Specificaties 15,6" (3840x2160 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell Precision 5510-GG8WG Review

BugBoy 25 mei 2016, laatste update op 2 augustus 2016, 1.516 views

Dell Precision 5510-GG8WG

Deze laptop biedt voor mij vrijwel alles wat ik zoek in een laptop. Meer dan voldoende prestaties om de komende jaren te voldoen als ontwikkellaptop (voornamelijk Visual Studio). Voor de configuratie is de laptop relatief compact en voelt erg solide aan.

Pluspunten

• Extreem snel
  • Configureerbaar met SSD en HDD
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• HiDPI werkt slecht met Windows 10
  • Geen aparte page up/down, home/end
  • LAN alleen via bijgeleverde dongle
  • Geheugen af-fabriek erg prijzig
  • Plaatsing webcam
  • Hardware en software problemen
  • Slechte accuduur

Disclaimer

Deze review is geschreven vanuit de praktijk van een softwarer ontwikkelaar. Ruwe benchmarks vind je dus niet, maar wel een beschrijving van de laptop in de praktijk. Wil je benchmarks of heb je vragen, dan lees ik het wel in de comments.

Introductie

Ik maak zakelijk al jaren gebruik van Dell laptops. In het begin altijd Latitudes en de vorige was een Precision M4500. Deze laptop heb ik ruim 5 jaar gebruikt voor Visual Studio ontwikkelwerk. Nadat ik meer Azure werk ging doen en meerdere instanties tegelijk open had staan werd de 4GB RAM geheugen een bottleneck. Uitbreiden van zo'n oude laptop is ook een beetje jammer, dus op zoek gegaan naar een nieuwe laptop.

Waarom de Dell Precision 5510

De Dell laptops vind ik erg prettig in gebruik en ik heb er weinig klachten over. Prive gebruik ik een MacBook Pro. Zakelijk vind ik ze niet praktisch, dus het moest een high-end laptop worden van de bekende merken (HP, Lenovo, Dell, ...). Mijn ervaringen met Dell zijn goed, dus daar ging de voorkeur naar uit. De XPS 15 vind ik een fraaie laptop, dus dat was mijn eerste keus. Het grootste nadeel is dat ze wat minder flexibel te configureren zijn. Daardoor ben ik naar de Precision 5510 gegaan. Die kun je krijgen met een 1TB SSD en 1TB HDD. Dan heb je in ieder geval de komende jaren wat ruimte. Met de huidige databases en VM images zit ik graag wat ruimer in mijn storage.

Na het lezen van dit artikel bij de buren van Hardware.Info had ik wel vertrouwen in een HiDPI scherm. Aangezien touch steeds belangrijker wordt en ik veel software ontwikkel moet ik daarmee kunnen testen. Touch is niet een must, maar wel een pre.

Het toetsenbord vind ik erg belangrijk. Ik vind de korte travel van Apple keyboards erg fijn en dit toetsenbord typt nog net even met wat meer feedback. Helemaal mijn ding. Ook de laptop voelt lekker aan. De afwerking vind ik precies goed. Een beetje rubberachtig. Het aluminium van de MacBook vind ik erg mooi om te zien, maar voelt onplezierig (rand bij je polsen vind ik ook te scherp).

De Precision 5510 lijkt dus helemaal aan te sluiten op mijn wensen. Ik heb gekozen voor de volgende configuratie:
  • Xeon processor E3-1505M v5 (4-core 2,80 GHz, 3,70 GHz turbo, 8MB 45W)
  • Nvidia Quadro M1000M met 2 GB GDDR5 (en integrated Intel HD P5 grafische kaart)
  • 15,6" UltraSharp Ultra HD IGZO (3840x2160) met touch
  • 2x16GB RAM (achteraf geplaatst)
  • 1TB SSD (M.2, NVMe) + 1TB HDD (5400rpm)
  • 3-cel accu (56Wh)
  • Windows 10

Bestelling en levering

Zakelijk kun je niet meer direct bij Dell bestellen. Dat kan alleen online, maar niet meer via een account manager. Alle bedrijven met minder dan 200 man wordt doorgestuurd naar Central Point. Op zich netjes geholpen, maar het duurde allemaal wel wat lang (vakantieperiode). Achteraf scheelde de prijs vrijwel niet met die op de Dell site, dus ik had beter rechtstreeks kunnen bestellen.

De laptop is build-to-order, maar werd binnen 2 weken afgeleverd. Wel dramatisch dat zo'n dure laptop gewoon bij de buren wordt afgeleverd. Dat vind ik echt niet kunnen.

De meeste opties hebben realistische meerprijzen. Alleen het uitbreiden van 8GB naar 32GB kost bij Dell rond de 300 euro. Dat is erg duur, want een 2x16GB set voor deze laptop (met dezelfde specificaties) kost bij Crucial slechts 120 euro. Ik heb de laptop dus besteld met 2x4GB en een setje bij Crucial besteld.

Uitpakken

De laptop wordt geleverd in de bekende bruine doos met Dell opdruk.

In die doos zit weer een wat sjiekere zwarte doos met daarin alleen de laptop. De voeding zit apart in de doos.

De voedingsadapter zit los in de bruine doos. In de zwarte doos zit alleen de laptop:

De laptop heeft wel wat weg van de MacBook Pro die ik heb, maar hierbij is alleen de bovenkant van metaal. De zijkanten zijn gewoon van kunstof. De afwerking vind ik erg goed.

De laptop is wel wat zwaar om open te klappen. Je moet aan de voorkant beide delen uit elkaar trekken. Er is geen inkeping gemaakt, waardoor dit lastiger gaat dan je zou verwachten.

Eerste indruk

De eerste indruk van het apparaat is goed. Het ziet er erg degelijk uit en het 3840x2180 scherm ziet er snaarstrak uit. Kleuren zijn goed en de scherpte is fenomenaal.

Er is niet al teveel bloatware geinstalleerd. De volgende items kun je vinden (die je normaal niet vind):
  • Dell Premier color wordt gebruikt om de kleurruimte (sRGB, AdobeRGB, ...) in te stellen.
  • Dell Command Power Manager is een tool om je accu wat efficienter te gebruiken.
  • Dell Precision Optimizer is een tool om profielen te maken om het maximale uit de laptop te halen voor specifieke programma's. Ga ik niet gebruiken, maar wellicht voor specifieke doeleinden wel geschikt.
  • Intel Rapid Storage is een tool dat je volgens mij vaker bij SSDs krijgt.
De laptop is relatief stil. Toch hoor je hem ook idle zachtjes suizen. Ik weet eigenlijk niet of dat de fans zijn of de harde schijf.

Het oog wil ook wat en de laptop mag er zeker zijn. Hij is alleen minder slank dan de laptop oogt, want hij loopt naar de zijkanten taps toe. Die truc zie je vaker om het compacter te laten lijken, maar in het midden is die wat dikker. Het voordeel is dat er nog een harde schijf in past. Dat gaan anders niet lukken. Het grote nadeel van dit ontwerp is dat de zijkant relatief dun is en er voor grote connectoren geen plaats meer is. Dit heeft een twee nadelen:
  • De power aansluiting is veranderd. Ondanks dat het voltage en vermogen gelijk is gebleven past een oude voeding niet meer op deze Precision. De stekker is ongeveer gehalveerd, omdat de oude niet meer past. Dat is erg jammer, want ik had nog 3 oude voedingen liggen. Alleen de fysieke aansluiting is veranderd, dus wellicht dat ik nieuwe plugjes kan maken op die oude voedingen.
  • Een UTP aansluiting is te groot geworden, waardoor je gebruik moet maken van WIFI, docking of de bijgeleverde UTP dongle. Nu is Dell zo netjes geweest om zo'n netwerk dongle gratis mee te leveren, maar mijn ervaring is dat die dingen nog wel eens zoek raken. Ik had liever een ingebouwde UTP aansluiting gezien.
Nadat ik de laptop getest had is die meteen opengeschroeft om het geheugen op te waarderen van 2x4GB naar 2x16GB. Tien torx schroefjes losdraaien en twee kleine schroefjes onder het naamplaatje en je kunt de achterkant loshalen. Die zit redelijk vastgeklemd, dus dat is wel even een voorzichtig klusje. Uiteindelijk binnen een paar minuten geklaard en dan heb je voor een bescheiden bedrag ineens 32GB.

Praktijk

Bij de meeste klanten maak ik gebruik van twee monitoren en een apart toetsenbord. Daarom heb ik meteen het USB dock van Dell besteld. Er is ook een Thunderbolt dock, maar daar hoor je heel veel slechte verhalen over. Ook de meerprijs is erg hoog. Het grote voordeel is dat je met dit dock het 5K scherm van Dell kunt aansluiten en dat ook de voeding via dit dock loopt. Mijn klanten werken meestal met gewone Full HD schermen en dat werkt ook prima met het USB dock. Dan maar twee plugjes meenemen :)

Het dock is plug and play. Ik vond het nogal vreemd om twee Full HD monitoren aan te sturen via een USB poort, maar het werkt fantastisch. Helaas heb ik nog maar 1 dock, dus ik sleep nu wel de dock tussen beide klanten. Werk je op een plek dan is dit een geweldige oplossing. Nu moet ik eigenlijk bij beide klanten zo'n dock plaatsen en een extra voeding aanschaffen.

De laptop is erg snel. Nu ben ik van 4GB in mijn oude laptop naar 32GB gegaan, dus swapping is verleden tijd en dat merk je direct. Ook de hoge I/O van de NVMe SSD draagt bij tot hele snelle compilatie tijden.

Het toetsenbord type geweldig. Gevoel is goed en ook de plaatsing is weer lekker in het midden. Ik heb altijd een hekel gehad aan laptops met een numeriek pad, omdat je dan altijd scheef voor je laptop zit. Klein nadeel is wel dat er geen aparte page up/down, home/end toetsen zijn. Als programmeur gebruik je die best vaak.

Wat bevalt er minder?

De accuduur valt me wel wat tegen. De hoge resolutie van het scherm en de extra harde schijf zullen een aanslag doen op de accu. Heb je minder behoefte aan opslag, dan zou ik de 9-cel accu aanraden. Dan is de laptop nog wat stiller en heb je meer accuduur. Voor mij is de accuduur geen issue, omdat ik vrijwel altijd op locatie werk en een power adapter gebruik.

De beperkte aansluitingen (2x USB, geen UTP, geen VGA) vind ik jammer, maar als je geld wilt betalen voor een goed docking station dan is dat probleem goed te overzien. Het docking station kost nog geen 150 euro, dus dat vind ik ook nog wel te doen.

Aan de linkerkant vind je (van boven naar beneden):
  • Kensington lock
  • Accu indicator (5 lampjes)
  • USB3
  • SD kaartlezer

Aan de rechterkant vind je (van boven naar beneden):
  • Aansluiting voor de 130W power adapter
  • USB3
  • HDMI
  • Thunderbolt 3
  • Hoofdtelefoon

Het missen van de page up/down, home/end vind ik als programmeur ook echt een gemis. Deze toetsen gebruik ik erg veel bij het navigeren door de code. Meestal werk ik met een extern toetsenbord, dus het probleem is te overzien. Het blijft jammer, want er was best ergens ruimte voor geweest. Dan maar wat minder fraai om te zien, maar dit is een workstation en geen show-laptop.

De webcam heeft een redelijk beeld, maar de plaatsing (onder het scherm) is dermate onhandig dat ik het niet erg bruikbaar vind. Tijdens Skype sessies wil ik nog wel eens wat typen (notulen, dingen opzoeken, ...) en dan ziet de andere kant een paar hele grote vingers in beeld. Als je een onderkin hebt, dan wordt dat ook pijnlijk duidelijk :)

Nieuwe plug voor voeding

Doordat de laptop zoveel platter is geworden is er geen plaats meer voor een UTP aansluiting, maar ook de ouderwetse aansluiting van de voeding bleek te groot te zijn. Deze hebben ze nu ongeveer gehalveerd in grootte. Het voltage en vermogen is gelijk gebleven en ik vermoed dat er aan de pinbezetting ook niets is veranderd.

Voor de volledigheid de specificaties van de oude en nieuwe voeding:

Helaas is het daardoor niet meer mogelijk om mijn oude power adapters (ik had er drie) te blijven gebruiken. De voeding is wel een heel stuk kleiner geworden:

Ik vond de rubberen riem altijd wel handig om snel te kabel op te bergen. Helaas zit die er niet meer op.

Omdat ik het handig vind om bij klanten waar ik regelmatig kom een vaste voeding te hebben, ben ik aan het kijken naar verloopplugjes om die oude voedingen toch nog te kunnen gebruiken (bij DealExtreme lijken ze wel wat te hebben).

HiDP issues

HiDPI ziet er geweldig uit. Als je het ziet wil je niet meer anders en toch heb ik er eigenlijk spijt van. Het probleem is namelijk compatibiliteit. Ik wist vooraf dat er best wat applicaties zouden zijn die niet helemaal goed zouden omgaan met HiDPI. Maar dat het zo'n ramp zou zijn had ik niet verwacht.

Zelfs Skype van Microsoft is erg klein op een HiDPI scherm. Er zijn al ruim 2 jaar klachten over, maar het is nog steeds niet opgelost. Als Skype al niet werkt, dan zal het wel niet het enige programma zijn dat slecht werkt. En dat klopt...

Het gaat vooral vaak fout bij icons en dialogen. Die zijn soms veel te groot (als je op een extern non-HiDPI scherm werkt) of veel te klein (als je op het laptop scherm kijkt). SQL Server Management Studio heeft hier problemen mee en dat is erg irritant. Maar ook VMWare Workstation is niet fatsoenlijk te gebruiken. Er is geen manier om je VM te schalen, dus alles is superklein. De enige remedie is je resolutie op 1920x1080 te zetten.

Aangezien ik veel werk met externe (non-HiDPI) schermen moet je bij het omschakelen vrijwel altijd herstarten om alles op die schermen er weer goed uit te laten zien. Daarvoor moet je alle programma's afsluiten. Even 's avonds nog wat doen wordt zo wel irritant.

De meerprijs van dit scherm is best fors, maar ideaal is het niet altijd. Wellicht dat het in de toekomst beter wordt, maar ik heb er een hard hoofd in. Als Microsoft het al niet goed doet, dan hoef je van de kleine softwarehuizen ook niet veel te verwachten.

Programma's gebaseerd op browsers of WPF werken overigens wel goed. Aangezien ik 95% van mijn tijd in Visual Studio of Powershell doorbreng gaat het meestal wel goed. Toch erger ik me dagelijks aan de HiDPI issues.

Ik had bij deze laptop het Dell U2715K scherm willen kopen (5K scherm). In combinatie met het Thunderbolt dock een killer combinatie. Maar gezien de HiDPI perikelen ga ik dat toch niet doen en houd ik voor thuis gewoon mijn MacBook en het Cinema Display. Mocht Apple eindelijk met een MacBook komen en een 5K scherm dan wordt die het voor thuis. Dat soort zaken heeft Apple toch wel beter voor elkaar.

Touch klinkt leuk, maar gebruik ik echt helemaal nooit. Hooguit om te testen of mijn app goed overweg kan met touch voor gebruikers die het wel handig vinden. Geen meerwaarde en ik snap goed waarom Apple roept dat het voor een laptop onnatuurlijk is. Ben ik het 100% mee eens.

Ondanks dat het een forse investering is, ben ik erg blij met deze laptop. Ik hoop er weer wat jaartjes mee vooruit te kunnen.

Update 2 juli 2016

Mijn kaartlezer bleek niet te werken. Daar kwam ik na een maandje achter. Een hele avond lopen klooien om die aan de praat te krijgen. Uiteindelijk bleek het een hardware probleem te zijn. Na een korte diagnostische test (die aangaf dat ik geen kaartlezer had) kwam er een mannetje langs om het mainboard te verwisselen. Ondanks dat de support op de site erg ontoegankelijk is werd het probleem uiteindelijk prima opgelost. Totale down-time 20 minuten. Bij mijn Apple MacBook was dat ruim een week...

Update 2 augustus 2016

Het viel mij op dat bij het schrijven van veel gegevens (bijv. restore van een 50GB SQL Server database) de SSD niet erg vlot was. Na het draaien van AS SSD kwam ik uit op op 1564MB/s lezen en slechts 38MB/s voor het schrijven (sequentieel). De harde schijf die er naast geplaatst zit haalt zelfs 60MB/s, dus er is wel wat mis.

Na wat zoeken bleek dat een update van de Intel Rapid Storage Technology drivers soelaas bood. Ik kom nu uit op 2115MB/s lezen en 931MB/s voor het schrijven. Dat zijn heel wat prettigere cijfers. Hier even de uiteindelijke score:

Heb jij ook een Dell Precision 5510-GG8WG?

Nette review!
Ik twijfel zelf nog tussen een T460p en XPS13/15...
Op zich ben ik heel tevreden over de Dell, maar het is wel jammer dat Dell de klein-zakelijke markt niet meer echt serieus neemt. Alles loopt nu via Central Point. Niet dat dit een slecht bedrijf is, maar er zit gewoon een extra partij tussen en dat is niet altijd even handig. De support was altijd top bij Dell en dat is nu wat minder geworden.

Aan de andere kant... Ik had problemen met mijn kaartlezer (die deed niets). Na een korte diagnostische test kwam er de volgende dag een mannetje langs die het mainboard verving. Totale downtime was 20 minuten. Ik heb ook een Apple van rond de 2000 euro. Die was ik ruim een week kwijt toen er een nieuw logicboard in moest.
Maar gaat het ook zo als ik de xps 13/15 koop via de website voor thuisgebruik? Of moet ik dan de zakelijke xps 13/15 kopen?
Bij de zakelijke lijn kun je kijken wat voor support je wilt hebben. De meest eenvoudige daar is 1-jaar next-business-day (NBD) ondersteuning. Concreet houdt dat in dat je eerst belt met de supportafdeling of je draait een diagnostische test. Met die uitkomst kun je een afspraak inplannen. Dat is dus de volgende dag (of later als je dat beter uitkomt). In mijn geval werd het mainboard vervangen en toen was het opgelost.

Voor thuisgebruik kun rechtstreeks bij Dell bestellen en dan zal de ondersteuning ook via Dell lopen. Daar is ook de minimale garantie een 1-jaars NBD. Wil je langer dan betaal je daarvoor extra (ongeveer 100 euro per jaar). Maar wellicht is het voordeliger om de laptop elders te bestellen. Kijk dan wel na wat de garantie is.
Bedankt voor de uitleg! Ik kan echter nergens de xps13 of the T460p goedkoper vinden dan op de site van Dell of Lenovo?