Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

ASRock AM1B-M Review

TERW_DAN 7 juli 2015, laatste update op 8 juli 2015, 542 views

ASRock AM1B-M

Voor de AM1 roundup heb ik deze ASRock getest als desktopsysteem. Als je niet teveel eisend bent, dan is het nog steeds een prima platform voor eenvoudige zaken. Tel daarbij op dat het platform erg goedkoop is, en je hebt een heel leuk budgetsysteem.

Pluspunten

• Erg goedkoop
  • Relatief snel

Minpunten

• karige featureset

Layout Score: 4

AM1 roundup

Het is niet vaak dat ik tussen de verschillende bordjes die ik review zo'n groot contrast heb zitten als nu. Van de X99borden ga ik nu eens kijken naar een stapeltje AM1-bordjes. Borden die in veel gevallen niet meer kosten dan 3 tientjes, met een APU die niet heel veel meer hoeft te kosten.
Omdat de AM1-APU een volledige SoC is, hoeft er op het bord vrijwel geen logica meer te zitten. Enkel externe apparaten hebben nog een chip nodig, maar de chipset is volledig in de APU geïntegreerd.

Voor deze review heb ik wel het high-end model gebruikt de AMD 5350 APU die iets meer dan 50 euro kost, maar als je echt budget wilt doen dan heb je al een Sempron voor 27 euro te pakken. Dat maakt dit platform een interessante kandidaat voor een low-cost systeem. Maar dan rijst uiteraard snel de vraag of het allemaal wel snel genoeg is om er fatsoenlijk een OS met bijbehorende applicaties op te draaien. Dus dat ga ik eens testen, met een ASRock AM1B-M, een ASRock AM1H-ITX, een Gigabyte AM1M-S2H en een MSI AM1I. Borden met een prijskaartje tussen de 25 en 60 euro.

Specificaties

De ASRock AM1B-M is een µATX AM1bordje, dat met zijn minimale featureset duidelijk gericht is op de zeer eenvoudige configuratie waarin erg weinig eisen gesteld worden.

SocketAMD AM1
AudioRealtek ALC662
3x 3.5mm audio
Netwerk
1x RTL8111GR

Het bordje heeft een AM1 socket, met daarnaast 2 DDR3-sloten. Het heeft 1 PCIe x16- en een PCIe x1slot, waarbij het PCIe x16 slot beschikt over 4 lanes. Er zijn 2 SATA 6Gbpspoorten aanwezig en wat headers voor in totaal 4 USBpoorten, een compoort en een LPTpoort. Verder zitten er 2 fanheaders op, 1 voor de CPU en nog eentje extra voor een casefan. Voeding gaat via een 24 pins ATX + 4 pins ATX stekker.

Achterop het bord vinden we 2 USB2.0poorten, een PS/2 poort. 2 USB3.0poorten, een RJ45 Gigabitnetwerk aansluiting en 3 3.5mm jacks voor het geluid. Voor video is er enkel 1 VGAconnector aanwezig, en ontbreken verder digitale uitgangen.

Voor een µATX is het bord aan de kleine kant, omdat er gewoon niet zo heel veel op het PCB zit, is het slechts zo'n 22CM lang en 18CM breed.

De AM1 in gebruik

Hoewel de featureset beperkt is, ben ik toch benieuwd naar hoe het bord werkt in verschilende situaties. Dit zal deels subjectief zijn, deels onderbouwd met benchmarks en dergelijke. Waar het mij om gaat is te kijken naar wat een platform als dit te bieden heeft, hoe interessant is het om een bijzonder budget systeem neer te zetten.
Ik heb het platform in 4 situaties getest, en bij ieder bord er 1 uitgebreid getest om te kijken hoe het in de praktijk werkt.

Wat wel jammer is is dat de kwaliteit van de analoge output niet heel geweldig is. Het beeld is daardoor lang niet zo scherp als een analoge aansluiting van wat betere kwaliteit. Gezien van de prijs van het moederbord is het logisch dat het allemaal geen high-end kwaliteit is, maar het verschil met een digitale input is wel erg groot. De gebruikte kabel maakt natuurlijk wel wat uit, met een goede kabel is het beeld acceptabel, met een mindere kabel is het scherm echt aan de wazige kant.
Gebruik als desktop PC
De ASRock AM1B-M heb ik aan de tand gevoeld om te gebruiken als normale dekstop PC. Gevuld met 4GB geheugen, een 120GB SSD en de AMD 5350 erop voelt het aan als het een redelijk bruikbaar systeem.
Browsen gaat lekker, al merk je wel dat zware sites die veel scripts op de achtergrond hebben lopen niet zo heel soepel lopen. Chrome met talloze tabs open is ook niet aan te raden, want dat blijft performance vreten. Zelf heb ik er Opera op gebruikt, en met een paar tabjes open is het prima te draaien.
Licht officewerk is ook lekker te doen. Het voordeel van de APU is dat deze nog steeds over 4 cores beschikt, en daardoor in elk geval wat zaken parallel kan draaien om het snel te laten aanvoelen.

De grote vraag is natuurlijk, zou je een AM1 aanraden voor dagelijks gebruik? Als je echt een budget hebt om je aan te houden, dan is het zeker geen slecht systeem, maar wel eentje voor licht werk, en incidenteel gebruik. Als je een poweruser bent zoals ik, en doorgaans veel op de achtergrond open hebt staan, dan voelt het zo nu en dan wat traag aan. Een SSD helpt dan al een boel natuurlijk, om in elk geval die bottleneck uit te schakelen.
Zou ik voor mezelf een AM1 gaan gebruiken als desktop? Nee, dat niet, daarvoor vind ik 'm toch wat te traag.
Zou het voor iemand anders een interessant systeem zijn? Als je echt op een budget zit dan kun je hiermee een interessant systeempje neerzetten. Een moederbordje met een 5350 en een 4GB DIMMetje heb je al voor een kleine 100 euro. En daarmee heb je al een mooie basis voor een systeem.
Gebruik als HTPC
Het platform is best geschikt als HTPC. De APU is snel genoeg om HDvideo zonder problemen af te spelen.

Het nadeel alleen van dit bord is dat je beperkt bent tot de VGAconnector, die geeft niet al te scherp beeld in vergelijking met digitale outputs, dus als je een HTPC zoekt, dan zou ik aanraden een bord te pakken dat iig een HDMI of DVIpoort heeft, zodat je je monitor digitaal kan aansturen.

In de review van de MSI AM1I ga ik wat verder in op het gebruik van het AM1 platform als mediaspeler.
Gebruik als NAS/server
Het grote voordeel van de AM1 bordjes is dat ze niet alleen voordelig zijn, maar ze zijn ook nog vrij zuinig. Daardoor zijn ze best interessant om als thuisservertje in te zetten.
Het nadeel dat er dan weer aanzit is dat je op veel bordjes maar 2 SATApoorten hebt zitten, dus of moet werken met een losse controller, of je slechts een beperkt aantal disks wilt gebruiken voor een NAS.

In de review van de ASRock AM1H-ITX ga ik wat uitgebreider in op het gebruik van een AM1 systeempje als eenvoudige server/NAS.
Gebruik als gamesysteem
Een AM1 is vrij traag, en daardoor niet echt bruikbaar als gamesysteem, maar als je niet teveel eisend bent, dan is het systeem niet eens geheel kansloos. In de review van de Gigabyte AM1M-S2H ga ik kijken hoe lekker je kunt gamen met dit apparaat.

Testsetup

De testsetup bestaat uit een AM1 moederbord, met een Athlon 5350 erop en 4GB DDR3 GeIL Black Dragon geheugen, en een 128GB MX100 SSD. Als voeding heb ik een SFF 300W be quiet! voeding gebruikt.

Benchmarks

Om een idee te geven van de prestaties van het systeem heb ik een aantal benchmarks gedraaid met verschillende tools.

Passmark

MSI AM1I 595 fps
ASRock AM1H-ITX 594 fps
Gigabyte AM1M S2H 601 fps

Energieverbruik

Voor het energieverbruik heb ik gekeken naar 4 moederborden in 5 setups, de AM1H-ITX van ASRock is naast de ATXvoeding ook met een 19V 65W notebookadapter getest.
Ik heb het verbruik gemeten tijdens idle, het systeem onder load dmv de OCCT Linpacktest, tijdens het draaien van een game (Action Henk in dit geval) en het afspelen van HD video met Windows Mediaplayer Classic HC.

Energieverbruik - idle
ASRock AM1BM 17 W
MSI AM1I 23 W
ASRock AM1H-ITX 18 W
ASRock AM1H-ITX AC 16 W
Gigabyte AM1M S2H 21 W
Lager is beter

Energieverbruik - load (OCCT)
ASRock AM1BM 30 W
MSI AM1I 33 W
ASRock AM1H-ITX 32 W
ASRock AM1H-ITX AC 29 W
Gigabyte AM1M S2H 33 W
Lager is beter

Energieverbruik - game (Action Henk)
ASRock AM1BM 30 W

ASRock AM1H-ITX 20 W
ASRock AM1H-ITX AC 28 W
Gigabyte AM1M S2H 26 W
Lager is beter
De prijs is een van de leukste punten van het AM1 platform, voor dit moederbordje betaal je 26 euro bij de goedkoopste winkel, en bij het meerendeel van de winkels is het te verkrijgen voor onder de 3 tientjes. Dit bordje is daarmee ook gelijk de goedkoopste van de borden die ik heb getest, en ook het goedkoopste bord dat op dit moment in de pricewatch te vinden is.
BordPrijs
ASRock AM1BM26
ASRock AM1H-ITX56
MSI AM1I32
Gigabyte AM1M-S2H30
Tot slot
Als je echt een voordelig plankje wilt hebben en niet veel eisen stelt is dit een prima bordje, maar je hebt wel maar een erg beperkte featureset. Wil je toch iets ruimere featureset, zoals bijvoorbeeld een digitale videooutput dan kan ik je aanraden om een paar euro meer neer te leggen voor een wat uitgebreider bordje.
Het voordeel van dit platform is dat het vrij goedkoop is, dus de prijzen liggen ook redelijk dicht bij elkaar.

Heb jij ook een ASRock AM1B-M?