Sony Xperia Z5 Zwart Review

jpm.lensenTestpanel 1 november 2015, laatste update op 2 november 2015, 2.211 views

Sony Xperia Z5 Zwart (Testpanel)

Ik had niet verwacht, dat het mogelijk/ makkelijk zou zijn, maar deze apple fanboy gebruikt nu primair de sony xperia z 5! En dat is een nette prestatie, van iemand die voorheen, iPhone 2g, 4,5 en 5s gehad heeft. En daar tevreden mee dacht te zijn... Maar toch.....

Pluspunten

• schermkwaliteit
  • android
  • openheid systeem
  • 4k video opname
  • widgets
  • 32GB intern, veel beter als 8 of 16

Minpunten

• batterijduur
  • geen iOS, dus zoeken voor mij
  • veel extra software meegeleverd, niet allemaal nuttig

Ik had het geluk, een winnaar te zijn, van de onderstaande actie:
sony xperia z5 testpanel
Anne bedankt voor de goede zorgen, Thomas van badbirds.nl voor de tips qua filmen en alle andere aanwezige tweakers/ medewerkers van badbirds, ik vond het erg gezellig en leerzaam. Ook erg leuk/ leerzaam de Ronin stabilisatie in actie te zien.

En ben zo dus in bezit van een Sony Xperia Z5 gekomen. De overdracht was bij de Strong Viking Run, in Spaarnwoude. En het idee was daar de camera te testen. En hier wordt dus ook een filmpje van gemaakt, zodra deze beschikbaar is, zal ik deze review updaten met de link.

Tijdens de viking run, heeft mijn telefoon iets van 11Gb aan filmpjes geschoten, zowel in 4K resolutie, als in normale full hd resolutie. En de camera ploeg, was onder de indruk van de camera. Helaas was hierna de batterij ook wel leeg, wat niet heel gek is.

Ik zal proberen deze review, als volgt op te bouwen:
1. Inleiding
2. In gebruik nemen/ iOS data overzetten
3. Scherm
4. Camera
5. Stevigheid
6. Software/ android/ apps
7. Conclusie

In gebruik nemen/ iOS data overzetten

Zoals al in de korte toelichting vermeld, ben ik een redelijke apple fanboy, MacBook Pro Retina 2014, aantal iPad mini's en de apple tv, en voorheen gebruikte ik een iPhone 5s. Express de 5s vanwege de maat, maar dat zal later blijken, was niet geheel terecht.

Op zaterdag waren we bij de Strong Viking Run aanwezig, en op zondag zou ik vliegen naar Cannes, ivm werk. En het idee was wel om de film data bij de film ploeg te krijgen, zodat ze er een mooi compilatie filmpje van te maken.

Dus meteen op de zaterdag, dat ik thuis was, de telefoon aangesloten op de MacBook, ik had gehoopt, gewoon een externe schijf te zien, zodat ik snel de data eraf kon halen, en uploaden. Helaas was dit een foute gedachte.

Ik had Sony bridge voor mac software nodig.

Maar hierna kon ik de filmpjes eraf halen, echter vond ik de software wel goed werken, maar weinig info, over hoever hij was met overzetten, of hoe snel het ging, ook kon ik de filmpjes tussentijds niet ergens vinden. Er was alleen een algemene voortgangs balk. Maar eind goed, al goed, de gegevens van de telefoon af kunnen krijgen.

Wat ik wel een nette feature van de sony software vond, was de migratie van iOS naar Android. Ik heb de methode gebruikt, waarbij hij een iCloud backup kon pakken, en hier de dingen uit gepeuterd heeft. Hij pakte echter wel een oudere iCloud backup, maar ivm de haast, ben ik hier niet verder ingedoken. Wat ik wel jammer vond, is dat hij niet de email accounts mee nam.

Wat ook wel een nette feature was, was een mms met een link naar de apps, die je op de iPhone had, en die je dus ook uit de google play store kon halen. Alleen waarom ze voor een mms kiezen, is mij niet geheel duidelijk. Ik weet alleen dat voorheen sony ericsson, ook zelf mms systemen maakte. Maar voor zover ik het weet, is MMS redelijk dood in NL.

Het was gelukt de telefoon op tijd klaar te krijgen. En zondag ochtend, heb ik de sim kaart uit mijn iPhone gehaald, en in de sony gedaan.....

Scherm
Zoals ik eerder al geschreven had, heb ik eind vorig jaar, bewust voor een iPhone 5s gekozen, ivm de maat. Ik dacht dat een grote telefoon niets voor mij was, en ik was al zeer content met de extra rij iconen, die er vanaf de iPhone 5 beschikbaar was. Maar na nu langere tijd de Sony gebruikt te hebben, vind ik het toch wel erg lekker werken. Ik denk niet dat ik blij zou worden, van een nog grotere telefoon, maar dit is goed te doen.

En dat vind ik een compliment voor Sony. Ook vind ik het een mooi scherm. Een collega vond dat ik de helderheid te laag had, ik dacht dat dat het volume regelaar mechanisme was, maar helaas niet. Maar ik kon de telefoon prima gebruiken.

Ik dacht dus niet van grote telefoons te houden, maar ik zou nu niet anders meer willen. Pluspunten voor sony!

Camera
Een van de killing features van de telefoon, is de camera. En deze is dus ook uitgebreid getest. Eerst tijdens de viking run, en later ook nog. Ik moet wel zeggen, dat ik er nog wat filmpjes van moet gaan maken, om echt te zien, of je het 4k gebeuren kunt zien (op een ander scherm, aangezien de telefoon full hd is). Al zal dat lastig worden voor mij, aangezien ik geen 4k tv heb. Maar mogelijk kan ik wat verschil zien, op het retina scherm van mijn MacBook.

Wel moet ik zeggen, dat ik helaas wel een paar rare dingen heb meegemaakt met de software van de camera:
  • Opstarten, gaat soms traag
  • Af en toe een melding, dat hij al geopend is, als je hem probeert te openen
  • Er staat ook movie editor software, standaard op de Sony, maar deze accepteerd 4k video niet, beetje raar
  • Ook heb ik al een waarschuwing gehad, dat de camera software ervoor kan zorgen, dat de telefoon te warm wordt, en dat hij dan de camera software stopt, maar wel de film opslaat
  • In mijn beleving, gaat het nemen van een foto niet echt snel
  • Wel een dedicated foto/ film knop
  • Het lijkt erop, dat customised camera settings, na herstart van de app, weer op default zijn, beetje jammer
Stevigheid
Helaas is de telefoon al aan een val van de tafel test onderworpen, en daar bleek hij toch niet heel goed tegen te kunnen. Er is een stukje van de rand afgebroken, maar hij zit nu in een hoesje, toen nog niet, dus nu wat beter beschermd.

Ook moet ik zeggen, dat ik de telefoon, af en toe, nog wel erg warm vond worden, kon je duidelijk voelen aan de achterkant, maar mogelijk is dat nog dmv software update op te lossen.

Software/ android/ apps
Ik had op mijn iPhone 5s, iets van 150+ apps staan, maar ik moet eerlijk zijn, lang niet allemaal vaak in gebruik. Dus dit gaf ook een mooie kans, eens flink op te ruimen. Langzaamaan, komen er wel meer bij, maar ik probeer nu wat selectiever te zijn, en mogelijk gaan er ook nog wel een aantal van de megeleverde apps vanaf.

Het was en is nog steeds een beetje wennen/ zoeken, maar ik moet zeggen, dat ik android/ sony schil erg fijn vind werken, wat verschillen, die ik waardeer:
  • Widgets, gebruik ik meer dan ik verwacht had, en erg handig
  • Notificaties, zien er naar mijn mening mooier uit, en ook zie je vaak een duidelijke app relatie
  • Het is een klein ding, maar ik ben erg blij, met de netwerk activiteit indicator, de driehoekjes, die laten zien dat hij wat verstuurd/ ontvangt
  • screenshot maken dmv aan uit knop, aan de zijkant (best goede locatie eigenlijk
  • Meer vrijheid (misschien wel teveel), om alles naar eigen wens in te stellen
  • Recentelijk, 31 oktober, update gehad binnen android 5.1.1 zodat ik nu niet meer stagefright kwetsbaar ben
  • helaas nog geen android 6, maar moet nog komen
  • camera software nog niet mega stabiel, zie eerder
Doordat je erg veel kunt instellen, kan het soms zoeken zijn, bijvoorbeeld een iphone stil krijgen, erg makkelijk, dmv knopje aan de zijkant. Ik heb bij android wel de niet storen functie gezien, maar is toch niet helemaal gelijk. Als je dat aan hebt staan, maar je start een nieuw geinstalleerd spel, dan heb je wel gewoon geluid, en dat kan wat lastig zijn.

Het apps aanbod valt mij heel erg mee, de enige app die ik tot op heden nog niet kon vinden voor android, was twitterrific, naar mijn mening een erg fijne twitter client. Maar ik gebruik nu Tweetcaster, en werkt ook erg goed.

Wat ik wel nog een vage vereiste vond, was met OWA for android, om die app te kunnen gebruiken, moet je je telefoon versleutelen, wat prima is, maar om dat te kunnen starten, moet je telefoon en volledig opgeladen zijn, en aan de lader hangen. Ik vermoed dat hij hem anders mogelijk sneller leeg kan trekken, als dat hij de telefoon op kan laden. Maar dit is wel een eenmalig iets.

Ook vond ik het toevoegen van de vingerafdruk, wat minder snel/ makkelijk tov iOS gaan. Maar ik moet wel zeggen, erg knap, om dit te verwerken, in de knop aan de zijkant. En eigenlijk is dat best een fijne plek voor de aan/ uit knop.

Ik heb pas wat later een micro sd kaart geplaatst, omdat de telefoon standaard al 32Gb heeft, maar na het in gebruik nemen van de micro sd kaart, en het moven van de apps, merkte ik wel dat ik wat widgets kwijt was, en ook wat apps die van het start scherm af waren. Wel makkelijk weer terug te halen, maar niet helemaal netjes als je het mij vraagt.

Wat ik ook een erg nette optie vind, is de stamina optie, om de batterij duur te verlengen. Wel een waarschuwing hierbij, je kunt hem zo instellen, dat hij alleen gaat checken op nieuwe berichten/ notificaties, als jij zelf een verbinding op zet. Dit zal zeker batterij duur besparen, maar kan er ook voor zorgen, dat je bepaalde belangrijke meldingen, pas later krijgt.

Niet heel belangrijk/ killing feature, maar ik heb er nu een lego movie thema op staan, en ik vind dit er wel grappig uitzien, ook iets wat je volgens mij niet zo makkelijk met een iPhone voor elkaar krijgt. Ik moet wel eerlijk zijn, thema is niet perfect, af en toe, zie je nog de oude knoppen. Maar ik vind het zeker leuk.

Wat ook een erg fijne feature is, is dat de telefoon standaard met 32GB geleverd wordt, je bent weliswaar, 10Gb kwijt aan android, maar toch vele malen beter als 8 of 16gb als standaard. Dit zou de nieuwe standaard moeten worden, vind ik.

Ik was eerlijk gezegd, vooraf sceptisch, omdat ik dacht erg tevreden te zijn, met mijn iPhone 5s. Maar het blijkt nu, dat hij toch (in ieder geval voorlopig, maar ik heb goede hoop) vervangen/ opgevolgd is.

Het zijn wat kleine dingen die anders werken, in Android, en ik moet er soms naar zoeken, maar er zitten aardig wat, naar mijn mening erg leuke features in.

Ik had eerlijk gezegd (tegen beter weten in), gehoopt op een telefoon met een wat langere batterij duur, maar deze octa core, geeft na opladen, 22uur aan. En bijladen overdag kan geen kwaad, om zeker ervan te zijn, dat je einde van de dag haalt.

Wat ik trouwens nog een feature vind, van het vermelden waard, is dat mijn telefoon zonder code kan unlocken, als hij ziet dat de pebble (en daarmee de eigenaar) in de buurt is. Ook is het erg fijn, om bijvoorbeeld whatsapp berichten al vanaf de pebble te kunnen beantwoorden, dat staat dicht op iOS helaas.

Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik Apple een beetje de weg kwijt vind zijn, sinds Steve er niet meer is, helaas, maar dat is een hele andere discussie, die ik hier niet ga voeren.

Maar als korte samenvatting van de conclusie:
1. top telefoon, en waardige opvolger van mijn iPhone 5s
2. de overstap kunnen maken, zonder naar de iPhone terug te hoeven grijpen, behalve dan om een spel over te kunnen zetten, maar geen belangrijke gemiste zaken.
3. De prijs heb ik als uitstekend beoordeeld, aangezien ik hem niet heb hoeven kopen, hij is helaas, net zoals alle high end toestellen, duur.

Todo
Ik ga deze review nog van foto's plaatjes voorzien, in latere updates/ reviews.

Maar ik sta open voor commentaar. En ik hoop dat tweakers hier nog wat nieuwe info uit kunnen halen, en dat het een beetje leesbaar is.

Ook zal ik android nog wat beter moeten gaan leren/ begrijpen, maar heb goede android contacten, dus dat moet wel goed komen gok ik....

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties

Altijd interessant om te zien hoe Apple 'fanboys' de producten van de concurrenten ervaren. Je bent behoorlijk objectief, ook fijn om dat eens terug te lezen. Of misschien zit ik te veel op het nogal ongenuanceerde nujij.nl :)

Trouwens, wat vond je van het Mariott? En was je er in Monte Carlo ook bij? :)
Mariott was warm/ druk

Monaco was leuk en lekker, maar niet teveel. Jij was er ook?
Zelfde ervaring! Ik ben gevlucht toen de coverband begon te spelen, brrrr. Ik zag opvallend veel Lumia's, gebruikelijk veel iPhones en eigenlijk maar heel weinig Sony's.

Ben wel benieuwd wat je van W10 zou vinden, zeker ook als zakelijk gebruiker.
De normale Z5 heeft geen 4K display. Alleen de Z5 premium beschikt over een 4K display. De "normale" Z5 heeft "slechts" een 1080P display :) Verder een nette beknopte review. Interessant om te zien hoe het met Mac werkt (zelf gebruik ik nooit tot amper Mac OS) :D
ik zal het nog even aanpassen, maar de 4k was bedoeld voor de video opname! Thx voor de feedback JaapN. Het is aangepast, ik hoop dat het nu wat duidelijker is....

[Reactie gewijzigd door jpm.lensen op 1 november 2015 21:47]

Het is wel interessant dat bij de minpunten aangeeft dat het geen IOS is dus zoeken..
ik vat het niet?? Dus als er voor de volgende keer een Iphone wordt gereviewd zetten we als minpunt geen Android moest ff zoeken als minpunt?
toelichting:
ik ben redelijk thuis in iOS, maar nog niet in Android, dus daarom moet ik zoeken.

en de filosofie, is vaak net even wat anders.

voor mij (nog) een soort minpuntje, maar eentje die in de toekomst kan verdwijnen
Grappig om te zien dat je positief bent, ook al lees ik bijna alleen maar minpunten.

Over Stamina mode: Na 1x instellen raad ik aan de optie altijd aan te houden. Hoe ik het zelf gebruik op mijn Z3 Compact:

Ik heb zo'n 8 apps die zelfs aan mogen staan als stamina mode aan staat. Dit zijn apps waarvan ik altijd direct notificaties wil, zoals GMail, Whatsapp, Messenger etc.

Zo mis ik geen belangrijke zaken, maar kan ik wel profiteren van een langere batterijduur. Het werkt echt, ik doe nu gerust een paar uur langer met mijn telefoon.

De optie die jij noemt heet volgens mij Ultra Stamina en zorgt er inderdaad voor dat notificaties e.d. pas binnenkomen als je zelf het toestel aan doet.
Stamina moet ik nog even een keertje verder in duiken.

en het is zeker NIET mijn bedoeling, een negatieve toon in mijn review te hebben, het is mijn ervaring.

en voor de duidelijkheid, ik ben wel overgestapt, wat een positief iets is _/-\o_
Het is grappig dat je als minpunt de extra (niet nuttige) software hebt genoteerd.
Ik heb het afgelopen jaar een iPhone gehad van het werk (ben zelf erg op Android gesteld).
Opzich een prima telefoon maar ook daar zitten erg veel apps op die ik nooit gebruikt heb. Helaas was het ook niet mogelijk de icoontjes ervan te verwijderen waardoor ik altijd een mapje "useless" had :)

Dit vind ik dan weer een voordeel van Android waar dit wel mogelijk is.

Verder een nette review.
ik denk dat je bij android wat meer useless/ sponsored apps krijgt, maar zal wel deel uitmaken, van verdien model. wat ik er wel en niet af kan krijgen, weet ik nog niet, nog niet mee gespeeld
Ik vind het een beetje verwarrende review, de tendens is negatief maar toch is de conclusie positief. Ook is de zinsopbouw slordig en gehaast, alsof je dit binnen een paar minuten moest typen, je springt echt van de hak op de tak en grammaticaal klopt er eigenlijk vrij weinig van.

Eerst heb je het bijv. over de grootte van het scherm en toen moest je opeens naar Cannes voor werk om de data bij een filmploeg te krijgen.....ehhh wat? Ik begrijp er eerlijk gezegd helemaal niks van. Je hebt het in één zin over drie verschillende dingen.

Wie snapt dit nog :?