Steelseries QcK Prism Review

Dutchiee 23 september 2017, laatste update op 23 september 2017, 287 views

Steelseries QcK Prism (Product deels gesponsord)

Vandaag de dag wordt RGB in bijna elk product gestopt, moederborden tot en met toetsenborden. Echter, sinds een tijd is het ook mogelijk om bij een aantal brands RGB muismatten te kopen. Razer, Corsair en SteelSeries bieden dit nu aan, is dit het waard? Ik zoek het uit.

Pluspunten

• RGB verlichting
  • RGB per regio aan te passen
  • Softwarematig leuke extra’s zoals het laten knipperen wanneer er op Discord een bericht binnenkomt
  • Goede kwaliteit
  • Tweezijdige muismat die er ‘stevig’ maar los op ligt - bij schade hoeft alleen de muismat worden vervangen

Minpunten

• Met 69 euro (tijd van schrijven) is het voor een muismat wel wat prijzig

Kwaliteit Score: 5
SteelSeries QcK Prism

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Uitpakken

Via SteelSeries ontving ik ‘wat’ producten ter review.
- SteelSeries Arctis 7
- SteelSeries Rival 310
- SteelSeries QcK PRISM - waar deze review over gaat.
- SteelSeries Apex M750

De producten bovenstaand zijn klikbaar naar de betreffende productreviews!

Scheuren maar! :)

Een net verpakt doosje komt tevoorschijn.

Onder de QcK Prism ligt uiteraard weer een handleiding.

Netjes in plastic ingepakt ligt een stevige QcK Prism.

Het plasticje met de logo dient er uiteraard af te worden gehaald :).

Hetgeen overblijft is een nette muismat!

Hetgeen al direct duidelijk is, is dat de muismat los ligt. Dit in vergelijking met andere muismatten die maar eenzijdig zijn en bij het op zijn in zijn totaliteit dient te worden vervangen.

De muismat is zoals hiervoor al licht is weggegeven dubbelzijdig. Dit wil zeggen; er is een plastic en stoffen kant. Zelf kies ik liever voor de stoffen kant.

Wat trouwens bij deze muismat opvalt is dat de stoffen kant niet grof is. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Taito muismat van Roccat liggen en die is een stuk grover. Wanneer er veel muisbewegingen worden gemaakt, dien je bijna een brandblusser te gebruiken deze uit te zetten. Bij de SteelSeries kan ik continue mijn SteelSeries Rival 310 muis naar links en rechts bewegen zonder dat je het echt begint te merken. Daarnaast ‘muist’ de stoffen kant best lekker!

De onderkant van de muismat voelt overigens ‘rubberig’ aan, waardoor deze niet ‘snel’ over een tafel heen beweegt - omdat de Prism erg veel gript heeft. Vergeleken met de Roccat Taito is ook dit een gigantisch verschil.

Het moment suprÍme is aldaar, de USB kan erin! :)
#Wat-extra-foto’s-om-de-effecten-weer-te-geven!

In combinatie met de SteelSeries Rival 310 oogt het een best net setje.

Software

Onderstaand filmpje geeft de softwarematige mogelijkheden en lichteffecten weer.

Voordeel van SteelSeries is dat het uniforme software gebruikt die op zijn beurt de verschillende apparaten (van SteelSeries) kan besturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

Via de Engine software is de verlichting van de Prism aan te passen, eveneens kunnen effecten worden aangepast of kan zelfs zones worden gebruikt om meldingen te geven wanneer er berichten binnen komen.

Er zijn verschillende effecten mogelijk, waaronder steady, colorshift, multi color breathe, countdown timer en disable illumination - waarbij het laatste de verlichting compleet uitzet.

Uiteraard kan de verlichting zoals eerder genoemd ook uit.

Rechtsbovenin staan nog een aantal templates aangegeven die al voorgeprogrammeerd zijn door SteelSeries, zoals disco mode, firing lasers etc.

Uiteraard is er ook weer een mogelijkheid configuraties te maken en deze weer aan een game/programma te koppelen.

Via de engine apps zijn de verschillende applicaties te starten die er voor zorgen dat bijvoorbeeld alle SteelSeries producten op dezelfde manier qua kleur voortbewegen, of reageren op muziek. Eveneens is er voor Discord, ImageSync (waarbij een GIF kan worden ingeladen die op een SteelSeries toetsenbord zichtbaar is) en CS Go (en nog aantal anderen) een preset.

In bijvoorbeeld CS Go kan via de muismat aan de linkerkant bijvoorbeeld een ‘bar’ qua gezondheid worden weergegeven, bovenin ammo, rechts armor en onder aantal kills. Je zit dus pas goed als alles volledig verlicht is :P.
Toch geeft het ook snel weer wat je nog nodig hebt. Een fijne toevoeging voor de gamer die zulke dingen ook doorheeft zonder specifiek naar het muismat te hoeven kijken.

Via library kunnen de applicaties die een bepaalde preset dienen te gebruiken kunnen worden beheerd. Dit kan zijn, wanneer er een library is voor het gebruik van het spel Overwatch, dan wordt er bij het starten van het spel bijvoorbeeld een bepaalde preset aangehouden, waardoor de muisknoppen dus weer apart reageren.

Via de settings knop rechtsbovenin kunnen de settings nog worden aangepast, zoals taal en of software updates zelf moeten worden gedownload e.d.

Ook ontbreekt de optie om het account te beheren (rechtsbovenin) niet. Wanneer er nog geen account in de software staat, dient er eerst te worden ingelogd/account aan te worden gemaakt.

Mini-gifjes

Uiteraard wil ik jullie er ook niet van weerhouden om wat bewegende gifjes mee te geven.

Gaming

In combinatie met de SteelSeries Rival 310, valt mij op dat dat de muismat best lekker ligt. Normaliter ben ik ook een gigantische muismat van bijna een meter gewend van Kingston en/of Roccat, echter. Met deze ‘kleinere’ muismat kan ik snel wennen om weer binnen de borders van een normale muismat te spelen. De muismat heeft twee zijdes waardoor toch het perfecte profiel kan worden gekozen. Eveneens heeft deze combinatie (deze muismat en de Rival 310) een best goede tractie. Hiermee wil ik zeggen, de sensor reageert goed op de muismat, en de muis kan goed (zonder issues) voortbewegen.

Op de site van SteelSeries staat een vergelijking tussen de QcK Prism en Razer Firefly.
Ik moet in iedere geval bekennen dat ik mij zeker kan vinden in de dual surfaces en cable placement. Voordeel van de SteelSeries QcK Prism is dat de kabel aan de linkerkant zit, waardoor tijdens het gamen never nooit de kabel van de muis het muismat raakt - iets wat ikzelf erg vervelend zou vinden, want je gaat er op ten duur ook automatisch op letten. Eveneens kom je er ook met je muis niet tegenaan als je recht omhoog gaat (vanaf het midden van de muismat). Je zou maar net (voor de gamer die met muis en toetsenbord in een game vliegt) in Battlefield met de muis naar boven moeten bewegen om naar boven/beneden te kunnen vliegen en daardoor elke keer het verhoging + kabel van de muismat raken. Bij mij zou de muismat in zo’n 1v1 battle linea recta door mijn kamer heen vliegen - omdat het vervelend is in zo’n 1v1 dogfight (BF4) met je muis continue iets te raken.

Zoals onder het kopje gaming aangehaald, ben ik met dit muismat ook erg blij dat de kabel in de linkerbovenhoek zit i.p.v. centraal bovenaan. Doordat de kabel niet in de weg zit met een bijbehorende verhoging van de muismat zelf, raakt je dit stuk vrijwel nooit - iets wat bij mij voor irritatie zou zorgen - tijdens competitive gaming.

De software zorgt ook hier weer voor leuke toevoegingen, waar tot maximaal 12 zones (per zone) het e.e.a. qua RGB kan worden ingesteld.

Wat vooral erg fijn is (vergeleken met de Razer Firefly), is dat deze muismat een losse plastic en stoffen kant heeft. Hierdoor kan er - wanneer nodig - binnen no time worden geswitcht van zijde. Eveneens, mocht dit onverhoopt scheuren (lijkt mij sterk bij normaal muisgebruik), dan kan er gemakkelijker worden gekeken naar een losse laag i.p.v. een complete nieuwe muismat.

Desondanks de softwarematige mogelijkheden en het dubbelzijdige muisoppervlak, is de muismat wel (op tijd van schrijven) §69,-. Gezien de Corsair en Razer muismatten met RGB, biedt de SteelSeries naar mijn mening meer voor ongeveer dezelfde prijs.

De SteelSeries QcK Prism krijgt van mij 4 van de 5 sterren en is een leuke toevoeging voor de gamer. In mijn geval komen de Kingston HyperX en Roccat Taito niet meer terug en blijft de SteelSeries QcK Prism liggen waar deze nu ligt!

Heb jij ook een Steelseries QcK Prism?

Weer een puike review Dutch! +3 :)

GIF in de review als voorbeeld is ook een leuke toevoeging overigens :)
Heb alle reviews gelezen uit dit rijtje. Dit was de laatste dus dacht van hier ga ik reageren. Zoals gewoonlijk uitstekend. De verpakkingsmateriaal van steelseries is subliem. Ik heb zelf een steelseries QCK heavy mousemat. Vind je het, het geld waart om zoiets in RGB te hebben of zeg je zelf ja RGB alles G?
Zelf heb ik daar me twijfels over.
Helaas niet hoger dan 3+ (met pluimpje van mij :))
Hi Jurian,
Het ligt er in mijn optiek een beetje aan hoe je ingesteld bent qua RGB. Als je een toetsenbord, muis en allicht ook een rgb ledstrip hebt hangen in je kamer, dan is dit zeker een toevoeging. Vind je RGB verder niet speciaal, dan is dit niet zozeer nodig.
Als je wel al bijvoorbeeld kijkt naar een RGB muismat, dan prefereer ik deze ook boven de concurrenten, waar deze een aantal extra toevoegingen biedt t.o.v. de andere muismatten.

Ik vind eerlijk gezegd een lastige vraag. Op gebied van het alleen gebruiken van de oppervlakte voor je muis, is de muismat echt heel goed. Als je pro Cs go speler bent, dan kan de prism van toegevoegde waarde zijn - zoals het weergeven van je ammo, armor etc. (Uiteraard de vraag of een pro speler dit automatisch niet al doorheeft, maar dat daargelaten). - werkt trouwens ook met minecraft en aantal andere games.

Als je het weer leuk vind om al je SteelSeries gear te laten knipperen en bewegen op muziek, dan zit je hier ook zeker goed!
Zelf vind ik het een leuke maar ook vooral goede muismat (die een zeer accurate ondergrond biedt), die ik zeker zelf nog een lange tijd ga gebruiken.

Haha, bedankt! Die pluim zal ik inlijsten ;)
Maak jij trouwens zelf ook gebruik van SteelSeries producten? Wat is je ervaring daarmee? :)