Sony Xperia Z5 Zwart Review

lembregtseTestpanel 7 november 2015, laatste update op 30 november 2015, 2.703 views

Sony Xperia Z5 Zwart (Testpanel)

Als onderdeel van het plan Xperia Z5 Testpanel heb ik een 2 weken lang de Sony Xperia Z5 kunnen testen. Uiteindelijk is het niet mijn eigen smartphone geworden maar was ik er toch best verrast over. Lees de uitgebreide review voor meer uitleg bij mijn ervaringen!

Pluspunten

• Mooie camera beelden
  • Veel mogelijkheden
  • Heldere kleuren op het scherm in alle omstandigheden

Minpunten

• Wordt snel warm
  • Batterij soms snel leeg
  • Achterzijde voelt zeer glad aan

Als onderdeel van het Sony Xperia Z5 Testpanel heb ik een 2 weken lang de Sony Xperia Z5 kunnen testen. Ik was allereerst blij verrast toen ik op de hoogte gebracht werd dat ik gewonnen had. De effectieve start van het testen zou doorgaan op de Strong Viking Obstacle Run die 24 oktober plaats had.

Strong Viking Obstacle Run

Het was wel mijn week die welbepaalde week, ik had ondertussen al van alles gepland op zaterdag en was al compleet vergeten dat ik op Tweakers ergens een poll had geklikt dat ik graag zou willen meedoen. Want zeg nou zelf, wie zou daar nu op "ik sla deze even over" klikken. De verrassing was dan ook compleet toen ik bericht kreeg van Tweakers dat ik de Xperia Z5 mocht komen testen. Maar zo gezegd zo gedaan, zaterdag ochtend vroeg opgestaan en vanuit het Belgenlandje gecruised richting Amsterdam. Daar aangekomen al direct een immense drukte, want we zijn daar natuurlijk niet alleen, maar honderden stoere mensen stonden daar al klaar om mee te gaan doen met de Strong Viking Obstacle Run.

We begonnen met een korte introductie van wat we die dag allemaal zouden gaan doen, eigenlijk best simpel maar compleet. We werden ondersteund door een team van twee mensen die professioneel filmpjes maken van evenementen en andere dingen, zowat alles dus. Die mensen hebben dan proberen toe te lichten wat we allemaal konden doen om zo'n mooi mogelijke shots en filmpjes te maken, nou moet ik wel zeggen dat wij natuurlijk geen een daar kaas van gegeten hadden. We zijn dan een paar uutjes op het hele terein gaan filmen met een stabiliteitshouder en onze smartphones, want daar ging het hele stukje marketing natuurlijk over! Ik ga er van uit dat onze uiteindelijke beelden er alsnog vrij amateuristisch zullen uitzien, maar dat kan geen kwaad, de filmcrew had zelf ook het nodige materiaal bij. In ieder geval werden al onze beelden gebruikt om een montagefilmpje van te maken dat hier nog op Tweakers zou moeten gaan verschijnen.

Genoeg over die dag, hoewel die zeer fijn was, gaat het hier natuurlijk over de Sony Xperia Z5 en mijn ervaringen daarmee!

Featureset

Van de unboxing kan ik jullie spijtig genoeg niet veel laten zien want die hebben we daar allemaal ter plekke moeten uitpakken. Stiekem had Tweakers ze zelf al een keertje uitgepakt om ze allemaal te kunnen opladen van die dag, maar geen erg! Laat ik beginnen met de features van deze telefoon, hoewel je die natuurlijk allemaal op het internet ook kan vinden en lezen wil ik er hier een aantal bespreken die voor mij persoonlijk opvielen.

Wat natuurlijk het eerste opvalt als je naar de specs pagina van de telefoon gaat is zijn camera. Sony zet hier heel hard op in, vandaar ook de hele "Onze beste cameratelefoon" reclame campagne. Hij bevat een 23 megapixel (wat zegt dat nou nog tegenwoordig) met een volgens Sony zeer goede lens wat zij op de markt brengen als de "G-Lens". Laat me al direct vertellen, mijn kennis over camera's is klein tot onbestaand. Dus ik ga er niet heel erg hard kunnen over oordelen of het nu zich goed kan profileren als "super camera smartphone". Ik kan wel zeggen dat ik de foto's en filmpjes best kan smaken die er mee gemaakt worden, al kan het natuurlijk nog altijd niet tippen aan een deftige stand alone camera. We hebben deze camera natuurlijk veel uitgetest tijdens de run, mijn persoonlijke opdracht was de personen te "bevangen" op de beeld (in de vorm van filmpjes). Ik heb alles daar opgenomen in 4K iets wat de smartphone dus ook ondersteund, al moet ik wel zeggen dat hij daar heel warm van werd en de batterij daar ook onder te leiden had, maar daarover meer later.

Ook iets dat ik zeker wil vermelden is de IP65 en IP68 classificatie van de telefoon, deze zou er moeten op wijzen dat de telefoon spatwater en stofdicht zou moeten zijn. Iets wat we natuurlijk niet uitgetest hebben (ik een beetje) maar stof heb ik ondertussen toch nog nergens zien inkruipen.

Als laatste wat ik hierover wil vermelden is er de QualcommŪ Snapdragon™ 810, 64-bits Octa-core-processor die erin zit. Het meest voorname wat ik hierover kan zeggen is dat hij super snel aanvoelt maar daar tegelijk ook best warm van wordt. Dit voel je, zowel het positieve als het negatieve voel je dan ook zeer zeker in het dagdagelijks gebruik.

De verdere specificaties kan je hier op Tweakers of op Sony hun specs pagina zeker nog inkijken.

Bereik

Over het bereik van de telefoon kan ik zeer kort zijn, dat is gewoon goed. Ik heb natuurlijk het meeste ervaring met het netwerk hier in Belgie, specifieker Proximus. Waar wij wonen hebben we een 4G dekking en hier hebben we met deze telefoon een optimaal bereik mee. Ik moet wel zeggen dat ik dat met mijn huidige iPhone 6 ook heb, dus laten we zeggen dat hij scoort naar de verwachtingen.

Ook voor wifi, welke een 802.11ac ondersteuning heeft heb ik met de telefoon een optimaal bereik door het hele huis en deftige snelheden tijdens het surfen.

Accuduur

De accuduur, dat vond ik bij deze telefoon een moeilijke. Tijdens de testen op de Vikings Run merkte ik dat de batterij echt in vier uur tijd als een tierelier naar beneden gegaan was. Ik eindigde die halve dag met nog 20% op mijn telefoon. Wat ik toch wel een groot verschil vond, laat me daarbij wel zeggen dat ik vrijwel continu 4K video beelden heb zitten maken. Ondertussen speelde ik natuurlijk ook nog regelmatig met de telefoon zelf.

Nu ik maakte er mij toen niet te veel zorgen over aangezien het een apart gebruikspatroon was. Dus de verdere testen zouden wel meer duiding moeten kunnen bieden. De eerste dagen heb ik de telefoon gebruikt zonder sim-kaart om de simpele reden dat ik vanuit mijn werk mijn huidige smartphone moet gebruiken. Tijdens deze paar dagen viel het op dat de telefoon op een dag tijd al helemaal leeg was, geen idee hoe dit juist kwam maar het was wel hinderlijk. Je laadde hem 's avonds op, 's morgens trok je hem uit en als je dan 's avonds wou gaan spelen om hem te verkennen dan was hij al bijna terug leeg. Daar waren die zorgen dus weer...

Echter vanaf het ogenblik dat we er een sim kaart in gestoken hebben begon de telefoon zich als "te verwachten" gaan gedragen. Dus eind goed al goed, je komt met normaal gebruik eenvoudig tot twee dagen toe. We laden hem wel elke avond op ondertussen, maar puur omdat dit een gewoonte is, niet uit noodzaak. Uiteindelijk is het dus nog goed gekomen met de batterij.

Gebruiksgemak

Over het gebruiksgemak kan ik ook kort zijn, dat zit gewoon goed en op het niveau wat je kan verwachten van een Android telefoon. Ik heb zelf vroeger altijd met Android gewerkt, het laatste jaar ben ik echter door het werk overgeschakeld op iOS. Dit maakt dat ik ondertussen wat vervreemd was geraakt over de huidige stand van zaken rond Android.

Hij voelt zeer vlot in het gewone dagdagelijkse gebruik, je vindt er alles snel op terug en hebt natuurlijk toegang tot de gangbare applicaties die Android met zich mee brengt.

Scherm

Het scherm is mooi, maar met verborgen "eigenschappen". Wat bedoel ik daar nu weer mee? Wel het scherm is zeer scherp, we krijgen 2073600 pixels ter beschikking voor onze ogen, en dit over een scherm van 5,2". Dit zorgt dus voor een pixeldichtheid van 428 ppi. Wat volgens mij meer dan genoeg is voor de hedendaagse telefoon. Je hebt ondertussen ook de Xperia Z5 Premium op de markt, en deze heeft een 4K scherm met een ppi van 806, je vraagt je na een tijd dan wel af waar dat allemaal nog goed voor is (scherm van 5,5").

Het scherm toont zeer duidelijk als je het in het zonlicht gebruikt en dit is toch wel een grote plus vind ik. Veel telefoons die ik al gehad heb verbleken bij buiten gebruik, en daar houdt de deze toch wel goed stand. Wel viel mijn vriendin op dat het scherm onder een bepaalde hoek in de zon of vel wit licht een rasterpatroon doet verschijnen, ik veronderstel dat dit een eigenschap is van de gebruikte techniek achter het scherm.

Het scherm is voor mij persoonlijk dus een toppertje!

Design

Het design van deze telefoon is zeer eenvoudig, onder het motto less is more. Ik heb van Tweakers de witte versie ter beschikking gekregen. De voorkant van de telefoon bevat geen enkele knop meer, de Android terug, home en applicatie knop zit verwerkt in de applicatie zelf. Het enige wat je naast het scherm en de bezel zelf nog ziet zitten is de camera en de lichtsensor. Langs rechts hebben we de aan uit knop die lichtjes verzonken zit in het metalen omhulsel. Daarnaast hebben we de volume knop (die tevens een zoom functie heeft wanneer je in de camera app zit) en de "neem nou een keer een foto" knop en die laatste vind ik best wel een meerwaarde. Ik mis dit enorm op mijn huidige telefoon waar je nu altijd op het scherm moet duwen om een foto te trekken.

Onderaan zit vanzelfsprekend de micro usb poort en een stukje om de gsm ergens aan vast te maken. Ze hebben ervoor gekozen om de audio-jack boven aan te zetten, een keuze die ik zelf persoonlijk minder leuk vind omdat ik mijn telefoon altijd ondersteboven in mijn broekzak steek, kwestie van gewoonte. Langs de andere kant hebben we enkel nog het sleufje (met beschermkap) waar we de sim kaart en sd-card in kwijt kunnen.

Achteraan de gsm hebben we enkel nog de 23 megapixel camera met de bijhorende flitser. Daar hebben ze dan nog het Sony logo in het midden gecentreerd met het bekende NFC tekentje daarboven.

Bouwkwaliteit

De telefoon voelt zeer stevig in de hand, dit komt natuurlijk grotendeels door het metalen omhulsel en de verder glazen voor en achter kant. We hebben de gsm nog niet laten vallen dus ik kan geen uitspraak doen over de schokbestendigheid van het glas, al lees ik hier en daar op het internet dat het best een stevige combinatie zou moeten zijn.

Het enige nadeel dat bij deze glazen afwerking zit voor mij is dat de telefoon zeer glad in de hand ligt. Daarnaast hebben ze er ook voor gekozen om het glas verzonken weg te werken in de behuizing, dat zorgt ervoor dat je met je vingers altijd de zijkant van het metaal kan voelen alvorens je afbuigt naar de zijkant zelf. Dit zal niet voor iedereen even prettig aanvoelen. Wij hebben er dan ook voor gekozen om een hoesje rond de gsm te doen, dat zorgt allemaal voor een iets fijnere grip.

Stabiliteit

Over stabiliteit kan ik opnieuw best kort zijn, ikzelf heb nog geen enkel probleem gehad met stabiliteit van de telefoon of applicaties die erop draaien. Wel heb ik van een van mijn mede Tweaker tijdens de Strong Viking Run gehoord dat hij zijn telefoon moest rebooten vanwege een probleem. Dat zou dan ook het enige kunnen zijn dat ik hierover kan aanmerken.

De prijs, dit vind ik moeilijk om iets over te zeggen, is de smartphone het waard? Al bij al genomen is het namelijk best wat geld dat je moet neerleggen voor deze telefoon. De witte versie is al verkrijgbaar vanaf 639,99 euro de zwarte kan je in de winkel vinden voor twee tientjes minder.

Ik persoonlijk zou het veel geld vinden, momenteel heb ik een smartphone die zoveel waard is maar dat komt vooral omdat die gesponsord wordt. Dus ik denk dat dat iets is dat iedereen voor zich moet uitmaken en naar welke specificaties en indruk jij het meeste kijkt!

Mijn conclusie kan kort zijn, met nog een kanttekening. Je krijgt veel waar voor je geld, of je genoeg terug krijgt is voor ieder iets om uit te zoeken. Ik zelf heb (een beetje uit noodzaak) gekozen om bij mijn iPhone te blijven. Maar de telefoon blijft wel binnen de familie, mijn vriendin was al een tijdje op zoek naar een nieuwe smartphone en heeft hem nu met veel plezier in gebruik genomen. Ze heeft nog geen enkel moment geklaagd. Ik denk dan ook dat deze brand van telefoon, samen met zijn kleine en grote broertje veel mensen zal weten te plezieren!

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties

Ik wil er nog even aan toevoegen dat er bij deze phone geen oordopjes geleverd zijn. Toch een groot nadeel in tegenstelling tot de overige high ends. Snap niet dat dit nergens terugkomt