Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw

Specificaties 500GB externe SSD met USB3.1 (G2) - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw Review

Rhy 27 december 2017, laatste update op 4 januari 2019, 1.618 views Product gekocht

Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw

Na vorig jaar kort eigenaar te zijn geweest van T3 500GB, heb ik nu de T5 variant aangeschaft met Gen2 (USB 3.1C) vs. Gen1 (USB3.0) interface en had er meer van verwacht.

Pluspunten

• klein
  • hardware-matige encryptie
  • goede software

Minpunten

• SATA bottleneck (dus wéér geen 5-10Gbit snelheden)

Mobiliteit Score: 5
Na vorig jaar al eigenaar te zijn geweest van een T3 500GB (productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy) waar ik wel blij mee was. Had dan ook hoge(re) verwachtingen van de T5.

Benchmarks

Update Februari 2018. Even snel een eigen benchmark ingevoegd.

Testconfiguratie: HP EliteBook 2570p, USB3 aansluiting
OS: High Sierra 10.13.3 (Hackintosh)
Filesystem: NTFS (Paragon driver)

Externe review vergelijking met T3
Spoilert alert :P de snelheids winst t.o.v. de T3 is dus minimaal (max. 20%); spijtig! Oorzaak: SATA schijf.

Had een hogere snelheidsverwachting t.o.v. T3 serie. Desodanks niet ontevreden ;)
Alternatieven
Zoals hardware.info al benoemd kan je beter gaan voor Sandisk Extreme 900 serie. Ouder maar ruim 2x zo snel en slechts 40% duurder. Of kiezen voor een Startech M.2 USB en daar M.2 schijf inzetten. In tweede geval is dat weliswaar dan ook SATA, maar kan je deze dan ook nog aanwenden voor desktop / laptop.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw?

Uw Bottleneck is uw HP EliteBook 2570p, die is USB 3.0 (ook wel 3.1 gen 1) en niet de t5.
Zelfs met een Sandisk Extreme 900 of een externe PCIe 3.0 ga je geen winst boeken, want nu is uw USB poort de botleneck.
Sluit deze aan op een 3.1 gen2 USB poort en ben bijna zeker dat je rond de 25% winst zal halen. en rond de 525MB/s uitkomen.
Draai het om: sluit de T3 (met USB3.1gen1) aan op een laptop met USB3.1gen2 poort en het maximum is ook 525MB/s. Dat is natuurlijk logisch, maar vandaar ook mijn voorkeur voor Sandisk Extreme 900 in een systeembeheer setting. Die zal op mijn laptop niet de 800-900MB/s halen uiteraard vanwege de 5GBit USB3.0 beperking -- dus op dat punt heb je gelijk -- maar op computers met een gen2 interface wel. En daarom was ik teleurgesteld over de (nieuwere) T5 waar dat dus niet het geval is. Zie ook deze externe SSD crystal diskmark resultaten @ HWI ... wat ook betere representatieve scores geeft om te vergelijken dan met Blackmagic.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 31 maart 2019 17:54]

Sandisk Extreme 900 is op een USB3.1 gen2 zeker niet mijn keuze.
Het zijn 2 SATA schijven in RAID 0, en zal nooit meer halen dan 850MB/s en kost voor 1Tb zo een 350€.
Ik zou kiezen voor een externe behuizing met JMS583 chipset en dus kiezen voor 1 SSD op PCIe x2 of x4 ipv SATA. Voor een 180€ heb je zo een behuizing met een Intel 660P SSD. Daarmee haal je zelfs 950MB/s effectieve schrijf en leessnelheden. Je zou ook kunnen kiezen voor een Samsung 860 EVO Plus (komt het totaal wel 100 duurder uit, maar nog steeds goedkoper dan de Sandisk Extreme 900), echter daar ga je ook niet verder dan 950 geraken, gezien dat je de limiet van USB 3.1 gen2 hebt bereikt. Maar de schijf kan later misschien wel gvoor iets anders gebruikt worden (interne schrijf, overschakelen op Thunderbolt, of wie weet USB 3.2) waar je wel snelheden van over de 3000 MB/s haalt, waar je met de Sandisk nooit over de 850 geraakt, en als je de SSD zou eruit zou halen (behuizing stuk bv), zal je blij mogen zijn dat je 530Mb/s haalt.
Dus prijs en prestatie gewijs is externe PCIe een betere keus dan de Sandisk.
Je reageert op een review die anderhalf jaar oud is, en waren de keuzes destijds beperkt. De X5 bestond niet, PCIe SSDs waren nog peperduur, enz. En op basis van mijn pre- en aftersales onderzoek destijds had ik de Extreme 900 dus nog op mijn verlanglijstje staan, want zie net pas dat Sandisk qua prijs/prestatie inderdaad totaal niet meer interessant is (ook niet t.o.v. een T5) O+ my bad. Wat je omschrijft is dan ook wat ik eigenlijk wilde, maar technologisch pas mogelijk schijnt te zijn sinds 3e kwartaal van 2018? Het begint i.i.g. direct weer te kriebelen nu 't wel kan. Staan er behuizingen in de PW met JMS583 chipset? *edit* met omweg via Google zou dit er 1 moeten zijn: pricewatch: Raidsonic IB-1817M-C31 of productreview: Delock 42600 M.2 NVMe PCIe SSD - USB 3.1 Gen 2 Type-C female Z...

Nogmaals dank voor de chipset suggestie _/-\o_ (http://www.jmicron.com/product0201.html)

[Reactie gewijzigd door Rhy op 1 april 2019 02:58]

Je hebt gelijk dat conclusies van 1,5 jaar geleden niet noodzakelijk dezelfde zijn als vandaag. (My bad).
Dit is direct een nadeel van reviews, want de T5 is vandaag zeker nog niet afgeschreven. Daarmee dat ik ook reviews zocht (en deze vond) over de T5. En dan kunnen dergelijke conclusies misleidend zijn gezien niet meer actueel.

Inderdaad de Raidsonic en Delock zijn de 2 behuizingen die ik ook bekijk. De Raidsonic vind ik nergens beschikbaar, maar is qua prijs goedkoper dan de beschikbare Delock.
Uitgaande van de benchmarks die ik vond, haalt de Delock reële transfersnelheden van 850MB/s (geen idee of het aan die jongen zijn setup ligt of de Delock gewoon niet sneller kan) en de Raidtronic 950MB/s.

Er is ook nog de QNINE NVME Enclosure for M.2 NVME SSD & Sabrent USB 3.1 Aluminum Enclosure for M.2 NVMe SSD (Amazon.de) en de MyDigitalSSD M2X M.2 NVMe SSD Enclosure en de Q maar kon ik in onze contreien niet vinden.

[Reactie gewijzigd door dmeerpa op 1 april 2019 11:46]

Al een categorie: Externe eSATA SSD behuizing overwogen? Dat is namelijk sneller dan USB3.1gen1. Uitermate geschikt voor de wat oudere laptops (evt. via mPCIe ExpressCard slot), native sata resultaten (550MB/s), en dergelijke enclosures hebben vaak ook een USB3.0 poort. 2-in-1 oplossing; sneller en goedkoper dan een T5. En eSATAp i.c.m. 2-4TB QVO (i.p.v. TLC) 2.5" SSD lijkt me ook wel interessant. In Windows Rapid mode aanzetten en dan is dit het 'legacy' :9 eindresultaat: t/m 4418 MB/s snelheden. Screenshot is geplukt uit productreview: Samsung 850 EVO 500GB review door Rhy). Ander uiterste van het recente DIY en enclosure modding spectrum: https://forums.macrumors....5-x5-equivalents.2167739/

Het schijnt trouwens dat Jmicron niet bepaald aangeschreven staat als een A-merk, en dat die 'gladde' usb m.2 nvme kastjes met JMS583 chip (Qnine bijvoorbeeld) nogal warm worden onder hoge belasting zonder heatpads. Een hoop gedoe in ieder geval lijkt het. ;( Dat verklaart dan misschien ook de hogere prijs van b.v. Delock. Silverstone komt een dezer dagen nog met de MS11. Wellicht gelijktijdig met Raidsonic.

En meer mogelijkheden zijn er volgens mij niet? Beste compromis lijkt dan toch de T5 van 1TB. :+
Ook met het oog op dat de interne HDD/SSD van de computer waar die aanhangt vaak langzamer is ...

[Reactie gewijzigd door Rhy op 2 april 2019 04:48]

Thx voor de tip, maar geen optie (enkel mijn NAS heeft een eSATA aansluiting waar al een 2TB externe schijf aanhangt.

Maar mijn Wacom Mobile Studio Pro heeft enkel 3 USB-C (3.1 gen 1) aansluitingen.
Mijn Toshiba Satellite P50t laptop is enkele jaren oud, Heeft 4 USB-A (3.1 gen 1) aansluitingen, geen optie voor ExpressCard.
De lenovo moet het doen met een combinatie van USB-C en USB-A, waar de USB-C wel Thunderbolt ondersteunt.

Bedoeling als amateur fotograaf is mijn RAW foto's op te slaan op de externe schijf, en ze ook van daaruit bewerken liefst zonder performantie verlies. Meestal werk ik op de WACOM (slechts een SSD van 512Gb) maar soms op de Lenovo. En daarom is het handig om vanop beide toestellen aan de foto's te geraken. Dus ik denk dat de beste optie een enclosure met JMS583 chipset is
Eens. Of -- wat ik nu net pas zie -- de Asmedia ASM2362 chipset genoemd in de MyDigitalSSD M2X Anandtech review als alternatief op de JMS583 chip.

Leg de de ASM2362 CrystalDiskMark v5 benchmark resultaten (inzoomen op 2e foto PC rechts, of raadpleeg https://twitter.com/akiba_ten_m/status/1005001414492352512) naast die van de Delock user review hier op tweakers (weliswaar CrystalDiskMark v6), en ik begrijp desondanks meteen waarom Samsung asmedia als partner in bridge controllers prefereert. Nu nog even een enclosure vinden die die chip gebruikt en hopelijk eenzelfde prijs strategie heeft, want dan bestel ik die direct. 8-)

*edit* w00t https://www.amazon.de/s?k=ASM2362 _/-\o_ of Delock 42609 (nog maar gespot bij 1 NLse webwinkel). *edit2* zéér uitgebreide JMS583 vs ASM2362 benchmark resultaten :9~ Kortom: Ik ga even wat Nederlandse shops aanschrijven en bezig met https://tweakers.net/pricewatch/addproduct/ :+ *edit3* pricewatch: Delock 42609 External 2.5˝ case for M.2 NVMe PCIe SSD with USB 3.1 Gen

*edit4* ah! om mijn eerdere zorgen zichtbaar te maken. Het verschil tussen de Aziatische OEM ASM2362 enclosures van €15-20 (AliExpress) == €20-28 (Amazon.de) t.o.v. b.v. Delock 42609 zit dus waarschijnlijk in de kwaliteit in afhandeling van heatdissipation, zie: https://youtu.be/nX3sPsh1J90 (Samsung 960 EVO) en https://youtu.be/w69p2He4BtY (Kingston A1000). Temperaturen van 59-71C, met weliswaar open behuizing, is niet iets om vrolijk van te worden. Dus ik ga nog ff verder puzzelen en enclosures vergelijken *edit5* de elcheapo's worden afgeraden op https://www.chiphell.com/thread-1964150-1-1.html edoch lijkt 't ook niet veel anders dan de Delock 42600 behuizing. Hmz. Of gewoon maar een paar bestellen en review content primeurtjes scoren :9

I.i.g. hebben we samen al veel bereikt @dmeerpa Kijk alweer uit naar je volgende reactie of je 1e review. :*)

[Reactie gewijzigd door Rhy op 3 april 2019 12:45]

Ik heb de Sabrent USB 3.1 M.2 NVMe SSD besteld.
Zou morgen avond moeten toekomen.
Weet enkel nog niet welke SSD ik koop voor erin.

Intel Pro SSD 660P (2TB) die 1800MB/s lees en schrijf snelheid haalt op PCIe x4
Of een 1TB, Corsair 510MP of Samsung EVO 760 Plus die over de 3000MB/s gaan op PCIe x4.

Feit is dat op USB 3.1 gen2 het snelste dat ik zag 1050MB/s was, en dat de de PCIe connector maar x2 is, wat theoretisch 2000MB/s is. Kans is dus groot dat ze alle drie door PCIe x2 en USB 3.1 gen2 even snel zijn. Al moet is de vraag wat met de performantie op 4K en IOPS. En gezien ze niet op maximale snelheid presteren is de vraag of de cache uberhaupt wel kan vollopen.
*knip* verkeerd gepost. Zie thread hierboven dus ;)

[Reactie gewijzigd door Rhy op 2 april 2019 14:49]

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport