Samsung 850 EVO 500GB Review

Rhy 27 maart 2017, laatste update op 28 maart 2017, 1.019 views

Samsung 850 EVO 500GB

Ook de beste SATA3 SSD voor de wat oudere laptops. Zie uitgebreide review voor vergelijking met andere modellen. En wat Samsung 'RAPID mode' precies betekent qua verschil in snelheid.

Pluspunten

• snel, sneller, snelst
  • beste SSD management software
  • rapid mode?! WOW!

Minpunten

• geen spacer bijgesloten

Het zal geen enkele Tweaker meer verbazen dat Samsung met de EVO serie al jaren de beste / snelste SSDs maakt in het SATA segment. Toch de afgelopen jaren besloten om vaak te gaan voor andere 'budget' SSD vanuit prijs/prestatie opzicht in mijn vaak oudere hardware configuraties (gem. 5-7 jaar jong). En ookal, was het eigenlijk de bedoeling om eerst een andere laptop aan te schaffen eerder dit jaar; kon ik het toch niet laten om nog 1x te upgraden van HDD naar een SSD in mijn 'bejaarde' laptop. Ter indicatie: de dagwaarde van de laptop ligt onder de aanschafprijs van de SSD :9

Data migratie + Inbouw

Data migratie van 1 naar de andere disk doel ik al jaren met https://www.macrium.com/reflectfree ... en ging dit keer ook weer rap, terwijl ik gewoon kon blijven doorwerken/browsen op de achtergrond terwijl de copy/clone plaatsvond.

Inbouw ook een peulenschil. Wat echter wel negatief opvalt is dat ik een spacer mis. Geen noodzaak in mijn model laptop, maar het was netter geweest van samsung om die bij te sluiten in de doos. Crucial doet dat b.v. wel.

Benchmarks Samsung 850 EVO 500GB

Benchmarks allen uitgevoerd op een HP Elitebook 2560p (i5-2520m CPU, Intel QM67 chipset, 8-16GB RAM) op Win10Pro.
AS SSD v1.9.5986.35387
HD Tune v2.55
Crystal Diskmark
v3.2.1
Hmm valt tegen; eens kijken wat nieuwe versies voor resultaten geven ...
v5.1.2
v5.2.1

Alternatieven + Benchmarks

Koop wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt ;) Achteraf gezien zou ik het niet anders gedaan hebben. Waardoor je nu goed kan vergelijken ... met:
WD 320GB 7200rpm
Kingston V300 120GB SSD
Crucial BX200 480GB SSD
Sandisk Ultra II 960GB SSD
Gepartitioneerd ...
Seagate 2TB HDD (model: ST2000LM015)
(dit model is trouwens sneller dan de oudere SSHD versie)

Nu de prijsverschillen in diverse SSD merken vrijwel nihiel zijn? Samsung biedt echt beste waar voor je geld. Goede tweede plaats voor meer GBs: Sandisk Ultra II.

UPDATE: Samsung Magician's Rapid mode is GAAF!

En was eigenlijk al klaar met Benchmarks, maar vroeg me af ik de laatste firmware had, dus Samsung Magician Software geinstalleerd: http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

Jup ... laatste firmware staat er al op, maar "RAPID mode" staat uit. Hmm in de oude Samsung Magician Software (v3.0 t.o.v. huidige 5.0) heb ik die optie nooit gezien. En er is een reboot nodig om dat te activeren (met allerlei warnings over backups)?

Hmm nou vooruit dan maar, heb de HDD clone nog.

Samsung Magician Performance Benchmark
Eerst nog maar even een benchmark draaien :P

Tijd voor de reboot ...

... en inderdaad RAPID staat nu on:

Benchmarks met Rapid On
Nog een keer CrystalDiskMark gedraaid (hopende op minieme verschillen)
Crystal Disk Mark v5.2.1 mét Rapid ON

what the :o ?! Blijkbaar RAM caching ofzo? Interesting! *edit* meer info: http://www.samsung.com/my...sung-SSD-Rapid-Mode-0.pdf ... feature sinds Magician v4.2
AS SSD mét Rapid ON
Samsung Magician Performance Benchmark mét Rapid ON

Okay! Dat verandert mijn aankoop advies naar altijd kiezen voor Samsung EVO! :9 Ook in het geval van laptops met bouwjaar 2011. Alsmede dus prijs review ook veranderd van "goed" naar "uitstekend"!

Heb jij ook een Samsung 850 EVO 500GB?

Meer advertenties

Wel uitgebreid verhaal zo!

Rapid heb ik al eerder gelezen, inderdaad cached hij in het geheugen.
Denk ook aan dataverlies bij stroomuitval e.d.

Wat ik nooit begrepen heb, is waarom Samsung dat beter (zou) kunnen dan de windows cache zelf !?
ja kort-en-bondig is nooit mijn ding geweest :D net klaar met tig keer updaten. Nu ook white-paper bijgesloten van Rapid. Ik kende het niet, maarja ben na Samsung 830 serie ook overgestapt op andere merken vanwege prijs/prestatie verhaal. Ik vind het ook jammer dat Windows die feature niet heeft, of wel? Readyboost? Nog nooit gebruikt hehe. Het is in ieder geval mooi om te zien dat Samsung blijft innoveren met dit soort software. En onbegrijpbaar dat dat in veel reviews nergens aan bod komt.
En merk je de rapid mode ook in de praktijk in vergelijk met de non-rapid setting ?
wel mooie waardes though, ikzelf gebruik een 960 EVO M.2 NVME, die komt ernstig in de buurt van jouw rapid waardes.
mijn computer start sneller op? 8)7

Ik heb nog nooit een NVMe gehad (wel veel over gelezen) dus dat is lastig vergelijken voor me. Het zal niet hetzelfde zijn. De benchmarks zijn nu beduidend sneller, maar voorbij de 500MB/s is het voor mij niet meer merkbaar qua werksnelheid (op het moment). Had hiervoor nl. opnieuw een 7200rpm HDD, en wat vervelend werken werd was backups maken via de FTP sessie met 10 concurrent streams (en daarnaast diverse cloud backup syncs). Dat gaat nu weer erg snel. Momenteel zit mijn bottleneck qua performance in de dual core i5 processor en 15mbit upstream van Internet. Dat moet quad core worden en 100Mbit. Huidige laptop heeft bouwjaar 2011. Met een laptop uit 2013 ben ik weer blij. :) Misschien dat ik binnenkort voor een klant een hackintosh bouw met M.2 NVMe of PCIe. Anyway, ik denk wel dat Rapid een positieve bijdrage levert aan het geheel, maar blijft de bottleneck natuurlijk de SATA2/3 interface, wat M.2 NVMe haar bestaansrecht geeft.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 28 maart 2017 15:08]

Bij mijn laptop was het resultaat in gebruik met Rapid Mode niet merkbaar sneller. Wat wel een probleem was dat in Rapid Mode de laptop incidenteel "bevroor" en gewoon niets meer deed. Meestal na zo'n 30 seconden kon ik dan gewoon weer verder. Rapid Mode uitgezet en probleem weg.
vreemd, want het gebruikt niet meer dan 1GB RAM (volgens de specs van Samsung). Klinkt meer als een energiebeheer dingetje (LPM oid) dan SATA mode in BIOS. Ookal is 30 seconden wel heel lang. Aan de bel getrokken bij Samsung support? Iets kan niet beter worden als niemand het meldt ;)