1 review

Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH) Review

sonidodmassive 2 april 2020, laatste update op 9 mei 2020, 516 views Product gekocht

Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH)

Mooie, degelijke laptop met snelle hardware. Wordt vooral zakelijk gebruikt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Thunderbolt 3
  • Goed trackpad
  • Stil onder licht gebruikt
  • Toetsenbord (Backlight)
  • Design

Minpunten

• Glanzend beeldscherm
  • Geen ruimte voor losse harde schijf
  • Uitbreidbaarheid (geheugen)
  • Groot/zwaar (persoonlijke mening)
  • Gebrek aan cardreader

Beste medetweakers, onderstaand zal ik mijn bevindingen delen over de Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH)

Keuzestress

Onlangs ben ik gestart bij een nieuwe werkgever waar ik de mogelijkheid kreeg mijn eigen laptop uit te zoeken (CYOD) met een maximum van 1250 euro ex. btw.
De laptop hoefde vanuit mijn werkgever aan slechts 1 voorwaarde te voldoen en dat was dat het apparaat moest beschikken over een TPM.
Buiten deze voorwaarde was ik vrij om te kiezen welk besturingssysteem en/of hardware ik wenste te gebruiken.
Voor het uitzoeken van de laptop heb ik gebruik gemaakt van de Tweakers Pricewatch met de volgende filters:
  • vanaf 8" t/m 15,6"
  • 360° draaibaar scherm: Ja
  • Qwerty
  • vanaf 8GB t/m 64GB
  • vanaf 500GB t/m 2,512TB
  • Thunderbolt 3
Na het toepassen van deze filters bleven er in mijn prijsklasse slechts 2 laptops over:
Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007UMH)
15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i5
15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1TB • Intel Core i7

Beide modellen beschikken over 16GB aan werkgeheugen wat ik van zover ik heb gelezen niet kan worden geupgrade omdat deze is/zijn gesoldeerd aan het moederbord.
Zoals al toegelicht zal het systeem voornamelijk gebruikt worden voor zakelijk gebruik. Ik zal om deze reden niet diep ingaan over of het systeem geschikt is om mee te gamen maar mocht men dit apparaat als high-end game laptop wensen te gebruiken dan is het leuk om te weten dat je de laptop kunt uitbreiden door een eGPU aan te sluiten middels Thunderbolt 3. Over een eGPU beschik ik zelf niet dus over de performance kan ik helaas geen uitspraken doen.
De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor:
  • Kleine virtualisatie tests (Hyper-V).
  • Ontwikkeling van code (Visual Studio Code, Visual Studio).
  • DevOps (Azure CLI/Powershell/AWS/Postman etc).
  • In kaart brengen on-prem/cloud infra.
  • Citrx/VMware beheer
  • RSAT
  • Netflix.
Voor het uitvoeren van grotere virtualisatie's zal ik gebruik maken van de cloud of mijn eigen thuislab waar ik eerder al een review heb geschreven: productreview: Asus Z10PA-D8 review door sonidodmassive

Design

Over het design kan ik kort zijn, het blijft een kwestie van smaak.
Lenovo zegt zelf:
De Yoga 730, met een gewicht van 1,89 kg en een hoogwaardige aluminium afwerking, vormt een perfecte aanvulling op je stijl, waar je dag je ook naartoe brengt.
Ik vind dat Lenovo erin is geslaagd om het ontwerp er aantrekkelijk en exclusief uit te laten zien. Liever had ik gekozen voor een 13 inch model maar deze voldeden niet aan de door mij gestelde eisen. De laptop is door zijn aluminium afwerking zwaarder dan ik graag had gezien maar voelt wel degelijk en solide aan.
Het (met verlichting voorziende) toetsenbord typt niet zo lekker als de Thinkpad series maar typt enigszins vergelijkbaar met de HP Elitebook 840G5 en de Dell Latitude 5480.
Het touchpad vind ik groot genoeg en werkt beter dan verwacht en bied ondersteuning voor Windows 10 Gestures. Op het moment van schrijven ziet de laptop er nog netjes uit, ik ben erg benieuwd hoe netjes en krasvrij de aluminium behuizing zal blijven bij dagelijks gebruik.

Beeld

Het beeldscherm van de Yoga 730 is scherp genoeg om mijn werkzaamheden uit te kunnen voeren, ga je aan de slag met photoshop dan weet ik niet of ik deze laptop kan aanbevelen. Ik heb het idee dat de kleuren van het beeldscherm niet goed zijn gekalibreerd. Omdat het beeldscherm reflecteert is het met veel licht soms moeilijk te zien wat zich op het scherm bevind. Wat ik als groot voordeel ervaar aan het beeldscherm is de mogelijkheid om tekeningen te maken met een pen en dat het apparaat te bedienen is middels het touchscreen. Dit komt vooral goed tot zijn recht als je de laptop "flipt".

Update 13-04-2020:
Na het fantastische weer van de afgelopen week ben ik tot de conclusie gekomen dat dit scherm zeer ongeschikt is voor werken in de tuin, wil je deze laptop gebruiken om lekker te netflixen tijdens mooi weer dan raad ik je dit systeem af.

Geluid

Het geluid van de laptop is goed, beter dan verwacht. Ik ben onder de indruk hoeveel geluid Lenovo in samenwerking met Dolby en JBL uit de kleine speakertjes weet te persen. Het vervangt uiteraard je audio set thuis niet maar is ruim voldoende om een netflix of youtube filmpje op te bekijken.

Connectiviteit

• Video uit: HDMI, Thunderbolt 3
  • Video uit (via Thunderbolt): USB type-c naar DP 1.2/HDMI 2.0
  • Aansluitingen (USB/FW): 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c
  • Aansluiting (overige): Thunderbolt 3
Zoals in de specificaties zijn er niet veel poortjes aanwezig op het apparaat, wat ik eigenlijk wel mis is een ethernet RJ45 aansluiting voor omgevingen met een slechte Wi-Fi verbinding. Over USB power delivery zijn de meningen verdeeld maar het ziet er naar uit dat het systeem dit niet ondersteunt wat naar mijn idee een gemiste kans is. Hoewel ik het niet vaak gebruik mis ik de mogelijkheid om geheugenkaartjes uit te lezen op de laptop, het blijft toch vervelend dat je hiervoor een extern apparaatje moet kopen wanneer je het wel een keer nodig hebt.

Draadloze Connectiviteit

Betreft een Intel® Wireless-AC 9260. In combinatie met mijn TP-Link Deco M9 Plus V1 (3-pack) heb ik geen problemen met een trage verbinding. De volledige LAN snelheid haal ik niet. Bluetooth gebruik ik niet veel maar werkt goed i.c.m. een Jabra Evolve 65. Tevens heb ik de laptop gekoppeld aan mijn Oneplus 6 zodat de laptop zichzelf vergrendeld als de smartphone niet in de buurt is.
Op HWI vind je meer details over de netwerkkaart.

Vingerafdruklezer

De vingerafdruklezer werkt vlot en accuraat, het komt wel eens voor dat deze niet meteen reageert maar over het algemeen werkt de sensor beter dan in de HP Elitebook 840G5. Iets wat ik mis op de laptop is een IR sensor om i.c.m. de camera via Windows Hello in te loggen. Geen groot gemis gezien de goede implementatie van de vingerafdruklezer maar wel een beetje jammer.

Software

De laptop wordt geleverd met Windows 10 Home wat jammer is omdat bepaalde functionaliteit alleen beschikbaar is met Windows 10 Pro. Natuurlijk is het niet heel erg lastig om het systeem middels Azure te upgraden naar Windows 10 Enterprise of via een OEM licentie naar Windows 10 Pro. Hoewel ik voorstander ben om met een clean install te beginnen heb ik dit deze keer niet gedaan omdat mijn ervaring is dat ik de meeste tools hierna alsnog zelf installeer 8)7.
Lenovo levert vaak een boel onzin mee maar als ik kijk naar de software op dit apparaat dan valt me op dat de software er netjes uitziet. De software is overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Middels Lenovo Vantage kun je beheren of de webcam en microfoon aan of uit staan. Indien uit dan zijn deze apparaten niet te benaderen door bijvoorbeeld de Camera app. Tevens kun je beheren of het apparaat stelladen moet toestaan of dat je de levensduur van de accu wilt verlengen door de accu maar tot 60% op te laten laden. Daarnaast kun je de verlichting van het toetsenbord instellen en wat audio instellingen configureren. Dit laatste kan ook middels de meegeleverde Dolby Atmos Tool.

Accuduur

Geen tooling beschikbaar om hier metingen op uit te voeren.
Waar ik over te spreken ben is de snelheid waarmee de accu op te laden is.

Update 13-04-2020:
Op de pagina van Lenovo staat het volgende over de accu van het FHD model:
Tot 11 uur met FHD-beeldscherm*
* Op basis van tests met MobileMark 2014. Batterijduur varieert aanzienlijk, afhankelijk van instellingen, gebruik en andere factoren.

Deze test komt zeker niet overeen met mijn ervaring, ik vind de accu van het apparaat niet slecht maar een volledige werkdag haal ik zeker niet op 1 lading. Met wat zuinig gebruik kom ik denk ik eerder in de buurt van 4-6 uur.

Webcam

De webcam geeft zoals wel meerdere webcams een beetje korrelig beeld en beschikt 720P. Er is geen privacy slider aanwezig :(

SSD

De laptop is uitgerust met de SAMSUNG MZVLB1T0HALR-000L2 ofwel de Samsung PM981 1TB.
Deze werkt in praktijk snel, de resultaten van de AS SSD Benchmark kun je vinden bij Afbeeldingen onder de review.

Prijs/Kwaliteit

Op het moment van schrijven kost het apparaat 1199 euro en dat vind ik veel geld voor een laptop/convertible.
Desondanks is dit het enige apparaat dat binnen het door mijn werkgever gestelde budget alles bied waar ik naar op zoek was. De afwerking is netjes en alles voelt stevig. Aan de hoeken van dit systeem wil je je niet stoten want de laptop geeft niet mee.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 730-15IWL (81JS007VMH)?