Bekijk alle uitvoeringen

Sony Xperia Z5 Wit Review

WhiteRaverTestpanel 5 november 2015, laatste update op 29 november 2015, 2.038 views

Sony Xperia Z5 Wit (Testpanel)

Een snelle, waterdichte, telefoon waar je zeer goede foto's mee kan maken (mits er voldoende licht is). De gladde behuizing zorgt ervoor dat een hoesje bijna verplichte kost is. Het scherm is goed, op het feit na dat het touchscreenraster zichtbaar is.

Pluspunten

• Zeer goede camera
  • Bijna stock Android
  • Snel in gebruik, goede prestaties
  • Water- en stofdicht (zonder klepjes)
  • MicroSD kaartjes tot 200GB

Minpunten

• Gladde behuizing
  • Touchscreenraster zichtbaar
  • Geen verwisselbare accu
  • Wispelturige accuduur
  • Hoge prijs

De Sony Xperia Z5 (codenaam E6603/E6653) wordt in de markt gezet als “de smartphone waarmee je elke dag perfecte foto’s maakt”. Samen met de Z5 Compact en de Z5 Premium is de Z5 onderdeel van de 3 nieuwe topmodellen van Sony.
Op papier zien de specificaties er dan ook top uit. De camera aan de achterkant van de telefoon kan foto's maken van 23 megapixels groot met f/2 diafragma en 1/2,3 sensor. Alles wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 810 met 3GB werkgeheugen. Op het Full HD 5,2” IPS-scherm kan alles goed worden bekeken.
Een ander belangrijk speerpunt is de water- en stofdichtheid (IP65 en IP68 certificering) van de telefoon. Dankzij het water- en stofdicht maken van de USB-poort en hoofdtelefoon uitgang zelf zitten daar zelfs geen klepjes voor!

Door een mooie actie van Tweakers.net en Sony (↗) kon ik aan deze telefoon komen. Ze kwamen op de website met de vraag of je wel of niet wilde deelnemen aan een testpanel om de Z5 te reviewen. Uiteraard had ik hier ja op gestemd en ik werd zowaar geselecteerd! Na het publiceren van een review blijft de telefoon in het bezit van de reviewer, helemaal top! Bij deze dan ook, nogmaals, dank aan Tweakers en Sony voor deze kans! Daarbij wil ik wel melden dat er niets werd gezegd of op werd aangedrongen om de review positief (of negatief) te maken. Het is dus volledig mijn eigen review.

Andere winnaars van de testpanel actie hebben ook hun reviews online gezet, te weten:

Xperia
Ingetogen staat er Xperia op de zijkant van de Z5.

Eigen voorkeur / geschiedenis

Er is zoveel mogelijk geprobeerd om deze review objectief te houden, maar soms kan er wat doorslippen. Daarom hierbij ook de achtergrond van mijn eigen voorkeur voor wat ik in een smartphone zoek.
Sinds mei 2015 ben ik in het bezit van een Samsung Galaxy Note 4 (↗). Wat ik zocht in een telefoon was: groot goed scherm, snelle hardware, lange accuduur, verwisselbare accu, micro-sd kaart lezer, stevige behuizing en vanilla/stock Android. In de vorm van de Note 4 had ik dat bijna allemaal gevonden. Helaas heeft de Note 4 geen vanilla/stock Android, maar de afschuwelijke Samsung Touchwiz skin. Daarnaast ook nog Samsung bloatware, welke zonder root er niet af te halen is. Kortom, in mijn optiek hét grootste nadeel van de Note 4: de aangepaste 'bulky' software. Bij vorige smartphones deed ik veel met costum roms, maar tot nu toe nog geen zin aan / tijd voor gehad om het te doen bij de Note 4. De Z5 zal ik gedeeltelijk met de Note 4 vergelijken in deze review.

Nog even kort mijn geschiedenis van smartphones: Samsung Galaxy Note 2 (↗), Samsung Galaxy S2 (↗), HTC Desire (↗) en als eerste smartphone een HTC Hero (↗). Een redelijk constante factor is dat ik kies voor een smartphone met amoled scherm. Dit heeft toch wel erg mijn voorkeur dankzij de geweldige contrasten en kijkhoeken.
Ik heb dus nog nooit een Sony smartphone gehad. Het zijn nette telefoons, maar voornamelijk de schermen vond ik erg slecht bij voorgaande versies zoals op de Xperia Z. In mijn kenniskringen heb ik al ervaring opgedaan met de Z (↗) en recent een Z5 Compact (↗). Op de Z is nog duidelijk de slechte kwaliteit te zien van het scherm. De Z5 Compact is op dat punt een enorme vooruitgang.

http://static.tweakers.net/ext/f/sPZBi7g6HPGRyOAxNn9JJjLG/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/DqseW8Go5sDSXULObnO6FMQP/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/gbSTJtSQgcl77Gqm7ktEqhsd/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/iyazvOmFOt9q4oQdaIB6oBF1/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QfXauecGXa96w7JHvZBHKKD6/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/KWWjYv1LbDsdRV8R5eanUDQv/full.jpg
De Z5 vergeleken met de Z, Z5 Compact en de Note 4.

Featureset http://static.tweakers.net/ext/f/7sIvQ0HKm9pHuh0Fe2A0e4XK/full.png

Zoals het een high-end smartphone betaamt is de Z5 ook voorzien van zeer snelle hardware (↗). In de inleiding zijn de meeste specificaties al aangehaald. De Snapdragon 810 is op het moment de snelste chip van Qualcomm. Het is onbekend op hoeveel GHz de processor maximaal kan werken, maar snel is hij zeker. In de SOC zit ook de Adreno 430 grafische processor welke prima de meest zware games aankan. Het multitasken gaat snel en hij kan veel programma’s in het geheugen houden dankzij de 3GB werkgeheugen. De opslag is ook redelijk met standaard 32GB welke kan worden uitgebreid met microSD kaartjes (kaartjes tot 200GB).
Het scherm is een ips-scherm is met een Full HD resolutie van 1920x1080 pixels op een 5,2 inch (13,2 cm) diagonaal formaat. Gezien dat een hogere resolutie bijna niet waarneembaar is maar wel meer grafische processorkracht nodig heeft (dus meer stroom nodig) om aangestuurd te worden, vind ik dit ook overbodig. Goede keuze van Sony. Waarom ze in hun Z5 Premium (↗) wel een scherm met gigantisch hoge resolutie hebben gedaan (Ultra-HD: 3840x2160 pixels)? De enige reden zal zijn: zie ons dit kunnen.

Aan de voorkant van de telefoon is ook een notificatie-led toegevoegd. Altijd handig dat het erop zit, het kan desnoods altijd uitgeschakeld worden. De felheid is prima. ’s Nachts leg ik de telefoon toch op zijn kop op mijn nachtkastje om het lichtje niet te zien knipperen of groen branden wanneer de telefoon is opgeladen. Doordat ik een transparante gel case om mijn Z5 heb komt er wel een beetje licht door wanneer de telefoon op z’n kop ligt.
Ook aan de voorzijde geplaatst zijn de stereo luidsprekers/speakers. Ze zijn van redelijke kwaliteit en kunnen redelijk luidt én ook zonder dat het vervormd. Vergeleken met de Note 4 komt het geluidsbeeld mooier over, omdat ze naar voren gericht zijn en het stereobeeld geeft het een net iets betere beleving. De achterkant van de behuizing resoneert wel redelijk makkelijk mee als de muziek een beetje hard wordt afgespeeld. Dit is verder niet hinderlijk. Redelijk goede speakers (voor een telefoon).

Verbindingen en aansluitmogelijkheden
De connectiviteit is ook weer zoals van een high-end telefoon mag worden verwacht, zeer uitgebreid. De standaard zaken zijn voorzien: Bluetooth, GPS, WiFi, micro-USB aansluiting en 3,5mm mini-jack aansluiting voor een hoofdtelefoon. Daarnaast heeft de telefoon ook genoeg andere soorten connectiviteit. Er zit NFS op voor contactloos connecten. Het ondersteunt de nieuwste 802.11ac WiFi verbinding. Er kan een microSD kaart in worden gedaan welke naast de nanosim komt te liggen. Let er dus op dat een microsim of normaal sim-formaat dus niet past.
Voor een, waarschijnlijk selecte groep, is het een pre dat er een FM-radio ontvanger in zit. Door het aansluiten van een hoofdtelefoon/oordopjes (welke zullen fungeren als antenne) in de mini-jackplug kan er naar FM-radio worden geluisterd.

Nanosim en microSD-kaart houder.

Inhoud doos
De inhoud van de doos is wat er veelal van kan worden verwacht:
  • De Z5 zelf
  • USB naar micro-USB kabel, ~1 meter lang
  • Een netstroomadapter met USB ingang (EP880), maximale output 1,5A op 5v (dus geen Quick Charger!)
  • Simpele headset (MH410c) met oordopjes van het earbud soort (dus geen in-ear)
  • Papiertjes met onder andere een 'Startup guide' kleine handleiding in het Engels
Dit is, voor zover ik het tegengekomen ben, de standaard uitrusting van hoe een telefoon wordt geleverd.

Het is jammer dat Sony geen Quick Charger (↗) meelevert. Als ze dit wel zouden hebben gedaan kan de telefoon veel sneller opgeladen worden. Met de Quick Charger zou het laden tot 40% sneller kunnen, aldus Sony (↗). Ik, als leek op het gebied van elektriciteit, zou het volgende zeggen: De meegeleverde adapter doet maximaal 1500mA op 5V = 7,5W. De gecertificeerde Quick Charger van Sony doet 1800mA op 5V, maar ook 1700mA op 9V (=15,3W) en 1275mA op 12V (=15,3W). En als ik dan een rekensommetje daarin maak (7,5W vs 15,3W) komt het maximale verschil op 104%. Dit is een aanzienlijk verschil! Nogmaals, ik weet als leek zijnde niet of het zo correct is, maar met de Quick Charger moet het opladen wel veel sneller kunnen. Dus een rare keuze van Sony om dit niet mee te leveren met hun high-end telefoon.
Draadloos opladen ondersteund deze telefoon niet. Persoonlijk heb ik daar nog geen ervaring mee en mis het dan ook niet echt. Voor een high-end telefoon zou het wel zo netjes zijn om het wel te hebben. Klein minpuntje.

De headset is van het dertien in een dozijn type. Doordat de oordopjes van het een earbud soort is, is het draagcomfort dramatisch. Ze zitten niet lekker en vallen snel uit je oren. Zelf gebruik ik al vele jaren in-ear oordopjes en headsets en snap niet waarom zulke earbud modellen nog worden gemaakt. Van de geluidskwaliteit hoeft ook niks verwacht te worden. Het is echt puur een headset om even te gebruiken om handsfree te bellen, maar daarna wil je ze snel weer uitdoen.

http://static.tweakers.net/ext/f/0AJKObA5ogy8nkdMuK4H0qza/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/lDUlgLqap3kkDwzSOu9GH4ZH/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/grUhGHUrajw67r5sDPkO0erx/full.jpg
http://static.tweakers.net/ext/f/xw8MuXBSeqgZqDorr55pLTul/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/VasbiwtvnGO2JDfVLxkmrNeY/full.jpg
Inhoud van de doos, headset en adapter close-up.

In zijn totaliteit toch een paar kleine tekortkomingen in voornamelijk het meegeleverde. Voor de rest is de telefoon zelf zeer featurerijk.

Bereik http://static.tweakers.net/ext/f/Wn8oqroREvjdZFqKEhlKLL1E/full.png

Dit is niet wetenschappelijk getest, maar voor het gevoel doet de Z5 het een heel klein beetje beter dan de Note 4. De Note 4 vond ik al goed bereik hebben en dus doet de Z5 het prima, zoals het zou moeten. Dit geldt voor zowel het mobiele bereik en de WiFi.
Ook de verbinding via Bluetooth met mijn Parrot 3100 (↗) handsfree set en Sony SBH20 (↗) headset is goed en stabiel.

Belkwaliteit
In de basis blijft een smartphone natuurlijk nog een phone, en wat deden we daar vroeger mee? Bellen! Er is vanaf de komst van mobiele telefoons niet veel gebeurd om de belkwaliteit te verbeteren. Nog niet zo lang bestaat er wel zoiets als hd-voice bellen (↗). Het wordt ook toegepast bij VoLTE (↗). HD-voice moet de belkwaliteit flink verbeteren. De Z5 beschikt hier ook over, zoals bijna alle huidige telefoons, maar dan moet je volgens Vodafone (↗) wel hieraan voldoen:
HD Voice werkt alleen als zowel u als de andere Vodafone-klant met een geschikt toestel belt, 3G-ontvangst heeft en u beiden in Nederland bent.
Er zitten dus nog haken en ogen aan, voornamelijk dat beide bellers op hetzelfde netwerk moeten zitten. Persoonlijk weet ik niet of ik dit al getest had. Gesprekken klonken sowieso goed (net iets helderder dan bij mijn Note 4).

Accuduur http://static.tweakers.net/ext/f/N86z9QXoPWsUwlcFKO3elyDQ/full.png

Dit blijft een lastig verhaal om te meten. Helemaal om de accuprestaties tijdens mobiele verbinding te testen. Daarom kan ik alleen maar zeggen dat de Z5 het over een dag met een uur scherm aan tijd op ongeveer 50% zit. Wanneer er spelletjes worden gedaan zoals Asphalt 8 of iets dergelijks wordt de telefoon snel warm (nog wel vast te houden) en kan je het accuniveau met 10% per kwartier zien dalen. De spellen worden heel mooi weergegeven maar dat heeft dus wel zijn neerslag op de accuduur.
Om een vergelijk te trekken met de Note 4; de Note 4 kan langer op de accu. Zowel voor tijdens het spelen van spelletjes als gewoon gebruik (browsen, video kijken).
Ik zou zeggen dat de accuduur wispelturig is. Hij verbruikt weinig bij niks doen, maar eenmaal bij wat processor werk schiet het accuniveau richting de nul.

Gebruiksgemak http://static.tweakers.net/ext/f/Wn8oqroREvjdZFqKEhlKLL1E/full.png

Er draait bijna een standaard/stock/‘vanilla’ Android versie (5.1.1) op, wat zeker mijn voorkeur heeft ten opzichte van skin van vele fabrikanten. Zoals bij bijna alle toestellen (op de Nexus lijn na) wordt er bloatware op meegeleverd. Meegeleverde apps zoals Facebook en LinkedIn kunnen verwijderd worden. Maar er zijn ook, voornamelijk Sony, apps welke niet verwijderd kunnen worden. De Xperia Lounge is daar een voorbeeld van. Hiervan moet je eerst de meldingen uitzetten voordat je er niks meer van merkt. Jammer Sony.

Wat het gebruiksgemak zeker ten goede komt is de vingerafdrukontgrendeling. Hierdoor kan de telefoon zéér snel ontgrendeld worden. Het is een keer klikken op de aan/uit-knop en de vinger er nog een fractie van een seconde ophouden en voilà, de telefoon is ontgrendeld. Zolang de vingers goed geregistreerd staan werkt het best goed, maar niet perfect. Persoonlijk ben ik geen voorstander van biometrische ontgrendeling, maar veel mensen zullen hier geen aanstoot aan vinden.

Scherm http://static.tweakers.net/ext/f/N86z9QXoPWsUwlcFKO3elyDQ/full.png

En dan iets wat 70,9% (↗) van de voorkant in beslag neemt: het scherm. Het gaat om een 5,2 inch ips-lcd scherm met 1920x1080 pixels. De Note 4 heeft met 2560x1440 pixels op een 5,7 inch scherm al een overdreven hoeveelheid pixels (gezien het kleine voordeel en de grotere nadelen). De term pixels per inch werd populair door de ‘retina’ schermen van Apple. Er werd toen beweerd dat pixels niet meer zichtbaar waren boven de 300 PPI. Zolang je geen perfect zicht hebt, hadden ze daar gelijk in (↗), wat geldt voor veel mensen. Maar hoe zit het nu met huidige high-end smartphones? Hieronder een paar topmodellen met elkaar vergeleken:

Z5Z5 PremiumZ5 CompactSamsung Note 4Iphone 6sSamsung S6
Diagonaal5,2 inch5,5 inch4,7 inch5,7 inch4,7 inch5,1 inch
Resolutie hoogte192038401280256013342560
Resolutie breedte1080216072014407501440
PPI424801312515326576

Alle topmodellen zitten dus (ruim) boven de 300 PPI. Scherp genoeg voor de meeste mensen. Op eerste instantie ziet het scherm van de Z5 er goed en lekker scherp uit, maar er zitten toch een paar kanttekeningen aan.

De helderheid is zeer hoog, maar dit is alleen wanneer er precies recht op het scherm wordt gekeken. Een kleine verschuiving zorgt al dat het beeld duidelijk minder fel wordt. Vooral bij zonnig weer wordt het scherm dan al snel minder afleesbaar.
Het slechtste van het scherm is nog wel dat de er bij bepaald lichtinval puntjes zichtbaar zijn. Zeer waarschijnlijk de matrix van het touchscreenraster. Naar huidige maatstaven toch wel zeer slecht voor een telefoon, helemaal voor de prijsklasse waar de telefoon zich in bevindt.
Gezien deze punten vind ik het scherm maar matig voor deze prijsklasse.

Het touchscreen raster is duidelijk zichtbaar.

Design http://static.tweakers.net/ext/f/N86z9QXoPWsUwlcFKO3elyDQ/full.png

Design blijft iets persoonlijks. De telefoon is aan de voorkant 1 stuk glas. De zijkanten zijn een soort van kunststof en de achterkant is van een metaalsoort (waarschijnlijk aluminium). Het ziet er mooi uit. Aan de voorkant zijn aan de boven- en onderzijde smalle langwerpige uitsparingen gemaakt voor de stereospeakers. Heel netjes gedaan.
Er kleven wel nadelen aan het design: de randen steken uit ten opzichte van de voor- en achterkant waardoor het wat scherp aanvoelt. Hierdoor voelt het ook niet lekker aan het oor tijdens het bellen.
Er zit wel een voordeel aan: wanneer de telefoon op de kop wordt gelegd rust hij niet op het scherm maar op de randen.
Wel een groot nadeel is dat de telefoon extreem glad is door de gladde achterkant. Hierbij helpen de uitstekende randen wel iets, maar niet genoeg. De Note 4 houdt bijvoorbeeld heel goed vast dankzij de rubberen achterkant en de afgeschuinde metalen rand.

http://static.tweakers.net/ext/f/5owykL1xJiuFl0j4BzM6YQxh/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/AMhBgMZKQRuFvyrSWe4KPqdS/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/DjS4nAakw9jYbXHAOer5lEwD/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/JaOiMffK6av4q0A1adu9jGYl/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1UOITwUkYpJTLd5cAcFtKvWZ/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/llmPDUXypRZEFQfsZOxhq2G7/full.jpg
Design Sony Experia Z5.

Bouwkwaliteit en afwerking http://static.tweakers.net/ext/f/7sIvQ0HKm9pHuh0Fe2A0e4XK/full.png

De bouw van de telefoon is goed gedaan en voelt redelijk stevig aan. Het lijkt er wel op dat hij relatief makkelijk te torderen is. Door de (soort van) plasticrand voelt hij niet erg premium/high-end. Door een berichtje op GoT ben ik erachter gekomen dat de rand rechts heel iets in te drukken is. Er zit ook heel iets van een kiertje in vergeleken met de rest van de randen. Geen idee of dit ook de waterdichtheid benadeeld. De waterdichtheid is niet getest en zal ook niet getest worden in deze review (niet expres in ieder geval).
Dus de bouwkwaliteit/afwerking laat een heel klein beetje te wensen over door deze iets losse rechterrand.

Software (stabiliteit, betrouwbaarheid, snelheid, enz.) http://static.tweakers.net/ext/f/Wn8oqroREvjdZFqKEhlKLL1E/full.png

Zoals alle smartphones van Sony draait ook de Z5 op het Android OS (↗). Het betreft Android 5.1.1, welke niet de meest recente Android versie is op het moment van typen van deze review. Sony geeft wel aan (↗) dat er een update komt naar Android 6.0. Waarschijnlijk komt de update ergens in november of december (↗). Gezien dat ze nu al redelijk stock/vanilla Android aanhouden en er geen skin overheen gooien is de kans groot dat ze dat ook zo houden bij de update naar 6.0.
In de week dat de telefoon getest werd, kwam er wel een update binnen: versie 32.0.A.6.152 (↗). Deze is direct geïnstalleerd aangezien deze onder andere de camera sneller zou laten opstarten. Ik heb er niet heel erg veel opgelet, maar het lijkt er wel op dat het openen van de camera nu iets sneller gaat.

Snelheid
Het gehele gevoel van de software van de Z5 is heel goed. Bijna alles opent soepel en snel. Bijna alles, omdat de camera niet zo snel start als ik had verwacht. En voornamelijk het terugkijken van foto’s duurt toch 5 tellen voordat de foto scherp zichtbaar is. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de Note 4. En gezien de krachtige hardware vind ik dit zeer matig. Het zit hem dan ook in de camera-app zelf, omdat het met bijvoorbeeld de Google Camera-app wel snel gaat (alhoewel het nemen van de foto daarentegen weer langzamer gaat).

Stabiliteit
Over de stabiliteit/betrouwbaarheid gesproken: ik heb maar 1 crash van een app gehad. Dit was tijden een foto maken vanaf wake-on stand (camera knop indrukken en foto maken). Na het scherm uit en aan doen kon er weer verder worden gegaan. Voor de rest geen last gehad van crashes, bugs of dergelijks. Op dat ene incidentje na is het allemaal positief.

Handigheidjes in de software
Het is mij niet bekend of alles wat ik hieronder aanhaal ook in vanilla Android zit, maar haal het toch even aan.
  • Er is een optie voor ‘Tik om te activeren’, ook wel bekend als ‘tap on’. Zo kun je de telefoon uit standby halen door 2 keer op het scherm te tikken. Het werkt er snel en soms iets te goed. Je zult vaak tegenkomen dat hij al ontwaakt als je de telefoon uit je broekzak haalt.
  • De witbalans kan helemaal naar eigen smaak worden aangepast voor de kleuren rood, groen en blauw.
  • Er zit een ‘Handschoenmodus’ op waardoor het scherm ook te gebruiken is met handschoenen.
  • Voor wie het handig is, is er ‘Smart-gespreksverwerking’. Om de letterlijke tekst te quoten bij de instellingen: “Smart-gespreksverwerking stelt u in staat inkomende te verwerken zonder het scherm aan te raken.” Zo kan er worden ingesteld dat je kunt beantwoorden door de telefoon naast je oor te houden, oproepen kunt weigeren door de telefoon te schudden en de een oproep stil te maken door de telefoon omgekeerd neer te leggen.
  • Op de telefoon zelf zit ook een voicemailfunctie ‘Xperia-antwoordapparaat’.
  • Er zit een optie in om “Compatibiliteit voor gehoorapparaat inschakelen” in. Ik weet niet wat het inhoudt en kan het zelf niet testen, maar mogelijk kan het handig zijn voor mensen die een gehoorapparaat hebben.
  • Wanneer de stille modus wordt ingeschakeld komen er ook meerder opties om het tot een bepaalde tijd ingeschakeld te laten. Handig voor het geval je wilt dat hij tot je eerste alarm op stil blijft.
  • Wanneer het interne geheugen voor meer dan 75% gevuld is krijg je hier een bericht van. Voor mij persoonlijk heel irritant, want het bericht komt vaak weer terug. Deze ‘feature’ kun je niet uitschakelen.
  • Er kunnen meerdere gebruikers worden aangemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld een gast account aanmaken.

Camera/beeldkwaliteit opname http://static.tweakers.net/ext/f/7sIvQ0HKm9pHuh0Fe2A0e4XK/full.png

En dan het speerpunt van Sony: de camera. Op papier ziet het er goed uit met zijn 23 megapixels foto’s voor de back-camera (eigenlijk 25 megapixels (↗)) en 5 megapixels van de front-camera. Natuurlijk zeggen megapixels zeker niet alles, maar het kan een indicatie geven over in ieder geval het detail in de genomen foto’s.

GSMarena.com heeft een mooi vergelijk gemaakt tussen de Z5, Samsung S6 en iPhone 6s. Bij een blinde test (↗) (no pun intended) konden mensen stemmen. De uitslag was zeer goed voor de Z5, hij kwam als beste uit de bus. Een knappe prestatie van Sony!

Handig is dat de camera direct kan worden gestart door de cameraknop een seconde in te houden. Wanneer dit vanuit scherm-uit-stand wordt gedaan zitten er echter vervelende beperking aan wanneer de telefoon vergrendeld is. Er kan alleen maar in de automatische stand worden geschoten. Aanpassingen kunnen alleen aan de kleurtemperatuur en witbalans worden gedaan. De flitsstand mag nog aangepast worden, er kan gefilmd worden en de frontcamera mag gebruikt worden. Daarnaast is alles vergrendeld. De gemaakte foto’s kunnen dan nog geeneens teruggekeken worden! Zeer beperkend en in mijn opinie ook zwaar overdreven. Het helpt ook niet als je nog niet doorhad dat de automatische stand standaard maar op 8 megapixel staat! Waarom Sony?!

http://static.tweakers.net/ext/f/wtYb6zkKaC5wRWkV3SChFGFl/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/58x7Z9WoCLCzudOrqQyTldVU/full.jpg
De camera op de achterkant.

Eigen vergelijk
Zelf heb ik ook een foto vergelijk gedaan tussen de Sony Z5, Samsung Note 4 en de Canon EOS 650D (↗) (zie onderstaande tabel). Waarom een spiegelreflexcamera als een 650D erbij? Zulke vergelijkingen worden bijna nooit gemaakt, ik heb toch alle apparatuur ter beschikking en het leek mij wel een keer de moeite waard om het verschil te zien.
Uit onderstaande foto’s moet ik toch de conclusie trekken dat ik het niet volledig eens ben met wat veel mensen vonden in de blinde test van GSMarena.com (↗). De camera van de Z5 vind ik soms slechter presteren dan de camera van de Note 4. Vooral bij weinig licht valt de kwaliteit tegen. De flits helpt natuurlijk wel, maar de felheid is zeer laag vergeleken met de Note 4. Tevens lastig wanneer de flits als lampje wordt gebruikt, de Note 4 is dan véél feller en dus praktischer.
Wanneer er op 100% wordt gekeken valt op dat de Sony Z5 lelijke nabewerkingen doet. Alhoewel de foto’s 23 megapixels groot zijn valt de scherpte wel tegen.
Vergeleken met de 650D moet de Z5 het natuurlijk wel afleggen. Bij lichte omstandigheden komt de Z5 heel dicht in de buurt van de kwaliteit van de 650D. Maar bij minder licht is de 650D gigantisch in het voordeel met zijn veel grotere sensor.

Sony Z5Samsung Note 4Canon 650D

Foto vergelijking tussen de Zony Z5, Samsung Note 4 en Canon EOS 650D.
(foto’s zijn op volledige resolutie, dus het laden kan even duren)

In eerste instantie vond ik de camera van de Z5 heel goed, maar in donkere omstandigheden zakt de kwaliteit ernstig in. Daardoor toch maar 4 van de 5 sterren.

Prijs http://static.tweakers.net/ext/f/7sIvQ0HKm9pHuh0Fe2A0e4XK/full.png

Ook al heb ik dankzij Tweakers.net en Sony de telefoon helemaal gratis gekregen kan ik nog wel mijn oordeel geven over de prijs.
De adviesprijs van de Sony Xperia Z5 is ¤ 699,- wat een hoog bedrag is voor een telefoon. Bij het publiceren van de review is de laagste prijs in de Pricewatch gezakt naar ¤ 599,99 (voor de zwarte versie), wat nog steeds een fors bedrag is. Als die prijs weer afgezet wordt tegen de kwaliteiten van de telefoon en de alternatieven (bijvoorbeeld de Samsung S6 edge à circa ¤ 550 of iPhone 6 16GB à circa ¤ 575) vind ik de prijs ietwat aan de hoge kant.
Wat wel een voordeel ten opzichte van veel concurrentie is, is dat extra opslaggeheugen maar een fractie kost. Er kan gewoon een microSD kaartje in worden geprikt. Zo kun je er 64GB bij prikken voor maar iets meer dan ¤ 20,- (↗)!

Conclusie/eindoordeel http://static.tweakers.net/ext/f/7sIvQ0HKm9pHuh0Fe2A0e4XK/full.png

Wanneer je op zoek bent naar een high-end telefoon zou je de Sony Xperia Z5 in overweging kunnen nemen wanneer de minpunten in acht worden genomen.
Wanneer je erg gesteld bent op een telefoon met een hoogwaardig scherm kun je beter niet voor deze telefoon gaan. Je gaat het touchscreenraster zien en je er hoogstwaarschijnlijk aan storen. De helderheid van het scherm neemt al snel af onder ook maar een kleine kijkhoek. Daarnaast is de accuduur redelijk oké bij weinig gebruik, maar bij redelijk intensief gebruik slurpt de processor snel de accu leeg. Een hoesje is bijna verplicht bij deze telefoon vanwege de gladde achterkant. Tevens kan de accu niet verwisseld worden.

Zijn er dan geen pluspunten? Ja, natuurlijk! Het is een snelle telefoon welke vlug zijn werk kan doen en alle huidige games zal kunnen draaien. Hij is compleet waterdicht zonder dat er klepjes voor de mini-jackplug en USB-poort zitten! Er zit bijna stock/vanilla Android op (zónder een lelijke/vertragende/zware skin. Qua design ziet hij er mooi uit (mening van mijzelf). Hij maakt de beste foto’s (mening van velen) van de huidige generatie smartphones inclusief een fysieke cameraknop.

Om een persoonlijke noot eraan te geven; ik houd het toch bij mijn andere telefoon, de Note 4, als daily driver. Can’t resist that big amoled screen.
Pluspunten
  • Zeer goede camera
  • Bijna stock Android
  • Snel in gebruik, goede prestaties
  • Water- en stofdicht (en toch geen klepjes voor de USB-aansluiting en hoofdtelefoon uitgang)
  • Opslag uitbreidbaar met microSD kaartjes (tot 200GB kaartjes mogelijk)
  • Vingerafdrukscanner werkt handig en snel
  • Fysieke cameraknop
  • Redelijk goede vingerafdruksensor
  • Notificatie led aanwezig
Minpunten
  • Gladde behuizing (hoesje benodigd)
  • Touchscreenraster zichtbaar bij bepaald lichtinval
  • Geen verwisselbare accu
  • Wispelturige accuduur
  • Scherm is onder een kleine kijkhoek al direct minder fel
  • Hoge prijs
  • Bloatware (maar gedeeltelijk te verwijderen)
  • Zwak led lampje voor bij de backcamera
  • Geen draadloos opladen

Extra informatie

Andere reviews:
Editlijst
05-11-2015: Hello world! Meerdere teksten aangevuld.
09-11-2015: Z1 geschreven terwijl het over de Z ging. Scherp opgemerkt door Ryan-161 (↗).
29-11-2015: Eindelijk de review verder uitgebreid op de vlakken: eigen Z5 foto’s en vergelijkingsfoto’s; featureset: Quick Charge toegevoegd en wél een headset meegeleverd; software handigheidjes; her en der toevoegingen aan de tekst.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Wit?

Meer advertenties

Goede review, +2 van mij!

Klein vraagje: Met welke firwareversie is getest? Het schijnt dat de nieuwste versie van een paar dagen geleden ervoor zorgt dat de camera wat sneller opstart.
Dank je wel!

Grotendeels heb ik de telefoon getest met meest recente firmwareversie: 32.0.A.6.152. En ja de camera start net iets sneller op (voor zover ik er op had gelet).
Het is toegevoegd aan de review.
Hele goede review! Duidelijk en eerlijk. Bedankt.
Goeie review, 1 opmerking, bij sommige foto's zet je erneer dat het een Z1 is. Maar dat is de Xperia Z. Geen Z1!
Bedankt voor de feedback! Het is aangepast in de review.
Leuke review, leest lekker weg, en bovendien ook nog zeer informatief.

Good job!
Een hele goede review. Ook omdat ik het op bijna alle punten met je eens ben. (heb de Z5 nu 2 weken).

Een +3, vooral omdat je samenvatting bovenin écht spot-on is. En de uitgebreide camera-test.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 3 december 2015 09:58]

Dank je wel!
Veel plezier met je Z5! Hopelijk vind je het touchscreenraster niet zo storend als ik.