Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR Zwart Review

Zartok 25 november 2010, laatste update op 14 november 2012, 11.262 views

Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Kantelscherm met liveview
  • Intervalopnamen

Minpunten

• handmatig scherpstellen kan veel beter
  • af-systeem werk soms niet goed
  • video is niet echt om blij van te worden

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Voorwoord
Dit is mijn eerste review, verbeterpuntjes kun je DM'en (liever niet bij de reacties, daar kunnen vragen over de D5000 + objectieven of dingen die je mist) zodat ik het kan aanpassen, bijvoorbaad dank hiervoor. Ik zal eerst nog even een inleiding geven voor mensen die de Nikon line up nog niet helemaal doorhebben.

De D5000 is een digitale spiegelreflexcamera van Nikon met 12.3 Mp, 11 AF-punten en een kantelbaarscherm. Tevens kan gebruikt gemaakt worden van live-view en is er de mogelijkheid video op te nemen in 720p (hier zal ik niet verder op in gaan voorlopig, ik gebruik het namelijk niet).
De D5000 is gepositioneerd tussen de D3000 en de D90 (nog beter tussen de oude D60 en de D90). De D3000 is gericht op de instappers en gezien het feit dat ik wat ervaring had heb ik die laten passeren. De D90 is bijna ¤200 duurder en dat was te veel voor mij. De D5000 is wat meer op de gewone consument ingespeeld en de D90 op de hobbyfotograaf met een (relatief) kleiner budget.
De D5000 is namelijk het kleine broetje van de D90, de D90 heeft een AF-motor in het body zitten zodat er meer lenzen zijn die compatible zijn, vele lenzen zijn echter gemaakt met een AF-motor in de lens dus dan is dit niet nodig (zeker de lenzen gericht op de gewone consument). Een ander voordeel van de D90 is de bediening, hij kan makkelijker meerdere opties in stellen met oa een extra scroll-wieltje aan de voorkant (denk hierbij aan diafragma, sluitertijd, iso gevoeligheid) en heeft een extra schermpje bovenop. Daarnaast is de D90 wat groter/zwaarder, dit kan afhankelijk van je wensen natuurlijk ook een voordeel zijn. Samengevat: de D5000 is wat minder gebruiksvriendelijk (voor de hobbyfotograaf), kleiner/lichter, langzamer dan een D90 en mist een AF-motor.
Tevens zijn er geen contactpunten voor een batterijgrip (echter er zijn wel 3th party oplossing hiervoor).

Featureset (body)
Voldoende dingen die je in kan stellen, zelf schiet ik in M,A,S of auto mode, maar er is ook nog keuze uit vele scene instellingen. Het scherm is duidelijk en het kantelbare scherm heeft voor mij zeker een meerwaarde, dit maakt het makkelijk om ergens over heen/ onder door te fotograferen zonder je in onmogelijk hoeken te begeven, de kantelbaarheid is goed hij is dusdanig draaibaar dat ie altijd goed zit. De knoppen zijn makkelijk te bereiken met je handen zonder je toestellen anders beet te moeten pakken.
Tip: als je net als ik veel in A en S mode schiet, stel dan de Fn knop (zit links aan de voorkant van de body, te gebruiken met je linkerduim) in op iso waarde, dan kun je door die knop in te drukken de iso waarde met het scrollwieltje wijzigen.

HDR fotografie
Afgelopen weekend wat HDR plaatjes willen maken, maar het werkt niet echt lekker op dit toestel. Als je bracketing aanzet moet je de sluiter indrukken en ingedruk houden tot je 3 afbeeldingen hebt gemaakt. Daarna moet je niet vergeten weer uit te zetten anders zijn je foto's daarna afwisselend te donker/licht want hij blijft doorgaan 0, -2/3, +2/3, 0, -2/3, +2/3 etc (of wat je dan ook instelt). Liever had ik gezien dat als je de sluiter indrukt hij meteen zelf 3 foto's maakt en dan bracketing weer uitzet (aanlaten kan ook natuurlijk), zodat je nooit miszit met je exposure en het ook meteen merkt met een foto maken dat bracketing aanstaat. Dat allemaal gezegd hebbende is het me toch gelukt HDR's te maken een voorbeeld daarvan zal ik hier neerzetten:

Interval opname (time lapse)
Een andere optie die aanwezig is het maken van een intervalopname, hierbij wordt iedere zoveel tijd een foto gemaakt (minimaal 1 seconden, max 1 dag) tot er zoveel foto's gemaakt zijn als dat is opgegeven (max 999). Het leuke hiervan is dat je de wereld in een hogere versnelling zet, allemaal dingen die normaal gesproken langzaam verlopen zie je nu bewegen. De wolken en de golven in het water zijn uitstekend waar te nemen op zulke filmpjes. Hieronder 2 voorbeelden van wat ik ervan heb weten te maken:

Het gebruiken gaat op zich makkelijk en het enige nadeel is dat om te starten je op ok moet drukken in plaats van de sluiterknop in te drukken.

Featureset (lenzen)
De lenzen doen wat je van ze verlangt, ze stellen automatisch scherp (door aanwezigheid van AF-S motor) en doen dit nog erg stil ook. Ze hebben beide VR waardoor je zo'n 2-3 stops wint (lekentaal: je kan een langere sluitertijd pakken (4 tot 8 keer zo lang), zonder bewogen afbeeldingen te krijgen). De objectieven hebben samen een redelijk bereik, maar als je niet van wisselen houdt zou ik voor een 18-105VR kiezen, de 18-55 is dan te kort en de 55-200 niet breed genoeg, dit hangt natuurlijk maar net van je voorkeuren af.

Scherpstellen
Als je handmatig wilt scherpstellen zou ik deze lenzen niet kopen, de ring die hiervoor bedoelt is is te klein om hem lekker te gebruiken en daarnaast is er geen autofocus overwrite; je doet het of zelf of je blijft er van af. Als je handmatig wilt scherpstellen zou ik voor een zoomobjectief voor bijv. een nikon 70-300 VR gaan. Door de 11 scherpstelpunten weet ie meestal wel raad, maar soms (bijv in het bos met takken) komt ie er niet uit, hij kan dan niet scherpstellen wat tot gevolg kan hebben dat je totaal geen foto kan maken. Zorg dat je goed weet hoe je met het AF-systeem om moet gaan anders zul je soms flink moeite hebben hem goed scherp te stellen. Je kan aangeven of hij op 1 punt (door jezelf bepaald) moet gebruiken waar hij scherp op moet stellen of hij kiest zelf het onderwerp en stelt daar op scherp (hierbij kunnen meerdere punten gebruikt worden). Daarnaast heeft hij nog opties voor statische en dynamische onderwerpen, het probleem wat ik beschrijf gaat dus puur over statische onderwerpen, waar hij niet goed scherp op weet te stellen. Met de 18-55VR heb ik nog nooit een probleem gehad met scherpstellen, dit omdat je voorwerpen meestal dichtbij zijn en niet overlapt zijn (door dus bijv die vervelende takjes).

Ergonomie en bedieningsmogelijkheden
Als je een consument bent en alleen de sluiterknop in wilt drukken: TOP. Zet hem op auto of auto zonder flits en je maakt leuke plaatjes. Wil je wat meer instellen, dan kun je scenes gebruiken 6 veelgebruikte opties (voor bijv kinderen, portret, landschap) en nog een zooi elders (minder gebruikte zoals high-key. low-key, silhouet), zodat je dat wat je nodig hebt wel ergens kunt vinden.
Ga je richting de hobby fotograaf dan heb je de welbekende PSAM standen, dan kun je met de scroll knop makkelijk je diafragma/sluiterijd instellen (zie mijn tip om makkelijk de iso waarde in te stellen). Als je op M schiet dan moet je voor het aanpassen van je diafragma de +/- knop bovenop indrukken. Als je veel in M schiet dan is het wellicht wijs om voor een D90 te gaan zodat je 2 scrollwieltjes hebt. Het schermpje hoef je niet te gebruiken als je wilt, alles is in de zoeker terug te vinden (sluiterijd, diafragma, iso).
Daarnaast vind ik hem lekker in de hand liggen maar dat is voor iedereen anders, persoonlijk vind ik het handvat (dat uitsteeksel in je rechterhand) te klein, deze had wat groter mogen zijn zodat ik mijn handen er lekkerder omheen kan krullen (zoals bij mijn Fuji S5600 die ik hiervoor had).

Snelheid en accuratesse van automatiek
Kijk sowieso even bij het kopje scherpstellen hierboven. Tijdens het aan- en uitgaan laat ie altijd op het schermpje image sensor cleaning zien, maar als je direct na het aanzetten een foto wilt maken doet ie dat zonder morren, het enige waar je af en toe op moet zullen wachten is het af-systeem. De buffer, tja het boekje zegt 7 foto's op raw, maar het lukt me niet meer dan 3 foto's vloeiend achter elkaar te maken (klik klik klik ff w88 klik klik ff w88 klik ff w88 klik). De belichting heeft verschillende standen maar is over het algemeen goed en (als ie niet helemaal goed is) anders te donker, wat goed recht te zetten is op de pc. De witbalans zit er ook niet altijd even goed bij dat is natuurlijk geen probleem als je in raw schiet (wel zijn je foto's dan zo'n 10 MB per stuk).

Beeldkwaliteit
Vind ik goed maar oordeel zelf:
*oude foto's weg, nieuwe in de plaats in aflopende focuslengte*
747 (ISO 200, 200 mm, 1/800s, f10, 55-200VR, klik voor 1600px)
Poesie mauw :P (ISO 200, 135 mm, 1/100s, f5.6, 55-200VR, door glas heen met nabewerking, klik voor 1600px)
Armstrong (ISO 400, 105 mm, 1/125s, f8, 55-200VR, klik voor 1600px):
Meisje met zomercarnaval (ISO 400, 45 mm, 1/250s, f5.6, 18-55VR, lichte raw nabewerking, klik voor 100% jpg):
Zomercarnaval 2 (ISO400, 24mm, 1/2000s, f4, 18-55VR, klik voor 1600px)

Video
Ik heb voor mijn stage wat filmpjes met mijn D5000 gemaakt maar ik vond de kwaliteit hiervan nou niet echt om over naar huis te schrijven. Hier moet ik dan wel bij zeggen dat dit binnen was in een weinig licht situatie. Ik vind er veel ruis opzitten en de kwaliteit bijlange na niet in de buurt komen van de foto's. Deze camera kopen om te filmen zou ik dus sterk afraden, je hebt immers ook geen autofocus gedurende het filmen. Ik wacht nog op toestemming voor het online plaatsen van enkele filmpjes, nu ik deze nog niet heb zal er nog niks online verschijnen.
En oh ja nog een ding over de film kwaliteit, je zit gebonden aan een maximum duur. Deze is 5 min voor 1280*720 en 20 min voor de lagere resoluties. Dit kan misschien een vervelend puntje voor je zijn.
*Kan redelijke filmpjes maken, maar daarbij moet je wel goed op de settings letten zoals contrast aanpassingen en d-lighting, waar ik met foto dat niet hoef (omdat ik raw schiet). Een voorbeeld zie je hier (niet op pc nabewerkt). Daarnaast is het gebrek aan AF wel vervelend en ook zul je op de snelheid van je geheugenkaart moeten letten, mijn sandisk kaartjes schrijf ie prima op weg, maar met mijn kingston kaartje kapt hij na ca een halve minuut.*

Bouwkwaliteit
Plastic fantastic, lekker licht edoch stevig. Sommige knopjes hadden wat robuuster gemogen maar over het algemeen zit het gewoon goed in elkaar.
*Zit nog steeds goed in elkaar*

Batterijduur
Die is goed vind ik, in de kou ('s ochtends 9 januari 2010, tussen de -6 en -4) zo'n 200 foto's gemaakt (raw formaat) en nog steeds stond de accu op volledig vol. Zoals gemeld in de reacties gaat de accu minder lang mee als je liveview gebruikt en het schermpje veel gebruikt, ik gebruik dit echter niet en weet dus niet hoe lang ie dan mee gaat. Ik schiet met het scherm naar binnen geklapt, en check de instellingen in mijn viewfinder. Het schermpje klap ik af en toe uit om een foto te bekijken (is de belichting goed, zit de AF er niet volledig naast) en om settings van de AF en belichting aan te passen.
*1 accu is meer dan voldoende voor een dag foto's maken, met bijv zomercarnaval, City Racing of andere evenementen maak ik zonder problemen rond de 1000 foto's (750-1250), vaak staat de accu aan het einde van de dag nog op 3/3 streepjes*

Uitbreidingsmogelijkheden
Andere objectieven zijn natuurlijk mogelijk. De 55-200 wordt geleverd met zonnekap, dus die hoef je niet apart te kopen. Daarnaast heb ik er een UV filter opgedraaid ter bescherming. Flitsers, remote ontspanners zijn volgens mij gewoon mogelijk al heb ik hier geen ervaring mee. Zoals gezegd voor een grip is dit niet het ideale toestel.

Hoog maar goed verdedigbaar voor wat je krijgt, namelijk een licht uigeklede (geen af-motor/scrollwiel aan de voorkant) tragere, kleinere D90 met klapscherm. Het 18-55VR objectief is veel waar voor je geld en met de 55-200VR heb je ook geen slechte koop. Let wel op welk bereik je wilt met je lens en of je af wilt, kies een 18-105VR als kitlens als je niet wilt wisselen en voor manual focus zou ik een 70-300VR kiezen ipv een 55-200VR.

CHECK bij aankoop je serienummer, sommige hebben een vermogensprobleem en moeten terug (ook al heb je nergens last van het kan opeens gebeuren). Hier de link.

Ook wat foto's hier op tweakers geupload, om het schermpje te laten zien en de objectieven (is geen geweldige kwaliteit sorry). De nikon CF-EU04 tas heb ik erbij gekocht hier past alles mooi in (klein compact tasje en lekker goedkoop :D).

Update:
Wat onduidelijkheden betreft AF verholpen (hopelijk :P). Hier nog een paar links naar afbeeldingen op ware grootte, moest ff zoeken waar ik ze in waar formaat kon neerzetten (op picasa en flickr iig niet :( )
flats in het donker,Zwaantjes

Update2:
Foto's wat aangepast en belangrijkste eigenschappen erbij gezet (iso, brandpuntsafstand, sluitertijd, diafragma en lens). Daarnaast onder het kopje batterijduur wat extra info erbij gezet. Ook nog maar wat bij het scherpstellen gezet, ik hoop wederom dat het zo duidelijker is.

Betreft de 70-300VR, ik heb die van Wijnands mogen proberen op mijn body (lang leve tweaker meetings), een afbeelding daarvan kun je hier vinden. Daarnaast heb ik van NickH een sigma 70-200 f2.8 met een 2.0tc (zie hier) en een 50mm/f1.8 kunnen proberen zie hier

Update 3:
Stukje over HDR en intervalopname ingevoegd, na mijn ervaringen hiermee van afgelopen weekend met de GoT Den Haag fotomeet, zie ook het (verzamel)topic op GoT voor meer foto's hiervan. Ik heb nog steeds geen filmpje ermee gemaakt, dit zal vast nog wel komen.

Update 4:
Stukje over video toegevoegd, film-materiaal verschijnt hopelijk later. Daarnaast wilde ik nog melden dat ik een probleempje heb met mijn 55-200VR deze maakt namelijk rare geluiden tijdens het scherpstellen als ik hem een tijdje niet heb gebruikt. Ik ga binnenkort hier even voor terug, als er wat mankeert zal ik het in een update zetten.

Update 5:
Foto's verplaatst/verwijdert omdat deze niet meer online staan/niet meer naar min zin stonden en andere ervoor toegevoegd. Her en der wat extra commentaar tussen *'s.

Heb jij ook een Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR Zwart?

Mooie review, erg welkom omdat ik van deze camera nog geen user productreview langs had zien komen. Meestal hoor je de opmerking van laat de D5000 links liggen en ga gelijk (voor dat kleine prijsverschil) naar de D90. Ik vind dat je dat behoorlijk onderuit haalt en de D5000 mooi op zijn plaats zet.
Bij de indeling van Krylinck kan ik me overigens meer vinden, wat betreft doelgroepen e.d.

Gelukkig heb je de foto van Schiphol (?) weggehaald, want die was echt niet scherp, de vervanger geeft een veel betere indruk.

Zelf heb ik de D40 met de 18-55 (zonder VR) en de 55-200mm VR. Van deze laatste heb ik een uitgebreide review geschreven. Ik vond de lens goed performen op één punt na: vignetering. Je kunt het al wel zien op de foto's, maar ik ga binnenkort de review up-daten met foto's om dat nog duidelijker te maken (zoals het hoort op een lichte achtergrond :P ). Daarnaast vind ik dat hij nog wel aardig wat foto's "mist". Maar dat kan ook door mijn onervarenheid komen, nog steeds (hoewel ik nu een jaar aan het spelen ben met mijn camera) leer ik elke dag bij.
Wat zijn jouw ervatringen met deze lens?

Ik mis bij de foto's welke instellingen en überhaupt welke lens je hebt gebruikt.
Als ik er naar kijk, krijg ik dezelfde indruk als bij mijn foto's. Bij de foto's mis ik nl. de echte knisperende scherpte; het is wel scherp, maar je hebt de indruk dat het nog net een slagje beter kan. Dat kreeg ik zelfs in blog als opmerking waar ik mijn laatste aanwinst en eerste prime de 35mm F/1.8 G aan de wereld voorstelde (overigens hele mooie lens voor geen geld). Ik dacht dat het gedeeltelijk met het glas te maken had, maar dat mijn (simpele) D40 daar ook wel debet aan was met slechts drie AF-punten. Dus vind ik het wel opvallend om het hier ook te zien, met een veel geavanceerder AF-systeem. Of zit ik nou te veel te kijken naar de dure lenzen op dure toestellen zoals in de reviews van bijv. Vavoem.

Dat probleem met scherpstellen snap ik niet helemaal. Ik deel dat de stelringen op beide lenzen wat magertjes zijn uitgevallen en dus de M-stand wat te kort gedaan wordt. Maar het zal op jouw toestel toch zeker wel mogelijk zijn om te kiezen tussen verschillende scherpstelmogelijkheden (van kiest automatisch t/m bewegende voorwerpen), daarnaast heb ik de mogelijkheid om te bepalen met welk veld scherpgesteld moet worden, daar zal de D5000 toch ook wel in voorzien?

De hierboven genoemde 70-300mm lens is wel een heel andere lens dan de 55-200mm. Niet alleen vergroot hij max. 1,5 keer zoveel, maar hij zit ook in een andere prijsklasse. De lens is echt scherper. Een korte review is daar onlangs door Wijnands over geschreven. Echt de moeite waard om te lezen. Kun je ook mooi zien wat deze lens in de natuur doet.

Daarentegen is de 18-200mm VR II (VR II is mooier dan VR met zijn active en normal mode, en het zou ook nog iets beter stabiliseren) weer een lens die het absoluut aflegt tegen jouw combinatie. Je hebt weliswaar het voordeel dat je geen lenzen hoeft te wisselen, maar verliest daarvoor scherpte en krijgt er gratis een hoop vervorming bij (wel te herstellen met PS, maar dat is weer extra werk). Voor vakantie daarentegen ideaal, maar in situaties waar je makkelijk lenzen kunt vervangen is het imo geen optie. Kijk voor de grap maar eens in deze review naar de pincushion vervorming bij 200 mm en de nog veel ergere barrel vervorming bij 18 mm en dan heb ik het nog niet over de scherpte in de hoeken.

Overigens kun je bij www.photobucket.com ook plaatjes op ware grootte uploaden.

Nogmaals bedankt voor je review.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 januari 2010 23:05]

Als je foto's kan maken kan je dat met ieder toestel, de D90 heeft zeker voordelen tov een D5000, maar voor zijn die van dusdaning klein belang dat ik het geld er echt niet voor over heb. Betreft Krylinck's indeling, de D90 heeft een betere beeldkwaliteit dan de D300, het voordeel van de D300 is het body (dat is niet van plastic en groter) en een beter AF-systeem (53 ipv 11 punten uit mijn hoofd). De D5000 is echt meer op de normale consument gericht en niet zozeer op de hobbyfotograaf en mist daarom opties als de AF-motor en het weeltje zoals vermeld. Echter door de prijs van de D90 en zijn gebruiksgemak is deze ook voor consumenten een top optie geworden en voor beide een goede keus.

Foto's was niet op schiphol, maar een pier in scheveningen, was met de 55-200 op 200mm en 15s open op een gammel statief...

Ik ben met je eens dat de 55-200 VR op 200mm met f5.6 een behoorlijke vignetering heeft, heb nog een paar foto's (onscherp) van de AWD meeting van vogels uit de lucht op 200mm en je ziet de hele randen donker worden. Echter vind ik dat niet zo erg het laat je wat meer op het centrum van de foto focussen waar je onderwerp dan toch ook wel zal zitten.

De instellingen heb ik toegevoegd. Ik weet niet hoe het scherpstelsysteem van de D40 of D5000 precies werkt, maar die van de D40 is zeker niet slecht en ik heb ook niet het idee dat die van de D5000 echt heel veel geavanceerder is (weliswaar meer punten maar de werking is denk ik verder redelijk identiek). Je kan bij de D5000 kiezen uit AF-S (statisch) of AF-C (continue) als automatische scherpstelstanden (AF-A kiest 1 van die 2 standen). Voor het scherpstellen kun je 1 punt selecteren of automatisch laten kiezen zoals ik heb aangeven, de andere 2 standen doen iets soortgelijk maar houden rekening met beweging.

Ik heb gezien wat de lens van Wijnands doet ;) en ik vind nou niet dat het zo'n enorm andere prijsklasse is, zijn maximale vergroting is meer en daar betaal je voor. Daarnaast heeft ie wel een paar andere pluspuntjes tov een 55-200VR, maar als we het over een andere prijsklasse hebben moet ik meer aan NickH's 70-200 f2.8 denken.

Betreft de 18-200 VR II, daar heb ik het nooit over gehad :P. Zou evt voor de 18-105 gaan omdat die een lekker bereik heeft.

Dank voor de opmerkingen, ik hoop dat ik ze er duidelijk genoeg ik heb verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Zartok op 17 januari 2010 12:57]

Hoe kom je er bij dat de d90 een betere beeldkwaliteit heeft als de d300? De d300 heeft 14 bit kleuren tov 12 bit bij de d90. Wellcht zitten er nog wat kleine verschillen in de ruis waarden bij hoge ISO waarden zitten, maar de beeldkwaliteit en met name de kleuren en de diepte zijn echt beter bij de d300.
Wat werkt er nou niet goed aan het af-systeem? Het wordt me niet duidelijk uit je review.

Positief vind je de D90 beeldkwaliteit. Wat is dat dan precies?

Als je niet wilt wisselen van objectief is een 18-200 VR nog meer aan te raden trouwens. Als je handmatig wilt focussen moet je sowieso niet bij deze body zijn imo.
De D5000 heeft dezelfde sensor als de D90. In principe krijg je dan dezelfde beeldkwaliteit. Waarom is die body trouwens onhandig bij het handmatig focussen? Er zit geen motor in, dus wat dat betreft hoef je alleen de AF van de lens uit te schakelen, als een lens die al heeft. Bij AF-D modellen heb je dan helemaal geen last, het is alleen maar mogelijk om daarmee handmatig te focussen. Met je uitspraak over de 18-200 ben ik het eens. :)

On-topic: Prima review, alleen vind ik de eerste foto niet echt scherp en de witbalans staat ook niet altijd goed. ;) Je zegt ook dat "de D90 is gericht op hobby-fotografen met kleiner budget". Dat is maar hoe je het bekijkt, de D90 is eigenlijk een hoog-budget amateurmodel. De D300(s) is een laag-budget semi-pro model. Je uitspraak past dus nergens echt tussen, want voor amateurs met laag budget is juist de D5000 bedoeld. De D5000 competiteert tevens met de Canon EOS 500D, wat ook een model is voor de consumenten die meer willen dan een standaardfoto. De D90 staat tegenover de 50D overigens, maar dat terzijde.

Ga je nog uitbreiden met een flitser, of houd je het voor gezien? ^^
Waarom is die body trouwens onhandig bij het handmatig focussen?
Deze body (en nog veel meer bodies trouwens) heeft een behoorlijk kleine viewfinder. Handmatig scherpstellen is dan gewoon niet lekker te doen.

Wil je echt, dan is een ander matglas, gericht op MF, aan te raden. Bijvoorbeeld een van Katz Eye.
Als je autofocus gebruik met de Auto-modus dan wil die nog wel eens op ongewenste stukjes scherpstellen, zet je hem echter in P-modus dan kan je gewoon als je de sluiterknop half indrukt met het D-pad het focus punt bepalen ( ik praat dan over de 3d setting met 11 punts AF.

Voorbeeldje: Ik zit buiten op een stoel en wil een boom met een paar vogels fotograferen, als de D5000 dan op Auto staat en je richt de camera op de boom dan stelt die soms scherp op de buitenste hoeken, terwijl je hem op het midden richt. Dan kan je zover ik weet 2 dingen doen, of je drukt de sluiterknop meerdere keren half in totdat hij in het midden scherpstelt of je zet in hem in P-modus en regelt de AF zelf.

Ik heb zelf sinds 8 jan 2010 een D5000 met 18-55 VR-AF objectief. Ben niet een amateur of pro maar gewoonweg een noob die kwaliteit wil.

Featureset (lenzen)

Je kan toch ook gewoon een 18-200mm objectief kopen met AF en VR ( Nikkor 570 euro met VR en AF, Tamron 175 euro met AF zonder VR. )
Hij stelt soms helemaal niet scherp, hij weet het dan niet ofzo en hij maakt dan ook helemaal geen foto, je kan de shutterknop indrukken wat je wilt maar hij vertikt het. Daarnaast doet ie het soms ook als hij het niet goed weet fout, dan heb je het verkeerde er scherp opstaan bijv takken ipv het onderwerp wat er daarachter te zien is.

Ik heb de D90 beeldkwaliteit vervangen door beeldkwaliteit, ik bedoelde dat de beeldkwaliteit gelijk is aan die van een D90 vandaar D90 beeldkwaliteit.

Heb je de prijs van een 18-200VR gezien ;) , zelfs als ik het zou kunnen betalen zou ik het denk ik niet doen vanwege het feit dat je met 105mm lang genoeg zit voor de meeste dingen. Als je dan nog verder wilt kun je beter een goed zoomobjectief erbij kopen (dan bedoel ik dus echt >200mm).

Handmatig focussen maakt niks uit wat voor body je erachter hebt zitten het gaat dan toch om de lens :P. De duurdere bodys hebben geavanceerde AF-systemen dus is het ook niet zo nodig om handmatig te focussen.
hoe veel groter is de vegroting van een 18-105mm ivm 15-55?

Ik wil namelijk binnenkort nog een objectief kopen, ik doe voornamelijk close-ups en landschappen/dieren op afstand, wat raad je aan voor de D5000.

En btw ik heb een LCD protector en UV-filter bijbesteld, is wel aan te raden vooral de LCD protector.

OH en voeg ook nog eventjes toe dat het gebruik van Live-view behoorlijk op de batterij duur inhakt, en dat autofocus dan zeer langzaam gaat vanwege contrast-based focus

[Reactie gewijzigd door optimus-derp op 16 januari 2010 18:24]

Dieren op afstand als in vogels? Dan heb je heel wat anders nodig dan een 18-105 of enig andere vorm van een kitlens. Denk eerder aan de 70-300, al dan niet met VR. Als je nog langer wilt, kom je echt in de hoek van de 80-400, 120-400 of 150-500mm's terecht en die zijn flink duurder dan alleen al de 70-300 VR.

De vergroting van 105mm is bijna 2x die van 55mm. Je haalt het onderwerp twee keer zo dichtbij. Ik kan je de beeldhoeken geven, maar ik weet niet of dat voor jou iets toevoegt aan deze uitspraak.
De maximale afstand zal ongeveer 50/75 meter zijn en met vogels ongeveer 20 meter, de foto's die ik tot nu toe heb gemaakt op max zoom met 18-55 zijn redelijk tot goed voor mij.
De afstanden zijn tot nu toe ongeveer 5 tot 15 meter geweest en het resultaat was voor mij goed genoeg.

Ik zat zelf te kijken naar de Nikkor AF-S DX VR 55-200 mm f/4-5,6 G IF-ED.
Het handigst zou dan toch een 70-300 VR zijn. Dat is gewoon een toplens, hoe je het ook wendt of keert. Heel scherp, ook "wide open" (ach ja, f4,5-5,6 :P), nauwelijks last van enige CA, vignettering of dingen zoals coma en misschien ook wel belangrijk, full-frame compatibiliteit. Ik heb een tweedehands 70-300 VR overgenomen van Spanjaart en hij gebruikte hem op een D700. Als je wilt, kan ik je twee onbewerkte resultaten daarvan laten zien en eventueel enige foto's van mij (D90). Als je dan toch een minpunt van de camera moet noemen, is het uiteraard dat de lens niet zo heel erg lichtsterk is. Dat is voor het meeste gebruik echter niet zo erg, de lengte zul jij voornamelijk voor vogels gebruiken en dat lijkt me overdag en buiten. Mocht je toch licht tekort komen, zet je gewoon de ISO wat omhoog. Extreem hoge ISO waarden zul je onder normale dagelijkse omstandigheden denk ik niet nodig hebben.

Als je dan toch iets anders wilt, kun je denken aan de Sigma 120-400 OS of 150-500 OS. OS betekent hier Optische Stabilisatie en is vrijwel gelijk aan VR. Houd echter wel rekening met de dubbele aanschafprijs van de 150-500 OS t.o.v. de 70-300 VR. Die lens is ook niet zo spetterend goed vanaf pakweg 270mm, de MTF curve daalt daar vreselijk.

Mocht je foto's of nog wat meer info willen, stuur me dan even een mailtje. DM mag ook, maar toch liever mail. :)
Als antwoord op je eerste vraag: kijk hier even: http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php

Dat zegt meer dan 1000 woorden.

[Reactie gewijzigd door veldmuis op 16 januari 2010 20:06]