Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter Review

BugBoy 8 april 2017, laatste update op 12 mei 2017, 798 views

Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter

Complete dock, waarmee je een XPS of Precision (5xxx) voorziet van voeding en alle standaard aansluitingen. Voorheen was die erg duur (bijna 400), maar Dell heeft de prijs aangepast en voor 180 is het een prima deal. Heb je genoeg aan 2x FullHD dan is de WD15 een goedkopere oplossing.

Pluspunten

• En kabel voor TB+voeding
  • 2x DisplayPort (5K mogelijk)
  • Bootscherm zichtbaar

Minpunten

• Korte dock kabel (50cm)
  • Groot

Ten tijde van deze review kostte de dock minder dan 200. Na twee weken is de prijs weer verhoogt naar circa 350. Houdt dit even in gedachte bij het lezen van deze review en mijn boordeling van de prijs en negatieve punten. Voor 350 vind ik de prijs dus echt te hoog en een echt nadeel.

Thunderbolt dock (TB15)
Bij het aanschaffen van mijn Precision 5510 had ik het idee om deze aan te sluiten op de Dell UP2715K monitor (5K). Die kon je alleen aansluiting via 2x DisplayPort, maar daarvoor had Dell de TB15 dock beschikbaar.

Bij aanschaf van de laptop kreeg ik te horen dat de TB15 erg onbetrouwbaar was (internet stond er vol mee) en dat ze die liever niet verkochten. Dell heeft deze dock na een paar maand teruggetrokken en is eind 2016 met de opvolger gekomen. Dat is dus deze TB16 die actief gekoeld wordt. Wellicht dat er nog meer aanpassingen zijn gedaan, maar hij lijkt sprekend op zijn voorganger.

Het enige verschil lijken de ventilatiegaten te zijn. Let goed op of je de 180W of 240W uitvoering koopt. Het enige verschil is de voeding. Vuistregel is dat de <15" modellen genoeg hebben aan 180W en vanaf 15" heb je de 240W uitvoering nodig. Groter dan 15" hebben wel hun eigen adapter nodig.

Prijsontwikkeling
De TB16 dock was erg duur en ik vond bijna 400 voor een dock niet te rechtvaardigen. Begin april dook de prijs ineens onder de 200 en dat is een goede deal. De dock verzorgt ook de voeding van de laptop, dus het scheelt mij een voeding (kost ook rond de 100). Het enige nadeel is dat Dell's enige 5K scherm niet meer leverbaar is. :(

Specificaties
Met de TB16 zal je niet gauw een monitor hebben die je niet kunt aansluiten, want het heeft de volgende aansluitingen voor video aan de achterkant:
  • 1x DisplayPort
  • 1x mini-DisplayPort
  • 1x HDMI
  • 1x VGA
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen dat je voor een dual-monitor setup vaak een verloopkabel nodig hebt. Ik had liever een extra DisplayPort of HDMI aansluiting gezien in plaats van de VGA aansluiting.

Met 3 monitoren aangesloten is de maximale resolutie 2560x1600. Met 2 monitoren kun je op beide schermen 4K (3840x2160) weergeven en door beide DisplayPort aansluitingen te combineren kun je met de (niet meer leverbare) UP2715K zelfs 5K (5120x2880) weergeven. Alle resoluties ondersteunen tot 60Hz.

De dock beschikt over een ingebouwd netwerkkaart en audio:
  • 1x RJ-45 Gigabit netwerk (achter)
  • 1x 3.5mm luidspreker (achter)
  • 1x 3.5mm hoofdtelefoon (voor)
Voor uitbreiding is er verder mogelijkheid voor:
  • 1x USB-3 (achter), 2x USB-3 (voor, waarvan 1 met powershare)
  • 2x USB-2 (achter)
  • 1x Thunderbolt (USB-C type)
Alternatieven
Ik heb bijna een jaar gewerkt met 2 Dell D3100 USB docks. Als je er 2x FullHD via HDMI op aansluit zijn ze perfect. Hogere resoluties zijn minder goed en ze zijn ook erg gevoelig voor statische elektriciteit. Het is zelfs zo erg dat als mijn collega van zijn stoel opstaat, dat even het beeld wegvalt. Meer informatie in mijn review van deze dock. Het grote nadeel van dit dock is je nog een aparte voedingskabel voor je laptop nodig hebt.

De WD15 is de USB tegenhanger van het Thunderbolt dock. Het dock is kleiner, goedkoper, maar heeft ook wat minder mogelijkheden. Je kunt maximaal 2 FullHD monitoren aansluiten (1x HDMI en 1x mini-DP). Heb je daar genoeg aan, dan is dat wellicht een alternatief. Het voordeel t.o.v. de D3100 is dat de WD15 wel de laptop kan voeden.

Ervaring
Bij het uitpakken valt op dat de dock relatief groot is. Volgens mij is een Intel NUC kleiner dan deze dock. Ook de 240W voeding die er bij zit is nogal lomp. Tot mijn verbazing noemen ze dit een "slim" voeding :) Op onderstaande foto's kun je zien hoe groot dit dock is. Ter vergelijking ligt mijn 15" Dell Precision 5510 er bij.

Zoals je kunt zien is het nogal een bulky dock (mijn Precision 5510 is redelijk dun, maar nog geen ultrabook):

De kabel tussen de dock en de laptop is een vaste kabel en die is veel te kort. De dock moet links van je laptop staan en het is vrijwel niet mogelijk om de dock buiten het zicht te plaatsen. Dat is erg jammer, want je kabels wegwerken wordt erg lastig. De kabel verlengen vind ik tricky, omdat er ook 180W voeding overheen loopt. Wellicht dat dit ook de reden is voor de relatief korte kabel (minder weerstand).

In tegenstelling tot mijn D3100 docks laat deze dock tijdens het booten wel het scherm zien. Dat maakt herstarten en updates installeren eenvoudiger en de laptop kan daardoor ook altijd in clamshell modus blijven.

Ik heb alleen nog maar een enkele monitor (Apple LED Cinema Display 24") aangesloten via mini-DisplayPort. Dat werkt probleemloos. In de BIOS moet je ook even de instelling aanpassen, zodat een Thunderbolt apparaten ook al tijdens het booten beschikbaar zijn. Het grote voordeel is dat je toetsenbord en muis direct na het opstarten beschikbaar zijn (zonder deze instelling duurt dat circa 10 seconden).

Ik lees veel horrorverhalen over de installatie, maar bij mij ging het eigenlijk vrij eenvoudig. Ik moest alleen een driver installeren voor USB, maar die stond netjes op de Dell website. Verder een aanpassing in de BIOS, maar dat stond ook netjes op de site van Dell vermeld.

Het is nog te vroeg om echt een oordeel te vellen over deze dock, maar de eerste indruk is prima.

Update 12 mei 2017
Ik heb de dock nu ruim een maand in mijn bezit en ben er erg blij mee. Het inpluggen van de laptop is erg makkelijk en ik heb echt 0 problemen gehad met de dock. Omdat het inpluggen zo makkelijk gaat werk ik nu veel vaker docked dan hiervoor. Ondanks dat de prijs nu weer bijna op het oude niveau is zou ik niet meer zonder willen. Het is veel te duur, maar het geeft wel erg veel gemak.

Heb jij ook een Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter?

Dus volgens u kan je zeker 3 QHD monitors aansluiten op deze dock?
Ik overweeg de XPS9560 met 3x U2515H maar bij Dell konden ze mij niet bevestigen dat dit kon ...