Sigma 85mm F/1.4 DG DN Art (Sony E)

€ 1.049,-
Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 85mm F/1.4 DG DN Art (Sony E) Review

HackingDutchman 12 september 2021, laatste update op 13 september 2021, 1.087 views Product gekocht

Sigma 85mm F/1.4 DG DN Art (Sony E)

Een zeer goed presterende lens op alle fronten. Alleen de autofocus, op mijn A7RII, kon misschien wat beter. Alle functies, knopjes en switches, zitten erop. Tijdloos design, volledig zwart met weinig accenten. Lens is niet overdreven zwaar of groot, naar mijn mening.

Pluspunten

• Scherp over gehele beeld
  • Bokeh / achtergrondonscherpte
  • Chromatische aberratie
  • Functies
  • Formaat en gewicht

Minpunten

• Autofocus kan ietsje beter (op A7RII)

Handling Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 4

Sigma 85mm F/1.4 DG DN Art Sony E

Geeft de browser de foto's in de review niet goed weer? Selecteer dan de lezerweergave in uw browser.

Naast de ‘’standaard’’ Art serie van Sigma, met het achtervoegsel DG, heb je nu ook een 85mm F1.4 met het achtervoegsel DG DN. DN lenzen zijn speciaal ontwikkeld voor systeemcamera’s. Dit komt erop neer dat de lenselementen verder achterin kunnen worden geplaatst, in vergelijking met objectieven die ook geschikt zijn voor spiegelreflexcamera's. Hint, geen spiegel tussen de lens en de sensor.
Dit heeft vooral een voordeel bij groothoeklenzen. Hoe dichter het achterste element dan geplaatst kan worden bij de sensor, hoe minder ingewikkeld het retrofocus deel van de lens. Dit komt er ook op neer dat er meer ruimte over is voor ander ‘’compensatieglas’’, glas dat bijvoorbeeld aberraties of vervorming tegen gaat. Een goede voorbeeld lens van deze eenvoudigere designaspecten is misschien wel de Sigma 35mm F1.2, die alleen te krijgen is voor systeemcamera’s. Waarschijnlijk is het het financieel niet waard om eenzelfde lens te ontwerpen voor op spiegelreflexcamera’s.
Bij telelenzen, zoals deze 85mm, zorgt het vaak voor een net wat compacter design. Tevens moet deze lens nog net wat beter zijn dan de 85mm F1.4 DG, scherper en minder chromatische aberratie, volgens Sigma zelf én de vergelijkingsreviews die je op internet kan vinden.

Tegenwoordig wordt er door meerdere objectiefbouwers wel vaker gekozen om wat glas weg te laten dat voor vervorming compenseert. Dit zorgt dus voor een compactere en lichtere lens. Echter, het nadeel is wel dat er veel meer distortie aanwezig is. Waarom kiezen dan steeds meer lensfabrikanten om dit glas achterwege te laten? Simpelweg, omdat het digitaal zeer makkelijk en zonder kwaliteitsverlies recht te trekken is, direct in de camera, of achteraf tijdens de nabewerking. Daarom heeft Sigma er ook bij dit DG DN exemplaar voor gekozen dit stukje glas achterwege te laten video.

BOUWKWALITEIT
De lens is, net zoals alle andere Art serie lenzen, volledig mat zwart afgewerkt, wat er netjes en tijdloos uitziet.

Qua gewicht en formaat vind ik de lens nogal meevallen, beide zijn niet excessief groot.

Het handgevoel van de lens is voor 75% premium. Dit komt omdat het middelste deel van de lens uit glad kunststof is vervaardigd, de rest lijkt metaal. Dit onderdeel ziet er tevens net wat lichter gekleurd uit dan de rest van de behuizing. Echter, je komt maar weinig in aanraking met dit kunststof deel, omdat dit onderdeel alleen de knopjes huisvest, en niet de diafragmaring en focusring.
De Sigma Art 35mm F1.2 DG DN heeft ook zo’n kunststof ring van dezelfde grootte, maar het gevoel daarvan valt in het niet, omdat de rest van de lens vele malen groter is dan bij deze Sigma Art 85mm F1.4 DG DN.

Ook dit objectief heeft weer alles aan boord wat we tegenwoordig mogen verwachten van een premium lens voor de Sony E-mount. AF/MF switch, diafragmaring, AFL focus lock knop, switch om de klik in de diafragmaring aan of uit te zetten én een lock switch voor het diafragma. Deze diafragma lock switch werkt alleen als de diafragmaring in A is uitgelijnd. Als de ring op A staat en je sluit de switch, dan kan je het diafragma niet meer bewegen. Ideaal voor als je het diafragma in de camera wilt instellen en niet via de ring. Hierbij heeft Sigma naar de community geluisterd, want hier was behoefte aan. Dit zien we nu ook terug in de nieuw geïntroduceerde Sigma Art 35mm F1.4 DG DN.
Kijken we naar Sony zijn nieuwste paar lenzen, 14mm F1.8 GM, 50mm F1.2 GM en de 35mm F1.4 GM, dan hebben deze niet zo’n switch om de diafragmaring vast te zetten. Hier wordt dus duidelijk niet zo goed naar de community geluisterd als bij Sigma.

Al met al weer een goede degelijk gebouwde Art DG DN lens met een relatief tijdloos design.
AUTOFOCUS
Wijd open, bij een klein en licht onderwerp, op een grote en goed belichte achtergrond, heb ik wel last van focus hunting. Lees, bij een takje met wat blaadjes in de zon, tegen wat struikjes en een boom. Soortgelijke problemen ervaar ik wel vaker, het schijnt toch iets te zijn waar niet lekker op gefocust wil worden, of ik moet iets gaan aanpassen in de instellingen…

Wat opvalt is dat de lens eerst iets verder ‘’zoekt’’ en dan terugkeert naar het onderwerp. Dit gebeurt vooral als je eerst dichtbij focust en dan ergens verder weg focust. Het zorgt ervoor dat het niet de snelste is, maar ook niet de langzaamste. Let wel op, ik test de lens met een sony A7R II, dat is ook niet meer de nieuwste camera.

In schemerige omstandigheden duurt het iets langer, maar is de focus nog wel te krijgen. Gaan we naar donkere omstandigheden met monotone kleuren, weinig tot geen contrast, dan houdt het op.

Voor de rest focust de lens accuraat en ‘’snel’’. Tevens de oogautofocus werkt naar behoren.
OPTISCHE KWALITEIT
Zoals te verwachten is de lens scherp, vanaf wijd open diafragma tot wat geknepen diafragma, van midden tot rand. Niets op aan te merken. Wijd open zijn de prestaties goed, bij een wat kleinere diafragma-opening neemt de scherpte mondjesmaat toe.

De achtergrondonscherpte is prachtig bij deze lens. Wat we inmiddels gewend zijn van de Sigma Art serie, prachtig zacht met ook een fraaie zachte overgang.
De bokehballen zijn vrij van uienringen en hebben geen last van chromatische aberratie. De vorm van de ballen is echter alleen perfect rond in het midden van de lens. Daarbuiten gaat het al vrij snel naar kattenogen/ovalen in de hoeken.
Als we het diafragma dichtgooien blijft de bokeh relatief rond, door de 11 afgeronde diafragmabladen.

Een opmerking van mijn kant, het lijkt tegenwoordig wel op te houden bij 11 diafragmabladen bij Sigma én Sony. Waarom niet ietsje meer bladen, tot het punt dat de bokehballen perfect rond blijven? Lijkt een kleine, niet noemenswaardige investering tegenwoordig de dag.

De kleurrendering is gelijk aan vele andere lenzen van de Art serie, relatief aan de warme kant en contrastrijk / verzadigd.
Er is volop contrast en microcontrast aanwezig, bij wijd open diafragma al, dit neemt in kleine mate toe naarmate het diafragma verder dicht wordt geklapt.

Als al eerder aangegeven, is het duidelijk merkbaar dat Sigma hier het stukje glas voor de vervorming heeft weggelaten. Als we het lensprofiel niet toepassen zie je duidelijke vervorming. Echter, met het profiel eroverheen verdwijnt de vervorming als sneeuw voor de zon.

Van flares heb je weinig last. Mocht je wel flares in beeld krijgen, dan zien ze er niet heel erg esthetisch uit. Als je een flare in beeld hebt, kan je duidelijk zien dat contrast wél heel goed behouden blijft. De coatings van de lens presteren hier zeer goed.

Chromatische aberratie is minimaal tot niet aanwezig. Waarbij menig lens door de mand valt als je door het bos loopt en wijd open een zonnig plekje op de foto zet, dan zijn door de vele contrasten en fijne details van de vele planten vaak grote hoeveelheden chromatische aberratie te zien. Deze lens laat zien dat we ons hierover geen zorgen meer hoeven te maken bij moderne objectieven, en toont ook hier geen noemenswaardige chromatische aberratie. Een ware top prestatie.

Doordat het glaswerk en de coatings bij deze lens van goede kwaliteit zijn, zien we dat er ook in de highlights veel informatie behouden blijft, bij wijd open diafragma. Dit is bij wat minder glas toch echt nog steeds een pijnpuntje en iets wat je van vintage lenzen al helemaal niet hoeft te verwachten.

CONCLUSIE
Sigma stelt nog steeds niet teleur. De lens presteert uitstekend. Als we kijken naar deze review dan maakt Sigma alle beloftes waar. De lens is uitermate scherp, heeft nagenoeg geen last van chromatische aberratie, de bokeh is prachtig zacht en de autofocus werkt ook goed. Deze prestaties worden nog opmerkelijker als we naar de prijs van de lens kijken, op het moment van schrijven 1079 euro. In vergelijking met de Sony GM 85/1.4 scheelt dit maar liefst 570 euro. Helaas heb ik de 85/1.4 GM niet in mijn handen gehad. Echter, het feit waarom ik voor de Sigma heb gekozen, is omdat deze lens scherper is en minder last heeft van aberraties, volgens vele andere online reviews. Volgens de meeste vergelijkingsreviews op onder andere YouTube, is de Sigma beter dan de Sony 85mm GM, alleen schijnt de Sony een net wat betere autofocus performance te hebben.

Al met al weer een toplens van Sigma voor op de Sony E-mount en zonder meer een aanrader!

Andere reviews:
Tweakers Weblog, meer lensreviews, ook van vintage exemplaren.

Sirui 50mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sirui 75mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Zeiss Planar 50mm f/1.4

Sigma Art 35mm f/1.2

Zeiss Distagon 35mm f/1.4

Helios 44-2 58mm f/2

*Gebruikt in combinatie met een Sony A7RII.

Heb jij ook een Sigma 85mm F/1.4 DG DN Art (Sony E)?

Fijne review, voor een hele fijne lens! Ik lees alleen maar goede verhalen :)
Het is ook een zeer goede lens.
Qua prijs / prestatie veruit de beste 85mm voor op de E-mount. Het prijsverschil met de GM lens is zo groot, dat het eigenlijk een no-brainer is, tenzij je persé écht hele snelle autofocus nodig hebt.

De voordelen om puur voor native Sony te lenzen te gaan wordt met elke nieuwe Sigma DG DN lens kleiner. Ik had een aantal jaren geleden niet gedacht dat ik eerder een Sigma zou kopen dan een Sony GM, maar sinds de Sigma DG 35mm F1.4 viel het op dat de lens gewoon optisch beter presteerde én goedkoper was dan de 35/1.4 Distagon toentertijd. Autofocus daargelaten heeft Sigma op optisch gebied een paar lenzen die beter zijn dan de GM varianten.
Kijk je bijvoorbeeld bij 35mm, dan heeft Sigma een perfecte 35/1.2, terwijl Sony alleen een GM 35/1.4 heeft, die nog duurder is ook. Nu met de nieuwe Sigma DG DN 35/1.4, die waarschijnlijk even goed of zelfs ietsje beter is dan de Sony 35/1.4 GM, én stukken goedkoper, heeft Sigma wel een hele grote overhand op Sony(op 35mm brandpuntsafstand).

Zelf ben ik benieuwd naar een Sigma DG DN 50/1.2 en een aantal zoomlenzen, bijvoorbeeld wat Sigma tegenover de Sony GM 12-24mm gaat zetten.
Voor snelle AF wil je de GM ook niet hebben ;)
de 1.8 is een stuk sneller van sony voor focusss. Die heb ik, AF op A7RII prima, sta op het punt om deze lens te kopen, maar AF schrikt me wel een klein beetje af. Is dat de body ook op de lijst staat voor een upgrade.
Mooie review. Lekker uitgebreid, maar nog steeds goed leesbaar.

Weet je toevallig ook of hier een goede aps-c variant van is?
Goed weet ik niet, want zelf heb ik het niet getest, maar voor APS-C heeft Sigma de SIGMA 56mm F1.4 DC DN. Op Sony APS-C komt dat op nagenoeg 85mm uit.

Als ik even kort naar de reviews kijk, zijn mensen zeer te spreken over de lens.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.