ASUS ROG Strix X570-E Gaming

€ 279,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix X570-E Gaming Review

sonidodmassive 27 december 2020, laatste update op 8 januari 2021, 306 views Product gekocht

ASUS ROG Strix X570-E Gaming

Mooi moederbord maar zal zich nog moeten bewijzen.

Pluspunten

• Wi-Fi 6
  • 16 power stages
  • 2.5 Gbps
  • 8 x SATA 6Gb/s
  • Look

Minpunten

• Geen ECC RAM support
  • Weinig extra's
  • Prijs?
  • Matige/slechte QVL lijst

27-12-2020 - Eerste post

Ik heb dit moederbord besteld nadat het oorspronkelijk bestelde moederbord (Gigabyte Aorus X570 Master) een (mijn inziens) te lange levertijd had waarna ik deze order heb geannuleerd. Ik heb in eerste instantie gekozen voor het Gigabyte bord omdat deze volgens de documentatie ECC geheugen ondersteund waarvan ik 2x32GB (Samsung M386A4G40DM0-CPB) over had uit mijn vorige server build. Na enige tijd twijfelen alsnog gekozen voor dit Asus bord omdat ik goede ervaringen heb met de producten van Asus. Over de ondersteuning van ECC geheugen staat niks duidelijk vermeld en om deze reden ben ik ervan uitgegaan dat deze daarom ook niet ondersteund worden.

Bij het uitpakken van dit moederbord geen verassingen tegen gekomen en na het installeren in de behuizing is eenvoudig. Zoals verwacht ondersteund het bord mijn Samsung ECC geheugen niet waardoor ik op zoek moest naar nieuwe geheugenmodules. Deze (Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M2D3600C18) zijn op het moment van schrijven onderweg en zodoende zal ik alsnog even geduld moeten hebben. Wanneer de modules zijn geïnstalleerd kan ik meer vertellen over de prestaties.
Voor nu moet ik het dus doen met wat RGB.

Tevens ben ik nog aan het wachten tot de prijzen van de nieuwe AMD RX6800XT of RX6900XT kaarten van Asus stabiliseren of leverbaar worden. Het is mijn bedoeling deze build hiermee uit te breiden.

Update 28-12-2020 - Installatie RAM
Vandaag zijn mijn Corsair Vengeance RGB Pro's geleverd en heb ik deze geïnstalleerd. Na de installatie ben ik een hele tijd bezig geweest deze op de juiste snelheid te configureren. Ik kreeg het geheugen niet sneller dan 3.200MT/s. Gelukkig vond ik na enkele uren zoeken dat dit te verhelpen is door de modules te verplaatsen naar andere slots (namelijk A2 + B2) waarna ik de snelheid in de bios kon verhogen naar 3.600MT/s.

Ook het uitzoeken van de RGB ondersteuning van Corsair duurde even. Om dit goed te laten werken is de volgende software benodigd:
  • Asus Armoury Crate/Aora Sync (RGB van moederbord en Phenteks Neon strip
  • Corsair iCUE (bediening RGB van RAM modules en uitlezen PSU
  • CorsairPluginForAuraSync (koppeling tussen utility's)
Zoals tevens zichtbaar heb ik de CAM software van NZXT geïnstalleerd zodat deze de temperatuur van mijn CPU en GPU weergeeft, deze software is zover mij bekend niet te koppelen met iCUE of Asus Armoury Crate/Aora Sync wat ik erg jammer vind.

Update 08-01-2021 - Bevindingen
Na inmiddels wat meer tijd te hebben gehad om het systeem te testen ben ik tot op heden zeer tevreden over het systeem. I.c.m. de HP NVIDIA Quadro K620 GPU is gamen onmogelijk. Hiervoor kan ik tot op heden beter mijn oude laptop met een Nvidia GTX-970M erbij pakken. Een overclock op de CPU is simpel in te stellen via de ASUS Ai Suite 3. Momenteel staat de base clock hier op 4Ghz en wordt de CPU tussen de 32 en 40 graden zonder echt hoge load.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix X570-E Gaming?