Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15 Review

TERW_DAN 3 augustus 2014, laatste update op 3 augustus 2014, 1.582 views

Noctua NH-D15

Dat deze Noctua weer een mooi stukje degelijkheid is valt niet te betwisten, de koeler en de accessoires zijn zeer degelijk verpakt en daarnaast steekt alles ook stevig in elkaar. De montage is zoals je van Noctua's mag verwachten vrij eenvoudig ensolide.

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Installatigemak
  • Noctuadegelijkheid

Minpunten

• fanmontage in een ingebouwd systeem.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Specificates
Montage
Benchmarks
Reallifetest
Tot slot

Eerder heb ik al een paar flinke koelers getest van Noctua, de NH-U12S en de NH-U14S. Grote jongens die je CPU aardig koel kunnen houden. Maar dat het altijd nog een stukje groter, lomper en beter kan laat Noctua zien met de NH-D15.

Nu de zomer weer is aangebroken, en de temperaturen weer een flink stuk gestegen zijn leek het me wel eens interessant om te kijken of deze koeler nog een beetje overweg kan met een overclockte CPU in zomers weer.

Specificaties
SocketsIntel
LGA1150/1155/1156
LGA 2011
AMD
AM2(+), AM3(+), FM1, FM2(+)
Hoogte165mm (zonder fan 160mm)
Breedte150mm
Diepte161mm (zonder fan 135mm)
MateriaalKoper (basis en heatpipes)
Aluminium (koelvinnen)
Nickel afwerking
Heatpipes6
Garantie6 jaar
FanspecificatiesNF-A15 PWM
Max rotatiesnelheid1500rpm (1200rpm met LNA)
Min rotatiesnelheid300rpm
Max airflow140.2 m/h (115,5m/h met LNA)
Max geluidsdruk24.6dB(A) (19,2db(a) met LNA)
AccessoiresLow-Noise Adapter (LNA) (2x)
Y-kabel
NT-H1 koelpasta
Metalen casebadge

Het eerste dat opvalt aan de CPUkoeler is de behoorlijk grote doos waar deze inkomt. Als je de doos opent, dan straalt het stukje degelijkheid waar Noctua voor staat je al tegemoet. Ik heb nog geen enkele fabrikant gezien die z'n hardware zo netjes inpakte als dat Noctua dat doet. Bovenin de doos zitten 3 losse doosjes die precies passen met daar alle onderdelen in om de koeler te monteren.
1 doosje met de Intelbrackets, 1 doosje met de AMDbrackets en 1 doosje met de kabeltjes, koelpasta en nog wat kleinere dingetjes.

Daaronder zit de koeler, met de 2 fans. En zoals gezegd, is dit een behoorlijk gevaarte zoals ook op de foto's is te zien. De koeler bestaat eigenlijk uit 2 koeltorens, die met elkaar verbonden zijn door middel van 6 heatpipes

Aan de voorkant of achterkant kun je een 140mm fan plaatsen.
Hetzelfde kun je doen in het midden van de 2 koeltorens.

Zoals op bovenstaande foto te zien worden de fans vastgeklikt met metalen clipjes. Doordat de Noctuafans voorzien zijn van rubberen dopjes op de hoeken om trillingen te voorkomen.

Om deze koeler eens goed te testen heb ik de MSI Z77 MPower gepakt, en daar mijn Intel i5 2500K opgezet. Nu heb ik al eerder een flink aantal koelers getest in deze config, maar voor deze review ga ik ze opnieuw testen. Vooral omdat de temperaturen nu veel en veel hoger zijn dan eerst. Waar ik eerst een kamertemperatuur had van rond de 18 tot 20 graden is het nu begin juli en hier inmiddels boven de 25 graden. Dus om een mooie betrouwbare meting te doen zet ik deze D15 naast de U12S, de L12 en de Hyper 412S van Cooler Master. De pech die ik had is dat die Z77 er halverwege mee ophield. Dus ben ik opnieuw begonnen met testen met een i7 4770K op een Z97M GAMINGbord van MSI en daarmee heb ik gelukkig wel alles goed kunnen testen.

Montage
Het fijne van deze koeler is dat die net als de meeste Noctua koelers gebruik maakt van het SecuFirm-mountingsysteem. Hiermee kun je zelfs de grootste koelers vrij eenvoudig monteren.

Het monteren op een AMD- als op een Intelsysteem werkt grotendeels hetzelfde, met het grootste verschil dat de brackets verschillend zijn, omdat de gaten anders zitten op het moederbord, en dat er voor de Intelsockets een backplate wordt meegeleverd, terwijl bij AMDsockets de bestaande bracket gebruikt kan worden.

Allereerst schroef je de bracket achterop het moederbord bij Intelsystemen.

Daarna schroef je de mountingbrackets op de schroefdraad van de bracket op het moederbord. Bij AMD systemen zien deze er iets anders uit, maar het principe is precies hetzelfde.

Vervolgens zet je de koeler erop, zonder fans, zodat je aan weerszijden van het contactvlak met de CPU de koeler er stevig op kan schroeven.

Vervolgens klik je de fans met de metalen beugeltjes aan de heatsink en de installatie is klaar.

Het enige lastige vind ik zelf dat in een grote kast het een stuk vervelender is om de fans er goed op vast te klikken, omdat je weinig ruimte hebt om ze vast te klikken. Dit is te verhelpen door eerst de koeler op het moederbord te monteren en daarna pas het bord in de kast te schroeven, maar dat heb ik in dit geval niet gedaan. Maar dat is eigenlijk ook het enige minpuntje aan het monteren dat ik kan vinden, want verder vind ik dit nog steeds een van de fijnste manieren om een koeler te kunnen monteren, omdat je voor de rest overal erg gemakkelijk bij kunt.

Benchmarks
De benchmarks heb ik uitgevoerd met een i7 4770K, een MSI Z97M Gaming, gevoedt door een ADATA HM1200 PSU.

Ik heb de temperatuur dmv coretemp gecheckt in 6 verschillende tests; gedurende idle, tijdens het draaien van 1, 2, 3 of 4 instanties van SuperPi (dmv HyperPi) en daarnaast nog een OCCT Linpack test om de CPU echt goed op z'n donder te geven.
Dit heb ik gedaan met de CPU zowel op stocksnelheden/vcore's als ook met een overclock door middel van OCGenie op het MSI bord. OCGenie klokt de CPU automatisch een stuk over, maar zet daarbij de Vcore een stuk hoger, waardoor de temperaturen wat hoger oplopen.

De tests zijn gedaan tijdens de warme zomerdagen, toen de temperaturen zo rond de 30 graden lagen. Er zitten wel wat schommelingen in de kamertemperatuur, maar heb geprobeerd zoveel mogelijk met gelijke temperatuur te testen, waardoor de resultaten niet meer dan een paar graden af zouden moeten wijken.

De 4 koelers die ik dit keer naast elkaar heb gezet zijn:

Noctua NH-U14S OC 63 C
Noctua NH-L12 OC 74 C
Cooler Master 412S OC 73 C
Lager is beter

De DH15 werkt net wat beter dan de U14S in de meeste tests. Beide zijn getest met 2 140mm fans erop. De NH-L12 laat de temperaturen wat hoger oplopen, maar dat is natuurlijk ook een wat kleinere koeler. De CM 412S doet het hier ook lang niet slecht, al zou de temperatuur misschien ietsje hoger moeten liggen dan in de grafiekjes vanwege een iets lagere omgevingstemperatuur, maar dat is vrij lastig te meten, vandaar dat alleen de gemeten waardes erin staan.
Verder is het wel zo dat de Noctuas het koelwerk een stuk stiller kunnen doen dan de Cooler Master koeler, al zie je dat niet echt af in de grafiekjes natuurlijk.

Reallifetest
Ik heb de koeler een tijdje in m'n systeem zitten, met name om eens te kijken hoe deze het koeldrama op Campzone zou kunnen overleven. Iedereen hoor ik altijd klagen over CPUtemperaturen die oplopen richting de 80 of 90 graden. Momenteel heb ik deze koeler op een 2500K zitten die al wel redelijk wat werk heeft mogen verrichting in een behoorlijk warme tent, met temperaturen ver boven de 35 graden, en nog steeds is de hoogste piek die ik hier heb gemeten 59 graden volgens coretemp. Al met al heb ik daar dus wenig over te klagen. De koeler kan ook langdurig de CPU lekker koel houden, ook als je 'm vrij lang achter elkaar laat werken.

Deze Noctuakoeler kost nu zo'n 90 euro. Een hoop geld voor een luchtkoeler, maar je krijgt er ook wel een geweldig ding voor terug. Desalniettemin vind ik de koeler aan de dure kant. De NH-U14S die ik eerder heb getest is al snel zo'n 3 tientjes goedkoper, en doet het niet heel veel slechter in temperaturen en heeft een soorgelijke geluidsdruk, omdat er exact dezelfde fans op zitten als op deze DH15.
Als je het uiterste uit de kan wil halen op het gebied van luchtkoeling dan zou ik 'm zeker aanraden, maar als je de beste bang for buck wil dan zou ik even verder kijken, en er sneller een NH-U14S inschroeven.

Tot slot
Dat deze Noctua weer een mooi stukje degelijkheid is valt niet te betwisten, de koeler en de accessoires zijn ten eerste zeer degelijk verpakt en daarnaast steekt alles ook stevig in elkaar.
De montage is zoals je van Noctua's mag verwachten vrij eenvoudig in erg solide. Geen gehannes met een bracket die je vast moet houden terwijl je een koeler erop probeert te schroeven, maar gewoon een zinnig mountsysteem.
De koeling is prima, maar vergeleken met de NH-U14S, die dezelfde fans gebruik maakt is het verschil niet gigantisch, terwijl de prijs wel een stuk hoger ligt. Persoonlijk vind ik de NH-U14S daarmee prijstechnisch een leukere oplossing, maar dat doet verder totaal niets af aan de kwaliteit die je met deze koeler in huis haalt.

Heb jij ook een Noctua NH-D15?

Wbt prijs valt ie zelfs boven de meeste closed loop water koeler van Corsair of Cooler Master.
Een Corsair H60 + twee 120mm NFF12 Noctua fan's is zo goed als de zelfde prijs Maar of die ook beter zal koelen... ?

Neemt iig minder ruimte in ;)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 3 augustus 2014 11:48]

Mooi ding, heb hem ook, maar moet met de review nog aan de slag. Ik denk dat wij beide tegen hetzelfde probleem aan lopen: om de meerwaarde echt beter in beeld te brengen zal je met een flink dure S2011 aan de slag moeten gaan, of in elk geval de limiet van je cpu op moeten zoeken. Hoe dan ook een mooie review, een lekker dikke koeler, en ik kan mij zoals (praktisch :p) altijd prima vinden in je verhaal.
Heb ook deze Noctua koeler, kast Corsair 600T en zelfs met deze warme dagen bleef ik onder de 50C.tijdens het renderen van films. MAW, ik vind deze koeler formidabel en zijn prijs dubbel en dik waard > kwaliteit kost nou eenmaal geld. _/-\o_
Zulke temps heb ik ook ongeveer, maar is het normaal dat het koelblok vrij koel blijft?