1 review

Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art (Sony E)

€ 1.409,-
Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 82mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art (Sony E) Review

HackingDutchman 13 maart 2021, laatste update op 3 september 2021, 912 views Product gekocht

Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art (Sony E)

Dé 35mm lens voor Sony E-mount. Scherp van midden tot rand, al meteen vanaf F/1.2 Redelijk wat vignetting bij wijd open diafragma, maar dat is vrij normaal. Uitmuntende bouwkwaliteit en alle functionaliteiten aanwezig op de lens. Topper en tank van een lens. Met 1,09 kg niet voor zwakke armpjes. Aanrader!

Pluspunten

• Scherpte van midden tot rand
  • Scherptediepte
  • Contrast
  • Functionaliteit
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Gewicht 1,09 kg
  • Vignetting bij wijd open diafragma

Handling Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 4

Sigma 35mm F1.2 DG DN Art

Geeft de browser de foto's in de review niet goed weer? Selecteer dan de lezerweergave in uw browser. Firefox: F9 toets, Chrome: Distill page(niet standaard), Edge: Ctrl + Shift + R, Safari: Command+Shift+R

Tijd voor een 35mm upgrade op de Sony E-mount. De keuze voor de Sony E-mount is reuze, als je in de markt bent voor een 35mm lens. Als je in de prijsvergelijker kijkt voor 35mm full frame primes, dan hebben je maar liefst de keuze uit 12 objectieven.

Na beide voor de hand liggende keuzes in het lichtsterke gebied te hebben gehad, de Sigma Art 35mm F1.4 en de Zeiss Distagon 35mm F1.4, is het tijd voor een nieuwe upgrade. De Sigma Art 35mm F1.2.

Op het moment dat ik deze lens heb aangeschaft, waren er enkele preview reviews over de nieuwe Sony 35mm F1.4 GM lens. Echter, na een hele goede ervaring met een Sigma 35mm F1.4 en een slechte ervaring met een Distagon 35mm F1.4 was ik eerder geneigd om weer voor Sigma te gaan. Ook na de reviews over de Sigma 35mm F1.2 en de Sony 35mm F1.4 GM ging mijn voorkeur sterk uit naar de Sigma 35mm F1.2. De doorslag was de perfecte scherpte én de extra minimale scherptediepte van de Sigma, F1.2 geeft namelijk wat meer speelruimte met scherptediepte én met licht.

Eens kijken of mijn (onderbouwde) keuze goed is uitgepakt.

BOUWKWALITEIT
De lens heeft een fijne focusring, zeer groot. De diafragmaring heeft een klik en niet-klik functie, daar is tevens een knop voor. Beide functies werken goed.
Naast een AF/MF switch is er ook nog een AFL knop aanwezig. Kortom, alles is vertegenwoordigd en niets is overgeslagen.

Voor de rest is de lens mooi mat zwart afgewerkt. In stijl met de Sony camera’s en de Sigma Art lijn.
De lenskap van deze lens vergt een eervolle vermelding. Deze ziet er zeer degelijk uit door de aanwezigheid van 5 schroeven en zijn riante omvang. Tevens met knop om los te klikken, dus de lenskap kan er nimmer onverwacht afvallen.

Let op, de lens weegt maar liefst 1,09 kg. Dus niet geschikt voor mensen met zwakke armen.

Al met al is de lens gebouwd en afgewerkt zoals je mag verwachten van een premium exemplaar. Alles is aanwezig en niets is overgeslagen.
OPTISCHE KWALITEIT
De lens is scherp in de hoeken én in het midden van het beeld, ook bij F1.2. Bij het dichtknijpen van het diafragma worden de resultaten nog ietsjes scherper. Het is ongelooflijk hoe scherp de lens op F1.2 over het gehele beeld is, een zeer knappe prestatie.

Kijken we naar vignetting, dan zien we dat dit in overvloede aanwezig is. Dit wordt uiteraard snel beter als we wat hoger in de F-stop gaan zitten. Bij de nabewerking is dit bij het toepassen van het lensprofiel zo verdwenen. Eigenlijk hoeven we ons hierover geen zorgen meer te maken tegenwoordig de dag. Voor elke nieuwe lens zijn lensprofielen beschikbaar die dit zonder moeite corrigeren.

Vervorming is aanwezig, maar niet heel veel. Ook dit is een aspect waar je tegenwoordig met één muisklik alles kan rechttrekken. Na het toepassen van het lensprofiel zien we hier ook een perfect recht resultaat.

De achtergrondonscherpte is boterzacht en de transitie ook. De bokehballen zijn tevens prachtig zacht én blijven zacht. De aanwezigheid van 11 afgeronde lamellen laat zijn resultaat goed zien. Kijken we in de bokehballen dan zijn er geen vieze uienringen te zien, zoals wel het geval was bij de Distagon 35mm. Naar mijn mening is dit wat je wilt zien en presteert de lens op dit vlak perfect.

De lens heeft weinig last van lensflares. De zonnekap doet zijn werk zeer goed en houdt vrijwel alle flares tegen. Tevens blijft het beeld contrastrijk bij de aanwezigheid van lensflares. Hieruit kunnen we concluderen dat de coating zijn werk goed doet.

De minimale scherpstelafstand bedraagt 30 cm. Dit is samen met F1.2 meer dan voldoende om prachtige plaatjes met minimale scherptediepte te creëren. Dat maakt de lens lekker veelzijdig, van close-up shots tot brede landschappen.

Het contrast is uitstekend en kleurrendering is een tikkeltje aan de warme kant, maar wel relatief neutraal. In de highlights blijft ook voldoende informatie aanwezig en het microcontrast is zeer goed.

Kortom, de lens stelt optisch niet teleur en presteert naar mijn mening perfect. Optisch dé perfecte 35mm lens voor Sony E-mount? Tot nu toe wel.
AUTOFOCUS
Ik heb de autofocus van de lens getest in combinatie met de A7R II. De oogautofocus werkt goed, ook op F/1.2. De normale autofocus functioneert ook naar behoren. Zelf ben ik geen sportfotograaf of fotograaf van sterk bewegende objecten, dus qua autofocussnelheid kan ik hierover geen goed oordeel geven. Tevens focus ik ook nog wel eens handmatig. Focus hunting komt alleen voor, net als bij andere lenzen die ik getest heb, bij zeer contrastrijke situaties, zoals felle zon en zeer donkere voorgrond/onderwerp in vergelijking met de achtergrond(zonsondergang). Over het algemeen focust de lens accuraat en relatief snel.

De autofocus is stil en nauwelijks tot niet hoorbaar.
35MM F1.4 VERGELIJKING MET DE SIGMA ART EN DISTAGON
Dit wordt een korte vergelijking. De F/1.2 Sigma is gewoon een stap hoger dan de Sigma F/1.4. Allemaal net wat beter, zoals men mag verwachten. Zoals al aangegeven in de review van de Distagon, valt de Distagon gewoon buiten de boot. Beide Sigma’s zijn vele malen beter.

Het komt net zoals altijd aan op budget, daarmee kies je voor de Sigma F/1.4 of F/1.2. Beide zijn toplenzen en zeer aan te raden. De nieuwe Sony GM 35mm F1.4 zal naar alle waarschijnlijkheid boven de 1500 euro gaan kosten, en daarmee is die lens duurder dan de Sigma F1.2 én F1.4. Dat maakt de keuze voor de 35mm GM zeer moeilijk, of eigenlijk niet, te verantwoorden.

In de toekomst zal Sigma misschien nog wel komen met een 35mm F1.4 DG DN lens, speciaal ontworpen voor systeemcamera’s. Dit is iets anders dan een lens met een mount voor een systeemcamera, bij Sigma kan je zien aan de DG DN aanduiding. Deze lenzen zijn nagenoeg altijd scherper en optisch beter dan de standaard versies én compacter. Echter, de huidige 35mm F1.4 Art presteert al zeer goed, dus échte haast hierbij lijkt niet geboden.
CONCLUSIE
Op dit moment gewoon de beste 35mm die je kan kopen voor Sony systeemcamera’s, punt. Het voordeel in scherptediepte van F/1.2 bij 35mm maakt nét het verschil. F/1.2 bij een 50mm zou misschien niet praktisch zijn, door de minimale scherptediepte bij redelijke close-up shots. Echter, bij deze 35mm vind ik het zeer prettig. Lekker dicht bij je onderwerp, net wat wijder dan 50mm en gewoon wél de minimale scherptediepte beschikbaar hebben.
De lens is top afgewerkt en functioneert zoals het hoort.
Het enige minpunt aan het geheel is het gewicht. Dus als je compactheid/gewicht hoog in het vaandel hebt staan, kun je beter kijken naar iets anders.

Het voordeel van F1.2 bij een 35mm is wel discutabel. Schiet je vooral landschappen, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid F1.2 niet gebruiken en vaak boven de F5.6 zitten. Zit je meer in de close-ups of portretten, dan kan dit wél handig zijn. Het mooie van deze lens is, dat het wel dit hele spectrum afdekt, dus de mogelijkheden zijn ‘’eindeloos’’.

Vind je het gewicht écht een tegenvaller, dan kun je in de korte toekomst(kijkende naar de schrijfdatum van deze review) voor de 35mm F/1.4 G-Master van Sony kiezen. Deze schijnt, naar de reviews die ik gekeken en gelezen heb, gewoon op het niveau van de Sigma’s te liggen, maar heeft net wel wat meer van het ‘’Zeiss’’ effect. Mijn keuze blijft bij de Sigma F/1.2 voor die extra speling in scherptediepte én licht. De Sigma F/1.2 is ook nog eens goedkoper dan de F/1.4 G-Master van Sony, dus zullen de meeste mensen waarschijnlijk eerder voor de Sigma F/1.2 kiezen of de Sigma F1.4.
Zelf ben ik uiteraard wel benieuwd wat ik van de F/1.4 G-Master van Sony in de praktijk vind, dus als iemand hem nog eens wil uitlenen, houd ik mij wel aanbevolen. Echter, denk ik niet dat ik mijn F/1.2 Sigma ervoor ga opgeven.

Fotografeer ze!

Andere reviews:
Tweakers Weblog, meer lensreviews, ook van vintage exemplaren.

Sirui 50mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sirui 75mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Zeiss Planar 50mm f/1.4

Zeiss Distagon 35mm f/1.4

Helios 44-2 58mm f/2

Heb jij ook een Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art (Sony E)?