1 review

ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W

€ 1.399,-
Specificaties 13,3" • 2880x1800 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W Review

sonidodmassive 17 november 2022, laatste update op 24 november 2022, 762 views Product gekocht

ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W

Super compacte en lichte Ultrabook met een fantastisch scherm en goed accuduur

Pluspunten

• Scherm
  • Accuduur
  • 3x USB C (met PD)
  • Licht
  • Goed trackpad
  • Toetsenbord (Backlight)
  • Unique design

Minpunten

• Configuratiemogelijkheden
  • Geen USB A
  • Geen HDMI/Displayport
  • Glanzend display
  • Geen ruimte voor losse harde schijf
  • Uitbreidbaarheid (geheugen)

Disclamer

Beste medetweakers, onderstaand zal ik mijn bevindingen delen over de ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W. Ik zal deze review wat beknopter houden dan mijn voorgaande reviews omdat er veel informatie over dit model te vinden is op Youtube. Heb je vragen dan kun je deze uiteraard stellen onder de review dan doe ik mijn best zo goed mogelijk antwoord te geven.
Zie tevens de review van: "The Tech Chap":

Toelichting keuze

Nadat de Wifi kaart van mijn vorige zakelijke laptop (Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH)) ermee ophield en een vervanging van de NIC in eerste instantie niet werkte heb ik deze laptop uitgezocht. De review van mijn vorige laptop kun je hier lezen:
Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH) review door sonidodmassive

Voor het uitzoeken van de laptop heb ik gebruik gemaakt van de Tweakers Pricewatch met de volgende filters:

Zoals zichtbaar is de keuze in dit segment erg beperkt. Na mijn ervaring met Lenovo Laptops die naar mijn mening niet meer zijn wat het ooit geweest is (stevig en robust in de thinkpad serie) heb ik besloten om te kiezen voor deze kleinere en lichtere laptop. Ik heb in het verleden vaker gewerkt met Asus moederborden en dit is me altijd zeer goed bevallen. Zie:

Design

De compacte en lichte eigenschappen van de laptop zijn in het begin even wennen maar wanneer ik eenmaal over dat punt heen was zou ik niet meer terug willen. De laptop is met zijn gewicht van 1kg zeer licht en de laptop past in vrijwel elke tas. Wat ik fijn vond is dat Asus bij deze laptop gelijk een sleeve meelevert. Over smaak valt te twisten maar het is altijd fijn als je je net nieuwe apparaat kunt vervoeren en de kans op beschadigingen kunt verkleinen door zoiets kleins.

Prestaties

Kwa testen op prestaties ben ik geen meester maar omdat ik doorgaans veel Geekbench resultaten voorbij zie komen in reviews heb ik deze even aan de test onderworpen, let wel, deze test is op de accu:

CPU: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/18691954
Compute: https://browser.geekbench.com/v5/compute/5903762

Hoewel niet zo snel als mijn Macbook Pro 14" 2021 lijkt me dit geen gekke score en doordat de laptop zo licht is voelt eigenlijk elke ander laptop als een baksteen. Naar mijn mening concurrent deze Zenbook dan ook het meeste met de Apple Macbook Air maar wil je die met dezelfde RAM/Storage configuratie dan betaal je minimaal 1909,00 euro voor het M1 model.

Battery

Waar ik eerst altijd erg sceptisch was of een goede accuduur bij laptops wel mogelijk was bewijst Asus/AMD met de nieuwe AMD Ryzen 7 6800U dat ze uitstekend in staat zijn een laptop op de markt te zetten die (bijna) een hele werkdag mee kan. De laptop haalt niet dezelfde tijden als mijn Macbook maar komt zeker in de buurt. Wat fijn is is dat je zelf kunt instellen tot hoever de accu opgeladen moet worden. Dit kun je selecteren via de MyASUS applicatie:

Update 24-11-2022:

Fingerprint & Keyboard

Het toetsenbord is veel beter dan ik had verwacht, de toetsen zijn niet diep maar wel responsive en maar zijn in geen enkel geval te vergelijken met een mechanisch toetsenbord. Backlight werkt goed en is goed zichtbaar en in te stellen op 3 verschillende helderheden. Persoonlijk vind ik het licht wat om de toetsen heen zichtbaar is niet erg mooi en had ik liever gezien dat allen de letters zouden oplichten. Hierdoor zou de uitstraling naar mijn mening wat professioneler overkomen. De kleur van het toetsenbord is niet aan te passen en helaas heb ik geen optie kunnen vinden om een timeout in te stellen waarna de verlichting wordt gedimd of wordt uitgeschakeld.

Fingerprint reader is goed en zeer vlot. Deze is naar mijn mening te vergelijken met de fingerprint reader van Apple en Lenovo kwam hier met mijn vorige laptop niet eens bij in de buurt.

Scherm

"13,3 inch, 2.8K (2880 x 1800) OLED 16:10 aspect ratio, 0.2ms response time, 60Hz refresh rate, 600nits HDR peak brightness, DCI-P3: 100%, 1,000,000:1, VESA CERTIFIED Display HDR True Black 600, 1.07 billion colors, Pantone Validated, Glossy display, 70% less harmful blue light, SGS Eye Care Display, 89 %"
Klinkt mooi, is ook erg mooi. Erg helder, gedetailleerd en responsive en heeft bijna dezelfde pixeldichtheid als de Macbook Pro 14 (2021) 254ppi (Apple) vs 255ppi (Asus). Hoe een OLED scherm zich naar mate van tijd verhoud weet ik niet maar Asus heeft enkele opties in de software om de levensduur te verhogen/slijtage tegen te gaan waaronder:
  • Pixelvernieuwing
  • Pixelverschuiving
  • Automatisch verbergen van taakbalk in bureaubladmodes (huh dit heeft windows toch standaard al?)
  • Transperantie effect windows taakbalk (idem)/li]
  • OLED flikkervrij dimmen
De refresh rate is voor mij niet heel erg interessant maar gezien de competitie is het een beetje teleurstellend dat Asus hier niet wat meer op heeft ingezet. Ik zie echter liever een portable laptop met een lagere refresh rate en een hogere accuduur dan andersom. Daarnaast had ik verwacht dat dit model was uitgevoerd met een touchscreen (zelf niet goed gekeken) dus het was een kleine tegenvaller dat dit model hier niet over beschikt. Echter gebruikte ik dit bij mijn vorige laptop toch niet vaak dus het is ook geen dealbreaker. Nadeel van het scherm is dat deze zeer reflecteert en hier ben ik doorgaans geen fan van. Ik had liever een mat scherm gehad ookal zou dat wellicht een beetje ten koste gaan van de scherpte .

to be continued.

Heb jij ook een ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W?