Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

ASRock AM1H-ITX Review

TERW_DAN 7 juli 2015, laatste update op 7 juli 2015, 763 views

ASRock AM1H-ITX

Het duurste bordje uit de AM1 roundup, maar daarmee ook een van de leukste. Niet alleen omdat de featureset erg uitgebreid is, maar de mogelijkheid om het bord op een alternatieve manier van stroom te voorzien is leuk

Pluspunten

• Featureset
  • Stroomvoorziening

Minpunten

• Voor dit bedrag ook interessant om eens naar een ander platform te kijken.

Layout Score: 4

AM1 roundup

Het is niet vaak dat ik tussen de verschillende bordjes die ik review zo'n groot contrast heb zitten als nu. Van de X99borden ga ik nu eens kijken naar een stapeltje AM1-bordjes. Borden die in veel gevallen niet meer kosten dan 3 tientjes, met een APU die niet heel veel meer hoeft te kosten.
Omdat de AM1-APU een volledige SoC is, hoeft er op het bord vrijwel geen logica meer te zitten. Enkel externe apparaten hebben nog een chip nodig, maar de chipset is volledig in de APU geïntegreerd.

Voor deze review heb ik wel het high-end model gebruikt de AMD 5350 APU die iets meer dan 50 euro kost, maar als je echt budget wilt doen dan heb je al een Sempron voor 27 euro te pakken. Dat maakt dit platform een interessante kandidaat voor een low-cost systeem. Maar dan rijst uiteraard snel de vraag of het allemaal wel snel genoeg is om er fatsoenlijk een OS met bijbehorende applicaties op te draaien. Dus dat ga ik eens testen, met een ASRock AM1B-M, een ASRock AM1H-ITX, een Gigabyte AM1M-S2H en een MSI AM1I. Borden met een prijskaartje tussen de 25 en 60 euro.

Specificaties

Deze ASRock is de meest uitgebreide plank in de roundup, en daarmee ook de duurste. De meest bijzondere feature van dit bord is dat er 2 stroomvoorzieningen zijn. De normale 24 pins ATX voeding, en daarnaast nog een aansluiting voor een 19V notebook adapter.

Het bord heeft een mITX formfactor en heeft daardoor wat minder sloten dan de µATXvarianten.
Er zit 1 PCIe x4 slot op dat fysiek als x16 is uitgevoerd en daarnaaast zit er nog een miniPCIe slot op voor kaarten van halve lengte.

Verder zitten er 4 SATApoorten op het bord, als enige AM1bordje in deze test die er 4 heeft, de andere hebben er allemaal slechts 2. Daarnaast zit er nog een SATApowerconnector op het bord, die ervoor zorgt dat je harde schijven van stroom kan voorzien op het moment dat je gebruik maakt van een adapter als stroomvoorziening en je dus geen kabels uit je PSU kunt halen.

Achterop het bord zitten 2 USB3.0poorten, 2 USB2.0poorten en een RJ45 aansluiting voor de Realtek netwerkchip. Video kan aangesloten worden via DSUB, HDMI, DVI en displaypoort. Voor het geluid zit er naast 5 3.5mm pluggen ook nog een optische S/PDIF op. Ten slotte ontbreekte een PS/2 connector ook niet, en bovenin zit nog de DCjack voor de stroomvoorziening.

Als enige bordje heeft dit bord enkel een 24 pins ATX stekker zonder de extra 4pins connector. Eigenlijk is dat ook niet erg nodig, met een CPU die bijzonder zuinig is.

Op het bord zelf zitten headers voor 4 USB2.0poorten en 2 USB3.0poorten, en vinden we 2 4pinsfanheaders en een enkele 3pinsfanheader.

SocketAMD AM1
optische S/PDIF
Netwerk
1x Realtek Gigabit

De AM1 in gebruik

Hoewel een AM1 niet te boek staat als krachtpatser wilde ik wel kijken wat het maximale is wat eruit te halen is. Voor ieder van de 4 borden die ik heb getest heb ik een ander scenario gepakt, en gekeken in hoeverre dat het geheel op die manier werkte. Natuurlijk is er de nodige overlap tussen de borden, vandaar dat ik niet alles bij iedere review ga posten, maar verwijs naar de reviews van de andere borden voor wat specifieke tests.
Gebruik als NAS/server
Het grote voordeel van de AM1 bordjes is dat ze niet alleen voordelig zijn, maar ze zijn ook nog vrij zuinig. Daardoor zijn ze best interessant om als thuisservertje in te zetten.
Het nadeel dat er dan weer aanzit is dat je op veel bordjes maar 2 SATApoorten hebt zitten, dus of moet werken met een losse controller, of je slechts een beperkt aantal disks wilt gebruiken voor een NAS.

Het voordeel van dit bord ten opzichte van de andere borden is dat je in totaal 4 SATApoorten hebt in plaats van 2. Daardoor heb je wat ruimere mogelijkheden voor het aansluiten van harde schijven, SSDs en optische stations.

Wat verder ook prettig is is het verbruik van dit systeem, zeker met het gebruik van de notebook adapter voor de voeding komt het verbruik niet veel verder dan zo'n 35W, in een setup met 1 SSD. Het toevoegen van harde schijven zorgt natuurlijk wel voor wat meer verbruik, maar nog steeds is het heel schappelijk.

De performance die je krijgt is meer dan genoeg voor een eenvoudige netwerk drive, en wat lichte applicaties op de achtergrond draaien zoals een torrentclient is ook geen probleem. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je er lekker mee kunt transcoderen met iets als Plex, daarvoor is het beestje gewoon te traag. Maar voor een simpel thuisservertje, zoals ik 'm gebruik, voornamelijk als een NAS met evt wat applicaties is het een prima systeem.

Zeker met de notebook adapter kun je vrij makkelijk gaan voor een vrijwel stil systeem. De after market koelers zijn nog niet heel goed beschikbaar voor AM1, maar zoals de te lezen is in de review van de MSI AM1I is ook daar nog wel een mouw aan te passen, voor als je het echt stil wilt hebben.
Gebruik als gamesysteem
Een AM1 is vrij traag, en daardoor niet echt bruikbaar als gamesysteem, maar als je niet teveel eisend bent, dan is het systeem niet eens geheel kansloos. In de review van de Gigabyte AM1M-S2H ga ik kijken hoe lekker je kunt gamen met dit apparaat.
Gebruik als HTPC
Het platform is best geschikt als HTPC. De APU is snel genoeg om HDvideo zonder problemen af te spelen.

In de review van de MSI AM1I ga ik wat verder in op het gebruik van het AM1 platform als mediaspeler.
Gebruik als desktop PC
Ondanks z'n geringe performance is dit systeem nog best geschikt voor een simpele desktop. Je moet er niet teveel van verwachten, maar simpele taken kun je er nog best aardig op draaien.

De uitgebreide beoordeling van de desktopperfomance is terug te vinden in de ASRock AM1BM review.

Testsetup

De testsetup bestaat uit een AM1 moederbord, met een Athlon 5350 erop en 4GB DDR3 GeIL Black Dragon geheugen, en een 128GB MX100 SSD. Als voeding heb ik een SFF 300W be quiet! voeding gebruikt.

Benchmarks

Om een idee te geven van de prestaties van het systeem heb ik een aantal benchmarks gedraaid met verschillende tools.

Passmark

MSI AM1I 595 fps
ASRock AM1H-ITX 594 fps
Gigabyte AM1M S2H 601 fps

Energieverbruik

Voor het energieverbruik heb ik gekeken naar 4 moederborden in 5 setups, de AM1H-ITX van ASRock is naast de ATXvoeding ook met een 19V 65W notebookadapter getest.
Ik heb het verbruik gemeten tijdens idle, het systeem onder load dmv de OCCT Linpacktest, tijdens het draaien van een game (Action Henk in dit geval) en het afspelen van HD video met Windows Mediaplayer Classic HC.

Energieverbruik - idle
ASRock AM1BM 17 W
MSI AM1I 23 W
ASRock AM1H-ITX 18 W
ASRock AM1H-ITX AC 16 W
Gigabyte AM1M S2H 21 W
Lager is beter

Energieverbruik - load (OCCT)
ASRock AM1BM 30 W
MSI AM1I 33 W
ASRock AM1H-ITX 32 W
ASRock AM1H-ITX AC 29 W
Gigabyte AM1M S2H 33 W
Lager is beter

Energieverbruik - game (Action Henk)
ASRock AM1BM 30 W

ASRock AM1H-ITX 20 W
ASRock AM1H-ITX AC 28 W
Gigabyte AM1M S2H 26 W
Lager is beter
Hoewel dit bord het duurste AM1bordje is uit de vergelijking, kost het ding nnog minder dan 60 euro in de winkel. Ruim 2 keer zo duur als het goedkoopste bord, maar in mijn ogen nog steeds geen heel gek bedrag voor een bord met zoveel features als dit. Veel borden die voorzien worden van een losse adapter ipv een ATXvoeding voor de stroom zijn vaak een stuk prijziger, als we kijken naar andere platforms.

BordPrijs
ASRock AM1BM26
ASRock AM1H-ITX56
MSI AM1I32
Gigabyte AM1M-S2H30
Tot slot
Dit AM1 bord is een leuk bordje als je een compact en stil systeem wilt bouwen, zonder dat je nog met een flinke ATXvoeding gaat zitten kijken. Tel daarbij op dat dit bord zeer uitgebreid is als het aankomt op features en je hebt een leuk bordje te pakken. Met de prijs kan het zijn dat je misschien niet de beste bang for buck hebt, want het kan goedkoper als je dat zou willen, maar dan lever je wel in op features.

Heb jij ook een ASRock AM1H-ITX?

Heb je ook een verklaring voor de 28W bij de ASRock AM1H-ITX AC bij Energieverbruik - video??
Als ik de andere tabellen bekijk had ik 17 of 18 Watt verwacht.
Nee, weet niet waar het door komt. Ik heb de metingen een aantal keer gedaan, om een meetfout uit te sluiten, en hij lijkt hier toch wat te pieken. Of dat komt door het moederbord, of door de gebruikte adapter weet ik niet.
Leuke review ! Ik heb dit bordje i.c.m. een 5350 als htpc/opslag. Draait nu 3-kwart jaar en ik moet zeggen dat ik er érg tevreden mee ben.
De setup is gemonteerd in een node 304 en weggewerkt in een tv-meubel.
Je hoort de set niet (tenzij het helemaal stil is in huis) en hij blijft mooi koel.