Noctua NH-L12 Review

TERW_DAN 25 mei 2014, laatste update op 25 mei 2014, 1.617 views

Noctua NH-L12

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Koelvermogen voor z'n formaat
  • Degelijkheid

Minpunten

• 92mm fan is wat lastig te installeren nadat de koeler is gemonteerd
  • Koelvermogen in absolute zin is wat minder dan bij grotere towerkoelers

Koelvermogen Score: 4

Benchmarks
Benchmarks – stock
Benchmarks – OC
Tot slot

De Noctua NH-L12 is een topflowkoeler, maar eentje met een ietwat apart design. In eerste instantie deed hij me een beetje denken aan de Cooler Master Gemin II SF524 die ik een paar jaar geleden had, met als groot verschil dat de koelvinnen nu helemaal 'gedragen' worden door 4 heatpipes, en dat deze koeler in een dualfanconfig kan draaien, zonder erg hoog te worden.

Deze Noctuakoeler heeft namelijk een 120mm fan bovenop zitten, en een 92mm fan aan de onderkant van de heatsink. Hiermee zijn ook single-fan-configuraties mogelijk, door enkel de 120mm of de 92mm fan te gebruiken.

Zoals ik bij de andere Noctuakoelers had gezien is ook deze koeler weer goed te monteren, en zijn de meegeleverde accessoires prima in orde. In deze review ga ik deze koeler vergelijken met de NH-L9i topflowkoeler en een aantal towerkoelers. Verder heb ik getest hoe de prestatieverschillen zijn in de verschillende fanconfiguraties.

Specificaties
SocketsIntel
LGA2011
LGA1150/1155/1156
LGA1366
LGA775
AMD
AM2(+), AMD3(+), FM1, FM2(+)
Hoogte66mm (zonder fan) 93mm (met fan)
Breedte128mm
Diepte150mm
MateriaalKoper (basis en heatpipes)
Aluminium (koelvinnen)
Nickel afwerking
Heatpipes4
Garantie6 jaar
FanspecificatiesNF-F12 PWM
Max rotatiesnelheid1500rpm (1200rpm met LNA)
Max airflow93.4 m³/h (74,3m³/h met LNA)
Max geluidsdruk22.4dB(A) (18.6db(a) met LNA)
Power12V, 0.05A, 0.6W
FanspecificatiesNF-B9 PWM
Max rotatiesnelheid1600rpm (1300rpm met LNA)
Max airflow64.3 m³/h (52,6m³/h met LNA)
Max geluidsdruk17,6dB(A) (13,1dB(a) met LNA)
Power12V, 0.08A, 0.96W
AccessoiresLow-Noise Adapter (LNA)
NT-H1 koelpasta
SecuFirm2 Mounting kit
Antivibratiepads
Metalen casebadge

In de doos van de koeler zitten 3 zakken met schroefjes en onderdelen. In het eerste zakje zitten de kabeltjes en koelpasta. Het tweede zakje is voor de AMDmount, en de laatste voor de Intelmount.
Deze koeler gebruikt net als de NH-U12S en de NH-U14S een Secufirm2 mount van Noctua. Deze is weliswaar iets anders als die van de andere koelers, met als grootste voordeel dat er nog meer sockets ondersteund worden. In plaats van vaste mountingbars op de koeler kun je deze er nu zelf inzetten, waardoor je ze op meerdere sockets kunt gebruiken.

In de verpakking vinden we verder nog antivibratieclipjes, die gebruikt kunnen worden om de 92mm of 120mm fan als casefan te gebruiken, mocht je maar 1 van de 2 fans op het koelblok zelf willen gebruiken. Dit zijn dan weer van die kleine dingen waarom ik vind dat Noctua echt nagedacht heeft over het product dat ze leveren. Deze koeler is best geschikt voor wat plattere systemen, maar met de 120mm fan erop is deze niet echt heel laag, enkel draaien met de 92mm fan kan dus best interessant zijn in sommige configuraties. Maar dan is het handig dat je de 120mm ook nog kunt gebruiken

De meegeleverde fans zijn lekker stil, zoals ook in de specstabel te vinden is. Hoewel voor mijn gevoel (ik heb het niet kunnen meten), de 120mm fan wat stiller is dan de 92mm fan, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat die wat harder moet werken, en iets minder vrij airflow heeft dan de 120mm fan die bovenop de koeler zit, ipv er tussen in. Hij is sowieso wat stiller dan de L9i die ik eerder getest heb, maar die is ook wel een stukje kleiner.

De koeler monteren
De montage voor het Intelplatform en het AMDplatform zijna bijna hetzelfde. Het grote verschil is dat je voor AMDsystemen gebruik kunt maken van de bestaande backplate, voor Intelsystemen wordt er een backplate meegeleverd. Verder zijn de brackets iets anders, omdat de gaten voor de socket natuurlijk verschillen tussen AMD en Intel, maar verder is de montage hetzelfde.

Het monteren van deze koeler is iets lastiger als van bijvoorbeeld de NH-U12s of NH-U14s, die ik eerder heb gereviewd, omdat de opzet van deze koeler wat compacter is. Ondanks dat is de montage nog steeds goed te doen, als je met een paar dingetjes rekening houdt.

Het voordeel dat Noctua nog steeds heeft is dat ze gebruik maken van het SecuFirm2-mounting systeem, waardoor je de bracket vastschroeft op het bord en de koeler daar van bovenaf weer op vastschroeft. Hierdoor hoef je niet aan de onderkant van het bord te schroeven met een zware koeler op het systeem, maar kun je dat doen terwijl het moederbord plat ligt.

Ik heb de montage gedaan op een Gigabyte G1.Sniper A88X, een FM2+bordje. Deze beschikt over een backplate met de standaard plastic brackets erop. De standaardbracket schroef je eraf, en vervolgens kun je hierop de AMDbracket schroeven.

Vervolgens kun je de koeler eropschroeven. Als je de 92mm fan wilt gebruiken is het handig om die er al op te hebben zitten, de 120mm fan kun je er later nog makkelijk opzetten als je wilt. Daarnaast is het handig om de heugen modules al geïnstalleerd te hebben, omdat de koeler daar ook deels overheen valt is het wat lastiger om die daarna er nog bij te zetten.

In de bovenkant van de koeler zit een gat, waar je de schroevendraaier door kunt steken om zo de koeler vast te schroeven.

Om dit te doen hoef je de fans er in principe niet af te halen, al vond ik het zelf wat makkelijker met enkel de 92mm fan geïnstalleerd, waardoor je de koeler op deze manier vast kunt zetten.

Vervolgens kun je de 120mm fan erop klikken met de 2 metalen beugeltjes die je hier aan de zijkant van de fan kunt zien

En daarmee is de installatie zo goed als klaar. Als je meerdere fanheaders hebt op je bord voor de CPU dan kun je iedere fan op zijn eigen header aansluiten, maar Noctua levert ook een splitkabeltje mee, zodat je beide fans op een enkele header aan kunt sluiten, iets dat voor de meeste moederborden het meest praktisch is, omdat ze maar 1 CPU fanheader hebben.

Zoals gezegd kun je natuurlijk de koeler gebruiken met beide fans, of slechts 1 van de 2. In alle gevallen geldt dat je de fans er heel makkelijk afklikt, alleen de 92mm fan eropzetten of erafhalen als de koeler al is gemonteerd kan wat lastig zijn, omdat 't geheugen dan in de weg zit (hoewel het niet onmogelijk is met een beetje gefriemel).

Benchmarks
Voor de benchmarks wilde ik graag eens testen met m'n nieuwe 7700K APU, maar helaas blijkt het schier onmogelijk om een fatsoenlijke temperatuurmeting te doen op AMDsystemen. Geen enkele software lijkt de sensoren deugdelijk uit te lezen. Er kwamen er een paar in de buurt, maar als het verschil tussen idle en full-load slechts 10 graden is dan vertrouw ik het niet helemaal.
Dus om een beetje een eerlijk beeld te geven van de koelprestaties ben ik uitgegaan van een Intel 2500K, die ik ook met de andere koelers heb getest. In deze benchmark zal ik die ook weer meenemen, om hem te kunnen vergelijken met de Cooler Master Hyper 412s, de Noctua NH-U12S, de Noctua NH-U14S en de be quiet Dark Rock Pro C1, en natuurlijk de Noctua NH-L9i, die ik tegelijkertijd met deze heb getest.

Omdat de NH-L12 in een aantal verschillende fanconfiguraties heeft gedraaid heb ik die resultaten ook meegenomen in de onderstaande grafieken. De tests zijn wederom uitgevoerd met de CPU tijdens idle, tijdens het draaien van 1, 2, 3 of 4 instanties van SuperPi, dmv HyperPi en een nog wat zwaardere load dmv de OCCT Linpacktest. Alle tests zijn gedaan in een omgeving met kamertemperatuur, dus tussen de 18 en 21 graden. Her en der kan er dus een klein verschil zitten door invloed van de omgevingstemperatuur, maar dat zal weinig invloed hebben op de echte verschillen tussen de koelers.

De koeler is getest op een i5 2500K icm een Z77 MPower en een setje R9 Radeongeheugen (eerdere tests zijn met een setje ADATA XPGgeheugen gedaan).

Benchmarks – Stock

NH-U14S dual 46 °C
bqt Dark Rock Pro 44 °C
CM Hyper 412S 56 °C
Lager is beter

De temperaturen van de towerkoelers liggen wat lager als die van de NH-L12. Als we uitgaan van een graad of 3 verschil in omgevingstemperatuur in het nadeel van de NH-L12, dan zijn de prestaties van de towerkoelers nog steeds net ietsje beter. Maar niet op zo'n manier dat ik de verschillen erg dramatisch vind.

Bij zwaardere loads is wel te zien dat de 92mm fan het in z'n eentje op zich nog wel steeds aankan, de temperaturen stijgen immers niet tot hele flinke hoogtes, maar dan wordt het verschil met de 120mm fan wel een stukje groter.

Benchmarks – OC

Naast de tests op stocksnelheden heb ik ook getest met een overgeklokt systeem. Hiervoor heb ik de OCgeniefunctie gebruikt van m'n Z77 MPower. OCgenie is een automatische overclockfunctie op dit bordje, met als eigenschap dat deze de temperaturen flink laat stijgen, door een behoorlijk hoge vcore. Voor deze test dus prima om te kijken wat de temperaturen doen.

Temperaturen - 2500K OC - idle

NH-U14S dual 56 °C
bqt Dark Rock Pro 59 °C
CM Hyper 412S 84 °C
Lager is beter

Bij de OCtest zien we ongeveer dezelfde verhouding, behalve dat de CM 412s het een stuk zwaarder te verduren heeft dan de Noctuakoelers. In een situatie waarbij de CPU een vrij hoge load heeft is een 92mm fan voor de NH-L12 misschien wat weinig. Een 2e fan toevoegen of in elk geval de 120mm fan gaan gebruiken scheelt al flink wat graden.

Over het algemeen vind ik deze koeler zeker niet slecht presteren. De koeler is wat compacter opgezet dan de towerkoelers, waardoor de temparturen ook ietsje hoger liggen, maar nog steeds zijn de prestaties behoorlijk.
De 92mm fan kan het in z'n eentje al wel aan, maar ik zou persoonlijk toch liever voor enkel de 120mm gaan als je de hoogte in je kast hebt, of een combinatie van beide, als je er nog een paar graadjes meer uit wil persen.

Deze koeler kost nu 44 euro bij de goedkoopste winkel in de pricewatch. Daarmee is hij wat goedkoper dan de Noctua towerkoelers. De prijs is het zeker wel waard, je krijgt er een degelijke koeler voor, met 6 jaar garantie, een stel goede fans die ook nog eens stil zijn, en misschien nog wel het belangrijkste, de degelijkheid die heel 't merk uitstraalt.

Tot slot
Hoewel de koeler een wat apart design heeft, een topflow met dualfan is niet de meest voor de hand liggende setup weet Noctua ook hiermee goede prestaties te leveren. De mounting is een van de punten die ik erg fijn vind. Je hoeft niet te klooien met een koeler waarop je het moederbord moet balanceren om er vervolgens aan de achterkant van het bord wat schroeven in moet zien te krijgen. De brackets zijn makkelijk te monteren en daarop is de koeler op te schroeven zonder veel moeite.

Verder krijg je er meer dan genoeg schroefjes en kabeltjes bij voor de installatie, en ook de mogelijkheid om de extra fan als casefan te gebruiken mocht je dat willen. Voor een PC waarbij je niet heel veel hoogte hebt voor de koeler vind ik dit echt een aanrader. Als deze nog te groot is kun je natuurlijk nog uitwijken naar een NH-L9a/i, maar deze levert toch net weer wat betere prestaties.

Heb jij ook een Noctua NH-L12?

...en weer een mooie review...

Meestal maakt een kleinere fan idd wat meer lawaai omdat ie harder moet werken.
Mijn (beetje) ervaring met een push en een pull fan, is dat de push altijd een beetje meer lawaai maakt dan de pull, maar omdraaien zal wel geen optie zijn ;)
Meestal maakt een kleinere fan idd wat meer lawaai omdat ie harder moet werken.
Hij moet inderdaad wat harder werken, en kan minder makkelijk lucht aanzuigen, omdat ie tussen de heatsink in de socket inzit.

Verder heb ik niet getest of er nog verschil zit in push of pull met de 92 en 120mm fan. De koeler wordt geleverd met 120mm push en 92mm pull.
is deze koeler ook geschikt voor een i5 3570K (stock speeds). Geheel komt in een 15 cm hoge htpc case die vervolgens weer in een kast wordt gestopt waar waarschijnlijk niet al te veel airflow is - case zelf heeft wel "overpressure"
Ja hoor, die zal niet meer stroom vreten dan de 2500K waar ik mee heb getest, zeker niet als je hem op stock draait, en ik op een OC met vrij hoge vcore.
15CM hoog moet zat zijn voor voldoende aiflow.
Top - dank voor je antwoord
Hoi,

Aangezien de verschillen in temperaturen met beide fans en met de 120mm fan minimaal zijn, hou zou je dan denken om de 92mm fan als casefan te gebruiken? Zou dat extra winst brengen?
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan waar je die fan monteert, welke onderdelen in je kast zitten en of extra airflow nodig is. Ik heb tijden lang geen casefans in m'n Lian Li bigtower gehad, tot ik in een veel te hete tent op Campzone zat, en de hdds goed heet werden. Toen toch maar de frontfans aangezet en dat scheelde aanzienlijk in temperatuur.
Als je geen airflow hebt, en je hebt plek voor een 92mm fan op de juiste plek, dan kan het natuurlijk wel wat verschil maken.
Bedankt voor je reactie! :)