Specificaties Socket 2x 2011-3 met Intel C612 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z10PA-D8 Review

sonidodmassive 25 januari 2016, laatste update op 23 februari 2016, 1.166 views

Asus Z10PA-D8

Goed product voor als je zelf een server wil bouwen, vergt wel wat tijd om de samenstelling te bepalen. Handleiding is uitgebreid maar sommige informatie ontbreekt.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • High performance moederboard
  • Enorme uitbreidmogelijkheden
  • 3 Gigabit ethernet poorten
  • VMWare ESXi certified

Minpunten

• Achterpaneel voelt goedkoop/lelijk.
  • Slechts 2 poorten werken met ESXi

Layout Score: 3

Doel

Na veel te lang gebruikt gemaakt te hebben van een oude HP Compaq DC7700 met Ubuntu Server (Als storageserver voor raspberry pi/kodi) de overstap naar dit moederbord/systeem gemaakt om verschillende virtuele besturingssystemen te installeren met behulp van VMWare ESXi. Ik werd namelijk niet alleen gek van het gekraak van de HP Compaq DC7700 maar ook omdat deze zo traag en moeilijk te manage was.

Hardware

Buiten de eigen samenstelling en installatie van mijn laptop barebone (Clevo P150SM-A) was dit mijn eerste zelfbouwsysteem.

Op het moment van schrijven is mijn server nog een ongoing project maar wel al een tijdje in gebruik. Ik probeer de server dan ook geleidelijk uit te breiden.
Aan het eind van mijn reviews zijn de updates van het systeem te vinden.
Case
De looks van het systeem vond ik niet heel erg belangrijk maar omdat het een ATX moederbord en ik graag voldoende mogelijkheden heb om mijn schijven te plaatsen heb ik gekozen voor de Raijintek Agos Zwart. Naar mijn eigen idee een prima case met als nadeel dat hij wel erg klein is, het wordt nog een hele opgave als ik in de toekomst de 2e CPU + Fan moet installeren. Ik vermoed dat de overstap naar een grotere case dan noodzakelijk is. Een voordeel van de case zijn de vele stoffilters die makkelijk schoon te maken zijn. Er is voldoende ruimte voor de kabels al is dit wel even prutsen met tie wraps.
Koeling
De Corsair Hydro H80i GT presteert prima maar ik vermoed dat ik beter een normale koeler had kunnen gebruiken. Ik koel mijn systeem bij voorkeur niet met een geavanceerde waterkoeling omdat dit veel te veel gedoe is met slangen, vloeistof, pompen en lekkagegevaar. De koeler werkt prima en de temperatuur van de CPU komt niet boven de 55 graden. Ik heb voor deze koeling gekozen in de hoop dat deze stil en zuinig zou zijn.
Geheugen
Het moederbord beschikt over 8 geheugensloten waarmee een totaal van 512GB ram behaald kan worden, dit kan alleen behaald worden met modules van 64GB per stuk. Omdat deze modules nog veel te duur zijn heb ik gekozen voor modules van 32GB waarmee een totaal van 256GB behaald kan worden. Deze capaciteit lijkt mij meer dan voldoende om de VM's te draaien die ik nodig heb. Ik heb momenteel 1x Samsung M386A4G40DM0-CPB 32GB in het moederbord geplaatst. Bij het plaatsen van meer dan 4 sloten moet je rekening houden dat een 2e CPU vereist is.
CPU
Voor de CPU heb ik gekozen voor de Intel Xeon E5 2683 V3 ES omdat deze stukken goedkoper is dan de retail Intel Xeon E5 2683 V3. Tot op heden ben ik zeer te spreken over de CPU en het is handig dat ik er in de toekomst nog een bij kan plaatsen indien dit nodig is. Zoals ik bij het geheugen ook beschreven heb is het wel handig om de handleiding van het moederbord te raadplegen omdat sommige functies alleen werken met 2 CPU's (Max RAM, Max PCI slots)
Voeding
Het samenstellen van de server viel nog niet mee omdat ik moest opletten dat er genoeg connectors beschikbaar zijn om 2x een Intel Xeon E5 v3 van stroom te voorzien. Ik vond het nog een hele klus om een juiste power supply te vinden via de pricewatch maar heb uiteindelijk gekozen voor de Corsair RM850i omdat deze voldoende mogelijkheden bied voor het aansluiten van schijven en ik van deze PSU zeker wist dat hij 2 CPU's kon voeden.
HDD's
Kort gezegd: alle oude hdd's die ik nog ergens kon vinden. Worden op een later tijdstip tijdens de build vervangen.
  • Samsung SpinPoint HD040GJ (40GB) 7200RPM
  • Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y160M0 (160GB) 7200RPM
  • Seagate Barracuda ST3250318AS (250GB) 7200RPM
  • Seagate Barracuda ST3250820AS (250GB) 7200RPM

Software/OS/Utilities

ASMB8 laat je makkelijk het systeem monitoren en via het netwerk bedienen. Zo is het mogelijk het systeem te starten, sluiten en te herstarten (WOL) en het systeem te monitoren. Ook is het mogelijk het scherm van het systeem over te nemen via het netwerk en zo is het dus mogelijk de bios van het systeem te benaderen. In het begin had ik nog wel eens problemen met de ASMB8 chip omdat deze zichzelf leek uit te schakelen. Vermoedelijk was er iets mis met de ip configuratie van de chip waardoor deze niet te benaderen was. Momenteel ervaar ik deze problemen niet maar ik gebruik de chip ook niet heel erg veel. het nadeel is namelijk dat deze alleen via poort 80 werkt. (iKVM). Na een port forward werkt het helaas niet meer. Misschien moet ik hier nog een keer induiken om dat op te lossen. Hier heb ik helaas niks over terug kunnen vinden in de documentatie maar ik kan me voorstellen dat het niet verstandig is deze poort open te zetten voor het www.

1st boot

Zoals ik eerder typte was dit mijn eerste zelfbouwsysteem en toen deze de 1e keer tijdens het starten begon met piepen (POST) i.p.v. te booten kreeg ik het toch wel even benauwd. Het probleem was echter snel verholpen, de RAM module bleek namelijk niet goed te zitten en na deze goed bevestigd te hebben starten het systeem zoals bedoeld.

Het starten van het systeem gaat niet erg snel omdat hij eerst een POST gaat uitvoeren. Eenmaal gestart ben ik geen problemen meer tegen gekomen. De processor is meer dan krachtig genoeg voor de systemen die ik erop draai, de harde schijven zijn eigenlijk te traag en ik overweeg de overstap naar de Samsung 950 Pro 512GB SSD + M.2 to PCI adapter voor mijn virtual machines. Het werkgeheugen van de server zit soms bijna aan zijn max en zal na het vervangen van de hdd's aan een upgrade toe zijn.

Prijs van het moederbord bij aanschaf was: 368,95 euro. Ik heb het moederbord gekocht via: sicomputers.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 08-02-2016
Alle vm's zijn verplaatst naar de nieuwe Samsung 950 Pro 512GB ssd. Slechts de Datadrive (D:) staat nog op de oude HDD's (WSUS Updates)

De ssd is bevestigd in de Addonics ADM2PX4 omdat de onboard optie om m.2 ssd's te plaatsen werkt over sata en de nieuwe snellere ssd's (NVMe) dus niet ondersteunt en omdat dit formaat niet wordt ondersteunt in het Asus moederbord.

Mijn VM's werken vele malen sneller dan toen deze opgeslagen waren op de oude hard disks. Het opstarten van een VM (Windows 7 Pro (4GB RAM) duurt ongeveer 13 Seconden terwijl de 6 andere VM's aan staan.

Update 15-02-2016
WD Red 6TB Geplaatst.

Update 22-02-2016
WD Green WD10EARS (1TB) Geplaatst
Deze zal dienen als vervanging voor de oude harde schijven.

Update 23-02-2016
WD Green WD10EARS (1TB) Geplaatst, Samsung SpinPoint HD040GJ (40GB) verwijderd
De WD Green WD10EARS (1TB) gaat dienen als backup disk i.c.m. Veeam en hier zal een copy van mijn VM's naar weggeschreven worden.

Heb jij ook een Asus Z10PA-D8?

Kan jij mij toevallig vertellen welke PCI-E sloten beschikbaar zijn met 1 CPU?
Volgens de handleiding zijn alle sloten op CPU1 beschikbaar maar ik heb moeite er mee om dat te geloven.

Daarnaast vraag ik imj af waar je op doelt in je minpiunten op "Slechts 2 poorten werken met ESXi".
Kan je dat misschien toelichten?

Ook ben ik erg benieuwd hoe veel informatie ESXi kan uitlezen/weergeven op gebied van voltages en temperatuur in plaats van de ASMB8i web interface.
Kan je daar misschien eens een screenshot van toevoegen?
Hallo Renedis,

In de handleiding die te vinden ik op de site van Asus staat dit omschreven in kop 2.5.4 t/m 2.5.6, ik heb momenteel slechts 1 pci-e slot in gebruik dus kan dit niet testen, maar toen ik dit bord kocht heb ik inderdaad gelezen dat er 2 cpu's in moeten zitten om deze allemaal te laten functioneren. De diagram op pagina 180 lijkt dit te onderbouwen.

De reden dat bij mij slechts 2 netwerkpoorten werken heeft er denk ik mee te maken dat de 2 functionerende poorten van intel zijn en de 3 poort bedoeld is voor iKVM. Het kan ook zijn dat ik hiervoor een jumper moet aanpassen zoals omschreven is in hoofdstuk 2.7 maar in hoofdstuk 2.8 wordt het bovenstaande bevestigd. Voor mij zijn de 2 poorten genoeg, bij poort 1 komt het signaal binnen en via een virtuele router/firewall wordt het signaal doorgelust naar poort 2 waar je een switch op kunt aansluiten.

Via esxi is het mogelijk om de voltages en temperaturen uit te lezen. (afbeeldingen probeer ik morgen te uploaden)

Helaas heb ik op je vragen geen 100% valide antwoorden maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
Bedankt voor je reactie. Ik lees de handleiding nog eens na.

Aha, ik snap het 2 poorten verhaal. Het is gebruikelijk dat de iKVM poort niet beschikbaar is voor ESXi. Ook al zou dat wel mogelijk zijn betreft het een Realtek NIC, die zijn niet zo betrouwbaar als Intel NICs en dienen met een aangepaste .VIB ge´nstalleerd te worden in ESXi.

Mooi dat de voltages e.d. uit te lezen zijn. Ik ben erg benieuwd naar je screenshot :)

---------------------------------------------------------
Ik heb de handleiding nog eens bekeken.. Daar komt toch echt uit dat alles via CPU1 loopt en CPU2 op dat gebied voor spek en bonen mee doet:

Opzich niet erg aangezien een Xeon 26xx serie v3 (of de nieuwe v4) 40 lanes heeft.

[Reactie gewijzigd door renedis op 2 mei 2016 09:35]

Ik heb deze vier verkocht aan een klant in de 3d design ATX was een must have voor de klant. Vloeistofkoeling was niet gewenst, Noctua koelers passen net.
Kun je wat vertellen over de ervaring van je klant met de Noctua koelers? Ik heb namelijk zelf ook overwogen deze te gebruiken maar omdat ik vermoede dat de H80i GT stiller was uiteindelijk voor die gekozen.
Hi Ik heb een vraagje is het je nog gelukt 3de Nic zichtbaar te maken in ESXi
Ik heb dit niet geprobeerd. Op pagina 29 kun je wel wat informatie vinden maar ik kan nergens vinden welk type Realtek NIC gebruikt wordt.
De .vibs zijn te vinden op:
Hi,
zou je wat kunnen zeggen wat inmiddels je stroomverbruik is met 2 X deze CPU en dit mobo (i.c.m. een aantal windows vm`s?)
Een mooi review!

Hoe heb jij het de blank plate gedaan en zijn er nog andere kasten waar dit bordje in past?
Ik moet zeggen dat ik mijn review niet echt veel meer heb geupdate.
Inmiddels is de configuratie als volgt:

CPU

Samsung M386A4G40DM0-CPB 32GB

POWER
Corsair RM850i

GPU
ASUS Radeon EAH5450 SILENT/DI/1GD3 1GB (Kodi Mediacenter-PCI passthrough)

STORAGE
Kingston DataTraveler Generation 3 (G3) 8GB Geel (bootdevice ESXi 6.0)
Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter
Seagate Barracuda ST3250318AS, 250GB
WD Green WD10EARS, 1TB
WD Green WD10EARS, 1TB
WD Red WD60EFRX, 6TB

In principe past het moederbord in elke ATX kast maar als je gebruik gaat maken van een koeler zoals de Corsair Hydro H80i v2 i.c.m. 2cpu's dan zou ik kiezen voor een grote(re) kast. Ik heb deze koeler dan ook niet vergeleken met een andere maar als ik de keuze opnieuw zou maken zou ik kiezen voor de Supermicro SNK-P0048PS omdat deze passief koelt en veel minder ruimte nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door sonidodmassive op 23 januari 2017 14:50]