Specificaties 256GB M.2 (PCI-e 2.0 x2) @ 770/580MB/s - Bekijk alle specificaties

Plextor M.2 256GB Review

TERW_DAN 6 april 2015, 1.518 views

Plextor M.2 256GB

Een supersnelle SSD met M.2 connector. Wat duurder dan een SATA SSD, maar imho het geld wel waard.

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar

Minpunten

De X99borden die ik laatst heb getest waren allemaal voorzien van een M.2slot. Om deze te testen was Plextor zo vriendelijk een M.2SSD beschikbaar te stellen.
De drive die ik heb getest is een Plextor PX-G256M6e, een 256GB SSD. De SSD is voorzien van 8 Toshiba TH58TEG8DDJBAB8C flashchips van ieder 32GB groot. Als controller zit er een dualcore Marvell 88SS9183-BNP2 op, met een cache van 512MB DDR3. Dit geheel wordt door middel van een M.2 slot aangesloten op het moederbord.

Veel nieuwe moederboren, met name de X99borden en een aantal Z97borden zijn voorzien van een of zelfs meerdere M.2slots, waarin een SSD gestoken kan worden.

De Plextordrive in een MSI X99bord.

Specificaties

Seq Write580MB/s
Random Read 4K105000 IOPS
Random Write 4K10000 IOPS

M.2

Er zijn nogal wat verschillende manieren om een M.2slot aan te sluiten. In principe hangt deze aan een aantal PCIe-lanes, maar niet bij alle moederborden zijn deze op dezelfde manier aangesloten. De PCIe-lanes van de CPU zijn over het algemeen sneller dan die uit de chipset komen (deze heeft er vaak ook nog een paar beschikbaar), en dat zou potentieel invloed kunnen hebben op de snelheid van je SSD.
Wil je dus een M.2 SSD gaan gebruiken, dan is het de moeite waard om even te kijken naar de implementatie op je moederbord.

M.2 vs mSATA vs SATA

Een M.2 SSD is een stuk kleiner dan een SATA SSD, maar een stuk langer dan een mSATA SSD. Het voordeel van een M.2 disk is dat je de SSD op het moederbord kan insteken, en geen bekabeling voor data of voeding meer nodig hebt, net zoals dat met mSATA al mogelijk was.

Daarbij heeft M.2 het voordeel dat het direct met de PCIe-lanes verbonden is, waardoor er geen SATAcontroller meer nodig is om het aan te sturen en hier dus de mogelijkheid ligt om de SATAbottleneck achterwege te laten.

De Plextor M6, naast een Plextor M5M mSATA en een ADATA N004 SATA

Benchmarks

Om een idee te krijgen van de snelheid heb ik deze drive getest naast een aantal andere drives, namelijk een Plextor M5M (mSATA), een Crucial MX100 (SATA) en een Crucial M550). \
De tests zijn uitgevoerd op een MSI X99 XPower

m550 asssd
Crucial M550 – 128GB

mx100 asssd
Crucial MX100 – 512GB
De oudere Plextor M5M tikt nu zo'n 400MB/s weg tijdens de sequential read en is daarmee de traagste van het stel. Deze SSD is ook al behoorlijk op de proef gesteld sinds ik 'm heb, gezien het mijn standaard testschijfje is, en ook de alignment niet helemaal lekker lijkt te kloppen. Desondanks is ie nog steeds best vlot, en gezien het mijn enige mSATAschijf is leek het me zeker de moeite die mee te nemen in de vergelijking.
De 2 Crucials zijn zo'n 100MB/s sneller dan de M5M in dezelfde test, (deze zijn ook beide vrij nieuw, heb ze net een paar weken in huis), maar als je daar de M6 naast zet, dan is die nog eens een flink stuk sneller, met snelheden van boven de 700MB/s en zoals op de plaatjes te zien is is die ook een stuk sneller in de andere tests.
Crystal Disk Mark
Plextor M6e – 256GB M.2

m5m crystal
Plextor M5M 128GB mSATA

m550 crystal
Crucial M550 – 128GB

mx100 crystal
Crucial MX100 – 512GB

Bij Crystal diskmark zien we het zelfde, de 2 Crucials zijn aan elkaar gewaagd, waarbij de M6 daar nog een stukje verder bovenuit steekt dan met de AS SSDbenchmark het geval is.
Verschillen tussen moederborden
Om te kijken of er nog verschil zat in de 3 X99borden heb ik de benchmarks van de MSI X99 Xpower, Gigabyte X99 UD4 en ASRock X99 Extreme 6 naast elkaar gelgegd.

ASRock

msi

ASRock

Gigabyte

MSI

Het M.2slot van de MSI lijkt hier nog wat vlotter te presteren dan die van de overige 2 borden. Met de Crystal benchmark is het voornamelijk de Gigabyte die hier wat snelheid laat liggen.

De prijs is nog best stevig, met een kleine 200 euro betaal je 3 kwartjes per GB. Dat is een stuk meer dan de prijzen van de SATA-SSDs, maar natuurlijk is het niet helemaal eerlijk die naast elkaar te leggen. Waar SATA SSDs inmiddels gemeengoed zijn is M.2 nog maar net nieuw, wat de prijzen ook niet echt heel goed doet. Ik verwacht als het eenmaal is ingeburgerd, waarvan ik hoop dat dat zeker wel gaat gebeuren tot op zekere hoogte, dat de prijzen dan wel wat zullen zakken en wat meer in lijn komen te liggen met de SATA SSDs.
Tot die tijd is het natuurlijk de vraag of je die premium wilt betalen voor zo'n snelle SSD. Ik zelf zou het wel overwegen bij een nieuwe build waar ik een M.2 beschikbaar heb. Vooralsnog vind je deze op de high-end systemen, dus dan is een paar tientjes extra voor je SSD nog best te overzien. Budgettechnisch gezien zou je beter af zijn met een SATA SSD, als je niet per se het snelste van het snelste wilt hebben.

Deze Plextor M6e is een leuke drive die met zijn compacte formfactor een indrukwekkende prestatie achterlaat. Goedkoop is het niet, maar ik vind zelf de prijs het overwegen waard, gezien de hoge doorvoersnelheid die deze drive heeft.
Over de compatibiliteit en werking heb ik niets te klagen, in alle 3 de borden waarop deze is getest werkte het prima.

Heb jij ook een Plextor M.2 256GB?

Zouden de voordelen van deze drive (<eigenlijk inmiddels een vreemde benaming) ook bij een Intel NUC5i5RYH (of NUC5i7RYH) naar voren komen?

In de technische specs van de NUC staat het volgende:
The board supports M.2 2242, 2260, and 2280 (key type M) modules.
• Supports M.2 SSD SATA drives
― Maximum bandwidth is approximately 540 MB/s
• Supports M.2 SSD PCIe drives (PCIe x1, x2, and x4)
― Using PCIe x4 M.2 SSD maximum bandwidth is approximately 1600 MB/s

Ondersteuning is er dus, maar zou het in de praktijk (bij disk gerelateerde belastingen) merkbaar zijn? Disk caching is in de meeste OS-en al behoorlijk efficient (mits er voldoende RAM aanwezig is natuurlijk).

Ik wil de NUC als Desktopvervanger gaan inzetten om mijn ruimte- en stroomslurpende X 990 (socket 1366) te vervangen en de kabelwirwar wil wegwerken (zeg maar een clean desk policy).

Omdat ik een zo responsief mogelijk systeem wil, wil ik uiteraard de snelst mogelijke hardware gebruiken. Ik hoef gelukkig niet zo op de centen te letten, dus waarschijnlijk gaat het het i7 model worden, de prijzen zijn al gesignaleerd en zal dus ca § 125,- boven het i5 model liggen.
Fijne review! Kort maar toch uitermate informatief!
Ik zocht wat beeld en getallen van sata, mSata en M.2 en word op mijn wenken bediend!

Een vraag: Heb je wellicht een mening over deze adapter, ik zoek iets dat mijn Apple "fopt" en 2 disks laat verschijnen op 1 fysieke SATA aansluiting, op de plek van waar nu 1 SSD gemonteerd zit. Vaak vervangt men de DVD door extra drive maar ik wil mijn DVD niet kwijt. Maar wel graag een aparte drive erbij, die apple als een losse disk ziet. Dit omdat de bootdisk heilig is bij Apple en ik daar Windows en bestanden op wil zetten, buiten de apple (HFS+) partitie om. Apple Bootcamp maakt een NTFS partitie binnen de HFS+ aan die notoir onbetrouwbaar is en de OS-en kunnen niet bij elkaars data, een aparte dataschijf is dan handiger. Apple lijkt een aparte disk veel meer te respecteren en vrij te laten vandaar dat ik 2x mSata op 1 frame als oplossing zie, in JBOD. Of deze link.

Ik vond er niet veel over op 't net. Bij apple sabelen ze het idee neer: https://discussions.apple.../7372697?start=0&tstart=0 maar er wordt meteen geadviseerd wat nieuwers te kopen door Apple. De topicstarter lijkt aan te geven dat de adapter-verkoper zegt dat het kan. Misschien beetje offtopic maar ik ben benieuwd naar je mening.

Naast of dit idee uitvoerbaar is, vraag ik me af: Is een investering in mSata slecht nu M.2 de norm lijkt?
http://forum.notebookrevi...-card-ssd-vs-sdhc.757358/ zegt dat bijvoorbeeld. Groet Evert
Ik betwijfel of die adapter zomaar gaat werken, temeer omdat er blijkbaar een RAIDchipje tussenzit, en als je die niet gebruikt, je controller nog goed overweg moet kunnen met portmultiplying. En ik kan me ergens best voorstellen dat Apple dat niet juist implementeert.

of mSATA een slechte investering is betwijfel ik, SSDs zijn niet zo gek duur meer, en daarbij is de SATAstandaard ook nog lang niet weg (en die zal wel blijven zolang we HDDs hebben). Die dingen kun je dus wel blijven gebruiken de komende tijd.
Dat was precies ook mijn twijfel. Wat zou Apple bewegen om evt port mutiplying tegen te werken? Ik heb trouwens ook een Express slot, daar zou ook wat in kunnen maar die standaard lijkt oud, maar een zit een plek waar een mSata past en een IRQ.
Als Apple kan zorgen dat je niet zomaar kan uitbreiden, maar iets nieuws moet kopen is dat natuurlijk zinnig voor ze.

Ik ben niet goed genoeg op de hoogte van de beperkingen van zo'n Expresslot om te weten wat je daar eventueel nog mee zou kunnen doen.
Erg mooie review, heb net de Plextor PX-G256M6e gekocht voor maar §88.90 bij Megekko, en dat is met verzendkosten mee gerekend :)

Echt een lage prijs nu :)

Zal het met Paragon Migrate OS to SSD 4.0 Windows over kopiŽren, koste me maar §14,95.

Misschien handig voor andere mensen: https://www.paragon-software.com/nl/home/migrate-OS-to-SSD/

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 maart 2016 21:37]