ASRock K10N78M Review

peter123 27 juli 2009, laatste update op 23 maart 2011, 3.237 views

ASRock K10N78M

Pluspunten

• Goedkoop
  • HT 3.0
  • Veel overclock functies in het BIOS

Minpunten

• Verbruikt meer energie dan de AMD 690V.
  • De gecombineerde NB/SB wordt erg heet. (85C)
  • Lastige installatie van Windows XP door SATA2 driverdiscette.
  • Verbruikt 2W als PC uit staat
  • Spanning op 2 reepjes geheugen is 1,95V (normaal 1,8V) en kan niet met minder toe.
  • Fan van de CPU maakt vrij veel toeren. (1750rpm)
  • Temperaturen die worden gemeten zijn te laag.

Layout Score: 4
Omdat ik mijn server tegenwoordig ook gebruik om te mailen, surfen en andere lichte taken, heb ik besloten deze te upgraden. Gebruik nu een Foxconn 690V met X2 5200+ en die verbruikt idle 36W. Doel is om een zuiniger en sneller systeem te maken. De HT3.0 bus zou daarbij misschien kunnen helpen, maar ook een nieuwe North en Southbridge zou zuiniger kunnen zijn.

Keuze
Intel G31 + Pentium dual-core E5200 (33+58=91 euro)
Intel G41 + Pentium dual-core E5200 (55+58=116 euro)
nVidia GF8200 + X2 245 (43+58=101 euro)
AMD 740 + X2 245 (43+58=101 euro)
Prijzen zijn van 13jul2009.

Intel G31+E5200:
+ Goedkoop
- chipset zou niet zo zuinig zijn.
- Alleen VGA output

- Geen RAID
- De duurste

nVidia GForce8100/nForce720a:
+ Zou zuiniger zijn dan AMD 740. Review GF8200-780G
- Kan geen enkele review vinden, alleen van de GF8200.
- verschil met de GF8200 is dat deze een nForce730a chip heeft.
- 80nm productieproces

AMD 740:
+ Goede all-rounder
+ 55nm productieproces
+ Aparte NB en SB

De E5200 zou zuiniger zijn dan de X2 245, echter dit geld vooral onder load en de chipset van Intel zou weer minder zuinig zijn. Ik heb geen reviews gevonden die de GF8100 met de Intel G31 en de AMD 740 vergelijken. Omdat een test op Hardware.info aangaf dat een GF8200 zuiniger zou zijn dan een AMD740 heb ik deze besteld.

Installeren
Het uitpakken en aansluiten gaat allemaal vrij simpel. Het installeren van Windows XP niet. In eerste instantie wilde ik de oude installatie gebruiken, maar de drivers van de SATA2 zitten niet op de Windows XP installatie disk (Met driverpack's) Voor een nieuwe Windows installatie moest ik een driverdiscette aanmaken. Graag wilde ik de SATA in AHCI mode draaien vanwege de ondersteuning van NCQ en de hogere doorvoorsnelheid. Diskette formateren, opstarten vanaf de meegeleverde AsRock CD, driverdiscette aanmaken, bij installeren van Windows F6, enz. 2 uur later toch nog gelukt.

Werking
Eenmaal de drivers geinstaleerd werkt het moederbord goed. In het BIOS kun je veel instellen, alleen de fan van de CPU-koeler maakt nog vrij veel toeren. Je zult met Speedfan aan de slag moeten of, zoals ik heb gedaan, een Zalman regelkastje aansluiten. De CPU-fan geeft nu geen hoorbaar geluid (1000rpm) en het E-verbruik blijft ook constant. Je hebt ook stekkertjes van Zalman die een fan op 5V kunnen laten lopen. De temperatuur van de CPU komt niet boven de 55C.
Verder heb ik een USB kabel achterop het moederbord aangesloten, maar als ik via deze USB kabel een stick aansluit, dan verbreekt de verbinding soms. Mijn fototoestel was geen probleem, maar die voed zichzelf. Als ik een USB-stick rechtstreeks achter op het moederbord steek, dan is er geen probleem. Helaas geeft mij externe USB hardeschijf ook problemen. Vaak werkt ie slechts op USB1.0 ipv 2.0 en dat is veel te traag. Ook de schijf verbreekt vaak de verbinding.
Het AsRock bord heeft verder een 4-fase voeding. Als de CPU minder energie vraag schakelt deze 2 fases uit en zou zo energie besparen. Alle metingen die ik heb gedaan zijn met deze functie ingeschakeld en het scheelt het 0,5W. Info Asrock Intelligent Energy Saver

Er staat 1,95V op 2 geheugenbanken Kingston ValueRam van 2x1Gb. Dit kan niet lager omdat de PC dan crashed. Met 1x2Gb Corsiar CMX2 kan er wel gewoon 1,8V op het geheugen.

De temperaturen die het moederbord laat zien zijn te laag. 16C voor de CPU core en 18C voor de HD lijkt mij niet kunnen in een kamer van 22C. Of CPUID hardware monitor werkt niet goed.

Metingen
Foxconn AMD 690V - Artic Freezer 64 Pro - Samsung S166 160GB - Be Quiet 300W Pure Power 80+ Philips DVDRW. De X2 5200+ 90nm heeft minimaal 1,1V idle nodig en kan niet met minder toe. De LE-1100 kan met 0,9V-0,8GHz toe en de X2 245 kan met 0,8V op 0,8 GHz toe. De videokaart is tijdens het meten door Windows XP uitgeschakeld.

idle 0-4% CPU op Foxconn AMD 690V
LE-1100 1,1V-1,9GHz___63W
X2 5200+ 1,17V-2,0GHz_78W
X2 5200+ 1,2V-2,6GHz__89W

idle 0-4% CPU op Asrock K10M78M GF8100
BIOS instellingen: NB=1,4V - chipset=1,1V - CPUmax=1,35V - mem=1,95V - HT=2000MHz
PC uit________________2W
X2 5200+ 1,17V-2,0GHz_82W
X2 5200+ 1,2V-2,6GHz__94W
X2 245 1,2V-2,0GHz____70W
X2 245 1,35V-2,9GHz___87W
Wat opvalt is dat de GF8100/720a combo idle 75C wordt. Tijdens 3DMark2006 zelfs 85C.

CINEBENCH R10 met X2 245
Resolution : 1650x1080 - Color Depth : 32bit
Rendering (Single CPU): 2212 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 4856 CB-CPU
Multiprocessor Speedup: 2.20 - Shading (OpenGL Standard) : 2476 CB-GFX

De AsRock GF8100 icm de X2 245 verbruikt 9W meer dan de Foxconn 690V met X2 5200+ CPU. 45W tegenover 36W. 5W is toe te schrijven aan de HT3.0 en 4W aan het moederbord zelf. Een review van Tweakers.net AM3 borden liet zien dat een Asrock idle erg veel meer energie verbruikt.
Ondervolten van een Athon X2 gaat erg goed, maar het maakt voor het verbruik van het geheel niet zoveel uit. Slechts 1W.
Asrock zet aan de ene kant een hogere spanning op de moederbord onderdelen, maar heeft daarnaast weer een energiebesparingsfunctie op de voeding naar de CPU. Wat willen ze nou. Zuinig zijn of niet?
Voor een energiezuinige server kan ik dit moederbord niet aanraden. Voor een HTPC mist hij de HDMI uitgang, maar voor een studentenbak is het misschien een goede keuze.

Review over de AMD LE-1100 65nm
Review over de X2 5200+ 90nm
Meer foto's: http://tweakers.net/gallery/222342/fotoalbum/?MapID=12543
Review van AMD740G, AMD780G, GF8100 thx Reinman
Specificaties Asrock K10M78M

edit 27jul09: Toegevoegd "Werking" en ondervolten
edit aug09: Werking externe USB HD instabiel

Heb jij ook een ASRock K10N78M?

Ik heb de CPU geondervolt en het verhaal op Tomshardware klopt. Ik haal 1,2W en 1,0W winst. (2x gemeten) Asrock heeft een overclocktool waar je de handel mee kunt regelen. Werkt niet echt lekker, maar het is iets. Het programma kan niet met Nederlandse komma's en punten werken in getallen.
Heb ook de NB van 1,4 naar 1,1V gebracht en dat leverde 1,5W op.
Grappig dat jij ook denkt dat ze er geld voor krijgen. Ik weet dat als je in de BBG komt te staan de verkopen gigantisch stijgen. Maar om nou gewoon meetgegevens te vervalsen...
2 Kinston USB sticks werken niet goed. 1 Dane Electric werkt op USB1.0. Als ik de kabel er tussenuit haal en gewoon achterop het moederbord een USB stick steek, dan doet ie het gewoon goed. Op de Foxconn had ik er in iedergeval geen last van. Zal wel net te weinig spanning op de USBpoorten staan.
Crystal CPU zal ik nog even proberen thx

[Reactie gewijzigd door peter123 op 27 juli 2009 21:20]

Bedankt voor je reactie.
RMclock werkt niet icm de X2 245. Wel met de X2 5200+. Volgens reviews kun je de Phenom2 X2 aardig ondervolten, alleen zet dat qua verbruik weinig zoden aan de dijk. Volgens mij kan XP niet vanaf een USB SATA drivers laden. Daar heb je per see een floppydisk voor nodig. De betrouwbaarheid weet ik nog niet, maar als ik achterop het bord via een kabel een USB stick steek dan doet ie vreemd. Voorop de PC is geen probleem. Ben dat nog aan het testen. Compabiliteit met veel software is minder.
De review van jou heb ik gelezen. Erg mooi en compleet. Had echter graag een goede vergelijking gezien tussen de GF8200 en AMD740. Op HWinfo meten ze een verschil van 10W. Dat geloof ik niet.
Ik verbaazde mij echter over het stevige verbruik van de GF8100 en had dat totaal niet verwacht. In de fora wordt deze chipset aangeprezen als zuinig, maar dat valt dus erg tegen bij mij.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 24 juli 2009 19:17]

Ugh ja, phenom II die zit nog niet in de ondersteuning 8)7 . Maar heb je zelf al geprobeerd te undervolten. Ik vind het vreemd dat het geen zoden aan de dijk zet. Zeker omdat de ervaring met het omgekeerde, overvolten en overclocken, echt het resultaat geeft dat je temperatuur en dus je verbruik, goed stijgt.

Volgens mij ligt dat meer aan je moederbord om drivers te laden. Het kan zeer zeker wel. Hell, ik heb windows xp geinstalleerd vanaf een usb stick :). Zodra ie vraagt om een floppy, kan je hem ook naar een usb stick sturen.

Dat van het vreemd doen is het vermelden waard in de review hoor :P. Dat is namelijk een reden om het bordje niet te kopen, of in ieder geval eerst te kijken naar een ander. Compatibiliteit met welke software?

Sja als ik een 740G mobo had, dan had ik dat gedaan, maar die heb ik niet :P. Ik kan alleen reviewen wat ik heb. Heb hem ook meer gepost om te laten zien dat ik met mijn GF8200+LE ongeveer op het niveau zit van je 690V+Le.

Ik ben het met je eens dat ik ook had verwacht dat de GF8100 zuiniger was, al heb ik ook reviews gelezen van de 740G waar die er erg goed vanaf komt. Ik zal ff kijken of ik hem weer kan vinden.

Alvast sorry voor mijn gezeur, maar komt omdat ik vind dat je een interessante review hebt :). Als je er nog meer bij voegt, dan heb je zo 4/5 sterren te pakken :).

Found: http://www.hardwarezone.c...w.php?id=2763&cid=6&pg=12

[Reactie gewijzigd door Reinman op 25 juli 2009 13:16]

Ik kan alleen de X2 245 undervolten in het BIOS. Maar dan is ie gefixt op 2,0GHz 1,2V bijv. en dan werkt C'nQ niet meer. Zal nog eens kijken hoe laag ik kan gaan met ondervolten op 0,8GHz. Goed idee. Een review op Tomshardware gaf echter aan dat je de Phenom wel kunt ondervolten, maar dat op 1 of andere manier het verbruik niet veel omlaag gaat. Ben met een review bezig over de X2 245, maar hij staat nog niet in de pricewatch.
Dat van die XP zonder floppy wist ik nog niet, maar heb een XP bootdisk met alle driverpacks op een DVD en heb me daar nog nooit zorgen om gemaakt. Het verbaasde me dat ik voor de GF8100 een SATA driver nodig had. Stond ook wel in de handleiding van het moederbord trouwens.
De nVidia drivers deden hun werk niet goed nadat ik drivers van AMD had verwijderd. Meestal lukt dat wel, maar nu moest ik Windows opnieuw installeren. Toen kwam ik ook nog eens het SATA driver probleem tegen. Vandaar dat ik compabiliteit minder vind. Andere hardware tooltjes deden het soms ook niet. Moet even kijken welke het waren.
Die USB poorten ga ik nog even naar kijken. Zal nog even verschillende sticks proberen en zonder kabel. Probleem is nu dat de stick de verbinding verliest. Ga nog verder onderzoeken.
De 740G is gemaakt op 55nm en de GF8100 op 80nm. Ik vond het vreemd dat op hardware.info de GF8100 10W zuiniger is dan de 740G en geloof dat nu niet meer. Zou hardware.info geld krijgen voor het publiceren van verkeerde meeresultaten? Of halen ze meetresultaten door elkaar?
Leuke link. Ik zie een verband tussen verbruik en temperatuur. Natuurkundig gezien zou dit ook kloppen. Mooi onderzoek.
Jah idd, dat is het vervelende. Daarom is het ook zo jammer dat phenom nog niet in de ondersteuning zit.
Moet je ff in de pricewatch unsorted kijken. Ik meen dat ie daar er wel bij staat. Ik blijf het vreemd vinden. Misschien ook omdat ze geen gebruik kunnen maken van handige software voor onderklokken/volten.
Jah ik zelf ook hoor, maar tengewoordig zit er altijd wel USB ondersteuning in. Dan doet ie voor je usb alsof het een floppy is. Weel vaag dat je zon problemen had met de SATA driver.
Dat willen we idd wel weten :).
Sja maar proces zegt niet alles over zuinigheid. Dingen als aantal fasen en qualiteit van het stroom circuit is ook erg belangrijk. Daarbij, is de 8200 wel op 65nm gebakken. Ik denk niet dat ze er geld voor krijgen.
Sja, maar de GF8200 en de 245 zijn een stuk krachtiger dan een 690V en een X2 5200+. Heb je al ondergevolt(met RMclock bijvoorbeeld)? Verder zeker interessant! Waarom zet je je sata drivers niet op usb stick? 85 graden is geen probleem voor een chipset hoor :). Waarom heb je de betrouwbaarheid zo laag gegeven? Daar lees ik niets over terug. Compatibiliteit zo laag alleen omdat overdrive niet werkt?

productreview: Asus M3N78-CM review door Reinman

[Reactie gewijzigd door Reinman op 24 juli 2009 18:36]

Werkt CrystalCPUID niet met de phenom? Het is een goed alternatief voor RMClock namelijk :)
Ik ben zelf nu met een AM3 bordje bezig van Asrock, maar het valt me op dat het stroomverbruik van dat ding ook exorbitant veel hoger ligt.
Dat ding lust meer (790GX chip) dan dat een MSI bord met dezelfde features en chip doet zodra ik er een Radeon 4770 inprik.

Ik weet niet of het bij dit 780 bordje ook zo is, maar ik kan me voorstellen dat andere merken zuiniger zijn als de VRMs e.d. op dezelfde manier in elkaar zitten.
Wat me opgevallen is aan dit Asrock bord is het voltage op de CPU en het geheugen hoger ligt dan wat standaard is. CPU 1,0V terwijl in reviews over 0,965V wordt gesproken. Geheugen 1,95V terwijl normaal op DDR2 geheugen 1,8V staat. Het kan ook gewoon het merk zijn. Maar dan nog geloof ik niet dat een GF8100 zuiniger is dan een AMD740G.
Reinman: " Ik denk niet dat ze er geld voor krijgen."
Peter123: "Grappig dat jij ook denkt dat ze er geld voor krijgen."
?

Waarom zou je trouwens niet geloven dat GF8100 zuiniger is dan AMD740G?

Overigens hardware.info heeft 8200 getest ipv 8100. Uit hun test blijkt dat 8200 zuiniger is dan AMD740G en/of AMD7800G.

8200 = 1 chip terwijl 740G en 780G uit 2 chips bestaan. Het lijkt mij logisch dat dat verklaart waarom 8200 zuiniger is.
Omdat zelfs de AMD690V zuiniger is dan een GF8100 en dat scheelt maarliefst 4-5W. De AMD740G is op een kleiner procedee gebakken en verwacht dat deze daarom zuiniger is. Overigens worden mijn metingen bevestigd door deze review http://www.hardwarezone.c...w.php?id=2763&cid=6&pg=12 en worden de metingen van hardware.info nergens bevestigd.
Goed, maar ik weet dat hardware info een professioneel geijkt metertje gebruiken. Wat hardwarezone gebruikt weet ik niet. Voor hetzelfde geldt gebruiken zij ook een Voltcraft Energy Check 3000 die een afwijking van maar liefst 24,3% heeft. Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij ook die gebruikt.