1 review

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM Review

vavoem 27 maart 2018, laatste update op 25 juli 2018, 878 views Product gekocht

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Erg prettig in gebruik en een mooier bereik dan zijn 24-70 broers die net even te kort zijn in diverse situaties op een Full Frame DSLR. De beste all rounder. De oude zat bij iedere portret en trouwfotograaf wel in de tas deze neemt diens plek over de jaren in.

Pluspunten

• Mooi bereik
  • IS
  • USM

Minpunten

• Geen Macro stand als de 24-70 (verschil moet er wezen )
  • Zwaarder dan voorganger
  • Groter dan voorganger (langer)

Handling Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Vervorming Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 5
Ik hoop hier binnen kort meer te plaatsen. Het is nu eerst even een preview.

Waarom voor mij de 24-105L IS UMS mark II:
Ik heb hiervoor 2 versies gehad van het origineel. 24-105L F4 IS USM de review daarvan vind je hier terug Ik had de eerste al op de 350D (mijn eerste product review op tweakers), 30D en later de 5D. Door de goede restwaarde heb ik de eerste verkocht en bij de 5D2 een 24-105 in de kit besteld met cashback waardoor ik maar een paar euro had afgeschreven op de eerste. De 2de heb ik verkocht om over te stappen naar de 24-70L F2.8USM II. Ik wilde al langer naar een F2.8 maaar vond de eerste generatie 24-70 niet echt goed. Als de 24-70L F2.8 USM II IS had gehad was deze mijn absolute eerste keuze geweest. Omdat ik voor sommige situaties de IS erg mis. Helemaal als je wat wil filmen. Omdat ik in opdracht Trouwreportages, Portret, Model en Architecture schiet moest er als backup wat bij. De 24-70L F2.8 USM was mijn enige lens met een voor mij belangrijk bereik. Een 100mm Macro, 50mm F1.4 en een 12-24 zijn mooi, en handig maar niet echt ideaal als backup. Je kunt niet tegen een bruid zeggen jammer mijn lens is stuk zullen we het een andere keer over doen. Zo kwam er niet een 3de 24-105 maar de 24-70 F4 IS USM Deze was nieuwer had een beter IS systeem Macro functie en was scherper in de hoeken dan de originele 24-105. Na diverse test met de nieuwe 24-105L IS USM II op de 5DS, 5DSR, 5D4 en de 5D3 was ik erg te spreken over de resultaten. Het gebrek aan enige overlap in mijn lens kit vond ik niet toereikend, voor wanneer ik met 1 Camera + 1 lens op pad ging het bereik van de 2 24-70 is dan vaak net te kort. Vooral als ik niet met een bepaald doel voor een foto of shoot op weg ging. Vaak word er gezegd het is maar 35 mm minder wat is dat nou in dit bereik. Ik miste stiekem toch die lullige 35mm voor portret (closeups) zit ik het liefst tussen de 70 en 100mm op de Full Frames. Die 35mm bevat nu net dat stukje bereik waar ik het meeste in fotografeer bij welke form van portret dan ook of juist wijder meer tussen die 24 en 35mm. Dus de 70-200L IS USM II maar weer mee als extra lens. Tja en als er dan een 24-70 weg moet dan natuurlijk niet de scherpste van het stel de F2.8 mark II mag dus blijven. De 24-70L F4 en 24-105L F4 II zijn het meest redundant dus is het ook niet echt logies om 2 L F4 IS USM lenzen te hebben.

Voorlopige conclusie:
Als je ruim de tijd hebt dan zijn primes prachtig om mee te werken helemaal als je alles met een 85 F1.2 of de nieuwe 85 F1.4 kunt schieten. Maar meestal is er bij bruidsfotografie veel tijds druk en hectiek dat je daar echt geen tijd voor hebt. Een basis zoom van groot hoek tot tele geeft je veel flexibiliteit. De originele 24-105 zit dan ook bij heel veel bruidsfotografen in de tas wereld weid. Ondanks het grotere formaat gaat deze lens denk ik die plek overnemen. De lens kent ook veel concurrentie van de 24-70’s van zowel Canon als Tamron zijn erg goed. Deze zijn in hoek scherpte over het hele bereik vaak fractioneel beter maar missen de mooiste portret afstanden rond de 85mm.

Heb jij ook een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM?