Helios 44-2 Review

HackingDutchman 6 november 2017, laatste update op 9 november 2018, 3.257 views Product gekocht

Helios 44-2

Zeer fraaie vintage lens. Gebouwd als een tank. Zeer scherp voor een vintage lens. Nauwelijks tot geen chromatische aberratie. Geeft een mooie swirly bokeh. Ideaal voor portretten of close-up natuurfotografie. Aanrader!

Pluspunten

• Prijs/presatie
  • Bokeh
  • Bouwkwaliteit
  • Optische kwaliteit

Minpunten

• Handmatige focus(mocht dat een probleem zijn)
  • Lensflares bij tegenlicht

Handling Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 2

Helios 44-2 58mm f/2 M42

In de afgelopen jaren is dit een van, al dan niet, dé meest bekende vintage lens geworden. Dit is mede dankzij zijn zeer fraaie bokeh, specifieker de swirly bokeh.
De 44-2 is een Russische kopie van de Carl Zeiss Biotar. Deze Biotar lens heeft ook het swirly bokeh effect. Echter is de lens zelf nogal moeilijk te vinden, al helemaal in goede conditie, en is aan de prijzige kant.
Dus dan komt al gauw de 44-2 in beeld. Een redelijk goede bouwkwaliteit, optisch zeer scherp voor een vintage lens én met het begeerde bokeh effect.

In deze review zal ik de Helios 44-2 verder toelichten en wat meer in detail kijken waarom deze lens nu zo in trek is. Dit doe ik uit mijn eigen ervaringen met de lens, die ik reeds 3-4 jaar in bezit heb en de talloze exemplaren die ik gereviseerd en/of schoongemaakt heb.

BOUWKWALITEIT
De bouwkwaliteit is wat je over het algemeen kan verwachten van Russische lenzen. Hij is goed gebouwd, al verschilt dat nog wel enigszins per exemplaar, omdat de kwaliteitscontrole toentertijd door de Russen niet zo nauw werd genomen. Meestal zit de achterkant van de lens wat losser dan de andere onderdelen vanwege een waarschijnlijk niet zo'n nauwe tolerantie of een luie werknemer(deze lenzen werden met de hand vervaardigd), maar dat doet niks af aan de algehele functionaliteit van lens. Hoe oud de lens ook moge zijn, de focus loopt nog vrijwel altijd goed. Op het diafragma zit in de meeste gevallen wat olie, wat gelukkig niks afdoet aan de soepelheid van de diafragmaring en de optische kwaliteit. De olie werd in de fabrieken toegevoegd om het diafragma te smeren. Soms is dit niet gedaan zodat het lijkt alsof het diafragma niet is gesmeerd of juist is gesmeerd met grafiet. Dit is bij deze Russische lenzen zeker niet het geval, doorgaans werd dit alleen met goede, o.a., Duitse lenzen gedaan. Uiteraard is ook deze vintage lens volledig vervaardigd uit metaal.

Ik heb al ruim 100 exemplaren in mijn handen gehad en gerestaureerd en kan zeggen dat ze vrijwel onverwoestbaar zijn, behalve het glas natuurlijk.

Al met al een ruime 7 van 10 punten, omdat de bouwkwaliteit per exemplaar nogal wat kan verschillen.

OPTISCH
De optische kwaliteit van de lens is, zeker voor een vintage lens, zeer goed. In het midden van het beeld is deze ongeveer vergelijkbaar met een nifty fifty van Canon. Kom je buiten deze cirkel gaat de scherpte zeer snel achteruit en krijg je uiteindelijk een ietwat zacht en licht vertekend beeld. Dit is bij de meeste oudere lenzen het geval, het positieve is wel dat de scherpte in het algemeen een stuk beter is in vergelijking met het gros van de vintage lenzen, al helemaal in het midden van het beeld.

De kleuren die onbewerkt uit de lens komen zijn wat aan de grauwe en ongesatureerde kant, dit is overdreven uitgedrukt uiteraard, dus geeft een fraaie zachte vintage look. Om dit effect wat beter te benadrukken is het aan te raden de kleurinstellingen van je camera wat naar achter te drukken (mijn instellingen op de A7R -3 contrast en -1 saturatie). Wat met verdere nabewerking voor een volwaardig vintage look kan zorgen.

Qua chromatische aberratie zit je met deze lens uitstekend. Chromatische aberratie is er niet tot nauwelijks.

Het enige minpunt van de lens is vrij standaard voor vintage lenzen, de lensflares. Leuk voor als je ze even nodig hebt, maar zeer vervelend de rest van de tijd als je ze niet wilt zien. Uiteraard voor een deel simpel op te lossen met een goedkope zonnekap. Maar, zelfs dan kunnen bij foto’s met sterk tegenlicht de lensflares toch nog de overhand krijgen.

Het beste als laatst, de swirly bokeh. Dit maakt, samen met de scherpte, het feit dat deze lens zo populair is geworden. Door deze bokeh leent de lens zich uitstekend voor portretten of gecentreerde close-up natuurfotografie. De bokeh zorgt ervoor dat het onderwerp mooi gecentreerd is, maar de bokeh is niet te druk (zoals bijvoorbeeld de bokeh van de Trioplan serie lenzen). Om deze bokeh te verkrijgen moet het licht grotendeels van achter het onderwerp komen en afhankelijk van de afstand tot het onderwerp, de afstand van het onderwerp ten opzichte van de achtergrond, moet je ook de juiste combinatie weten te vinden. Echter, zelfs zonder gebruik te maken van dit bokeh effect kun je door middel van de vintage kleurweergave ook een zeer fraaie plaatje verkrijgen.

CONCLUSIE
Al met al een zeer fraai vintage lensje en een echte must-have. De optische kwaliteit is zeer goed en de swirly bokeh geeft een zeer fraai effect, niet alleen bij portretten maar ook bij natuurfotografie.
Een aanrader!

Wil jij deze lens ook aanschaffen? Kijk dan op Tweakers, Marktplaats, Ebay of je plaatselijke rommelmarkt. Let er goed op of de focus en/of diafragma niet vastzit en of er geen schimmelgroei aanwezig is. Olie op de diafragmabladen zelf is eerder regel dan uitzondering en doet niks af aan de werking/kwaliteit. Op het moment van schrijven varieert de prijs van 50-60 euro.

Vragen en/of opmerkingen? Stel ze gerust in de reacties hieronder of via een pm.

Heb jij ook een Helios 44-2?

Leuke review, compleet en to the point.
Had van mij nog iets bijgemogen over het uit elkaar halen en schoonmaken.
Bedankt.

Dat vond ik wat teveel om bij deze review te plaatsen. Gaat dan ook een beetje voorbij het punt van de lens zelf, optische en bouwkwaliteit. Dan zou de review met alles erbij 5-10 keer zo groot zijn alleen voor het reparatiedeel.

Als je wilt weten hoe je een Helios 44-2, 44 of 44M uit elkaar wilt halen om te repareren of om de lenselementen schoon te maken kun je het beste kijken op YouTube. Daar zijn video's die elke stap filmen en soms ook nog extra uitleg geven. Zoektip: ''helios 44 disassembly''
Blijft een tof dingetje deze Helios. De nieuwere versies van deze lens hebben minder last van flare door betere coatings en zijn iets scherper. Ook hebben die een normale diafragmaring met clicks, bij de vatting in plaats van voorop.

Echter, het swirly karakter van de bokeh is een stuk minder prominent aanwezig. Keuzes, keuzes...
Er zijn geen nieuwere versies van de 44-2.

Je hebt de Helios 44 M39 mount, 44 M42 mount en de 44-2 M42 mount. Hebben alledrie hetzelfde glas en zelfde swirl effect.

Dan heb je nog de 44M serie, hier zijn wel meerdere versies van.
De normale 44M is hetzelfde als de 44 en 44-2. Glas is hetzelfde, behuizing is meer conventioneel.

Vervolgens heb je versies van de 44M met geen/minder swirl, dat is alles wat niet exact 44M heet, dus de 44M-4 44M-etc. Deze latere versies hebben ook coatings. De formule, groepen etc is hetzelfde bij alle 44 serie lenzen, echter is er hoogstwaarschijnlijk wel gekloot met coatingen en kwaliteit van het glas, misschien wel een net iets andere bolling in een element(en) waardoor die latere versies toch nauwelijks tot geen swirl produceren ivm de latere versies. Deze latere versies zijn daarentegen wel scherper, echter is de normale 44/44-2/44M ook al goed scherp.

Dus wil je swirl, neem dan de 44, 44-2 of 44M. Zebra versies of volledig zilveren versies, maakt niet uit, allemaal hetzelfde.

--update--
De 44-7 is geen nieuwe versie van de 44 of 44-2, wat de naam wel doet blijken. De 44-7 was speciaal gemaakt voor de Zenit 7 serie camera's, waar een net iets anders diafragmasysteem in zit.

[Reactie gewijzigd door HackingDutchman op 11 april 2019 21:52]

Met nieuwere versies bedoelde ik inderdaad de nieuwere iteraties van de Helios 44 serie.
De echte oudjes, zoals de 44-2 zijn zonder multicoating, als ik me niet vergis. Vandaar die enorme flare. Ook zijn ze door verschillende fabrikanten gemaakt, zoals KMZ. Qua scherpte moet je de oude flink afstoppen om ze goed scherp te krijgen, maar daar zijn ze dan ook top.
Bij de multicoated versies zijn ze volgens mij de naam van de mount erbij gaan zetten (44M voor M42, 44K voor Pentax K, 44Д voor Zenit), en daar heb je dan ook de nummering voor de generaties bij staan.
Alleen de modellen waar de letters MC bij de aanduiding staat hebben multicoating en de 44, 44-2 en 44M hebben nog een single-coating. Vanaf de 44M-4 kan er wel MC op zitten, maar er zijn verschillende versies mét en zónder MC.

Terugdraaien valt reuze mee, ze staan juist bekend om de scherpte die je direct al krijgt bij f/2. De 44, 44-2 en 44M hebben van tegenvallende scherpte wijd open geen last(relatief gezien natuurlijk). Je wilt ze namelijk ook niet anders dan volledig open gebruiken, anders is de swirly bokeh weg.
zeker een leuke review en een interessant onderwerp...
ik heb zelf twee lensjes, waarvan een in rusland is gebouwd, superscherp!!!
nou heb ik in de rand van de lensjes twee verschillende "icoontjes" staan, waarvan ik graag de betekenis zou willen weten en... of dat ook betekent of er verder nog verschil in de lensjes zit...
beide lensjes zijn Helios 44-2 en er staat nog 2/58 in de rand....
wellicht kun jij het me vertellen? kan helaas geen foto plaatsen maar misschien lukt het met de link naar mijn FB pagina...?
dank alvast!!!!
gr., Anneke

Ja, dat zijn de fabrieken waar de lens is gemaakt. Er waren verschillende partijen in Rusland die deze zelfde lens maakte. Optisch zit er geen verschil in, want ze maakte allemaal dezelfde lenzen.
Als je googled op "Soviet Factory Logos lenses" kom je op een pagina van camerapedia uit waar de namen aan de logo's zijn gekoppeld.
Beste lezers, hoe zit het met flare op de m44-4 Helios? Gebruikers?
Ik begrijp dat hier wel (coating op zit?)

Met een Zenith 12xp kan ik deze set kopen.
Ook nog iemand die mij wat kan zeggen over die Zenith 12xp?

Met dank.

Noortje
Op de 44M-4 zal er ietsje minder flare zijn dan bij de eerdere type lenzen. Maar achtergrond is iets onrustiger en produceert wat minder swirly bokeh(blijft subjectief). Is over het algemeen wel net iets scherper, maar scheelt niet veel, wel zichtbaar als je vrij veel op 30+ MP schiet en ook 100% resolutie gebruikt.
Zelf testen werkt het beste, maar de 44M en 44-2 zijn niet voor niet het meest populair.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla