Sony Xperia Z5 Wit Review

NakebodTestpanel 4 november 2015, laatste update op 8 november 2015, 4.246 views

Sony Xperia Z5 Wit (Testpanel)

Een high end toestel met een ietswat gedateerd, maar inmiddels wel herkenbaar Xperia design. Het toestel ligt goed in de hand, en de krachtige hardware zorgt voor een goede vlotte gebruikerservaring.

Pluspunten

• Bijna stock Android
  • Veel standaard apps verwijderbaar
  • Camera (Snelheid, kwaliteit)
  • Lange accuduur bij "matig" gebruik
  • Nuttige "tweaks" / instellingen
  • SD kaart

Minpunten

• Horizontaal gepolariseerd scherm
  • Telefoon is te glad
  • Notificatie LED erg fel
  • Stevige prijs

Intro

Allereerst wil ik Sony en Tweakers bedanken voor het opzetten van een geweldige actie waar 5 Tweakers de Z5 mochten testen!
Ik was 1 van de 5 gelukkigen die deze dag aanwezig mocht zijn bij de Strong Viking Run. Het was een mooie dag waar de telefoon (hopelijk) goed getest is als het gaat om de camera functie :)

Quick Specs

• 2900 mAh accu
• 23 MP camera, 4k@30FPS, 1080p@60FPS, 720@120FPS
• Android 5.1, binnenkort 6.0
• IP68 waterproof
• FM Radio (Antenne via hoofdtelefoon)

De behuizing

De Sony Xperia Z5 lijkt wederom veel op zijn voorganger(s). Er zijn slechts wat kleine aanpassingen zoals een grotere powerknop, dit komt door de ingebouwde vingerafdrukscanner. De achterkant is ook hier weer van glas. Hopelijk kan Sony het verleden achter zich laten, en heeft de Z5 geen last van spontaan barstend glas zoals bij de Z1 en Z2.
Door de glazen achterkant is het toestel echter erg glad. Je hebt niet enorm veel grip. Ik heb er dan inmiddels voor de veiligheid een hoesje omheen zitten zodat hij minder glad is.

Zowel aan de voor als achterkant ligt het glas iets dieper in het frame. Het voelt een beetje vreemd aan.
Wat ook vreemd aanvoelt aan de achterkant: Het Sony logo, en het gebied rond de camera. Deze zijn om ťťn of andere reden weer stroef, en dat voelt op een verder geheel gladde achterkant erg raar aan.
Als de gehele achterkant deze afwerking had gehad verminder je de kans op vallende telefoons enorm.

De simkaart/sdkaart zitten samen in een tray achter een met rubber afgeschermd klepje. Deze tray is vrij klein. Je hebt bijna een pincet nodig om hem uit de telefoon te halen. Ook moeten de sdkaart en simkaart er "op de kop" in, dus om te voorkomen dat ze uit de tray vallen moet je je telefoon op de kop houden :)

Opladen gaat via een normale microUSB poort, helaas nog geen USB Type C. Dus dat is 3x steken ;-) Wat wel nieuw is: De poort zit niet achter een waterdicht klepje. Opladen direct nadat de telefoon in het water is geweest raadt Sony dan ook af, eerst moet de poort goed droog zijn.

Ik heb een witte Z5. Het contrast tussen de witte rand en een zwart scherm is groot en daardoor komt het scherm redelijk "In your face" over. Bij de zwarte Z5 is het scherm minder aanwezig, ondanks dat hij natuurlijk even groot is.

Standaard Z5Met hoesje

Het formaat van de telefoon is iets groter dan mijn vorige telefoon, de Nexus 5. Hij is daarentegen wel weer iets dunner, wat persoonlijk niet had gehoeven. Liever een iets dikker toestel met een (nog betere!) accu dan bezuinigen op de ruimte en daardoor eigenlijk ook altijd een kleinere accu.

Software Update

De meegeleverde software versie is 32.0.A.4.11, inmiddels is er een update uit van 225.9 MB die de versie naar 32.0.A.6.152 brengt.
Het kan zijn dat enkele punten die in deze review besproken worden inmiddels verbeterd/verslechterd zijn :)

Een officiŽle changelog heb ik nog niet gevonden, wel een onofficiŽle changelog van XDA, die het weer had gevonden op een Taiwanees forum.
• Update "Home" version.
• Optimization "cameras" startup speed.
• Re-optimized phone heating problem.
• Upgrading contacts database.
• Optimization of fluency.
• "Camera" photographs accelerated storage time!
• Optimization "cameras" code.
• "Fingerprint" to enhance the ability to identify.
• Optimize "RAM."
• "Calendar" interface optimization.
• Add "VoLTE" function.

En wat niet vernoemd is: de Z5 is met 32.0.A.4.11 vatbaar voor de Stagefright bug (CVE-2015-3876). Na deze update is dit ook aangepakt en ben je niet meer kwetsbaar voor (bekende) Stagefright bugs.

Software

De Android versie is 5.1.1. Binnenkort volgt een update naar Android 6.x, mogelijk nog voor het einde van het jaar.
De skin die Sony gebruikt ligt redelijk dicht bij een stock Android ROM. En dat vind ik erg plezierig. De launcher van Sony is prima in orde. Wel gebruik ik al jaren als launcher Nova Launcher. Deze is nu ook weer als standaard ingesteld. Toch een gewoontediertje he :)
Sony levert een redelijke hoeveelheid voorgeÔnstalleerde software mee. Is dat erg? Mja..nee... Bijna alle applicaties zijn namelijk te verwijderen! Een paar apps zoals de Support en What's New app zijn bijvoorbeeld niet te verwijderen.
Leuke extra's
Er zijn wat extra functionaliteiten ingebouwd welke niet standaard in Android zitten.
Het zijn niet alleen gimicks maar ook nuttige functies die iets kunnen toevoegen aan de gebruikerservaring.

Themes
Met een simpele klik verander je de kleurstijl van je telefoon. Standaard kan je een aantal kleuren kiezen, zoals wit, blauw, zwart, grijs, groen, rood/ Optioneel met bijpassende achtergrond. Na het toepassen van een ander thema krijgen de kopteksten in het instellingenmenu en de bovenste balk de kleur van je thema.
Het is echter niet overal doorgevoerd, zo blijven dialoogvensters met een OK/Cancel optie in de standaard kleur.

Scherminstellingen
In het instellingenmenu kan je nog wat kleurcorrecties doen in de vorm van uit, X-Reality for mobile en Super-vivid mode. Waarvan X-Reality naar mijn idee de mooiste resultaten geeft. Dit is ook de standaard optie.
Als dat nog niet genoeg is, heb je ook nog de mogelijkheid onder "White Balance" de gehele kleurinstellingen aan te passen. Standaard is het scherm ietwat blauwig, wat de review van Tweakers ook bevestigd.

White balanceScherminstellingen

Ook is er een optie om "handschoenmodus" te activeren, wat binnenkort vast van pas gaat komen.
Onder de noemer "Smart backlight control" heb je de mogelijkheid om het scherm niet in slaapstand te laten gaan zolang je de telefoon in je hand hebt en naar het scherm kijkt. Bijvoorbeeld met foto's bekijken.

Als laatste wil ik de "Tap to wake up" bespreken.
Met deze functie kan je als het scherm uitstaat op het scherm dubbeltikken. Als gevolg hiervan gaat je scherm aan :)
In een autohouder is dit bijvoorbeeld een handige functie, ik heb namelijk 2 universele houders, waar de klem bij beiden over de power knop heenvalt.
Ik heb echter ook een nadeel ondervonden. Automatisch ontgrendeling in mijn broekzak. Omdat ik gebruik maak van de vingerafdrukscanner (Hier kom ik verder in deze review op terug) ontgrendeld de telefoon niet, maar heb je wel de mogelijkheid om noodoproepen te plaatsen.
Hierdoor kwam het regelmatig voor dat er toet geluiden uit mijn broekzak kwamen. Sinds ik deze functie weer uit heb staan heb ik hier geen last meer van gehad.

Ik heb in deze korte testperiode 1x een soort van Black screen of Death gehad. Met een vrijwel volle accu leg ik de telefoon na een kort gebruik weg. Een paar minuten later wil ik wat controleren, en het scherm gaat niet aan.
Na een Power + Vol- en Vol+ voor 10 seconden inhouden kwam de telefoon weer tot leven. Het is en blijft software, zullen we maar zeggen :) Zolang dit maar een uitzondering is...

Accessories

Over de meegeleverde accessoires kunnen we kort zijn: Die zijn er niet.
Naast de telefoon en oplader inclusief USB-kabel zit er een zeer summier "boekje" bij.

De oplader zelf is geen quickcharge lader, ondanks dat de telefoon het zelf wel ondersteund. Volgens de specificaties van Sony kan je in 10 minuten ongeveer 5.5 uur extra accutijd verkrijgen met een Quickcharge lader.
*Supported devices: Xperia™ Z3+. Usage measured against Sony Mobile’s Average User test profile (2014) (including calling, texting, web browsing, social networking, game playing, music listening, picture taking, picture browsing, online video watching, video recording and playback).
Ook een koptelefoontje ontbreekt, al was het maar om een antenne te hebben voor de FM radio!
Edit: Tweakers en/of Sony hebben mij een headset toegestuurd, waarvoor dank :)
Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen of deze er standaard bij had moeten zitten, of dat hij bij het opladen voor de dag bij Strong Viking Run per ongeluk bij Tweakers is blijven liggen.

Scherm

Het beeldscherm is een full HD IPS LCD scherm. In de review van Tweakers heeft men last van backlight bleeding. Zelf heb ik hier nauwelijks last van, pas na het lezen van de review en 10x kijken zag ik iets wat wel lijkt op backlight bleeding. Maar bij normaal gebruik valt het totaal niet op.
Wel is het scherm standaard aan de blauwe kant. Door in het instellingenmenu de witbalans aan te passen naar de RGB waardes 216/113/0 kom je, aldus Tweakers, dichtbij de "perfecte" kleurtemperatuur.

Het scherm van de Z5 heeft, zoals eigenlijk alle toestellen, een gepolariseerd filter. Welke richting dit is maakt nogal veel uit. Sony kiest er bij de Z5 wederom voor om dit horizontaal te doen. Dit in tegenstelling tot "de rest" die dit filter 45 graden gedraaid hebben.
Dit betekend dat je de telefoon in landscape icm een gepolariseerde zonnebril niet kan bekijken omdat je een zwart scherm ziet, zoals onderstaand voorbeeld met een Z2.
Was dit "gewoon" onder een hoek van 45 graden gedaan, kon je het toestel zowel in portait als landscape gebruiken met een gepolariseerde zonnebril.

Camera
De smartphone met de beste camera
Een gewaagde slogan van Sony. Kunnen ze dit waarmaken in de praktijk, of is hij alleen op papier de beste?

Sony staat bekend om goede camera sensors. Waarschijnlijk niet voor niets dat andere fabrikanten hun sensor vaak bij Sony halen :)
Waar de voorgangers nog een 20.7MP camera hadden, is deze bij de Z5 vervangen door een 23MP exemplaar. Stiekem schijnt het toch een 25MP sensor te zijn

Zover mij bekend maakt de Z5 ook weer gebruik van downsampling, foto's worden standaard geschoten op 23MP, terwijl het eindresultaat een 8MP foto is. Is dit dan pure marketingpraat? Betekend dat dan dat alle overige informatie verloren gaat? Door het gebruik van de downsampling techniek zouden je foto's scherper worden en minder ruis vertonen. Indien gewenst kan je ook foto's maken in 23MP zonder dat ze teruggebracht worden naar 8MP.

De camera app heeft een hoop opties. De meeste zijn echter niet meer dan gimicks.
Zo zijn er een paar argumented reality opties genaamd AR Effect en AR Mask.
De nuttige camerastanden zijn Superior Auto, handmatige instellingen, 4K Video, Panorama en Timeshift Video (Slow Motion filmen)

Dit is mijn eerste telefoon met een fysieke cameraknop. Het is nog erg wennen, ik ben geneigd om de telefoon nog handmatig te unlocken en de camera app te starten. En dat kan sneller!
De actie die uitgevoerd wordt als je de cameraknop indrukt is ook nog eens instelbaar.
Je hebt de keuze uit:
• Geen actie
• Camera app openen en foto maken
• Camera app openen en filmen
• Camera app openen

Onderstaande foto's zijn op hetzelfde moment genomen, en de verschillen zijn groot! Zo zie je meer op de foto, en vooral valt er veel meer licht op de sensor. Zelfs zoveel dat de verlichte muur iets overbelicht is.
Nexus 5Xperia Z5
LG Nexus 5Sony Xperia Z5
Zoomen
Gewoon 1 tip: NIET DOEN!
Er is geen optische zoom aanwezig, je kunt dus alleen digitaal zoomen. Zelfs bij 1.1x zoom zie je al dat het er niet mooier van wordt.
Waarschijnlijk is het een beter idee om een foto in 20MP (16:9) of 23MP (4:3) te maken en die zelf te croppen.
Slow Motion opnames
De Xperia Z5 heeft de mogelijkheid om te filmen in 720p met 120 FPS.
Het is een leuke optie voor evenementen zoals de Strong Viking Run waar snelle actie is. In het dagelijkse leven zal je het waarschijnlijk sporadisch gebruiken.

Iets wat mij in het dagelijkse leven tegenhoud om deze functie te gebruik is het moire effect bij slow motion. Hoe en waardoor het precies veroorzaakt wordt durf ik niet te zeggen, maar het effect lijkt groter te zijn als de afstand tot het object groter is.
Note
Er is afgelopen week een software update geweest, sindsdien heb ik echter nog geen goede gelegenheid gehad om te testen of dit effect nog steeds aanwezig is.
Foto's
Camera Conclusie
Echt veel vergelijking qua smartphone camera's heb ik niet. Ten opzichte van de Nexus 5 is het echter een wereld van verschil. In een donkere omgeving kan je nog aardig goede foto's en filmpjes maken, waar ik voorheen een zwart vlak zou krijgen.
Gezien het nog steeds een smartphone is, en geen compact camera of spiegelreflex, durf ik wel te zeggen dat het een goede camera is. Ik laat het aan de experts over of het "De beste" is zoals Sony zelf claimt.

Toch heb ik het idee dat de foto's onder bepaalde omstandigheden beter kunnen. En dat lijkt tot op heden enorm afhankelijk van de afstand tot het object. Net of de downsampling techniek iets te agressief werkt waardoor scherpte/diepte verloren gaat.

Bekijk je de foto's op de telefoon, dan ziet het er an sich prima uit. Bekijk je ze echter op de computer en je bekijkt de details wat beter dan ziet het er toch wel korrelig uit.
Zodra het object dichtbij is, zoals bij de foto van mijn kat, dan kan je juist weer enorm veel detail zien. Je kan bijna de individuele haren tellen. Dus hij kan het wel.

Onderstaande afbeeldingen leggen hopelijk uit wat ik bedoel :) Het zijn dezelfde foto's die hierboven staan, uitgesneden/weergegeven op originele grote.
Snapdragon 810, een heethoofd?

De Z5 maakt gebruik van de Snapdragon 810. Het is als het goed is wel een nieuwe revisie die minder warmte problemen heeft. Bij een aantal camerastanden, o.a. 4K filmen, krijg je wel een waarschuwing. Indien de temperatuur te hoog oploopt sluit de camera app zichzelf af. Uiteraard na het opslaan van je huidige opname :)
In de praktijk heb ik dit nog niet meegemaakt. Tijdens het installeren van al mijn apps is de telefoon flink bezig, en werd toen een beetje warm, maar niet heet. Over het algemeen valt het dus reuze mee, veel warmer dan handwarm heb ik hem nog niet meegemaakt.

Ook tijdens het, speciaal voor jullie ;) veelvuldig spelen van Real Racing 3 werd de telefoon niet heet, maar hooguit iets warmer dan handwarm. Maar nog steeds prima vast te houden zonder risico op brandblaren. Op deze warme momenten heb ik ook geen crashes gehad.

Accu

Op de door Tweakers georganiseerde dag bij de Strong Viking Run is de telefoon, maar met name de camera, flink gebruikt. De opnames zijn voornamelijk gemaakt in 1080p @ 60 FPS. Het scherm heeft deze dag meer dan drie uur aan gestaan. In de loop van de dag zijn er verschillende camera standen gebruikt. Die camerastanden hebben ook weer invloed op het verbruik: Slow motion filmen kost meer processorkracht, en het opslaan duurt naderhand ook langer dan een simpel filmpje.
Aan het einde van deze mooie dag was mijn accu nog bijna half vol. Of half leeg. Wel moet vermeld worden dat er op deze dag geen simkaart aanwezig was in de telefoon, waardoor het GSM gedeelte geen accu heeft verbruikt.

Inmiddels zit de SIM kaart wel in de telefoon, en heb ik de telefoon volledig in gebruik genomen.
In mijn woonplaats, zowel binnen als buiten, heb ik met 4G slechts 1 of 2 streepjes van de 4 bereik. Schakel ik over naar 3G heb ik 3 of 4 streepjes bereik.
Wat dit in de praktijk voor de accu betekend weet ik niet. In theorie is 4G zuiniger dan 3G, maar de mindere dekking van 4G kan dit verschil weer ongedaan maken, waardoor het onzinnigere 3G netwerk misschien weer zuiniger is...
In de praktijk heb ik niet echt verschil kunnen ontdekken tussen een dag 3G of een dag 4G. Dat komt natuurlijk ook omdat iedere dag wel iets anders is qua gebruik van applicaties/browsen.

Mijn dagelijkse gebruik is vrij standaard, de tijd controleren, een uurtje Endomondo GPS tracking, Spotify, wat browsen, wat WhatsAppen, een paar telefoongesprekken. Niet overdreven intensief. Met dit gebruik is een accutijd tot 2 dagen prima haalbaar.
Het lukt echter wel om de accu binnen een dag leeg te krijgen. Na bijna 2.5 uur aan Real Racing 3 te hebben gespeeld, het normale dagelijkse gebruik en het scherm in totaal meer dan 3 uur aan, was de accu zo goed als leeg.

Uiteraard speel ik nu veel meer met de telefoon dan ik normaal zou doen, maar dan kom ik alsnog tot mooie waardes, zoals GSam Battery Monitor mooi laat zien.

In de batterijinstellingen zijn er nog verschillende opties om je batterijduur te verlengen, bijvoorbeeld door wifi en mobiele data uit te schakelen als het scherm uit is of door de prestaties van het toestel te verminderen.

Bellen

Je zou het bijna vergeten, maar met een smartphone kan je ook nog bellen! Ik kan hier kort over zijn: De gesprekskwaliteit is helder en duidelijk.
De bel applicatie is eenvoudig vormgegeven, een zoekfunctie met daaronder een aantal foto's van je favoriete contacten, en tot slot je gespreksgeschiedenis.

PS4 Remote Play

Een Sony specifieke feature is de Remote Play functie voor PS4 bezitters.
Ja ik weet dat het onofficieel ook op andere apparaten kan, eigen ervaring is dat dat minder soepel werkt door gebrek aan PS4 controller :)
Met Remote Play kan je, zoals de naam al zegt, op afstand je PS4 bedienen. Dit kan via de controller, of via onscreen controls. Ik heb Remote Play nog niet buitenshuis getest, maar binnen mijn eigen WIFI netwerk werkt het prima. Via mobiel internet zal het vast wel werken, maar dan vliegen je MB's er zo doorheen. Een kort potje GTA V verliep probleemloos, de besturing voelt niet traag aan, je bewegingen zie je direct terug.

Vingerafdrukscanner

Ondanks dat de Z5 nog Android 5.1.1 draait, heeft Sony al wel een implementatie gemaakt, en een vingerafdrukscanner ingebouwd. En uiteraard ook werkend :)
Hoeveel veiligheid deze scanner echt biedt durf ik niet te zeggen. Mijn insteek is dan ook niet dat het extreem beveiligd moet zijn, het gaat mij meer om snelle ongeoorloofde toegang door (on)bekenden te voorkomen. En daar is deze vingerafdrukscanner prima voor geschikt.

Het aantal geregistreerde vingers is maximaal 5. In de praktijk denk ik dat dit voldoende is, in de praktijk gebruik je waarschijnlijk maar 3 of 4 vingers.
Pak ik de telefoon met mijn linkerhand, dan gebruik ik de middelvinger. (Telefoon normaal in de hand) of de duim. (Hand over het scherm aan voorkant)
Pak ik de telefoon met mijn rechterhand, dan gebruik ik vaak de duim (Telefoon normaal in de hand) of de wijsvinger. (Telefoon in landscape om bijvoorbeeld foto's te maken)

Tot nu toe lijk ik mijn linker wijsvinger of rechter middelvinger niet te gebruiken om de telefoon aan te zetten en te ontgrendelen.
Potentieel nadeel van een beperking van 5 vingerafdrukken: Als je de telefoon deelt met je partner kan je tekort komen :)

Als backup heb je altijd de mogelijkheid om een PIN, patroon of wachtwoord in te geven. Dit is verplicht om in te stellen als je gebruik wilt maken van de vingerafdrukscanner.
Tijdens het registreren van je vinger is het aan te raden om je vinger op verschillende manieren op de scanner te leggen, zodat de afdruk zo goed mogelijk vanaf verschillende posities geregistreerd kan worden.

De vingerafdrukscanner werkt snel, druk op de powerknop, houdt je vinger nog even op de knop en je telefoon is automatisch ontgrendeld. Het totale proces van het ontgrendelen inclusief indrukken van de powerknop neemt ongeveer 1 seconde in beslag.
Natuurlijk ook getest of anderen hem niet kunnen ontgrendelen. Niemand kan mijn toestel ontgrendelen met hun eigen vingerafdruk.

Wel moet je een droge vinger hebben, is je vinger vochtig kan de scanner je vingerafdruk niet goed lezen.

Notificatie LED

Of moet ik zeggen schijnwerper?
De LED is erg fel. Te fel eigenlijk. In een donkere kamer kan je daardoor zonder problemen contouren zien van dingen om je heen. Je kan in de instellingen wel de notificaties uitzetten, maar de batterijstatus (En dus ook opladen) zal hij altijd doen. Een optie om de LED te dimmen zou erg welkom zijn.
Voor al mijn normale notificaties gebruik ik LigthFlow. Ook hiermee lukt het niet om de LED tijdens het opladen uit te schakelen, of te dimmen.

Changelog

Wat punten bijgeschaafd
Enkele teksten wat herschreven
Extra foto's toegevoegd
Plus/Minpunten bijgewerkt

Ik heb de telefoon ongeveer anderhalve week in mijn bezit, en ben ik erg tevreden.
Het scherm is kleurrijk en helder.
De accutijd is naar mijn mening prima in orde. Het is lang geleden dat ik mij geen zorgen hoefde te maken of ik het einde van de dag wel of niet zou halen met 1 acculading.

De prijs is een lastig puntje. Ik hou van gadgets, ook van high end toestellen. Maar 700 euro zou ik zelf nooit aan een telefoon besteden. Dit betekend niet per se dat de telefoon te duur is, ik heb het er gewoon niet voor over :)

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Wit?

Meer advertenties

Bedankt voor je duidelijke review!
Ik ben aan het twijfelen tussen deze of de Premium :)
De notificatie LED is dus nog steeds net zo fel als de Z2, het gebrek aan configuraatiemogelijkheden blijft een minpunt.
Met de Z2 heb ik de kleur tijdens/na het opladen op rood gezet (met Light Manager). Dit is de minst felle LED kleur en is een heel stuk fijner in een donkere kamer :)
Het kan misschien ook schelen of je een witte of zwarte Z5 hebt.
Gezien de LED indirect de hele glasplaat aan de voorkant verlicht, gok ik dat dit bij wit nog meer naar voren komt.
Auto modus gebruikt voor de foto's te maken?
De meeste zijn op handmatige stand genomen.
Hoe presteerd de camera van de Z5 in auto modus? Heb je ook samples daarvan?
Hoe presteert de speaker eigenlijk? Ik heb altijd het idee dat bij de waterdichte telefoons de luidsprekers niet hard kunnen of snel vervormen.
Best aardig. Kan vast beter, maar gezien het formaat niet heel slecht. Of dat hard genoeg is, persoonlijk vind ik van wel. Maar voor beter geluid gebruik je imho maar een koptelefoon of wired/bt speaker.
Scherpe/hoge tonen op max volume vervormen wel iets.