×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Steelseries Rival 310 Review

Dutchiee 23 september 2017, laatste update op 24 september 2017, 112 views

Steelseries Rival 310 (Product deels gesponsord)

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een ‘Ikea’ muis van twee tientjes niet genoeg om als competitive gamer het maximale resultaat te behalen? Vandaag de dag is er een behoorlijk verzadigde markt met muizen. Behoort SteelSeries in dit rijtje thuis? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• Lichte muis
  • Erg accuraat
  • Ligt lekker in de hand
  • RGB verlichting
  • Softwarematige mogelijkheden
  • DPI switch
  • Maximaal 12000 DPI

Minpunten

• DPI switch heeft ‘maar’ max 2 profielen

Steelseries Rival 310

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een ‘Ikea’ muis van twee tientjes niet genoeg om als competitive gamer het maximale resultaat te behalen? Vandaag de dag is er een behoorlijk verzadigde markt met muizen. Logitech, Roccat, Razer en dergelijke bevinden zich in de top qua gaming muizen. Ook SteelSeries hoort in dit rijtje thuis, en dat bewijzen ze maar weer met de Rival 310.

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Uitpakken

Via SteelSeries ontving ik ‘wat’ producten ter review.
- SteelSeries Arctis 7
- SteelSeries Rival 310 - waar deze review over gaat.
- SteelSeries QcK PRISM
- SteelSeries Apex M750

De producten bovenstaand zijn klikbaar naar de betreffende productreviews!

Zoals eerder aangegeven gaat deze review over de Steelseries Rival 310.
Wat onder ‘Rival 310’ staat is het volgende; “Ergnomic mouse engineered for eSports”, ik ben benieuwd!

Let niet op de muur, pot verf is onderweg (meer schade dan genot van een mini-verbouwing)..

Op de achterkant (wat via de foto’s niet goed te zien was, is het volgende geschreven);
- Custom TrueMove3 12.000CPI/350IPS optical sensor for pixel-perfect precision.
- Split-Trigger buttons (50M Omron) for ultra-fast clicks and durability.
- Ergonomic design for extreme comfort and performance (let op, de muis is rechthandigen. De Sensei 310 is wel voor links/rechtshandigen!).
- SteelSeries Engine Software tweak your settings and illumination.
- Lightweight 90g construction for fast, natural movement.

Eveneens staat op de achterkant (rechsonderin) groot beschreven: “ESPORTS ATHLETES HAVE WON MORE PRIZE MONEY USING STEELSERIES PRODUCTS THAN ANY OTHER BRAND”. Dat u het weet!
Zonder gekheid merk ik wel dat de knoppen veel directer zijn dan mijn Roccat of Razer muis. Waar de knoppen op de Rival 310 niet helemaal van de achterkant naar de voorkant van de muis doorlopen, maar echt losse knoppen zijn. Zo is met een claw-grip wel beter te gamen. Handig voor diegene die snel switcht tussen een claw en palm-grip. Of er nou aan het begin of het einde van de linker of rechter muisknop wordt gedrukt, de muis reageert het zelfde.

Even de stickers aan de bovenkant en onderkant doorsnijden, en dan kan de muis uit het doosje.

Even eruit schuiven en ziedaar, een verstopte muis!

De muis zit in een soort schuim waardoor deze niet beschadigd voordat deze in de hand van de gerbruiker ligt. De kabel is netjes opgerold.

Onder de muis ligt uiteraard nog de handleiding!

De muis voelt erg licht aan, niet zo gek met zijn 88.3 gram. De USB-kabel is 2 meter lang. Ondanks dat de muis licht is, voelt deze wel stevig en degelijk aan!

Op de sticker staat dat de ‘Customization Software’ vanaf de SteelSeries website kan worden gedownload.

Het logo van SteelSeries - wanneer de muis uit staat.

Aan de linkerkant van de muis zitten de twee duimknoppen (die overigens softwarematig met profielen weer kunnen gecustomiseerd).

Midden bovenin zit de DPI knop, die kan in gedrukt worden waar deze naar het tweede profiel switcht. Kortom, er kunnen maximaal 2 verschillende DPI profielen worden ingesteld, bijvoorbeeld 2000 en 12000 DPI.

Daaronder bevindt zich de scrollwiel die ook in kan worden gedrukt. Links en rechts daarvan bevinden zich de standaard muisknoppen.Wat hier vooral opvalt is dat de knoppen niet helemaal doorlopen tot de achterkant van de muis (wat vaak bij andere muizen voorkomt). Dit zijn puur twee aparte knoppen.

Op de Rival zitten geen knoppen aan de rechterkant van de muis. Wel heeft de muis een goede grip door de ‘rubber-voelende’ afwerking.
Daarnaast valt ook op dat er door de semi-matte coating geen vingerdrukken op de muis zichtbaar zijn.

Tijd om de USB even aan te sluiten! :)

Met de SteelSeries QcK PRISM ziet het geheel er wel erg ‘gaaf’ uit. Door de software kan de RGB verlichting gesynchroniseerd worden tussen de devices. Kortom, wanneer de PRISM rood is, zal de muis ook rood zijn. Dit oogt erg netjes en fijn.

Software

Laat ik beginnen met een kort filmpje van SteelSeries omtrent de muis

Voordeel van SteelSeries is dat het uniforme software gebruikt die op zijn beurt de verschillende apparaten (van SteelSeries) kan besturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

Via de SteelSeries Engine software kan ook uiteraard de muis worden geconfigureerd, zodat deze precies doet wat de gebruiker wilt. Rechtsbovenin staan de twee opties die kunnen worden gefinetuned tussen de 100 en 12.000 met stappen van 100.

Via de acceleration en deceleration kan de muis ook worden gefintuned. Dit zorgt er voor dat bij de eerste kleine beweging de muisreactie accelereert of decelereert.

Ook de polling rate kan worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat er of per 1 milliseconde (1000hz) of 8 milliseconden (125hz) wordt gekeken of de muis heeft bewogen.

Uiteraard zijn er ook profielen aan te maken en te beheren, die er voor zorgen dat er bij specifieke games de ultieme preset wordt gebruikt.

Niet te vergeten is er zowel een aanzicht mogelijk vanaf boven en vanaf de zijkant van de muis. Waar bij de zijkant de twee zijknoppen te beheren zijn.

Voor de gamer/gebruiker die graag macro’s gebruikt, kan er ook een macroopname worden gemaakt. Eveneens kan er worden gefintuned hoe een knop moet reageren, eenmalig, x aantal keren e.d.

Via de engine apps zijn de verschillende applicaties te starten die er voor zorgen dat bijvoorbeeld alle SteelSeries producten op dezelfde manier qua kleur voortbewegen, of reageren op muziek. Eveneens is er voor Discord, ImageSync (waarbij een GIF kan worden ingeladen die op een SteelSeries toetsenbord zichtbaar is) en CS Go (en nog aantal anderen) een preset.

Via library kunnen de applicaties die een bepaalde preset dienen te gebruiken kunnen worden beheerd. Dit kan zijn, wanneer er een library is voor het gebruik van het spel Overwatch, dan wordt er bij het starten van het spel bijvoorbeeld een bepaalde preset aangehouden, waardoor de muisknoppen dus weer apart reageren.

Via de settings knop rechtsbovenin kunnen de settings nog worden aangepast, zoals taal en of software updates zelf moeten worden gedownload e.d.

Ook ontbreekt de optie om het account te beheren (rechtsbovenin) niet. Wanneer er nog geen account in de software staat, dient er eerst te worden ingelogd/account aan te worden gemaakt.

Mini-gifjes

Uiteraard wil ik d.m.v. twee gifjes laten zien hoe het product/de producten reageren met de verlichtende presets.

Gaming

Wat mij tijdens het gamen opviel, is dat de ondergrond bij dit muisje niet zoveel uitmaakt. Of het nou op een gigantische muismat ligt, of op een bureau/tafel, de muis is naar mijn gevoel nog steeds even accuraat. En dat is ook erg fijn - vooral voor iemand die op een bureau speelt, waar mijn oudere Roccat of Razer wel eens moeite had om te lezen welke richting ik op ging met mijn hand.

Wat ook erg fijn is, is de DPI switch, die ervoor zorgt dat er snel kan worden geswitcht tussen de twee profielen, bijvoorbeeld; 800 en 1600 DPI - tot maximaal 12000!!

Eveneens zijn de knoppen vrij direct, hiermee doel ik te zeggen dat bij een kleine druk wordt al een actie uitgevoerd. Kortom, het is dus niet nodig om op de linkermuisknop te gaan staan om een wapen te vuren in PUBG, een lichte klik is meer dan genoeg. Dit zorgt er ook weer voor dat er snel kan worden gereageerd in games, waardoor de competitive gamer toch net
iets sneller reageert dan een andere speler.
Wat ook handig om te benoemen, de muis kan worden bedient met een palm/claw grip, dit omdat de knoppen ook bovenin in te drukken zijn - waar vele muizen alleen maar aan het uiteinde in te drukken zijn.

Kortom, wat betreft gaming, prefereer ik deze muis i.t.t. mijn voorgaande Roccat Kone Pure.

In de conclusie van de muis kan ik vrij kort zijn, ik vind het zelf echt een topper van een muis, en dat is niet omdat ik SteelSeries de lucht in wil prijzen, maar omdat ik over mijn leven best wel wat muizen - d.m.v. gaming e.d. - heb gebruikt. De Rival 310 voelt voor mij erg lekker in de hand en is erg licht.

De software heeft een hoop te bieden en is daarmee een leuke extra. Er zijn leuke toevoegingen zoals het syncroon kunnen laten lopen van de RGB verlichting en het compleet customizen hoe de knoppen in Windows of via ‘presets’ in game reageren.

Tip; Als de Rival 310 via de site van SteelSeries wordt gekocht, dan krijg je daar het volgende bij: “Free QcK Vector included with purchase”.

Zoals ik bij de Apex M750 aanhaalde; “Zelf had ik dit toetsenbord in mijn ‘oud-’competitive carrière zeker willen gebruiken! Het toetsenbord gaat in iedere geval voor het gamen en livestreamen niet meer van mijn bureau af!” - geldt dit eigenlijk ook voor de Rival 310. Ik vind het een erg fijne muis om gewoon mee te werken, te surfen en mee te gamen.

Kijkende naar de prijzen van de andere brands; Razer, Roccat, Logitech e.d., valt de muis niet buiten de boot. Ergo, de Rival 310 zit qua prijs gelijk als de andere brands die een soortgelijke muis verkopen.

De Steelseries Rival 310 krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Steelseries Rival 310?