Logitech Ergo K860 (Qwerty US)

Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Ergo K860 (Qwerty US) Review

PeacekeeperNL 4 april 2021, laatste update op 5 april 2021, 1.052 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.PeacekeeperNL schreef afgelopen jaar 12 reviews, waarvan 16% gesponsord.

Logitech Ergo K860 (Qwerty US)

Prettig toetsenbord om mee te typen. Het zorgt voor minder belasting voor polsen en onderarmen, en werkt via Unifying alsook Bluetooth. Met de MX Vertical de ideale combinatie, echter voor de prijs zou ik zelf opnieuw de Microsoft Ergonomic Desktop-set kiezen. Geïnteresseerd naar mijn bevindingen? Lees snel verder!

Pluspunten

• Gebruikscomfort
  • Lichte toetsaanslag
  • ‘Warme’ polssteun
  • Logitech Unifying receiver
  • Bluetooth mogelijkheden
  • Eenvoudig wisselen tussen drie gekoppelde devices

Minpunten

• Geen (ergonomische) muis meegeleverd
  • Prijs/kwaliteit vind ik daardoor een minpunt
  • Geen LED-indicatoren voor num lock etc.
  • Polssteun (officieel) niet vervangbaar

Disclaimer: Ik heb dit toetsenbord te leen gekregen via Reviewclub ten bate van het schrijven van deze review! Deze review is verder niet door Reviewclub of Logitech gemodereerd, beïnvloed of wat dan ook, en betreft dus volledig mijn ongezouten mening en oordeel!

De kleur op de foto's kan een vertekend beeld geven van de werkelijke kleuren. De door mij gebruikte lichtbron gaf namelijk warm wit licht. Ik had op het moment van fotograferen geen andere/betere lichtbron beschikbaar.

In januari van dit jaar kondigde Tweakers hem al aan, en een paar weken terug werd ook op Tweakers de adviesprijs genoemd, maar vandaag breng ik jullie een review van de Logitech K860 ERGO keyboard, verder de ERGO genoemd. De ERGO is, zoals de naamgeving al doet vermoeden, een ergonomisch gevormd toetsenbord van Logitech. Of zoals Logitech op haar website vermeld:
De ERGO K860 is ontworpen, ontwikkeld en getest volgens criteria die zijn opgesteld door vooraanstaande ergonomen en verbetert de houding, verlaagt de spierbelasting en vermindert de druk op de pols. ERGO K860 is ergonomisch gecertificeerd door United States Ergonomics.

In mijn review zal ik de ERGO ook vergelijken met de Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop, verder de MS genoemd. Let op, er zijn verschillende uitvoeringen, ook zonder muis! Mocht je deze later erbij kopen, kan deze niet aan de andere USB-dongle gekoppeld worden!
Ook zal kort mijn andere ergonomische toetsenbord worden aangehaald, de R-Go Split, verder R-Go genoemd.

De ERGO is geschikt voor zowel gebruikers van Windows als van Mac. In mijn review zal ik het toetsenbord uitsluitend gebruiken in combinatie met mijn Windows computers. Ja, een meervoud, want het kinderlijk eenvoudig om het toetsenbord in combinatie met verschillende apparaten te gebruiken. Hierover verderop in de review meer, dus lees snel verder!

Specificaties

De specificaties van de ERGO zijn uiteraard ook op de website van Logitech te vinden, maar in het kort:

De afmetingen van het toetsenbord, aldus de opgaaf, zijn 456x233x48mm (bxdxh). De hoogte en diepte heb ik hierin wel omgedraaid, omdat ik de hoogte van 48mm geen diepte vind, en 233mm diepte geen hoogte vind.

Het toetsenbord weegt 1160 gram, al zal je hier als het goed is niks van voelen tijdens het gebruik, tenzij je het toetsenbord vaak meeneemt. Zelf kwam mijn (keuken)weegschaal uit op een gewicht van 1100 gram (incl. batterijen). De complete verpakking woog ongeveer 1740 gram.

Het toetsenbord kan worden verbonden via de meegeleverde USB-dongle (welke via Unifying, 2.4GHz werkt) of via Bluetooth 5.0. Via de dongle werkt dit vanaf Windows 7, via bluetooth vanaf Windows 8. In beide gevallen werkt het vanaf MacOS 10.13.

De door mij geteste ERGO heeft verder een ISO QWERTY-US lay-out. Zelf ervaar ik dit niet als onprettig, ondanks dat mijn MS een ANSI QWERTY-US lay-out heeft. Ik weet echter wel dat er verschillende Tweakers zijn die bij het één, of het ander zweren. De ERGO is, zover ik weet, niet met ANSI QWERTY-US lay-out verkrijgbaar in Nederland.

In de specificaties staat verder vermeld dat er sprake is van een garantieperiode van één jaar. In de gebruikersvoorwaarden staat verder echter aangegeven dat:
In de Europese Unie wordt een garantieperiode van minder dan twee jaar verlengd tot twee jaar.
Binnen de EU is er dan ook gewoon sprake van twee jaar garantie.

Unboxing

In de verpakking vind je een snelstartgids, 2 AAA-batterijen, een USB-ontvanger, en, je raadt het nooit, de K860 ERGO zelf. Surprise!

Het toetsenbord zit netjes verpakt in een kartonnen verpakking. Er zit, naast het toetsenbord, een klein stukje plastic in de doos, maar voor de rest is het allemaal papier/karton, wat ik prettiger vind. Enerzijds omdat het gratis bij het oud papier kan, anderzijds omdat papier, naar mijn weten, minder impact heeft op het milieu.

Het toetsenbord zit stevig in de verpakking, en ik verwacht niet dat deze (eenvoudig) beschadigd raakt als er onvoorzichtig met de verpakking wordt omgegaan.

Software

Voor het gebruik van het toetsenbord is het niet noodzakelijk om de software, Logitech Options, te downloaden. Toch is het wel aan te raden als je volledig gebruik wenst te maken van alle functies. De download van versie 8.36.86 is circa 202MB groot, en na installatie neemt het bijna 300MB opslagruimte op je computer in.

Persoonlijk vind ik dit best wel wat voor randsoftware. Mocht je dus beperkte opslagruimte hebben op je computer, is het te overwegen of je de software wel wenst te installeren.

Tijdens de installatie krijg je op een gegeven moment het verzoek om in te loggen in een Logitech account. Dit is echter niet noodzakelijk en eigenlijk alleen bedoeld om een backup van je instellingen te maken. Je kan dit venster dan in principe ook prima wegklikken, tenzij je dus graag wilt dat je instellingen in de cloud worden opgeslagen. Uiteraard is het versturen van analytische gegevens ook niet verplicht, en iets wat ik zelf altijd zo spoedig mogelijk uitschakel.

https://tweakers.net/i/pQU9V0l-mdVUMqHh8o-XDaR2zlg=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld3agbnDTGtRNFVF3SRTn9mkjnvR7wNkJWITwQrWM3M0cd.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/8w8dYZjgGzykASLM3-eTW6iykbo=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld3KgErGzQcZrMIFqBNynhRNX2dij1lzcOHWKt12F4gXvp.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/vq_CECqJ6xdP_K4XPLr1iJ4GDOU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld3QflXQh18OPHPP2d7slrumrkBqRny900jURXev2bM6fm.jpeg?f=620xauto

https://tweakers.net/i/Oov7vdGG4ze2f1t-GoZNzuHQSqE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld1sFvuU4IboLayxJekABlZceSShvjGmYuJULcOmNTbddl.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/_VVY_cYX4MuqpjEflcUvOpNXZeU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld41B25PuqKI7lAWtyxPIUNWdfqGfxitADrAWzzsHKyVZM.jpeg?f=620xauto

Vervolgens wordt een wizard gestart om kennis te maken met je product In de software kreeg ik, in combinatie met de MX Vertical, de melding dat Duolink beschikbaar was. De beschrijving zoals gegeven:
Koppel uw muis en toetsenbord voor aangepaste functionaliteit en slimmere navigatie. Houdt gewoon de Fn-toets op uw toetsenbord ingedrukt en uw favoriete muisknop wordt een duizendpoot waarmee u verschillende acties of bewegingen kunt uitvoeren en uw bewegingsvrijheid wordt vergroot.
Ik heb hier dan ook verder niet meer naar gekeken, omdat veruit het vervelendste is, is dat de Fn-toets aan de rechterzijde van het toetsenbord zit, en de MX Vertical een rechtshandige muis betreft. Ik vind dit dan ook geen praktische uitvoering van een prima idee.

In de software kun je de functietoetsen van de ERGO personaliseren. Verder is in de software het batterijniveau te zien (met drie balkjes). In de testperiode van mij is dit echter nooit gewijzigd, ondanks intensief gebruik van het toetsenbord, maar de testperiode van een maand is hierin dan ook niet echt een representatieve periode, mijns inziens.

Eerste indruk

Nadat je, indien van toepassing althans, de software hebt geïnstalleerd kunnen we goed gebruik gaan maken van het toetsenbord. Het eerste wat me opviel was dat het toetsenbord geen mogelijkheden heeft om deze bekabeld aan te sluiten, zoals dat met de MX Vertical muis wel kan via USB-C (om gelijktijdig de interne accu op te laden). Een enorm minpunt vind ik dit overigens niet, maar er zijn omgevingen waar een draadloze desktop set onwenselijk is, en alles bekabeld aangesloten dient te worden. Dit toetsenbord zou dan geen optie zijn.

Het typen op de ERGO is even wennen ten opzichte van mijn andere keyboards; Zo maakte ik de eerste paar minuten nog wel een tikfout of twee, maar dit was snel over. Toetsenbord typt fijn. Na nog geen 5 minuten ben ik inmiddels van mijn tikfoutjes af. Mogelijk dat dit wel iets langer duurt als dit je eerste ergonomische toetsenbord is, er is dan waarschijnlijk wel een kleine learningcurve. See what I did there? Mocht je niet blind hebben leren typen met 10 vingers, dan kan dit wellicht een uitdaging zijn.

https://tweakers.net/i/NzAdhe8pc-TTgHgp4A1KdYMcWOo=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld35tJBk3qIHpx3MXyhNJjWKcbq0i9zG0ZSKl86uittvXs.jpeg?f=620xauto https://tweakers.net/i/9QM6HpwUt8uVRAseGIwn2VMMUz4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1Lt4Ld3TPCRbOTa5PLBdclqXrSRJJIahah4h850IOeCB5fCfM6.jpeg?f=620xauto

Het typen met de ERGO is heerlijk stil. Zeker de spatiebalk is, in vergelijking met mijn MS, stil. Mogelijk dat dit komt door de speciale rubberen vlinderswitches komt.

Qua houding voor de polsen vind ik 'm prettig, maar ik voel geen verschil ten opzichte van mijn MS-toetsenbord. De R-Go merk ik wel verschil mee, maar dit komt mede doordat de R-Go plat is, en meer gemaakt is om mee te nemen; deze doe ik eenvoudig in mijn tas. De ERGO is daar veel te groot voor.

De polssteun voelt prettig en warm aan, zeker na enkele tellen gebruik wanneer de rustplek van je polsen door lichaamswarmte wordt opgewarmd. Wel ben ik bang dat hier op termijn, door gebruik, natuurlijke vetten etc. de boel aantasten/voor vervuiling zorgen. Het kan dan ook geen kwaad de polssteun regelmatig schoon te maken. Mocht het daadwerkelijk smerig worden, kan je altijd nog een wondersponsje/melaminesponsje proberen om het vuil mee weg te halen. Probeer dit echter wel eerst op een klein stukje uit, omdat dit soort sponsjes een rare uitwerking kunnen hebben op sommige oppervlakken.

Rechts bovenin op het toetsenbord zit een lock-button. Voor mij is dit meer een gimmick, aangezien ik standaard Windows-toets+L gebruik om mijn werkstation te vergrendelen. Ik kan mij echter wel inbeelden dat gebruikers dit een welkome toevoeging vinden. De toets zit daar wel op een eenvoudig vindbare locatie.

Via de Options software poogde ik de functie van de lock-button te wijzigen, maar de geboden opties waren voor mij te beperkt. Zie ook onderstaand screenshot.

Verder zit er een context/menuknop rechts bovenin, waar deze op een standaard toetsenbord rechts onderin zit, naast de rechter Ctrl-toets. De plaatsing hiervan vind ik wat onlogisch, al zal ik hier verder weinig problemen mee hebben; ik gebruik deze toets nagenoeg nooit.

De toetsaanslag is eenvoudig, prettig en niet zwaar. Het typen op het toetsenbord maakt weinig geluid en zoals gezegd is de spatiebalk stiller dan op mijn MS. Qua typgemak merk ik echter verder geen verschil met de MS.

Vormgeving

Het toetsenbord is dus ergonomisch vormgegeven, hierdoor zit er een curve in het toetsenbord en zijn de delen voor de linker en rechter hand (op basis van 10-vinger typen) gescheiden van elkaar. Waar je rekening mee dient te houden is dat de B en 6 links zitten, en de Y rechts. Voor mij is dit geen probleem, maar ik ken verschillende personen die de B en/of 6 met rechts aanslaan, en/of de Y met links. Dat gaat je hier niet op een comfortabele manier lukken.

Zoals gezegd zit de context menu button rechts bovenin, naast de lock button. Dit is voor mij een vrij onlogische plek, maar is het een toets die ik toch vrijwel nooit gebruik.

Het numerieke deel zit verder vast aan het toetsenbord. Bij de MS is dit een los deel. Enerzijds vind ik dat van de MS best een goede bijkomstigheid, mede doordat het toetsenbord daardoor smaller is, anderzijds merk ik dat ik daardoor het numpad vrijwel niet meer gebruik. Op de ERGO zit deze er dus aan vast, en ik merk dat ik hierdoor wel vaker gebruik maak van het numpad.

Het toetsenbord popt verder aan de voorzijde omhoog, in tegenstelling tot de traditionele toetsenborden waar de pootjes aan de achterzijde zitten. Het toetsenbord kan vanaf de voorzijde in de neutrale/0 graden stand staan, maar is ook met respectievelijk 4 en 7 graden te verhogen. Ik merkte dat voor mij de 4 graden verhoging het prettigste werkte bij een sta-bureau, maar de neutrale/0-stand voor een normaal bureau. Dit is echter allemaal erg persoonlijk, en zul je dan ook zelf moeten ervaren.

De Unifying USB-dongle is mooi compact, in tegenstelling tot die van de MS. Zie hiervoor ook de foto met daarop de MS met al haar toebehoren. De Unifying USB-dongle is op te bergen in het toetsenbord, in het batterijcompartiment. Bij de MX Vertical miste ik dat eerst nog wel, dat ik de dongle ergens kon opbergen. Bij de MS kan de dongle netjes in de muis worden opgeborgen, als je de Desktop set hebt. Bij de versie zonder muis is de dongle niet op te bergen.

Wat een voordeel voor de ERGO is, is dat de USB-dongle vervangbaar is. Mocht je de kwetsbare dongle van de MS slopen, kan gelijk de gehele set weg. De dongle is gebonden aan de set, en is niet vervangbaar, ook niet via de klantenservice. (Afkomstig van eigen informatie uit 2019, ik weet niet of dit wellicht in de tussentijd nog is gewijzigd.)

Dit laatste vind ik een enorm nadeel voor de MS, en dus een voordeel voor de ERGO. Het laatste voordeel van de ERGO aangaande de vormgeving vind ik het feit dat de verhogingspootjes vervangbaar zijn (via contact met de klantenservice) indien deze onverhoopt afbreken.

Tweaking en reiniging van het toetsenbord

Voor het testen van de ERGO ben ik iets verder gegaan dan normaal gebruik. In het kader van garantiebehoud zou ik het volgende in ieder geval niet adviseren zelf te doen met je toetsenbord, tenzij je bijvoorbeeld drinken hebt gespild over je ERGO (waarna je toch al geen garantie meer hebt).

Zo heb ik enkele toetsen uit het toetsenbord gehaald om te kijken hoe makkelijk dit gaat, zowel het eruit halen als het terugplaatsen, alsook om te zien wat eronder zit. (De spatiebalk-toetsen (2x) heb ik niet geprobeerd! Deze vond ik te risicovol om dit zonder potentiële restschade te doen, aangezien ik het toetsenbord onbeschadigd dien te retourneren aan het eind van mijn testperiode, en ik niet zeker weet of deze er zonder schade uit kunnen.)

De toetsen poppen er niet kinderlijk eenvoudig uit, maar het is wel, met wat geduld en voorzichtigheid te doen. Ik kan me echter prima inbeelden dat je dit niet te vaak moet doen, de vlinderswitches lijken namelijk kwetsbaar. Ook de klemmende delen van de toets zelf zouden best kunnen afbreken, zo kan ik mij inbeelden.

Daarnaast zijn er via de website van Logitech geen vervangende onderdelen beschikbaar. Via de community las ik verder wel dat het (waarschijnlijk) mogelijk is vervangende onderdelen te bestellen via een support ticket.

Verder heb ik de polssteun kort gedemonteerd om te kijken wat hierin mogelijk was. In theorie is de polssteun te vervangen, echter werd op de community al aangegeven dat deze polssteun niet los leverbaar is. Een handige Tweaker zou deze echter wel zelf kunnen (laten) herbekleden, mocht ie daar behoefte aan hebben.

Daarnaast is het voor het schoonmaken van het toetsenbord wel handig dat deze los kan, als je dus bijvoorbeeld frisdrank hebt geknoeid over je toetsenbord. Zo kan je ook op de lastig bereikbare/verstopte plekken schoonmaken om bijvoorbeeld schimmelvorming te voorkomen.

Mijn advies hierin is echter wel, doe dit niet te vaak, en in een schone ruimte. Bij het losmaken van de polssteun moet je namelijk een rubberen voetje verwijderen welke met tape vast zit, om bij één van de negen schroefjes te komen. Ik kan mij prima inbeelden dat het rubber voetje op termijn zijn plakkend vermogen verliest en je deze daardoor mogelijk kwijtraakt. Je kan hier natuurlijk dubbelzijdige (tapijt)tape voor gebruiken om het te vervangen mocht het nodig zijn, maar dat zou ik niet adviseren.

Naast de negen schroefjes (waarvan ook nog één in het batterijcompartiment zit), zit de polssteun ook met negen klemmetjes vast. Let op, ze klemmen goed! Geduld en voorzichtigheid is hier noodzakelijk om het zonder schade los te krijgen.

In feite is de polssteun vervangbaar, al geeft Logitech support in onderstaande quote dus aan van niet. Een vervangende kun je dus niet (via Logitech) bestellen.

Op de community geeft Logitech support in ieder geval (in het Engels) een schoonmaakinstructie:
Thank you for reaching out to us.
The Logitech ERGO K860 comes with the palm rest that is coated so it is stain-resistant and easy to clean. General stains can be removed with commercial soap and detergents.

Never use bleach, neither concentrated nor diluted. Bleach is not recommended by the Clorox company or the CDC. We haven’t tested with Lysol or Clorox wipes—however, these don’t contain bleach. If there’s visible dirt or grime on the product, first wipe clean with a mild soap and water solution.
Coming to your query regarding Spare palm rests, We regret to inform you that we do not produce spare palm rests for this Product.
De verhogingsvoetjes aan de onderzijde zijn ook eenvoudig te verwijderen. De grotere door deze in te drukken, en vervolgens eerst de ene zijde eruit, en daarna voorzichtig de andere. De kleine is te verwijderen door deze voorzichtig iets te spreiden. Het terugplaatsen van de voetjes is eenvoudig en in omgekeerde volgorde. Na het terugplaatsen moet je wel nog even checken of alles weer recht zit, en dan ben je weer klaar om te gaan.

Op de community las ik dat, indien deze zijn afgebroken, na contact met de klantenservice vervangende voetjes leverbaar zijn. Dit is echter geen garantie dat dit blijvend is.

Stroomvoorziening en levensduur

De ERGO krijgt zijn stroom van een tweetal AAA-batterijen. Logitech beweert met de meegeleverde batterijen de ERGO gedurende maximaal twee jaren van stroom te voorzien. Hoe lang de batterijen precies meegaan, durf ik niet te zeggen. Ik heb het product gedurende een maand mogen testen om deze review te kunnen schrijven, dus ik ben niet in de buurt gekomen van de uiteindelijke levensduur.

Ergens vind ik het jammer dat er niet, zoals met de MX Vertical voorzien is van een interne accu welke via USB-C oplaadbaar is. Echter als de batterijen inderdaad dusdanig lang meegaan, is het wat mij betreft beter dat het AAA-batterijen zijn welke eenvoudig kunnen worden vervangen, ten opzichte van een ingebouwde, niet (zomaar) vervangbare accu.

Logitech support

Vanuit Logitech is er een supportomgeving waarin je via de community een (support)vraag kunt stellen, of via een ticketsysteem. Van de community vind ik het jammer dat er niet specifiek te filteren is op het product (in dit geval de K860) waar je naar op zoek bent.

Wat mij op de community opviel, was dat aangemaakte topics vrijwel direct door Logitech support in support tickets werden omgezet, om zodoende de vraag rechtstreeks via de mail af te handelen. Enerzijds kan dit prettig werken voor de direct betrokkene, maar voor anderen schept dit geen precedent. Je weet vaak niet hoe het bij de andere partij is opgelost, en wat dus (mogelijk) voor jou de oplossing is.

Ik had, in verband met twee (mogelijke) foutjes op de website een tweetal support tickets aangemaakt. Hier kreeg ik binnen 24 uur al netjes reactie op, zij het onvolledig. Ik merkte dat de Nederlandstalige support van Logitech toch wel tekortschoot om de inhoud van een ticket te lezen, daar er een onvolledig antwoord werd gegeven op mijn vraag. Toen ik hierop doorvroeg werd mij aanvullende informatie gevraagd, welke ze in het eerste ticket konden terugvinden.

Ik moet zeggen dat ik de website minder prettig vind werken. Zo bijvoorbeeld bij de downloads, waar ik uitsluitend downloads voor Mac te zien krijg, wanneer ik voor ‘Alle downloads weergeven’ kies.

Al met al vind ik de Nederlandse Logitech support ontoereikend voor het bedrag wat het toetsenbord heeft moeten kosten, en krijgt van mij dan ook een dikke onvoldoende. Mogelijk dat de Engelse support beter is, dit heb ik echter niet gepoogd.

Handige linkjes

Nog even overzichtelijk een aantal handige linkjes van Logitech zelf op een rij:
Getting Started guide
Tech specs
Logitech Options software
FAQ
Reserve onderdelen (geen producten ten tijde van schrijven van deze review)

De Logitech K860 ERGO is een prettig, ergonomisch toetsenbord om mee te typen. Het zorgt voor een fijne, prettige werkhouding waarmee de polsen en armen minder belast worden, wat RSI-gerelateerde klachten zou moeten verminderen.

Het toetsenbord is eenvoudig via Logitech Unifying alsook Bluetooth aan een apparaat te koppelen, en het is mogelijk om tot drie verschillende apparaten tegelijk te verbinden met het toetsenbord; wisselen gaat eenvoudig via één van de toetsen.

Standaard wordt er geen muis meegeleverd, dus heb ik deze met mijn eigen MX Vertical gecombineerd. Dit is een goede, maar dure combinatie. Voor de prijs van de ERGO zou ik zelf opnieuw voor mijn Microsoft Ergonomic Desktop-set, inclusief muis kiezen. Indien mijn werkgever de kosten zou betalen is de keuze voor mij echter een stuk makkelijker, namelijk de K860 in combinatie met de MX Vertical!

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Logitech K860 ERGO Keyboard, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!

En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald: hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de fotogalerij.

Heb jij ook een Logitech Ergo K860 (Qwerty US)?

Prima review! Het is geen Qwerty US toetsenbord. Logitech noemt dit heel graag US int, echter ik ken niemand die deze lay-out wil. Iedereen die ik ken wil de brede enter. Pas op met bestellen, want het valt niet mee om een correcte versie te vinden. In de VS hebben ze natuurlijk wel gewoon een brede enter.
Hi Han_Solo,

Bedankt voor je reactie!

Zover ik weet is de ANSI lay-out in NL eigenlijk niet verkrijgbaar, tenzij een verkoper dus een Amerikaanse partij heeft geïmporteerd, of als je hem zelf importeert (met bijbehorende importkosten).
Simpelweg omdat, van wat ik begreep, Logitech denkt dat de ISO lay-out gewenst is in NL. Mijn MS heeft wel gewoon ANSI lay-out, maar de versie die ik heb kon ik in de pricewatch niet meer vinden (is ook al wat ouder).
Persoonlijk zou ik het beter vinden als we gewoon de keuze krijgen. In dat opzicht ben ik dan ook erg blij dat ik het product uitsluitend heb getest, en ik gewoon kan teruggrijpen naar mijn MS.
Nogmaals dank voor je reactie! Fijne avond,

Peacekeeper
Mooie review!
Een groot voordeel van het los hebben van het numpad is vooral dat de afstand tussen de muis en de alfabetische toetsen klein is, waardoor er minder travel distance is tussen als je wat aan het typen bent en moet switchen naar de muis.
Als je veel met numpad moet werken en weinig met de muis, dan kan je natuurlijk altijd het losse numpad gewoon naast het keyboard plaatsen. De afstand is dan vergelijkbaar met de Ergo.

Het los hebben van het numpad is dus eigenlijk bijna alleen maar een voordeel. Voor mij persoonlijk een belangrijke dealbreaker, een reden om voor de MS te gaan (die ik al heb).
(Een nadeel van de MS Sculpt is dat het blindelings snel herkennen van de home, end, pageup etc keys, veel gewenning kost.)
Hi Cyb,

Bedankt voor je waardevolle input! Wordt zeer gewaardeerd.

Ik heb inderdaad ook inmiddels ervaren dat het vaste numpad ergens wel een gemiste kans is van de Logitech ERGO K860.

Komende week verwacht ik de review nog verder aan te vullen op dit punt.

Nogmaals dank voor de reactie en orettig weekend gewenst! Peacekeeper
Nette en zeer gedetailleerde review! Zou je nog kunnen toelichten hoe je de toetsenborden hebt ervaren op het gebied van ergonomie en de verschillen daartussen? Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in breedte door wel/geen numeriek gedeelte. Ik heb zelf de Sculpt en ervaar de muispositie, die zonder numeriek gedeelte meer naar links uitkomt, zeer prettig.
Hi NickvB,

Als ik daar later deze week tijd voor heb zal ik dat nader toelichten. Voor normaal type gebruik ervaar ik echter geen verschil tussen de MS en de ERGO qua typen. De extra breedte van de EGRO vind ik niet erg storend, al moet ik wel bekennen dat ik daar niet actief aan heb gedacht tijdens de review. Daar ga ik dan ook zeker nog naar kijken.

Qua specifiek muisgebruik merk ik logischerwijs wel verschil, in het voordeel van de MX Vertical, alleen valt die eigenlijk een beetje buiten deze review. Met de MX is de hand/polspositie net wat natuurlijker en prettiger, al moet die muis je maar net goed liggen.

Dank voor je reactie en waardevolle input! Wordt hopelijk zsm vervolgd. Zal ik je naderhand hier een tag geven?

(Edit: typo)

[Reactie gewijzigd door PeacekeeperNL op 5 april 2021 17:28]

Bedankt voor je toelichting Peacekeeper. Gaaf dat je er nog aandacht aan wilt besteden!

Een tag zou wel leuk zijn :)
Mooie review, bedankt! Ben zelf nu aan m'n vierde en vijfde MS Sculpt Ergonomic sets want inderdaad zodra die dongle dood is, is het game-over. Ben er verder tevreden over, maar hoop wel dat er een keer iemand met een betere komt. Dit gaat 'm niet worden echter, ik ben iemand voor wie die achterlijk US International layout (hoge enter, korte linkershift) echt een dealbreaker is. Dat eenvoudig wisselen tussen verschillende devices klinkt wel weer heel handig, nu heb ik twee Sculpt keyboards op m'n bureau. Misschien toch eens kijken of ik er één met een fatsoenlijke layout uit de VS over kan laten komen, want verder blijkt uit je review dat het wel een goed keyboard is.
Hi oVRoM,

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad jammer dat de ANSI lay-out niet in NL leverbaar is. Er schijnt wel een enkeling te zijn die toevallig de ANSI lay-out geleverd krijgt, maar daar zou ik het zeker niet op gokken. Eventueel dus via eBay (of misschien via Amazon, zie ik ook nog wel gebeuren dat ie daar wordt verkocht), alleen dan hopen dat je geen inklaringskosten etc. hoeft te betalen, of dat de deal dusdanig scherp is dat het prijsverschil overbrugbaar is.

Ergens zou ik ook denken, met alle Tweakers een petitie starten in de hoop dat dit Logitech overtuigt dat ze wellicht toch een andere keuze voor NL moeten maken...

Fijne avond gewenst! Peacekeeper