Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) Review

vavoem 7 februari 2008, laatste update op 4 september 2009, 9.910 views

Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)

Pluspunten

• 8 Mpixel CCD
  • DIGIC II-processor
  • Algemene Snelheid (scherpsteling continu opname enz)
  • Opstarttijd 0.2 sec.
  • Compact t.o.v. andere D-SLR's (Minolta Vectis S1 is nog steeds de kleinste SLR)
  • Grip met 6 AA-accu's of twee baterijpacks
  • Lage gewicht t.o.v. andere D-SLR's
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Kleine compacte batterij een reserve past makkelijk in je broek zak zonder dat je er last van hebt.

Minpunten

• Levensduur batterij 600 (eos 33/20D +/- 1200). Met de grip en een extra batterij haal je ook 1200. Dit is ook afhankelijk van LCD gebruik.
  • Heeft niet de 9-veldsscherpstelling van de 20D meegekregen.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Algemeen:De 350D is beduidend beter dan zijn voorganger de 300D en komt erg dicht in de buurt van zijn grotere broer de 20D. Dat is niet heel erg vreemd gezien het feit dat ook deze camera gebruikmaakt van de laatste ontwikkelingen, zoals dezelfde DIGIC II-processor als die in de 20D, EOS-1D Mark II en de EOS-1Ds Mark II gebruikt worden. De snelle opstarttijd is een hele grote vooruitgang. Ook qua scherpstel- en opnamesnelheid doet hij niet of nauwelijks onder voor mijn mijn Canon EOS 33. Wat je je moet afvragen en goed overwegen bij een keuze tussen de 350D en de 20D / 30D: de 20D / 30D is wel sneller, maar gebruik je dit vaak genoeg of heb je dit wel nodig om het prijsverschil te rechtvaardigen? De 350D is lekker compact in tegenstelling tot veel andere digitale SLR's en is goed vast te houden en helemaal als je de optionele grip erbij neemt. Overigens vind ik een grip sowieso een must voor iedere SLR, zowel analoog als digitaal, vooral als je vaak in portraitstand fotografeert.

Segment:
In welk segment hoort welke camera thuis. Hieronder vind je de digitale equivalenten van de analoge camera's:

Voor de amateur en gevorderde gebruiker: EOS 300V/X => EOS 300D/350D
Voor de Semi-professionele markt: EOS 33/30 => EOS 20D/30D/40D
Voor de professionele markt: EOS 3/1 => EOS 5D / 1D(s) mark I/II/III

Dit zijn even simpel gesteld de drie hoofdgroepen met de camera's betemd voor de daarbij horende categorie. Qua functionaliteit kan de 350D tegen de EOS 33 weggezet worden, enkel qua gebruikt materiaal niet omdat de EOS 33 een metalen body heeft. De 33 heeft wat meer voorgedefinieerde gebruikersinstellingen dan de 350D, maar een deel daarvan komt te vervalen omdat met digitaal sommige functies overbodig zijn geworden.

De body geeft een veel solidere indruk als die van de 300D en voelt ook een stuk beter aan. Ik ben erg tevreden met de resultaten na een slordige 9000 foto's. De grip is van hetzelfde kunststof als de body enkel de gripvlakken waar je hem vasthoud, zijn van beter materiaal als op de body zelf. Die is namelijk gelijk aan die van de 20D / 30D en grotere broers. Ook erg prettig aan de grip is dat deze niet meer onder de camera vandaan hoeft als je je accu's/batterijen wilt vervangen. De standaardlens is een aardig lensje, maar niet bijzonder. Hij is erg ligt, maar wel een knapstukje glas want hij heeft wijnig las van vignettering. De lenzen die ik het meest gebruik zijn:

1 Canon L 100-400 IS USM
2 Canon L 24-105 USM IS F4
3 Canon L 17-35 EX USM
4 Sigma 150 EX HSM
5 Canon 18-55

Veel gebruikt maar niet meer in bezit Sigma 17-35 F2.8-4, 50-500 EX, 28-300

Voor natuurfotografie gebruikte ik voornamelijk de Sigma 50-500 nu de 100-400. De Sigma is de betere lens van deze twee echter mist deze IS waardoor de 100-400 in veel gevallen met weinig licht de betere keuze is.

Op forums zie ik vaak de opmerking dat een dergelijke lens te zwaar zou zijn voor zo'n body. Absolute nonsens het is geen enkel probleem. Dergelijke lenzen hebben overigens een eigengondel die je aan het statief koppelt of je legt hem op een rijstzak. Als je uit de hand schiet heb je de lens vast in je handpalm. Je houd hem dan vast aan de gondel of bij de zoom ring zodat je snel kunt reageren als je wilt in- of uitzoomen. Met de body stabiliseer je het geheel. De lens draag je niet aan de body, maar de body draag je in zo'n geval aan de lens. Ik vind de combinatie zelfs prettiger werken dan met de zwaardere en veel grotere EOS 33. Je kunt prima uit de hand schieten zelfs bij sluitertijden onder de 1/125 op 500mm. De lichtere body is in combinatie met een dergelijk zware lens juist een grote plus omdat je minder gewicht hoeft vast te houden en mee te slepen, zeker als je uit de hand fotografeert werkt het in je voordeel.

Drie frames p/s continu met een buffer tot14 frames is top. Zeker als je kijkt voor welk segment de camera bedoeld is, is dit ook een grote sprong voorwaarts helemaal als je hem vergelijkt met de camera die hij vervangt, de 300D. (Meer frames per seconde zou geen kwaad kunnen tot max 8 fps. Een grotere buffer is niet echt nodig. Meer dan 8 fps en 30 frames achterelkaar daar heb je ten slotte filmcamera's voor.) Overigens met een snele CF kaart als de Sandisk Etreem III 2 GB kom ik op 60JPG (je hebt dan wel 20 sec. de ontspanknop ingedrukt) en 5 a 6 RAW + JPG bestanden.

Geheugen kaarten die ik gebruik zijn:
Sandisk Extreme III 2 GB
A-data 4 GB en 16 GB 120x
De Sandisk 256Mb gebruik ik allen nog voor firmware updates.

Menu:
Menu's zijn duidelijk en gemakkelijk in te stellen (om er mee te werken hoef je niet echt de handleiding eerst door te worstelen). De snelfunctie voor wisselen van de ISO-waarde is ook erg handig. Op de grip zitten de zelfde functietoetsen als op de body en de afstand is praktisch gelijk en bij portretfotografie hoef je dus niet na te denken over andere bediening.

Note: Bedenk wel dat goed glaswerk (lenzen) het allerbelangrijkste onderdeel is van je fototoestel. Tenslotte je ziet alles door dit glas. Als dit niet goed is kun je de beste camera, film of CCD- of CMOS-sensor hebben, maar daar heb je helemaal niks aan als je glaswerk niet in orde is. Het glaswerk heeft enorm veel invloed op je resultaten. Dus beknibbel niet op een goede lens en ook niet op de bescherm- en andere filters.

Tip:
Als je wilt beginnen met (spiegelreflex)fotografie en je hebt een beperkt budget, koop dan goede lenzen en als je dan geen geld meer hebt voor een D-SLR koop dan gewoon een analoge 35 mm body en spaar daarna even door (anno 2008 zijn er tweedehands zat knappe DSLR body's te vinden en zijn de afruk kosten lager dan van annaloog).

Conclusie:
Een ideale D-SLR voor zowel de amateur als voor de semiprofessionals die prijsbewust een goede digitale spiegelreflexcamera in handen wil hebben en niet de extra's van de 20D nodig hebben.

Let wel, Canon is niet de enige fabrikant die goed spul maakt. Dus kijk en vergelijk. Als je reeds kwalitatief goede lenzen en andere accessoires hebt voor bijv. Minolta of Nikon zou ik daar zeker eerst na kijken of dat je deze spullen kunt gebruiken bij de D-SLR van dat merk. Heb je Nikon-spullen kijk dan ook eens naar Fuji. Onthoud een ding goed en dat is dat goede lenzen het belangrijkst van alles zijn. En vraag je dan goed af welke fabrikant maakt het glaswerk wat het beste past bij hetgeen je ermee wil gaan doen.

Is bovenstaande niet van toepassing op jou. En wil je een D-SLR dan zou ik zeker even een bezoek brengen aan de winkel en hem eens uitproberen.

Heb jij ook een Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)?

Ik neem aan dat je de body in je broekzak kan stoppen... met zo'n Sigma 50-500 erop krijg je hele vreemde reacties van je omgeving vrees ik..... ;)
De batterij past in je broekzak :). Body of lens zou ik niet proberen om in je broekzak te stoppen, lijkt me niet erg comfortabel :'(
In je broekzak stoppen lijkt me vrij moeilijk, maar daar betaal je tenslotte ook geen 800 eurie voor.

Als ik hem zou kunnen betalen had ik er de hele dag mee lopen patsen, nix broekzak
Hoe ervaren 350D gebruikers de grootte van de viewfinder? Persoonlijk vind ik die namelijk aan de kleine kant en heb vandaar (en met andere redenen) voor de KonicaMinolta Dynax 5D gekozen.
De viewfinder van mijn 33 is prettiger maar dan ook een stuk groter. De viewfinder van de 350D, 20D en de 30D zijn even groot. En als ik kijk naar mijn zigview adapter staat ook de 5D en 1D versies aangegeven voor het zelfde oculair adaptertje dus de zelfde grote.
Ik vind 'm te klein, is gewoon een punt waar ik geen rekening mee hield bij 't kopen, eigenlijk jammer..
@ Jackabuzah

Je kunt natuurlijk ook de grip er bij kopen (als je deze al niet hebt) Met grip houd hij lekkerder vast als met name als je grote handen hebt.
Is er een reden dat je voor Sigma lenzen hebt gekozen boven Tamron? In mijn ervaring zijn de Sigma's zwaarder, trager en kwalitatief slechter.

Welk CF kaartje gebruik je trouwens?
2 van de drie lenzen zijn uit de EX serie dit zijn kwalitatief hooger staande lenzen dan de standaard range. Tamron heeft geen 50-500 wel een 200-400 met deze heb ik wel eens gewerkt maar hij haalt het bij lange na niet bij de 50-500 EX met USM. Ja hij is ook veel zwaarder, maar dat komt dan ook voornamelijk door dat er veel en groot kwalitatief glas werk in zit. De 28-300 is voor mij een lens die ik handig vind in de stad. De verschillen tussen de Tamron maken daar niet veel uit het is dan eigelijk net wie er het laats 1 heeft uitgebracht die dan net weer even lichter kleiner en sneller is.

Ik gebruik een 256 CF van Scandisk (krijg je er bij als je je registreerd bij Canon) en een 512 MB van Kingston. Deze kaarten zijn snel genoeg aangezien de camera zelf kan bufferen tot 14 plaatjes is het mij nog nooit gebeurd dat ik niet kon fotograferen om dat hij aan het schrijven was.
Ik ben erg tevreden over de camera tot nog toe. Als beginner kun je al heel mooie resultaten behalen, en voor de gevorderde fotograaf zijn er veel mogelijkheden. Enig minpuntje is het formaat: voor mijn kolenschoppen is hij iets te klein. Dus waarschijnlijk koop ik er binnenkort een batterypack bij.
Geode survey, ik heb de 350D onderhand al een jaar, hiernaast een Canon EOS d60. En ik moet zeggen dat ik veel herken in wat jij zegt.
Ik mis nog steeds de oog gestuurde scherptestelling van de 50E.
Ergonomisch vind ik het net niet top. Een net iets te klein formaat, maar met een grip is het wel een stuk beter.
Goeie review, ook het noemen van de sigma en tamron lenzen wordt vaak 'te min' gezien door fotografen. Wat ik persoonlijk een groot minpunt vind van de 350d tov de 300d, is dat bij de 350D, je niet zo snel je ISO kan veranderen, omdat het via een menu loopt. Bij de 300D kan je met je wheel snel schakelen. De gecombineerde RAW+jpg is ook erg handig moet ik zeggen, voor twijfelsituaties met licht.
Ik zou deze camera zo graag willen.. Helaas is het veel te veel geld voor student met beginnende fotografie als hobby..
Goede survey! :)