Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-AM1M-S2H Review

TERW_DAN 7 juli 2015, laatste update op 7 juli 2015, 784 views

Gigabyte GA-AM1M-S2H

Voor de AM1 roundup heb ik deze Gigabyte eens aan de tand gevoeld als gamesysteem. En verbazingwekkend genoeg is het nog best te doen voor wat simpele games, maar je moet niet teveel verwachten.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Relatief snel

Minpunten

• Niet heel geschikt voor gaming

Layout Score: 4

AM1 roundup

Het is niet vaak dat ik tussen de verschillende bordjes die ik review zo'n groot contrast heb zitten als nu. Van de X99borden ga ik nu eens kijken naar een stapeltje AM1-bordjes. Borden die in veel gevallen niet meer kosten dan 3 tientjes, met een APU die niet heel veel meer hoeft te kosten.
Omdat de AM1-APU een volledige SoC is, hoeft er op het bord vrijwel geen logica meer te zitten. Enkel externe apparaten hebben nog een chip nodig, maar de chipset is volledig in de APU geïntegreerd.

Voor deze review heb ik wel het high-end model gebruikt de AMD 5350 APU die iets meer dan 50 euro kost, maar als je echt budget wilt doen dan heb je al een Sempron voor 27 euro te pakken. Dat maakt dit platform een interessante kandidaat voor een low-cost systeem. Maar dan rijst uiteraard snel de vraag of het allemaal wel snel genoeg is om er fatsoenlijk een OS met bijbehorende applicaties op te draaien. Dus dat ga ik eens testen, met een ASRock AM1B-M, een ASRock AM1H-ITX, een Gigabyte AM1M-S2H en een MSI AM1I. Borden met een prijskaartje tussen de 25 en 60 euro.

Specificaties

De Gigabyte is een net iets uitgebreider bordje dan de AM1B-M van ASRock, met het voornaamste verschil dat er een HDMIpoort op dit bord zit en iets meer USBpoorten. Daarnaast zit er een 2e PCIe x1slot op.

SocketAMD AM1
AudioRealtek ALC897
3x 3.5mm audio
Netwerk
1x Realtek Gigabit

Dit bordje van Gigabyte is een µATX bord, maar een stuk compacter dan de maximale grootte van 244x244mm die voor µATX staat. Het bord heeft slechts 3 sloten in plaats van de 4 die er op een µATX kunnen zitten, en is ook een stuk korter. De afmetingen zijn 170mm x 226mm, waarmee het bord wat diepte overeenkomt met een mITX, maar wel wat langer is.

Het bord is voorzien van een PCIe x4 slot, met daaronder 2 PCIe x1 sloten. Het PCIe x4-slot is fysiek uitgevoerd als een x16-slot, zodat je alle gangbare PCIekaarten erin zou moeten kunnen zetten
Naast de AM1 socket zitten 2 DDR3-sloten voor het geheugen, en tussen het PCIe x4-slot en de socket zijn 2 SATA 6Gbpspoorten aanwezig.
Via headers op het moederbord kunnen 6 USB2.0-poorten, frontaudio, een LPT en een COMpoort aangesloten worden. Verder zit er nog een CPUfan en systemfan header op, die beide 4 pins zijn.

Op de achterkant van het bord zitten 2 PS/2poorten, een 2tal USB2.0-poorten en 2 USB3.0-poorten en een netwerkpoort. Voor video is er naast de analoge DSUB ook nog een digitale HDMI aanwezig, en audio kan aangesloten worden op 3 3.5mm jackplugjes.

De voeding verloopt voor dit bordje met een standaard 24pins + 4pins ATXvoeding.

De AM1 in gebruik

Hoewel een AM1 niet te boek staat als krachtpatser wilde ik wel kijken wat het maximale is wat eruit te halen is. Voor ieder van de 4 borden die ik heb getest heb ik een ander scenario gepakt, en gekeken in hoeverre dat het geheel op die manier werkte. Natuurlijk is er de nodige overlap tussen de borden, vandaar dat ik niet alles bij iedere review ga posten, maar verwijs naar de reviews van de andere borden voor wat specifieke tests.
Het gebruik als gamesysteem
Een AM1 als gamesysteem is natuurlijk gekkenwerk, maar toch ben ik nieuwsgierig in hoeverre dat het mogelijk is om er wat games op te spelen, van nieuw tot oud. Niet voor alles heb ik uitgebreide benchmarks gedraaid, maar gewoon gekeken of het goed speelbaar was of niet.

Natuurlijk kun je daarnaast ook nog een beetje cheaten, Steam heeft een best behoorlijke streamer ingebouwd, waarmee je games vanaf een snelle PC kunt draaien en kunt streamen naar een systeem als dit. En dat is nog steeds best speelbaar voor veel games.

In de benchmarkssectie kun je zien dat het draaien van nieuwere games gewoon kansloos is. Meer dan 10 frames per seconde pers je er niet uit.

Maar als ik ga kijken naar de games die ik veel speel op lanparties, zoals de oude UT99, Quake 3, Flatout2, Worms en Call of Duty 2, dan draait dat eigenlijk nog best prima op dit dingetje. Zelfs een recente titel als Action Henk doet het best netjes met 50+ fps. Maar ideaal is het ook weer niet echt te noemen. Het is leuk dat er wat games op draaien, en als je een retrobakje in elkaar wilt zetten is het nog wel te overwegen, maar over het algemeen moet je er gewoon niet op willen gamen.
Dus je X99 met GTX980Ti met 32GB ram zou ik niet snel in gaan ruilen voor een AM1 platform, maar het zou kunnen, als je niet veeleisend bent.
Gebruik als HTPC
Het platform is best geschikt als HTPC. De APU is snel genoeg om HDvideo zonder problemen af te spelen.

In de review van de MSI AM1I ga ik wat verder in op het gebruik van het AM1 platform als mediaspeler.
Gebruik als NAS/server
Het grote voordeel van de AM1 bordjes is dat ze niet alleen voordelig zijn, maar ze zijn ook nog vrij zuinig. Daardoor zijn ze best interessant om als thuisservertje in te zetten.
Het nadeel dat er dan weer aanzit is dat je op veel bordjes maar 2 SATApoorten hebt zitten, dus of moet werken met een losse controller, of je slechts een beperkt aantal disks wilt gebruiken voor een NAS.

In de review van de ASRock AM1H-ITX ga ik wat uitgebreider in op het gebruik van een AM1 systeempje als eenvoudige server/NAS.
Gebruik als desktop PC
Ondanks z'n geringe performance is dit systeem nog best geschikt voor een simpele desktop. Je moet er niet teveel van verwachten, maar simpele taken kun je er nog best aardig op draaien.

De uitgebreide beoordeling van de desktopperfomance is terug te vinden in de ASRock AM1BM review.

Testsetup

De testsetup bestaat uit een AM1 moederbord, met een Athlon 5350 erop en 4GB DDR3 GeIL Black Dragon geheugen, en een 128GB MX100 SSD. Als voeding heb ik een SFF 300W be quiet! voeding gebruikt.

Benchmarks

Om een idee te geven van de prestaties van het systeem heb ik een aantal benchmarks gedraaid met verschillende tools.

Passmark

MSI AM1I 595 fps
ASRock AM1H-ITX 594 fps
Gigabyte AM1M S2H 601 fps

Energieverbruik

Voor het energieverbruik heb ik gekeken naar 4 moederborden in 5 setups, de AM1H-ITX van ASRock is naast de ATXvoeding ook met een 19V 65W notebookadapter getest.
Ik heb het verbruik gemeten tijdens idle, het systeem onder load dmv de OCCT Linpacktest, tijdens het draaien van een game (Action Henk in dit geval) en het afspelen van HD video met Windows Mediaplayer Classic HC.

Energieverbruik - idle
ASRock AM1BM 17 W
MSI AM1I 23 W
ASRock AM1H-ITX 18 W
ASRock AM1H-ITX AC 16 W
Gigabyte AM1M S2H 21 W
Lager is beter

Energieverbruik - load (OCCT)
ASRock AM1BM 30 W
MSI AM1I 33 W
ASRock AM1H-ITX 32 W
ASRock AM1H-ITX AC 29 W
Gigabyte AM1M S2H 33 W
Lager is beter

Energieverbruik - game (Action Henk)
ASRock AM1BM 30 W

ASRock AM1H-ITX 20 W
ASRock AM1H-ITX AC 28 W
Gigabyte AM1M S2H 26 W
Lager is beter
De prijs is een van de leukste punten van het AM1 platform, voor dit moederbordje betaal je nu zo'n 30 euro, en is daarmee net ietsje duurder dan het allergoedkoopste bordje, maar heeft wel als voordeel dat je in elk geval een digitale videooutput hebt, iets dat in mijn optiek die paar euro best waard is.

BordPrijs
ASRock AM1BM26
ASRock AM1H-ITX56
MSI AM1I32
Gigabyte AM1M-S2H30
Tot slot
Het AM1 platform heeft mij nog redelijk weten te verrassen met betrekking tot de APUprestaties. Je moet geen wonderen verwachten, maar de interne GPU is nog snel genoeg om de wat simpelere dingen fatsoenlijk af weten te handelen. Daarmee zou ik dit niet snel aanraden als gamesysteem, maar als je echt wilt, kun je er nog best wat op draaien.

Heb jij ook een Gigabyte GA-AM1M-S2H?

Reviews door de redactie

Heb je de tests gedraaid met de GPU op de AM1-processor? Want ik ben wel benieuwd hoe hij het doet met een betere videokaart... Wie weet dat de CPU dan op zich nog best mee kan terwijl hij wel heel zuinig kan zijn als je gewoon idle draait :)
Alles is gedraaid met de APU, geen losse videokaart.

Het ging mij er juist om te kijken wat de performance was van het platform, een flinke videokaart inprikken op zo'n klein bordje doet het idee van een compact systeem weer wat te kort. Maar kan wel eens kijken wat er gebeurd op het moment dat ik een flinke videokaart erin duw, gewoon voor de fun :P
Op zich kan je natuurlijk met een midrange videokaart misschien toch nog op 720p of zelfs 1050p wat nieuwere games spelen, dus vandaar ben ik vrij benieuwd.
De nieuwere videokaarten gebruiken natuurlijk ook heel weinig energie als ze niets doen, wie weet leuk voor een heel zuinig desktopje met midrange gaming mogelijkheden :P
Ik heb nog een 6870 liggen, niet supernieuw meer, maar nog wel bruikbaar voor games, zal daarmee eens kijken hoe lekker dat het werkt (als het goed is heeft de beperkte bandbreedte er niet zoveel invloed op, er zit immers maar een x4 slot op).
Op zich is een x4 slot ook voldoende voor het gros van de videokaarten. Ik zit er zelf over te denken om zo'n bordje neer te zetten voor de simpelere games, misschien met een GTX 750 Ti o.i.d. zodat ik wel wát power heb voor nieuwere games. De processor lijkt me namelijk prima voor gamen op medium settings bij veel zaken.

Ben benieuwd!
Het nadeel alleen van dit bord is dat je beperkt bent tot de VGAconnector, die geeft niet al te scherp beeld in vergelijking met digitale outputs, dus als je een HTPC zoekt, dan zou ik aanraden een bord te pakken dat iig een HDMI of DVIpoort heeft, zodat je je monitor digitaal kan aansturen.
:? Er zit toch hdmi op?
Ja klopt, is ook alleen van toepassing op de AM1B-M, en die zin had ik hier per ongeluk tussen geplakt :+