Advertorial

Door Tweakers Partners

Beveilig je huis of bedrijf met de Synology CC400W-camera en nas

31-07-2025 • 08:00

50

We kennen Synology vooral van zijn nas-systemen (network attached storage), die wereldwijd populair zijn bij zowel consumenten als bedrijven. Maar ook op het gebied van netwerkbeheer, cloudoplossingen en surveillancemogelijkheden heeft het bedrijf inmiddels flink wat in de melk te brokkelen. Onlangs is de CC400W-camera verschenen. Tweakers Partners ging aan de slag met de combinatie van deze camera en een nas-systeem van Synology.

De CC400W is een wificamera met 4 megapixel. Voor dit artikel koppelden we hem via Surveillance Station aan de meegeleverde DS224+-nas. Samen moeten ze volgens de makers een krachtig beveiligingsplatform voor zowel particulieren als het mkb vormen. Met AI-toepassingen, 2k-video, lokale opslag en optionele cloud- en andere diensten biedt het duo tal van mogelijkheden, geruggensteund door stevige privacybescherming.

CC400W: de eerste indruk

De CC400W kan met 4 megapixel (2560×1440) opnemen in 30fps, met een breedbeeldhoek van 125° horizontaal en 72° verticaal. Dankzij hdr levert hij heldere beelden onder verschillende lichtomstandigheden - denk daarbij bijvoorbeeld aan tegenlicht en schaduwen.

De CC400W heeft een robuuste behuizing die IP65-gecertificeerd - en dus stof- en spatwaterdicht is, beschikt over infraroodnachtzicht tot ongeveer 10 meter, en heeft een ingebouwde microfoon en luidspreker met tweerichtingaudio. De geluidskwaliteit is uitstekend, al hoor je jezelf via de speaker soms met een kleine vertraging terug.

Handig is dat de camera een magnetische voet heeft, voor eenvoudige montage op allerlei oppervlakken, samen met een 2 meter lange USB-C-kabel (5V DC-voeding via USB-C). Voor back-up van beelden is een microSD-kaartsleuf voor kaartjes met maximaal 256GB ingebouwd. Zo'n kaartje dien je wel zelf aan te schaffen. De camera heeft geen ethernetpoort en ondersteunt geen Power over Ethernet (PoE), waardoor installatie beperkt is tot plekken met wifibereik en een beschikbaar stopcontact. Voor de meeste kleine organisaties en bij thuisgebruik zal dit echter geen belemmering vormen.

De camera is in principe geschikt voor binnen- en beschut buitengebruik: hij is zoals gezegd spatwaterdicht (IP65), maar niet geschikt voor langdurige belasting door extreme weersomstandigheden. Wij zouden hem daarom voornamelijk binnen of onder een afdak gebruiken.

Een klein minpuntje is dat de standaard garantietermijn op de camera twee jaar is. Zeker als je hem zakelijk gebruikt, zou een langere garantieperiode welkom zijn. Gelukkig biedt Synology de optie om extra zekerheid in te bouwen middels Extended Warranty Plus.

Installatie en integratie via Surveillance Station

De installatie van de CC400W via de DS Cam-app of Surveillance Station verloopt redelijk snel. Dankzij de magnetische voet kan de camera zonder boren worden bevestigd aan metalen oppervlakken. Voor muur- of plafondmontage kunnen de meegeleverde schroeven worden gebruikt. Dankzij de flexibele voet kun je hem eventueel ook gewoon ergens neerzetten, bijvoorbeeld in een boekenkast, op een plankje of op een vensterbank.

De setup gebeurt met behulp van een wizard in de app (DS Cam 5.9 of hoger), waarbij je je wifinetwerk en opslaginstellingen opgeeft. Na configuratie verschijnt de camera vlotjes in de camera-overzichtslijst van Surveillance Station en is hij klaar voor gebruik.

De CC400W is zogezegd een native Synology-camera, wat betekent dat hij direct kan worden beheerd via Surveillance Station. Daar zijn geen extra cameralicenties voor nodig, want Surveillance Station levert er standaard twee mee. Bij een groter aantal camera’s zijn aanvullende licenties vereist. Alle instellingen van de CC400W - beeldkwaliteit, wifi-credentials, detectieregels, opnameschema’s - worden centraal via Surveillance Station beheerd. Vanuit één interface pas je alles aan en bekijk je beelden (live of opgenomen), in plaats van via elke camera apart. Ook de DS Cam-mobile app, zowel geschikt voor Android als iOS, laat gebruikers gelijktijdig meekijken. Bij detectie ontvangen ze direct notificaties.

Beeldkwaliteit en AI-ondersteuning

Dankzij de 4-megapixelsensor van de CC400W zijn de beelden scherp; gezichten en details in de omgeving zijn goed herkenbaar. De camera ondersteunt hdr, zodat hoog contrast over het algemeen geen probleem vormt. Bovendien reduceert H.265-compressie bandbreedtegebruik - zonder merkbaar kwaliteitsverlies. De CC400W kan automatisch overschakelen tussen dag- en nachtmodus en kan in het donker tot 10 meter ver ‘kijken’, dankzij krachtige IR-led’s. Overdag is het beeld het beste, maar ook 's avonds blijft alles goed zichtbaar. De beelden zijn precies wat we hadden verwacht. Het is natuurlijk geen bioscoopkwaliteit, maar ruim voldoende voor bewakingsdoeleinden.

Een feature waar de fabrikant op hamert, is het zogenaamde edge-AI. De CC400W kan mensen, voertuigen en inbraakactiveiten detecteren, meldingen geven en bewegende objecten automatisch volgen. In Surveillance Station zijn ook ‘slim tellen’ en zoeken mogelijk. Zo kan de camera Instant Search toepassen op mensen, voertuigen of bewegingen in een geselecteerde zone. Handig daarbij is dat je handmatig een zone in het beeld kunt markeren, waarna je snel alle momenten ziet waarop er iets is gebeurd. Personen en voertuigen worden goed herkend, zodat je geen meldingen krijgt over iedere voorbijganger of kwispelende hond, maar wel van echte indringers of goedbedoelde koeriers die een pakje komen droppen. Bij aansluiting op Synology DVA-gpu-servers zijn zelfs extra opties zoals gezichtsherkenning en kentekenherkenning beschikbaar.

Let wel: de geavanceerde AI-mogelijkheden van de DVA werken slechts voor één camera tegelijk.

DS224+ en DS225+ nas

Bij inbraak ontvangt de gebruiker een pushnotificatie op de DS Cam-app, een mailbericht of een sms’je met een screenshot. Bij netwerkproblemen hoef je niks te missen; op het moment van het wegvallen van het signaal slaat de SD-kaart lokaal op. In de regel worden videobeelden rechtstreeks en continu naar de DS224+ nas gestreamd. De nas slaat die data vast op harde schijven binnen de RAID-configuratie. Voor extra zekerheid kan Surveillance Station worden ingesteld om beelden zowel lokaal als in de cloud te back-uppen, bijvoorbeeld via Synology C2 Backup for Surveillance. Deze functie maakt dual recording mogelijk: de video’s worden dan gelijktijdig versleuteld naar Synology’s C2-cloud gestuurd, zodat ook bij een calamiteit in het gebouw - denk aan brand of stroomuitval - alle beelden veilig bewaard blijven.

Verder is het zinvol om te melden dat de Synology DS225+ zich inmiddels aandient, als opvolger van de DS224+. Deze upgrade brengt vooral op netwerkgebied een belangrijke verbetering. In plaats van twee 1GbE-poorten beschikt dit model over één 2,5GbE-poort en één 1GbE-poort, wat zorgt voor snellere dataoverdracht en efficiëntere back-ups, zeker in omgevingen met meerdere gebruikers.

Qua hardware is er weinig veranderd. Beide versies beschikken over een Intel Celeron J4125-processor, 2GB uitbreidbaar geheugen en twee schijfsloten, en ze bieden beide ondersteuning voor bekende DSM-functies zoals Btrfs, Docker en Active Backup. Ten slotte lijkt het alsof Synology met dit model een nieuw compatibiliteitsbeleid invoert; nadrukkelijk wordt aangeraden Synology-schijven of gecertificeerde schijven van andere fabrikanten te gebruiken.

De DS225+ is, kortom, een subtiele maar slimme update voor gebruikers die wat meer snelheid en toekomstbestendigheid zoeken.

Synology C2-diensten: aanvullende beveiliging

Synology levert onder de C2-vlag een reeks clouddiensten die de gewenste beveiliging verder versterken, want ook dit merk verkoopt graag wat extra’s aan zijn gebruikers. Denk hierbij aan:

  • C2 Password: een versleutelde wachtwoordmanager voor centraal beheer van inloggegevens, met crossdevice-synchronisatie en opties voor het genereren of controleren van wachtwoorden. In zakelijke omgevingen kunnen teams veilig gegevens delen via C2 Password Business, met integratie in C2 Identity voor eenvoudiger accountbeheer.
  • C2 Transfer: maakt het veilig delen van grote bestanden mogelijk, bijvoorbeeld videobeelden of logs. Bestanden worden end-to-end versleuteld, met instelbare downloadrechten en optionele watermerken. Meldingen per e-mail houden je op de hoogte van overdrachten, wat veiliger is dan traditionele middelen zoals e-mail of USB.
  • C2 Identity: een cloudgebaseerde iam-oplossing die werkt als identiteitsprovider, met integratie met active directory of LDAP. Het biedt centraal gebruikersbeheer, sso naar webapps, en sterke beveiligingsmaatregelen zoals mfa. Bij netwerkproblemen blijft lokale authenticatie via de nas mogelijk, wat handig is voor kleine bedrijven met meerdere gebruikers.

Privacy en cybersecurity: on-premise versus cloud

Synology stelt dat datavertrouwelijkheid en -controle van het platform een belangrijk pluspunt is. In tegenstelling tot puur cloudgebaseerde cameraoplossingen waarbij videobeelden mogelijk extern worden gehost, blijft alle data bij een Synology-nas lokaal in eigen beheer. Je bouwt in feite een privécloud zonder maandelijkse abonnementskosten. Dit past in het principe privacy by design waarbij gevoelige videobeelden niet standaard bij externe providers terechtkomen. Met een on-premise nas heb je als gebruiker alles in eigen hand: opslag, versleuteling en netwerkbeveiliging. Zo kun je volume-encryptie, actieve antivirus- en ransomwarebescherming, en two-factor-aanmelden inschakelen, aldus de fabrikant.

Thuis of op de zaak

De combinatie van de Synology CC400W en DS224+ is flexibel inzetbaar, zowel thuis als in kleine bedrijven. Tijdens het testen hebben we hem vooral aan de voordeur en in de tuin getest. Thuis biedt het systeem privacyvriendelijke bewaking en lokale opslag, met live op de smartphone meekijken bij alle denkbare zaken in en rond je huis. Dankzij de mogelijkheid tot spraakcommunicatie en zelfs het afspelen van vooraf opgenomen geluiden, zoals een blaffende hond of stemcommando’s, kan de camera ook dienst doen als afschrikkingsmiddel - of om je buren te ‘pranken’, al is het volume van die geluiden beperkt. In zakelijke omgevingen functioneert de nas als centraal opslag- en beveiligingssysteem, met meldingen, toegangsbeheer en uitbreidingsmogelijkheden voor grotere installaties.

Synology staat bekend om regelmatige software- en veiligheidsupdates voor DSM en Surveillance Station. Zo zijn er bij elke grote DSM-release verbeteringen aan het beveiligingsframework, patching van kwetsbaarheden - bijvoorbeeld zero-day cve’s - en nieuwe features. De Surveillance Station-software krijgt frequente releases met bijvoorbeeld verbeterde AI-functies of nieuwe integraties. Je kunt updates sowieso automatisch laten installeren. Ook de CC400W zelf ontvangt firmware-updates vanuit Surveillance Station, waardoor de AI-algoritmes en netwerkinstellingen up-to-date blijven.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij Synology en Tweakers Partners. Tweakers Partners is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Bekijk hier het overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (50)

50
50
35
2
0
13
Wijzig sortering
Met die vreemde hardware eisen van nieuwe Synology NAS systemen zou ik echt never investeren in Synology cameras. Als mijn Synology de geest geeft, ga ik naar UGreen en dan zit je dan met je Synology Cams.

Synology is wel voorbij.

In plaats van deze advertorial was een deepdive in migratie en/of vergelijkbare NASsen wel een betere keuze.

[Reactie gewijzigd door iAR op 31 juli 2025 09:10]

Helemaal mee eens, Synology is zijn/ haar eigen graf aan het graven (m.b.t. gebruik door consumenten, zal wel een focus shift zijn naar business only systemen) door alleen nog maar HDD’s van hun zelf toe te staan. Zonde want was een prima NAS.

[Reactie gewijzigd door Dracula op 31 juli 2025 08:43]

Zeker. Ik ben nog blij met mijn DS918+ hoewel die met steeds meer selfhosted docker containers wel "oud" begint te worden. De migratie naar een compleet ander systeem zal lastig worden. 4x 12 TB in een SHR die bijna vol zit stop je niet zo in een andere NAS.
Maar die docker containers zijn wel weer eenvoudig over te zetten. Ik begrijp al die negativiteit over Synology, maar de support en updates zijn wel weer geweldig. Overigens kan jij die SHR, volgens mij, naar een nieuwe synology migreren zonder problemen en met dit scriptje kan je ook niet synology schijven, zonder waarschuwingen gebruiken: https://github.com/007revad/Synology_HDD_db
SHR is Synology Hyrbid Raid, die krijg je dus niet op een ander systeem. En zo'n scriptje is leuk; totdat Synology de teugels nog harder aantrekt.

Support mag dan geweldig zijn, als je een hele klantengroep bij je producten wegduwt, dan gaat dat wellicht eerdaags ook stoppen.
Ook het MKB zal er niet blij mee zijn. Het is gewoon onredelijk duur aan het worden.
Je bedoelt dat dit wellicht hun manier is om consumenten (niet zakelijke markt) weg te jagen om zich te focussen op de business systemen? In dat geval zou ik als bedrijf dat die producten heeft direct de exit strategie opzetten en de afschrijving desnoods versnellen. Een dergelijk bedrijf is namelijk niet te vertrouwen.


De juiste weg zou dan zijn om aan te geven dat ze gaan stoppen met de consumenten lijn en dat ze vanaf nu nog x jaar ondersteuning blijven bieden. Dan weet je waar je aan toe bent.
Hetzelfde geldt ook voor geheugen. In mijn 418Play heb ik vanaf aanschaf meer geheugen in geplaatst (16 Gbyte ipv 2 Gbyte) en deze heeft altijd goed gefunctioneerd. Bij DSM 6 kon ik door het extra geheugen ook Docker containers draaien. Helaas bij de upgrade naar DSM 7 heeft men de mogelijkheid van docker containers op de 418play dicht gezet..

Laatst, mogelijk door een stroomstoring en daarop volgende een foutmelding van het BTFR file systeem is de NAS twee keer vastgelopen. Bij het indienen van het ticket om mee te kijken wat de oorzaak was (de NAS gaf zelf aan dat ik een ticket moest indienen) werd er "geklaagt" over het niet Synology geheugen en dat ik dat maar eerst maar weer moest vervangen.

Als nu ook voor een nieuwe NAS de HDD middels eigen winkelnering worden verplicht houdt het na 18 jaar Synology wel voor mij op...
Zelfde hier,

Altijd tevreden geweest over onze DS712+ , maar zal zeker NIET vervangen worden door een nieuwe van Synology,

Niets mis met het feit dat ze Seagate en Toshiba schijven nemen, er een Synology stickertje op kleven, en een premium prijs er voor te vragen. (dat doen wel heel veel merken)

Maar om dan feature's van je NAS softwarematig uit te schakelen als je GEEN Synology of "certified" (lees synology tax betaald) HDD's gebruikt !!!!!!!!!!! , gewoon te gek voor woorden.

Wie denken ze wel dat ze zijn ? Apple ? :)
Daar heeft een slimmerik gezeten die heeft gezegd: "mensen betalen niet graag een maandelijks abonnement voor extra features, dat moeten we dus niet doen".


Met als gevolg alleen de Synology HDD's nodig hebben voor die features en dus alsnog betalen.


Dit soort praktijken zou simpelweg verboden moeten worden. Het is oplichterij. Maar gelukkig kun je gewoon zelf je NAS bouwen en zo je middelvinger naar dit soort bedrijven opsteken.
Volledig mee eens! Mijn NAS wordt ook steeds ouder maar die ga ik ook zeker niet vervangen door een Synology. Misschien dat ik er zelf èèn ga bouwen, het zou leuk zijn als daar een keer een artikel over geschreven wordt?

Qua camera's bied Reolink meer waar voor je geld. Heb nu wat Eufy hangen maar dat is ook niet meer wat het geweest is
Same, ik ben net overgestapt van Synology naar TrueNAS en hoewel het wat uitzoekwerk was om ZFS te leren kennen, de juiste HBA te vinden (want sff backplane) en allerlei optimalisaties door te voeren ben ik achteraf heel blij met deze keuze. Het is weliswaar geen plug & play zoals Synology of andere kant-en-klare NAS systemen maar op deze manier zit je niet vast aan de gratie van het bedrijf voor software updates voor jouw specifieke model NAS.
Om te spelen heb ik van oudere PC en nog verschillende oude HDD's en SSD's een TrueNAS systeem gemaakt. Maar eigenlijk wil ik op dat gebied niet teveel tijd besteden voor het systeem wat door het hele gezin wordt gebruikt. Dat moet gewoon betrouwbaar werken. Zie mijn bericht hierboven. Ik ga wel op zoek naar een alternatief voor Synology.
Helemaal mee eens! Als mijn Synology NAS de geest geeft, dan komt er een ander merk in huis!
Idem.

Heb al Synology zo lang als ik me kan herinneren, sinds 2015 altijd de 8-bay NAS versies (x2 vanwege back-ups) maar sinds ze bijna dwingen om met die rebranded (en vele te dure) Toshiba schijven te werken komt dat merk er niet meer in.

Ze hebben hun eigen glazen ingegooid want ik was alweer bijna in de race voor opvolgers van m'n 2x DS1821+ (met 8x WDC UltraStar 18TB uit de HGST range) maar ik ga niet 2x zoveel betalen voor een HDD. Daarnaast biedt Synology niets groter dan 20TB.
Beide versies beschikken over een Intel Celeron J4125-processor
Volgens de Intel website een CPU uit Q4'19. Is dat niet wat achterhaald voor een 2025 model? Ik begin langzaam maar zeker te kijken naar een opvolger voor mijn DS918+.
K heb thuis ook een 918+, maar die gaat niet vervangen worden door een nieuwe/andere synology.

Of iets als ugreen (eerder al genoemd) of zelfbouw. Kan ie ook nog een keer een stuk zuiniger en sneller. Zie topic over zuinige servers
Ik gebruik..
  • Active Backup for Business om PC's en twee VMware ESXi hosts te backuppen.
  • Hyper Backup om naar de cloud te backuppen.
  • Surveilance Station voor camera's.
Volgens mij bieden andere merken dit niet out of the box aan helaas :/
K weet natuurlijk niet hoe goed je bent met linux en command line, maar met rsync en rclone kom je een heel eind. We zitten hier niet voor niets op tweakers 😉.

Zelf bouw is leuk, en leerzaam. Maar kost een hoop tijd.

Vmware esxi, geen idee hoe je die kunt backuppen. Als je naar zelfbouw gaat, zou ik zeggen kijk dan ook eens naar proxmox virtual environment. Dat is een open source alternatief voor vmware. En die kun je wel weer ‘makkelijk’ backuppen naar iets.

Camera’s: ik had ooit ook op de synology, maar tegenwoordig heb ik de camera’s vervangen door ubiquiti/unify. (Oke daar kun je alleen met ubiquiti hardware, en eigen camera’s is lastig/kan niet). Nu alles wel netjes via poe.
Voor Active Backup for Business zou je eens kunnen kijken naar UrBackup. Dat draait in een container en daarmee kan je file backups en image backups maken.

I FINALLY Replaced Synology's Active Backup for Business (UrBackup Setup & Review)
Waarom moet het out of the box zijn? Je lijst omvat diensten die niet voor huis tuin en keukengebruik worden ingezet. Dus ik doe even de aanname dat je enige IT kennis hebt. Zo ja, dan zijn er echt genoeg alternatieven om je workload te kunnen overnemen. Of wellicht anders in te delen. Proxmox is hierbij al even aangehaald. Gezien ESXI ook geen gratis plan meer heeft en qua licenties ook, laten we zeggen wat wispelturig is geworden. Met Proxmox kan je ook een nette (offsite) backup optie bouwen met een paar klikken. Eventueel ook de optie om de VM vanaf de backup direct weer op te starten, als je daar een losse server voor gebruikt.

Voor camera's zou je kunnen kijken naar iets als Shinobi, Frigate of Blueiris. Of Unifi, gezien de camera's daarvan ook goed zijn. Wel weer een gesloten ecosysteem maar wel out-of-the-box en licentieloos. Unifi NVR kan je wel combineren met een router (Cloud Gateway), scheelt weer een extra apparaat.

Extra initiële moeite/tijd steken om iets op te zetten, in een systeem waar jij zelf bepaalt. Weegt mijn inziens vele malen zwaarder, dan een gesloten systeem van een bedrijf wat niet betrouwbaar is maar wel snel actief is. Veel alternatieven zijn na het opzetten net zo set-and-forget tegenwoordig. De letterlijk antieke hardware, zelfs op 'prosumer'/MKB modellen laat ik dan nog even buiten beschouwing. Al is dat met het verbonden prijskaartje onderhand wel een slechte grap aan het worden.

Voor mij persoonlijk is dit laatste al reden genoeg om mijn huidige Synology mijn laatste te laten zijn, zoals velen hier ook lijken te doen. Als de Docker support op TrueNAS nog net even iets soepeler is dan wordt dat mijn volgende opstelling. Gaat mij dit (veel) meer tijd kosten? Zeker, is het mij dat waard? 100%.
Ik heb ook een DS918+ maar mijn volgende wordt absoluut geen Synology meer. Naast die belachelijke hardware eisen (en dus blijkbaar ook software die ze uitzetten als je geen dure Synology disks koopt) vind ik Synology best duur voor wat je krijgt. Hun mobiele apps en packages zijn veel te beperkt en worden amper voor consumenten geüpdatet (qua features). Qua hardware is alles anders en steeds beperkter in de zin of transcoding wel of niet kan.

Geen idee hoe het met QNAP geregeld is, dat heb ik ooit verlaten omdat die zo niet bij de tijd waren. Een eigen server vind ik nog iets too much, dat is juiste het fijne aan Synology: ze hebben wel veel voor je geregeld.

[Reactie gewijzigd door iAR op 31 juli 2025 10:19]

Onder welke omstandigheden zou je het achterhaald vinden? De nieuwere generaties kunnen misschien zuiniger zijn maar ondertussen wel duurder. En nieuwere generaties kunnen mogelijk meer functionaliteit geven, maar als de fabrikant daar niets mee wil doen schiet dat het doel voorbij. De keuze bewezen hardware belangrijker te vinden is aan de andere kant voor Synology niet onbelangrijk. Voor je het weet moet je anders weer gaan verdedigen dat het aan de kwaliteitseisen voldoet en ondertussen toch maar de garantie met een jaar verlengen.
Genoeg over de NASjes nu. Iedereen weet inmiddels wel dat je die niet meer moet kopen ;)

De camera lijkt me ook waardeloos. Geen PoE, voeding via USB en de prijs is te hoog. Reolink bied meer voor een betere prijs. Of zie ik dat verkeerd?
[quote]Genoeg over de NASjes nu. Iedereen weet inmiddels wel dat je die niet meer moet kopen[/quote]

Die van Synology of überhaupt? In dat laatste geval: why?
Nou ja, sowieso is Synology niet zo lekker bezig door allleen bepaalde hdd's toe te staan. Dat heeft de populariteit niet goed gedaan. Veel mensen haken nu af.


En of je nog een NAS moet kopen? Ligt eraan hoe handig je bent. Maar je bent goedkoper uit en beter af door zelf een systeempje te bouwen en daar bijv. TrueNAS of Unraid op te zetten.
Dat eerste is bekend. Dat tweede... ook. Probleem wat ik daar wel mee heb is dat je alles verder zelf moet doen. Dat vind ik wel zo gemakkelijk aan Synology.

Dus het wordt hierna een UGREEN of QNAP of iets met UnRaid, maar dan heb ik nog wel veel leeswerk te doen denk ik.
Qnap is erg sterk met software ondersteuning. Mijn oude TS119 (nu ondertussen weg) kreeg nog steeds updates, ondanks de leeftijd van 12+ jaar. In die tijd heeft Netgear hun systeem volledig omgegooid en zijn ze ondertussen volledig gestopt met het leveren van NASsen.


Synology heb ik ooit een seminar voor resellers van bijgewoond. Althans, deels. Dit was zo tenenkrommend slecht (het serviceniveau werd me daar direct duidelijk) dat ik vertrokken ben.


Overigens neig ik steeds meer naar de flexibiliteit van zelfbouw.
Over de HDD's wil ik nog iets toevoegen waar ik laatst iets over zag in een review. Het is niet alleen de hogere prijs voor de hdd's, maar ook de verkrijgbaarheid. Dat kan wel eens een dip hebben en wanneer precies dan jouw schijf kapot gaat, kun je hem niet even snel met een ander merk vervangen, maar blijf je offline tot de synology drives weer beschikbaar zijn. Je bent dus heel erg afhankelijk van één merk. Dat is privé al niet fijn, maar als bedrijf al helemaal niet.
Los van "goedkoper" of "beter", zou ik vooral de flexibiliteit noemen. Gaat je TrueNAS systeempje (uitgaande van zelfbouw zoals hier geopperd werd) kapot, onderdeel (of hele systeem) vervangen, aanslingeren en klaar. Oké, iets simplistisch weergegeven.


Theoretisch kan dit, als je snel wat (tijdelijke) vervangende hardware weet te regelen binnen een paar uur. Mocht je dat met een branded NAS hebben, dan moet je eerst een vergelijkbaar apparaat (aantal bays) regelen dat met die versie van de firmware kan werken. Dan hopen dat alles ook echt goed gaat (ja, je hoort een backup te hebben, maar "NAS is toch backup?" is het motto van veel mensen).


Overigens heb ik zelf nog geen TrueNAS draaien en dus ook geen ervaring met het vervangen. Maar de hardware vervangen is vele malen flexibeler dan een vergelijkbaar device vinden.
Ja, en buiten dat is de hardware van Synology erg overpriced. Dure systemen met CPU's van 5 jaar geleden.


Daarom draai ik zelf een systeempje met een Asus Prime moederbordje met Intel CPU en Proxmox erop. Daarop een Windows server als fileserver en nog wat andere Linux machines en containers. Dit was uiteindelijk vele malen goedkoper dan een vergelijkbare Synology oplossing. En draait al jaren stabiel!
niet geschikt voor langdurige belasting door extreme weersomstandigheden.
Deze camera lijkt me niet bepaald geschikt voor buiten of enigszins robuust, leuk voor in een coffee corner misschien. Magnetische voet weinig interessant, bij stroomkabel trekken is schroeven niet het grootste probleem.

Het lijkt wel alsof ze hier een verplaatsbare webcam aanbieden en zo ziet het er aan alle kanten uit.

Verder is de prijs totaal bezopen. Een Reolink overleeft inderdaad wel een stortbui, vrieskou, kauwennest tegen een veel betere prijs.
Ik heb al een tijdje de Eufy E330 (EufyCam 2C) en die bevalt ook prima.
Deze is ook IP67 stof en dompeldicht, dus een hoosbui deert ook niet.

Hij kan alleen niet gekoppeld worden aan een NAS of video server, maar de Homebase3 met extra HD werkt ook prima. En dat voor nog geen €100,- voor de camera.

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 31 juli 2025 14:18]

Er zijn legio beter alternatieven schat ik in.

De no-go voor mij (en advies voor anderen) is als de camera onderdeel is van een merk ecosysteem om de beelden op te slaan en te analyseren, de feed en triggers wil ik van de camera kunnen trekken zonder een extra (gesloten) product aan te schaffen en Blue Iris kan dit (en AI) wat mij betreft beter.

Surveillance Station heeft hier ook de adder onder het gras dat met meer dan 1 camera een license moet worden aangeschaft.
Noem eens een alternatieve camera, draadloos op accu met zonnepaneel voor buiten.

[Reactie gewijzigd door Borkus op 31 juli 2025 18:12]

Deze kun je bij ReoLink vinden, https://reolink.com/solution-finder/, PoE, Battery/Solar, adapter etc.

Geen aandelen, maar prima camera's voor nette prijs en je hebt geen hub nodig van het merk (webserver op het apparaat).

Kwam van Axis af maar dat is totaal niet meer te verantwoorden qua prijs. Bij meerdere een licentie voor Bllue iris op een Windows bak met GPU (voor AI tracking enzo), maar dat is optioneel.

Triggers (persoon/object/auto) en nachtzicht werken out-of-the-box vanuit de camera (web interface) fatsoenlijk en mocht je surveillance station oid willen dan worden deze camera's bij de meeste software ondersteund.

Echt een aanrader, al is het wel Chinees natuurlijk.
Je zal maar Synology zijn en voor een advertorial gekozen hebben met de mogelijkheid commentaar te geven. Ergens in Nederland zit een marketeer met de handen in het haar.
Tweakers stelt volgens mij altijd de optie open om commentaar te leveren op/bij branded content. Iets wat ik in het oogpunt van transparantie ook wel vereist vindt, gebeurt helaas niet overal.

Veel mensen zien Synlogy nog steeds als enige synoniem voor NAS. Velen weten niet dat er tegenwoordig genoeg andere oplossingen zijn, ook turn-key. De meeste geïnformeerde mensen weten onderhand het merk te mijden, Jan met de pet waarschijnlijk niet. Tot de mainstream media het oppakt. Het zou een goed idee zijn om hier eens een niet-gesponsord artikel aan te wijden. Hoe meer mensen geïnformeerd zijn over de "streken" en de alternatieven hoe beter. Zeker nu initiatieven zoals 'HexOS' TrueNAS ook turn-key hebben gemaakt.
n4r mind

[Reactie gewijzigd door scorpio op 31 juli 2025 19:45]

Ik was het liefst bij Synology gebleven maar ik ga niet minimaal €780 voor een 20TB (Toshiba met Synology firmware) schijf neertellen.

Voor een 20TB WD UltraStar of iets vergelijkbaars tel je de helft neer, dus je bespaart 8x €390 = €3.120 door een ander merk NAS te kopen dat ook 8-bays heeft. De NAS heb je dan ruim "gratis".

Ik draai nu met 16x UltraStar 18TB in een ander merk NAS en een 12x UltraStar in de back-up NAS.
Dan gaan de prijsverschillen nog een stukje harder.
Ik heb ook nog eens altijd 2 schijven per NAS op reserve liggen, dus ook dat moet je meetellen in de besparing.
Nee dank je. Voor mijn huisnetwerk behoud ik liever de optie om ander merk harde schijven te gebruiken in mijn NAS
Ik zou tegenwoordig niemand meer aanraden om een synology NAS te kopen ivm de verplichte harde schijven van het merk. Surveillance station is een mooi applicatie, maar ook hier Synology alles doen om de camera in zijn gesloten ecosysteem te houden zodat er meer licenties kunnen worden verkocht.

Wegblijven dus. :)
Veiligheid over de cloud zeker. Er zijn vast open source oplossingen.

Het woord Synology alleen al klinkt als een gedrocht.
Ik vind die cameras voor 2.5K resolutie best duur. Als je het vergelijkt met budget merken is het echt duur. Maar zelfs als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Unifi, de G4 instant. Die kost €110. Weinig reden om dan naar Synology te gaan.
Hier ook een jarenlange Synology-gebruiker. Ooit begonnen met een 212j en na enkele upgrades beland bij een 423+. Maar dat is de laatste die hier binnengekomen is. Vernieuwingen qua hardware zijn door de jaren heen steeds marginaler geworden. En de kunstmatig gecreëerde situatie dat de nieuwste modellen alleen nog maar hun eigen schijven accepteren, is de druppel. Volgende keer ga ik voor een nieuwkomer op de markt danwel zelf iets in elkaar zetten. Ben benieuwd hoe het op de wat langere termijn gaat uitpakken voor Synology...
Hier een longterm (15 jaar) Synology gebruiker.

Ik zou Synology echt op dit moment afraden vanwege de opvallende nieuwe hardware eisen welke ze hebben doorgevoerd. (De nieuwste NAS-systemen werken -alleen- nog maar met dure Synology-harddisks/SSD's omdat dit de enige 'gecertificeerde' schijven zijn).

Echt hele nare praktijken zolang er geen schijven van derden worden geaccepteerd, het begon eigenlijk al met de vele false-positive foutmeldingen in mijn laatste model. Waarbij volledig gezonde (niet-Synology) harddisks en SSD's foutmeldingen gingen geven over integriteit en stroomstoringen. Terwijl deze disks door elke disktest 100% goed bevonden werden. Dit gaf mij altijd al het (voor-)gevoel dat ze ooit deze weg zouden inslaan waarbij je alleen nog Synology-eigen hardware kunt gebruiken, terwijl vroeger de kracht van de Diskstations altijd was dat het met zoveel mogelijk verschillende hardware werkte (camera's, hdd, ssd, etc.).

Daarnaast lopen ze flink achter de feiten aan, ze hebben bijvoorbeeld pas véél te laat de "lagere" prosumer modellen voorzien van 2.5Gbe (of hogere) netwerkpoorten.

[Reactie gewijzigd door thalx op 31 juli 2025 11:03]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn