Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

MSI AM1I Review

TERW_DAN 7 juli 2015, 551 views

MSI AM1I

Voor de AM1 roundup heb ik deze MSI gebruikt als HTPC, en eens gekeken naar de mogelijkheden om de koeler te vervangen. Een leuk bordje dat genoeg features biedt, tegen een erg scherpe prijs.

Pluspunten

• Redelijk uitgebreid
  • Goedkoop

Minpunten

• Slechts 2 SATApoorten

Layout Score: 4

AM1 roundup

Het is niet vaak dat ik tussen de verschillende bordjes die ik review zo'n groot contrast heb zitten als nu. Van de X99borden ga ik nu eens kijken naar een stapeltje AM1-bordjes. Borden die in veel gevallen niet meer kosten dan 3 tientjes, met een APU die niet heel veel meer hoeft te kosten.
Omdat de AM1-APU een volledige SoC is, hoeft er op het bord vrijwel geen logica meer te zitten. Enkel externe apparaten hebben nog een chip nodig, maar de chipset is volledig in de APU ge´ntegreerd.

Voor deze review heb ik wel het high-end model gebruikt de AMD 5350 APU die iets meer dan 50 euro kost, maar als je echt budget wilt doen dan heb je al een Sempron voor 27 euro te pakken. Dat maakt dit platform een interessante kandidaat voor een low-cost systeem. Maar dan rijst uiteraard snel de vraag of het allemaal wel snel genoeg is om er fatsoenlijk een OS met bijbehorende applicaties op te draaien. Dus dat ga ik eens testen, met een ASRock AM1B-M, een ASRock AM1H-ITX, een Gigabyte AM1M-S2H en een MSI AM1I. Borden met een prijskaartje tussen de 25 en 60 euro.

Specificaties

De MSI AM1I is een mini-ITXbordje met een redelijk ruime featureset. Het bord heeft een PCIe x4 slot dat fysiek x16-kaarten ondersteunt. Daarnaast zit er nog een mini PCIe connector boven, waar bijvoorbeeld WiFikaarten in geplaatst kunnen worden.

Er zijn 2 SATApoorten aanwezig, zoals bij de meeste AM1 borden. Het geheugen kan geplaatst worden in 2 DDR3 sloten en voor de voeding vinden we er een standaard 24+4pins ATXconfiguratie voor terug.

Achterop het bord zitten 2 PS/2poorten, een 2 tal USB2.0 poorten en 2 USB3.0 poorten. Video kan aangesloten worden op HDMI, DVI of DSUB en voor audio zijn er 3 3.5mm jacks aanwezig. Uiteraard ontbreekt een Gigabit netwerkaansluiting ook niet.

Op het bord zelf zitten nog 2 headers voor in totaal 4 USB 2.0poorten. Voor het aansluiten van fans zitten er een 4pins en een 3pins header op. Om wat ruimte te besparen zit de CMOSbatterij met een los draadje verbonden en is deze tegen de achterkant van de PS/2poorten geplakt.

SocketAMD AM1
3x 3.5mm audio
Netwerk
1x Realtek Gigabit

De AM1 in gebruik

Hoewel een AM1 niet te boek staat als krachtpatser wilde ik wel kijken wat het maximale is wat eruit te halen is. Voor ieder van de 4 borden die ik heb getest heb ik een ander scenario gepakt, en gekeken in hoeverre dat het geheel op die manier werkte. Natuurlijk is er de nodige overlap tussen de borden, vandaar dat ik niet alles bij iedere review ga posten, maar verwijs naar de reviews van de andere borden voor wat specifieke tests.
Gebruik als HTPC
De MSI AM1I heb ik aan de tand gevoeld om eens te kijken hoe lekker die zou werken als HTPC. Met daarbij de eis dat hij fatsoenlijk films af moet kunnen spelen, maar ook een beetje stil is.

Het afspelen van video's lukt prima door middel van de APU die de nodige acceleratie biedt, zodat de CPUcores het niet te zwaar krijgen.

Omdat van mij een HTPC nog wel iets meer mag doen dan enkel videootjes afspelen heb ik er de laatste versie van Kodi op ge´nstalleerd, onder Windows 7. Wat me opviel is hoe vloeiend de menu's en alles blijven werken, ook tijdens het afspelen van HDvideo. Zelfs de beruchte scene met de duizenden vogels uit Earth speelt deze setup gewoon goed af zonder hapering.

Het voordeel van de AM1 setups is dat ze vrij zuinig zijn, een nadeel is echter dat het kleine fannetje alsnog wel wat geluid maakt. En juist voor een HTPC zou ik zoiets zo stil mogelijk willen hebben. Het systeem verbruikt weinig stroom (zie de benchmarks hieronder), maar een betere koeler erop zetten is lastig, omdat er geen aftermarket koelers beschikbaar zijn, die beter zijn dan de stockkoeler. Ik ben wel 1 merk tegengekomen dat een AM1 koelertje op de markt heeft gebracht, maar dat was niet echt noemenswaardig veel verschillend.

De mount van de AM1 is niet heel standaard, 2 gaten, een linksboven, de andere rechtsonder, wat maakt dat een gewone koeler mounten met wat geklus lastig is, de meesten gaan toch uit van 4 gaten rond de socket om het geheel vast te zetten. Maar wat me opviel, de afstand tussen de 2 gaten is ongeveer de afstand van de Noctua NM-AMB1 koelermount. Dus al snel een koeler erbij gepakt met die mount, de clips van de koeler afgehaald en met een stel M5 boutjes gekeken of ik de koeler vast kon zetten. En dat past perfect. Het systeem wordt nu gekoeld door een Noctual NH-L12, een platte koeler waar normaal een 120mm en 92mm fan op gezet kan worden. Maar in mijn geval zit er gewoon geen fan meer op. En dat stelt het systeem prima in staat om koel er blijven ook onder load.

Dit klipje moet je van de koeler afhalen

De achterkant van het bord met de M5 bouten

De mount die precies op de socket past

Een flinke koeler, die precies uitlijnt met de gaten op de socket

De keuze voor een Noctua-koeler is aan de ene kant niet slecht, want die dingen koelen prima, maar prijstechnisch gezien is het wat minder logisch een koeler te gebruiken die net zo duur is als je APU
en een stuk duurder dan het moederbord.

Helaas heb ik geen fatsoenlijke temperatuurmeting kunnen doen, de sensoren van de AM1 APU lijken nogal rare waardes weer te geven, waardoor er niet boven de 8 graden gemeten lijkt te worden. Als ik een betrouwbare tool heb gevonden om fatsoenlijk de temperaturen te meten zal ik ze toevoegen.
Voor zover ik de temperatuur heb kunnen meten wordt het blok niet veel warmer dan 40 graden, zelfs bij flinke belasting. Dus tot dusver heb ik er niets over te klagen.
Gebruik als desktop PC
Ondanks z'n geringe performance is dit systeem nog best geschikt voor een simpele desktop. Je moet er niet teveel van verwachten, maar simpele taken kun je er nog best aardig op draaien.

De uitgebreide beoordeling van de desktopperfomance is terug te vinden in de ASRock AM1BM review.
Gebruik als NAS/server
Het grote voordeel van de AM1 bordjes is dat ze niet alleen voordelig zijn, maar ze zijn ook nog vrij zuinig. Daardoor zijn ze best interessant om als thuisservertje in te zetten.
Het nadeel dat er dan weer aanzit is dat je op veel bordjes maar 2 SATApoorten hebt zitten, dus of moet werken met een losse controller, of je slechts een beperkt aantal disks wilt gebruiken voor een NAS.

In de review van de ASRock AM1H-ITX ga ik wat uitgebreider in op het gebruik van een AM1 systeempje als eenvoudige server/NAS.
Gebruik als gamesysteem
Een AM1 is vrij traag, en daardoor niet echt bruikbaar als gamesysteem, maar als je niet teveel eisend bent, dan is het systeem niet eens geheel kansloos. In de review van de Gigabyte AM1M-S2H ga ik kijken hoe lekker je kunt gamen met dit apparaat.

Testsetup

De testsetup bestaat uit een AM1 moederbord, met een Athlon 5350 erop en 4GB DDR3 GeIL Black Dragon geheugen, en een 128GB MX100 SSD. Als voeding heb ik een SFF 300W be quiet! voeding gebruikt.

Benchmarks

Om een idee te geven van de prestaties van het systeem heb ik een aantal benchmarks gedraaid met verschillende tools.

Passmark

MSI AM1I 595 fps
ASRock AM1H-ITX 594 fps
Gigabyte AM1M S2H 601 fps

Energieverbruik

Voor het energieverbruik heb ik gekeken naar 4 moederborden in 5 setups, de AM1H-ITX van ASRock is naast de ATXvoeding ook met een 19V 65W notebookadapter getest.
Ik heb het verbruik gemeten tijdens idle, het systeem onder load dmv de OCCT Linpacktest, tijdens het draaien van een game (Action Henk in dit geval) en het afspelen van HD video met Windows Mediaplayer Classic HC.

Energieverbruik - idle
ASRock AM1BM 17 W
MSI AM1I 23 W
ASRock AM1H-ITX 18 W
ASRock AM1H-ITX AC 16 W
Gigabyte AM1M S2H 21 W
Lager is beter

Energieverbruik - load (OCCT)
ASRock AM1BM 30 W
MSI AM1I 33 W
ASRock AM1H-ITX 32 W
ASRock AM1H-ITX AC 29 W
Gigabyte AM1M S2H 33 W
Lager is beter

Energieverbruik - game (Action Henk)
ASRock AM1BM 30 W

ASRock AM1H-ITX 20 W
ASRock AM1H-ITX AC 28 W
Gigabyte AM1M S2H 26 W
Lager is beter

Met een prijs van 32 euro is het bordje net wat duurder dan de goedkopere ASRock en de Gigabyte, maar biedt daarentegen weer net iets meer features. De paar euro extra zijn het wat mij betreft dan ook wel waard, enkel voor de DVIpoort zou ik al wel 2 euro overhebben, ten opzichte van de Gigabyte.
Het mooie is dat je met dit platform iedere keer maar een paar euro extra kwijt bent voor net wat meer features. Dus als je niet veeleisend bent, kun je altijd nog net even iets goedkoper kopen.

BordPrijs
ASRock AM1BM26
ASRock AM1H-ITX56
MSI AM1I32
Gigabyte AM1M-S2H30

Tot slot

Dit AM1 bord is een leuk bordje als je een compact en stil systeem wilt bouwen, zonder dat je nog met een flinke ATXvoeding gaat zitten kijken. Tel daarbij op dat dit bord zeer uitgebreid is als het aankomt op features en je hebt een leuk bordje te pakken. Met de prijs kan het zijn dat je misschien niet de beste bang for buck hebt, want het kan goedkoper als je dat zou willen, maar dan lever je wel in op features.

Heb jij ook een MSI AM1I?