Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack Review

KecinTestpanel 28 maart 2017, laatste update op 31 maart 2017, 775 views

Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack (Testpanel)

De Linksys Velop is een Mesh gedreven router met de mogelijkheid meerdere nodes toe te voegen. Daardoor is het de bedoeling dat je simpelweg de nodes door je huis plaatst waardoor overal dezelfde internetsnelheid moet worden behaald. Of dat echter in de praktijk ook zo is? Nee.. denk ik.

Pluspunten

• Klein en estetisch verantwoord
  • Fysieke poorten
  • Mesh technologie
  • Meerdere nodes
  • Uitleg via de app werkt prima voor een leek
  • Koppeling met Amazon Alexa

Minpunten

• Nodes kunnen elkaar amper/niet vinden
  • Slechts twee ethernet aansluitingen en een groot stekkerblok
  • Geen webinterface voor configuratie. Alleen een iOS & Android app
  • Bij het opzetten van de eerste node lijkt het snel op te zetten, maar dit is niet het geval
  • Geen Windows Phone of Windows desktop app
  • Snelheid niet fantastisch & duur!
  • Onduidelijk of je op 2.4 of 5ghz zit
  • Weinig routerfuncties in te stellen (geen DHCP, DMZ, Triggers, vlan, VPN, geen custom DNS,etc)

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 3

Via de Tweakers plan is mij gevraagd om de Linksys Velop Triple set te testen samen met 4 andere Tweakers (plan: Linksys en Tweakers zoeken vijf wifitesters). Ten eerste wil ik Tweakers en Linksys bedanken voor het beschikbaar stellen van de testset. Ik ga er bij deze review vanuit dat iedereen op de hoogte is van de basisprincipes van Mesh tegenover een regulier wifi netwerk. Voor de verduidelijking nog een afbeelding:

Een regulier netwerk zend uit vanaf slechts 1 locatie, wil je er een extra locatie bij dan is deze nooit full-duplex en zal je een kabel moeten trekken richting het nieuwe accespoint. Bij Mesh maken de nodes draadloos of via kabel met elkaar verbinding om zodoende overal een signaal uit te kunnen zenden. De pakketten die over de lijn worden verzonden zullen altijd de snelste route kiezen.

Er is me gevraagd de Linksys Velop te testen op de volgende onderdelen:
  • Algemene beoordeling
  • - Ingebruikname
  • - Beheerbaarheid
  • Ontwerp
  • Ondersteuning
Daarnaast is er gevraagd of er een aantal scenario's getest kunnen worden. Deze gaan vooral om het seamless overschakelen van node naar node.

Algemene beoordeling

Toen ik begon met het schrijven van de review wou het niet lukken om meerdere nodes aan elkaar te koppelen. Ik bleef steken op slechts 1 node. De oplossing was voor mij om de eerste twee nodes bekabeld met elkaar aan te sluiten en de derde op te laten vangen binnen het wireless Mesh. Nu dat eenmaal werkt ben ik een stuk positiever over de Linksys Velop. Daarvoor zou het product voor mij een onvoldoende hebben gescoord. Het blijft overigens vreemd dat ook een aantal cm afstand al kan zorgen voor "geen bereik".

De Linksys Velop nodes zijn prachtig om te zien. Het zijn spierwitte torentjes van 18cm waarbij geen kabel te zien is. Het stekkerblok is wat groot voor in een regulier stekkerblok, maar dat lijkt tegenwoordig wel de trend. Wanneer je de doos opent zie je er gelijk 3 liggen. De verpakking is stevig, uitklapbaar en ziet er simpelweg gewoon mooi uit. Apple had het gemaakt kunnen hebben ;).
Referentiekader
Graag zou ik mijn referentiekader aan geven (qua snelheid en wifi bereik) wat voor router ik altijd heb gebruikt. Dat is een pricewatch: Asus RT-AC5300. Met de Asus heb ik bereik in heel mijn huis + de tuin. Het huis heeft een inhoud van 600m3 en rondom het huis ligt tuin. De Asus is niet centraal geplaatst, maar zelfs in een televisiemeubel (gezien de grootte). Dit alles is aangesloten op een Glas 500mbit verbinding van Caiway.

Oud samen met nieuw (let niet op de meuk aan kabels :+ )
Technische informatie

WLAN: 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet): 2x Ethernet 1Gbps
Maximale snelheid 2,4GHz: 300Mbps
Maximale snelheid 5GHz: 867Mbps

Wi-Fi-technologie: Tri-band AC2200 (867 + 867 + 400 Mbps)‡ met MU-MIMO en 256-QAM
Belangrijkste kenmerken:
  • Wi-Fi mesh-systeem met gelijktijdig gebruik van drie frequentiebanden (tri-band)
  • Naadloze Wi-Fi
  • Eenvoudige bediening via app
  • 3 jaar garantie en ondersteuning
  • Auto-fix en directe meldingen
Wi-Fi-banden: Gelijktijdig gebruik van 3 frequentiebanden: 2,4 Ghz + 5 GHz + 5 GHz
Aantal Ethernet-poorten: 2 WAN/LAN Gigabit Ethernet poorten met automatische detectie
Antennes: 6 interne antennes en krachtige versterkers
Processor: 716 MHz quad-core
Geheugen: 4 GB flash en 512 MB RAM
Draadloze encryptie: WPA2 personal
Eenvoudige installatie: Eenvoudig en veilig te installeren via app. Nodig voor installatie: (1) Internetverbinding met modem. (2) Mobiel apparaat met Android 4.4 of iOS 8 en hoger, bij voorkeur met Bluetooth.
Afmetingen (lxbxh): 7,9 x 7,9 x 18,5 cm per node
Beveiligingsfuncties: WPA2 personal
Aanvullende informatie: Bluetooth 4.0/LE voor veilige en eenvoudige installatie via app
Beamforming: voor 2,4GHz- en 5GHz-banden
Introductie bij Tweakers in januari 2017
Linksys introduceert Velop-routers voor mesh-wifinetwerk
Linksys heeft een nieuwe lijn van consumentenrouters met de naam Velop aangekondigd. De routers zijn bedoeld voor een meshnetwerk waarbij de gebruiker naadloos kan wisselen van node als hij een andere ruimte betreedt.

Velop is een 802.11ac-router met mu-mimo die bij gebruikmaking van meerdere apparaten voor een meshnetwerk zorgt. Daarnaast zijn de netwerktopologieën punt-naar-punt, ster, lijn of tree in te stellen. Anders dan bij een router met satelliettoegangspunten of -range extenders, zijn alle Velop-routers in het netwerk identiek. Als de verbinding tussen twee routers wegvalt, kunnen resterende nodes zichzelf configureren om de verbinding weer tot stand te brengen.

Het gaat om tri-band-routers die een eigen 5GHz-verbinding tot stand brengen voor de onderlinge communicatie. Daarnaast biedt het systeem dynamische kanaalselectie. Linksys claimt dat het toren-ontwerp er niet alleen voor zorgt dat consumenten minder geneigd zijn de routers weg te stoppen op plekken die nadelig zijn voor het signaal, maar dat hogere plaatsing van de antenne ook voor beter bereik zorgt.

Het installeren verloopt via een app die beschikbaar komt voor iOS en Android. De smartphone communiceert via bluetooth 4.0 met de routers, waarbij een notificatie-led de gebruiker op connectiviteit wijst. In de Velop zit een Cortex-A7-soc, 512MB ddr3-ram en 4GB flashgeheugen. Op termijn moeten de Velop-onderdelen ook ondersteuning bieden voor Amazons Alexa-assistent om bijvoorbeeld gastnetwerken met stembediening in en uit te schakelen.

Linksys verkoopt Velop vanaf 15 januari in bundels van drie routers voor 599 euro, terwijl een pakket met twee routers 429 euro kost. Los is een Velop ook te krijgen, voor 249 euro. Volgens het bedrijf zijn drie routers voldoende om een groot huis van dekking te voorzien, maar optioneel is een meshnetwerk van maximaal vijf routers op te zetten. Met Velop gaat Linksys de concurrentie aan met Sitecoms Huddle, Netgear Orbi, Google Wifi en Eero Home Wifi, al zijn deze laatste twee niet beschikbaar in de Benelux.
Bron: nieuws: Linksys introduceert Velop-routers voor mesh-wifinetwerk

Installatie

Het begint allemaal heel erg simpel. Pak je smartphone erbij, en installeer de iOS of Android app.
iOS app: https://itunes.apple.com/us/app/linksys/id533516503?mt=8
Android app: https://play.google.com/s...cisco.connect.cloud&hl=en

Zorg er wel voor dat je enige tijd tot je beschikking hebt. Het installeren gaat namelijk via een wizard in de app. Bij het doorlopen van de wizard krijg je een aantal standaard vragen, bijvoorbeeld; wil je de Linksys instellen als Router of als modem/router, welke naam mag je wifi hebben, en welk wachtwoord wil je gaan gebruiken. Binnen een tiental minuten heb je je eerste node geactiveerd. Grappig detail; het maakt niet uit welke van de nodes je gebruikt om aan je modem te koppelen. Elke node is gelijk.

Wat opviel tijdens de wizard is dat je telefoon enorm veel accu vreet bij het instellen. Zelf heb ik gebruik gemaakt van een iPhone 7 Plus 128gb die toch wel behoorlijk lang mee kan op een volle lading. Ik zag bij het instellen van de Linksys Velop en de nodes dat mijn batterij peil enorm aan het zakken was. Zorg dus voor een volle telefoon voordat je begint.
Eerste node aangesloten, internetten (speedtesten) maar!
Toen ik eenmaal de eerste node had aangesloten had ik vrij snel verbinding. Ik heb hetzelfde SSID opgegeven als mijn huidige router zodat de meeste devices gelijk zouden overschakelen. Dat werkte prima en zo kon ik gelijk aan de slag!

Als eerste heb ik natuurlijk een speedtest gedaan. Dit is nog zonder externe nodes.
Hmm, dat is treurig! Hoe kan dit?!
Blijkbaar was er een update gevonden voor de node. Na installatie kreeg ik de volgende snelheden door:

Dat leek prima! Echter haalde ik met mijn Asus AC toch veel hogere snelheden (100mbit meer) onder dezelfde omstandigheden. Dat is jammer! Wellicht dat er meer nodes bijgeplaatst moesten worden.

Nieuwe node koppelen

Hoe moeilijk kan het zijn, het stappenplan is als volgt:
  1. Open de app, kies voor "Add new device"
  2. Pak het device, doe de stekker in het stopcontact en zorg dat het lampje paars is.
  3. Laat de app (via Bluetooth blijkbaar?) zoeken
  4. Het device is niet gevonden
  5. Herhaal stap 3 totdat je er gek van word.
Uiteindelijk is het me niet gelukt om een andere node aan te kunnen koppelen. Ik heb zelfs op een afstand van 30cm (!) de nodes naast elkaar gehad en alsnog verrekte het ding het om te verbinden. Dat is waar Linksys erg grote steken laat vallen. In eerste instantie had ik 3.5 meter met 1 enkele muur geprobeerd. Gezien de relatief korte afstand en slechts 1 muur leek het me logisch dat er verbinding gemaakt kon worden. Niets was minder waar.
Nogmaals geprobeerd, en nogmaals. Uiteindelijk de node verplaatst. Ik kreeg een foutmelding, of ik 10 seconden de resetknop van de node zou willen vasthouden. Natuurlijk, gedaan, maar uiteindelijk, wederom niet gevonden.
Uiteindelijk was de conclusie in huize Kecin dat de node kapot zou moeten zijn. Dus hup, snel een andere node ingeplugd. Ook op 30cm afstand geplaatst en wachten maar, en wachten...
Dat duurt nog best wel lang het vinden van zo'n node.
Wederom niets! Erg jammer. Wellicht was 30cm wel té dicht bij. Ik besluit om 1.5 meter van de master-node af te gaan zitten zodat ik wat ruimte creëer.
Dat is een mooie plek toch? Genoeg devices omheen. Helaas. WRONG. Niets, maar dan ook helemaal niets. Behalve dan wederom een reset doen.

Hier dan? In de keuken? Relatief vrij zicht overal, zou moeten lukken!
Nope...

Uiteindelijk viel toen de moed me wel in de spreekwoordelijke schoenen. Wat was nu namelijk de vervolgstap? Ik had 1 node aangesloten, welke het overigens prima deed in zijn eentje. Maar wat moest ik met de rest? Nou ik kan je vertellen dat ze niet goed werken als boekenstandaard. Ook voor de sier, tja, zijn ze niet helemaal goedgekeurd door mijn vriendin en ook de kat wil er niet mee spelen.

Inmiddels staan de nodes allemaal bij elkaar geparkeerd om zodoende verbinding te kunnen maken, maar het lukt niet. Al met al ben ik meer dan 4 uren met de setup bezig geweest. De eerste node ging snel, maar de tweede en derde is dus niet gelukt.
Slechts enkele seconden heb ik een tweede node aangekoppeld gehad.

Is het dan toch gelukt?

En ineens komt daar de briljante ingeving. Als ik nu node 1 -> 2 verbindt met een kabel (wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is van dit systeem lijkt me), krijg ik dan wel verbinding? Het leek er wel op. Ik moest wederom updates downloaden (dit duurde zo'n 10 minuten). Node 1 & 2 waren nu bekabeld met elkaar. Node 3 is nu als losse node toegevoegd via de Wifi op de bovenverdieping. Mijn verbasing was enorm toen ik een melding kreeg dat de node te ver weg stond. Ik trok de stoute schoenen aan en verplaatste de node nog eens een twee meter verder van de hoofdnode (benedenverdieping) af. Dit werkte! Huh?! Oké... Wederom updates installeren. Nu duurde het circa 20 minuten, máár het werkte wel!

Op de bovenverdieping haal ik nu ook in elke kamer minimaal 200mbit met een uitschieter van 350.

Ik zal nu toch verder proberen in te gaan op de vragen die zijn voorgelegd door Tweakers & Linksys:

Featureset

De featureset is vooral karig te noemen. We hebben standaard wifi protocollen die gewoon samen moeten werken. Niet heel spannend zou je denken. Maar het product is echt gericht op de leek. Je kan hier en daar een poort openstellen. Voorrang geven aan netwerkverkeer maar dan houdt het ook al snel op. Je hebt geen instelbare vlan's, geen duidelijke indicatielampen per gigabit poort. Zaken waar veel mensen prima zonder kunnen. Als Tweaker wil ik echter graag meer te configureren hebben. Zo zou het fijn zijn om een IP TV VLAN aan te kunnen maken zodat ik niet meer vast zit aan de fysieke aansluiting van Caiway, maar door mijn hele netwerk IP TV kan laten lopen i.p.v. 1 enkele poort. Wat je verder mist:
DHCP settings, Port Triggers, DMZ, VPN servers, firewalls, etc.

De app is aardig compleet, maar ik mis wel zaken die in andere apps wel zitten, bijvoorbeeld een inlogfunctionaliteit. Ik zou het niet lachen vinden dat iedereen die mijn telefoon vast heeft ook gelijk mijn netwerk kan beheren. Hier was wenselijk: een TouchID met passcode.
De app oogt verder mooi en is erg intuďtief. Hiermee zou ik mijn vader en moeder wel laten gaan, dat zou wel goed gaan.

Prestaties

De prestaties van een enkele node zijn simpelweg prima en snel. Wil je echter écht het maximale uit je internetverbinding halen dan is het belangrijk dat je ook meerdere nodes kan koppelen. Via het Mesh protocol zal je dan (draadloos) altijd de snelste route hebben naar het interne of externe punt. Dit kan ik helaas niet meten. Wel is de normale latency en wireless performance prima. Het maakt het wel vreemd dat de volgende de node dan ook niet kan worden gevonden.
Bij de speedtests haal ik met mijn laptop (die wel a/b/c/g/AC slikt) +/- 230 mbit down en +/- 60 mbit up. Dat is erg slecht. Normaliter is dat op dezelfde afstand met dezelfde laptop minimaal 350 up & down. (Dit is getest over meerdere speedtests, bij verschillende speedtest providers op verschillende servers)

Ik had verwacht dat ik met meerdere nodes ook hogere snelheden zou halen. Dat was helaas niet het geval.

Draadloos bereik

Met één node niet spectaculair maar ik ben wel positief verrast door de dekking van slechts 1 node. In uithoeken van het huis krijg ik toch nog een 8mbit te pakken. In de tuin en open vlaktes meer. Helaas kan ik dit wederom niet testen met meerdere nodes.
Bij meerdere nodes haal ik keurig 200+ mbit op verschillende locaties in huis. Soms valt het internet wel weg, maar de wifi niet. Op de iPhone zegt de telefoon dan keurig: "Verbonden met netwerk zonder internetverbinding". Schakel ik wifi in en weer uit dan werkt het prima. Soms schiet hij vanzelf even op 4g en dan weer terug op wifi. (iOS 10.3)

Betrouwbaarheid & Stabiliteit

Dat is iets wat tijd zou moeten leren. Nu in het begin vallen me al wel veel dingen op, het lijkt alsof ik een beta-tester ben, terwijl ik deze week het pakket in de MediaMarkt zag liggen voor 580 euro. Dat betekend dus dat MediaMarkt ze verkoopt aan consumenten zonder dat die weten waar ze aan beginnen, maar wel enorm veel geld hiervoor neer moeten leggen. Ik zou mijn geld op zak houden en een simpele router neerzetten, een kabel trekken en vervolgens ergens anders een accesspoint plaatsen. Of natuurlijk de grote(?) concurrent de Orbi halen. Want uiteindelijk is de enige winst die ik nu heb de derde node. Die is als enige alleen verbonden met een stroomstekker en verder niets.

Gebruiksgemak

Het apparaat werkt simpel en de app is overzichtelijk. Graag had ik ook instellingen aangepast via mijn laptop of desktop PC, maar dat is helaas niet mogelijk. De app downloaden en de wizard doorlopen is een fluitje van een cent. Het koppelen van een extra node kan wel veel hoofdpijn veroorzaken. Het is steeds: Stekker eruit, verplaatsen, aanslingeren, app opstarten kijken of die bereik heeft. Dit is enorm tijdrovend.
Ingebruikname
Zoals eerder benoemd, een kwestie van de app downloaden en de node koppelen. Vervolgens zorgen dat al je apparatuur ook verbinding maakt met het nieuwe SSID.
Beheerbaarheid
Er valt niet zoveel te beheren, alleen welke apparaten wel/niet toegang mogen hebben tot het internet, en welke (max) 3 apparaten voorrang krijgen op de verbinding. Ook mis ik een statusoverzicht voor wanneer er iets misgaat. Graag zou ik zaken willen instellen als OpenVPN, bijzondere portforwarding, meerdere useracounts, timeslots, QoS, DHC, Statische IP's. En dit allemaal zonder mijn iPhone persé bij de hand te hebben.

Wat ook jammer is is dat je slechts 2 functionele poorten hebt. Zo moet ik nu alweer gaan werken met een switch waar een regulier accespoint vaak meer mogelijkheden biedt.

Ontwerp

Hier heeft Linksys punten gescoord. Het ontwerp van de Velop is erg mooi. Geen lompe antennes, geen brede bakken, geen 20 knipperende lampjes. Nee, simpel en clean! Doordat het apparaat er zo uitziet is het ook mooier om hem op een onconventionele plaats binnen je inrichting te plaatsen. Het is het bewijs dat electronica niet lelijk hoeft te zijn. Dus hier een portret samen met de Athom Homey (pricewatch: Athom Homey) :

Ondersteuning

Via de app geeft Linksys aan dat support slechts 1 druk op de knop is. Echter er komt gewoon niets in beeld. Nu zou ik wel graag support willen om de vervolg node aan te sluiten, maar ben bang dat ik het antwoord krijg: "Plaats de node dichterbij".

Om 600 euro uit te geven voor je internetverbinding als particulier moet je daarvoor wel een goede reden hebben. De meeste consumenten zullen naar de lokale computerboer of media groothandel gaan en een simpele Sitecom, Netgear, Asus of Cisco/Linksys router halen. De prijzen variëren dan van +/- 60 ~ 140 euro voor een degelijk product dat doet wat het beloofd. Vraag je vervolgens de verkoper in kwestie een router met veel bereik omdat je een groot huis hebt, of veel last hebt van wifi van je buren, dan zullen ze al snel aankomen met de Linksys Velop of de Orbi. Eenmaal thuis gekomen met de Linksys Velop, 600 euro verder, denk je het gemakkelijk te kunnen installeren. En verrek! Dat kan nog ook. Totdat je de tweede, of als je geluk hebt derde, node gaat toevoegen en toch maar eens je technische neefje moet gaan bellen.

Uiteindelijk probeert die het probleem voor je te fixen maar blijkt het toch handiger om de nodes bekabeld met elkaar te verbinden. Ai, net waar je geen zin in had, kabels trekken. Dat is waar voor mij Linksys de plank misslaat, en hoop ten zeerste dat ze dit soort problemen met een firmware upgrade kunnen verhelpen, anders blijft Linksys met een magazijn vol met Velops zitten.

Voor dat geld zou ik eerder kiezen voor de Ubiquiti AmpliFi, deze is goedkoper en biedt meer opties. Wellicht minder aantrekkelijk qua vormgeving maar dat is persoonlijk: pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)

Samenvatting

Mesh technologie gaat de toekomst worden, maar de Velop is dat absoluut nog niet, tenzij ze bovengenoemde problemen kunnen oplossen middels een firmware update. De enkele node werkt dan ook prima. Een tweede is aan te koppelen, zéér dichtbij de hoofdnode, maar ik verlies telkens een lading devices. De grap is namelijk dat als apparaat A is verbonden met node B, en node B valt uit, dan heeft apparaat A geen internetverbinding meer. Dan is het hopen dat apparaat A gaat zoeken naar node A of C. In mijn beleving doen de nodes er zelf niets aan om een verloren verbinding te herstellen, terwijl dit juist de bedoeling is van Mesh. Ook was mijn verwachting dat ik wél minimaal 1 muur door zou kunnen stralen om bereik te krijgen, helaas was dat niet het geval. Pas bij twee aangesloten nodes kon nummer drie verbinding maken met de op een andere verdieping geplaatste node.

Ook gebruikt de app enorm veel stroom van je mobiele telefoon, dat is erg jammer. De instellingen zijn summier en er is geen webinterface aanwezig. Persoonlijk zou ik het afraden om de Linksys Velop te kopen. De prijs is te hoog als je ziet wat je ervoor terug krijgt, en de kwaliteit is wezenlijk te laag voor fatsoenlijk huis tuin en keuken gebruik. Ik ben er 5.5 uren mee bezig geweest om de Velop in te stellen. Zie o.a. in onderstaand screenshot mijn batterijpercentage (was vanaf 100%) en de tijd. Dit is gewoon veel te lang voor een product dat pretendeerd binnen enkele stappen te werken.
Zoveel plezier als de mensen uit onderstaand filmpje ga ik waarschijnlijk niet hebben:

** Tweakers en Linksys, nogmaals bedankt voor het beschikbaar stellen van deze set. Ik ga het de komende dagen als mijn hoofd wifi blijven gebruiken en waar nodig mijn bevindingen in deze review aanpassen **
Gadgetfactor
De Velop is wel een gadget, het is mooi, biedt prima functionaliteiten, bediening via de App en zelfs spraakbesturingen via Amazon Alexa (pricewatch: Amazon Echo Dot (2nd generation) (helaas nog geen Homey support ;-)).

Vragen

Graag zou ik van jullie vragen krijgen, ik ben benieuwd wat jullie mening is, en wat jullie getest zouden willen hebben. Ik heb nog maar korte duur beschikking over deze set. Dus laat het even weten :)

Bedankt voor het lezen. So long and thanks for all the fish!

Update 29-03, een dag later

Snelheid & prioriteren van verkeer
Inmiddels zijn we een dag verder, en het lijkt erop dat sinds ik het prioriteren van apparaten heb gedaan (dus mijn laptop + telefoon in de voorrang heb gezet) de speedtests daarop een stuk beter zijn. Het tikt de 380 mbit per seconde aan over wifi. Nu is het natuurlijk jammer dat dit voor slechts 3 apparaten mogelijk is, in een huis met 25 netwerk apparaten. Waarvan er meer dan 3 high priority moeten hebben eigenlijk (2 laptops, 2 telefoons die veel gebruikt worden).
Het wifi bereik lijkt nu ook redelijk stabiel.
Account, typfout in e-mailadres, wat nu?
Helaas is er een ander probleem, bij het opzetten van de account voor beheer heb ik een spelfout in mijn e-mailadres gemaakt. Dat is dom, maar dat krijg je wanneer je alles op je telefoon moet intikken. Er is dus een verificatiemail uitgegaan naar iemand anders. Ik kan de mail niet activeren. Daardoor verloopt mijn account binnen 48h met daarin de settings. Volgens de wizards in de app (je moet uitloggen en dan kiezen voor: A) inloggen op de router met router-password B) inloggen met een bestaand account.

Optie B is voor mij niet mogelijk en A lijkt de instellingen te gaan verwijderen waardoor ik opnieuw alles moet configureren, ik laat het nog even gaan om te kijken wat het systeem uit zichzelf gaat doen. Het router-password is overigens te vinden op een sticker bij de aansluitpoorten van de Velop.
Geen DNS instellingen
Wat me verder opviel, je kan geen eigen DNS servers instellen. Dat is best wel een min-punt. Zo zijn er veel mensen die bij een DNS storing van hun provider de DNS wijzigen of de Google DNS servers gebruiken voor een snellere resolve.
Update 31-03: Gelukkig heb ik geen Ziggo, maar anders zat ik dus in de penarie omdat ik de DNS niet handmatig zou kunnen overrulen. Wellicht dat dit met een firmware update komt? Zie: nieuws: Ziggo heeft dns-storing - update

Changelog

28-03: Originele review online
29-03: Nieuwe ervaringen toegevoegd (zie kop "Update 29-03")
31-03: DNS melding toegevoegd nieuwsbericht Tweakers (zie kop "Geen DNS instellingen")

Heb jij ook een Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack?

Heb je toch even hard getikt zo om dit in een paar dagen klaar te zetten, kudos. Wel apart dat je zo veel issues had met het opzetten. In mijn geval duurde het wel lang (elke stap bij de node toevoegen is wachten...), maar liep het in elk geval wel soepel. Jammer.
Hey Foritain,

Bedankt voor je reactie & compliment. Ik had al wat voorwerk gedaan natuurlijk. Ook ga ik de review aanpassen gedurende de testperiode. Het valt namelijk op dat ze niet zo seamless werken als dat Linksys zegt. Als ik van de ene node naar de andere wordt gederigeerd dan kan het soms 30 seconden duren voordat die de verbinding weer lekker pakt.

Ook heb ik een specifiek probleem. Ik heb mijn e-mailadres verkeerd ingevoerd en daardoor is mijn configuratie niet meer geldig voor inloggen. Ik kan immers de activatielink niet meer gebruiken, daardoor verloopt je account. Morgen eens een complete reset doen (no!), dat zou het moeten verhelpen.

Welke firmware versie had jij in gebruik overigens? Jouw nodes leken het wel goed te doen. Ik zit wel in een nieuwbouwhuis met dikke muren, maar dan nog... heb je het nog draaien?

[Reactie gewijzigd door Kecin op 28 maart 2017 23:47]

Mooi review. Ik ben inderdaad ook verrast dat je toch wel wat issues had met het opzetten. Ik ben stiekem wel benieuwd naar deze set, na wat ervaring met de Ubiquiti AmpliFi. :)

+3 uiteraard, goed bezig. Ben benieuwd in hoeverre de review vorm krijgt tijdens de testperiode.
Hey pclinde,
Dankjewel voor je reactie! Ja, ik was daar zelf ook nogal verbaasd over. Wellicht heb ik een verkeerde batch? Maar het lijkt me niet zo te zijn dat 2 van de 3 nodes verbonden moeten zijn via kabel, ondanks nieuwbouw. Met 21 Hue lampen, en 5 sensoren, met Mesh protocol gaat het ook door het hele huis goed. Ook de Homey kan vanalles detecteren.
Het lijkt dus echt aan de Linksys te liggen.

Nog specifieke vragen? Wellicht dat ik ze kan beantwoorden. Bedankt voor de +3 :)
Goede uitgebreide review! Een dikke +3! _O_

Goede bewaking van je AP met zo'n kat. ;)
Goede uitgebreide review! Een dikke +3! _O_

Goede bewaking van je AP met zo'n kat. ;)
Hey, bedankt voor je reactie en natuurlijk de +3 :D.
Haha, ja, cat for scale. Altijd goed :+.
Top review, had ik eerder moeten lezen ;-) thx