.58) leverd ook geen verbetering op...
Welke setting je ook pakt van NVIDIA of het programma dat je runt geen zichtbare verandering...
Mijn PopCorn slikte alles (zelfs 3D) en zelfs de beelden waren top...
Kga maar es nadenken over een A-210....
Kga mijn kast maar eens meenemen naar een mede Tweaker en Collega....
@Rocketno46: Probleem met USB display is opgelost....! \o/
[Reactie gewijzigd door Rocket_666 op 24 juli 2024 23:14]
Dit is een AMD bord met een ATI /AMD videokaart...
Dus heb je AMD (ATI) drivers nodig!!!
Bij "1080p playback" (50% load?) meten ze 14,9 W. Tel hierbij een harde schijf (WD Green: 6 W), één case fan (4 W) en dan nog eens 20% inefficiëntie voor de 300 W PSU die under spec draait, dan kom je op meer dan 30 W.
http://www.xbitlabs.com/a...y/amd-e-350_12.html#sect0
Hoe is dat te verklaren?
board ook een s3 standby optie of iets vergelijkbaars in de bios heeft ? zo ja; en of die goed werkt?
zoniet wat is dan het verbruik in de gewone standby stand ?
Heb zelf nog een pentim 4 systeem wat ik gebruik als video recorder ; het systeem wordt in de s3 standby stand gezet ( met behulp van de herman van eik standby tool) en als er een tv opname is geplant komt het systeem uit standby .
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de s3 standby iets anders dan de slaapstand van windows waarbij het systeem met uit de slaapstand komen een reboot maakt , dat hoeft bij de s3 standby niet .
Het verbruik van mijn computer is in de s3 standby stand is net zoveel (2 wat) als in de uit stand.
Opmerking in windows xp (wat ik gebruik) is de standby stand ; wat in vista en win 7 de slaapstand is, en standby is de slaapstand .( heel verwarrend)
Ik heb net even in het bios gekeken en het rare is: Ik kan er geen optie vinden voor de spaarstand. Ik ben gewend dat je in het bios kan kiezen tussen S1 en S3, maar die optie zie ik niet. Dus ik weet niet wat het bord ondersteunt (is het niet zo dat alle recente borden een goede spaarstand hebben?)Heb de handleiding van dit board bekeken ; het is me niet helemaal duidelijk of dit
board ook een s3 standby optie of iets vergelijkbaars in de bios heeft ? zo ja; en of die goed werkt?
Ik weet niet hoeveel hij in standby verbruikt, dat is een beetje lastig meten
Vraag is het niet zo dat alle recente borden een goede spaarstand hebben?
Heb de handleiding door gekeken van een willekeurig
socket 1155 board daar kwam ik de optie ACPI in tegen : daar zit meestal de s1 of s3 stand onder verstopt.
Opmerkingen in de s3 stand wordt echt alles uit geschakeld
ook de ventilator van de processor.
Misschien hoeft er niks in de bios ingesteld te worden :
U/je zou eventueel de Herman van Eijk standby tool op u computer kunnen installeren
om te kijken welke standby opties het board ondersteund,
daar mee kun je uit verschillende standby opties kiezen ( als die ondersteund worden)
download link
http://slicksolutions.eu/downloads.shtml
(eventueel google Herman van Eijk en of groene knop)
Wat betreft het energie verbruik in standby meten , heb dat bij mijn computer gemeten met
cresta huishoudelijke energie meter ( gekocht een aantal jaren geleden bij kijkshop voor 10 euro )
opmerking : volgens een consumenten test een van de weinig energie meters die betrouwbaar was of misschien is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/4375/crop5daf5c8ded030_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/224228/lathorst.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/61950/hakker.jpg?f=community)